کد خبر 374664
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷

هر روزه شاهد رشد صنعت فن آوری هستیم از این رو محصولات و فن آواری های زیادی توسط شرکت ها یا تولید کنندگان بسته یا دیگر جلوی آنان را گرفته اند.سال 2014 هم یکی از سال های پر خبر دنیای فناوری می باشد که نیم نگاهی به این سال می اندازیم.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، شاید بزرگترین و مهمترین محصولی که در سال ٢٠١٤ کنار گذاشته شد، ویندوز XP باشد. با قطع حمایت مایکروسافت از آن شروع مرگ تدریجی این برنامه بسیار کاربردی و محبوب در سطح جهان کامپیوتر و فن‌آوری آغاز شد. اما مورد مشابه دیگر را می توان گوگل را نام برد از این رو  گوگل شبکه اجتماعی بسیار محبوب ارکات در برخی از نقاط جهان همچون برزیل را پس از ورود به دوران رکودش، به کلی از کار انداخت و تعطیل کرد. اما در اینجا می‌خواهیم بصورت یک گزارش محصولات و برنامه های که در سال 2014 توسط شرکت های ارائه دهنده و یا سازنده آنها از دسترس خارج شده اند و در نتیجه تعطیل شده اند را به صورت تیتر وار اشاره کنیم.

iPod Classic

بازنشسته‌های دنیای فناوری در 2014 +عکس

اپل بدون انتشار هرگونه بیانیه رسمی تصمیم به توقف فعالیت سری محصولات iPod Classic گرفته است و فروش این محصول نیز پس از معرفی مدل‌های جدید آیفون و ساعت مچی هوشمند در فروشگاه اینترنتی اپل متوقف شده است. سال جاری همزمان با معرفی اپل‌واچ و آی‌فون‌های ٦، اپل بازنشستگی و کنار گذاشتن چرخه تولید آی‌پاد کلاسیک را اعلام کرد. آی‌پاد لمسی که تشخیص ظاهر آن از آی‌فون‌های نسل سوم و دوم بسیار دشوار است، جایگزین آی‌پاد کلاسیک شده و فصلی از دوران طلایی اپل با این محصول سال جاری بسته شد.

Poke

بازنشسته‌های دنیای فناوری در 2014 +عکس

فیس بوک اپلیکیشن جدیدی برای اسمارتفون ها ارائه کرد که Poke نام دارد، عملکرد این اپلیکیشن مشابه اپلیکیشن Snapchat می باشد. این اپلیکیشن به غیر از اینکه به کاربر اجازه می دهد به دوستان فیسبوکی خود Poke بزند، اجازه می دهد برای دوستان فیسبوکی خود پیام متنی، عکس یا ویدیو ارسال کنید، و می توان بطور همزمان مطلبی را برای چند نفر ارسال کرد. در دره سلیکون ولی یک ضرب المثل رایج است: اگر فیس‌بوک نتواند شرکت شما را بخرد و صاحب آن شود، حتما از شما تقلید کرده و محصولات شما را کپی می‌کند. اپلیکیشن Poke فیس‌بوک تقلید این شبکه اجتماعی از سرویس پیام‌رسان موفق اسنپ‌چت است که تلاش فیس‌بوک برای خرید آن، ناموفق بود. این اپلیکیشن اما همچون نمونه اصلی موفق نبود و توسط فیس‌بوک کنار گذاشته شد.

MSN Messenger

بازنشسته‌های دنیای فناوری در 2014 +عکس

زمانی که مایکروسافت سرویس پیام‌رسان اسکایپ را سال ٢٠١١ خرید، تقریبا آشکار شده بود که مایکروسافت از جا انداختن سرویس پیام رسان اصلی خود یعنی Windows Live Messenger که به طور خلاصه MSN نامیده می‌شد ناتوان بوده است. مایکروسافت سال ٢٠١٢ اعلام کرده بود که سرویس MSN را در نهایت سال ٢٠١٤ تعطیل خواهد کرد، اما به هر حال برای کسانی که از این سرویس خاطراتی دارند، تعطیلی آن چندان خبر خوشایندی نبود.

Orkut

بازنشسته‌های دنیای فناوری در 2014 +عکس

مدت ها پیش شرکت گوگل بیان کرده بود که وب سایت اجتماعی Orkut در حالت بلا تکلیفی می باشد، اما در نهایت تایید کرد که قصد دارد به عمر این سایت اجتماعی خاتمه دهد. این غول جست و جو اعلام کرد که قرار است به منظور تمرکز بیشتر بر روی پروژه های بزرگتری چون یوتیوب، گوگل پلاس، و بلاگر، این سرویس را ببندد.  اگرچه کاربران مقیم کشور آمریکا هیچ وقت از این وب سایت استفاده نکردند، اما Orkut در کشورهایی چون برزیل و هندوستان نزدیک به 10 سال، از محبوبیت ویژه ای برخوردار بود (این سایت هنوز هم از سال 2008 با نام گوگل برزیل در این کشور توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد). نخستین شبکه اجتماعی بزرگ گوگل در امریکا هیچ وقت چندان که باید جدی گرفته نشد، هرچند در برخی از کشورهای دیگر همچون برزیل، این برنامه با استقبالی غیر منتظره مواجه شد. تا سال ٢٠١١ که پای فیس‌بوک به برزیل به تمامی باز شد و آن‌جا را عملا فتح کرد! ارکات بزرگترین و اصلی‌ترین شبکه اجتماعی فعال در این کشور محسوب می‌شد. اما گوگل برای جا انداختن و تبلیغ تمام و کمال شبکه اجتماعی جدید خود از بازار موفق ارکات در گوگل چشم پوشی کرد و این شبکه اجتماعی را که در سایر نقاط دنیا هم کاربرانی داشت، تعطیل کرد.

استودیوی سرگرمی Xbox

بازنشسته‌های دنیای فناوری در 2014 +عکس

چند ماه پیش مایکروسافت شروع به تعطیلی بخش های غیر ضروری و اخراج گسترده کارمندانش کرد که بخش سرگرمی های مایکروسافت یکی از قربانیان این اتفاق بود. این استودیو قرار بود نهایتا تا انتهای امسال به فعالیت خود ادامه دهد و مدیرانش به پروژه های در حال توسعه خاتمه دهند. اگر خبر خروج دو مدیر اصلی استودیو سرگرمی های اکس باکس حقیقت داشته باشد، بنابراین خود استودیو هم احتمالا دیگر وجود خارجی در ساختار مایکروسافت ندارد. وقتی سال ٢٠١٢ مایکروسافت مدیر عامل سابق CBS را برای مدیریت واحد مستقل استودیوی سرگرمی Xbox استخدام کرد، کسی گمان نمی‌کرد این واحد دو سال بعد به طور کلی تعطیل شده و کنار گذاشته شود! مایکروسافت در سال جاری، در راستای برنامه تعدیل ١٨٠٠٠ نفر از کارمندانش، استودیوی سرگرمی Xboxرا به کلی تعطیل کرد. هرچند با حضور مدیرعامل جدید مایکروسافت این امید وجود دارد که این استودیو در سال آینده دوباره بازگشایی شود.

ویندو ایکس‌پی

بازنشسته‌های دنیای فناوری در 2014 +عکس

عدم پشتیبانی از یک سیستم‌عامل به معنای عدم بروزرسانی و در نتیجه بالارفتن خطر آلودگی ابزار‌های مجهز به این نسخه از سیستم‌عامل است. در کشور ما نیز بسیاری از سازمان‌ها و ادارات به موجب کار با برخی از نرم‌افزار‌ها یا زمان‌بر بودن پروسه‌ی تعویض سیستم‌عامل و آموزش پرسنل، هنوز از سیستم‌عامل ایکس‌پی استفاده می‌کنند. مایکروسافت برای سازمان‌هایی با این شرایط، امکان پشتیبانی از طریق پرداخت مبلغی به‌عنوان حق اشتراک را در نظر گرفته است که در مواقع ضروری و مورد نیاز، با ارائه‌ی پچ‌ها و بروزرسانی‌ها از آن‌ها حمایت خواهد کرد. قطع پشتیبانی فنی و امنیتی از ویندوز ایکس‌پی توسط مایکروسافت را باید مهمترین خبر کنار گذاشتن یک سرویس در سال ٢٠١٤ دانست. اما در بخشی از کشورها کنار گذاشتن ویندوز ایکس‌پی که سیستم عامل رایج و غالب در سیستم‌های بانکی و اداری و تجاری بود، این موضوع بسیار مشکل ساز شد. در کشور چین اما از این موضوع به عنوان فرصتی برای جایگزینی سیستم عامل داخلی به جای سیستم عامل خارجی استفاده شد و این کشور با ممنوع کردن استفاده از ویندوز ٨، در راه کامل کردن پروژه خود برای استفاده از سیستم عامل داخلی گام برداشت.

Macworld Magazine

بازنشسته‌های دنیای فناوری در 2014 +عکس

همانطور که می دانید مجله Macworld Magazine مجله ی اختصاصی شرکت اپل است که به معرفی محصولات جدید اپل و مسائل مربوط به آن ها می پردازد . این شماره دارای ۱۰۰ صفحه مطلب با فرمت PDF است. این مجله که اخبار و اطلاعات مربوط به اپل را برای چند دهه منتشر می‌کرد، ماه سپتامبر اعلام کرد که چاپ کاغذی این نشریه را برای همیشه متوقف می‌کند و آن را تنها به صورت آن‌لاین ادامه می‌دهد.

Nokia X

بازنشسته‌های دنیای فناوری در 2014 +عکس

نوکیا X یکی از گوشی های هوشمند کمپانی فنلاندی نوکیا است که نخستین مدل در نوع خود می باشد و به اندروید مجهز است، با اینحال شاید آن گوشی اندرویدی که بدنبال آن هستید، نباشد. نوکیا X تولید شده تا با بهترین مدل ها رقابت کند.ویژگی های داخلی و بیرونی این گوشی بیشتر شبیه Asha با تغییراتی در ویندوزفون است. از چند ماه، پیش از آغاز سال 2014 میلادی، شایعات و صحبت‌ها در مورد گوشی‌های اندرویدی نوکیا بالا گرفت و طرح‌های مفهومی‌ای از این گوشی‌ها در فضای اینترنت به وجود آمد و افشاکنننده هایی چون Evleaks عکس‌های حقیقی از آن‌ها درز کردند. سرانجام گوشی‌های اندرویدی نوکیا موسوم به نرمندی در ماه فوریه سال 2014 میلادی و در طی مراسم MWC معرفی شدند. اما گوشی نوکیا X زودتر از سایر گوشی‌های این خانواده یعنی در ماه مارچ روانه‌ی بازار شد. با آمدن مدیرعامل جدید به مایکروسافت تغییراتی در این شرکت روی داد که شاید بتوان مهمترینش را در حوزه‌ای که ما اکنون درباره آن صحبت می‎کنیم، کنار گذاشتن پروژه تولید گوشی هوشمند نوکیا ایکس دانست که مبتنی بر سیستم عامل اندروید بود. مدیرعامل مایکروسافت تاکید کرد این اقدام برای تمرکز نیروها بر تولید گوشی هوشمند نوکیا لومیا صورت گرفته است که از سیستم عامل ویندوز فون استفاده می‌کنند.

Flappy Bird

بازنشسته‌های دنیای فناوری در 2014 +عکس

بازی فلاپی برد را که یک شرکت کوچک شخصی در ویتنام تولید کرده بود، چنان محبوب و پول‌ساز شد که سازنده‌اش را دچار بحران روحی کرد. درآمد هفتگی ١٥هزار دلار از این برنامه به صورت هفتگی در دوران اوج موفقیت این بازی و برخی شکایت‌ها دال بر اینکه کودکان به این بازی معتاد شده‌اند، موجب از دسترس خارج کردن آن توسط مالک این بازی شد. نسخه‌های کپی بسیاری برای این بازی تولید شد که به اندازه نسخه اصلی محبوب نشدند و البته پس از مدتی این بازی دوباره در دسترس قرار گرفت.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس