پایگاه بوستون گلوب نیز در تحلیلی مقامات آمریکایی و ایرانی را به دنبال توافق و تندروهای دو طرف را مخالف انجام این توافق عنوان می‌کند.

گروه جنگ نرم مشرق- اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد. واضح اینکه، رصد خط رسانه‌ای خارج از کشور و خنثی کردن و پدآفند رسانه‌ای به جریان‌سازی‌های احتمالی بر روی موضوعات خاص، از جمله ضرورت‌ها در فضای رسانه‌ای کشور است؛ گرچه مروری بر این اخبار برای عموم مخاطبان نیز خالی از لطف و فایده نیست.

***

ایران جایگزین آمریکا بعنوان مهمترین هم‌پیمان عراق

مجله آتلانتا در گزارشی از کمک‌های نظامی ایران به عراق می‌نویسد: بنظر اکثر مردم عراق بهترین هم‌پیمان این کشور در بحث مبارزه با داعش نه امریکا بلکه ایران است که مانع پیشروی نیروهای داعش بسوی بغداد شد. ایران شیعی غیرعرب که مسئولیت دفاع عراق در برابر این گروه تروریستی را برعهده دارد روزانه دو تا سه فروند هواپیمای نظامی اعزام کرده و مهمات و تجهیزات نظامی را برای نیروهای این کشور ارسال می کند. از طرفی دیگر سردار قاسم سلیمانی بعنوان یکی از برجسته‌ترین فرماندهان سپاه قدس در این کشور مشغول سازماندهی نیروهای نظامی عراقی است. نتیجه این همه اقدامات، افزایش نفوذ ایران در عراق از زمان خروج نیروها امریکا در سال 2011 می باشد.

رصد اخبار مرتبط با ایران در روزنامه های جهان

اگرچه حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا در عقب‌نشینی نیروهای داعش موثر بوده است، اما مردم عراق انگیزه این اقدامات امریکا را کمک به کردها ارزیابی می‌کنند. به عقیده آنها، این حملات تنها مانع پیشروی نیروهای تکفیری بسوی شهر اربیل پایتخت منطقه خودمختار کردستان شده است.

نویسنده این گزارش در ادامه مدعی می‌شود، طی سال گذشته ایران نزدیک به 10 میلیارد دلار سلاح و سخت‌افزار نظامی به عراق فروخته است. وی در ادامه حضور جمع کثیری از نیروهای داوطلب شیعه عراقی در ارتش این کشور را نگران‌کننده خوانده و آن را مایه نگرانی اهل تسنن عراق می‌داند.

این مسائل در حالی مطرح می‌شوند که استوارد جونز سفیر امریکا در عراق با تاکید بر نقش مثبت ایران در این کشور گفت: ایران همسایه عراق است. باید بین دو کشور همسایه همکاری وجود داشته باشد. ما و ایران هردو در رفع مشکلات در عراق با مقامات بغداد همکاری می‌کنیم.

کنگره، دولت اوباما را با وضع تحریم‌های جدید علیه ایران تحت فشار قرار می‌دهد

روزنامه گالف نیوز در گزارشی از کش‌مکش‌های اوباما و کنگره جدید امریکا می‌نویسد: کاخ سفید و سنای امریکا در بحث وضع تحریم‌های جدید علیه ایران وارد نوعی نبرد شده‌اند.

رصد اخبار مرتبط با ایران در روزنامه های جهان

قانون‌گزاران امریکایی لایحه‌ای با حمایت دوحزب قدرتمند این کشور آماده کرده و قصد دارند تا قبل از پایان مذاکرات هسته‌ای با ایران آن را به تصویب برسانند. بنظر می‌رسد این فشارها بر کاخ سفید هم‌چنان ادامه یافته و حتی طی هفته آینده نیز افزایش یابد. گفته می‌شود، این لایحه که مفاد آن توسط نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه مورد توافق قرار گرفته است در نظر دارد که در صورتی که ایران نتواند توافق‌نامه نهایی را امضاء کند، تحریم‌های شدیدی علیه اقتصاد این کشور اعمال شود.

یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه در این رابطه گفت: بنظر دولت اوباما تمایل چندانی به ورود سنا به مباحث سیاست خارجی ندارد. اما سنا مصمم است تا در این زمینه ورود کند.

همچنین مجلس سنای امریکا در لایحه دیگری در نظر دارد تا بر کار دولت در زمینه امضاء توافق‌نامه نهایی با ایران نظارت کرده و حتی درباره آن رای بدهد.

عدم اعتقاد رئیس کمیته امنیت داخلی سنای آمریکا به مذاکرات هسته‌ای با ایران

به گزارش پایگاه واشنگتن اگزمینر، سناتور ران جانسون رئیس کمیته امنیت داخلی سنای امریکا با تاکید بر لزوم وضع تحریم‌های جدید علیه ایران گفت، وی هیچ‌گونه اعتقادی به مذاکرات با تهران ندارد. وی هم‌چنین با سیاست‌های دولت اوباما در کاهش تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرده و افزود: مذاکرات از زمانی شکست خورد که تحریم‌ها کاهش پیدا کردند. جانسون تنها موضوع محل مناقشه را زمان‌بندی اعمال تحریم‌های جدید عنوان کرد.

رصد اخبار مرتبط با ایران در روزنامه های جهان

نتانیاهو پرونده دعوای حقوقی ایران و رژیم صهیونیستی را بحالت سری در آورد

به گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتز، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دستور داد جزئیات پرونده دعوای حقوقی ایران و این رژیم به‌دلیل مسائل امنیت ملی به‌حالت سری در آید.

رصد اخبار مرتبط با ایران در روزنامه های جهان

نتانیاهو قویاً با هرگونه اعلام اطلاعات درباره پرونده دعوای حقوقی نفتی که بیش از 20 سال است بین ایران و این رژیم در دادگاه‌های اروپایی در جریان است مخالفت کرد. این اقدام وی باعث شد تا دادگاه محلی اورشلیم بخاطر زیر پا گذاشتن قانون آزادی بیان از وی شکایت کند.

شرکت ملی نفت ایران تعدادی دعوای حقوقی علیه رژیم صهیونسیتی مطرح کرده است. این شرکت خواستار جبران سهم خود توسط این رژیم بخاطر پروژه مشترکی شد که قرار بود در سال 1968 نفت ایران را از طریق اسرائیل به اروپا منتقل کند. در پرونده مشابه دیگری اما در ابعاد محدودتر ایران شکایتی از این رژیم درباره فروش نفت به سه شرکت نفتی اسرائیلی در سال 1979 طرح کرده است. گفتنی است، رژیم صهیونیستی یکبار در دادگاه فرانسه و یکبار در دادگاه سوئیس بازنده بوده است.

آیا شکاف بین آمریکا و ایران ترمیم می‌شود؟

پایگاه بوستون گلوب، در گزارشی از مشکلات سیاسی بین ایران و امریکا می‌نویسد: درحالی‌که رهبران دو کشور تمایل زیادی برای آشتی سیاسی دارند، اما تندرویان دو طرف علاقه چندانی به کنار گذاشتن دهه‌ها دشمنی ندارند. از طرفی، تندروهای مجلس ایران امریکا را شیطان بزرگ خطاب کرده و از سویی دیگر تندروهای کنگره امریکا نیز ایران را دشمن خود می‌دانند.

رهبران سیاسی ایران و شش کشور اروپایی مدتهاست در حال مذاکره درباره پرونده هسته‌ای ایران می‌باشند و این اولین باریست که این کشورها آماده امضاء توافق‌نامه نهایی با ایران هستند. اما آنها فشارهای زیادی را در صحنه داخلی خود تجربه می‌کنند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امور بین‌الملل تنش‌زدایی در پرونده هسته‌ای ایران می‌تواند بزرگترین دستاورد سیاست خارجی دولت اوباما باشد. اما آیا واقعاً این اتفاق رخ می‌دهد؟

رصد اخبار مرتبط با ایران در روزنامه های جهان

نویسنده در پاسخ به این سوال مدعی می‌شود، طرف ایرانی بیش از پیش به دستیابی به توافق هسته‌ای متمایل است. از طرفی دیگر، دولت اوباما نیز قصد دارد با حل مشکل ایران، سیاست خارجی خود را به‌سوی آسیای جنوب شرقی سوق داده و با استفاده از رفع تحریم فروش نفت ایران رضایت‌مندی چین و دیگر کشورهای آسیایی را به‌دست آورد.

این علاقمندی را می‌توان در سخنان رئیس‌جمهور دو کشور مشاهده کرد. از یک سو، رئیس جهور روحانی در سخنانی اظهار داشت که بدون از بین رفتن انزواء نمی‌توان به رشد پایدار دست یافت. از سویی دیگر، اوباما نیز در مصاحبه با رادیوی دولتی ملی گفت: ایران آماده همکاری مناسب با جهان است.

این مقاله در انتها اینگونه به تحلیل خود خاتمه می‌بخشد: امیدواری‌های بسیاری برای فروپاشی دیوار بی‌اعتمادی بین دو کشور وجود دارد. روسای جمهور دو کشور بسیار به حل مشکلات تمایل دارند. حال باید دید تندروهای دو کشور می‌توانند مذاکرات را بهم بزنند یا خیر.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عااااااشق وطن ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    0 0
    هنوز قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را نشناختید. جاودان باد وطنم
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    0 0
    امریکا درحال تشکیل یک ارتش سنی در عراق میباشد که باید خیلی مواظب بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس