گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد. علاوه بر آن برای راحتی مخاطبانی که مسائل بین‌الملل را به صورت تخصصی دنبال نمی‌کنند، بخش‌های مهم متن اخبار را به صورت بولد یا با رنگی متفاوت، متمایز می‌کنیم.

***

رویای ایران برای احیای امپراطوری پارسی

روزنامه نیویورک پست در گزارشی به موفقیت‌های راهبردی ایران در منطقه خاورمیانه پرداخته و می‌نویسد: امپراطوری اروپا در حال فروپاشی است و امپراطوری جدیدی در حال شکل‌گیری است: امپراطوری ایران.

ایران با میراث پارسی خود در حال حرکت بسوی احیای امپراطوری پارسی است. درحالی‌که اوباما تمامی تمرکز خود را بر پرونده هسته‌ای ایران گذاشته است، این کشور به فعالیت‌های خود در کشورهای خاورمیانه ادامه می‌دهد. اصرار ایران بر حق غنی‌سازی اورانیوم حائز اهمیت است. انرژی هسته‌ای بخشی از راهبرد بازدارنده ایران است.

ایران در رسانه‌های جهان؛

نویسده این مقاله در ادامه مدعی می‌شود: اما ایران اقدامات دیگری نیز برای افزایش عظمت خود انجام می‌دهد. ایران در غرب افغانستان در حال فعالیت می‌باشد. در عراق هم ایران به لطف حملات هوایی آمریکا توانسته است نیروهای داعش را شکست دهد. اگر شکست این گروه تروریستی محقق گردد، ایران کنترل عراق را در اختیار خواهد گرفت. سوریه نیز مدت‌هاست هم‌پیمان ایران است. اگر بشار اسد در قدرت باقی بماند که احتمالاً این‌گونه نیز خواهد شد، دمشق سهم بسزایی در برقراری امپراطوری ایران خواهد داشت. تهران از طریق حزب‌الله در سیاست لبنان نقش ایفاء می‌کند. در یمن نیز شیعیان این کشور در حال تصاحب قدرت هستند. در بحرین هم ایرانی‌ها برای قدرت‌گیری شیعیان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌‌اند.


بیماریهای مقاربتی و راهبرد ایران

به گزارش پایگاه آسیاتایمز، کاهش سطح باروری زوج‌های ایرانی بعنوان یکی از عوامل کاهش نرخ زاد و ولد با شیوع بیماری‌های مقاربتی در ارتباط است. این مساله نمایانگر آسیب‌شناسی عمیق اجتماعی در ایران است. کاهش باروری در ایران از حدود هفت بچه در سال 1979 به تقریباً 1.6 بچه در سال 2012 از مشکل جمعیت‌شناختی بزرگی در جامعه ایران سخن می‌گوید. جامعه ایرانی بیش از سایر کشورهای جهان در حال پیرشدن می‌باشد. اولین اخطارها در این خصوص حدود یک‌دهه پیش مطرح شد، اما حتی یک پیشنهاد نیز برای حل آن مطرح نگردید.

ایران در رسانه‌های جهان؛

ایران اولین کشور مسلمانی بود که سوادآموزی همگانی را در اولویت کار خود قرار داد. جالب اینکه، نرخ باروری در کشورهای مسلمان ارتباط مستقیمی با نرخ سواد زنان دارد: بمحض اینکه زنان می‌توانند برای خود تصمیم بگیرند، آنها جامعه سنتی را را رد کرده و رفتار باروری آنها نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

اما، عامل دیگری نیز وجود دارد. ایران بالاترین نرخ ناباروری دائمی به میزان 22 تا 25 درصد را در بین تمامی کشورهای دنیا دارا می‌باشد. در مقابل، نرخ ناباروری دائمی در اروپا 11 و در هند 15 درصد است. برخی کارشناسان علت این نرخ بالای ناباروری در ایران را ازدواج‌های فامیلی دانسته‌اند. اما این اظهار نظر اشتباه بنظر می‌رسد چراکه ایران با 25 درصد ازدواج فامیلی پایین‌ترین نرخ ازدواج از این دست را در بین کشورهای خاورمیانه دارد. دلیل دیگری که بنظر منطقی‌تر می‌رسد نرخ بالای بیماری‌های مقاربتی مخصوصاً کِلامیدیا تِراکوماتیس است، بیماری که ممکن است در کشورهای دارای سیستم بهداشتی ضعیف مدت‌ها ناشناخته بماند. وجود و گستردگی بیماریهای مقاربتی توسط مقامات بهداشتی ایران نیز مورد تایید قرار گرفته است.

نویسنده این گزارش با شیطنتی ظریف ادامه می‌دهد: وجود این نوع از بیماری‌ها با تصویر ایران در غرب در تناقض است، اما مقامات ایرانی بارها نسبت به گسترش روابط نامشروع جنسی در جامعه ایرانی هشدار داده‌اند. رابطه جنسی قبل از ازدواج در ایران جرم شناخته ‌می‌شود، اما مطابق با فقه شیعه مردان می‌توانند بوسیله صیغه با زنان دیگر ارتباط داشته باشند.

چطور مذاکرات هسته‌ای با ایران را پیش ببریم

به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست ساندی، توافق‌نامه موقت که با نام برنامه اقدام مشترک شناخته می‌شود منفعت‌هایی برای ایران و آمریکا در پی داشته است. این توافق‌نامه از یک سو باعث محدود ساختن برنامه هسته‌ای ایران و از سوی دیگر به کاهش تحریم‌ها و در نتیجه بهبود شرایط اقتصادی ایران کمک کرده است. بنظر می‌رسد که هر دو طرف به این توافقنامه به‌عنوان دومین گزینه مناسب و نه توافق نهایی که تمامی شرایط آنها را دربرگیرد نگاه می‌کنند.

ایران در رسانه‌های جهان؛

با این حال، این طرز نگاه باعث می‌شود دست‌یابی به توافق نهایی بسیار دشوار گردد؛ خصوصاً برای آن‌دسته از افراد در ایران که توافق نهایی را به معنای تسلیم در برابر آمریکا و فراموشی ایده‌آل‌های انقلاب تعبیر می‌کنند.

در آمریکا هم ما با یک چالش جدی روبرو هستیم. از یک سو کنگره بر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران اصرار می‌ورزد و از طرفی دیگر کاخ سفید این اقدام را در شرایط فعلی برای آینده مذاکرات مضر می‌داند. اما کدام طرف درست می‌گوید؟ تاریخ نشان داده است که وقتی ایران هزینه را بیش از فایده ببیند، سیاست خود را تغییر می‌دهد. تهدید کنگره به وتو کردن قانون به ایران نشان می‌دهد که در آینده هیچ فشار بیشتری در کار نخواهد بود و در نتیجه از انگیزه کمتری برای سازش برخوردار خواهد بود. همچنین این اقدام احتمال تمدید مجدد مذاکرات را افزایش خواهد داد.

نویسنده در پایان توصیه‌هایی نیز مطرح می‌کند: آمریکا باید موضع خود را در مذاکرات تقویت نموده و مسائلی از قبیل تحقیقات تسلیحاتی گذشته ایران و همچنین زرادخانه‌های موشکی این کشور را نیز وارد مذاکرات نماید. در عین حال ایران نیز باید متقاعد شود که گزینه جایگزین همان افزایش تحریم‌ها است. به همین منظور، آمریکا و طرف غربی باید اعلام نمایند که دیگر مذاکرات تمدید نخواهد شد.


برنامه هسته‌ای ایران واقعاً یک تهدید است

روزنامه جروزالم پست در گزارشی به خیال‌پردازی‌های همیشگی درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و می‌نویسد: مهلت مقرر برای پایان مذکرات نزدیک است. حال، سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر توافقی حاصل نشود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در حالی‌که هیچ‌گونه توافق جامع و قوی‌ای حاصل نشده است، عدم توافق بهتر از یک توافق بد است.

ایران در رسانه‌های جهان؛

نویسنده این مقاله در ادامه سه مساله‌ای که ایران باید تا قبل از حصول توافق جامع آنها را ثابت کند را مطرح می‌کند: نخست و مهمترین مساله این است که مذاکراه‌کنندگان گروه 5+1 باید بر کاهش تعداد و کیفیت سانتریفویژهای ایران تاکید کنند. احیاء توانمندی هسته‌ای ایران پس از مدتی کوتاه همچنان یکی از دغدغه‌های غرب محسوب می‌شود. درحالی‌که مذاکره‌کنندگان تعداد 1500 سانتریفیوژ را پیشنهاد داده‌اند، اما ایران 19000 سانتریفیوژ در اختیار دارد. در توافق نهایی نباید تعداد سانتریفیوژها بیش از 3000 عدد باشد.

دوم، ایران باید بپذیرد که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بطور کامل و بی‌قید و شرط همکاری نماید. ایران با با ایجاد تغییراتی در دو تاسیسات مرکزی خود موافقت نماید. راکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک که هم اکنون در حال ساخت می‌باشد باید راکتور آب سبک تبدیل شود. تاسیسات غنی‌سازی فردو که برای تولید هگزافلوراید اورانیوم با غنای 20 درصد طراحی شده است باید برای اهداف تحقیق و توسعه تغییر کاربری داده شود.

همچنین، این مقاله به سه عامل ژئوپولیتیک که در دستیابی به توافق نهایی موثر می‌باشند می‌پردازد: نخست، جنگ نیابتی در حال جریان در سوریه یکی از هم‌پیمانان کلیدی تهران را دچار مشکل کرده است. افزایش فشار بر دمشق می‌تواند هزینه‌های نظام ایران را افزایش داده و مقامات تهران را وادار نماید منافع خود را اولویت‌بندی نمایند. دوم، آمریکا باید از اهرم خود در عراق و جنگ با گروه داعش برای کاهش نفوذ ایران در این کشور استفاده نماید. در نهایت، جنگ سرد در خاورمیانه بین ایران و عربستان‌سعودی می تواند منافع بسیاری برای ایالات متحده بوجود آورد. عربستان با ثابت نگه‌داشتن تولید نفت خود موجب پایین‌آمدن قیمت نفت و در نتیجه تضعیف تنها منبع درآمد ایران شده است. این مساله باعث افزایش فشار بر ایران و در نتیجه افزایش انعطاف‌پذیری آن در مذاکرات می‌شود.


چطور ایران شکست دادن داعش را برای آمریکا غیرممکن می‌سازد

پایگاه دیلی بیست به تحلیل همکاری ایران و آمریکا در مبارزه با گروه تروریستی داعش پرداخته و می‌نویسد: آمریکا باید از تظاهر به همکاری با ایران برای نابود کردن گروه داعش دست بردارد. هدف اصلی ایران شکست دادن آمریکاست. در سال 2007، ژنرال پیتر پترائوس فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در عراق در نامه‌ای به رابرت گیتز وزیر دفاع وقت آمریکا نوشت: معتقدم که ایران دارد جنگی را در عراق علیه آمریکا راه می‌اندازد. معتقدم که ایران فراتر از تاثیرگذاری بر عراق حرکت کرده و بدنبال جنگ نیابتی با ماست.

ایران در رسانه‌های جهان؛

این واقعیت در آن زمان آشکار بود و در حال حاضر آشکارتر هم شده است. و عدم فهم این واقعیت توسط دولت اوباما می‌تواند شکست داعش توسط آمریکا را دشوار سازد. آمریکا باید به تجریه خود در دهه گذشته رجوع کند. اما بنظر می‌رسد آمریکا و غرب سر خود را زیر برف فرو کرده‌اند و نمی‌خواهند آنچه در عراق در حال رخ دادن است را بپذیرند. در زمان حضور نظامی آمریکا در عراق، فرماندهان فهیمدند که برای آنکه بتواند آرامش را به این کشور برگردانند، می‌بایست با افزایش نفوذ ایران و گروه‌های شیعی وابسته به تهران مقابله کنند. حال پس از گذشت چند سال، حرف جان کری مبنی بر مثبت بودن حمله هوایی ایران به مواضع داعش در عراق همه را شوکه کرد.

این مقاله در ادامه مدعی می‌شود: ایران بدنبال آن است تا نیروهای امنیتی و نظامی عراق را با کمک شیعیان این کشور و هچنین سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی به مدلی دیگر از حزب‌الله مبدل نماید. برای این منظور، نقش سردار سلیمانی که زمانی ژنرال پترائوس وی را دشمن آمریکا خواند چشمگیر بوده است.


معنای پیام سید حسن نصرالله: ایران، سوریه و حزب‌الله جبهه‌ای متحد هستند

روزنامه هاآرتص در گزارشی به حمله رژیم صهیونیستی به نیروهای مقاومت در خاک سوریه و پاسخ کوبنده حزب‌الله به این اقدام که منجر به کشته شدن چند نیروی مظامی این رژیم شد پرداخته و می‌نویسد: پیام‌های شیخ حسن نصرالله قبل و بعد از حمله به نیروهای صهیونیستی حاوی دو نکته مهم می‌باشد. پیام نخست به تغییر قواعد بازی و درنظر گرفتن مرز لبنان و سوریه بعنوان یک جبهه مشترک علیه رژیم صهیونیستی اشاره می‌کند. پیام دومی که به اولی نیز مرتبط می‌باشد این است که سوریه، ایران و حزب‌الله با هم متحد هستند. شیخ حسن نصرالله در سخنان خود گفت که رژیم صهیونیستی توقع داشت که حزب‌الله حضور خود و نیروهای سپاه قدس ایران را بر روی بلندی‌های جولان مخفی کند، اما حزب‌الله برعکس این کار را انجام داد و به آن افتخار می‌کند.

ایران در رسانه‌های جهان؛


هند روابط نفتی خود را با ایران در سطح کنونی حفظ می‌کند

به گزارش پایگاه هندو بزینس لاین، در سفر اخیر باراک اوباما به هند، مقامات دهلی‌نو به آمریکا اعلام کردند که از سیاست‌های تحریمی این کشور در قبال ایران و روسیه تبعیت خواهند کرد.

ایران در رسانه‌های جهان؛

هرچند که در کنفرانس خبری دو رئیس‌جمهور به این مطلب اشاره‌ای نشد، اما افراد مطلع این مطلب را تایید کردند. در همین راستا، چندی پیش دولت هند از دو پالایشگاه بزرگ هند خواست تا خرید نفت خام از تهران را کاهش داده و آن را به میزان سال مالی قبل یعنی 1 تا 11 میلیون تن برسانند. لازم بذکر است واردات نفت خام هند از ایران تا ژانویه در حدود 4 میلیون تن افزایش داشته است.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • پسر ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    1 0
    ایران باید واردات اقلام هندی به طور محسوسی کاهش بده از قبیل برنج،چای و.........
  • سپیده دانافر ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    ودود خدایا وهاب خدایا تورا به اصحاب کهف و دانیال نبی و حضرت خضر قسم میدهم سیدحسن نصرالله را ازهمه آفات و بلاها حفظ بفرما
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    1 0
    علت اصلی ناباروری در ایران استفاده از مواد غذایی، داروها و کالاهای بهداشتی غربی است که انواع مواد عقیم کننده در آنها وارد شده و به منظور نابود کردن نسل شیعه به کشورمان فرستاده می شود. بسیاری از محصولات غربی اگرچه در ظاهر کیفیت بسیار بالاتری از مشابه داخلی دارد ولی در باطن اثرات بسیار مخربی بر روی نسل ما می گذارد. البته فست فودها، نوشابه های گازدار، چیپس و پفک و آدامس و.... هم قطعا اثرات بسیار بدی دارند که متأسفانه به دلیل غفلت مسئولان ما و سودجویی سودجویان همچنان در جامعه ما به شدت استفاده می شوند و کسی هم با آن مقابله نمی کند.
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    2 0
    سلام. زنده باد ایران التماس دعا یاعلی(ع)
  • عباس م 61 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    سروری با ایرانیان بوده و ایرانیان با سروری.
  • رحمن ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    این روزنامه ها همه یهودی هستند و از یک آبشخور می نوشند.این احمقهای یهودی صهیونیسم دارند مردم دنیا و منطقه را بر علیه یهودی ها می شورانند و چیزی نخواهد پایید که خون بیگناهان هم به حساب صهیونیستها ریخته خواهد شد
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    1 0
    به کوری چشم دشمنان اسلام و ایران زنده باد امپراطوری اسلامی ایران
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 3
    این عبارات امپراطوری پارسی جزو برنامه ایران هراسی غرب است و جای تاسف دارد که عده ای از آن خوشحال می شود. در حالی که هم دروغ و هم توخالی است.
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    2 0
    ما به قدرت کشورمون افتخار میکنیم وبه خواستن توانستن است ایمان داریم
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    4 0
    زنده باد امپراطوری پارسی
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    با تمام کارشکنی های شیطان بزرگ و انگلیس ، روزی را می بینم که تمام کشورهای اسلامی اعم از ایران - پاکستان - افعانستان- ترکیه - عراق - سوریه - حزب الله لبنان - کویت - عربستان - قطر - عمان - بحرین - مصر - یمن - لیبی - کشورهای افریقایی و دیگر کشورهای مسلمان جهان ید واحده شده اند . و درس صلح و انسان دوستی و برابری و برادری و رفعت اسلامی را به تمام آحاد مردم جهان خواهند داد و آن روز است که نسلهای آینده کشورهای غیر اسلامی پدران و حاکمان گذشته خود را نفرین خواهند کرد که چرا به آنان دروغ گفته اند . به امید آن روز که همه بشریت در صلح و آرامش زندگی کند .
  • علیا ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    1 0
    زنده باد امپراطوری اسلامیه ایران
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    علت اصلی ناباروری در ایران استفاده از مواد غذایی، داروها و کالاهای بهداشتی غربی است که انواع مواد عقیم کننده در آنها وارد شده و به منظور نابود کردن نسل شیعه به کشورمان فرستاده می شود. بسیاری از محصولات غربی اگرچه در ظاهر کیفیت بسیار بالاتری از مشابه داخلی دارد ولی در باطن اثرات بسیار مخربی بر روی نسل ما می گذارد. البته فست فودها، نوشابه های گازدار، چیپس و پفک و آدامس و.... هم قطعا اثرات بسیار بدی دارند که متأسفانه به دلیل غفلت مسئولان ما و سودجویی سودجویان همچنان در جامعه ما به شدت استفاده می شوند و کسی هم با آن مقابله نمی کند.
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    1 0
    ایران چرا اینقدروقت کشی میکنه برای اعلام اتحادچندکشوردوست خودش تاامپراتوری نوین ایران عملأتشکیل بشه؟کی ایشالا؟
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    باور بفرمایید اکثر این ناباروریها خاطر مواد غذایی بسته بندی شده و دارای افزودنیهای به اصطلاح مجاز! است.این آشغالهایی که بعنوان مواد غذایی به خورد مردم ما داده میشه همش مضره.چطور 20 سال قبل در هر خونه کمتر از 5 فرزند افت کلاس داشت ولی الآن تک فرزندی شده کلاس.متاسفانه این هم یک عامل دیگری برای رشد کند جمعیت
  • امیر تبریز اوغلی ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 1
    تمدن پارسی..... ایرانی نه پارسی....
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    چه اشکال داره ایران با منطق بلند شیعی و با پشتوانه و تجربه ی دو دوره امپراتوری پر افتخار قبل و بعد از اسلام یه نسخه ی شفابخش برای جنگهای پراکنده و سلفی گری و تکفیری گری در منطقه ارایه کنه. زنده باد احیای تمدن اسلامی ایرانی. زنده باد ایران. زنده باد سید علی.
  • omid ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    1 0
    احتمالا کامنتم منتشر نشه. اما کلمه"امپراطوری پارسی"بیشتر حربه ای برای ایجاد تفرقه بین قومیت های ایران هست... آیا فکر کردید چرا در بین مجامع عمومی از این واژه ولی در اصل در مجامع تخصصی از واژه اتحاد اسلامی استفاده میشه؟؟؟
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
    0 0
    مردم ببینید چطور آشکارا دارن با پیشرفت علمی کشور مبارزه میکنن و براش نقشه میکشن..لعنت بر حامیان غرب در ایران.. زنده باد رهبر انقلابی مان....
  • امیر ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    امروز مملکت ما جوانه واز ما میترسن ایا فردا هم ما با این نرخ باروری پایین برای اونا تهدید محسوب میشیم
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    زنده با ایران اسلامی.
  • عااااااشق وطن ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    جاودان باد ایران اسلامی.
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    داداش به تبعاتش فکر کردی؟!! به نظرت مردم اون کشورها در مورد رفتن زیر قدرت ایران چی فکر میکنن؟!
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    این فقط یه نماده...ترک و لر و فارسم نداره
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    0 0
    باور كنيد بيشترين دليل ناباروري استفاد از انواع افزودنيهاي غير استاندارد محصولات داخليه اون هم براي سود بيشتر بعضي حضرات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس