کد خبر 369661
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

پس از افشای خط پروازی مستقیم تل‌آویو به یکی از کشورهای عربی در منطقه خلیج فارس، یک مقام مسئول در رژیم صهیونیستی از عمق همکاری تل‌آویو با عربستان پرده برداشت.

به گزارش مشرق، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» شش روز پیش از خط پروازی مستقیم میان برخی کشورهای عربی منطقه خلیج فارس و تل‌آویو خبر داد اما هویت کشور عربی را فاش نکرد. اما یکشنبه (دیروز) این روزنامه با جرأت تمام و بدون حاشیه‌ رفتن اعلام کرد: اسرائیل با عربستان سعودی همکاری امنیتی دارد.

با عربستان هماهنگی امنیتی داریم

«عوزی اراد» مشاور سابق امنیت ملی رژیم صهیونیستی این مسئله را فاش کرد و در این خصوص گفت: همکاری‌های امنیتی که ریاض را به تل‌آویو مرتبط می‌کند بیشتر از آن است که اعلام شود. اراد این اظهارات خود را در خلال «کنفرانس انرژی 2015» در تل‌آویو که نشریه صهیونیستی «اسرائیل دیفنس» برگزار کرد، بیان نمود.

بنا به گزارش روزنامه «الاخبار» لبنان، عوزی اراد این اظهارات خود در هنگام سخن از آنچه وی آن را «خطرهای نهفته در منطقه در دو بخش انرژی و امنیت» خواند، اعلام کرد و این دو خطر را «ایران هسته‌ای» و «گروهک داعش که با پول نفت» تقویت می‌شود، دانست.

منطقه در حال جوشش است؟

این مقام نظامی صهیونیست در مورد حوادث منطقه‌ای و پیامدهای آن بر روی رژیم صهیونیستی گفت: «منطقه در اطراف ما در حال جوشش است». وی سپس خواستار تشکیل آنچه، آن را «دایره نزدیک‌تر» خواند، شد و افزود: سوریه شاهد خونریزی است و مصر در وضعیت بسیار حساسی به سر می‌برد و اصلا بعید نیست که شاهد تغییرات بنیادین جدید باشد. اما اردن علی‌رغم امنیت نسبی فعلی نیز بعید نیست که تحولی به سوی بدتر شدن وضعیت داشته باشد و هیچ چیزی وجود ندارد که مانع از گرفتار شدن اردن به وضعیتی شبیه به عراق و سوریه شود.

لبنان و مناقشه گازی با تل‌آویو

اما وی در مورد لبنان گفت: وضعیت کنونی «سرزمین برنج» پتانسیل بالایی برای آشفتگی وضعیت امنیتی دارد. این کشور از اقتصاد حاصل از دریا دور است به ویژه اینکه در مورد چاه‌های نفت و گاز در دریای مدیترانه با طرف اسرائیلی مناقشه دارد و وضعیت آن مشخص نیست و هیچ کس نمی‌داند این امور به کجا ختم می‌شود.

عربستان سد خوبی مقابل ایران است

اراد سپس به ایران و عربستان پرداخت و عربستان را بازیگری بسیار مهم در حوزه انرژی جهانی خواند و افزود: عربستان مانند «سدی در مقابل ایران و چشم‌اندازهای آن در منطقه و طرف همسنگ آن برای مقابله با ایران است». او گفت، اما علی‌رغم این، جایگاه عربستان و ثبات این کشور، جای تردید است و مشخص نیست در میان‌مدت چه چیزی در این مورد اتفاق بیفتد و کارها به کجا بکشد. وی افزود: «بین عربستان و اسرائیل همکاری امنیتی است و این موضوع در بخشی از همکاری در زمینه‌های دیگر است و باید منتظر باشیم و ببینیم این همکاری به کجا می‌رسد».

اگر غرب با ایران به توافق نرسد؟

عوزی اراد در اظهاراتش پیرامون ایران گفت: اینکه امور مرتبط با ایران به کجا ختم شود بسیار بر اوضاع اسرائیل تاثییر خواهد گذاشت. وی دو سوال اصلی در این مورد مطرح کرد: «اگر غرب با ایران به توافق نرسد چه اتفاقی می‌افتد؟ و اگر اعلام شود که ایران دولتی در آستانه هسته‌‌ای شدن است چه می‌شود؟» اراد سپس در پاسخ به سوال دوم خود گفت: در این صورت هیچ کس حرکتی نخواهد کرد و این موضوع برای اسرائیل غافلگیرانه نیست. موساد (سازمان جاسوسی) مدت‌هاست موضوع تبدیل یکی از کشورهای منطقه به کشوری اتمی را مورد بحث قرار داده است و پاسخ‌های احتمالی تل‌آویو به آن را بررسی کرده است.

وی سخن خود را اینگونه پایان داد: پاسخ آماده شده برای ایران، حمله هسته‌ای دوم است. وی افزود: اگر زیردریایی جدیدی را دیدید که به سمت بندر «حیفا» می‌آید نیاز نیست نابغه باشید تا مسیر آن را تشخیص دهید. اراد با این جمله به امکان همزیستی با ایران هسته‌ای و اکتفا به آمادگی برای پاسخ‌ اتمی بازدارنده اشاره کرد؛ آمادگی که به ادعای وی مانع از چیزی می‌شود که او آن را «حمله اتمی» ایران به اسرائیل می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    هر دو گاو سامری سرشان در یک آخور است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس