عمان که در دوره قبلی جام ملت‌های آسیا حضور نداشته در شانزدهمین دوره این مسابقات به امید شکستن طلسم صعود از مرحله گروهی به میدان می رود.

جنگجویان قرمز به دنبال خلق شگفتی +فیلمگروه ورزشی مشرق - شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا که معتبرترین جام قاره کهن به شمار می‌رود در استرالیا از تاریخ 19 دی تا 11 بهمن ماه سال 1393 (9 تا 31 ژانویه 2015) و در 4 گروه 4 تیمی در پنج شهر سیدنی، ملبورن، کانبرا، بریزبن و نیوکاسل برگزار خواهد شد. برای میزبانی این رقابت‌ها هیچ کشوری به جز استرالیا نامزد نشده بود. (معرفی کامل ورزشگاه های میزبان جام ملتهای 2015 آسیا +عکس)

گروه‌بندی این دوره از رقابت‌ها به شرح زیر است:

گروه A: استرالیا، کره جنوبی، عمان و کویت

گروه B: ازبکستان، عربستان، چین و کره شمالی

گروه C: ایران، امارات، قطر و بحرین

گروه D: ژاپن، اردن، عراق و فلسطین

ایران به عنوان تیم اول از گروه B در مرحله مقدماتی به این دوره از رقابت‌ها صعود کرده است. همچنین تیم‌های امارات و بحرین به عنوان تیم‌های اول از گروه های E و D و همچنین قطر به عنوان تیم دوم از گروه D مرحله مقدماتی هم‌گروهی‌های ایران در مرحله قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های 2015 استرالیا هستند.


در سلسله گزارش‌هایی به معرفی گروهی تیم‌های حاضر در جام ملتهای آسیا 2015 خواهیم پرداخت. در بخش سوم به معرفی تیم ملی عمان می پردازیم:

* بخش اول معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی استرالیا
* بخش دوم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی کره جنوبی
* بخش چهارم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی کویت
* بخش پنجم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی ازبکستان
* بخش ششم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی کره شمالی
* بخش هفتم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی عربستان
* بخش هشتم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی چین
* بخش نهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015:
تیم ملی قطر
* بخش دهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی بحرین
* بخش یازدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی ایران
* بخش دوازدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی امارات
* بخش سیزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی ژاپن
* بخش چهاردهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی عراق
* بخش پانزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی اردن
* بخش شانزدهم معرفی 16 تیم جام ملتهای آسیا 2015: تیم ملی فلسطین

مدعی شماره یک قهرمانی در جام ملتهای آسیا +فیلم3 - عمان (Oman)
سرمربی: پل لوگن

ستاره‌های احتمالی: احمد الحبسی، عید الفارسی، اسلام العجمی و احمد مبارک

کاپیتان: احمد الحبسی

رنکینگ در فیفا (دسامبر 2014): 96 (هفتم آسیا)

حضور در جام جهانی: -

حضور در جام ملت‌های آسیا: 2 بار (آخرین بار 2007)

بهترین عنوان در جام ملت‌های آسیا: در مرحله گروهی حذف شده است

بیشترین بازی ملی: فوزی بشیر (124 بازی)

بهترین گلزن ملی: هانی الضابظ (42 گل) 

همگروه‌های عمان در جام ملت‌های آسیا 2015: کره جنوبی، کویت و استرالیا در گروه A

نتیجه 5 بازی اخیر عمان: (به جز بازی آخر بقیه بازی‌های عمان در جام خلیج فارس بوده است)

10 دی 93: قطر 2 - عمان 2

4 آبان 93: امارات 1 - عمان 0

2 آبان 93: عمان 1 - قطر 0

29 مهر 93: کویت 0 - عمان 5

26 مهر 93: عراق 1 - عمان 1

مدعی شماره یک قهرمانی در جام ملتهای آسیا +فیلم

آشنایی کلی با کشور عمان

جنگجویان قرمز به دنبال خلق شگفتی +فیلمسلطان‌نشین عُمان کشوری پادشاهی با وسعت 309,501 کیلومترمربع در شرق شبه جزیره عربستان قرار دارد. پایتخت این کشور شهر مسقط است. عمان از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان محدود می‌شود. این کشور از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحده عربی همسایه است. عمان همچنین دارای مرز دریایی با ایران است. جمعیت عمان حدود 4,055,418 نفر است.

سرزمین فعلی عمان در طول تاریخ به نام‌های مختلفی نامیده شده‌است. اما بارزترین نام‌ها مگان و تغییر یافته آن مجان بوده‌است. مجان در زمانهای قدیم تر نام ایالتی در جنوب ایران بوده است که بعدها به آن مکران نیز گفته‌اند همین نام را به منطقه عمان فعلی نیز این نام ارتباط زیادی با صنعت کشتی سازی و معادن مس «نحاس» در زبان سومریان داشته‌است. همچنین مدتی نام عمان «مزون» بوده‌است بخاطر وجود تعداد زیادی از چشمه‌های آب شیرین در این مناطق. همچنین «عمان» نام مکانی بسیار قدیمی بوده‌است در یمن واز آنجا قبائل عربی بعد از ویران شدن سد مأرب به عمان مهاجرت نموده‌اند.

این کشور دارای دو برون‌بوم است. قطعهٔ کوچکی از عمان در قسمت جنوبی تنگه هرمز قرار دارد که مسندم نام دارد. این قطعه از سرزمین اصلی جدا افتاده است. برون بوم دیگر مدحاء نام دارد که توسط امارات متحده عربی احاطه شده‌است.

از قرن ۱۷ میلادی عمان دارای سلطنت مستقل بوده است. در قرن ۱۹ میلادی این کشور در اوج قدرت خود بوده است. با کاهش قدرت در قرن بیستم میلادی این کشور تحت تاثیر و نفوذ گسترده پادشاهی بریتانیای کبیر قرار گرفت اما هیچگاه به شکل رسمی بخشی از آن نگردید. عمان ارتباطات گسترده نظامی و سیاسی با ایالات متحده آمریکا و پادشاهی بریتانیای کبیر دارد ولی سیاست خارجی مستقلی اتخاذ می‌کند. حکومت این کشور پادشاهی مطلقه است اما پارلمان نیز نقش قانون گذاری و نظارتی اندکی دارد.

همانند سایر کشورهای عربی خلیج فارس منبع اصلی درآمد کشور، نفت است. هر چند نسبت به همسایگان، این کشور تولید کننده متوسطی است. کشاورزی و ماهی‌گیری نیز دو منبع مهم درآمد در عمان هستند. منبع جایگزین دیگر گردشگری است.

حشمت مهاجرانی و همایون شاهرخی در دههٔ نود میلادی، مدتی نیز سرمربیگری این تیم را بر عهده داشتند. عمان هنوز نتوانسته است به دور پایانی جام جهانی فوتبال راه یابد.

نحوه صعود عمان به جام ملت‌های آسیا 2015

تیم ملی فوتبال عمان در گروه A مقدماتی جام ملت‌های آسیا با تیم‌های اردن، سوریه و سنگاپور همگروه بود که به عنوان تیم نخست گروه جام ملت‌ها راه یافت. 4 پیروزی و 2 تساوی و کسب 14 امتیاز حکم به صعود عمان به عنوان سرگروه داد.

حضور در جام ملت‌های آسیا و افتخارات:

تیم ملی فوتبال عمان که به جنگجویان قرمز مشهورند، تنها 2 بار موفق شده به جام ملت‌های آسیا صعود کند. عمانی‌ها در سال 2004 برای نخستین بار توانستند تجربه حضور در جام ملت‌ها را کسب کنند. این تیم در اولین حضور خود با بدشانسی با تیم‌های مدعی ایران و ژاپن همگروه شد و دیگر تیم گروه هم تایلند بود. جالب اینکه نخستین گل‌های عمان در جام ملت‌ها نیز درون دروازه ایران رویید و الحسنی هر 2 گل را به ثمر رساند؛ البته پس از 2 گل الحسنی ،کریمی و نصرتی بازی را به تساوی کشاندند و در نهایت ایران با یک امتیاز بیشتر بالاتر از عمان قرار گرفت و پس از ژاپن به عنوان تیم دوم به مرحله بعد راه یافت.

عمان در دومین حضور خود که در سال 2007 اتفاق افتاد نیز از گروه خود صعود نکرد؛ البته با این تفاوت که آنها در گروهی که استرالیا، عراق و تایلند حضور داشتند با کسب 2 امتیاز به قعر جدول گروه A و حتی پایین تر از تایلند چسبیدند.

جدول عملکرد عمان در جام ملت‌های آسیا

نام تیم

تعداد حضور

تعداد بازی

برد

تساوی

باخت

گل زده

گل خورده

بهترین عنوان

عمان

2

6

1

3

2

5

6

-


پیش‌بینی عملکرد عمان در جام ملت‌های 2015
می توان گفت عمان در سومین حضور خود نیز با بدشانسی مواجه شده است. آنها در گروه موسوم به گروه مرگ با استرالیای میزبان و کره جنوبی همیشه مدعی همنشین شده‌اند. با این شرایط حداقل روی کاغذ کسی شانس زیادی برای صعود این تیم به مرحله بعدی جام ملت‌های آسیا قائل نخواهد بود و اگر صعود کنند شگفتی ساز جام لقب می گیرند.

نکاتی درباره عمان در تاریخ جام ملت‌های آسیا:

* در سال 2007 عمانی‌ها فقط 2 امتیاز کسب کردند، نکته جالب اینجاست که یک امتیاز آنها مقابل تیمی (عراق) بدست آمد که در نهایت عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

* عمانی‌ها در سال 2004 و در نخستین حضورشان 4 گل زدند که 3 گل را الحسنی به ثمر رساند و دیگری گل به خودی بوده است.

* عمان در 2 دوره حضور در این رقابت‌ها فقط دو گلزن داشته است؛ الحسنی و المیمنی.

* عمان سابقه یک بازی با ایران در جام ملت‌ها را دارد. در این دیدار که در سال 2004 برگزار شد، عمانی ها موفق شدند با نتیجه 2 - 2 ایران را متوقف کنند.
**شما مخاطبان عزیز هم اگر مطلبی اضافه بر گزارش فوق به ذهنتان می رسد می توانید در بخش نظرات بیان کنید. لازم به ذکر است فقط نظرات مرتبط با گزارش نمایش داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    خوب بود.
  • محسن ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    0 1
    عمان ایران رو حذف می کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس