گروه فرهنگي مشرق- مهدي کلهر در گفگتو با مشرق و درباره آخرين ساخته مسعود ده نمکي گفت: کارهاي ده نمکي را ديدهام. هم سه گانه و هم آن سريال را. به خود او هم گفتهام. پارسال آقاي شمقدري قولي داد با اين مضمون که ما به دنبال سينماي سياسي هستيم، به تعبيري هيچ فيلمي غيرسياسي نيست و حتي آهنگ برنادت هم به نوعي سياسي است. يا «اشکها و لبخندها» که فيلمي موزيکال است يک فيلم سياسي است.
وي افزود: فيلمي وجود ندارد که بگوييم حرف سياسي ندارد و سياسي نيست؛ اما به معناي ژانر سياسي، يعني کاري که «گوستاو گاوراس» با فيلم «Z» و بعد «گمشده» و «اعتراف» راه انداخت به نظر من با اين تعريف کار سوم دهنمکي را ميشود در سينماي سياسي طبقهبندي کرد. و من در مجموع اخراجيهاي 3 را يک فيلم تأثيرگذار ميدانم و از اين جهت که طرفداري بيخودي به سمت جريانهاي موجود نکرده و از طرف ديگر از انتقاد به يک جريان سياسي پرهيز نکرده؛ از اين جهات قابل ارزيابي و نمره گرفتن است، و فکر ميکنم شايد از همين جهت بود که اين فيلم تحريم شد. چون اين فيلم تأثيرگذار است.
کلهر همچنين خاطر نشان کرد: من در سينمايي که اين فيلم را ديدم و با تيپ مخاطبين اين فيلم که برخورد کردم احساسم اين بود که همه به نوعي از اين که ميشود نگاهي فراتر از جريانهاي سياسي موجود به مسأله انتخابات داشته باشيم [خوششان آمده بود] خصوصاً اينکه جريان انتخابات در کشور ما از 1376 به اين طرف؛ به صورتي مسأله تبليغات و معرفي و آگاهي دادن به مردم در جريان انتخابات از شکل بومي خودش خارج شده و الگويش بسيار شبيه به الگوهاي آمريکايي شده است. يعني به يک «شو» يا نمايش تبديل شده است. و قطعاً اگر فيلمي بخواهد در اين زمينه حرف داشته باشد اين نحوه تبليغات انتخاباتي را ميتواند زير سؤال ببرد که آيا رئيس جمهور بايد اينطور در موردش صحبت شود؟
مشاور سابق رييس جمهوري ضمن اشاره به توانايي دهنمکي و اين که فيلم اخراجي ها 3 قطعاً در ژانر سينماي سياسي جهان جا ميگيرد، گفت: دهنمکي در اين سري از کارهايش به يک طنز رسيده است، سابقه طنز هم در کشور ما خصوصاً در زمينه طنز سياسي سابقه قديمي است. بيش از چند قرن. شما اگر آثار عبيد زاکاني را هم که ببينيد باز ميبينيد که عبيد هم وقتي ميخواهد درباره مسائل سياسي حرف بزند، قالب طنز را انتخاب ميکند. اين مقداري مربوط به بوم است. چرا که در هر جامعهاي هر حرفي را نميشود در هر ژانري زد و جامعه ما ظاهراً حرف سياسي را در طنز بهتر ميپذيرد. به همين جهت هم «دخو» را مرحوم دهخدا براي حرفهاي سياسي خودش انتخاب کرد. شما عصر مشروطه را هم که بررسي کنيد آن روزنامههايي هم که بصورت جدي وارد بحث سياست ميشوند يا دچار ترور ميشوند و يا برخورد با آنها صورت ميگيرد. ولي آنهايي که طنز شروع ميکنند موفقتر هستند.
کلهر ادامه داد: اما يک مرزي وجود دارد که طنز به هزل و هجو سقوط نکند و به جايي برسد که حرمتها شکسته شود. من يکي، دو نقطه در اخراجيهاي 3 سراغ دارم که معتقدم از آن مرز عبور کرده است و بهتر بود که عبور نميکرد.
کلهر درمورد عکسالعملهاي راجع به اين فيلم گفت: فکر ميکنم عکسالعمل رسانههاي خارجي مانند BBC و بايکوت کردن اين فيلم و از آن بدتر اينکه اين فيلم در زمان نمايشاش در داخل کشور تبديل به سيدي شد و با ارزانترين قيمت عرضه شد. به نظرم ميآيد که هم بايد مسئولان حکومتي پاسخگوي اين اتفاق باشند و هم ما توجه داشته باشيم که از يک طرف اين اتفاق موفقيت براي دهنمکي است و اين نشان ميدهد که فيلم او تأثيرگذار است که فيلماش بايکوت ميشود. چون مخالفين دهنمکي ميبينند که مردم علاقمند به هر دو جريان سياسي با ديدن اين فيلم راضي از سينما بيرون ميآيند.
مشاور سابق کتر احمي نژاد ادامه داد: چون نَفَس اينها بر روي يکي از جريانهاي سياسي تأثير ندارد به آنهايي که به اينها نزديکتر هستند ميگويند فيلم را نبينيد و از آن طرف هم براي اينکه آمار مشتاقان ديدن اين فيلم را بشکنند، سيدي اين فيلم را به بازار وارد کردند. البته طبيعي است که ضربه اقتصادي هم به اين فيلم و تهيه کنندهاش که خود دهنمکي باشد وارد ميآيد.
وي از وزارت ارشاد خواست جداً پاسخگو باشد و افزود:چون يکي از افتخارات وزارت ارشاد و خصوصاً معاونت سينمايي در دولت نهم اين بود که ما جلوي تکثير قاچاق را گرفتيم و مسلط هستيم بر جاهايي که در موقع نمايش يک فيلم غيرقانوني سيدي تکثير ميکنند. يا آن ادعا اشتباه بوده و يا اينکه الآن وزارت ارشاد کوتاهي ميکند و من فکر ميکنم اگر جلوي اين اتفاق گرفته نشود؛ بعدها بعيد است که بشود جلوي ديگري را که ميخواهد به جاي وارد شدن از در، از ديوار وارد شود را بگيرند.
کلهر تصريح کرد: اگر يک کار غلطي در کشور باب شود بايد منتظر بود که نفر بعد هم ديگر از در وارد نشود. اين شتر در خانه ديگران هم ميخوابد و بد هم ميخوابد!
متن کامل اين گفتگو نيز به زودي در مشرق منتشر خواهد شد.