کد خبر 370079
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، قصد تزریق گاز اکتیو UF6 را نداریم.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ظهر امروز در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی اعلام کرد که در حال حاضر 20 هزار سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای ایران نصب شده که 9 هزار سانتریفیوژ کار نمی‌کند و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد قصد راه‌اندازی 9 هزار سانتریفیوژ را نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که ما حسن نیت خود را نشان دادیم که به دنبال حل موضوع هستیم و نه غامض و پیچیده کردن آن اظهار داشت: ما در حال حاضر با 9 هزار سانتریفیوژ کار می‌کنیم تا ببینیم سرانجام مذاکره چه خواهد بود.

وی همچنین عنوان کرد که در حال حاضر سانتریفیوژ‌های نسل دوم را داریم که هزار عدد آن نصب شده و یک زنجیره 164 تایی به طور آزمایشی کار می‌کند.

وی با اشاره به سانتریفیوژ‌های IR4 ، IR6 و IR8 اظهار داشت: ما به سانتریفیوژهای IR8 گاز تزریق نکردیم و باز هم به صورت داوطلبانه قرار نیست که به این سانتریفیوژ‌ها گاز تزریق کنیم البته تست‌های مکانیکی انجام می‌شود.

صالحی عنوان کرد: تا زمانیکه مذاکرات ادامه دارد قصد تزریق گاز اکتیو UF6 به این سانتریفیوژ‌ها را نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر اخیرش به مسکو و امضای قرارداد احداث دو نیروگاه جدید هسته‌ای در محل نیروگاه بوشهر عنوان کرد: پس از آن برخی از کشورهای اروپایی با ما تماس داشتند و آمادگی خود را برای امضای قرارداد با ما اعلام کردند.

صالحی اضافه کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده شاهد بهره‌برداری کامل نیروگاه بوشهر به دست پرسنل ایرانی باشیم.

یادآور می‌شود که در حال حاضر بهره‌برداری از نیروگاه به دست ایرانی‌ها و تحت نظارت روس‌ها انجام می‌شود.

وی در خصوص تولید سوخت هسته‌ای در خارج از کشور خاطرنشان کرد: اگر قرار بود سوخت را در کشور دیگری بسازیم که این کار را انجام می‌دادیم، اما قرار است تمام فرآیند سیکل سوخت را در خاک جمهوری اسلامی انجام و در ایران بسازیم.

وی در خصوص دستیابی کشورهای عربستان و امارات متحده عربی به تاسیسات هسته‌ای خاطرنشان کرد: ما خوشحال می‌شویم که کشورهای اسلامی و در حال توسعه بر اساس حقوق‌شان در معاهده NPT و اساسنامه آژانس بتوانند به این تکنولوژی دسترسی پیدا کنند، از جمله عربستان و امارات و ما هیچ نگرانی‌ای از این بابت نداریم.

وی ادامه داد: ما پیشتاز این موضوع هستیم و ایران پرچمدار مبارزه برای احقاق حقوق کشورهای در حال توسعه به منظور استفاده کامل از حقوق خود در معاهده NPT و اساسنامه آژانس است.

صالحی یادآور شد: اگر آنها بخواهند وارد عرصه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای شوند از آن استقبال کرده و خوشحال می‌شویم.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به ساخت 4 نیروگاه هسته‌ای در امارات و آمادگی دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس برای احداث نیروگاه هسته‌ای خاطرنشان کرد: ما آماده‌ایم تجربه خود را به این کشورها منتقل کنیم و آماده تشکیل شورای مشترک انرژی هسته‌ای در خلیج فارس هستیم.

وی همچنین عنوان کرد که امکان رسیدن به توافق جامع هسته‌ای بالاست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    0 0
    خدا به اقای صالحی خیردهد مردی فهیم سیاسی دلسوزصادق متدین باادب کاردان حقگرا صبوراست خدا حق ایشان رابر ماحلال کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس