کد خبر 383519
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸

سه کشور فیلیپین، مالزی و ویتنام درگیر نوسازی نیروی دریایی خود هستند.

به گزارش مشرق، مجله دیپلمات در گزارشی از تلاش کشور های فیلیپین، مالزی و ویتنام برای افزایش توانمندی های دریایی و مقابله با تهدیدهای آبی خبر داد.

فیلیپین

دریادار 'سزار تاکاد' فرمانده مهمات نیروی دریایی فیلیپین، هفدهم دسامبر (26 آذر) اعلام کرد که از برنامه 90 میلیارد پزویی نوسازی تسلیحات فیلیپین، 39 میلیارد پزو (885 میلیون دلار) ، قرار است برای خرید سه ناوچه موشک انداز، دو پاسناو رادارگریزِ موشک انداز و دو بالگرد ضدزیردریایی استفاده شود.وی افزود فیلیپین در آینده سه زیردریایی نیز خواهد خرید.

ظاهرا فرانسه، کره جنوبی و اسپانیا برای فروش پاسناو، تایوان، هند، اسپانیا، فرانسه و کره جنوبی، برای فروش ناوچه های موشک انداز چندمنظوره و اندونزی و ایتالیا برای فروش بالگردها اعلام آمادگی کرده اند.

نهم ژانویه امسال نیز دولت فیلیپین قرارداد خرید 2 فروند هواپیمای ترابری C-130 را با نیروی دریایی آمریکا امضا کرد. این قرارداد، شمار هواپیماهای C-130 فیلیپین را به 5 فروند می رساند. این هواپیماها امکان جابجایی سریع نیروها را فراهم خواهد کرد.

 مالزی

نخست وزیر 'نجیب رزاق' در اکتبر 2014 اعلام کرد که بودجه دفاعی سال آینده این کشور با 10 درصد افزایش'، به 5.4 میلیارد دلار می رسد. همزمان، بودجه پژوهش و خرید تسلیحات نیز با 6 درصد افزایش به 1 میلیارد دلار می رسد.

بخشی از بودجه دفاعی مالزی قرار است برای حضور فعال در سرزمین هایی هزینه شود که مورد اختلاف مالزی و چین است. مالزی همچنین نگران تهدیدهای احتمالی از جنوب فیلیپین است.

بودجه دفاعی مالزی در صورت تصویب در پارلمان، از جمله برای خرید 8 رزمناو کوچک موشک انداز و 6 بالگرد ضد زیردریایی و نیز برای خرید ناوچه های کوچک و جایگزین کردن سامانه های موشکی و اژدرافکن های کهنه مالزی با سامانه های نوتر هزینه خواهد شد.

ویتنام

ویتنام در حال خرید 6 زیردریایی کلاس کیلو از روسیه است. این کشور تاکنون 3 زیردریایی از این نوع را دریافت کرده و زیردریایی های چهارم و پنجم نیز مراحل آزمایشی را در دریا سپری می کنند. زیردریایی ششم نیز تا سال 2016 تحویل خواهد شد.

مقام های ارتش ویتنام نیز دیدارهای دوره ای با همتایان هندی شان دارند و هم قرار است در حوزه جنوب و جنوب شرق آسیا با یکدیگر همکاری راهبردی داشته باشند. افزون بر این، شرکت هندی GRSE دستکم 4 ناو گشتی برای ویتنام بسازد. گفته می شود ویتنام به 7 ناو گشتی دیگر نیز نیاز دارند و هندی ها در این زمینه از بخت بالایی برای دریافت سفارش ساخت برخوردار خواهند بود.

در واپسین روزهای سال 2014، سفیر آمریکا در ویتنام فاش کرد که کشورش آماده همکاری کامل در زمینه صنایع دفاع دریایی با ویتنام است و تعیین نوع این همکاری به دولت ویتنام ربط خواهد داشت. سپس هفته گذشته معاون شرکت صنایع دفاعی 'لاکهید مارتین' آمریکا به هانوی رفت و مقام های ویتنامی از همکاری این شرکت در زمینه فناوری اطلاعات تمجید کردند؛ هرچند جزییات این همکاری منتشر نشد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس