اشتون کارتر در دولت کلینتون و همچنین در سال 2006 بر بمباران تأسیسات هسته‌ای کره‌شمالی تأکید کرده بود؛ اما در مورد ایران معتقد است "تهدید" جواب نمی‌دهد. او در عین حال برنامه هسته‌ای غیرنظامی‌ ایران را نیز تهدیدی برای امنیت منطقه می‌داند. در این گزارش با گزینه جدید اوباما برای هدایت پنتاگون بیشتر آشنا خواهید شد.

گروه گزارش ویژه مشرق- از زمانی که زمزمه استعفای چاک هیگل، وزیر دفاع سابق آمریکا در اخبار انتشار پیدا کرد اشتون کارتر به عنوان گزینه پیشنهادی او مطرح شد و به نظر می آمد که دیر یا زود باراک اوباما رییس جمهور آمریکا او را جایگزین هیگل کند. چند روز پیش یعنی جمعه، یک هفته پس از اعلام رسمی استعفای هیگل، این گمانه زنی ها به واقعیت پیوست و رییس جمهوری دموکرات آمریکا چهارمین گزینه پیشنهادی خود برای رهبری پنتاگون را پس از رابرت گیتس، لئون پانتا و چاک هیگل معرفی کرد.

گزینه جدید ریاست پنتاگون را چقدر می شناسید؟

سوابق کارتر

اشتون بالدوین کارتر 60 ساله، قبل از معرفی اوباما به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت دفاع هیچ گاه در لباس رزم دیده نشده است در حالی که هیگل گروهبان ارتش آمریکا در جنگ ویتنام بوده و دو بار نیز مجروح شده بود. همچنین اگر چه هیگل دوبار از ایالت نبراسکا به سنای آمریکا راه یافته بود، اما کارتر هیچ گاه در این حد در فعالیت‌های حزبی درگیر نشده است.

کارتر که دارای مدرک دکترا در رشته فیزیک نظری است در دانشگاه سنت‌جان آکسفورد و در دانشگاه ییل آمریکا تحصیل کرده است. تحصیل‌کرده‌های کمتر سیاسی شدیداً مورد علاقه اوباما هستند و این انتخاب اخیر نیز همین مسأله را نشان می‌دهد. کارتر همچنین سابقه خوبی در وزارت دفاع دارد:

  • در سال‌های بین 1993 تا 1996 دستیار وزیر دفاع در امور استراتژیک جهانی بود و در این سمت اقدامات مؤثری را مدیریت کرد از جمله سیاستگذاری در زمینه تعامل با کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی، و سیاست گذاری در قبال تلاش‌های کره‌شمالی در حوزه تسلیحات هسته‌ای.
  • اشتون کارتر، در دوره نخست ریاست جمهوری باراک اوباما به مدت دو سال و نیم مشاور عالی وزارت دفاع بود. او که متخصص فناوری نظامی و تسلیحات هسته ای است، در سال‌های 2009 تا 2011 معاون امور خرید تجهیزات و لجستیک بود و مسئولیت خرید تسلیحات وزارت دفاع را هم بر عهده داشت. وی همزمان بر روی چند پروژه ی تسلیحاتی پرهزینه از جمله بازسازی اف-35 کار می کرد.
  • وی از سال 2011 تا دسامبر سال گذشته یعنی 2013 میلادی به عنوان قائم مقام وزیر دفاع در پنتاگون حاضر بود تا اینکه بازنشست شد.
در دوران معاونت در وزارتخانه در سال های 2011 تا 2013، کارتر مسئله مهم کاهش بودجه وزارت دفاع را مدیریت کرد امری که هیگل در روزهای پایانی وزارتش با آن مخالف بود.

گزینه جدید ریاست پنتاگون را چقدر می شناسید؟
چاک هیگل وزارت دفاع را ترک کرد تا بیش از این به ستاد جنگ تبدیل نشود

مروری بر برخی مواضع کارتر

سرمقاله نیویورک تایمز در اولین جملاتش، کارتر را کسی می‌داند که احتمالاً «از بکارگیری گسترده‌ترِ قدرت آمریکا دفاع خواهد کرد». کارتر نسبت به پرونده هسته‌ای کره شمالی مواضع تندی داشته است. به طور مثال در همان زمانی که در دولت بیل کلینتون بر روی پرونده کره شمالی کار می‌کرد پیشنهاد بمباران راکتور اتمی کره شمالی را برای جلوگیری از دستیابی این کشور به بمب اتمی را داده بود. وی در سال 2006 نیز گفته بود «آمریکا باید فوراً باید قصد خود را برای بمباران و نابودسازی پایگاه موشکی تاپودونگ در کره شمالی اعلام کند پیش از آنکه آن موشک ها پرتاب شوند.»

با این حال به نظر می رسد اشتون کارتر درباره ایران تمایلات متعادلی مانند اوباما داشته باشد هر چند در مواضع رسمی خود به عنوان عضو یا دبیر دپارتمان دفاع، نماینده سیاست آمادگی جنگی آمریکا بوده و خواهد بود. وی پیش از این گفته بود بازدارندگی و تهدید ایران جواب نمی‌دهد چون این کشور «دارای ایدئولوژی افراطی» است و حتی ادعا کرده بود که برنامه هسته‌ای غیر نظامی ایران هم تهدیدی برای کل منطقه است، با این حال اقدام نظامی باید بخشی حیاتی از «استراتژی جامع» علیه ایران باشد. در واقع وی معتقد است که استفاده از گزینه نظامی به تنهایی در باره ایران کاربرد ندارد و راهبردی کامل شامل المان‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی برای به نتیجه رساندن موضوع هسته‌ای ایران مطرح کرده بود.

وی پیشتر در نشستی درباره اشاعه تسلیحات هسته‌ای اظهارات ضد ایرانی خود را مطرح کرد. وی در اظهارات خود موشک‌های بالستیک ایران را مورد هدف قرار گرفت و ابراز کرد که افزیش ظرفیت موشکهای بالستیک ایران تهدیدی برای کشورهای منطقه و جهان است و منابع نفتی کشورهای حوزه خلیح فارس است.

اوباما روز جمعه در کاخ سفید، این استاد فیزیک و مدیر بازنشسته وزارت دفاع را به عنوان فردی «نوآور و تحول‌خواه» معرفی کرد که می‌تواند سریعاً با چالش‌های امنیتی در خاورمیانه، شرق اروپا و دیگر مناطق دست و پنجه نرم کند. او که سوابق کارتر را به تفصیل، تشریح کرده و او را مورد قبول و تحسین هر دو حزب آمریکا معرفی کرد، اضافه نمود: «زمانی که ما درباره این سِمَت صحبت کردیم درباره چگونگی اتخاذ تصمیم‌های هوشمندانه نیز گفتگو کردیم دقیقاً به این خاطر که چالش‌های زیادی پیش روی آمریکاست.»

گزینه جدید ریاست پنتاگون را چقدر می شناسید؟

کارتر در جلسه اعلام نامزدی خود برای وزارت دفاع، با ژست علمی خود خطاب به اوباما قول داد توصیه‌های راهبردی و نظامی وی منصفانه و صادقانه باشد

به دنبال اظهارنظرهای متعدد ضد ایرانی کارتر، رژیم صهیونیستی مواضع حمایتی از وی دارد و در گزارشی اعلام کرده است که استفاده از تهدید نظامی توسط کارتر در به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای ایران موثر خواهد بود. 

چرا چاک هیگل رفت

علت استعفای چاک هیگل اختلاف با رییس جمهوری آمریکا بر سر نحوه برخورد با داعش و افغانستان و همچنین بودجه نظامی پایین بود. گفته می‌شود وزیری که قرار بود دخالت‌های نظامی آمریکا را در جهان کاهش دهد، مدتی بود که در حال افزایش درگیری‌های نظامی آمریکا بود. از این رو سیاست دفاعی اوباما بدون استعفای هیگل پیش نمی‌رفت. سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما احتمالاً مهمترین نقش را در سرنگونی هیگل داشته است. وی و هیگل به ویژه از ماه گذشته بر سر سیاست آمریکا در سوریه با یکدیگر درگیر هستند با این حال موضوعاتی چون میزان بودجه دفاعی نیز میان آنها را شکرآب کرده بود.

هیگل بر این باور بود که اگر آمریکا با بشار اسد وارد چالش جدی نشود، متحدان آمریکا در این کشور به سمت سیاست رادیکال داعش کشیده می‌شوند. بنابر این بودجه وزارت دفاع باید برای تأمین این عملیات افزایش یابد. اما رایس قائل به درگیری بیشتر در سوریه و عراق نبوده و نیست و اوباما نیز با وی موافق است. شاید در آغوش گرفتن رایس توسط اوباما در انتهای جلسه اعلام نامزدی کارتر، همین را نشان می‌داد.


گزینه جدید ریاست پنتاگون را چقدر می شناسید؟
سوزان رایس مشاور اوباما در امنیت ملی، نقش اصلی را در تغییر وزیر دفاع، بازی کرد

فرآیند انتخاب وزرا در آمریکا

در آمریکا "وزیر" - Minister- نداریم. در آنجا ادارات قوه اجرایی یعنی همان دولت، «دپارتمان» نامیده می‌شوند و وزرا نیز «دبیر دپارتمان» Secretary of Defense- . یعنی همه دپارتمان‌ها به عنوان یک سازمان واحد به نام «دولت فدرال» تحت ریاست رئیس جمهور است و رئیس جمهور برای هر دپارتمان، دبیری تعیین می‌کند. با این حال رئیس جمهور باید دبیرهای پیشنهادی خود را بر مبنای اصل قانونی «مشورت و موافقت» به سنا معرفی کند. این اصل که در بند دوم از بخش دوم از فصل دو قانون اساسی آمده است مقرر می دارد رئیس جمهور برای امضای معاهدات، تعیین دبیران دپارتمان، تعیین سفرا و همچنین سایر مناصب عمومی مثل قضات دیوان عالی فدرال و 93 وکیل ایالات متحده (که هر یک نماینده دولت فدرال در یکی از مناطق قضایی آمریکا است) باید با سنا مشورت کند و موافقت آن را جلب کند. این بدان معنا است که نامزد جدید وزارت دفاع یعنی کارتر نیز باید موافقت کمیسیون سرویس‌های نظامی در سنا و سپس موافقت اکثریت سنا را جلب کرده و پیش از آغاز کار خود نیز در سنا سوگند یاد کند.

نخستین دپارتمان‌ها به دوره ریاست جمهوری جورج واشنگتن بر می گردد. وی که 1789 تا 1797 رئیس جمهور آمریکا بود و نقش چشمگیری در حل جنگ داخلی این کشور داشت، توماس جفرسون را به عنوان «دبیر دولت» یا همان وزارت خارجه خودمان، الکساندر همیلتون را به عنوان «دبیر خزانه» یا رئیس بانک مرکزی خودمان و هنری ناکس را به عنوان «دبیر جنگ» یا همان وزارت دفاع معرفی کرد. دپارتمان‌های کنونی دولت فدرال آمریکا عبارت است از: امنیت سرزمینی، امور بازنشستگان، آموزش، انرژی، حمل و نقل، مسکن و توسعه شهری، بهداشت و خدمات انسانی، کار، دارایی، کشاورزی، داخلی (= کشور)، دادستانی کل، دفاع، خزانه‌داری و دولت (=امور خارجه).

اشتون در راه سنا

کارتر که در دوره دو رئیس جمهوری دموکرات در پنتاگون فعالیت کرده، مورد استقبال برخی جمهوری خواهان هم قرار گرفته و همان‌طور که تایم پیش بینی کرده است، انتظار می‌رود او به راحتی مورد تائید سنای تحت کنترل جمهوری خواهان در ابتدای سال 2015 قرار بگیرد. با این وجود، جمهوری‌خواهان ممکن است از جلسه معرفی کارتر برای به چالش کشیدن اوباما بهره‌برداری کنند.

سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام، در همین زمینه گفته است اشتون کارتر دانش و توانایی خدمت به عنوان وزیر دفاع در این شرایط سخت را دارد ولی فکر می‌کنم او در جلسه رای اعتماد با سوال‌های سختی درباره شکست سیاست امنیت ملی رئیس جمهور اوباما روبرو شود. با این وجود، انتظار دارم او تائید شود و رای اعتماد بگیرد.

گزینه جدید ریاست پنتاگون را چقدر می شناسید؟
میز جلسات کابینه، با همه بحث های کم و بیش پیچیده ای که ممکن است بر سر آن مطرح شود، بسیار ساده است

همچنین سناتور جیم اینهاف، عضو جمهوری خواه ارشد کمیته نیروهای مسلح اعلام کرده است که به شدت از نامزدی کارتر حمایت می‌کند و بسیار خوشحال است که کارتر وزیر دفاع خواهد بود. اینهاف در ادامه می‌گوید که «نمی توانم تصور کنم که کارتر مخالفی در جریان تایید صلاحیتش داشته باشد.

از جمله نظرات جالب توجه در مورد کارتر، مطلبی است که رامسفلد وزیر جنگ‌طلب و جمهوری‌خواه بوش در توییتر خود منتشر کرده است: «اش کارتر یک نامزد عالی از سوی رئیس جمهور برای وزارت دفاع است. او تجربه گسترده ای دارد، مهارتش را به خوبی نشان داده و خود را وقف این پُست خواهد کرد. سخنان وی در زمان پذیرش نامزدی، بسیار جالب توجه بود. برای او آرزوی موفقیت کامل دارم.»

فاکس نیوز در همین رابطه به سراغ سناتورهای جمهوریخواه از جمله جان مک کین رهبر جنگ‌سالاران کنگره و رئیس آتی شورای خدمات نیروهای مسلح سنا رفت و نظر او درباره کارتر را جویا شد، سناتور آریزونا هم با اعلام اینکه از انتخاب او حمایت می‌کند، گفت: «فکر می‌کنم او آدم خیلی خوبی باشد. او انتخاب‌های دفاعی خوبی داشته، همین طور در سایر موارد.»



با این حال مک‌کین به او هشدار داده که مبادا فریب سیاست‌های کاخ سفید در قالب تصمیمات کمیته امنیت ملی را بخورد. با توجه به تجربه مدیریت اجرایی کارتر در بخش لجستیکی و پرسنلی و خرید سلاح و همچنین اختصاص بودجه‌های جنگی پنتاگون، به احتمال زیاد مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک آمریکا نیز از آمدن او استقبال می‌کند چرا که او نیز همانند مک‌کین بشدت به دنبال برآورد راه‌های لشکرکشی دوباره به خاورمیانه است. نکته دیگر درباره کارتر ارتباط تنگاتنگش با بانکداران صهیونیستی است که دولت سایه ایالات متحده را کنترل می‌کنند به طوری که او مدتی را به عنوان مشاور و نماینده یکی از بزرگ‌ترین این نهاد‌های مالی یعنی گلدمن سکز فعالیت کرده است و می‌دانیم که این غول سرمایه‌گذاری در روند تسهیل انتقال کمک‌های مالی سعودی-آمریکایی به امثال القاعده و داعش دست دارد.

به نظر می‌رسد همان گونه که اوباما گفت، کارتر مورد تأیید هر دو حزب سیاسی آمریکا قرار دارد. از این رو وی با انتخاب کارتر اولین قدم در ارتباط با سنای آینده را بسیار محتاطانه برداشته است.



منابع:

http://time.com/3619942/ashton-carter-defense-secretary

http://en.wikipedia.org/wiki/Cabinet_of_the_United_States

https://firstlook.org/theintercept/2014/12/05/new-defense-secretary-beauty-dc-bipartisanship

http://online.wsj.com/articles/obama-to-nominate-pentagon-veteran-ashton-carter-as-defense-secretary-1417777202

http://www.theguardian.com/us-news/2014/nov/24/chuck-hagel-ouster-obama-widening-military-ambitions

http://www.politico.com/story/2014/12/ash-carter-secretary-of-defense-113341.html

http://www.theguardian.com/us-news/2014/nov/24/chuck-hagel-ouster-obama-widening-military-ambitions

http://online.wsj.com/articles/obama-to-nominate-pentagon-veteran-ashton-carter-as-defense-secretary-1417777202

http://www.vatanemrooz.ir/Newspaper/BlockPrint/129780

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • لبو فروش ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    سلام ، خوب شد عکسشو منتشر کردید من واقعا فکر می کردم زن باشه نه مرد ، چون اسمش اشتونه
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    راستی این هزار فامیل غرب کیا هستند که معمولا هم اسم هستند
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    این از قیافش معلومه تیرکمانم بلد نیست در کنه، الحمدلله
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    بعد میگن سیاهپوستا در امریکا هیچ کاره اند.سوزان رایس مشاور امنیت ملی اریک هولدر دادستان کل و وزیر دادگستری و خود رییس جمهور .خواهشا چاپ کنید
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    رنگ پوست مهم نیست . طرز تفکر مهم است.
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    این بنده خدا رو هم جهنمی کردن
  • محسن ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    این یکی هم هیچ غلطی نمی تونه بکنه.
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    بدبختی ما همینه که مثل تو دشمن رو بجای اینکه بشناسیم مسخره می کنیم
  • ناشناس ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    عزیز! کسی نگفت هیچ کاره اند اینا تحصیلکرده هاشونند امامردم عادی سیاه پوست هنوز مثل برده در نظر گرفته می شوند
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    جان کری وزیر خارجه امریکا تاکید کرد که توافق هسته ای موقت با ایران پا برجاست و ثابت شده است که نگرانی در مورد فریبکاری تهران تاکنون بی اساس بوده است.
  • شمالی ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    0 0
    اشتون کارتریادتان است انقلاب اسلامی ایران تازه شکل گرفته بود امریکا احساس خطر کرده وتمام کشورهای دنیا بجز لبنان وسوریه را کمک گرفت وصدام تکریدی رادستور جنگ علیه ایران راداد.امریکا در خاک طبس با اون هواپیما های غول پیکر جالب اینجاست بنی صدر خاین فرمانده کل قوا بود جنایت های امریکا را نمی شود شمردبه هر چیزی احتمال شکست جمهوری اسلامی را می داد امتحان کرد از تحریم کودتا فتنه ی 88 ووووووبهتر است تارخجچه ی36 ساله جمهوری اسلامی را مطالعه کنید ایران اول چی بود .ولی حالا به لطف خداوند چی شد .اینجاست رهبر معظم انقلاب با کمک و قدرت الهی می گوید امریکا نمی تواند وامام رضوان الله فرموده بود امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • مهدی ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    0 0
    آخه الان دیگه نسل شما که هنوز تیرکمان میندازین منقرض شده. ایشون تخصصشون فیزیک هسته ایه! فکر کنم امروزه بیشتر به کار بیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس