گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

ایران و اروپا در آستانه توافق‌نامه هسته‌ای

روزنامه جروزالم پست در گزارشی به ارزیابی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 پرداخته و می‌نویسد: دیپلمات‌های مذاکره‌کننده با ایران می‌گویند شکاف‌های سیاسی در حال کاهش بوده و توفق‌نامه‌ای هسته‌ای در دسترس می‌باشد.

ايران در رسانه‌هاي جهان؛

نویسنده این مقاله مدعی می‌شود: مقامات اروپایی در چند روز اخیر لحن خود را به‌شکل قابل‌توجه‌ای تغییر داده‌اند. مقامات ایرانی‌ هم بدین‌گونه بوده‌‌اند. برخی منابع آگاه گزارش داده‌اند که جان کری و محمد جواد ظریف وزراي امور خارجه آمریکا و ایران درباره افزایش تعداد سانتریفیوژهای ایران بحث و تبادل نظر کرده‌اند و مقرر شده است که ایران در ازای این امتیاز به افزایش ثبات و امنیت در عراق، افغانستان و سوریه کمک کند. اگرچه این خبر تا کنون تایید نشده است، اما مقامات آمریکایی ابراز داشته‌اند که موضوعات جانبی را با موضوع اصلی مذاکرات ادغام نخواهند کرد و فقط در کنار مذاکرات اصلی به آنها خواهند پرداخت.


ایران تحریم‌های نفتی را دور می‌زند

به گزارش روزنامه بورنئو پست چاپ مالزی، ایران با فروش صدها هزار تن نفت در ماه از طریق شرکت‌های نفتی اماراتی تحریم‌ها را دور می‌زند. ایران از زمان اعمال دور جدید تحریم‌های سختگیرانه با کاهش صادرات نفتی‌ مواجه بوده است. پس بسیار مشتاق است تا به هر طریقی صادرات نفت خود را افزایش داده و از این طریق، به اقتصاد کشورش کمک نماید.

ايران در رسانه‌هاي جهان؛

از سال 2012، تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپایی واردات، خرید و حمل و نقل نفت ایران را ممنوع ساخته است. این اقدام با هدف اعمال فشار بر ایران به‌منظور توقف برنامه هسته‌ای این کشور انجام شد. اما تهران از روش‌های مبتکرانه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده است. این اقدامات شامل خاموش کردن سامانه ره‌گیری کشتی‌ها، انتقال کشتی به کشتی، خالی کردن محموله در بنادر دورافتاده، مخلوط کردن نفت ایران با دیگر محموله‌ها بمنظور تغییر مشخصات فیزیکی آن و فروش آن با اسناد عراقی می‌شود.


توافق‌نامه هسته‌ای ایران و آمریکا باعث انزوای رژیم صهیونیستی می‌شود

به گزارش پایگاه وی‌ام‌دی، در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی در سرزمین‌های اشغالی، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با افزایش احتمال دستیابی تهران و واشنگتن به توافق هسته‌ای با خطر انزوای بیشتری مواجه است.

به گفته کارشناسان، شاید همین احساس خطر ار جانب نتانیاهو سبب شده است که سفیر این رژیم در آمریکا بدون هماهنگی با کاخ سفید رایزنی‌های لازم برای حضور وی را در کنگره آمریکا انجام داده باشد. کارشناسان معتقدند که ایران آنچه می‌‌خواسته را در جریان مذاکرات با آمریکا بدست آورده است. شاید شاهد این مساله هم این باشد که همکاری‌های ایران و آمریکا در جنگ علیه داعش در صحنه عراق افزایش داشته است.

ايران در رسانه‌هاي جهان؛

نویسنده این مقاله در ادامه مدعی می‌شود: نشانه دیگر این مساله همکاری ایران و کشورهای عربی برای ایجاد نظام جدیدی در منطقه می‌باشد. ایران و عربستان سعودی که هر دو با خطری از جانب گروه داعش مواجه هستند، به‌شکل مخفیانه و در پشت صحنه ملاقات‌هایی برای بهبود روابط نه چندان مساعد انجام داده‌اند. این ملاقات پس از فوت ملک‌عبدالله و روی کار آمدن پادشاه جدید انجام شده‌ است.


سیاست آمریکا باعث نزدیکی روابط ایران و روسیه شده است

به گزارش گالف نیوز، دهه‌هاست که مسکو از روابط خود با تهران بعنوان اهرم چانه‌زنی در روابط پیچیده با غرب استفاده کرده است. در سفر اخیر وزیر دفاع روسیه به تهران، دو طرف در مورد موضوعاتی از قبیل برگزاری رزمایش مشترک، همکاری در زمینه امنیت منطقه‌ای و جهانی و مبارزه با تروریسم بحث و تبادل نظر کرده و تفاهم‌نامه‌ای نیز بین طرفین به امضاء رسید.

ايران در رسانه‌هاي جهان؛

امضاء این تفاهمنامه در شرایطی انجام شده که هر دو کشور با فشارهای شدیدی از جانب غرب مواجه هستند. با این حال، پیشینه بی‌اعتمادی که بین دو کشور وجود دارد عملی شدن این ائتلاف راهبردی را بسیار دشوار می‌سازد. روسیه بارها از ایران برای اعمال فشار علیه غرب استفاده کرده و حتی چندین بارها هم به نفع قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران رای داده است.

اما، با همه این تفاسیر، آمریکا تا حد بسیاری موفق شده است که ایران و روسیه را به هم نزدیکتر نماید. اقدمات تنبیهی واشنگتن علیه مسکو مسیر افزایش همکاری بین این دو کشور را هموار کرده است. تهران و مسکو منافع مشترکی نیز در منطقه دارند. هر دو کشور موافق حکومت بشار اسد در سوریه می‌باشند. همچنان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نیز باعث افزایش تاثیرگزاری ایران و روسیه در این کشور شده است.

نویسنده این مقاله در انتها نتیجه‌گیری می‌کند: از آنجایی‌که واشنگتن مسئول این گرمی روابط می‌باشد، تغییر سیاست آمریکا در قبال هریک از این دو کشور به احتمال فراوان این روابط صمیمی را بر هم خواهد زد.


ایران از رژیم صهیونیستی برای انحراف اذهان از مقاصدش در خلیج فارس استفاده می‌کند

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم آنتونی کورتزمن می‌نویسد: اغلب گفته می‌شود که اغلب درگیر‌های فرقه‌ای در منطقه توسط ایران و عربستان سعودی براه می‌افتند. برخی تحلیل‌گران نظامی وخیم شدن اوضاع سایسی در یمن را نتیجه جنگ نیابتی عربستان و ایران در این کشور ارزیابی کرده‌اند. اما، اغلب این مساله که این دو کشور دشمن یکدیگر هستند کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

ايران در رسانه‌هاي جهان؛

حال زمان آن رسیده است که غرب این مساله را بررسی کند که چرا عربستان و دیگر کشورهای عربی ایران را تهدیدی برای خود می‌دانند. اکثر تحلیل‌هایی که در کشورهای غربی نوشته می‌شود به تهدید گروه داعش یا تهدید برنامه هسته‌ای ایران برای رژیم صهیونیستی می‌پردازند. اما واقعیت پیچیده‌تر از این بنظر می‌رسد.

درباره برنامه هسته‌ای ایران بهتر است که بخاطر داشته باشیم که ایران تسلیحات هسته‌ای در اختیار ندارد، اما رژیم صهیونیستی مجهز به این نوع تسلیحات است. در عین حال ایران بعنوان بخشی از راهبرد سیاسی‌اش این رژیم را دشمن خود می‌داند. همچنین، ایران با استفاده از حمایتهای خود از غزه و لبنان و پیگیری برنامه هسته‌ای خود بدنبال آن است تا ذهن اعراب را از افزایش قدرتش در منطقه خلیج فارس منحرف سازد.

کوردتزمن در ادامه اداعا می‌کند: ایران به موشک‌هایی مجهز است که می‌تواند هرکشوری را در منطقه و حتی دورتر از آن مورد اصابت قرار دهد. اما، این موشکها از دقت کمی در نشانه‌روی برخوردارند. پس نمی‌توانند آسیب‌های جدی به این کشورها وارد آوردند. بعلاوه، نیروی هوایی ایران در مقایسه با نیروی هوایی دیگر کشورهای عربی بسیار قدیمی‌تر می باشد. اما، اگر ایران به کلاهک هسته‌ای مجهز شود، می‌تواند توازن قدرت را به نفع ایران تغییر دهد و می‌تواند بعنوان مزیتی علیه برتری هوایی کشورهای عربی محسوب شود. به این دلیل است که کشورهای عربی بسیار نگران مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 5+1 هستند.

این تنها بخشی از ماجراست. کشورهای عربی با موشکی های ایران در هوا، کشتی های و قایقهای مجهز به موشکهای ضد‌‌کشتی، مینهای هوشمند و برتری نیروی دیایی و نیروهای ویژه این کشور مواجه هستند. آنها تمامی اینها را تهدیدی برای تاسیسات نفتی خود می‌بینند.

وی در ادامه می‌افزاید: عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی از افزایش قدرت ایران در منطقه در هراسند. حمله آمریکا به عراق باعث روی کار آمدن دولتی شیعی در این کشور و افزایش تاثیرگذاری ایران شد. همچنین ایران با شیعیان بحرین، لبنان، عربستان و یمن، با علویان در سوریه و اهل تسنن فلسطین از طریق حماس و گروه جهاد اسلامی در تماس است. ایران کمکهای نظامی بسیاری به حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن انجام داده است. به خاطر دلایل فوق است که عربستان و دیگر کشورهای عربی منطقه بیش از 50 میلیارد تسلیحات خریداری کرده‌اند.


تهران در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر استفاده اسد از تسلیحات شیمیایی

به گزارش مجله فارین پالسی، تهران دهه‌هاست که از دنیا می‌خواهد که استفاده از تسلیحات شیمیایی را ممنوع کند. این کشور در جریان جنگ با عراق از این سلاح‌هایی که توسط صدام حسین استفاده می‌شد آسیب دیده است. اما، وقتی نوبت سوریه می‌رسد تهران تمام تلاش خود را می‌کند تا از حکومت بشار اسد حفاظت کرده و مانع از تنبیه وی توسط کشورهای غربی شود. ‌

ايران در رسانه‌هاي جهان؛

به ادعای این مقاله، آخرین نشانه تمایل تهران برای کمک به یک هم‌پیمان چند روز پیش رخ داد، زمانیکه تهران تلاش کرد تا مانع اقدام آمریکا و روسیه در صدور بیانیه ملایمی به شورای اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی شود. در این بیانیه، دو کشور فقط مراتب نگرانی خود را درباره استفاده از ماده شیمیایی کلورین در سوریه اعلام می‌کردند. این بیانیه می‌توانست چراغ سبزی به شورای امنیت سازمان ملل برای ورود به پرونده استفاده از تسلیجات شیمیایی در سوریه و احتمالاً وضع تحریم‌هایی علیه این کشور باشد.

تهران دوبار با این بیانیه مخالفت کرد و این برای ملغی شدن آن کافی بود. در واکنش به این مساله، آمریکا در اقدامی بی‌سابقه از شورای اجرایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی خواست تا درباره این موضوع تصمیم‌گیری کند و این اقدام آمریکا علامتی به تهران بود که این کشور نمی‌تواند از سوریه حمایت کند.

این اتهامات به ایران و سوریه در حالی مطرح می‌شود که طبق گزارش سازمان منع تسلیحات شیمیایی تا کنون بیش از 98 درصد از زراتخانه‌های سوریه توسط این سازمان نابود شده‌ است.


آیا ایران رهبر شیعیان جهان است؟

به گزارش پایگاه لابلاگ، افزایش قدرت شیعیان در یمن احتمال شکل‌گیری هلال شیعی را بیش از پیش افزایش داده است. اما، این بار هراس از تشکیل هلال شیعی با بحث‌ها درباره ظهور امپراطوری ایران بر اساس این نظر که ایران شیعیان سراسر جهان را کنترل می‌کند قوت گرفته است. بعنوان مثال، مفسران می‌گویند ایران چهار پایتخت در خاورمیانه، بغداد، بیروت، دمشق و حاله صنعا را تحت کنترل خود دارد.

ايران در رسانه‌هاي جهان؛

نویسنده این مقاله در ادامه به چگونگی ایجاد مذهب شیعه و مشکلاتی که پس از وفات پیامبر توسط سه خلیفه اول ایجاد شد پرداخته و ادعا می‌کند: وحدت شیعیان در زیر چرچم ایران زمانی مشکل می‌شود که ما بفهمیم که شیعیان در سطح محلی و ملی دارای قدرت هستند و بسیاری از جنبش‌های شیعی در بقیه نقاط قبل از انقلاب اسلامی در ایران آغاز شدند.

در دهه 1990 شیعیان مورد هجمه وهابیان قرار گرفتند. بعنوان مثال، در سال 1998 تعداد 8000 شیعه در افغانستان توسط طالبان قتل عام شدند. با این حال، اقدامات ایران برای یکپارچه سازی شیعیان کافی نبوده است. ایران در کشورهایی نظیر عراق و لبنان تاثیرگزار است، اما تاثیرگذاریش با کنترل کردن فرق دارد. بعلاوه، افزایش این تاثیر تاحد بسیاری بخاطر سیاست‌های ضدشیعی کشورهای عربی بوده است. از سویی دیگر، ایران تا کنون نتوانسته است اقدامی در جهت حمایت از شیعیان پاکستان که توسط تندورها شهید می‌شوند یا شیعیان بحرین که از جانب عربستان تحت فشار هستند انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    موشك هاي ايران دقيق نيست؟ هواپيماهاي ايران قديمي است؟ به نظر مي ياد نويسنده از فقر علمي در حوزه نظامي بر خوردار باشه دقت موشك فاتح 110 كمتر از ده متره در ضمن جنگنده هاي ايران اورهال شدند و هم به بمب هاي هوشمند دور ايستا مسلح هستند تسليحاتي كه كشور هاي عربي از اون ها برخوردار نيستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس