اکنون راشاتودی بزرگترین شبکه منتقد غرب و سیاست‌های آن است که تلاش می‌کند تصویری جدید از روسیه ارائه دهد و ذهنیت مخاطبان خود را هم در مورد دولت روسیه و هم در مورد وضعیت سیاسی و اقتصادی کشورهای غربی به ویژه آمریکا تغییر دهد. حالا کار آن قدر بالا گرفته که جان کری راشاتودی را «شیپور تبلیغاتی» توصیف کرده است.

گروه گزارش ویژه مشرق-  وقتی خبرگزاری نووستی، شبکه راشاتودی (به معنای روسیه‌ی امروز) را به زبان انگلیسی راه‌اندازی کرد شاید کارشناسان ارتباطات سیاسی می‌توانستند حضور یک رقیب قدرتمند در عرصه شبکه‌های خبری را پیش‌بینی کنند اما کار آن قدر بالا گرفت در آوریل سال جاری میلادی، جان کری رسماً راشاتودی را یک «شیپور تبلیغاتی» توصیف کرد و حتی چندی است زمزمه تحریم راشاتودی از سوی دولت‌های غربی شنیده می‌شود. اکنون راشاتودی بزرگترین شبکه منتقد غرب و سیاست‌های آن است که تلاش می‌کند تصویری جدید از روسیه ارائه دهد و ذهنیت مخاطبان خود را هم در مورد دولت روسیه و هم در مورد وضعیت سیاسی و اقتصادی کشورهای غربی به ویژه آمریکا تغییر دهد.

این گونه نیست که رویکردهای راشاتودی با وجود ابعاد تحسین برانگیزش، از هر لحاظ قابل توجیه باشد. ما در این گزارش فقط می‌خواهیم نقش مهم رسانه‌ها در دنیای امروز را، یعنی همان نقشی که موجب می‌شود دولت‌ها از آن به عنوان ابزاری علیه دولت‌های دیگر بهره گیرند، تحلیل کنیم و اثرات آن را در فعالیت‌های راشاتودی و همچنین در تهدید آن به تحریم از سوی کشورهای غربی برجسته نماییم. این واقعیت می‌تواند نشان دهد تا چه حد این تهدید، یک عمل قانونی و بیطرفانه و تا چه حد ناشی از رقابت سیاسی دولت‌ها است.


چالش راشاتودی برای انحصار رسانه ای غرب

راشاتودی فقط یک شبکه نیست

شبکه راشاتودی در سال 2005 توسط خبرگزاری نووستی تأسیس شد. پوتین که از سال 2000 به قدرت رسیده بود و توانسته بود احساسات تحقیرشده روسی ها پس از فروپاشی اتحادجماهیر شوروی را به خود جلب کند، از احیای دوباره جامعه روسیه و افزایش قیمت نفت که تا سال 2005 به بیش از دوبرابر افزایش یافته بود، نهایت استفاده را صورت داد و پروژه های مختلفی را در راستای بازیابی قدرت بلوک شرق در برابر بلوک غرب کلید زد.

بسیاری معتقدند راشاتودی نیز در همین راستا و صرفاً برای شکست تبلیغات یکجانبه غرب علیه روسیه تأسیس شده است از این رو همیشه به نفع دولت روسیه و علیه دولت های غربی سخن می گوید. یکی از رسانه  های غربی نوشته است:«این خبرگزاری صرفاً به عنوان ابزار گسترش سیاست خارجی تقابل گرایانه رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین شناخته می شود... راشاتودی افراد بی خبر را  مانند یک متخصص نشان می دهد مانند آن تاریخ دان روسی که از فروپاشی قریب الوقوع آمریکا سخن می گوید، سخنرانی های گزاف رئیس جمهور ونزوئلا هوگو چاوز را پوشش می دهد، تبلیغاتی را به روی آنتن می برد که محمود احمدی نژاد و باراک اوباما را یکی می کند و گزارش هایی از ناکجاآباد در مورد بی خانمان های آمریکا اجرا می کند.» معلوم است نویسنده این جملات، خیلی از دست افشاگری های راشاتودی و تلاشش برای شکستن انحصار تک قطبی غرب و هیمنه دولت های اروپایی و آمریکایی، ناراحت است.


چالش راشاتودی برای انحصار رسانه ای غرب
 رویکرد راشاتودی با سیاست خارجی پوتین هماهنگ است

بازدید پوتین از راشاتودی

دنی سیشتر که پیشتر در اتاق فرمان سی ان ان بوده است، شبکه راشاتودی را «شبکه‌ای متشکل از جوانانی کم تجربه» می‌داند «که البته بسیار نسبت به آنچه انجام می‌دهند انگیزه دارند». جیمز پِنتز نیز راشاتودی، فرانس 24 و شبکه‌هایی از این دست را «هژمون ستیز» می‌داند و این گونه ادامه می‌دهد که این شبکه‌ها دیدگاه‌ها و اخباری متفاوت از رسانه‌های غربی مثل سی ان ان و بی بی سی منتشر می‌کنند.

ورود هواپیما و تانک انیمیشنی به همراه شکلیک گلوله و بمباران در استودیو اخبار شبکه روسی راشاتودی (Russia Today)‏

اگر نگاهی به رشد فنی شبکه راشاتودی بیاندازیم، شاید آموزه‌های جالبی داشته باشد. به گزارش مشرق، شبکه آرتی، متشکل از شبکه انگلیسی‌زبان اصلی آرتی اینترنشنال (RT International)، آرتی آمریکا (RT America)، آرتی عربی (RT Arabic)، آرتی اسپانیایی (RT en Español)، آرتی عربی (روسیا الیوم)، و آرتی مستند (RT Documentary) است. این شبکه اولین شبکه روسی تماما دیجیتال بود که در سال 2005 با هزینه‌ای بالغ بر 30 میلیون دلار افتتاح گشت و هزینه سال اول پخش برنامه‌ها برابر با 60 میلیون دلار بود. برنامه‌های این شبکه از مقر اصلی آن در مسکو، همچنین استدیویی در واشنگتن پخش می‌شود. این شبکه دارای 21 دفتر در 16 کشور است که از میان آنها می‌توان به دفاتر میامی، لس‌آنجلس، لندن، پاریس، دهلی، تل‌آویو، بغداد، کیف و قاهره اشاره نمود. این شبکه هم‌اکنون به 430 میلیون نفر در سراسر جهان یا به 22 درصد از کاربران کابلی جهان دسترسی دارد. همچنین سایت این شبکه نیز عملاً 5 سایت خبری-تحلیلی به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، عربی و روسی است و حجم گسترده ای از موضوعات و مطالب را در خود جای داده است.


چالش راشاتودی برای انحصار رسانه ای غرب
برنامه «بیشتر بپرس» با طرح سؤالات ساختارشکنانه، دولت های غربی را عصبانی می کند

راشاتودی و اتهام دروغ سازی

رسانه‌های جمعی صرفاً «رسانه» به معنای انتقال‌دهنده پیام نیستند بلکه از جهات مختلف در ساختن پیام نیز دخالت دارند و اصل بیطرفی را نقض می‌کنند:
  • رسانه‌های تصویری همان‌گونه که مک لوهان می‌گوید فقط پیام را منتقل نمی‌‌کنند بلکه خود نیز پیام هستند. یعنی ساختار فنی رسانه‌های تصویری با رسانه‌های گذشته مثلاً «خط مکتوب» بسیار متفاوت است و تصور کسی که از کودکی دنیا در قالب تصویر تلویزیون دیده است با کسی که همان مطالب را در کتاب خوانده است، بسیار متفاوت است.
  • رسانه تصمیم می‌گیرد که چه خبری را نگوید و چه خبری را بگوید. به قول اساتید ارتباطات، رسانه‌ها شاید نگویند چه فکری کن، اما قطعاً می‌گویند به چه چیزی فکر کن و به چه چیزی فکر نکن.
  • رسانه علاوه بر این، خیلی وقت ها رسماً می‌گوید چه فکری کن! مثلاً رسانه‌های غربی همیشه حکومت ایران را «رژیم» می‌خوانند اما حکومت السیسی در مصر و سعودی ها در عربستان را «دولت» می‌نامند. یعنی بدون اینکه جمله خاصی علیه ایران بگویند عملاً دارند موضع‌گیری می کنند. رسانه‌ها همین کار را با استفاده از تصاویر خاص و زننده برای مسئولینِ دولت مخالف خود انجام می دهند.
  • رسانه‌ها گاهی با چینش خاص اخبار، کاری می کنند که شما خودتان به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به نتیجه‌ای که آنها می‌خواهند برسید. مثلاً بی بی سی فارسی دو خبر از مواضع اقتصادی مخالفان انقلاب در داخل ایران را در کنار یک خبر از وضعیت اقتصادی ایران مطرح می‌کند (که شاید حقیقت هم داشته باشد) به گونه‌ای که بیننده بلافاصله احساس می‌کند همه مواضع این مخالفان درست است و آنها به راستی همگی دلسوز کشور و مردمند!


چالش راشاتودی برای انحصار رسانه ای غرب
ادعای بیطرفی رسانه ها یک خرافه خنده دار است

عمده رسانه‌های خبری (حتی رسانه‌های خودمان) همین کارها را می‌کنند و این مسأله چیز عجیبی در دنیای ارتباطات نیست. اما وقتی قضیه از این هم فراتر رود و یک واقعیت، صراحتاً تغییر کند و اساساً چیز دیگری منعکس شود، آن رسانه مورد اعتراض همگان قرار می‌گیرد. اتهامی که رسانه‌های غربی به راشاتودی وارد می‌کنند در همین مسأله است.از آنجا که ما قصد تطهیر کامل راشاتودی را در این گزارش نداریم، مجبوریم با رویکردی منصفانه به این جنبه از قضیه نیز بپردازیم. لازم به ذکر است رسانه های غربی نیز گرفتار این اتهام هستند اما با ترفندهای ویژه که نتیجه تجربه طولانی‌تر آنها نسبت به راشاتودی است، از زیر این اتهام در می‌روند. به نوعی توریه (به معنای گفتن کلامی و اراده‌‌کردن خلاف معنای ظاهر آن) می‌کنند، یعنی هم واقعیت را تغییر می دهند و هم بهانه قانونی علیه خود را کمتر فراهم می کنند.

داستان خیلی ساده است: از آنجا که راشاتودی قصد تغییر فضای رسانه‌ای از حالت تک قطبی و تغییر چهره ساختگی از غرب و شرق در افکار عمومی جهان را دارد (که این سیاست، بسیار قابل تحسین است)، گاهی که نقطه ضعفی از کشورهای غربی برای انتشار به دست نمی آورد، مجبور می‌شود سیاه‌نمایی کند یا گاهی که نقطه ضعف جدی از دولت روسیه در رسانه‌های غربی منتشر می‌شود مجبور می‌شود آن را تکذیب کند. این اتفاقی است که برای رسانه‌های غربی هم می‌افتد، گر چه با ظرافت و مهارت بیشتر.

راشاتودی باید مراقب باشد که در تأیید دولت روسیه و نقد غرب، می‌تواند واقعیت‌های ناگفته را بازگوید و واقعیت‌های ساختگی رسانه‌های غربی را نقش بر آب سازد. همین دو مأموریت برای موفقیت آن کافی است و لزومی ندارد گاهی پا را بر پله سوم، یعنی ساختن واقعیت‌های کاذب به نفع روسیه بگذارد.

دست انداز اوکراینی

دولت‌های غربی به ویژه زمانی به اوج عصبانیت از دست راشاتودی رسیدند که بحران اوکراین رخ داد. طبیعتاً رسانه‌ها در هر دو سوی ماجرا نقش مهمی در تصویرسازی از این ماجرا بازی کردند و هر یک تلاش کردند تا دولت‌های مطبوع خود را در این قضیه محق جلوه دهند. ما در اینجا قصد تحلیل سیاسی نداریم و نمی خواهیم بگوییم در بحران اوکراین، حق با چه کسی است. بلکه تنها به شرح دعوای رسانه‌ای غرب با روسیه می‌پردازیم و این که در موارد مختلف، اخبار متناقضی از دو سوی جبهه به دنیا مخابره شده است.


چالش راشاتودی برای انحصار رسانه ای غرب
لیز هال خبرنگار آمریکایی راشاتودی در اقدامی توجه برانگیز، استعفای خود را در یک برنامه زنده اعلام کرد

مجری آمریکایی راشاتودی تحت فشارهای بیرونی، مجبور به استعفا از مجری‌گری راشاتودی می‌شود

نتیجه این وضعیت، اعتراض دو تن از گزارشگران این شبکه به رویکرد دولت روسیه و پاسخ‌های خبرنگاران حامی شبکه به آنها است. چندی پیش اَبی مارتین از اشتباه روسیه در ورود به شبه جزیره کریمه سخن گفت و راشاتودی نیز وی را به کریمه فرستاد تا از نزدیک با واقعیت روبرو شود. اما واقعه ناگوارتر، سورپرایزی بود که لیز وال انجام داد. وی در پخش زنده سخنان خود را با ورود روسیه به کریمه آغاز کرد و گفت به عنوان یک خبرنگار با چالش‌های اخلاقی متعددی روبرو بوده است زیرا راشاتودی می‌خواهد همه کارهای پوتین را توجیه کند. وی ادامه داد:«من به انتشار واقعیت اعتقاد دارم برای همین بعد از پایان این برنامه، استعفا خواهم داد.» راشاتودی اقدام وی را یک «خودشیرینی» توصیف کرد. سیمونیان در پاسخ به اقدامات این دو گزارش‌گر و مجری راشاتودی از فشار سنگینی سخن گفت که اتهامات فراوان به راشاتودی بر خبرنگاران این شبکه وارد می‌آورد و اینکه هر کسی نمی‌تواند در برابر این فشارها تاب بیاورد.


تحریم راشاتودی، تکرار سناریوی غرب در مورد رسانه‌های افشاگر

چندی پیش بود که پرس تی وی از طرف دولت انگلیس مورد تحریم واقع شد. آن طور که عمادی از مسئولان پرس تی وی گفته است، دولت انگلیس طبق اسناد ویکی لیکس به دنبال راهی برای محدودسازی پرس تی وی می‌گشته است از این رو مستندی کوتاه در مورد مازیار بهاری را که طبق ادعای آف کام تحت فشار مورد بازجویی واقع شده است، بهانه کرده و پرس تی وی را به 100 هزار پوند جریمه محکوم کرد. طبق ادعای سازمان آف کام با عدم پرداخت این جریمه در مهلت مقرر، پخش پرس تی وی در انگلیس متوقف شد.

اکنون با توجه به گسترش چالش میان روسیه و غرب که مسأله اوکراین تنها یک نمونه از آن است، زمزمه تحریم راشاتودی نیز شنیده می‌شود. دستاویز این دولت‌ها طبیعتاً یکی دو خبر غیرواقعی راشاتودی است اما انگیزه اصلی آنها چیز دیگری است: جلوگیری از افشاگری‌های راشاتودی از وضعیت اقتصادی و سیاسی کشورهای غربی و حفظ سلطه رسانه‌ای بر افکار عمومی جهان به ویژه مردم خودشان، و الا خیلی رسانه های دیگر نیز جهت گیری های خود را در خبررسانی منعکس می کنند و با اعتراض احدی روبرو نمی شوند.

10 نوامبر سال جاری میلادی، سازمان آف کام به عنوان مجری قانون ارتباطات مصوب 2003 میلادی، راشاتودی را تهدید کرد که آن را مورد تحریم قانونی قرار می دهد زیرا در سری برنامه هایی که در روزهای اول، سوم، پنجم و ششم مارس 2014 پخش کرده است، انصاف را نسبت به انعکاس نظرات همه جوانب قضیه اوکراین رعایت نکرده است. یعنی در حالی که انتقادات و دیدگاه‌های صریحی را علیه دولت اوکراین منتشر کرده، نظرات آن دولت را به قدر کافی منعکس نکرده است.


چالش راشاتودی برای انحصار رسانه ای غرب
مدودیف در بازدید خود از راشاتودی، از اتاق فرمان در پخش شبکه «راشاتودی مستند» مشارکت کرد

بازدید مدودیف از شبکه راشاتودی

اشاره آف کام به بند 5.4 و 5.5. از قانون ارتباطات است که در آن آمده است «انصاف و بیطرفی در مورد منازعات سیاسی و صنعتی و موضوعاتی که به مسائل عمومی جاری مرتبط است، باید رعایت شود ... این ممکن است در یک برنامه رخ دهد یا اینکه در یک سری از برنامه ها به عنوان یک کل، بدست آید». البته در همین جا آمده است که رسانه‌های زیرمجموعه بی بی سی از شمول این قانون خارج‌اند زیرا آنها بر مبنای «بی بی سی تراست» عمل می‌کنند. داستان این سازمان نیز گزارش جداگانه نیاز دارد و همین قدر می‌گوییم که یک بخش از بی بی سی ولی مستقل از مدیریت آن با هدق ترسیم جهت گیری های اصلی این شبکه است.

برگردیم به اعتراض سازمان آف کام به راشاتودی. خبرگزاری نووستی در پاسخ خود آورده است این شبکه قصد «به چالش کشیدن پیش‌فرض‌ها، تشویق به بحث با اطلاعات صحیح و تقویت دیدگاه‌های جایگزین و نوین را دارد. آف کام در پاسخ به نووستی آورده است که هیچ تناقضی میان طرح دیدگاه‌های جدید با رعایت انصاف نسبت به انعکاس دیدگاه‌های طرف‌های مختلف در یک قضیه نمی‌بیند.

قانون جدید مطبوعات و رسانه ها در روسیه که به تصویب مجلس و امضای پوتین رسید به نوعی پاتک دولت روسیه به رسانه‌های غربی بود. به گزارش مشرق طبق این قانون علاوه بر این که میزان سهام مجاز افراد و شرکت‌های خارجی در رسانه‌های گروهی روسیه از 50 درصد به 20 درصد کاهش می‌یابد، هیچ شخص خارجی نیز نمی‌تواند بنیان‌گذار یک رسانه روسی باشد. این محدودیت شامل شهروندان این کشور بدون تابعیت روسی و یا روس‌هایی که تابعیت کشورهای دیگر را دارند نیز می‌شود. حامیان این طرح می‌گویند دلیل اصلی برای تصویب چنین قانونی ایجاد امنیت اطلاعات حداکثری است. آن‌ها همچنین می‌گویند محدودیت 20 درصدی به این دلیل وضع شده است که سهام 25 درصدی می‌تواند احتمال حق وتو را برای دارنده آن فراهم کند و این امکان وجود دارد که بر خط مشی‌های رسانه‌ای تأثیر جدی بگذارند.

هر تصوری از این قانون داشته باشیم، قطعاً یکی از پیامدهای اصلی آن افزایش انحصار رسانه‌ای در روسیه است، آنچه غربی‌ها نیز با تحریم پرس تی وی نشان دادند. وقتی فعالان رسانه‌ای غیرروسی نتوانند بر خط مشی رسانه‌ها اثر بگذارند، این یعنی کنترل دولت بر مطالب منتشره بیشتر می‌شود و مردم کمتر سخن رسانه‌های خارجی را می‌شنوند. این وضعیت به نوبه خود پیامد دیگری را به دنبال دارد: افکار عمومی توده روسیه با افکار عمومی توده کشورهای غربی از منابع کاملاً متمایزی تغذیه می‌شود و هر روز فاصله این دو جمعیت از هم بیشتر می‌شود. این شکاف فرهنگی که نتیجه شکاف رسانه‌ای است و تقصیر آن به گردن رسانه‌ها در هر دو سوی جبهه جهانی است، مقدمه تنش‌های بیشتر از نوع جنگ سرد است. این وسط در هیاهوی دعوای منفعت‌طلبانه دولت ها به اسم «مصلحت ملی» فقط یک نفر ضرر می‌کند: مردم!



چالش راشاتودی برای انحصار رسانه ای غرب
طبیعی بود که رویکردهای ضداسرائیلی و غرب ستیزانه پرس تی وی با قوانین آف کام انگلیس تناقض داشته باشد

جمع بندی

ظاهراً رسانه‌های غربی در تبلیغات خودعلیه راشاتودی موفق بوده‌اند زیرا طبق گزارش آف کام، کسانی که در بریتانیا از راشاتودی برای دریافت اخبار خود استفاده می‌کنند، از 2% در سال 2013 به 1% در سال 2014 سقوط کرده است در حالی که سی ان ان همچنان 2% و الجزیره نیز ار 2% به 3% رسیده است.

قطعاً همان رسانه‌هایی که راشاتودی را «شبکه کرملین» می‌خوانند تا به حساب خود، دولتی بودن این شبکه و بی انصافی‌اش را تبلیغ کنند، خود بیش از هر شبکه دیگری دولتی هستند اما تجربیات آنها در خبررسانی به آنها این فرصت را می‌دهد که با ترفندهایی خاص، جلوی ایراد اتهام قاطع علیه خود را بگیرند. اگر شبکه‌های افشاگر مانند راشاتودی و پرس تی وی می‌خواهند در مقصود خود موفق باشند، قطعاً باید با بکارگیری متخصصان دانشمند و باتجربه در حوزه ارتباطات، تا جایی که ممکن است از تحریم خود جلوگیری کنند.

این رسانه‌ها همچنین باید تبلیغات مداوم در موضوعات حساس را به تبلیغات کوتاه ولی در موضوعات بسیار حساس، ترجیح دهند. یعنی نباید در یک دوره زمانی کوتاه، آن چنان بی‌مهابا به رقیب بتازند که مخاطبان احساس کنند شبکه از بیطرفی فاصله گرفته است و همین احساس مخاطبان به دولت‌های غربی اجازه دهد تا سخن از تحریم قانونی به میان بیاورند.

نکته آخر نیز در مورد مردم است، در هر کجای این کره خاکی. زندگی مدرن، انسان‌ها را آن چنان وقف حرفه خود ساخته است که بیشتر مردم فرصت تحقیق پیرامون اخبار را ندارند و نمی توانند بیواسطه با واقعیت روبرو شوند ضمن اینکه برخی اخبار، اساساً از یک کشور دیگر در دوردست است و امکان رویارویی مستقیم با آن اتفاق، فراهم نیست. از این رو گروهی به زندگی شخصی روی می‌آورند و بالکل از فضای اجتماعی انزوا می گیرند چون تصورشان این است که به هیچ چیز نمی توان اعتماد کرد. اما گروهی دیگر با این که می‌دانند قطعاً اعتماد کامل به رسانه‌ها و پذیرش بی‌تحقیق اخبار و تحلیل‌های آن، کار خردمندانه‌ای نیست، اما با استفاده از مقایسه اخبار از شبکه‌های رقیب و تحقیق پیرامون چند خبر و تحولی که برای خودشان در اولویت است، تا حد زیادی به مقصود خود برای دست یافتن به شناخت صحیح از وقایع و وضعیت‌های اجتماعی می‌رسند. به هر حال، سبک زندگی جدید، فوت و فن‌های خاص خود را می‌طلبد و کسی که از آن بی خبر باشد، کلاهش پس معرکه است.

منابع و مآخذ:

http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php?page=all
http://en.wikipedia.org/wiki/RT_%28TV_network%29
http://www.theguardian.com/world/gallery/2009/dec/18/russia-today-advertising-television
http://www.stopfake.org/en/uk-regulator-threatens-rt-with-sanctions-for-biased-reporting
http://themoscownews.com/business/20140306/192284047-print/Kremlin-TV-channel-anchor-resigns-over-Crimean-crisis.html
http://stakeholders.ofcom.org.uk/broadcasting/broadcast-codes/broadcast-code/impartiality
http://www.stopfake.org/en/uk-regulator-threatens-rt-with-sanctions-for-biased-reporting
http://stakeholders.ofcom.org.uk/binaries/enforcement/broadcast-bulletins/obb266/obb266.pdf
http://www.theguardian.com/media/2012/jan/20/iran-press-tv-loses-uk-licence
http://fararu.com/fa/news/97313
http://www.theguardian.com/media/2012/jan/20/iran-press-tv-loses-uk-licence
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/106512
https://blogs.state.gov/stories/2014/04/29/russia-today-s-disinformation-campaign
http://www.stopfake.org/en/russia-s-top-100-lies-about-ukraine



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • مهرداد ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    1 0
    مشرق جان . ممنون بابت این گزارش عالی که اطلاعاتمان را بالا برد . یک سوالی هم داشتم : آیا الان پرس تی وی از اروپا پخش می شود ؟ یا هنوز در تحریم است ؟
  • آرش لذیذگفتار و فانی در خدا ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    نقاط قوت و نقادضعف راشاتودی برای من مهم نیست فقط یک جمله میگویم اگر زمام رسانه ملی دست من می بود وبه عبارت دیگر من رئیس رسانه ملی می بودم اجازه نمیدادم غنی سازی 20درصد رو دولت با طوع و رغبت تعلیق کند تریبون رسانه ملی رو در اختیار موافقان و مخالفان هسته ای قرار میدادم تا هر دو طیف صاف و پوست کنده دیدگاه ها و نقطه نظراتشان را در خصوص توافق ننگین ژنو اعلام کنند و قضاوت را به مردم تفویض میکردیم و اگر مشرق نیوز شمه ای سعه صدر داشته باشد اون حرفی که تو گلوم گیر کرده رو میگویم اگر این جعبه جادویی دست من می بود تا حالا این دولت توسط توده های مردم ده بار سقوط کرده بود این تبصره راهم مکمل این کامنت کنم که فقط با گفتن حقایق نه با تشبث به حربه های منافی شرع و اخلاق نه با دروغ نه با شانتاژ و پروپاگاندای غیرواقعی نه با از کاه کوه ساختن و متعاکسا از کوه کاه ساختن حاشا و کلا فقط و فقط با عملکرد در چارچوب دین و اخلاق
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    گزارش خوبی بود......در ضمن با جمله ی آخر مقاله هم کاملا موافقم....مرسی
  • ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    من تا به حال روسيه را تا به اين حد منفعل و بي رمق در عرصه بين المللي نديده بودم اوكراين را باخت و اكنون داره تنگه باب المندب هم ميبازه واقعاً كه روسها به درد هم پيمان بودن نميخورند و بسيار از نظر سياسي نامرد هستند نمونه بارز اين حرف من قرارداد معروف اس ٣٠٠ هستش كه به مصر ظرف مدت چند ماه تحويل داده و به ايران بعد از گذشت هشت سال هنوز تحويل نداده واي بر دولتي كه تخم حرفهاي خودش را توي سبد روسيه بگذاره
  • ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    هم روسیه هم روسیه پرستا توهم دارن....
  • ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    مشرق تودی؟؟!!!
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    امان از روسیه پرستا
  • دوست البرت ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 1
    به خاطر هومن شما و روسیه اینقدر دست و پا میزنید؟؟؟!!
  • ایرانی ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    جالبه مشرق داره برای روسهای شبه کمونیست خودشو میکشه. مشرق جان شما که انقدر به برادران روس نزدیکی، بگو از سامانه موشکی که پولشو گرفتن و ندادن چه خبر؟ از خزر چه خبر؟
  • محراب ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    عزيز دل برادر مشرق اين شبكه رو براي من و شما اناليز كرده و تحويل داده،‌ فقط همين!
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    همان خبرهایی که شمای انگلوفیل باید بگویی
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    حالا چرا موس موس راشاتودی میکنی؟؟
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    متاسفانه ما بلد نیستیم کار رسانه ای بکنیم یک کسی که در این زمینه حرفه ای هست هیچ وقت مستقیم نمیره سراغ اهدافش ! مثلا پرس تی وی مسقیما از اسراییل بد میگه, در صورتی که این رویه غلطه و اینکار باید زیرکانه انجام بشه چون خیلی از مردم کشورهای غربی بخاطر تبلیغات کذب رسانه ها روی اسراییل تعصب پیدا کرده و فکر میکنن هرکس ضد اسراییل صحبتی بکند در واقع یک پروپاگاندای تبلیغاتی راه انداخته , شما باید اول در دل مردم نفوذ کنید بعد اهداف خودتون رو پیاده کنید نه با پیاده کردن اهداف در دل مردم نفوذ کنید
  • موشک خان ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    مقاله جالبی بود مشرق الان این آر تی داره بین اعراب طرفدار پیدا می کنه ای کاش بعضی ها در ایران از خواب ناز بیدار شن و دستی به سر و روی صداسیما بکشن که خیلی ضعیف عمل می کنه یعنی حتی قادر نیست مردم رو توجیه کنه
  • شكيبا ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    شما چرا برا غرب خودكشي مي كني .گرگ وقتي ديد سگ بخاطر تكه استخواني لگدهاي چوپان را تحمل ميكند گريست
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    خاك بر سر روسيه كنن كه عرضه نداره از هم پيمانهاي خودش دفاع كنه عراق، اوكراين ،صربستان كوبا، كره شمالي همه اين نامها ما را ياد نامردي روسها ميندازه مشرق تو هم دلت را به باقي مانده نسل خاضارها خوش نكن كه از اين جماعت نامرد تر فقط تركهاي عثماني هستند
  • فراهانی ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    1 0
    خرس قظبی از گاوچرانهای نفهم خطرش کمتره حسن!!
  • ایرانی دیگر ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    آقا یا خانم ایرانی. بهتره شما به دولت تدبیر و امید بفرمایید وزارت امور خارجه اش در پیگیری مسئله خزر و سامانه موشکی چه کرده است!! مشرق نیوز فقط یک رسانه است نه مسئول وزارت خارجه.
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    عجب شبکه افشاگری که دراختیارپوتین کمونیست وبی دینه.شماهم دیگه باکلمات بازی می کنید
  • محمدي ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    «این گونه نیست که رویکردهای راشاتودی با وجود ابعاد تحسین برانگیزش، از هر لحاظ قابل توجیه باشد. ما در این گزارش فقط می‌خواهیم نقش مهم رسانه‌ها در دنیای امروز را، یعنی همان نقشی که موجب می‌شود دولت‌ها از آن به عنوان ابزاری علیه دولت‌های دیگر بهره گیرند، تحلیل کنیم و اثرات آن را در فعالیت‌های راشاتودی و همچنین در تهدید آن به تحریم از سوی کشورهای غربی برجسته نماییم.» اين مقدمه را توجه نكردي مشدي پسر . تو سال همدلي و همزباني همه جناح ها بايد راهي براي مقابله و كنترل و نهايتاً تسلط بر امپزياليزم رسانه اي داشته باشند. اگه همه ايراني ها مثل شما در برابر ضريب نفوذ ماهواره تواضع داشته باشند به جاي همدلي و هم زباني به نفاق مي رسيم.
  • مصطفی ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    ای کاش راشاتودی به زبان فارسی هم به وجود بیاد و روی این بی بی سی فارسی رو کم کنه
  • حسین ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    یک عده مغزشون فریز شده توی ۳۰ سال پیش البته رسانه‌‌هایی‌ مثل BBC ، CNN و دیگر رسانه‌‌های انگلیسی‌ و آمریکایی‌ در اون بی‌ تاثیر نبودند. روسیه یک کشور خارجی‌ هست که سیاستهاش در بسیاری از زمینه‌ها با ما فرق داره و اونها را تایید نمی‌کنیم،ولی‌ بحث کمونیسم بعد از فروپاشی شوروی دیگه به روسیه ارتباطی‌ نداره. در طی‌ این سالها روسیه به بعضی‌ کشورها در جنگ با گروهایی کمک کرده که اتفاقا مارکسیست و کمونیست بودند ،کمونیسم برای روسیه و دیگر کشورها بحثش تموم شد و به زباله دان تاریخ پیوست. ما انتقادهایی به روس‌ها داریم ولی‌ با وجود همه مشکلاتی که با اونها داریم باز از آمریکا و انگلیس که دنیا را به آتش کشیدن و از گروه‌های تروریستی در تمام مناطق دنیا حمایت عملی‌ کردند بهتر هستند،آشوبها و جنایت ۳۵ سال اخیر در خاور میانه و حتّی قبل از اون مستقیماً مربوط به آمریکا و انگلیس هست که بسیاری از بهترین جوانان ایران هم به دست اینها و با سیاستهای اینها به شهادت رسیدند،اگر کسی‌ این را رد کنه یا غرض داره و یا تحت تاثیر رسانه‌‌های انگلیسی‌ و آمریکایی‌ و همینطور صهیونیست هست.
  • مجید ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    نوکرای روسیه چه ذوقی کردن :)
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    پرونده های مشرق بی نظیره... ادامه بدین
  • مسعود ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    1 0
    رسانه های خودمون بدتر هستند مثلا همین پرس تی وی کلا برنامه هاش ی جوریه بیش از این که بخواهد مخاطب از خارج از کشور جذب کنه داره روی سیاست داخلی و خبر سازی آماتور داخلی پیش میره ی جورای طرز تفکر و اطلاع رسانیش در حد درون مرزیه تا برون مرزی
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    ممکنه این مطلب درست باشه ولی نمیدونم چرا بعضیا سرشونو از پشت! غربی ها در نمیارن هیچوقت و نشخوار غرب گرایی اینقدر مد شده!!!
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    خدا قوت. مقاله جالبي بود
  • (خیلی ناشناس) ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    هرچند که روسها هم به فکر منافع خودشونن ولی لااقل حیوان نیستن پدرسوخته ها الکی به آدم گیر نمیدن پدرسوخته ها خلاصه اینکه با شما موافقم آدم نباید خودشو برا روس و آمریکا و غیره بکشه یعنی چی هی پول بده سامانه نگیر هی تعلیق و پلمپ کن تحریمارو بر ندارن هی مث یه آدم خوب مذاکره... اوه اوه کار به جای باریک کشید آقا فازمونو عوض میکنیم: توافق هسته حق مسلم ماست خلبانان مذاکره کنندگان ای امید بهر ایران مذاکره کن مذاکره کن فرشته حق یارت باد الله نگهدارت باد فرشته ی حق یارت باد الله نگهدارت باد لا لا لای لای لا لا لای لا لا لای لای لا لا لای لالالای لای لای لای لای لای لالالا لای
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    غرب بد است شرق بدترین است حواستون باشه
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    شما در حقیقت دوست انگلستان هستی !
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    این یه تحلیله موسی
  • حمید ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    مشرق نیوز=راشاتودی
  • ایرانی ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    عزیز دلم روسیه دیگه کمونیست نیست الان مثل آمریکا سرمایه داری در روسیه مستقر هست در ضمن افشا کردن چهره ی دروغین غربی ها کار راحتی هست در دنیا به خصوص درباره ی ایران خیلی دروغ تا الان بین ملت های خودشون پخش کردند
  • ایرانی ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    1 0
    عزیز دلم هیچ کس توی ایران نوکر روسیه نیست فقط توی ایران نوکر آمریکا و اسرائیل و انگلیس دارند که به دیگران لقب نوکر روسیه میدند تا نوکری خودشون را توجیه بکنند :)
  • ایرانی ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    مخالفم پرس تی وی برنامه های خوبی داره سطح برنامه هایش چند برابر بیشتر از شبکه های دیگه ی صدا و سیماست ولی موافقم خیلی بهتر از این هم میتوانه باشه
  • ایرانی ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    عزیز دلم کمونیست بیست سال هست نابود شده شما چرا حالیتون نیست؟دیگه شرقی باقی نمونه روسیه سایه ای هم از شوروی نیست و حتی تفکرات کمونیستی هم ندارند الان سرمایه دار با دین ارتودوکس مسیحی شناخته میشوند فقط در دنیا شیطان غرب باقی مانده
  • ایرانی ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    در ایران فقط ؟؟آمریکا پرست و انگلیس پرست و اسرائیل پرستان و نوکر با جیره و مواجب و بی جیره و مواجب اونها داریم سرت را از برف بکش بیرون و حقیقت را ببین
  • مجتبی ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    برادر عزیزم، دغدغه مندی شما ارزشمنده. ولی این احتمال رو بدیم که خیلی جزیئات و حتی کلیات هست که ما نمی دونیم و قضاوت این قدر صریح راجع به درست و غلط کار صدا و سیما رو غیر ممکن می کنه. توی زندگی های معمولی خانوادگی یه وقتایی یه اتفاقایی می افته که بعدا می فهمیم به خاطر مشرف نبودن به تمام داستان اشتباه برداشت کرده ایم.. چه برسد به قضیه های کلان که انواع مسائل کوچک و بزرگ درش دخیلند
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    ايراني هاي پائين همان ايراني بالاست توبه كرد يا مارك ديگري است لطفا مشخص كنيد مونتاژ چيني نباشه
  • صدرا ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    دوست عزیز قضاوت شما در مورد روسیه نادرست به نظر می رسه چون در قضیه اس 300 یکی از مقامات روسیه گفت چند ساعت قبل از تحویل اس 300 به ایران از طرف یکی از کشورهای همسایه تماسی صورت گرفت و گفت در صورت تحویل اس 300 ما عملیات نظامی خواهیم انجام داد
  • محمد محسن ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    لطفاً در گزارش بعدی درباره شبکه های برون مرزی ایران( پرس تی وی٬العالم و هیسپان تی وی ) مقاله بنویسید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس