مدیر موساد می گوید که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به مثابه انداختن نارنجک در فرآیند مذاکرات است.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد. واضح اینکه، رصد خط رسانه‌ای خارج از کشور و خنثی کردن و پدآفند رسانه‌ای به جریان‌سازی‌های احتمالی بر روی موضوعات خاص، از جمله ضرورت‌ها در فضای رسانه‌ای کشور است؛ گرچه مروری بر این اخبار برای عموم مخاطبان نیز خالی از لطف و فایده نیست.

***

بحران خاورمیانه و القای ایران‌هراسی

پایگاه خبری نشنال اینترست در گزارشی کامل به آخرین تحولات آمریکا و پرونده هسته‌ای ایران پرداخته و می‌نویسد: این ماه برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند شاهد فیصله دادن به پرونده هسته‌ای ایران باشند خوب نبود چرا که کنگره آمریکا لایحه‌ای را آماده و تنظیم کرده است که از آن به عنوان کشنده مذاکرات یاد می‌شود. هرچند اعضاء اکثریت کنگره سعی دارند به هر شکل ممکن این لایحه را به‌ تصویب برسانند و هدف آن را مقابله با ایران هسته‌ای اعلام کرده‌اند، اما مشخص است که این اقدام آنها با هدف تضعیف دست‌آورد سیاست خارجی دولت اوباما انجام می‌شود.

ایران در رسانه‌ها؛

از سویی دیگر کنگره در اقدامی عجیب و خارج از عرف دیپلماتیک از نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی برای ایراد سخنرانی دعوت کرده است. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که همه می‌دانند تا چه حد نتانیاهو سعی دارد سیاست خارجی آمریکا را زیرسوال ببرد و بیش از آنکه خود را در قامت متحد آمریکا نشان دهد خود را رقیب این کشور در سیاست خارجی می‌داند. برژینسکی به‌خوبی این مساله را تحلیل کرده است: آیا کنگره قصد دارد تا با دعوت از یک رئیس دولت خارجی سیاست‌های خارجی اوباما را در برابر اعضاء کنگره به سخره بگیرد؟ براستی که مخالفان توافق جامع هسته‌ای با ایران از هر تلاشی برای تضعیف قدرت آمریکا بهره می‌برند.

این افراد به تازگی به حربه‌ای قدیمی روی آورده‌اند: القای ایران‌هراسی. این راهبرد در دو سطح عمل می‌کند. تا حدی نیروهای مخالف توافقنامه هسته‌ای سعی دارند این‌گونه القاء کنند که با کاهش محدودیت‌ها، ایران به اقدامات ناخوشایند خود ادامه می‌دهد. اما، مساله مهمتر این است که این صحبت‌ها بیشتر جنبه احساسی دارند که مبتنی بر این ایده غیرعقلانی می‌باشند که با هرکس که ما آن را دوست نداریم نباید رابطه داشته باشیم. به‌عنوان مثال، منتقدان ایران قصد دارند حضور نیروهای ایرانی و حزب‌الله در سوریه را تهدیدی برای امنیت ملی رژیم صهیونیستی و نشان‌دهنده سیاست‌های مداخله‌جویانه تهران ارزیابی کنند. اما چرا هیچ‌یک از این افراد درباره جبهه وابسته به القاعده النصره حرفی نمی‌زنند.

از سویی دیگر، این مخالفان سرسخت هیچگاه نمی‌خواهند به این سوال پاسخ دهند: آیا سیاست‌های ایران با امضاء توافق‌نامه هسته‌ای بهتر است یا بدون آن؟ تحریک ایران به ترک میز مذاکره و عدم پایان بخشیدن به پرونده هسته‌ای این کشور نه تنها هیچ سودی برای جامعه جهانی ندارد بلکه تغییری نیز در سیاست‌های تهران ایجاد نخواهد داد.

تمام این صحبت‌ها ما را بسوی موضوع دیگری سوق می‌دهد: مخالفان ایران نمی‌توانند بین چیزهایی که مطابق با سیاست خارجی آمریکا خوب، بد و یا خنثی هستند تمایز قائل شوند. آنها هر اقدامی که توسط تهران در منطقه و جهان انجام می‌شود را بد ارزیابی می‌کنند. آنها به این نکته توجهی ندارند که در برخی مواقع ایران و آمریکا منافع مشترکی دارند از قبیل مبارزه با تروریسم و داعش. درحالی‌که ایرانی‌ها کمک زیادی به هلاکت رساندن تروریست‌های تکفیری کرده و حتی در این راه شهید هم داده‌اند، چرا باید این مساله ما را اینقدر ناراحت کند. چرا کمک‌های نظامی ایران به عراق را اشغال عراق توسط ایران تشبیه می‌کنیم. بنظر می‌رسد این مخالفان سرسخت در دنیای دیگری زندگی می‌کنند. این افراد با ادعای کاهش نفوذ ایران در عراق و بدون توجه به افکار عمومی مردم آمریکا از دولت ایالات متحده می‌خواهند که در عراق مداخله نظامی کند، اما به این سوال پاسخ نمی‌دهند که چرا هشت سال و نیم حضور نظامی آمریکا در عراق با بیش از 170000 نیرو نه تنها به کاهش تاثیرگذاری منجر نشد، بلکه آن را نیز افزایش داد.

منتقدان مذاکرات هسته‌ای در نوشته‌های خود دائماً از عقب‌نشینی غرب و عدم‌انعطاف‌پذیری ایران سخن می‌گویند. اما با نگاهی به متن توافق‌نامه موقت دروغ حرف‌های آنها اثبات می‌شود. غرب به آنچه می‌خواست یعنی توقف غنی‌سازی اورانیوم و کند کردن برنامه ‌هسته‌ای ایران رسید و این ایران است که هدف خود یعنی رفع تحریم‌های مالی و نفتی که هنوز به‌قوت خود باقی است نرسید.


***

چین واردات نفت از ایران را افزایش می‌دهد

به گزارش گلف نیوز، آمار گمرک نشان می‌دهد که چین طی سال گذشته واردات نفت خام از ایران را تقریباً به میزان 30 درصد افزایش داده است. این بالاترین میزان از سال 2011 محسوب می‌شود.

ایران در رسانه‌ها؛

تحریم ایران به‌عنوان یکی از اعضاء کشورهای صادرکننده نفت (آُپک) در اواخر سال 2013 کاهش یافت. این مساله صادرات نفت ایران را به یک میلیون بشکه در روز رساند. سال گذشته چین 27.5 میلیون تن نفت یعنی روزانه 549250 بشکه در روز از ایران خریداری کرد. این درحالیست که واردات نفت چین از عربستان سعودی کاهش 7.9 درصدی داشت.

آژانس جاسوسی رژیم‌صهیونیستی خبر مخالفت با تحریم‌های جدید علیه ایران را رد کرد

روزنامه دیترویت‌‌نیوز در گزارشی به شایعات اخبر مبنی بر مخالفت آژانس جاسوسی رژیم‌صهیونیستی (موساد) مبنی مخالفت با وضع تحریم‌های جدید توسط کنگره آمریکا علیه ایران پرداخته و می‌نویسد: در آستانه گمانه‌زنی‌ها درباره اقدام غیرمنتظره کنگره آمریکا در تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، وزیر امور خارجه آمریکا به نقل یکی از مسئولان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی گفت که موساد هم با وضع این تحریم‌ها مخالف است. وی به نقل از این مقام مسئول که احتمالاً تامیر پاردو مدیر موساد است گفت که اعمال تحریم‌های جدید به مثابه انداختن نارنجک در فرآیند مذاکرات است.

ایران در رسانه‌ها؛

این درحالیست که موساد در بیانیه‌ای به این شایعات واکنش نشان داد: برخلاف اخبار منتشره درباره مخالفت موساد با وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، این آژانس کاملاً با این تصمیم موافق است.


ایران مبادلات خارجی با دلار را متوقف می‌کند

به گزارش راشا‌تودی به نقل از رئیس بانک مرکزی ایران نوشت: تهران در آینده نزدیک قصد دارد تا با انعقاد توافقات دوجانبه با دیگر کشورها استفاده از دلار در مبادلات خارجی را متوقف نماید. بر اساس این گونه توافقات، کشورها از پول‌های رسمی کشور خود و کشور مقابل برای انجام مبادلات ارزی استفاده می‌کنند.

ایران در رسانه‌ها؛

لازم بذکر است که ایرات اولین کشوری نیست که به این روش روی آورده است. روسیه در سال 2014 با امضاء توافقی با چین دلار را در روابط تجاری خود حذف کردند. به اعتقاد کارشناسان، این نوع اقدمات می‌تواد به تضعیف دلار و کاهش سلطه کشورهای غربی بر سیستم مالی جهان منجر شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یسناخانم ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 0
    امروز فقط صاحب کتاب العبر فی دیوان مبتدا و الخبر عن تاریخ الملل والنحل و الفرس و االروم و العرب و البربر نمیداند که درمذاکرات هسته ای چه کلاه بزرگی سرمون گذاشتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس