سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اقدام آمریکا در تحریم احتمالی ایران تصریح کرد: هرگونه تحریم جدید به منزله توقف روند جاری خواهد بود.

به گزارش مشرق، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در خصوص سفر ظریف به ژنو گفت: آقای ظریف در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای و مشورت‌های لازم در این خصوص، جلساتی خواهد داشت. آقای ظریف مدتی را در اروپا خواهد بود و گفت‌وگوهایی را با همتایان اروپایی خود خواهد داشت و متناسب با دیدار با کری برنامه‌های تنظیم شده به تدریج انجام خواهد شد.

وی در خصوص نقش روسیه در مذاکرات نیز عنوان کرد: روسیه به عنوان یک کشور بزرگ همسایه که روابط گسترده‌ای با یکدیگر داریم و مشورت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مستمرا صورت می‌گیرد، عضو 1+5 نیز هست و گفت‌وگوهای ایران و روسیه حوزه‌های گسترده‌ای را در بر می‌گیرد.

*روسیه از وزن و جایگاه خوبی در 1+5 برخوردار است

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در بحث هسته‌ای گفت‌وگوهای مستمر و منظمی بین طرفین در همه سطوح اعم از روسای و وزرا و معاونان در حال انجام است و آخرین مشورت‌ها و تبادل نظرات در سفرهای مقامات دو کشور انجام شده است. ما فکر می‌کنیم روسیه از وزن و جایگاه خوبی در 1+5 برخوردار است و می‌تواند در راستای توافق عادلانه، عاقلانه و مبتنی بر چارچوب‌هایی که جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند، نقش خود را ایفا کند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص حضور ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز گفت: برای مسئولان ایرانی دعوتنامه‌هایی ارسال شده و برنامه‌ها در حال بررسی است و با توجه به فرصت باقیمانده تا کنفرانس مونیخ که زمان چند هفته‌ای است، هر چه نزدیک‌تر شویم، اطلاع رسانی دقیق در خصوص سطح مقام ایرانی شرکت کننده، انجام خواهد شد.

*سفیر عربستان در تهران انتخاب شده است

افخم در خصوص سفر ظریف به عربستان نیز اظهار داشت: موضوع دعوت مقامات سعودی از آقای ظریف کماکان در دستور کار است و در عین حال به دنبال آن هستیم که دیدار وزرا در تهران یا ریاض صورت گیرد. در عین حال گفت‌وگوها و تماس‌ها در خصوص موضوعات منطقه‌ای در حال انجام است و در زمان مناسبی که چارچوب‌های کار مشخص شود، هر کدام از سفرها می‌تواند صورت گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره عدم حضور سفیر عربستان در تهران نیز اظهار داشت: سفیر جدید عربستان از سوی این کشور معرفی شده و مراحل اداری آن در حال انجام و مسیر طبیعی در حال طی شدن است. سفارتخانه‌ها در چنین شرایطی مسئولیت را به افراد دیگری در سفارتخانه محول و فعالیت طبیعی خود را طی می‌کنند و با استقرار سفیر طبعا سطح فعالیت‌ها در سطح دیگری دنبال خواهد شد.

وی در خصوص مذاکرات هسته‌ای و روند آن نیز اظهار داشت‌: روند مذاکرات به طور کلی، سرعت و شتاب آن را در اخبار داریم. این گفت‌وگوها در جریان است.

افخم ادامه داد: دوره تمدید نیز دوره‌ای است که در آن طرفین در ابتدا درباره یک چارچوب سیاسی به توافق برسند و بعد امکان توافق درباره جزییات و ابعاد فنی موضوع فراهم شود.

*ناکارآمدی و بیهوده بودن ابزار تحریم برای جهانیان روشن شده

سخنگوی وزارت خارجه افزود: هر دوره‌ای در هر تحول و حرکت سیاسی در وزارت خارجه ارزیابی داخلی خواهد داشت که درباره همه فعالیت‌ها ارزیابی‌هایی داریم که شامل مذاکرات هم می‌شود. هر زمان که احساس کنیم مذاکرات چارچوب و دیدگاه‌هایی که تامین کننده نظرات ما نیست و در مسیری نیست که بتواند چشم‌اندازی برای رسیدن به توافق جامع نشان دهد، مشورت‌ها و بررسی‌های لازم در آن خصوص صورت خواهد گرفت و این صحبت ناظر بر همه فعالیت‌های سیاسی در همه موضوعات از جمله مذاکرات می‌باشد. در عین حال مباحثی هم از سوی کنگره و در فضای سیاسی داخل آمریکا مطرح است که شاهد اظهارنظر مسئولان آمریکایی هستیم.

وی افزود: معتقدیم بحث تحریم و استفاده از این ابزار از کار افتاده و فرسوده، ادامه یک روند اشتباه است و ناکارآمدی و بیهوده بودن ابزار تحریم برای جهانیان روشن شده و ملت ایران نشان داده که می‌تواند متناسب با اهداف خود در شرایط دیگری برنامه‌های اقتصادی، سیاسی و چشم‌انداز اهداف خود را تنظیم کند.

*واقع بینی در سیاست‌های حاکمان آمریکا، حاکم شود

افخم ادامه داد: از نظر ملت ایران در عین اینکه این تحریم‌ها نامشروع، ظالمانه و غیرانسانی است، ولی ابزاری ناکارآمد و فرسوده است. مبنای کار ما بر اساس اقتصاد مقاومتی، پیگیری اهداف سیاسی و اقتصادی و گسترش حوزه‌های ارتباطی است و لذا امیدواریم که یک واقع بینی در سیاست‌های مجموعه حاکمان آمریکا، حاکم شود و تکرار اشتباهات گذشته قطعا ثمری برای دولت آمریکا و مجموعه سیاست‌های آمریکا در جهان نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص انتشار کاریکتاتور موهن علیه پیامبر اسلام در نشریه فرانسوی و دور تسلسل خشونت و افراط‌گرایی اظهار داشت: مواضعمان را در خصوص اقدام تروریستی در پاریس صریحا اعلام کردیم که تروریسم را در هر نقطه از جهان محکوم می‌کنیم و اقدامات تروریستی هیچگونه نزدیکی و تشابهی با دیدگاه‌های اسلامی و دینی ندارد و کاملا مغایر آموزه‌های اسلامی است.

*اقدامات نشریه فرانسوی باعث تحریک مسلمانان شده است

افخم افزود:‌ در عین حال ما اقدامات تحریک آمیز را نیز محکوم می‌کنیم و اقدام این هفته‌نامه از نظر ما یک اقدام توهین آمیز است و آن را کاملا محکوم می‌کنیم چرا که باعث تحریک احساسات مسلمانان و جریحه دار شدن احساسات آنها در جهان خواهد شد و دور تسلسلی از افراطی‌گری را در دنیا دامن می‌زند. در هر حال احترام به باورها، مقدسات و ارزش‌های پیروان ادیان الهی یک اصل مسلم پذیرفته شده است و انتظار می‌رود که دولتمردان اروپایی، این اصل مهم را مورد توجه قرار دهند و تکرار و اذعان به اینکه سیاست‌های ما اشتباه بوده و آشکار شدن سیاست‌های اشتباه کافی نیست و لازم است که در حوزه عمل و رفتارها این اقدامات به منصه ظهور برسد و تصمیمات درست و واقعی و متناسب با منافع تمامی پیروان و ملت‌ها اتخاذ شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: متاسفانه می‌بینیم که بسیاری از ملت‌ها تاوان سیاست‌های اشتباه غرب را می‌دهند و هر از چندگاهی یک مسئول اروپایی و غربی اذعان می‌کند که سیاست ما در فلان موضوع اشتباه بوده است.

افخم گفت: به نظر می‌رسد این سیاست دیگر کافی نیست و باید وارد حوزه تصمیم‌گیری شوند و تصمیمی دور از معیارهای دوگانه برای مقابله با تروریسم، پایان دادن به افراطی‌گری و پرهیز از دورهای تسلسلی که می‌تواند به افراطی‌گری و خشونت در تمام جهات دامن بزند، جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: سوء استفاده از آزادی بیان که امروز در غرب رایج است، پذیرفته نیست و باید جلوی آن گرفته شود.

*به دنبال رسیدن به یک توافق جامع، عاقلانه، عادلانه و پایدار هستیم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص بحث مذاکرات نیز گفت: ما براساس اراده سیاسی که از ابتدا برای انجام مذاکرات اعلام کردیم و در طول مدت گذشته کاملا روشن نشان داده‌ایم، به دنبال رسیدن به یک توافق جامع، عاقلانه، عادلانه و پایدار هستیم و در طول این دوره هفت ماهه دوره‌های مختلفی از مذاکرات برگزار می‌شود تا اختلاف نظرها و فاصله‌های که بین دیدگاه‌های طرفین است، رفع و دیدگاه‌ها به هم نزدیک و امکان حصول به یک توافق میسر شود. اما در عین حال این به این مفهوم نیست که ما از دیدگاه‌هایمان دست برداریم و کوتاه بیاییم.

وی تصریح کرد: خطوط قرمز ما کاملا مشخص است و دیدگاه‌های ایران به طور واضح و جامع تبیین شده و خواست‌های ما برای آن طرف‌ها کاملا مشخص است. در عین اینکه چندان خوش باورانه و به دور از واقعیت به موضوع نگاه نمی‌کنیم و کاملا واقع بینانه و مبتنی بر خواسته‌هایمان در هر دوره از مذاکرات شرکت می‌کنیم و امیدواریم که اگر آنها براساس تداوم اراده سیاسی و با حسن نیت مذاکرات را ادامه دهند و مبتنی بر واقعیت‌های موجود در ایران باشد و نه سوء محاسبه و برداشت‌هایی که دارند.

*امکان رسیدن به توافق جامع هنوز وجود دارد

افخم افزود: امکان رسیدن به توافق جامع هنوز وجود دارد و بر همین اساس، تیم هسته‌ای ما امروز در ژنو است و مذاکرات را دنبال می‌کند و تا زمانی که چارچوب‌هایی که عنوان شد در فضای مذاکرات وجود داشته باشد، امکان رسیدن به توافق جامع وجود دارد و پیش از آن امکان رسیدن به یک توافق سیاسی امکانپذیر است.

وی درباره دیدارهای ظریف در ژنو نیز اظهار داشت: از فرصت موجود استفاده خواهد شد و مشورت‌ها پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای با سایر اعضای 1+5 انجام می‌شود و متناسب با روندی که طی می‌شود و پایان یافتن هر دوره از گفت‌وگوها، ما نسبت به اطلاع رسانی و اینکه کدام برنامه انجام خواهد شد، اقدام خواهیم کرد. برنامه برای ما مشخص است اما برنامه‌های مذاکراتی گاهی طولانی می‌شود و امکان ادامه آن به دلیل گسترده بودن بحث‌ها و پیچیدگی موضوعات ممکن است تغییر کند، لذا برنامه‌ها را متناسب با در جریان بودن آن، اعلام خواهیم کرد.

*ادامه مشورت‌های سیاسی ایران با روسیه و سوریه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص دعوت از ایران برای حضور در اجلاس مسکو درباره سوریه نیز گفت: از دریافت دعوتنامه رسمی برای حضور در اجلاس اطلاعی ندارم. ولی در عین حال مشورت‌های سیاسی با روسیه و سوریه به منظور اینکه این اقدام سیاسی و انجام گفت‌وگوها بتواند شکل بگیرد و چارچوب دقیق و درستی پیدا کند و همه طرف‌های ذیربط که خواهان راه حل سیاسی هستند درگیر این بحث شوند، با تشریفات خودش جریان دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز در حال مشورت با هر دو کشور است و ما این موضوع را دنبال می‌کنیم، هم به دلیل تماس‌های خوبی که با هر دو کشور داریم و هم به دلیل اینکه به دنبال گفت‌وگوهای سیاسی هستیم، مشورت‌ها را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: تا زمان نشست 10 روز باقی مانده و اگر تا زمان نهایی شدن، از کشور ثالثی دعوت به عمل آید،  درباره حضور و سطح آن اطلاع رسانی خواهد شد.

*سفر قریب الوقوع ظریف به افغانستان

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر وزیر خارجه کشورمان به افغانستان و دعوت از اشرف غنی برای سفر به ایران، نیز گفت:‌ برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است و مراحل تشریفاتی و کارهای اداری دنبال می‌شود. آقای ظریف سفر قریب الوقوعی به افغانستان انجام خواهد داد. در عین حال در طول چند ماه گذشته و بعد از برگزاری انتخابات و پروسه شکل گیری دولت و روند تدریجی تشکیل کابینه، گفت‌وگوها و مشورت‌های خوبی بین ایران و افغانستان برقرار است و سفرهایی نز در سطوح مختلف انجام شده، کما اینکه طی 10 روز گذشته مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان به تهران سفر کرد.

افخم ادامه داد: گفت‌وگوها بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به طور مستمر و گسترده ادامه دارد، چرا که دو کشور همسایه هستند. به منظور اینکه زمینه‌های همکاری و تنظیم سند همکاری‌ و روابط جامع و دوستانه دو کشور مراحل نهایی خود را طی کند، برنامه‌های دیدار وزیر خارجه و گفت‌وگوهای وی در دست تنظیم است و سفر رئیس جمهور افغانستان به تهران نیز از مدتی پیش مطرح بود که دو کشور آن را در دستور کار دارند که در زمان مناسبش انجام خواهد شد.

*هرگونه تحریم جدید به منزله توقف روند جاری خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه درباره اقدام آمریکا در تحریم احتمالی ایران نیز گفت: ما نمی‌خواهیم پیش بینی کنیم اما آنچه شما در فضای اظهارنظرات خود آمریکایی‌ها نیز مشاهده کرده‌اید، هرگونه تحریم جدید به منزله توقف روند جاری خواهد بود و این بحثی است که بسیار روشن است. از نظر ما استفاده از یک ابزار فرسوده که ناکارآمدی آن نیز به روشنی نشان داده شده، چندان کمک کننده نیست، ضمن اینکه یک سوء محاسبه‌ای در برخی از مسئولان و حاکمان آمریکا وجود دارد و این سوء محاسبه ناشی از آن می‌شود که برداشت کرده‌اند موضوع تحریم، ایران را به پای میز مذاکره کشانده در حالی که این سوء محاسبه و تحلیل اشتباه، ناکارآمدی خود را نشان داده و لازم است هم تحلیل‌ها واقعی و روزآمد و مبتنی بر جریاناتی که در داخل ایران وجود دارد، شود.

وی تصریح کرد: در دوران تحریم هیچ یک از برنامه‌های اقتصادی و توسعه کشور، متوقف نشد و امروز هم به روشنی شاهدیم بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرد به روشنی نشان می‌دهد که کاملا براساس اقتصاد مقاومتی متکی بر درآمدهای غیرنفتی و برای توسعه کشور، چارچوب‌ها دیده شده و برنامه‌ها دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اگر آنها به وضعیت ایران واقع بینانه نگاه کرده و خودشان را از پیش فرض ها دور کنند، فکر می‌کنیم این ابزار ناکارآمد را باید به تدریج کنار بگذارند و خودشان به این موضوع خواهند رسید.

به گزارش فارس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست هفتگی امروز (چهارشنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر ظریف به سایر کشورهای اروپایی با تأیید این سفرها، اطلاعات بیشتری درباره زمان و مکان آن ارائه نکرد و گفت که در آینده نزدیک در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در خصوص موضع‌گیری مقامات آمریکایی درباره تحریم‌های جدید علیه ایران نیز عنوان کرد: تصور می‌کنیم آنچه می‌شود به عنوان ارزیابی ارائه داد این است که فعلا نمی‌خواهند آسیبی به روندی مذاکراتی که برقرار است، برسد. اما اینکه چه میزان این دیدگاه مبتنی است بر اینکه کمک به توافق جامع باشد، نیازمند انجام مذاکرات و دریافت دیدگاه‌هایی است که طی چند روز آینده بین تیم‌ها درباره آن بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

افخم ادامه داد: اینها اطلاعاتی است که به تحلیل ما کمک می‌کند که چه میزان دولت آمریکا نسبت به رسیدن به یک توافق عادلانه و عاقلانه با جمهوری اسلامی ایران پایبند است. در عین حال بحث‌های سیاست داخلی آمریکا را نیز با دقت دنبال می‌کنیم و به آن توجه داریم. در شروع مذاکرات نیز جریان‌هایی بودند که تلاش داشتند مسیر مذاکرات را منحرف کنند. تلاش‌هایی شد که مذاکراات در مسیر غیر واقعی‌تری حرکت کند یا حتی متوقف شود و پایبندی آمریکایی‌ها برای اینکه این مسیر و روند جاری حفظ شود در این اظهارنظرها نشان می‌دهد که مسیر فعلی را مورد توجه قرار داده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: طی چند ماه گذشته کشورهای طرف مذاکره علاوه بر مسئولان رسمی مذاکراتی، تحلیلگران دیدگاه‌هایی را داشتند و این دیدگاه‌ها از طیف مخالف و منتقد تا حامی و پشتیبان مذاکرات را در برمی‌گرفت. در مجموع آنچه به نظر ما می‌رسد آن است که دعوت به واقع‌بینی و دیدگاه مبتنی بر ظرفیت ایران و تاثیرات چنین توافقی در برآیند کلی معادلات منطقه‌ای را تحلیلگران مورد توجه قرار داده‌اند، ولی ما فارغ از این تحلیل‌ها، همواره اعلام کرده‌ایم که مذاکرات صرفا در بحث هسته‌ای خواهد بود.

وی گفت: ما دنبال این هستیم که این بحران ساختگی و غیرضروری را حل کرده و به دنبال روشنگری هستیم و اینکه به جهانیان ثابت کنیم که برنامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز و غیر نظامی است و به نظر می‌رسد تا همین جا نیز بخش زیادی از این هدف برای افکار عمومی جهان محقق شده که ایران به دنبال کاربرد نظامی از موضوع هسته‌ای نیست. در دکترین ایران هیچگونه برنامه‌ای برای داشتن سلاح هسته‌ای وجود ندارد و این روشنگری‌های بخش خوبی از مذاکرات بوده که بخش زیادی از افکار عمومی جهان به آن اذعان کرده‌اند و رگه‌های خوبی از واقع بینی که در برخی تحلیل‌های غربی‌ها ناشی از این است که این مذاکرات توانسته روشنگری خوبی را برای افکار عمومی جهان داشته باشد و ما امیدواریم تحلیل‌های واقع بینانه به تصمیم گیری درست و عاقلانه و به دور از تعصب کمک کند و زیاده خواهی‌ها در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی متوقف شود.

افخم در خصوص عدم حضور نماینده ایران در راهپیمایی پاریس بر ضد تروریسم و رویکرد وزارت خارجه ایران در این خصوص گفت: من اطلاعات دقیق شما را ندارم. اما سفارت جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌های رسمی دولت فرانسه مشارکت داشته است. معمولا سفارتخانه‌ها برای شرکت در برنامه‌های رسمی مسئولیت دارند و سفارت ما در این چارچوب به مسئولیت خود عمل کرده است.

وی گفت که سفارتخانه‌ها مسئول کار با دولت‌ها هستند و سفارت ایران در پاریس به این وظیفه خود کاملا دقی و درست عمل کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ارزیابی ایران از حمله تروریستی اخیر در پاریس نیز عنوان کرد: بخشی از ارزیابی ما اعلانی نیست، اما درباره آنچه رخ می‌دهد، آشکار شدن سیاست‌های اشتباه یکی از نتایجی بود که اقدام تروریستی به اذعان مقامات اروپایی پدیدار شد. آنها اذعا کردند که سیاست‌هایشان در مقابله با تروریسم و بحث افراطی‌گری اشتباه بوده و شاهد بودید چند سال پیش همین قدرت‌های غربی مشوق عزیمت افرادی به سوریه برای رسیدن به اهداف سیاسی که برای جنگ با سوریه بود، بودند و امروز پس از چند سال آثار و تبعات دیگری برای آنها رقم خورده است.

وی افزود: متاسفانه اذعان آنها به سیاست‌های اشتباه در حال تکراری شدن است و به نظر می‌آید همه باید کمک کنند تا اشتباهات پیاپی و سیاست اشتباه خودش تبدیل به یک سیاست ثابت نشود. جبران اشتباهات و حرکت به سمت تصمیمات درست و مبتنی بر منافع همه ملت‌ها یک گام اولیه مهم در این مسیر خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما مخالف توهین به مقدسات، ارزش‌ها و موازین پیروان ادیان الهی هستیم. جریحه دار کردن اذهان مسلمانان در جهان، روندی به کمک با مبارزه با افراطی‌گری نمی‌کند. دور تسلسل افراط با این مسائل دامن زده می‌شود و باید سیاست‌های درست، عاقلانه و هوشیارانه برای مبارزه با افراط به کار گرفته شود. امیدواریم در این شرایط با درایت و براساس منافع فراتر از منافع سیاسی و جناحی خاص، به موضوعات به طور کلان نگاه شود و یک حرکت عادلانه با معیار واحد و نه دوگانه برای مبارزه با افراطی گری به کار گرفته شود.

وی افزود: امروز فرصت خوبی است تا کشورهای غربی جدیت و صداقت خود را در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری به جهانیان نشان دهند.

* پیش داوری نکنیم

افخم درباره عدم حصول توافق جامع هسته‌ای که سؤال یکی از خبرنگاران بود،‌ گفت: پیش داوری در این زمینه نکنیم و اجازه دهیم انجام شود. تلاش طرف‌ها و به طور خاص ایران بر این است که از فرصت زمانی که تفاهم شده برای رسیدن به توافق استفاده شود که بخشی از آن همین دیدارهایی است که الزاما فقط در قالب گفت‌وگوهای جمعی نیست. گفت‌وگوها در تهران با مسئولان چینی و روسی انجام شد. تلاش می‌کنیم از فرصت زمانی باقیمانده برای رسیدن به توافق جامع و عادلانه استفاده کنیم و خوش باورانه نیز به روندها نگاه نمی‌کنیم و در هر دوره نسبت به مفاد و محتوای مذاکرات و تغییرات نسبی که صورت گرفته، ارزیابی‌هایی را داریم که این ارزیابی‌ها کمک می‌کند هم بتوانیم شکل کلی کار را ترسیم کنیم و هم نسبت به آینده پیش بینی داشته باشیم.

وی افزود: مذاکرات امروز شروع می‌شود و از فردا و پس فردا گفت وگوها در سطح معاونان خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در مذاکرات هسته‌ای فکر می‌کنم واقع‌بینی و پرهیز از خوش باوری، کمک کننده است.

افخم در خصوص نقش اتحاد مردم عراق در پیروزی علیه داعش گفت: همبستگی، وحدت و اتفاق نظر طوائف مختلف عراق و گروه‌های سیاسی،‌ قومی و مذهبی در عراق و مرجعیت در این کشور، کمک کرد تا عراق بتواند عبور از بحران تا این مرحله را به خوبی طی کند. همبستگی و وحدت بسیار کمک کننده بوده و مردم و رهبران عراق بسیار هوشیارانه نسبت به تداوم این سیاست،‌جدیت دارند و فکر می‌کنیم چشم انداز خوبی را برای عراق در آینده شاهد باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: امیدواریم همه مناطق تحت تصرف گروه‌های تروریستی به زودی آزاد و دولت عراق ثبات و پیشرفت را به تمام استان‌های این کشور برساند.

* کاهش قیمت نفت

افخم در پاسخ به سؤالی درباره رایزنی‌های نفتی در منطقه و سیاست نفتی ایران اظهار داشت: افراد متخصص باید درباره سیاست‌های نفتی اظهارنظر کنند البته تصمیمی به تدریج پدیدار می‌شود که کشورهای مختلف از به کارگیری نفت به عنوان حربه‌ای سیاسی دست بردارند. شرایطی که حاکم شده و کشورهایی که وابستگی نفتی بسیاری داشتند، آسیب دیده‌اند، نشان داد که اگر نفت بخواهد به عنوان یک عنصر اقتصادی مورد سوء استفاده سیاسی قرار گیرد، حتی خود کشورهای مصرف کننده متضرر خواهند شد. در هر حال مشورت‌ها لازم است و مشورت‌های درون اوپک و کشورهای تولید کننده در حال تقویت است تا راه‌هایی را برای متوقف کردن سیر نزولی قیمت نفت پیدا کنند.

وی افزود: گفت‌وگوهای مفیدی در تهران انجام شد که رئیس جمهور ونزوئلا و وزیر نفت عراق و سفرهای دوره‌ای را شامل می شود و تبادل نظرها آغاز شده و به نظر می‌رسد در درون کشورهای تولید کننده نیز تشدید خواهد شد. در هر حال باید به تدریج نفت به عنوان یک حربه سیاسی از روند خارج شود. چرا که نفت به عنوان یک موضوع راهبردی است و منافع آن را همه کشورهای تولید کننده خواهند داشت و باید جلوی آسیبی که به کشورهای تولیدکننده از بابت تصمیمات سیاسی می‌رسد، گرفته شود.

افخم ادامه داد: آثار تصمیمات سیاسی در حوزه نفت مشخص شده و کاهش قیمت نفت حتی برای تحلیلگران فنی نفت مشخص است که این تصمیم چقدر متاثر از حوزه سیاسی است. آسیب شناسی در حال انجام است و ما به عنوان کشوری که به دلیل برنامه‌هایی که دولت داشته و برنامه‌های راهبردی کشور در مسیر کاهش میزان وابستگی به درآمدهای نفتی هستیم و کاهش وابستگی بودجه به نفت مورد توجه دولت است و شاهدیم این وابستگی در بودجه 33 درصد است که در مقایسه با کشورهای دیگر تولید کننده نفت یک رقم ایده‌آل است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم کشورها به این موضوع توجه کنند و بازار نفت و اوپک خود را حوزه سیاست دور کند.

* تیم مذاکره کننده براساس راهبردها و رهنمودهای مسئولان علای کشور حرکت می‌کند

وی همچنین درباره موانع داخلی رسیدن به توافق جامع، گفت: تیم مذاکره کننده ما بر اساس راهبردها و رهنمودهایی که از سوی مسئولان عالی کشور دریافت کرده و مشورت‌های منظم حرکت می‌کند و تلاش دارد موانع را در مذاکرات و تصمیم‌گیری‌ها کاهش دهد. در عین حال دیدگاه‌های مختلفی مطرح است که جدی است. اما منافع کشور بر اساس این مشورت‌ها و چارچوب‌های کلی تنظیم شده دنبال می‌شود. اگر توافق جامع حاصل شود فکر می‌کنم حتی منتقدان نیز از آن رضایت خواهند داشت.

افخم در ارزیابی‌ از تحرک کشورهای اروپایی و نقش آفرینی آنها در مذاکرات نیز خاطرنشان کرد: همه اعضای گروه 1+5 اگر بتوانند متوازن موضوعات مذاکرات را دنبال کنند و نقش و جایگاه خود را نشان دهند، راه رسیدن به توافق جامع آسان‌تر می‌شود. ما مشورت‌ها را منحصر به صرف یک کشور نمی‌دانیم و تقویت و ترغیب این کشورها برای تسریع مسیر مذاکرات و استفاده از مدت زمان تمدید مذاکرات را کمک کننده می‌دانیم.

به گفته وی همه اعضای گروه 1+5 در جایگاه خود دارای اثربخشی و نقش تعیین کننده هستند.

* رسانه‌ها شجاعانه برخورد کنند

افخم در پاسخ به سؤال دیگری درباره کوتاهی وزارت امور خارجه برای تسهیل دریافت ویزای استرالیا به منظور عزیمت برخی خبرنگاران به این کشور برای پوشش رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، گفت: اسامی خبرنگاران و تصویربرداران رسانه‌های مختلف از مجاری مشخص اعلام شده بود و این خبرنگاران از همان مسیر اقدام و ویزایشان را دریافت کردند، اما برخی، یک یا دو رسانه خبرنگار و عکاسشان در این لیست نبوده و شخصاً برای دریافت ویزا اقدام می‌کنند که با مشکل روبرو می‌شوند و وزارت امور خارجه اساساً در جریان این مسئله نبوده است و رسانه مربوطه وزارت امور خارجه را مطلع نکرده است تا اقدام لازم و سریع صورت گیرد. بنابراین کوتاهی از سوی وزارت امور خارجه صورت نگرفته است.

افخم عنوان کرد: انتظار است رسانه‌ها نسبت به انتشار دقیق و به جای مطالب و انتقادات درست شجاعانه برخورد کنند و وزارت امور خارجه را به اقدامات غیرشجاعانه در حالی که واقعیت ندارد، محکوم نکنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس