تاجیکستان به دنبال ایجاد پایگاه نظامی و استقرار نیرو در مرز این کشور با افغانستان است.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی یورو آسیا نت در گزارشی به قلم جاشوآ کوسرا تحت عنوان « تاجیکستان برای رویارویی با تحرکات احتمالی طالبان پایگاه نظامی جدیدی در مرز با افغانستان دایر می کند » اعلام کرد :

نیروهای مسلح تاجیکستان در واکنش به هجوم شبه نظامیان طالبان به مناطق مرزی با این کشور ، پایگاه نظامی جدیدی به نام پایگاه خمیون Khomiyon در منطقه کولیاب بر پا می کنند.

وزارت دفاع تاجیکستان اعلام کرد : « تانک ها ، خودروهای رزهی و تسلیحات نظامی در این پایگاه مستقر خواهد شد.»

این وزارتخانه افزود با وجودی که تهدید جدی از جانب شبه نظامیان گروه طالبان در مناطق نزدیک با مرز تاجیکستان وجود ندارد ، دوشنبه ترجیح می دهد تدابیر پیشگیرانه ای اتخاذ کند.منبعی در کمیته امنیت ملی تاجیکستان که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با خبرگزاری ایتارتاس گفت این گروهها که تحت کنترل کابل نیستند در مرز با تاجیکستان جمع شده اند.

این منبع افزود : « ما به دقت اوضاع را در مناطق مرزی به ویژه در مناطق بدخشان و پیانژ زیر نظر داریم زیرا گزارش شده است که افراد مسلح از گروههای مختلف افراط گرا از جمله طالبان و جنبش اسلامی ازبکستان در این مناطق جمع شده اند.»

وی تاکید کرد : « سرویس های ویژه تاجیکستان تدابیر پیشگیرانه اتخاذ و بخش های آسیب پذیر و در معرض خطر را تقویت کرده اند.»این منبع ادامه داد : « ما همکاری نزدیکی با همکاران خود از جمله روس ها در زمینه تبادل اطلاعات برقرار کرده ایم. این اطلاعات برای آگاهی از اهداف شبه نظامیانی که در مرز با تاجیکستان جمع شده اند ، رد و بدل می شود.»

یکی از مقامات سرویس امنیت ملی ازبکستان که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با ریانووستی روسیه گفت : « اطلاعات عملیاتی از تجمع گروههای مسلحی در مرز با تاجیکستان خبر می دهد که تحت کنترل دولت افغانستان نیستند.»این اقدامات زمانی صورت گرفت که یک مقام بلند پایه کرملین هشدار داد گروهی از شبه نظامیان مسلح در افغانستان نزدیک مرزهای با آسیای مرکزی جمع شده اند.

این مقام گفت این افراد از گروه داعش هستند اما در گزارش های جدید چنین ادعایی مطرح نشده است.با همه اینها ، افزایش میزان فعالیت ها و تحرکات نزدیک در مرز افغانستان با تاجیکستان انکار ناپذیر است. شبه نظامیان گروه طالبان اواخر دسامبر ، چهار نفر از نیروهای گارد مرزی تاجیکستان را ربودند.

روزنامه آسیا پلاس تاجیکستان نوشت : « مقامات افغانستان اعلام کرده اند آزادی نیروهای گارد مرزی تاجیکستان زمان بر است.»از سوی دیگر در مرز افغانستان و ترکمنستان که درگیری میان شبه نظامیان طالبان و نیروهای مسلح ترکمنستان گزارش شده است ، نیروهای مسلح افغانستان برای عملیات گسترده ای با هدف پاکسازی منطقه از شبه نظامیان طالبان آماده می شوند.یکی از مقامات پلیس ترکمنستان گفت : « افزایش شمار شبه نظامیان در مناطق نزدیک مرز با ترکمنستان موجب نگرانی هایی در عشق آباد شده است.»
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس