بر روی دست و یا کلاهخود سرباز امکان نصب نمایشگری است که تصاویر را دریافت می کند. این‌ تصاویر می‌تواند توسط پرنده‌های‌ بدون‌ سرنشین، سامانه های دیدبانی اپتیکی موجود در منطقه و یا تصاویر ضبط شده توسط سایر سربازان حاضر در منطقه ارسال شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، ورود فناوری های نوین به بخش های مختلف زندگی بشر یکی از مهمترین تحولات در عصر حاضر به حساب می آید و نیروهای نظامی نیز از دیرباز به عنوان یکی از ارگان های پیشرو در بحث استفاده از این فناوری ها به شمار می آمدند.

در این میان رسته پیاده نظام و سربازها شاید کمترین سهم را در این میان داشته اند. در اکثر اوقات یک سرباز پیاده در بهترین حالت تجهیزات انفرادی مثل سلاح هجومی، اسلحه کمری، کلاهخود و جلیقه ضد گلوله دارد اما همانطور که در بالا اشاره شد فناوری های جدید در این بخش نیز وارد شده اند.

پروژه "Land Warrior" در آمریکا، "Infanterist der Zukunft" در آلمان، "FÉLIN" در فرانسه و "Ratnik" در روسیه از جمله این پروژه ها هستند که تلاشی برنامه ریزی شده برای تحول در تجهیزات و کارکردهای یک سرباز است. استفاده از سلاح های مجهز به سامانه های مدرن اپتیکی، مجهز بودن هر سرباز به سامانه نوین مخابراتی و مکان یابی، قابلیت به اشتراک گذاشتن و یا دریافت اطلاعات از منابع مختلف و مجهز بودن به نسل جدیدی از جلیقه های ضد گلوله، در کنار استفاده از سلاح های جدید از ویژگی های مشترک این سامانه ها می باشد.

{$sepehr_album_22040}

4 نمونه از پروژه های سربازان آینده

در حقیقت استفاده از این سامانه ها باعث می شود تا نیروهای نظامی تا پایین ترین سطح ممکن برای بحث جنگ شبکه محور آماده شوند. با استفاده از این سامانه ها قابلیت به اشتراک گذاری اطلاعات در زمان واقعی ایجاد شده و در نتیجه هم احتمال غافلگیر شدن یگان مورد نظر کاهش پیدا کرده و در همین حال زمان واکنش نیز کاهش پیدا می کند.

پیش از این بحث زره مایع و سلاح های جدید در صنعت دفاعی ایران مطرح شده است و مراحل تولید و تحویل آن به نیروهای مسلح در حال طی شدن است. اما بحث مهم دیگر مسئله ارتباط میان سربازان است. در قالب طرحی به نام "سرباز ولایت – سرو" یک مجموعه ارتباطی با عنوان "بصیر" توسط صنایع دفاعی کشور طراحی و ساخته شده است.

وظیفه اصلی این سامانه، به روز رسانی توان ارتباطی سربازان ایرانی در نبردهای قرن بیست و یکم است. این مجموعه دارای چند بخش است که بحث ارتباط سرباز، دریافت تصاویر، ارسال موقعیت سرباز و ارسال تصویر مربوط به سلاح گوشه زن بخش های مختلف مربوط به آن هستند.


مجموعه ارتباطی بصیر

مزایای سامانه بصیر 

در سیستم "بصیر" سرباز مورد نظر دارای یک سامانه رادیویی بی سیم و یک هدفون است که بر روی گوش نصب شده و به صورت اتوماتیک نویزهای مربوط به این گونه از ارتباط رادیویی را حذف کرده در نتیجه صدایی شفاف و واضح را به سرباز می رساند. این سامانه به آنتن مخصوص دریافت اطلاعات و سامانه پردازش آن نیز مجهز شده است.

فراموش نکنیم که تا قبل از این عمدتا در هر دسته از نیروهای پیاده نظام در کشور ما یک بیسیم چی حضور داشت و اگر اتفاقی برای آن سامانه رخ می داد ارتباط کل دسته قطع می شد و حالا با استفاده از سامانه جدید هر سرباز توان ارتباط رادیویی فردی خود را خواهد داشت.




سرباز مجهز به مجموعه بصیر

بر روی دست و یا کلاهخود سربازان ایرانی، امکان نصب نمایشگری است که تصاویر را دریافت می کند. این تصاویر می تواند توسط پرنده های بدون سرنشین، سامانه های دیدبانی اپتیکی موجود در منطقه و یا تصاویر ضبط شده توسط سایر سربازان حاضر در منطقه ارسال شود. این بدین معناست که همه سربازان می توانند تصویری جامعه از میدان نبرد را داشته و در صورت لزوم توجه همگی به یک بخش جلب شود.


سرباز مجهز به مجموعه بصیر

توان بعدی این مجموعه، ارسال موقعیت سرباز است که خصوصا در شرایط اضطراری می تواند برای فرمانده و حفظ جان سرباز بسیار مهم باشد. بسیار پیش می آید که در جریان یک کمین نیروهای مورد نظر از هم جدا شده و با فاصله افتادن بین آنها امکان یافتن مجدد یکدیگر بسیار سخت می شود. با کمک این مکان یاب ها نفرات به راحتی می توانند از موقعیت یکدیگر آگاه شده و دوباره بهم بپیوندند.

بحث دیگر در این سامانه جدید، توان ارسال تصاویر تهیه شده توسط دوربین سلاح گوشه زن است. در یک سلاح گوشه زن که چندین سال است در صنایع دفاعی کشور ساخته شده است، یک دوربین نصب شده است که تصویری از فضای مقابل سلاح را تهیه کرده و کاربر سلاح می تواند با این تصویر هدفگیری کرده و اقدام به اجرای آتش کند. آنچه که توسط دوربین سلاح یک سرباز دیده می شود توسط تمام افراد دیگر و در صورت لزوم فرماندهان مشاهده شده و تصمیمات لازم نیز اتخاذ می شود.

حال با اضافه شدن قابلیت ارسال تصاویر بدست آمده از این دوربین به سایر نیروها، می توان به سطح بهتری از هشیاری و واکنش در زمان کمتری رسید. فراموش نکنید که این قابلیت در سناریوهایی مثل جنگ های شهری، مقابله با نیروهای تروریستی و عملیات های رهایی گروگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

البته تصاویر موجود از نصب این سامانه بر روی لباس یک سرباز در جریان نمایشگاه ایپاس نشان می دهد که کلاهخود نیز تغییر کرده و از مدل جدید کامپوزیتی بهره گرفته شده است. بر روی این کلاه محل ها و ریل های مناسب برای نصب انواع سامانه هایی مثل دوربین دید در شب، دوربین های حرارتی و چراغ قوه نیز وجود دارد.

با نصب این تجهیزات جدید بر روی کلاه، دسترسی به آن آسان تر شده و در زمان کمتری قابلیت استفاده از آنها وجود دارد. جنس این کلاهخودهای جدید به نظر از مواد کامپوزیتی و ترکیبی بوده و مقاومت بهتری در برابر تهدیداتی مثل ترکش و یا موج انفجاری و یا برخورد سر به سطوح سخت را دارد. در عین حال گوش سرباز نیز آزاد بوده و کلاهخود مورد نظر، میدان دید سرباز را نیز کاهش نمی دهد.


کلاه جدید ایرانی


کلاه نیروهای ویژه آمریکا

امید است با تجهیز سربازان ایرانی به سلاح های انفرادی جدید ، جلیقه های ضد گلوله و همچنین سامانه های ارتباطی پیشرفته به مانند بصیر سربازان ایرانی هر چه بیشتر برای حضور مقتدر در میادین نبرد قرن بیست و یکم آماده شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 112
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    14 0
    علاوه بر این ما اموزش ها مون رو هم باید مدرن کرد....
  • شعیب صالحی ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    17 0
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    4 5
    چیز جدیدی نیست و سالهاست که از این تجهیزات استفاده می شه ثانیا اگر شبکه ی ارتباطی سربازان توسط دشمن هک شود براحتی می توانند تمام سربازان خودی را کشته یا اسیر کنند
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    12 2
    دستشون درد نکنه که می سازن اما وقتی نمایشی باشه و در یگان ها به کار گیری نشه چه فایده ای داره ؟
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 0
    thank u
  • علی ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    6 0
    خدا حافظشان باشد ان شاء الله موفقیت های روزافزون این مردان خدا بیشتر بشه و هر چه زودتر پشت سر حضرت ولی عصر باشن
  • گمنام ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 2
    خسته نباشید به مولدین اقتدار کشور
  • آذری ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 1
    زنده باد ایران با صلابت و آرام گام بردار هرچند خارها پاهای کریمت را آزار دهند اما همان خارها زیر پای تو خواهند ماند سرزمین سربه داران وطن من ایران
  • بسیجی ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    7 3
    برا بچه بسیجیها که این چیزا رو نمیدن، یه مشت کلاش از جنس پلاستیک فشرده شده میدن که باید با سنگ ، اون قسمت فوقانی باز بشه. باور کن !! ...
  • صداقت ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    4 5
    به همه سربازان جلیقه ضد گلوله بدن سرباز آینده پیشکش.
  • بابا ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    8 1
    خداقوت.تا10سال دیگه تمام نیازهای نظامی خودمون رو خودمون میسازیم نه مثل بعضی از این کشورها فقط مصرف کننده هستن و وابسطه به خارج. کاشکی ماشین سازهامون از این اینده نگری ها داشتن.
  • مراد ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    4 1
    ماشالله به نیروهای مسلح مومن و جان برکف ایران اسلامی تنها نکته ای که وجود داره اینه که اگه هک بشه و یا کلاه یکی از سربازها به دست دشمن بیافته چه اتفاقی میافته؟ عملا محل و تصاویر همه سربازهای دیگه به دست دشمن میافته
  • ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 4
    کپی برابر اصل بود؟
  • ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 0
    انشاءالله خداقوت
  • ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 0
    درود بر رزمندگان الام و سربازان آقا امام زمان عج
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    5 1
    درود بر سربازان اسلام و آقا امام زمان عج
  • کرامت ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 1
    با سلام و خسته نباشید به سیستم نظامی ایران،به نظرمی رسد اگر کلاه ساخته شده در برابر ضربه از پشت سر و بارندگی و اشعه شدید نور آفتاب هم مقاوم شود بهتر است.
  • علوی ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    4 3
    تجهیز سربازان به امکانات پیشرفته نقش تعیین کننده ای در موفقیت آنان در صحنه نبرد دارد ولی آنچه که مهم تر است ایمان به خداست که بحمدالله سربازان اسلام به آن مجهز بوده و هستند.
  • علی ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 0
    کاشکی اینطور باشه. و آیا خواهد شد؟
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 0
    فقط کلاه مجهز به فرستنده کافی نیست که. اصل کار پیاده سازی سیستم مدیریت و پردازش این حجم عظیم از فیلم و تصاویر و سایر اطلاعات ارسال شده هست که، اگه بتونن پیاده سازی کنند کار بزرگی کردن. کلی الگوریتم های پیچیده برای استخراج اطلاعات به درد بخور و تصمیم گیری سریع مورد نیاز هست.
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 9
    خوب آقا یهو اصلش رو از امریکایی ها می خریدین، چرا انقدر زحمت کپی به برادران چینی دادین؟؟ بابا اینا اینا تجهیزات جنگیه ف بی کیفیتش باعث مرگ میشه ها!! از ما گفتن
  • رضا ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 0
    بسیار عالی اما چند تا سوال واسم پیش اومده پس اون پشت سر سربازچی میشه؟ چرا پوشششو کمی پایین تر نیاوردن؟ این قسمت خیلی آسیب پذیره اینهمه سیم تو شرایط جنگی واسه سرباز مشکلی ایجاد نمیکنه؟ نمیشد کمی جمع و جور تر باشه و تو خود لباس جایی واسشون درست کرد نه اینکه اینجوری آویزون و دست و پا گیر سرباز باشه
  • علی ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    انشاالله اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    ان حزب الله هم الغالبون...
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    عالی
  • محمد ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 1
    این تجهیزات بسیار عالیه ایران چند ساله که رو برنامه سرباز ایندش کار میکنه اما تا وقتی بودجه نباشه این طرح در حد دو سه تا نمونه بیشتر باقی نمیمونه رزمایش اخیر نیروی زمینی نشون داد که متاسفانه سریازی از نظر تجهیزات انفردای در فقر کامل به سر میبرن مشکل فناوری نیست مشکل پوله
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    جهت ... فهم شدن بعضی ها!!!!!! بنویسید که کلاهخود دیجیتاله نه قابلمه آبگوشت و قرمه سبزی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 6
    دنیا دارد آنرا عملی استفاده می کند آنوقت ما فقط شعار می دهیم و خیال بافی می کنیم.کدام سرباز را سراغ دارید که چنینی مجموعه ای را دیده و طرز کارش را بلد باشد؟اگر خدا ناکرده دوباره جنگ شود همین ما هستیم که باید با کتانی وکلاش بجنگیم.
  • پسرشمالی ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 1
    چقدر ابلهی تو
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 2
    از اینم شبیه قاهر و ذوالفقار یکی ماکت ساختن یا واقعا کارم میکنه؟؟؟
  • محسن ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 1
    خدا خیرشون بده یه زحمت هم بکشن ژ3 رو با یه اسلحه بهتر جایگزین کنن
  • امین19 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 1
    مشرق منتشر نکن به درک اما. خداوکیلی چه منتقدین چه مدافعین حتی. ی واحد علوم استراتژی نظامی نخوندین پس نظراتتون برا خودتون نگه دارین
  • ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    وعدوالهم ماستطعتم من قوه. خدا قوت شیرمردان ایران.
  • محسن ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    فقط خدا!
  • ناشناس ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 1
    حالا انتن میده یا وسط میدان یا میگه مخاطب در دسترس نمیباشد....
  • حسین ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 1
    خیلی خوبه،دمشون گرم... فقط امیدوارم واسه قرن بیست و یکم تحویل بشه نه قرن بیست و شش وهفت!!!!!!!!!!!!!
  • علیا ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 1
    توی بحث آموزش که جزو کشورهای برتر دنیا هستیم و بارها توی گزارشها اومده که نیروهای ویژه ما جزو برترین ها هستند و از حفاظت هوایی تا صابرین و نوهد و ... تقاضاهایی برای برپایی دوره های آموزشی از کشورهای خارجی وجود داره. البته نمیشه انتظار داشت سربازهای وظیفه هم به این تجهیزات مجهز بشند و آموزشهای خاص ببینند. این تجهیزات و آموزشها مربوط به نیروهای خاص و سربازان حرفه ای هست.
  • علیا ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 1
    دوست خوب در تمام ارتش ها این تجهیزات مربوط به سربازهای حرفه ای هست. قرارنیست که حتی به سربازهای وظیفه هم از اینا بدند. درضمن امثال شما انتظار دارید همون اول که یه تجهیزاتی به تولید انبوه برسه کل یگانها مجهز بشند. دوست خوبم تجهیز تمام یگانها زمان میبره. مخصوصا نیروهای زمینی ایران که از تعداد سرباز خیلی بالایی برخوردار هست.
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 1
    این آقای صداقت همونیه که وقتی تفنگ خیبر رونمایی میشه میگه چرا کل سربازها ندارند. فکر میکنه همون روز افتتاح خط تولید یه دفه 1 میلیون قبضه باید تولید بشه و فرداش هم برستند یگانها و همون شبونه هم تحویل نرات بشه و از فردا صبحش دیگه ژ3 ها رو آب کنیم و از آلیاژش استفاده کنیم. شما ها رو نمیشه از خواب غفلت بیدار کرد. تو برو فیلم اسپایدرمن ببین.
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 1
    قابل توجه که الانشم فقط خودمون میسازیم. اگر هم خریدی میشه برای به دست آوردن تکنولوژی بوده اونم به تعداد محدود. همین یکی دو روز قبل خبری توی همین مشرق بود مبنی بر اینکه جزو 10 کشور مستقل در تکنولوژی نظامی هستیم.
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 1
    قرار نیستهمه چیز رو اختراع کنیم. عاقل از تجربیات دیگران هم بهره میبره.
  • علیا ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 0
    خب معمولا در عملیات نظامی افراد یا نیم خیز هستند (چه موقعی که سنگر گرفتند و چه موقعی که در حال حرکت هستند) یا دراز کش. در حالت نیم خیز یا در حالت دراز کش هم سر نسبت به ستون فقرات کمی مایل به سمت عقب هست و اگر پشت کلاه رو پایین تر بگیرند قسمت عقب کلاه که پوشش گردن هست به گردن و و بالای کمر فشار وارد میکنه و سرباز به راحتی نمیتونه مثلا موقع نیم خیر سرش رو بالا بگیره و اطراف رو مشاهده کنه.
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    شما یا گمراهی یا مغرض. یه لحظه فکر کن امام زمان این جمله ی تورو بخونه. مگه تو پیرو ولایت نیستی؟ آیا امام زمان حتی با دشمنش هم با این لحن صحبت میکنه؟
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    فقط یه نکته اینکه باید روی جنگ الکترونیک این دستگاها هم کار بشه که مثلا دشمن موقعیت افراد رو پیدا نکنه یا تصاویر یا مکالمه ها رو ببینه مثلا حساب کنین در راحت ترین روشش یکی از همین نیروها دست دشمن بیفته باید بشه خیلی سریع اون دستگاه رو از کار بندازیم یا دیگه اطلاعات بهش ارسال نشه و....
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 1
    تا رسیدن به استفاده گسترده از این لباس در نیروهای نظامی (از الان که رونمایی از مدل هست) احتمالا یه چیزی در حد زمان بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر طول بکشه (بیشتر از ۴۰ سال)
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 1
    همش تبلیغه
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    ناشناس 10:41 حالت خوبه؟
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 1
    خوب راست میگه دیگه... شما رزمایش ارتش رو نگاه کنین ... همچنان از کلاه خودهای فلزی استفاده می شه و خبری از جلیقه زد گلوله نیست
  • مهدی ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    حرفت درسته ولی خطر هک شدن و جنگ الکترونیک دیگه تهدیدی عادی و همیشگی برای اکثر واحدهای رزمی در تمام نقاط دنیا هست ... آخرین و مشهورترین نمونه اش RQ170 بود که توسط ایران هک شد ... به نظر من اگر این سیستم به درستی محافظت بشه می تونه خیلی خیلی در ایجاد سیستم یکپارچه جنگ مفید باشه .. فقط ای کاش به خوبی برای جنگ شبانه و همچنین محافظت سربازان در برابر دوربین های دید در شب و حرارتی و مادون قرمز دشمن، هم آماده بشه
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    ناشناس 11:26 من حالم خوبه... اما آیا این روش درست صحبت کردن یک مومن و انسان با شخصیت هست؟ جهت ... فهم شدن بعضی ها!!!!!! این جمله واقعا جمله ای مناسب هست؟ ما هنوز خودمون رو اصلاح نکردیم چجوری میخوایم به دیگران یاد بدیم که چجوری صحبت کنند؟ ایشون به نوع تفکر و بیان یکی از مسئولین که صحبت از آبگوشت بزباش کرده بودند اعتراض داره. اما با چه ادبیاتی. با ادبیاتی مشابه.
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    حال کردم.
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    بر فرض هم باشه، تو چرا میسوزی؟!!!!!!!
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    تو توکاربزرگترهادخالت نکن
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    نه مجید جان فیلم سینماییه خخخخخخ معلوم تبلیغه هر کشوری باید دستاوردهاش رو تبلیغ کنه، تو خون نجست رو کثیف نکن
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 1
    به چه درد بسیجی ها میخوره در شرایط صلح ؟
  • کاپیتان ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    عه بابا چرا منتشر نمیکنی؟ من فقط گفتم این پسره هم دوره دبیرستانمون بوده دیگه اسمشم علی ... هست که .... :)
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    نظامیان ما که هنوز و شاید تا سالها از نظر البسه کلاه خود و پوتین و تجهیزات رزمی و استتار هنوز در دوره رضا شاه و دهه 50 بسر میبرن.این نمونه های وارداتی و نمایشگاهی مثل ذوالفقارسالها فقط در نمایشگاهها و رژه دیده خواهند شد.
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    مهم تقویت ایمانه وگرنه دشمن تو تجهیزات هم از ما قویتره
  • حق گو ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    آهان بعد یعنی بیسیم هک نمیشه ؟
  • کاکو شیرازی ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    ماشاالله به جمهوری اسلامی ایران
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    هر کشوری که در دنیا از این تجهیزات استفاده می کنه هنوز روی بدش رو ندیده و یا به جای استفاده بیشتر تبلیغ می کند . اگر تصاویر ارسالی هک شود و یا سرباز به همراه تجهیزات دست دشمن بیافتد واویلا می شود ، دشمن بدون جاسوس تمام فعالیت های خودی را می بیند . حواسمان خیلی باشد که در تله نیافتیم .
  • شهيدشمس ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    باسلام به نيروهايي متخصص خودمان افتخار ميکنيم وهم به سربازان غيورخودمان ميباليم
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 1
    اون دیونه چرا منفی داده
  • علیا ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    دوستان. برادران رایت اولین بار هواپیما رو اختراع کردند. پس ما نباید از برادران رایت کپی کنیم و هواپیما بسازیم. ما باید یه چیز جدید از خودمون تولید کنیم. تا چه زمانی میخوایم از برادران رایت کپی کنیم؟ هاااااااااااااا؟ بیاین خودکفا باشیم. تُف توی صورت تمام غربی ها از جمله برادران رایت. توروخدا همه جا این پیام رو بازنشر کنید تا همه متوجه بشند و دیگه هیچ چیز رو کپی نکنیم...
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 0
    با اینکه دشمن توی تجهیزات از ما قویتر هست تا حددی موافقم. اما در قرآن داریم که خودتون رو انقدر قوی کنید و انقدر تجهیز کنید که دشمنان از شما هراس داشته باشند به فکر تجاوز به شما نباشند. (دوستان چون خود آیه رو بلد نبودم نقل به مضمون از قرآن کریم کردم. ببخشید)
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    مشرق گاهی اوقات یه اخباری میزنی حالت ناسیونالیستی عوام را بر بیانگیزی ؟ عزیز من ما خیلی قابلیت های دیگر و توان های دیگر داریم اما ساخت و عمومیت دادن این سلاح ها و کاربردی کردن آنها برای کل بدنه نظامی بودجه چند صد میلیارد دلاری می خواهد که ما نداریم ما از بعد دانش تولید اسلحه انفرادی جزو خوب ها هستیم ولی بهترین نیستیم این یک ولی این که بخواهیم سلاح مدرن ساخته و آن را بین کل نیروهای مسلح توزیع کرده و اسلحه سازمانی کنیم نه نمی شود چون این کار بودجه کلان می خواهد خود آمریکا و بریتانیا و آلمان و سایر نیروهای مسلح قوی جهان هم این کار را نمی توانند بکنند این سلاح ها نهایت محدود به تیراژ چند صدتا میشه برای نیروهای ویزه اون هم باید سالها تست بشه و ایراداتش در محیط آموزش و رزمی واقعی مانند مانورها بررسی و رفع شود تا بعنوان بهینه سازی شده یا فن آوری جدید به کار گرفته شود ما فعلا در همان کلاشینکف ak 47 و ژ 3 هستیم و برای نیروهای حفاظت شهری مانند امور اسکورت بانکی و ... از مسلسل های برتا و یوزی ( کمتر ) در حال استفاده می باشیم
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 0
    دست از نوشتن مقاله های نمایشگاهی بردارید مثل غربی ها مقاله های عملیاتی بنویسید
  • رهگذر ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 1
    ژ3 اسلحه خيلي خوبيه. مشكل خاصي هم ما ازش نديديم توي جنگ. دقيق و قوي. فقط سربازي كه داره باهاش كار مي كنه بايد مواظبش باشه و كاليبره‌ش كنه.
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 1
    اما ارتش حرفه ای اقتصاد حرفه ای میخواد
  • علی ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    به جای این کارا دست کلاه سزامون چهار تا اسلحه خوب بدید به جای کلاشنیکف تا تو رزمایش آبروداری کنن .
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    0 0
    تجهیزات مدرن=اموزشهای مدرن.
  • افشین تهران ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    ایت ابزارها فعلا برای نیروهای مخصوص تولید میشه و جلیق ضد گلوله که 10000دلار حداقل قیمت داره توقع دارید در رزمایش اونم تن سربازان ببینید؟فکر میکنید تولید انبوه اینها درسال چقدر هست؟ایا نیاز به بودجه نداره؟اگه قرار باشه به همه بدن حداقل باید بالای 1000000تولید بشه!یواش یواش .
  • افشین تهران ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    حالا شما فک کن از دشمن دست ما بیفته چی میشه؟ضمنا اینها دارای سیستم کد گذاری هست و به این راحتیها لو نمیره که اگه بره بازم ما در هک کردن متبحر تر هستیم.از ار کیو که سختر نیست.نصفه پر لیوان رو ببینی بهتره.
  • افشین تهران ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 1
    پس شما برای اختراع دوچرخه اقدام کن.
  • افشین تهران ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    پیشته.
  • افشین تهران ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    12.21اون مسئول که از روز ازل مسئولیتهای زیادی داشته و امروز حاصل کار خودش رو بزباش میبینه ایا نباید خودش برای خودش و اگر نمیتونه برای مردمش لااقل کمی حرمت قائل بشه؟ولا امام زمان هم از این سخن بیهوده که این مثلا نا مسئول گفت باید دلش ازرده بشه.لطفا کاسه داغتر از اش نشید.
  • افشین تهران ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    با این روحیه ایثارگری که شما دارید حتما میجنگید.اونهایی که جنگیدن از نداشتن گلوله هم اینقدر که شما از نداشتن تجهیزات کماندوها دور برداشتین دور برنداشتن بنده خدا .یواش پیاده شو با دوستان برو.
  • افشین تهران ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    ذوالفقار در خط تولید هست اول کمی تحقیق کن بعد نظر بده و قاهر هم جنکنده هست نه پراید.اگه توجهی به تمام نمونه های غربی و شرقی بندازی میبینیکه یک جنگنده از زمان رونمایی تا زمان تولید انبوه حداقل بین 8تا 15سال زمان نیاز داره برای تست جز به جز سیستمهایی که در اون بکار رفته حالا تست زمینی و پرواز و مانورهای گوناگون جای خود دارد حالا شما چطور انتظار داری در کشوریکه تحریم بر گرده مردمش و دولتش فشار میاره این کار ظرف 2سال عملی بشه؟اگه شما نخبه ای بفرما این گوی و این میدان .گر تو بهتر میزنی بستان بزن.یه سر به ویکی پدیا و یا سایتهای نظامی بزن در انجا تاریخ رونمایی و یا حتی اولین پرواز رو نوشتن ببین با تولید انبوه چند سال فاصله داره؟ریشخند کردن تلاش دیگران کار درستی نیست و انشالله شما این قصد رو نداشتین.
  • افشین تهران ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    اره ولا فقط شما خوندی.اصلا شما خوبی .شما اخرشی ژنرال.یک واحد علوم استراتژی نظامی.!!!شما حتما دافوس رو با نمرات بالا تموم کردی که حالا تمام مخاطبین رو بیسواد فرض میکنی؟!شرط میبندم سربازی هم نرفتی!
  • افشین تهران ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    کاملا درسته ولی ایران از نظر جنگال در سطح بسیار بالایی هست و حتما به این نکات توجه کردن.
  • افشین تهران ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    ناشناس 12.38درسته که به خود اباوری نرسیده و مثل بی بی سی حرف میزنه اما اینجوری جواب نده.در هر صورت هموطن ماست .
  • افشین تهران ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    میخوای در بازار حسن اباد برای فروش بزارن؟میدان گمرک چطور؟؟
  • افشین تهران ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    دوستان عزیز لطفا بیاد داشته باشید که ما کشوری بودیم که سیم خاردار وارد میکردیم و از بد حادثه در زمان دفاع مقدس محموله خریداری شده سیم خاردار ما بعلت تحریم توقیف شد .حالا لطف کنید به نصفه پر لیوان نگاه کنید و بجای عیب و ایراد گرفتن و نظراتی مثل هک شدن و جنگ الکترونیک و ....تلاش این عزیزان را تشویق کنید و مطمئن باشید که دست اندر کاران طراحی و ساخت و فرماندهان از من و شما بهتر به کاربرد و معایب این ادوات اشنایی دارند.میبینید که همسایگان ما برای فشنگ معمولی هم مشکل دارند و باید وارد کنند و میبینیم که چقدر ممنون ما هستند که در زمان نیاز و فوری بداد انها رسیدیم.
  • ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    ها ای یه اوهو
  • 007 ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    ازجنگ ونظامی گری متنفرم حتی ازادواتش ،دوستان بهتره درموردصلح ودوستی هم یکم پیشرفت کنیم . غلام نععععععععععع
  • ایمان ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    درو د خدا بر نیروهای مسلح
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    افشین جان. من از اون مسئول دفاع نمیکنم. اون اقا اگر خدمتی کرده وظیفه اش بوده و اگر هم که اشتباهاتی داشته یا در برخی موارد گمراه هست انشاالله که خداوند ایشون رو هدایت کنه و اگر هم هدایت پذیر نیست رسوا بشه. من حرفم اینه که ما باید اول از خودمون شروع کنیم. قرار نیست که اگر اون آقا دوست داره به خودش توهین کنه ما هم به خودمون اجازه ی چنین کاری بدیم. اشتباه دیگران مجوز اشتباه ما نیست. درست مثل قضیه شارلی ابدو که دوباره کاریکاتور چاپ کردند که بگن ما با ترور مبارزه میکنیم. درصورتی که اون ترور به بهانه ی همین کاریکاتور چاپ کردن ها بوده و اصولا هم کاریکاتور چاپ کردنه اشتباهه و هم تروری که صورت گرفته. هردو اشتباهه و باید از هر دو پرهیز کرد.
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    افشین اینا عادت دارند. ساخت رآکتور هسته ای متوسط در تمام دنیا 10 سال طول میکشه. از زمانی که روسها شروع به کار عملیاتی کردند تا زمان تحویل کامل بوشهر 12 سال اون هم توی اوج تحریم ها و بده بستان های آمریکا و روسیه طول کشید. همین دوستان میان و داد و فریاد میکنند که چرا مسئولین اجازه دادند بوشهر انقدر طول بکشه بدون اینکه بدونند چی به چیه و چقدر طول کشیده. همین ها الان هم هر روز میگن چرا قاهر نیومده. در صورتی که اف35 دقیقا از سال 2001 اون هم بر اساس یک طرح به نتیجه رسیده قراره تولید بشه. میشه بیشتر از 14 سال و هنوز داره تست آزمایشی رو طی میکنه. برای اینا مرغ آمریکا غازه
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    بعضی از دوستان فیلم زیاد میبینن و انتظار دارن هر چیزی که رونمای میشه یک شبه به تولید انبوه برسه و چند میلیون ازش تولید بشه آخه مگه الکی یکم فکر کنید این قدر هم call of duty بازی نکن تو که جنبه نداری بعد اونی که میگی کپی خوب آدم عاقل نمیان دوباره پول خرج کنن وقتی میتونن از تجارب دیگران استفاده کنند فکر کردی آمریکا از تجارب چه کشوری استفاده کرد ، از تجارب آلمان بود که بهترین تانک هاو هواپیما و سلاحها را داشت و البته موشک v2 بعد بااستفاده از پناه دادن به دانشمندان آلمان نازی حتی تحقیقات ساخت بمب اتم را که انیشتین تکمیلش کرد
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    اتفاقا ژ3 بهترین سلاح دنیاست خیلی پر قدرت و دقتش هم خیلی بالاست طوری که یه سرباز وظیفه پنج ماه خدمت میتونه باهاش از فاصله 400 متری بزن تو خال سیاه
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    اقای محترم تویه همه ی دنیا این تجهیزات رو به کل نفرات ارتششون نمی دن..اینا ماله سرباز های نیروی های ویژه هست
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    0 0
    افشین خان بچه گمرکی؟
  • امین ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    علیا جان دقیقا همینطوره که گفتید آموزش های خاص برای پرسنل پایوره نه سرباز وظیفه ایران هم سطح آموزشی بالایی برای نیروهای ویژه داره خواهشا ظاهر بین نباشید مجای دنیا برای یه سرباز وظیفه که بعد یک مدت از خدمت خارج میشه میان هزینه های بالا خرج میکنن
  • امین ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    منفی دادن چون یک مشت بی غیرت بیدین هستن امثال اونایی که موقع جنگ دنبال سوراخ موش بودن تا نرن جبهه خائن هستن خائئئئئئئئن
  • امین ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    حق گو عزیز آی گفتید بی سیم هک نمیشه ولی ما تا پیشرفت کنیم یه عده میان درد ورم میگیرن انگار ناف یه عده نچندان کمی رو با غر زدنای بیهوده بریدن
  • امین ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    عزیز جان ناشناس این ها رو به نیرو های ویژه و پایور میدن نه سرباز وظیفه که بعد دو سال میره پی کارش کجای دنیا برای سرباز اینقدر خرج بیهوده میکنن مگه!! چرا همش حرفای بی معنی باید یه عده بزنن
  • حسین ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    سلام اقا این کدوم نمایشگاه هست ایا بازم برگزار میشه ایا عمومی هست تو رو خدا یکی جواب بده ا
  • رضا ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    دوچرخه نه فرغون
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    داستان سرایی جالب !
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    می خواهد ترا عصبانی کنه
  • فرهاد ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    1 0
    سرباز حرفه ای شدن خیلی به صرفه تر از سربازی کنونی است.
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    من به عنوان یک ایرانی که سربازی رفتم و در جایی بودم که با افراد خوش فکر نظامی حشر و نشر داشتم فقط از خداوند دو عالم میخوام مسئولین ما قدر جوونامونای مثل دسته گلمون رو بدونن و وقتی کامنت ها رو خوندم غرق افتخار و غرور شدم که نظراتی کاربردی و موثر رو دیدم. خدایا نگهدار این جوونای گلمون باش و عاقبت همه رو ختم به خیر کن چشم بد خواهان کوردل کور باد
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 0
    پرسپولیسی هستند و قرمز رو انتخاب میکنند ، سواد ندارند بخونند عکس نگاه میکنند.
  • مهدی ص ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    2 0
    حداقل باید به سربازای مرزبانی بدهند مگه اونا جون ندارند یا بی کس هستند؟ سربازای ناتو حدود 60 کیلو تجهیزات دارند
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    1 0
    منفی میدن چن از این جمله وحشت دارند. منفی میدن چون اعتقاد به محمد و آل محمد یعنی مبارزه با استبداد و زورگویی و ... و این یعنی هیهات منه الذله یعنی نه شرقی نه غربی و یعنی مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس و مرگ بر اسراعیل و مرگ بر استبداد
  • رضا ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
    0 0
    سلام ميگم با اين همه حرفاي تندي كه ما به هم ميزنيم نياز نيست به دشمن اگه جنگ بشه با همين تفكرات خودون همديگر رو ميكشيم
  • انسان ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۹
    1 0
    آخه چرا همش اسم عربی میزارن...
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    0 0
    ماهم تجهیزات و هم اموزش هایمان همه مدرن است مانند جنگنده ها صاعقه شفق یا جنگنده قاهر 313 شفق تانک ها مانند تانک چرخ دار اقارب رخش ذولفقار صمصام اصلحه ها محرم شاهر خبیر باهر اخگر من گوشه خیلی کوچکی از این قدرت بزرگ را گفتن
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    برو بابا هیچی نمیدونه حرف میزنه دیوانه مگه میدانی* امریکا انقدر قوی نیست/
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 2
    امریکا زیاد هم قوی نیست
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    2 0
    خواهشا تولیدانبوه ازبصیرو تفنگ فجربشه خواهش میکنم
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    0 0
    عالیه ولی باید مثل سرباز آینده روسیه باشه ولی بازم عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس