کد خبر 385208
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵

نوبخت سخنگوی دولت بارها از تعیین قیمت نفت 72 دلاری در بودجه 94 دفاع کرده و در پاسخ به منتقدانی که می‌گویند نفت 72 دلاری کارشناسی نیست گفت: " هیچ کس نمی‌تواند بگوید نفت 72 دلاری در سال آینده محقق نخواهد شد". ۳۰ اقتصاددان دلیل موافقت و مخالفت‌ با نفت ۷۲ دلاری در بودجه را بیان کردند.

به گزارش مشرق، هنوز معلوم نیست قیمت نفت در بودجه 94 چه رقمی خواهد بود، اگرچه برخی از نمایندگان ارقامی را اعلام کرده‌اند، اما خبر رسمی در این باره منتشر نشده است. دولت قیمت نفت را در بودجه 94، 72 دلار تعیین کرده و مقامات دولتی نیز از این رقم به شدت دفاع کرده اند. نوبخت سخنگوی دولت بارها از تعیین قیمت نفت 72 دلاری در بودجه 94 دفاع کرده و در پاسخ به منتقدانی که می‌گویند نفت 72 دلاری کارشناسی نیست گفت: " هیچ کس نمی‌تواند بگوید نفت 72 دلاری در سال آینده محقق نخواهد شد" وی بارها با اصرار بر تعیین نفت 72 دلاری در بودجه 94 گفته که کارشناسان و مراکز مطالعاتی پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت نفت در سال آینده بالای 80 دلارخواهد رسید.

نسیم در گفتگو با 30 اقتصاددان، قیمت نفت 72 دلاری در بودجه را بررسی کرده و از کارشناسان اقتصادی پرسیده آیا با نفت 72 دلاری در بودجه 94 موافقند؟ دلیل موافقت و مخالفت آنان چیست؟

گفتگو با 30 اقتصاددان و فعال اقتصادی را درباره قیمت نفت در سال آینده بخوانید:

محمد غرضی، وزیر اسبق نفت: نمی توان انتظار داشت که قیمت نفت در سال آینده با افزایش مواجه شود، بنابراین گنجاندن رقمی حدود 70 دلار برای قیمت نفت در سال آینده اشتباه است.

امیر معینی، مشاور مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی: تعیین قیمت نفت بالای ۴۵ دلار در بودجه منطقی نیست. احتمال دارد که قیمت جهانی نفت تا سطح ۳۵ دلار هم کاهش یابد.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در هیأت عامل اوپک: تعیین قیمت نفت ۷۲ دلاری در بودجه، برنامه‌ریزی روی حباب است. پیش‌بینی افزایش 30 دلاری قیمت نفت در ماه‌های آتی فاقد پایه و اساس علمی است و تنها راه‌حل مشکل کنونی، حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است.

محمد سبزعلیپور،‌ رئیس مرکز تجارت جهانی ایران: اگر تیم اقتصادی دولت به جمع‌بندی درستی در ارتباط با قیمت نفت نرسد و قیمت پیشنهادی خود برای نفت در بودجه 94 را بیش از50 دلار اعلام کند نشان از عدم هماهنگی تیم اقتصادی باهم دارد که مسلماً با کسری بودجه مواجه و همین امر موجب خواهد شد تا بی پولی، رکود و نوعی فاجعه اقتصادی در سال 94 بسمت ایران حرکت کند.

کاهش قیمت نفت باعث نیمه تمام ماندن طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و تشدید وضعیت رکود در کشور خواهد شد. همین کاهش شدید بهای نفت تحقق وعده ‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید را نیز بیش از پیش دشوارتر خواهد ساخت.

برهمین اساس پیش‌بینی شده که بهای نفت  تا پایان سال جاری میلادی و حتی سه ماهه اول سال 2015 به کمترین میزان خود طی سال های گذشته یعنی حتی زیر50 دلار برسد، در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، بطور قطع قیمت نفت ایران هم در بازارهای جهانی به کمتر از بشکه‌ای50 دلار تنزل می‌یابد که خود مشکلی به مشکلات دولت ایران خواهد افزود.

شواهد امر نشان می‌دهد که مشکل بوجود آمده در بازار نفت سیاسی بوده و راهکار اقتصادی هم ندارد، هرچند که ایران مشکل قیمت نفت را توطئه و نقشه‌ای از پیش برنامه‌ریزی شده از طرف چند کشور غربی و عربی به رهبری عربستان سعودی می‌داند.

سید کمیل طیبی، مشاور بین‌الملل پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی: بهترین قیمت نفت در بودجه سال آینده، ۶۵ دلار است. نفت در سال آینده بین ۶۰ تا ۷۰ دلار نوسان خواهد داشت.

حسین حاجیان، رئیس انجمن بهره‌وری ایران: قیمت نفت در سال آینده هم نزولی خواهد بود. دولت در بودجه ۹۴ وابستگی زیادی به نفت دارد به همین دلیل کاهش قیمت نفت در سال آینده می‌تواند برای اقتصاد ایران خطرناک باشد. شواهد نشان می‌دهد قیمت جهانی نفت به پایین‌تر از قیمتی که دولت در بودجه سال آینده در نظر گرفته است رسیده و این کاهش تا سال آینده هم ادامه خواهد داشت. وقت آن فرا رسیده که بودجه‌ها را براساس واقعیت‌های اقتصادی و با وجود مشکلات بسیار زیاد بدون کمترین وابستگی به نفت ببندیم.

علی امامی میبدی،‌ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه: بهتر بود دولت تدبیر و امید با تامل و درنگ کافی و با توجه به تحولات اخیر منطقه‌ای و بازی سیاسی که آمریکا و متحدانش به راه انداختند قیمت نفت را در لایحه بودجه 94 در نظر می‌گرفت.

 آمریکا و عربستان با همدستی هم با یک توطئه شوم درصدد ضربه زدن به اقتصاد ایران است و در همین راستا هم قیمت را کاهش داده، لذا باید احتمالات مذکور را در بودجه 94 لحاظ کرد و من فکر می‌کنم احتمال کاهش قیمت نفت بیش از این هم وجود دارد.

ای کاش دولت نیز با احتمال کاهش یافتن قیمت نفت، رقم نفت را در بودجه لحاظ می‌کرد و به نظر من، قیمت 55 دلاری که عربستان برای نفت در بودجه سال آینده خود تنظیم کرده به واقعیت نزدیک‌تر است.

قیمت 72 دلاری نفت در بودجه سال آینده خوشبینانه است و قطعا در سال 94 دوباره شاهد کاهش قیمت نفت خواهیم بود و به طور حتم کسری بودجه را خواهیم داشت و برنامه‌های دولت با این اوصاف به یقین بهم خواهد خورد.

نرسی قربانی،‌ کارشناس اقتصاد انرژی: در حال حاضر من فکر می‌کنم یک چیزی حدود 70 تا 75 دلار رقم مناسبی برای قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال آینده باشد.

محمد پارسا، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران : ممکن است نفت به ۵۰ دلار هم برسد. به نظر من اگر در بودجه سال آینده قیمت هر بشکه نفت را حدود 60 دلار بگذارند، ریسک کمتری دارد. بالاتر از نرخ 60 دلار خطرناک است، زیرا با توجه به این‌که اوپک تصمیم گرفت عرضه نفت را پایین نیاورد، ظاهرا برای این‌که عرضه محدود شود، قیمت نفت وقتی بین 50 تا 70 دلار برسد، تولید نفت در آمریکا دیگر به صرفه نیست، بنابراین عرضه کم می‌شود و سرمایه‌گذاری‌ها در آن قمیت کم می‌شود و این طرف دوباره قیمت برمی‌گردد.

محمد قاسمی، معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس : قیمت نفت تا ۴۰ دلار هم پایین می‌آید. اگر همین روند کاهشی قیمت نفت ادامه‌دار باشد پیش‌بینی افزایشی پایداری در آینده نخواهیم داشت، البته پیش‌بینی بدبینانه هم در این خصوص وجود دارد و این پیش‌بینی می‌گوید ممکن است نفت به حدود 40 دلار هم برسد.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس : اگر قیمت نفت بالاتر از حد منطقی بسته شود، موجب کسری بودجه دولت خواهد شد و زمانی که پایین‌تر در نظر گرفته شود مازاد آن به صندوق توسعه ملی خواهد رفت که موجب شکوفایی و رونق تولید و طرح‌های زیرساختی می‌شود.

محمد حسین مهدوی عادلی
، رئیس پژوهشکده اقتصاد انرژی در گفتگو با «نسیم»: افت قیمت نفت به حدود ۸۰ دلار قابل پیش‌بینی بود. باید در بودجه 94، سه سناریو برای تعیین قیمت نفت در بودجه کشور طراحی شود. سناریوی بد برمبنای قیمت 70 تا 80 دلاری، سناریوی واقع بینانه بر مبنای قیمت 80 تا 90 دلاری و سناریوی خوش بینانه مبتنی بر نفت بالای 100 دلاری باشد.

اسماعیل ابونوری، عضو انجمن اقتصاددانان آمریکا: نفت در بودجه ۹۴ نباید خوشبینانه درنظرگرفته شود. من معتقدم قیمت نفت در بودجه 93 بسیار خوش بینانه درنظرگرفته شده بود که اشتباه هم بود؛ در حالی که اگر قیمت مذکور مقداری با احتیاط بیشتری لحاظ می شد اکنون دیگر اقتصاد ایران با کسری احتمالی مواجه نبود؛ بنابراین باید از بودجه 93 برای تدوین بودجه 94 درس گرفت.

منصور اعتصامی، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس: قیمت نفت در بودجه سال 93 بسیار خوش بینانه درنظر گرفته شده بود. ما باید از گذشته درس بگیریم و قیمت نفت را حداقل در بودجه سال 94، با احتیاط بیشتری در نظر بگیریم.

جمشید پژویان، رئیس سابق شورای رقابت: کاهش قیمت نفت قابل پیش‌بینی بود، لذا باید در بودجه 94 قیمت نفت را با احتیاط بیشتری در نظر بگیرند. من معتقدم نفت 72 دلاری مناسب سال 94 نیست.

حسین راغفر، عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا(س): دولت با علم به این که ممکن است قیمت کاهش پیدا کند و کمتر از 40 دلار هم برسد، بودجه  را تنظیم کرده، لذا نفت 72 دلاری، رقم واقعی نیست.

شاپور محمدی، معاون وزیر اقتصاد: قیمت نفت بر اساس پیش‌بینی‌ برخی از نهادهای بین‌الملی حول و حوش 62 دلار در سال آینده اعلام شده، لذا در نظر گرفتن قیمت معقول‌تر در بودجه سال 94 می‌تواند کمک بیشتری برای برقراری توازن اقتصادی ایران داشته باشد.

علی دینی، عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی: شاید قیمت نفت تا دو سال آینده در حدود ۴۰ دلار حرکت کند. پیش بینی بازار نفت سخت است اما بعید است که قیمت نفت افزایش پیدا کند. پیش بینی میکنم قیمت نفت تا پایان سال و حتی سال آینده نزولی خواهد بود

هادی قوامی، عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار: مجلس به نفت ۷۲ دلاری رای نمی‌دهد. اغلب نمایندگان مجلس بر روی قیمت نفت 60 دلاری اتفاق نظر دارند و فکر نمیکنم به نفت 72 دلاری رای دهد.

بیژن عبدی، اقتصاددان: نفت ۷۲ دلاری خیلی خوشبینانه درنظرگرفته شده و باعث کسری می‌شود. بزرگترین ایراد دولت یازدهم خوش بینی است و این مسئله در مورد تعیین قیمت نفت کاملا به وضوح دیده میشود.

آلبرت بغزیان، عضو شورای رقابت: من معتقدم قیمت نفت 72 دلاری تا حدودی مناسب است و به واقعیت نزدیک است.

رضا مقدس، رئیس سابق دانشکده اقتصاد علامه: پیش بینی میکنم قیمت نفت ۷۲ دلاری در مجلس تعدیل می‌شود. با توجه به بحث‌هایی که در مورد قیمت جهانی نفت صورت گرفته، قیمت نفت در بررسی بودجه در مجلس تعدیل می‌شود و هرچه ما این قیمت را کمتر در نظر بگیریم خودمان از وابستگی به درآمدهای نفتی نجات بدهیم و پرشی باشد به سمت حرکت به اقتصاد مقاومتی.

مهدی حنطه، اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد: قیمت نفت در بودجه 94 آرمان گرایانه نیست. با توجه به تحریم‌هایی که از سال‌های پیش تاکنون متوجه نظام اقتصادی ایران شده و همچنین متغیرهای برون‌زایی که بر بازار جهانی نفت تأثیرگذار بوده‌اند از جمله متغیرهای سیاسی، شیطنت‌های نظام سلطه و ... به نظر می‌رسد که قیمت نفت در بودجه سال آینده تا حد زیادی واقع‌بینانه طراحی شده است. در مورد نفت حتی برآورد می‌شود طبق گزارش‌های جهانی تا 40 دلار نیز افت کند. اگر تا ماه‌های آینده مذاکرات ژنو نتیجه خوبی بدهد به نظر می‌رسد که دولت قیمت نفت را منطقی طراحی کرده است و آرمان‌گرایانه نبوده است.

لطفعلی بخشی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه: دولت در تعیین قیمت نفت اصلاً توجهی به اتفاقاتی که در منطقه افتاده نکرده است. به نظرمن  بودجه ۹۴ به مسائل اقتصادی با عینک خوش‌بینی نگاه کرده است. باید توجه داشت متأسفانه کاهش قیمت واقعیت‌ تلخی است که باید با آن کنار آمد ولی به نظر می‌آید که دولت در تعیین قیمت نفت اصلاً توجهی به اتفاقاتی که در منطقه افتاده نکرده است. در واقع با این قیمت‌ها نمی‌‌توان بودجه را به صورت متعادل تنظیم کرد.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: نفت ۷۲ دلاری ریسک دارد و بهتر است نفت ۶۰ دلاری جایگزین شود. برای اینکه اتفاقات سال جاری در سال آینده تکرار نشود، باید قیمت نفت را در حد 60 دلار قرار دهیم تا اینکه پایمان را در جای محکم قرار داده باشیم.

محمود عیسوی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه : کاهش قیمت نفت ناشی از شیطنت‌های امریکا و عربستان است و این شیطنتها در سال آینده نیز ادامه دار خواهد بود. پیش‌بینی‌ها درباره قیمت نفت میگوید نفت  50 دلاری در سال آینده محتمل است. اگر وضعیت اینطور پیش رود اظهارات رئیس جمهور مبنی بر نداشتن کسری بودجه به حقیقت نخواهد پیوست و اقتصاد ایران بدون شک در سال 94 با کسری شدیدی مواجه خواهد شد.

عسگر اولادی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی: نرخ دلار و نفت در بودجه ۹۴ منطقی نیست.

صادقی، کار‌شناس در امور بین‌الملل نفت، گاز و انرژی: به نظر من متوسط قیمت نفت‌خام در سال آینده 60 دلار خواهد رسید و بعد در 6 ماهه دوم سال 2015 میلادی به رقم 70 تا 75 دلار برمی‌گردد.

رحیمی دانش، مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس: در حال حاضر پیش‌بینی‌ها این است که قیمت نفت پایین می‌آید.

سیدمحمدحسین میرمحمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: نرخ نفت در بودجه ۹۴ باید زیر 72 دلار باشد.

سیدعلی مدنی‌زاده، استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف: نفت 50 دلاری در بودجه 94 معقول‌تر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس