البته رابطه و یا به تعبیر صحیح‌تر تعامل مستقیم با امریکا بر خلاف نظری که بسیاری از مردم و حتی برخی نخبگان دارند، حلال مشکلات ما نیست و کار بسیار دشوار و نیازمند تمهیدات وسیع داخلی و جهانی است. ضمن اینکه تعامل به معنای رابطه دوستانه هم نیست. هیچ دو کشوری رابطۀ کاملا دوستانه ندارند و من اعتقاد دارم که روابط ما با امریکا هیچ‌گاه دوستانه نخواهد بود.

گروه تاریخ مشرق - ظریف در خاطرات خود درباره رابطه با آمریکا مباحث زیادی را مطرح کرده است و با توجه به تجربه چندین ساله وی در نمایندگی ایران در سازمان ملل این نکات بسیار ارزشمند جلوه می‌کند.
یکی از نکاتی که وی مطرح کرده درباره رابطه با اسرائیل و آمریکا به صورت مستقیم یا باواسطه است. در ادامه نظر ظریف درباره تعامل مستقیم با آمریکا را از صفحه 153 کتاب خاطرات وی نقل می‌کنیم:

رابطه با امریکا یا هر کشور دیگری ابزاری است و باید در جهت منافع ملی به کار گرفته شود، البته بنده اسرائیل را کشور مشروع نمی‌دانم و لذا در این قضیه موضوعیت ندارد.

اصل، پیگیری منافع و اهداف ملی است. رابطه با امریکا به قول فقها نه واجب است و نه حرام، البته در دنیای به هم‌پیوسته کنونی، دو کنشگر مهم مانند ایران و امریکا به هر حال و خواسته یا ناخواسته با هم تعامل دارند- مثلا در بوسنی دهه 90 میلادی، افغانستان و عراق از 11 سپتامبر به بعد، سوریه، بحث هسته‌ای و ...- و بنده به دلایل متعدد معتقدم که ما از تعامل مستقیم کمتر ضرر می‌بینیم. چون واسطه‌ها چه دولتی و چه شخصی نه صداقت دارند و نه مسائل ما را به درستی می‌فهمند و نه پیام‌ها را درست منتقل می‌کنند. در تمام موارد، در انتقال پیام‌ها، به صورت ضمنی و حتی در برخی موارد به صراحت، نگرانی‌ها، منافع و برداشت‌های واسطه محوریت دارد، نه منافع و نگرانی‌های ما و یا منافع و نگرانی‌های آمریکا.

ظریف: رابطه با آمریکا حلال مشکلات نیست

البته رابطه و یا به تعبیر صحیح‌تر تعامل مستقیم با امریکا بر خلاف نظری که بسیاری از مردم و حتی برخی نخبگان دارند، حلال مشکلات ما نیست و کار بسیار دشوار و نیازمند تمهیدات وسیع داخلی و جهانی است. ضمن اینکه تعامل به معنای رابطه دوستانه هم نیست. هیچ دو کشوری رابطۀ کاملا دوستانه ندارند و من اعتقاد دارم که روابط ما با امریکا هیچ‌گاه دوستانه نخواهد بود.[1]



[1]- کتاب خاطرات ظریف، ص 153

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    تجربه ثابت کرده هر زمان در مقابل امریکا کوتاه آمدیم اینها گستاخ تر و زیاده خواه تر شده اند و نتیجه مذاکرات 16 ماه گذشته هم همین بوده است .
  • سینا ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    من عاشق سایت شما بودم ولی واقعا قالب جدیدتون خیلی ناجور و آدمو از خوندن مطالب زده میکنه
  • مجید ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    0 0
    مذاکره با امریکا سودی واسه ایران نداشته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس