استاندار یزد گفت: پس از ارایه پیشنهادات و نظرات همه مسولان استان در مورد تشییع و تدفین شهدا، جمع‎بندی نهایی در این مورد با حضور سردار باقرزاده رئیس کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفت.

به گزارش مشرق، سیدمحمد میرمحمدی عصر یکشنبه ضمن تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و امام حسن و امام رضا علیهما السلام، در مورد موضوع تشییع و تدفین پیکرهای پاک 8 شهید گمنام در یزد گفت: با تعاملی که با مجموعه مسئولان استان در این مورد داشتیم و با همفکری انجام شده و طرح همه نظرات و پیشنهادات، نهایتاً در جمع‌بندی با حضور سردار باقرزاده به این نتیجه مشترک رسیدیم که پیکرهای پاک این شهدا از امامزاده جعفر(ع) تا ضلع شرقی میدان و حسینیه امیرچخماق تشییع شده و خاکسپاری شود.

وی افزود: به منظور تدفین پیکرهای شهدا، مکان مناسبی انتخاب شد که برگزیدن این محل برای تدفین به دلایل ذیل صورت گرفت: ابتدا لازم است تا برای تکریم مقام شامخ شهدای گرانقدر، در محل تدفین ایشان بنای یادبود مناسبی ساخته شود که در محل در نظر گرفته شده قبلی، چنین امکانی وجود نداشت. همچنین قوانین و مقررات حاکم بر محوطه بناهای ثبت شده میراث فرهنگی در راستای ثبت‎‎جهانی این بناها، چنین اجازه‏‏ای را برای احداث بنای یادبود در مکان قبلی نمی‎‎داد.

وی گفت: از سوی دیگر چون میدان امیرچخماق یزد در مراسمات گوناگون ملی و مذهبی این شهر، محل تجمع اقشار مختلف مردم است، امکان هتک حرمت به قبور شهدا به دلایل مختلف (بازی اطفال در اطراف این قبور مطهر یا پایمال شدن این قبور و...) وجود داشت.

میرمحمدی اظهار کرد: لزوم برقراری پایگاه و جایگاهی در خور شان شهدای والامقام، دلیل دیگری بر انتخاب ضلع شرقی میدان امیرچخماق یزد برای خاکسپاری پیکرهای این شهیدان بود.

همچنین مقرر شد تا بازارچه موجود در این میدان نیز ساماندهی شود و فضای مناسب معنوی در اطراف قبور مطهر این 8 شهید فراهم آید.

وی ابراز امیدواری کرد که بنای یادبود شهدا گمنام به خوبی طراحی و اجرا شود و بتواند برای همه بینندگان و همه بازدیدگنندگان از آثار تاریخی یادمان ارزشمندی باشد و بتوانند همه از این فضای معنوی بهره ببرند و یاد و خاطره این شهدای عزیز موجب غنای فرهنگی و ترویج فرهنگ شهادت بشود و جوانان نیز در این مکان درس‏‏های چگونه زندگی کردن را بیاموزند و به ائمه اطهار عشق بورزند و در پیروی از آنها زندگی سالم و ارزشمندشان را ادامه بدهند.

استاندار یزد تاکید کرد:سه شنبه مراسم تشییع ساعت 9 صبح از امام زاده جعفر تا محل دفن شهدا انجام خواهد شد و مردم استان یزد در تشییع پیکر پاک این شهیدان حضور و همکاری چشم گیری خواهند داشت و جلوه‌ای از عشق و علاقه‌اشان را به اسلام و شهدا در اینجا نشان می‎‎دهند و ثابت می‎‎کنند که به هر قیمتی که هست ما در پایبندی به دین اسلام و جانبازی در راه اسلام از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد و این مراسم و این جمعیت و حضور نمادی باشد که پایبندی‎‎های مسلمانان را به اعتقادشان در قبال دیگر کشورها نشان دهد و انشاالله درسی باشد برای همه ملل مستضعف دنیا که چگونه می توانند با اتحاد و همدلی بر استکبار غلبه کنند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ایرج امیری ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    0 0
    به شهدای گمنام زیاد بی احترامی میشه .
  • سعید ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    0 0
    اینهمه سر تدفین این شهدا بحث و جدل بود اونوقت شما همین یه خبرو گذاشتید بیاید ببینید که چطوری از این شهدا می ترسن که دارن همچین کارایی می کنن حداقل یه عکس از مکانی که قراره شهدا رو تدفین کنن بزارین تا مردم بفهمن چه خرابه ای رو این مدیران دولتی پیشنهاد کردن این قضیه شده مثل داستان تدفین امام حسن فقط یه تیر و کمان اینجا کمه
  • رها ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    0 0
    کاش شهدای عزیز همانند سی سال گذشته شان همچنان در غربت میماندند تا توسط یزدیان چنین بی حرمتی صورت نمی گرفت
  • محسن ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    0 0
    شهدای گمنام واقعا گمنام و مظلوم اند کشورهای دیگه برای قهرمان هایشان چه کار ها که نمیکنن ولی ما قدر این عزیزان رو نمیدونیم
  • رها ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    0 0
    کاش شهدای عزیز همانند سی سال گذشته شان همچنان در غربت میماندند تا توسط یزدیان چنین بی حرمتی صورت نمی گرفت
  • علی ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    0 0
    سلام.. بله منم مث دوستمون معتقدم که ای کاش این شهدای عزیز مث این سالیان گذشته بازم غریب می موندند.. اینکه خواسته باشیم یکشبه، بدون در نظر گرفتن قوانین و مقرارت جاری کشور و برخلاف نظرات کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی کاری رو انجام بدیم دور از ذهن و تدبیره.. ولی دوستان اینکار رو کردن و امروز برای اینکه ثابت کنن ما حرفی رو که میزنیم عملی می کنیم 2 تا از اون عزیزان رو دفن کردن.. واقعا اگر کسی مرتکب تخلف قانونی بشه همین دوستان اولین نفرین که صدا بلند میکنن که ای وایییییی قانوووون.. پس کو.. کجاست.. نکنه قانون فقط واسه مردم عادیه و شما خاصین...؟؟ اینکه با این حرکت به اصطلاح انقلابی ثبت جهانی تنها بافت تاریخی زنده جهان رو به خطر انداختین نوش جووونتون اما ای کاش کمی درایت خرج می کردین و مکانی مناسب برای ایجاد میدان یا مقبره یا هرچیز دیگه ای برای دفن و یادمان این قهرمانان ملی پیدا می کردین..
  • ali ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    0 0
    جناب علی اولاً یک شبه نبوده و بیش از ده ساله که درخواست برای دفن شهداء داده شده دوماً دفن شهدا هیچ موردی در ثبت شدن یونسکو نداره و قرار نیست یادمان زده بشود که به بافت صدمه ای وارد شود و قرار است سنگ مزار به صورت شیب دار و به زبان فارسی و انگلیسی نصب شود تا توریست های خارجی نیز متوجه رشادت این عزیزان شوند در ضمن این میدان قتلگاه سه شهید در زمان شاهنشاهی می باشد که به این صورت یاد این شهدا نیز زنده خواهد شد من نمیدانم شما تا به حال به میدان امیر چخماق رفته اید یا نه اما محل دفن شهدا اصلاً ربطی به خود امارت ندارد و بلکه فاصله زیادی با آن دارد و ایرادی که سازمان میراث فرهنگی وارد میکرد این بود که بعد از دفن چون می خواهند یادمان و مقبره ای برای شهداء درست شود و این یادمان در حریم امارت امیر چخماق است از طرف یونسکو برای ثبت ایراد گرفته میشود و این مشکل نیز با طرحی که برای سنگ قبر شهدا ذکر شد مرتفع می شود و قرار نیست یادمانی زده شود. علی جان وارد سیاسی بازی آقایون نشوید. مشرق ای کاش مکانی آقای استاندار برای دفن پیشنهاد داده بود رو میزدی .... برخی از ایرادهاشون هم واقعاً بنی اسرائیلی یه٬ مثل اینکه نقل شده((میدان امیرچخماق یزد در مراسمات گوناگون و مذهبی این شهر، محل تجمع اقشار مختلف مردم است، امکان هتک حرمت به قبور شهدا به دلایل مختلف (بازی اطفال در اطراف این قبور مطهر یا پایمال شدن این قبور و...) وجود داشت.)) من نمی دونم این آقایون واقعاً به فکر هتک حرمت شهدا اند. البته ایراد از این ها نیست ایراد اون جایی که این دوستان در کنار مردم نیستند که ببیند مردم عزیزمانمان از هر قشر و هر تیپ و قیافه و طرز فکری چه احترامی به شهدا میگذارند.
  • ناصر ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
    0 0
    سلام. خیلی عالی بود.
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    0 0
    بسیار درسته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس