کد خبر 372502
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴

آغاز فصل سرما در پایتخت و شهرهای بزرگ کشور چندان برای سازمان محیط‌زیست خوشایند نبود چرا که همزمان با سرد شدن هوا نفس‌ها در کلانشهرها به شماره افتاد و معضل آلودگی هوا خود را پررنگ‌تر از قبل به رخ کشید.

به گزارش مشرق،  تا پیش از این مدیران سازمان محیط‌زیست با ادعای رفع مشکل آلودگی هوا با تغییر سوخت خودروها اقدام به واردات بنزین کردند اما آنچنان که حال و اوضاع آسمان شهر تهران نشان می‌دهد این جایگزینی هم کمکی به رفع دود و آلاینده‌های این شهر نکرده است! این روزها براساس اعلام مراکز سنجش آلودگی هوا وضعیت ناسالم کیفیت هوای پایتخت میهمان ناخوانده پایتخت شده که با وجود برخی تغییرات جوی برای ماندن در این شهر میلیونی اصرار دارد. این در حالی است که وضعیت آلودگی هوای پایتخت تا حدی جدی شده که نمایندگان مردم در خانه ملت از آن به عنوان یک «معضل ملی» یاد می‌کنند که پرونده سازمان محیط‌زیست را سنگین‌تر کرده است. 

آیا محیط زیست پاسخگو است؟

در چنین شرایطی نمایندگان مجلس خواستار پاسخگویی سازمان محیط‌زیست درباره این معضل و همچنین ادعای آلاینده بودن بنزین‌های تولید داخل هستند، تا جایی که عباس صلاحی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خبر از کلید خوردن تحقیق و تفحص از سازمان محیط‌زیست را اعلام کرده است. در حقیقت این سازمان پرحاشیه این روزها در آستانه تحقیق و تفحص قرار دارد. این درحالی است که مشکلات سازمان محیط‌زیست به عنوان متولی مسائل زیست محیطی جامعه تنها محدود به فصل سرد سال نشده و در تابستان هم وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های شمال و همچنین مراتع و منابع طبیعی سایر نقاط کشور هم از جمله نقاط منفی پرونده سازمان محیط‌زیست است. چندین هکتار از سرمایه‌های ملی به دنبال وقوع آتش‌سوزی دود شد و تنها ابراز تاسف یا کمبود امکانات و مشکلاتی مانند آن در پاسخ به این اتفاقات عنوان شد البته در آن زمان هم نمایندگان از پاسخ‌های سازمان محیط‌زیست قانع نشدند و خواستار توجه بیشتر این سازمان به موضوعات زیست محیطی شدند. از دیگر موضوعاتی که در عملکرد این سازمان نمایان است ابراز نظر مدیران این سازمان درباره پارازیت‌ها و آسیب‌رسانی آنهاست که هرازگاهی مطرح می‌شود و اذهان عمومی را دچار تردید می‌کند چراکه براساس اعلام نظر وزارت بهداشت میزان پارازیت‌ها در حد استاندارد بوده و در بروز سرطان نقش چندانی ندارد و براساس آمار میزان ابتلا به سرطان در جامعه ما از میانگین جهانی کمتر است. اما تازه‌ترین انتقاد‌ها درباره سازمان محیط‌زیست موضوع همیشگی آلودگی هوای پایتخت است که با واردات بنزین به بهانه رفع این معضل انجام شد. ادعایی که تنها با سرد شدن چند درجه‌ای دما به سرعت رنگ باخت و سیاهی آسمان شهر کیفیت بنزین وارداتی را روشن کرد. جالب اینجاست که با طرح این موضوع حجم قابل توجهی ارز از کشور خارج شد و تولید داخلی هم زیرسوال رفت اما سازمان محیط‌زیست تاکنون واکنش قابل توجهی درباره این شیوه عملکرد خود ارائه نداده و بر همین اساس نمایندگان مجلس خواستار عذرخواهی رئیس سازمان محیط‌زیست درباره این نوع تصمیم‌گیری شده‌اند.

لزوم تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست

با توجه به عملکرد سازمان محیط‌زیست درباره کنترل آلودگی هوا، تحقیق و تفحص از این سازمان توسط مجلس می‌تواند کلید بخورد. عباس صلاحی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تداوم روزهای آلوده هوای تهران، اظهار داشت: در کاهش آلودگی هوای تهران سازمان‌ها و نهادهای گوناگونی مسؤول هستند که از جمله می‌توان به سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری تهران، وزارت صنایع و معادن و وزارت نفت اشاره کرد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آلودگی هوای تهران تبدیل به مساله‌ای ملی شده است، ابراز داشت: خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ونقل، رعایت محدوده فعالیت صنایع آلاینده از حریم تهران و ارتقای سطح استاندارد سوخت و خودرو از جمله مواردی است که باید در جهت کاهش آلودگی هوای تهران لحاظ شود. وی تصریح کرد: باید توجه داشت محیط زیست با توجه به اعتباراتی که در اختیار دارد در حوزه فعالیت خود در زمینه کاهش آلودگی هوا چه اقداماتی را صورت داده است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تحقیق و تفحص از سازمان‌های ذی‌ربط در بحث آلودگی هوا را امری مناسب عنوان کرد و بیان داشت: بحث آلودگی بنزین تولید داخل موضوع کوچکی نیست، اگر بنزین داخلی آلوده است، چرا مجوز تولید گرفته است و اگر چنین امری نیست، چرا به واردات بنزین روی آورده‌ایم. صلاحی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تحقیق و تفحص یکی از کارکردهای مجلس شورای اسلامی است، بیان داشت: البته لازم است که قوه قضائیه پس از تحقیق و تفحص مجلس از سازمان‌های مربوط، ورود کند و پرونده‌های تحقیق و تفحص مانند موارد قبلی بایگانی نشود. وی خاطرنشان کرد: در کنار تحقیق و تفحص از مجلس شورای اسلامی از سازمان‌‌های متولی آلودگی هوا از جمله شهرداری باید سازمان محیط زیست عملکرد خود را بیان کند و براساس عملکرد این سازمان تحقیق و تفحص صورت گیرد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بحث آلودگی هوای تهران به مساله‌ و معضل ملی تبدیل شده است، گفت: با توجه به عملکرد سازمان محیط زیست درباره کنترل آلودگی هوا، تحقیق و تفحص از این سازمان توسط مجلس می‌تواند کلید بخورد.
مدیران محیط‌زیست عذرخواهی‌ کنند
علاوه بر این مهرداد بائوج‌لاهوتی، عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس با انتقاد از واردات بنزین در شرایط تحریم و خودکفایی کشور، بیان داشت: به دلیل بی‌تاثیربودن واردات بنزین بر کاهش آلودگی هوا لازم است سازمان محیط‌زیست به لحاظ کوتاهی‌هایی که صورت داده است، از مردم عذرخواهی کند.  وی تاکید کرد: انتظار می‌رود ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به جای مصاحبه‌ها از اختیارات قانونی خود استفاده کند، چرا که هم‌اکنون در تهران 3 تا 5 هزار نفر در سال بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، سوال اینجاست که آیا سازمان حفاظت محیط‌زیست متولی سلامت جامعه نیست؟ لاهوتی با اشاره به جا افتادن فرهنگ عذرخواهی مدیران در مواقعی که اشتباهی از سوی آنها رخ می‌دهد، در سایر کشورها خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود سازمان حفاظت محیط‌زیست به دلیل کوتاهی‌هایی که صورت داده است، از مردم عذرخواهی کند.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    خیر معضل ملی نیست .از تهران خارج بشوید ومعضل را می بینید
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    خخخخخخخخخ هههههههههههه هاهاهاها ملی ایران شده تهران مواظب باشید از زیادی تزریق مال و پول از ثروت خزانه ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس