گروه جنگ نرم مشرق-اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد. واضح اینکه، رصد خط رسانه‌ای خارج از کشور و خنثی کردن و پدآفند رسانه‌ای به جریان‌سازی‌های احتمالی بر روی موضوعات خاص، از جمله ضرورت‌ها در فضای رسانه‌ای کشور است؛ گرچه مروری بر این اخبار برای عموم مخاطبان نیز خالی از لطف و فایده نیست.

***

به دیپلماسی فرصت دهید

روزنانه واشنگتن‌پست مثل غالب روزنامه‌های آمریکایی به زورآزمایی کنگره و کاخ‌سفید در بحث وضع تحریم‌های جدید علیه ایران پرداخته و می‌نویسد: در نوامبر 2013 مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 5+1 به توافقنامه موقتی انجامید که سه مزیت اصلی در‌پی داشت: نخست، این توافقنامه باعث توقف بخشهای حساس برنامه هسته‌ای ایران شد. ایران از آن پس متعهد شد غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد را متوقف کرده و از نصب سانتریفیوژهای جدید خودداری کند. دوم، جامعه جهانی توانست به تاسیسات هسته‌ای ایران دسترسی پیدا کند. درحالیکه بازدیدهای قبلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرچند هفته یکبار انجام می شد، از زمان امضاء توافقنامه موقت، این آژانس اجازه پیدا کرد که بازدیدهای روزانه‌ای از تاسیسات هسته‌ای نطنز، فردو و آب سنگین اراک انجام دهد. سوم، توافقنامه موقت این امکان را برای مهیا ساخت تا برای فیصله دادن به موضوع هسته‌ای ایران مذاکره کنیم. تمامی این فرصتها بدون اجماع جهانی میسر نبود.

ایران در رسانه‌های جهان

امروز نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر متعهد بودن ایران صحه گذاشته است. در عوض، ما هم به وعده خود یعنی کاهش ملایم تحریمها عمل کرده‌ایم. این درحالیست که نظام تحریم و فشار بر ایران همچنان بر قوت خود باقیست.

نویسنده در ادامه با اذعان به حق ایران در داشتن توانایی هسته ای می نویسد: هدف ما مشخص است. ما بدنبال راه‌حل جامعی هستیم که از یک طرف حق ایران در داشتن فناوری هسته‌ای را به رسمیت شناخته و از طرفی دیگر جامعه جهانی مطمئن شود که ایران بدنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای نیست.

در این برحه از زمان وظیفه ما این است که به دیپلیماسی فرصت موفق شدن بدهیم. ادامه فشار بر ایران لازم است. اما، وضع فشارهای جدید تمامی تلاشهای صورت گرفته را بخظر خواهد انداخت. وضع تحریمهای جدید همچنین می‌تواند شکافی در ائتلاف جهانی ایجاد نماید.


نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به کنگره آمریکا دعوت شد

به گزارش آرکانزاس دموکرات گزت، اوباما با چالش رو‌به افزایش از جانب کنگره آمریکا مواجه است. جان بوهنر رئیس جمهوری‌‌خواه کنگره این کشور از نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواست در جلسه ماه آینده کنگره درباره ایران ایراد نطق نماید. این دعوت ساعتی پس از آن صورت گرفت که اوباما در نطق سالانه خوددر برابر اعضاء کنگره قول داد که هرگونه تحریم علیه ایران را وتو خواهد کرد. این دعوت از رژیمی که مخالف تهران است سیگنالی به کاخ‌سفید ارزیابی می شود مبنی براینکه کنگره همچنان بر عزم خود برای وضع تحریمهای جدید علیه ایران مصمم است.

ایران در رسانه‌های جهان

سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این اقدام کنگره گفت: این اقدام برخلاف پروتکل معمول دیپلماتیک است. بوهنر نیز در این باره گفت: هیچ مشورتی با کاخ‌سفید درباه این دعوت صورت نپذیرفته است. کنگره می تواند به‌تنهایی درباره این موضوع تصمیم بگیرد.


روزنامه صهیونیستی: یمن در دستان ایران است

روزنامه جروزالم پست با ادامه سیاستهای منفی‌گرایی در قبال نظام جمهوری اسلامی، این بار موضوع تحولات یمن را بازیچه دست خود قرار داده و می نویسد: شیعیان حوثی مورد حمایت ایران درحال راه‌اندازی کودتایی در این کشور هستند و کشورهای سنی‌نشین منطقه توانایی متوفق کردن آنها را ندارند. توجه این کشورها بیشترمعطوف به بی‌ثباتی در داخل، خشونتهای گروه داعش و دیگر گروههای تندرو در منطق است. تمرکز غرب نیز بر سوریه و عراق است.

ایران در رسانه‌های جهان

این روزنامه در ادامه مدعی می‌شود: در این اثنا، حوثی‌های یمت در حال تحکیم جایگاه خود در کشور بوده، رخدادی که می تواند امینت شبه جزیره عرب و دریا سرخ و در نهایت امنیت اسرائیل را بخطر بیندازد. در یمن، حوثی‌ها به تقلید از انقلاب اسلامی ایران شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند و گروه انصارالله خود را نمونه دیگری از جنبش حزب‌الله لبنان قلمداد می‌کند.

به ادعای نویسده این مقاله، درحالیکه شورای همکاری خلیج فارس و عربستان صعودی چشمام خود را بر یمن بسته است، ایران فرصت را غنیمت شمرده و در اطراف مرزهای عربستان خیمه زده است.


چگونه کنگره می‌تواند از اهرم خود علیه ایران استفاده کند

مجله وال استریت در تلاش برای شبه‌افکنی در روند مذاکرات هسته‌ای می نویسد: دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 شروع شده است، مذاکراتی که می تواند توازتی در امنیت خاورمیانه و جهان ایجاد نماید. این امینت به راستی‌آزمایی کامل برنامه هسته‌ای ایران نیازمند است.. متاسفانه، دولت اوباما در خال امضاء توافقنامه‌ای ایست که ممکن است بخشهای خطرناک برنامه هسته‌ای ایران را نادیده بگیرد و اصلاح این مشکلات تنها از عهده کنگره برمی‌آید.

ایران در رسانه‌های جهان

متوقف ساختن رئیس‌جمهوری که برای امضاء توافقنامه هسته‌ای با تهران مصمم است دشوار است. در این راستا کنگره باید کارهای زیر را انجام دهد. نخست، کنگره باید اصرار نماید که توافقنامه هسته‌ای بایران در غالب یک معاهده باشد. طبق قانون اساسی ایالات متحده، معاهدات باید با مشورت و نظر کنگره امضاء شوند. ایران نیز باید پیش از این گفته‌اند که هرگونه توافق باید با تصویب مجلس این کشور انجام شود.

دوم، کل کنگره یعنی سنا و مجلی عوام باید دخیل شوند. معاهده باید به تصویب کنگره برسد تا بتواند اجرایی شود. اما، تحریمهای وضع شده علیه ایران آنقدر پیچیده هستند که تنها یک قانون جدید می تواند آنها را تغییر دهد.

سوم، کنگره باید در حال حاضر قانونی را به تصویب برساند و درآن مولفه‌های یک قرارداد هسته‌ای قابل‌قبول با ایران را مشخص نماید. همچنین، کنگره باید به ایران و کشورهای همپیمان بفهماند که بدون تصویب کنگره، رئیس جمهور نمی‌تواند تحریمها را بطورکامل لغو نماید.

نویسنده در پایان نتیجه‌گیری می‌کند: دستیابی به یک قرارداد واقعی و قابل اجرا می‌تواند پیروزیی برای واشنگتن محسوب شود. اما این پیروزی تنها با همکاری کامل کنگره میسر می‌شود.

رفع تحریم‌های ایران می‌تواند به اقتصاد روسیه و ایران کمک کند

به گزارش اسپوت‌نیک، رفع تحریم‌های ایران از جانب اتحادیه اروپایی و امریکا به افزایش تجارت بین مسکو و تهران کمک خواهد کرد. سفیر روسیه در تهران گفت: تحریمهای یکجانبه امریکا و اروپا علیه بخشهای مالی و نفت و گاز ایران تاثیر منفی بر حجم تجارت بین مسکو و تهران گذاشته است. امید است با رفع این تحریم‌ها شرایط به روال قبلی بازگردد.

ایران در رسانه‌های جهان

این دیپلمات روسی با اشاره به اینکه مسکو هیچگاه همکاری خود را با ایران متوقف نکرده است افزود: همکاری با ایران همیشه برای مسکو در اولویت قرار دارد.

کنگره نباید مذاکرات هسته‌ای با یاران را برهم بزند

پایگاه آنلاین نشنال اینترست در گزارشی به مشکلات اوباما و کنگره پرداخته و می‌نویسد: یکی از بزرگترین چالشهای امنیت ملی پیش‌روی کاخ سفید و کنگره این است که مانع از انحراف برنامه هسته‌ای ایران شوند. مطابق با مفاد توافقنامه موقت، ایران متعهد به توقف غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد شد و طرف غربی نیز قول داد تا تحریمهای جدید علیه ایران اعمال نشود.

ایران در رسانه‌های جهان

حال که برای اولین بار در تاریخ درآستانه رسیدن به توافق جامعی هستیم که برای همیشه پرونده هسته‌ای ایران را ببندیم، متاسفانه کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان بدنبال وضع تحریمهای جدیدی علیه ایران است. اقدامی که به برهم خوردن تمامی توافقات و مذاکرات صورت گرفته خواهد انجامید. باید بخاطر داشت که وضع تحریمهای جدید در این برحه از زمان غیرلازم و بی‌فایده خواهد بود.

طراحان این لایحه با تاکید بر این مساله که تحریمهای جدید فوراً اجرایی نمی شوند استدلال می‌کنند که تصویب تحریمهای جدید برای تهران سیگنالی خواهد فرستاد. اما باید توجه داشت که این اقدام کاملاً مغایر توافقات صورت گرفته می باشد. اگر آمریکا توافقنامه موقت را زیر پا بگذارد، افراد تندرو در تهران فشارها برای ترک میز مذاکره را به بهانه غیرقابل اعتماد بودن واشنگتن افزایش خواهند داد. حتی بدتر اینکه، در صورتیکه واشنگتن میز مذاکره را برهم بزند، دیگر کشورها روابط تجاری خود را با ایران از سر خواهند گرفت.

نویسنده این مقاله در ادامه مدعی می‌شود، رهبران میانه رو ایران و مردم این کشور بیش از هر زمانی برای رفع مشکل هسته‌‌ای مشتاق هستند. وضع تحریمهای جدید می‌تواند کفه ترازو را به سمت تندورهای ایرانی بچرخاند.

راهبرد رژیم‌صهیونیستی در حمله به حزب‌الله و ایران

پایگاه گلوبال ریسرچ در مقاله‌ای به تحلیل علت حمله رژیم‌صهیونیستی پرداخته و می‌نویسد: مقامات رژیم‌صهیونیستی بشدت از اقدام تلافی‌جویانه حزب‌الله و ایران درهراسند. نشانه‌های این ترس هم این است که بنی گانتز فرمانده ستاد مشترک ارتش رژیم‌صهیونیستی سفر خود را به اورپا لغو کرد و همچنین این رژیم سامانه دفاع موشکی خود را موسوم به گنبد آهنین برای مقابله با حملات راکتی حزب‌الله در مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی مستقر کرد.

ایران در رسانه‌های جهان

اما، راهبرد اصلی رژیم‌صهیونیستی برای انجام این حمله این بود که ایران و حزب‌الله به اندازه کافی در سوریه درگیر هستند که امکان رویارویی مستقیم با این رژیم را نخواهند داشت و اقدام مقاله به مثل آنها به چند حمله راکتی محدود می‌شود. بعلاوه، ایران از کاهش شدید قیمت نفت در رنج است و نمی خواهد در این شرایط بخاطر حمله به رژیم‌صهیونیستی از جانب جامعه جهانی مورد سرزنش قرار گرفته و تحریم‌های جدیدی را تجربه نماید. درحقیقت، پاسخ دادن به حمله رژیم‌صهیونیستی از جانب ایران به‌معنای در دام افتادن تهران است، آن هم در زمانیکه که مذاکرات هسته‌ای در جریان است. از سویی دیگر، حزب‌الله نیز چندان از حمایت داخلی برای براه انداختن جنگ جدیدی علیه رژیم صهیونیستی برخوردار نیست.

نویسنده این تحلیل در نهایت مدعی می شود، رژیم صهیونیستی با کمک به نیروهای تکفیری و مخالف دولت بشار اسد در سوریه از یک طرف و ایجاد مشکلات در مسیر کمک‌رسانی حزب‌الله و ایران به اسد از طرفی دیگر قصد دارد این کشورها را برای مدت مدیدی در باتلاق سوریه مشغو ل نماید تا بتواند اهداف خود را در منطقه با راحتی بیشتری به پیش ببرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس