کد خبر 38001
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۸

دانشگاه پنسيلوانيا اقدام به برگزاري نظرسنجي از مردم ايران در حوزه رسانه نموده که در آن مواردي نظير ضريب نفوذ توييتر، فيس بوک، پيامک، سايت هاي خبري، شبکه هاي ماهواره اي، صدا و سيما، موبايل، وبلاگ نويسي و درو زدن فيلترينگ توسط مخاطبان ايراني، بررسي مي شود.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، مدرسه ارتباطات اننبرگ دانشگاه پنسيلوانيا اقدام به برگزاري يک برنامه نظرسنجي از مردم ايران در حوزه رسانه تحت عنوان "نظرسنجي ايرانيان و رسانه" نموده است. اين دانشگاه نظرسنجي مذکور را تحت پوشش "برنامه پژوهش رسانه در ايران" برگزار کرده است .
نظرسنجي ايرانيان و رسانه
اين نظرسنجي محورهايي نظير ضريب نفوذ توييتر، فيس بوک، بلوتوث، پيامک، سايت هاي خبري، شبکه هاي خبري فارسي ماهواره اي، صدا و سيماي ايران، موبايل و ظرفيت آن در سيتيزن ژورناليسم(خبرنگاري شهروندي)، وبلاگ نويسي در جامعه ايران و چگونگي درو زدن فيلترينگ توسط کاربران ايراني اينترنت را شامل مي شود.
اگرچه از محورهاي ياد شده هدف واقعي اين تحقيق مشخص است؛ اما دانستن اين نکته که، نتايج اين نظرسنجي چه تاثيري در عمليات رواني ساختار اطلاعاتي آمريکا در آينده جنگ نرم عليه ايران خواهد داشت؛ کنجکاوي انسان را برمي انگيزد.
البته هدف اين نظرسنجي صرفا به دست آوردن اطلاعات درباره‌ي چگونگي استفاده ايرانيان داخل و خارج از ايران از رسانه‌هاي خبري و ابزار ارتباطي آنلاين ذکر شده است.
برگزارکنندگان اين نظرسنجي همچنين گفته اند: اين نظر سنجي به دنبال آن است که کدام يک از اين مجراهاي اطلاعاتي در جامعه ايران تاثيرگذار‌تر هستند.
اين برنامه يکي از پروژه‌هاي مرکز مطالعات ارتباطات جهاني وابسته به مدرسه ارتباطات اننبرگ در دانشگاه پنسيلوانيا است.
برگزارکنندگان، به منظور تشويق مخاطبان ايراني براي شرکت در نظرسنجي فوق به شرکت کنندگان در اين برنامه، 100 حساب اشتراک يک ساله در 4Shared به قيد قرعه به شرکت کنندگان اهدا مي کنند.
امنيت اطلاعات شخصي شرکت کنندگان در نظرسنجي
اين مرکز ادعا مي کند که همه اطلاعات شرکت کنندگان اعم از نام يا نشاني پروتکل اينترنت (آي. پي.) را رمزگذاري کرده و محرمانه نگاه داشته و آنها در اختيار هيچ فرد يا گروه ديگري از جمله سازمان هاي امنيتي و سرويس هاي اطلاعاتي آمريکا قرار نمي گيرد و اين اطلاعات صرفا براي همين نظرسنجي مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
سوالات نظرسنجي
پرسش هاي نظرسنجي محورهاي زير را در بر مي گيرد:
- کدام يک از کانال‌هاي تلويزيوني را براي پيگيري آخرين اخبار سياسي و رخدادهاي روز تماشا مي کنيد؟
تلويزيون بي‌بي‌سي فارسي، کانال يک، تلويزيون صداي آمريکا، يورونيوز فارسي، شبکه‌هاي سيماي جمهوري اسلامي ايران، تلويزيون جام جم از لوس آنجلس، من و تو، تلويزيون پارس، تلويزيون رنگارنگ، سيماي آزادي
- کدام يک از سايت هاي اينترنتي را براي پيگيري آخرين اخبار سياسي و رخدادهاي روز مشاهده مي کنيد؟
دنباله، کلمه، سي‌ميل، آفتاب، آينده نيوز، رجانيوز، وب‌سايت بي‌بي‌سي فارسي، بالاترين، وب‌سايت دويچه وله فارسي، الف، فارس نيوز، دنباله ، خبرگزاري مهر، جنبش راه سبز- جرس، تابناک و...
- سرعت اينترنتي که از آن استفاده مي کنيد
- شبکه‌هاي اجتماعي که در آن‌ها عضو هستيد
- موضوعاتي که در اينترنت به دنبال آن هستيد
- موضوعاتي که در مورد آن پيامک مي فرستيد
- موضوعاتي که در مورد آن وبلاگ مي نويسيد
- موضوعات وبلاگ‌هايي که برايشان کامنت گذاشته‌ايد
- موضوع بلوتوثهايي که ارسال مي کنيد
- بررسي ميزان ضريب نفوذ شبکه هاي اجتماعي ازجمله توييتر در جامعه ايران
- بررسي ميزان ضريب نفوذ موبايل، پيامک، بلوتوث و رسانه هاي سنتي در جامعه ايران
- ميزان انجام فعاليت هاي خبرنگاري شهروندي (سيتيزن ژورناليسم) و ميزان فيلمبرداري با موبايل و آپلود آن در محيط اينترنت
- برخورد شما با مشکلاتي مانند فيلتر بودن يک وب‌سايت چيست؟
- چگونه فيلترينگ را دور مي زنيد؟
- براي دور زدن فيلترينگ وب‌سايت‌ها از ابزارهاي مختلف آنلاين کمک مي‌گيريد؟
- پيدا و استفاده کردن از ابزارهاي دور زدن فيلترينگ به چه ميزان آسان و در دسترس هستند؟
- ابزارهاي دور زدن فيلترينگ را داراي امنيت مي دانيد؟

درباره "پژوهش رسانه در ايران"
اين مرکز خود را اينگونه توصيف مي کند: برنامه‌ي پژوهش رسانه در ايران شبکه‌اي تعاملي است که به منظور ارتقا دانش در مورد فضاي رسانه‌اي ايران شروع به کار کرده است. اين برنامه مي‌خواهد با به کارگيري شبکه‌اي از پژوهشگران و فعالان رسانه (شبکه پژوهشگران رسانه در ايران) در زمينه‌ي نقش رسانه در ارتقاي دانش جامعه‌ي مدني ايران و سياستگذاران حوزه‌ي رسانه نقشي ايفا کند.
براي فهم بهتر دورنماي رسانه‌اي ايران، فعاليت‌هاي اين برنامه فرآيندي تحقيقي و تحليلي خواهد بود که چگونگي جريان اطلاعات در ايران را مطالعه مي‌کند. اين مطالعات از اينترنت، وبلاگ و پيامک گرفته تا ابزارهاي سنتي‌تر مانند برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني را در بر مي‌گيرد و به دنبال آن است که کدام يک از اين مجراهاي اطلاعاتي تاثيرگذار‌تر هستند. ما همچنين علاقمند به ايفاي نقش در جريان‌هاي اطلاعاتي فرهنگ عامه، ارتباطات مذهبي و ديگر ابزار غيرسنتي مانند هنر و داستان هستيم.
همچنين اين مرکز در باره فعاليت هاي خود آورده است: از طريق فعاليت‌هاي متنوع، شامل سخنراني‌ها، کارگاه‌هاي دانشگاهي، جلسه‌هايي در کنفرانس‌هاي بين المللي و مجموعه سخنراني‌هاي غيررسمي به دنبال تقويت اين گفتمان و ساختن يک شبکه هستيم.
ما شما را تشويق مي‌کنيم که در برنامه‌ي پژوهش رسانه در ايران با پيوستن به انجمن‌ها، نوشتن و نظر دادن در وبلاگ، افزودن نظرات تخصصي خود در مورد خبرنامه و نقد اخبار و همچنين ارائه‌ي مقاله و شرکت در همايش‌ها، سخنراني‌ها و کارگاه‌هاي دانشگاهي همکاري کنيد.
ما به دنبال ايجاد همکاري با دانشگاه‌ها، موسسه‌ها و سازمان‌هاي فعال داخل و خارج از ايران در زمينه‌ي رسانه هستيم. اگر شما يا موسسه‌تان در هر کدام از اين موارد علاقه‌مند هستيد و يا فعاليت مي‌کنيد، شما را تشويق مي‌کنيم که در اين زمينه با ما تماس بگيريد.
پروفسور مونرو پرايس محقق ارشد و محمود عنايت مدير برنامه‌ي پژوهش رسانه در ايران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس