کد خبر 379672
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸

فرمانده یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش به تشریح نحوه اجرای عملیات‌های ترکیبی پهپاد شناسایی "یسیر" و پهپاد انتحاری "رعد" پرداخت.

به گزارش مشرق، سرهنگ عملیات هوایی و خلبان پهپاد «رضا خاکی» فرمانده یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش با اشاره به استفاده ترکیبی از پهپادهای رزمی و شناسایی در عملیات‌های نزاجا گفت: نیروی زمینی متناسب با نوع مأموریت‌های عملیاتی خود از تاکتیک‌های مختلفی استفاده می‌کند.

وی در خصوص قابلیت‌های رزمی پهپاد انتحاری «رعد» گفت: برخلاف شکل ظاهری سایر پهپادهای این نیرو «رعد» نوعی پهپاد رزمی است که برای عملیات انتحاری از آن استفاده می‌شود و با سرجنگی بسیار قوی که دارد می‌تواند همچون یک موشک کروز مواضع مورد نظر را مورد اصابت قرار دهد.

**ارسال آنلاین تصاویر تا لحظه اصابت

سرهنگ خاکی در خصوص برد عملیاتی و دقت عمل پهپاد «رعد» اظهار داشت: این پهپاد در فاصله 100 کیلومتری اهداف مورد نظر را به‌صورت نقطه‌ای و در فاصله 200 کیلومتری با کمترین ضریب خطا مورد اصابت قرار می‌دهد.

وی افزود: این سامانه تا لحظه اصابت قابل هدایت است و همچنین تا آخرین لحظات (انهدام) تصاویر آنلاین را به ایستگاه هدایت کننده خود ارسال می‌کند.

**تشریح عملیات ترکیبی پهپادهای نزاجا

سرهنگ خاکی با بیان اینکه معمولا یگان پهپادی نزاجا از این نوع پهپاد انتحاری به‌صورت ترکیبی با پهپادهای شناسایی چون "یسیر" و مهاجر در مأموریت‌های عملیاتی خود استفاده می‌کند، افزود: یکی از تاکتیک‌های یگان پهپادی این است که هر موضعی را که بخواهد با پهپاد «رعد» مورد حمله قرار دهد علاوه بر شناسایی و تصاویری که خود این پهپاد برای ایستگاه ارسال می‌کند، در همان لحظه پهپاد شناسایی دیگری را نیز همچون یسیر بر فراز منطقه نبرد فرستاده و بدین ترتیب نقطه‌ای را که پهپاد انتحاری «رعد» مورد اصابت قرار می‌دهد مورد ارزیابی قرار داده و برآورد میزان تخریب را به ایستگاه هدایت‌کننده ارسال می‌کند.

فرمانده یگان پهپاد نزاجا خاطرنشان کرد: نیروی زمینی تنها یگان ارتش است که از پهپاد انتحاری در اندازه‌های متفاوت برخوردار است، که بُرد برخی از این پهپادها بیش از 200  کیلومتر است.

وی همچنین بیان کرد: امروز متخصصان ما به سطحی از توان‌مندی‌ رسیده‌اند که مهمترین تجهیزات مورد استفاده در پهپادها را با قدرت بزرگنمایی و رزولوشن بالا ساخته و در اختیار یگان قرار می‌دهند؛ تجهیزاتی که نیاز نیروی زمینی را در زمینه جمع‌آوری اطلاعات و کشف و شناسایی رفع می‌کند.

** افزایش شعاع تخریبی پهپادهای نزاجا با استفاده از سامانه‌های ترابری

به گزارش دفاع پرس، نیروی زمینی ارتش در راستای حفاظت، شناسایی، کنترل مرزها و مقابله با نوع تهدیدات، رصد آن‌لاین تحرکات دشمن در مناطق عملیاتی، شناسایی اهداف عملیاتی دشمن در دوردست‌ها و همچنین متناسب با مأموریت‌های عملیاتی از سامانه‌های پهپادی خود در سطح قابل توجهی استفاده می‌کند.

امروز نیروی زمینی می‌تواند با استفاده از پهپادهای انتحاری خود اهداف‌ ثابت و متحرک را در زمین، هوا و دریا مورد اصابت قرار دهند.

با توجه به تست موفقیت‌آمیز سامانه‌های ترابری منصوب بر پهپادهای نزاجا در رزمایش اخیر ارتش، یگان پهپاد نزاجا امروز با به‌کارگیری این سامانه قدرت حمل بمب و مواده منفجره را به‌طور فزاینده‌ای پیدا کرده که این قابلیت بر شعاع تخریبی آن‌ها افزوده است.

**قابلیت پدافندی پهپادهای انتحاری نزاجا

پهپادهای انتحاری نزاجا قابلیت اجرای عملیات پدافند هوایی را در مواجهه با تهدیدات هوایی دارند و می‌توانند اهداف هوایی ازجمله بالگردها و هواپیماهای متخاصم را در ارتفاع متوسط و پایین مورد هدف قرار دهند؛ که البته شعاع تخریبی آنها با توجه به محموله‌ای که به آن متصل می‌شود متفاوت است.

براساس این گزارش پهپادهای کلاس مهاجر، طوفان و رعد ازجمله پهپادهای انتحاری نزاجا هستند که هرکدام با توجه به ساختار و طراحی متفاوتی که دارند، متناسب با تاکتیک‌ها و مأموریت‌های عملیاتی این نیرو ساخته شده‌اند.

با توجه به اینکه رویکرد نزاجا در استفاده از پهپادها مبتنی بر جنگ ناهمطراز و ایجاد ظرفیت و امکان بیشتر برای مقابله با تهدیدات است، یگان پهپاد نزاجا تاکنون دستاوردهای متنوعی را در راستای اجرای این رویکرد استراتژیک از خود به جا گذاشته است.
منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    2 0
    تاکتیک جالبی داره درود بر ارتش
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    یه نفر برای من توضیح بده مزیت «پهپاد انتحاری» نسبت به موشک شلیک شده از روی پهپاد رزمی یا نسبت به موشک کروز چیه؟ هر دو قابلیت ارسال آنلاین تصویر تا لحظه اصابت را دارند (با سر تلویزیونی برای کروز) و سرعت موشک خیلی بیشتره. البته اگر این پهپادها رو خیلی کوچک‌تر کنند (در حد ابعاد ۳۰ سانتی‌متر) با همون مداومت پروازی و رنج عملیاتی، میتونه در تعداد بالا برای نابودی اهداف خاص و کوچک خیلی موثر باشه. ولی الان این‌طور نیست و میشه اسم این‌ها رو «کروز ضعیف» گذاشت.
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 2
    انتحار افتخار نیست. شلیک کردن موشک با پهپاد را باید عملیاتی کنیم.
  • علیا ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 0
    موشک در ابتدا هدف رو براش مشخص میکنند و به سمت هد خاصی حرکت میکنه. اما با پهپاد میتونیم در لحظه توسط اپراتور هدف انتخاب بشه و به سمت هدف حرکت کنه. از طرف دیگه موشک مستقیم به سمت هدف میره ولی پهپاد میتونه در منقه به گشت زنی بپردازه و در صورت نیاز هدفی انتخاب بشه و به سمتش بره. مثلا یه پهپاد با مداومت پروازی 6 ساعت میتونه در فضای نبرد 3 ساعت به گشت زنی بپردازه و اطلاعات تصویری مخابره کنه و در صورت مشاهده ی هدفی خاص وارد عمل بشه و ار هم هدف خاصی وجود نداشت قط به مخابره ی تصاویر بسنده کنه و به پایگاه برگرده. پهپاد به خار ظاهر و طراحی و البته موتور هاش از نظر شناسایی در رادارهای دشمن وضعیت بهتری نسبت به موشک با پیشرانه ای که گرما و نویز زیادی تولید میکنه داشته باشه. به هرحال اینها میتونند تعدادی از مزیت های پهپاد انتحاری باشند . اما موشک هم مزیت هایی همچون سرعت بالاتر و سر جنگی قوی تر داشته باشند. درباره ی موشکی که از پهپاد پرتاب میشه هم باید بگیم چنین پهپادهایی باید از ابعاد بزرگ تر برخوردار باشند مثل فطرس
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 2
    اگر دیگران گارد نگیرن میشه گفت بدلیل نبود فناوری پرتاپ موشک از پهپاد مجبور به استفاده از این روش شده ه اند البته اگه چند نفر نگن فیلم شلیک رو نشون دادن قبلا
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    0 2
    با این همه سر و صدای موتور پهپادهای ما (توی فیلم‌ها مشخصه) و سرعتشون که زیر ۲۵۰ کیلومتر بر ساعته، یه سرباز با کلاش راحت میزندش.
  • ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    اون صدایی که از آر کیو 170 شنیدی مربوط به موتور جت بود که این پهپاد داره و نه موتور ملخی. البته به نظر میرسید اون صدا در اصل صداگذاری بوده تا غرب از روی صدای موتور متوجه نشه چه نوع موتوری در این پهپاد به کار رفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس