کد خبر 371934
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲

مشاور عالی مقام معظم رهبری با تبیین فرصت های پیش روی جمهوری اسلامی ایران ، گفت: اگر چه آقای اردوغان به مصر و تونس رفت و گفت شما مدل آینده تان را مدلی مثل ترکیه قرار بدهید اما به نظر من حکومت سکولار ترکیه نمی تواند الهام بخش کشورهای اسلامی باشد .

به گزارش مشرق، سردار سرلشکر سید یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا  که در جمع مدیران ، معاونین  و مسئولین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عنوان «آینده پژوهی آینده جهان اسلام، فرصتها و تهدیدات پیش روی جمهوری اسلامی ایران»سخن می گفت، با اشاره به مفاهیم آینده پژوهی گفت: آینده پژوهی در حقیقت قدرت فهم و دانایی برای تشخیص مصالح و منافع و برای تصمیم گیری های  بهینه مربوط به آینده در زمان حاضر است.

وی هدف اصلی آینده پژوهی را تعیین اهداف مطلوب و روش دستیابی به آنها در میان مدت یا بلند مدت، با توجه به شرایط کنونی در محیط های متغیر بین المللی، منطقه ای و ملی دانست و  گفت: آینده پژوهی زمانی در تصمیم گیری صحیح، موثر است که گستره وسیعی از روندها و حوادث ممکن ،شناسایی شده و سناریوهای متعدد و مختلفی را با جمع آوری اطلاعات از محیط های مختلف(بین المللی، منطقه ای و ملی) در امور فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فناورانه و زیست محیطی در یک فرآیند برنامه ریزی قابل انعطاف، تصور کنیم.

وی افزود: بایستی  تغییر و تحولات جهانی ، محیط بین المللی و محیط منطقه ای را بتوانیم به خوبی تشخیص و برآورد کنیم و  در بخش جهان اسلام  راهبردهای آمریکا برای جهان اسلام را خوب بتوانیم تشخیص دهیم و برای توطئه های مختلفی که آمریکایی ها ، اروپایی ها و صهیونیست ها برای جهان اسلام و  منطقه  و  ایران طراحی کرده اند، سناریوهای مختلف ، ترسیم کنیم و در مقابل راهبردهای مختلف آنها راهبرد جامع  تدوین نمائیم.

رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام با اشاره به ضرورت آینده پژوهی تحولا ت جهان اسلام ، گفت: از نظر من کشور ها و ملت های اسلامی تا کنون چشم انداز روشنی در قالب امت واحده برای مدت بیست سال یا پنجاه سال آینده تعیین نکرده اند .

وی افزود: استفاده از ظرفیت ها و عوامل توانمندساز فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، دفاعی وعلمی کشورهای اسلامی برای نیل به پیشرفت اقتصادی (رفاه و آسایش) -امنیت و دفاع دسته جمعی از کشورها و ملت های اسلامی و رسیدن به صلح پایدار، تأمین عدالت اجتماعی و منافع ملی در چارچوب منافع جمعی امت اسلامی ، یکی از ضرورت های آینده پژوهی تحولات جهان اسلام است.

وی در ادامه با اشاره به تعریف جهان اسلام گفت:در موسسه آینده پژوهی جهان اسلام که هفت سال است ایجاد شده، دو تعریف برای جهان اسلام ارائه کرده ایم. تعریف اول ما از جهان اسلام ، 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی است که این را به عنوان یک مفهوم پایه در نظر گرفته ایم و برای این 57 کشور ،دوازده جلد کتاب معرفی کرده ایم. دومین مفهوم را مسلمانهایی که جمعیت قابل توجهی در کشورهای مختلف دارند قرار داده ایم. مثلا در هند چند میلیون مسلمان داریم در حالی که هند عضو سازمان همکاری اسلامی نیست یا مسلمانانی که در روسیه یا چین داریم. یعنی آن جمعیت  قابل توجه مسلمان  که در کشورهای مختلف هستند.

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به دیگر ضرورت های آینده پژوهی جهان اسلام گفت:مقابله و ایستادگی در برابر توطئه های  بزرگ نظامی به رهبری آمریکا در راه اندازی گروهک های تکفیری که برای ایجاد تفرقه و تضییع و شاید تجزیه برخی از کشورهای اسلامی این گروهک ها را راه انداخته اند، به ضرورت دیگر آینده پژوهی جهان اسلام تبدیل گردیده است. از نظر من تا ده سال آینده اینها برخی کشورهای اسلامی را تجزیه خواهند کرد. همانگونه که سودان را به سودان شمالی و جنوبی تجزیه کرده اند، و احتمالا  این تجزیه  به برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس هم کشیده  خواهد شد.

صفوی با تبیین تحولات جهان اسلام گفت:پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام (ره) و تداوم 25 ساله آن بعد از امام، توسط امام خامنه ای مدظله العالی مبدا تحولات جهانی و تحولات جهان اسلام است. ایران قلب تپنده جهان اسلام است. انقلاب اسلامی ایجاد یک شوک ژئو پلیتیکی و تغییر موازنه قوا بود و انقلاب اسلامی ایران در حقیقت سر آغاز تحولات جهانی و جهان اسلام و  تغییر هندسه قدرت در مقیاس جهانی است. انقلاب اسلامی ما منادی وحدت و همگرایی ملت های اسلامی برای تشکیل امت واحده است و زمینه ساز  بروز و ظهور قدرت جدید جهان اسلام در قرن حاضر می باشد.

وی افزود: هنر انقلاب اسلامی ما نه تنها یک تحول ژئو پلیتیک بلکه تولد اندیشه نو و جهان پسند است که  این اندیشه مولد یک قدرت جدید شده است و پایه اصلی شکل گیری قدرت جهانی به عنوان قدرت جهان اسلام شده است.

صفوی در ادامه تشریح تحولات جهان اسلام  و مقطع جنگ تحمیلی ،گفت: هشت سال دفاع مقدس پیام مهمی را به آمریکاییها، صهیونیست ها، به کشورهای منطقه داد ، که ایران یک قدرت آسیب ناپذیر است.

راهپیمایی 20  میلیونی اربعین پیام روشنی برای گروه های تکفیری و آمریکائی ها داشت

سرلشکر صفوی در ادامه با تشریح تحولات عراق و سوریه ،با اشاره به راهپیمایی بیست میلیونی در  اربعین حسینی ، در کربلا گفت: این راهپیمایی به سمت حرم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در روز اربعین به نظر من یک پیام روشنی برای داعشی ها و برای حامیان آن دارد. یک جمعیت 20 میلیونی وقتی به زیارت امام حسین (ع) می رود، فقط کافیست یک میلیون نفرشان   برای پاکسازی مناطق عراق برود آن وقت باید دید آیا این گروه های تکفیری جرات مقابله دارند؟

ایران ، عراق و سوریه ائتلافی قدرتمند در برخورد با تکفیری ها است

وی اضافه کرد: از نظر من محور ائتلافی که آمریکا در مبارزه با داعش تشکیل داده است  ناکارآمد و شکست خورده است و  عملکردی نداشته اند  ولیکن ائتلافی که هم اکنون درحال شکل گیری است یعنی ایران، عراق و سوریه یک ائتلاف قدرتمندی  در برخورد با نیروهای تکفیری خواهد بود.

حکومت سکولار  ترکیه نمی تواند الهام بخش کشورهای اسلامی باشد

مشاور عالی مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با تبیین فرصت های پیش روی جمهوری اسلامی ایران ، گفت: اگر چه آقای اردوغان به مصر و تونس رفت و گفت شما مدل آینده تان را  مدلی مثل ترکیه قرار بدهید  اما به نظر من حکومت سکولار  ترکیه نمی تواند الهام بخش کشورهای اسلامی باشد . نظام سیاسی ایران به عنوان یک الگوی حکومت مردم سالار دینی می تواند  حکومتی را که بر اساس قرآن و سنت و مطابق با فرهنگ و جغرافیا و تاریخ هر کشوری باشد ، بعنوان الگو ارائه نماید .

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران  پرچمداری مقابله با نظام سلطه به رهبری آمریکا را عهده دار است و ایران 35 سال است که ایستاده و آمریکایی ها هم می دانند که ایران در مقابلشان ایستادگی کرده است  و در صحنه بین الملل آمریکائی ها و صهیونیست ها شکست های متعددی از جمهوری اسلامی ایران خورده اند  و  آمریکایی ها نتوانستند سوریه را ساقط کنند و  نتوانستند یک حکومت لائیک متخاصم با ایران در عراق  به روی کار بیاورند.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر آنکه پرچمدار وحدت ملتها و دولت های اسلامی و زمینه ساز تشکیل امت واحد است ،پرچمداری مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از نهضت های انقلابی فلسطین و لبنان را دارا می باشد و در ایجاد فرهنگ و تمدن جدید اسلامی پیشتاز است و واقعا در مرحله تمدن سازی هستیم و می توانیم و ایران می تواند این تمدن جدید اسلامی را شکل دهد.

رئیس موسسه آینده پژوهی جهان اسلام  با اشاره به برخی از تهدیدهای پیش روی جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست های آمریکا ، رژیم صهیونیستی ، برخی از کشورهای اروپایی و به طور خاص سیاستهای عربستان، ترکیه و قطر برای تضعیف و جلوگیری از اهداف ایران برای نیل به پیشرفت های اقتصادی و علمی و تبدیل شدن ایران به قدرت اول منطقه آسیای جنوب غربی  می باشد و در مقابل جمهوری اسلامی ایران  است . این هدف چشم انداز ایران است.

آمریکا بدنبال مسئله دار کردن کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران است

دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در ادامه با اشاره به گسترش حضور نظامی آمریکا و پایگاههای نظامی آن در کشورهای همسایه ایران و اهداف  این  گسترش در منطقه ، گفت: آمریکایی ها در طی ده سال گذشته بیش از 100 میلیارد دلار سلاح به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس فروخته اند، عربستان صعودی در درجه اول، بعد قطر، امارات و کویت کشورهایی هستند که بیشترین میزان خرید تسلیحات نظامی را داشته اند . چند ماه پیش قطری ها 12 میلیارد دلار سلاح خریده اند. مطمئنا این سلاحی که آمریکایی ها به آنها می فروشند برای مبارزه با رژیم صهیونیستی نیست، اینها می فروشند که آنها  را با ایران مسئله دار کنند.

وی افزود: امیدوار هستیم که سلاح هایی که به این کشورهای عربی  فروخته می شود ، مانند سلاح هایی که در زمان شاه ، به ایران فروخته شد ، روز ی دست ملت های عربی منطقه بیافتد و علیه آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی بکار گرفته شود.

جهان اسلام  و ملت های اسلامی در حال تعیین شاخصه ها و اضلاع هندسه جدید جهانی هستند

صفوی در جمع بندی سخنان خود گفت:از نظر من قدرت آمریکایی ها و غرب رو به افول است و فرهنگ لیبرال دموکراسی دیگر الهام بخش ملتها نمی تواند باشد. این فرهنگ اسلام است که می تواند الهام بخش باشد. اقتصاد لیبرال دموکراسی رو به شکست است و جنبش 99 درصد در آمریکا یک جنبش واقعی است.

صفوی اظهر داشت: جهان اسلام  و ملت های اسلامی در حال تعیین شاخصه ها و اضلاع هندسه جدید جهانی هستند.در قرن حاضر بروز و ظهور قدرت جدید جهان اسلام بزرگترین کابوس آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی است که به  حول و قوه الهی تحقق پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در حوزه پیرامونی ایران به نظر من انقلاب اسلامی و موقعیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران ، با داشتن یک وزن برتر ژئوپلیتیکی و وزن بالای ژئوکالچرو فرهنگ انقلاب و وزن ژئواکونومیکی می تواند در تمام حوزه های ژئوپلیتیکی که پیرامون ایران هستند ، تاثیرگذار باشد و انقلاب اسلامی و جمهوری کبیر اسلامی به رهبری حضرت امام و مقام معظم رهبری در شکل دهی به این قدرت جدید در قالب امت واحده، همگرایی و وحدت کشورها و ملت های اسلامی نقش تعیین کننده ای دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس