کد خبر 383681
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰

نیروهای مسلح افغانستان برای تقویت قدرت هوایی خود همچنان فاقد هواپیماهای آماده جنگ هستند.

به گزارش مشرق،  آنها سال گذشته تجهیز بالگردهای ترابری «‌ ام آی 17 » ساخت روسیه را با مسلسل و راکت آغاز کردند تا بتوانند به تقویت قدرت هوایی خودشان کمک کنند.

با توجه به اینکه تحویل هواپیماهای جدید قادر به مقابله با شورشیان طالبان بیش از دو سال است به تاخیر افتاده است و ماموریت هوایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) نیز در افغانستان در حال حاضر در سطح حداقلی قرار دارد ، نیروی هوایی نوپا افغانستان در تلاش برای برخورداری از حتی یک پشتیبانی اولیه است.

چنین چیزی برای 350 هزار نیروی پلیس ، سرباز و نیروی امنیتی در حال جنگ با ستیزه جویان در سراسر افغانستان نگران کننده است. هر هفته حدود 100 نفر از این نیروها در شدیدترین درگیری ها در جنگ 13 ساله این کشور با طالبان کشته می شوند.

آنها بدون پشتیبانی هوایی قادر به شکست این دشمن نخواهند بود به ویژه اکنون که دهها هزار نیروی خارجی که از آنها حمایت می کردند به ماموریت خود پایان داده اند.ناتو در حال آموزش حدود 390 خلبان افغان است و اکثر آنها هیچگونه تجربه رزمی تاکتیکی ندارند و تعداد محدود هواپیما و بالگردهایی که برای تقویت نیروی هوایی افغانستان وعده داده شده بالگردهای ترابری است.

افغان ها به عنوان یک اقدام موقتی ، تجهیز 86 فروند بالگرد ترابری « ام آی 17 » را با توپ های 23 میلی متری و راکت های 57 میلی متری آغاز کرده اند تا مکمل پنج فروند بالگرد تهاجمی « ام آی 35 » باشد.

سرهنگ عبدالشافی نوری فرمانده گروه نگهداری نیروی هوایی افغانستان گفت این امکانات برای حمایت از همه ماموریت ها کافی نیست.با این حال ، این یک آغاز است و خلبانان افغان در پایگاه آموزشی نیروی هوایی افغانستان نزدیک کابل پایتخت این کشور در حال آموزش با بالگردهای ام آی 17 هستند.

یک فروند بالگرد بر فراز تپه های پر فراز و نشیب به پروز درآمده است. خلبان این بالگرد تعدادی کامیون را که مثلا خودروهای پر از شورشیان طالبان است هدف گیری می کند. مربی آمریکایی از او می پرسد :« خطر را می بینی ؟ نشانه گیری و راکت را شلیک کند.»

یک فروند بالگرد اصلاح شده ام آی 17 این ماه در یک عملیات رزمی واقعی در استان بدخشان در شمال شرق افغانستان مشارکت کرد و توانست به نیروهای افغان در هدف قرار دادن شورشیان کمک کند.

پیش بینی می شود نیروی هوایی افغانستان تا فصل بهار که حملات ستیزه جویان طالبان افزایش می یابد دهها فروند از این بالگردهای ام آی 17 تجهیز شده در اختیار داشته باشد. فصل بهار عملا از ماه آوریل آغاز می شود.نیروی هوایی افغانستان تا ماه ژوئن 12 بالگرد ام دی 530 را تحویل خواهد گرفت که بالگردهایی کوچک تر و سریعتر در عملیات رزمی و مجهز به مسلسل های کالیبر 50 هستند. شش فروند از این بالگرد قرار است ماه آینده در اختیار افغانستان قرار گیرد.

این نیروی هوایی تنها می تواند بخش کوچکی از قدرت هوایی سابق ناتو در افغانستان باشد. ناتو در اوج ماموریت خود در افغانستان در سال 2011 ، حدود 133 هزار ماموریت هوایی در آن سال انجام داد.

طرح هفت ساله برای تقویت نیروی هوایی افغانستان با موانع و تاخیرهایی روبرو بوده است.
یک خلبان نیروی هوایی افغانستان سال 2011 ، نه آمریکایی را در فرودگاه کابل به ضرب گلوله کشت. آمریکا سال بعد تحقیقاتی را درمورد برخی ادعاها انجام داد مبنی بر اینکه بعضی خلبان ها با استفاده از پروازهای بدون مجوز ، مواد مخدر جا به جا می کنند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس