در داخل کابین این قایق پرنده، دو صفحه نمایشگر دیجیتال نصب شده که احتمال می رود از آن برای هدف گیری موشک های هدایت الکترواپتیکالی و یا تلویزیونی بهره گرفته شود که تحول و ارتقاء مهمی در این قایق ها محسوب می شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، استراژی اصلی نیروی دریایی سپاه پاسداران در سالهای اخیر آنچنان موفق و تاثیرگذار بوده است که به بزرگترین چالش نیروهای دریایی امریکا تبدیل شده است و قایق های تندرو، شناورهای موشک انداز، پهپادها، پرتابگر های موشک کروز ساحل به دریا و قایق های پرنده بخش های مهمی از این استراتژی محسوب می شود.

قایق های پرنده به عنوان یکی از اجزا مهم این استراتژی، حضور رسمی خود را از سال 1385 اعلام کردند و علاوه بر متخصصان نیروی دریایی سپاه، سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع نیز گام هایی برای ارتقاء و ساخت مدلهای جدیدی از این شناورهای پرنده برداشته است.

پیش از پرداختن به معرفی عضو جدید خانواده قایق های پرنده ایران، نگاهی داریم به این که اصولا این شناورها چگونه تبدیل به ابزاری برای چالش کشیدن قدرت دریایی اشغالگران فرامنطقه ای شدند.

قایق های پرنده یا ادوات اثر سطحی نوعی از وسائل دوزیست آبی-هوایی محسوب می شوند که ضمن قابلیت نشستن و بلند شدن از روی آب، با طراحی خاص خود از پدیده اثر سطحی استفاده کرده و قابلیت های عملیاتی خود را افزایش می دهند. با توجه به طراحی ویژه این وسائل می توان گفت قایق پرنده هواپیمایی نیست که به آن قابلیت آب نشینی داده اند بلکه قایقی (از نظر انتظارات عملیاتی) است که به آن قابلیت پرواز در ضمن استفاده از یک پدیده فیزیکی ساده را داده اند.

لازم به ذکر است برخی از انواع قایق های تندرو نیز از چنین پدیده ای بهره می برند.

قایق پرنده باور 4 +عکس

پدیده اثر سطحی

از جمله مزیتهای یک قایق پرنده این است که هر منطقه ای در دریا می تواند محل آغاز مأموریت آن بوده و در صورت لزوم در هر منطقه ای فرود آمده و در عوارض ساحلی خود را پنهان کند. این نوع وسائل پس از جنگ جهانی دوم مورد توجه واقع شدند و اولین نمونه های عملیاتی موفق آنها ساخت شوروی سابق بوده است.

اثر سطح پدیده ای است که به افزایش برآ و کاهش پسای تولیدی یک بال بازمیگردد هنگامی که هواگرد در فاصله ای کمتر از دهانه بال با زمین قرار داشته باشد. بنابراین بال در وسیله اثر سطحی در محدوده تأثیر متقابل زمین قرار دارد. این پدیده حس شناور بودن را به سرنشینان چنین وسیله ای می دهد خصوصاً در هنگام فرود.

قایق پرنده باور 4 +عکس

نسل قدیمی تر قایق های پرنده باور

در واقع چون هوای پرفشار زیر بال هواپیما به دلیل فاصله کم با زمین نمی تواند چرخش خود به سمت نوک بال و سپس روی بال را کامل کند و در عوض در زیر بال، فشرده می شود کاهش برآ ناشی از این حرکت نیز حذف شده و در نتیجه این پدیده باعث می شود دهانه بال مؤثر وسیله افزایش یابد که حاصل آن افزایش نیروی برآ و کاهش نیروی مقاوم القایی و ازدیاد سرعت است. از این رو اثر سطح، کمک می کند تا با نیروی موتور کمتر، بار بیشتری حمل کرد و به مسافت های دورتری رسید. مداومت پروازی این قایق پرنده 2 ساعت و 15 دقیقه می باشد.

جدیدترین قایق پرنده ایرانی چه ویژگی هایی دارد؟

"باور 4" جدیدترین عضو خانواده قایق های پرنده ایران است که توسط متخصصان دفاعی کشورمان طرحی و ساخته شده است و اولین بار در جریان نمایشگاه هوایی کیش رونمایی شده است.

با نگاهی به قایق باور 4 و مقایسه آن با نمونه های قبلی باور شاهد برخی تغییرات در این پرنده هستیم. سرعت جدید قایق های پرنده ایرانی، باعث کاهش مصرف سوخت و همچنین افزایش برد پروازی این قایق پرنده شده است. همچنین یک نکته متفاوت دیگر در مورد باور 4 نسبت به مدلهای قبلی نصب یک پوشش بر روی موتور است که بر بالای این قایق پرنده نصب شده است.

قایق پرنده باور 4 +عکس

قایق پرنده باور 4 +عکس
قایق پرنده باور 4

در دو سر بال های باور بالچه هایی دیده می شود که روی آنها یک بخش متحرک هم وجود دارد. این سطح متحرک مانند رادِر عمل کرده و به عنوان یک سطح کنترلی اضافه، مانور پذیری باور را افزایش می دهد.

البته خود این بالچه دارای ایرفویل غیرمتقارن است که با توجه به دشوار شدن فرایند ساخت بالچه با این ایرفویل، در نوع خود اقدام جالبی به نظر می رسد. نکته دیگر در اینجا زاویه دار بودن بالچه به سمت بیرون است به طوریکه شکل کلی باور از روبرو مشابه حرف W می شود که این پیکربندی به عنوان یک طرح مرسوم در برخی قایق های پرنده خارجی کوچک و بزرگ هم به کار رفته است.

این مایل بودن بالچه به جای نصب ساده با زاویه 90 درجه در انتهای بال باعث کاهش بازتاب راداری خصوصاً از طرفین می شود هر چند که در انتخاب و طراحی پیکربندی دم افقی و عمودی به نظر می رسد کاهش بازتاب راداری مد نظر نبوده است.

زیر همین بالچه نیز یک قطعه حجیم به نام اسکی یا شناور کمکی قرار داده شده که با سطحی منحنی با آب در تماس است و برای کمک به شناوری بهتر و حفظ تعادل و همچنین فرود راحت تر روی آب تعبیه شده. هر چند شناور کمکی، وسیله ای هیدوردینامیکی محسوب می شود اما تأثیر آن در آیرودینامیک قایق پرنده نیز مثبت است زیرا حرکت هوای پرفشار زیر بال را به روی بال، محدودتر می کند.

در داخل کابین این قایق پرنده شاهد به کار رفتن دو صفحه نمایشگر دیجیتال هستیم که احتمال می رود از آن برای هدف گیری موشک های هدایت الکترواپتیکالی و یا تلویزیونی بهره گرفته شود که تحول و ارتقاء مهمی در این قایق ها محسوب می شود.

بنا بر اطلاعات موجود، این قایق پرنده می تواند محموله ای به وزن 120 الی 130 کیلوگرم را حمل کند که با این حساب احتمال حمل یک فروند موشک کروز مانند کوثر با هدایت الکترواپتیکال و فروسرخ کاملا ممکن می باشد. البته جنس بدنه این قایق پرنده به صورت رسمی اعلام نشده است اما معمولا برای ساخت این گونه وسایل از ترکیب آلومنیوم و کامپوزیت به منظور پایین نگاه داشتن وزن استفاده می شود.

قایق پرنده باور 4 +عکس
کابین باور 4

طول این قایق پرنده 8.89 متر ، عرض آن 7.59 و ارتفاع آن 2.37 متر است. حداکثر وزن برخاست این پرنده 930 کیلوگرم بوده و برای برخاستن از سطح آب به فضایی بین 120 الی 150 متر و برای نشستن به فضایی بین 60 الی 100 متر نیاز است.

این قایق پرنده ایرانی توان پرواز در ارتفاع 0.5 متری از سطح آب را داشته و نهایتا می تواند تا 50 متری اوج بگیرد. برد مفید این قایق پرنده نیز 350 کیلومتر است که محدوده ای وسیع برای عملیات های مختلف در آبهای جنوب کشورمان محسوب خواهد شد.

نبایستی فراموش کرد که قابلیت پرواز قایق های پرنده سپاه در ارتفاع بسیار پایین یعنی 0.5 متری از سطح آب، نکته بسیار مهمی در دریا برای بحث اختفاء و حملات ضربتی به شمار می رود چراکه در دریا به دلیل شکل کروی زمین، وسایل پرنده مثل همین قایق ها و یا موشک ها کروز با پرواز در ارتفاع پایین خود را از دید رادار مخفی کرده و زمانی که ارتفاع خود را افزایش می دهند، اقدام به شلیک می کنند که زمان واکنش برای مدافعین یا وجود نداشته و یا بسیار کم است.

قایق پرنده باور 4 +عکس
به پوشش نصب شده روی موتور دقت کنید

با توجه به معرفی نسل جدید قایق پرنده باور مشخص می شود که استراتژیستهای نظامی ایرانی به این نتیجه رسیده اند که قایق پرنده ابزاری مناسب برای استراتژی نبرد نامتقارن بوده و به همین دلیل ارتقاء و تولید نمونه های جدید آن نیز ادامه پیدا کرده است. هرچند تاکنون نمونه های باور 1، 2 و اخیرا 4 در معرض دید عموم گذاشته شده اند و شاید نمونه باور 3 نیز حائز نکات مهمی باشد که به علت نبود تصویر و مشخصات دقیق از آن، امکان تحلیل فنی قابلیت ها و مزایای آن وجود ندارد.

البته به غیر از استفاده از این وسایل پرنده در امور نظامی می توان از قایق های پرنده در امور مرزبانی و مبارزه با قاچاق در مرزهای طولانی آبی کشور چه در خلیج فارس، دریای عمان و همچنین دریای مازندران استفاده کرد. مشاهده این قایق پرنده که با افتخار روی بالهای آن نام خلیج همیشه فارس به زبان انگلیسی درج شده، می تواند پیام خوبی به نیروهای فرامنطقه ای حاضر در آبهای خلیج فارس و دریای عمان بدهد تا مدافعان و صاحبان اصلی این آبها را همیشه به یاد بیاورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    9 0
    هنوز خیلی جای کار داره...
  • ابوذر ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    5 1
    به نظرم این قایق های پرنده بیشتر میتونند در نقش گارد ساحلی وارد عمل بشن ..انتظار بیش از حدی ازشون نباید داشت . حتا اگه کاملا مسلح باشند هم بعیده بتونند یه توانایی رویارویی با هواپیما یا هلیکوپتر های امروز میدان نبرد داشته باشند ....من ازینا خیلی یاد پوکارا میفتم ولی احتمال زیادی هست که پوکارا قویتر باشه ...
  • بهزاد ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    20 8
    خونی که در رگ ماست/هدیه به رهبر ماست انشاالله روزی شاهد صادرات این شناور پرنده به سایر کشور ها باشیم . جوانان ایرانی ثابت کرده اند خواستن توانستن است . با تشکر از عزیزان صنعتگر در سپاه سرافراز . . .
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    6 0
    گزارش خوبی بود فقط موشک کروز کجاش نصب میشه ؟؟؟؟
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    2 7
    بهتر بود زیر سطوح تماس با آب چرخ هم قرار داده می شد تا می توانستند در خشکی هم فرود بیایند
  • علیا ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    5 0
    چند نکته. اول اینکه این قایق پرنده اگر مجهز به موشک راکت یا هر نوع سلاح دیگه ای هست این موشک راکت یا سلاح در کجای این قایق نصب میشه؟ دوم اینکه اون آرم روی دم عمودی این قایقچیه؟ چرا اونجوریه؟ این آرم مشکوک میزنه. و سوم اینکه خوشحالم از بابت طراحی بهتر مثلا پوشش روی موتور و ظاهر آیرودینامیک تر. این نشون میده از نظر ظاهری هم داریم پیشرفت میکنیم. درسته برای اسلحه کارآیی مهمه اما خب ظاهر هم بی اهمیت نیست. مخصوصا برای اون سری از سلاح ها و تجهیزات که بحث آیرودینامیک براشون از اهمیت برخورداره.
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    2 1
    یه سری چیزا رو بهتره برای خودمون نگه داریم و به بقیه ندیم. البته تسخیص این موضوع بستگی به نظر کسایی داره که استراتژیست هستند و از توانایی واقعی این تجهیزات اطلاعات کاملی دارند.
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 1
    جناب مشرق نیوز دست از مقاله های نمایشگاهی و ماکتی بردار اینها اصلا تولید انبوه نشدن هنوز مقالات شما در مورد ماکت های 8 سال پیش mtf2000 وسیمرغ و ...هست
  • ساسان ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    برای پیشرفت این طرح ها باید این محصولات را به بازار عرضه کرد تا هم مردم لذت ببرند و هم سود آوری و پیشرفت داشته باشد.
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    2 4
    زرشک.خداییش خندتون نمیگیره اینا رو میزترین
  • بنده خدا ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    1 1
    کاکپیتش از کاکپیت صاعقه و آذرخش پیشرفته تره
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    1 0
    دیگه ببین اونا چین!!
  • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    5 3
    چرا ما ایارنی ها وقتی چیزی رو نمی دونیم باید در موردش اظهار نظر کنیم!؟ دوست عزیز این هواگرد قرار نیست با اف 22 یا اپاچی روبرو بشه بلکه به عنوان گارد نیروهای سبک دریایی و توانایی تشخیص و بررسی و رمزهای ابی به کار می ره و به شدت هم کاربردی و مهم هست... فرض کنید در نبرد با یک ناو شیطان بزرگ چندنی هواپیما و ناوچه درگیر بشن اونوقت وجود یک هواگرد در سطح دریا و هوا می تونه کارایی نیروهای مدافع اسلام رو تا چه حد افزایش بده...
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    2 2
    دوتا lcd گذاشتن تا یارو خلبانه بیکارنباشه فیلم سقوطش روتماشاکنه
  • حسین ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    1 2
    یه هلیکوپتر وایپر واسه تعداد زیادی از اینها بسه! ما بهتره رو موشک سرمایه گذاری کنیم تا اسباب بازی،چون همین الان هم آمریکا یه فکرایی برای منهدم کردن موشکهای بالستیک ضد کشتی ایران و چین کرده
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    7 3
    بابا ولمون کنید گیر دادید به تسلیحات یه مردم پیدا بشه زیر ساخت هامون رو درست کنه صنعت دزد خودروسازی رو درست کنه باور 1 باور 2 باور 3 باور 10000
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    4 2
    اي كاش يك خودروي در شان مردم ايران مي ساختند تا با سوار شدن به آن احساس غرور بيشتري ميكرديم
  • اویس ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    3 1
    باور 20 که رسید من یدونه میخرم
  • حامد ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    همیشه خدا این مشرق یه پله در مسائل نظامی روز کشور عقبه. باور جدیدتر با شکلی بسیار آیرودینامیک تر در بازدید آقای روحانی از صنایع دریایی جنوب رونمایی شد آنوقت مشرق میاد در مورد یه نسل قبلش مطلب میزنه!
  • ناشناس ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    سرعتش چقدره؟يعني چند كيلومتر در ساعت ميره؟؟؟
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    حرف مفت ... مثل شما فکر کردن که قاجار درست شد.
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    1 2
    ایران خودرو داره ثبت نام میکنه میتونی بری اسم بنویسی سود مشارکت هم داره!
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    من ندیدم تا بحال موشک هوا به هوا یا هوا به دریا بزنه
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    ادم تو این کابین و در شرایط شرجی و افتاب شدید گرما زده نمیشه؟ایا فکری برای تهویه مطبوع هم شده؟
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    من ندیدم تا بحال موشک هوا به هوا یا هوا به دریا بزنه
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    2 1
    در عصر شیپور این طرح مال روسا بود عکساشم اینترنت هست
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    مرد حسابی خودرو چه ربطی به اینها داره بودجه اینها یک دهم اون فرقون سازی ها هم نیست
  • رهگذر ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    دوست عزيز چاقو مال زمان اوايل عصر آهنه ولي هنوز باهاش آدما كشته مي‌شن!!! تاريخ كه ملاك نيست. كاربردش مهمه.
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    1 2
    یعنی به جان خودم بهترین هدف تمرینی برای ناوها و ناوشکن ها هستن الان یکی میگه جنگ نا متقارن.............یه بده خدای میگفت ما تو نبرد هوای با جنگ نامتقارن و هزینه کم مثل نیروی دریای با امریکا مقابله میکنیم!!! یعنی سرم کوبیدم به دیوار فک کنم اینارو میگفت ؟؟؟خدایا شکرت با کیا زندگی میکنیم تا الان زنده موندیم . ولی جالبه فک کنید درگیر شدن قایق پرنده و ناو شکن تا دندان مسلح چی میشه خوب معلومه ما پیروززززززززز میشویم پرسیدن داره ولی مشرق اینم مثل بقیه انتشار نمیدی پس خودمو سر کار گذاشتم اره؟
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    همین بود.
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    1 0
    باشه . تو خوب. تو بلد. واسه تعداد زیادی از اون هلیکوپتر ها هم یه دونه قاهر کافیه.
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    منم ندیدم. آخه من خونمون تهرانه. با دریا فاصله داره
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    دریا به هوا یا دریا به دریا و دریا به زمین و دریا به زیر دریاشو چی ، دیدی یا ندیدی؟؟؟
  • کریمی ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    زرشک به خودت و بابات ؛ دست بچه با غیرت سپاه درد نکند هر چه خودمان درست کنیم به درد می خورد ، یادم هست که کربلای چهار اولین آرپیچی را درست کرده بودند چه وضعی داشت ولی الآن ببین چقدر پیشرفت کرده ایم ، بنازم به غیرت دینی لچه مومن
  • افشین تهران ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    شما کلمه قایق پرنده باور رو سرچ کن بعد تصاویری رو میبینی که در اون تعداد بالایی از این قایقهای پرنده در حال رژه و مانور هستند.البته اگه منظور شما از تولید انبوه مثل تعداد تولید پراید !!هست بله انقدر انبوه نیست اما به اندازه تعداد لازم که در سازمان نیروی استفاده کننده هست هم تولید و هم ذخیره میشه.در مورد سیمرغ هم قسمت اصلی کار محرمانه هست و برای مشرق غیر قابل دسترس.
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    دوستان عزیززیاد جوش نیارند اونیکه استفاده می گنه می دونه چیه ؟ کارشناسان محترم هم بیان توی این عرصه خودی نشان بدهند وگرنه ازدور نگاه کردن وایرادگرفتن هنر نیست ضمن اینکه هیچ کشوری جدیدترین تشلیحاتش رو که رو نمی کنه. درمورد خودرو سازی هم برین عللش رو پیداکنید که چرا این وضعیته؟
  • افشین تهران ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    این فکرهایی که گفتی کردن رو با جه مستندی میگی؟؟خود اوباما برای شما گفته؟؟این فکرها رو فقط امریکاییها بلدن بکنن؟؟شما فکر میکنی اینها برای اجرای عملیات بدون پشتیبان وارد صحنه عمل میشن؟؟
  • افشین تهران ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    نگفتن که میزنه.مشرق حدس زده.
  • افشین تهران ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    بله درسته ولی این دلیل نمیشه که کس دیگه ای استفاده نکنه و با این تفسیر پس در سازمان عملیاتهای دریایی جایی برای خودش داره که یک قدرت بزرگ با داشتن تجهیزات انچنانی ازش استفاده میکنه.
  • افشین تهران ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    دوستان توجه داشته باشن که این دستاوردها روز به روز در حال ارتقاع هستند و انشالله در اینده با موتور قدرتمند تر اویونیک پیشرفته تر و نصب سلاحهای تخصصیتر جایگاه خودشون رو پیدا میکنن.اما این دوزسیت تا جاییکه شنیدم سرعتی بالای 80نات داره که فکر نکگنم با بالگرد که یکی از دوستان گفته بشه زد ولی اگه دوستان اطلاعات بیشتری دارند بگن ممنون میشم.این مقالات بیشتر برای اینه که کمی تخصصیتر مخاطبان به اون بپردازند و نظرهایی هم در مورد ارتقا اون بدن حتی اگه رویا پردازانه باشه تا شاید کمکی ناچیز یا حداقل تشویقی اندک برای سازندهاش باشه اما متاسفانه این فعالیتها در اینجا یا سیاسی میشه و میره تو فضای مال زمان این هست یا اون و یا اینکه با بیتجربگی با ادواتی در کلاس غیر مربوطه مقایسه میشه و یا از طرف جماعتیکه همیشه غرغر میکنن به تمسخر گرفته میشه بدون توجه به اینکه فرمانده هانیکه مهر تایید بر طراحی و تولید ان زده اند همانهایی هستند که در دفاع مقدس در رویا رویی با این شیاطین هم تجربه دارن و هم مزه کاستیها را بادرد کشیده اند و امروز با توجه به بودجه و تحریم صنعت دفاعی سعی بر حل کاستیها با استفاده از تجارب گذشته دارند.یا مهدی اردکنی.
  • ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    الان شما تخصصی داری یا نه صرفا چند واحد هوافضا خوندی یا چندتا مجله ی نظامی؟؟؟؟؟//
  • صداقت ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    فقط رنگش عوض شده.
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    زرشک میخوای؟؟؟
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    وقتی وزیر امور خارجه از تسلیحات آمریکایی دفاع میکنه بعضی از مردم جاهل هم فکر میکنن خبریه ونمیدونن اگه آمریکا در سیستم نظامی ما خلل وضعف قابل توجهی میدید بی خیال حمله وضربه به ایران نمیشد. درسته شاید یه سری ضعف باشه ولی نه تا اون حدی که بعضی خود کمتر بین ها میگن(همونایی رو میگم که فکر میکنن مرغ همسایه غازه) یاعلی
  • ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    عالیه در نوع خودش فقط چرا این دانشمندان عزیزمان چرا کابینش رو پوشیده درست نمیکنند مثل جنگنده ها
  • ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 2
    اقای صداقت سر خودمونو گول بزنیم دشمن رو هم میشه با رنگ کردن گول زد چرا واقع بین نیستید چرا دست کم میگیری بچه های سپاه رو خاک بر سر تو و امسال تو تمام امنیتت رو مدیون همین بچه هایی هستی که داری تمام زحمتانشان رو زیر سوال میبری
  • حسین ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    تورو خدا قبل از اینکه کسیو محکوم کنین یکم مطالعه کنین،این فکرایی که میگم موشک aegis هست،برو تو اینترنت راجع بهش تحقیق کن
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    مگه آرم چطوره ؟
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    1 0
    پول دور ریختنه. به هیچ دردی نمیخوره تین قارقارک.
  • شهاب ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    صرفنظر از بحث ها و کاربردهای نظامی این پرنده توانایی تفریحی بالایی هم دارد و در دوران صلح میشود در سواحل برای تفریح و توسعه گردشگری هم استفاده کرد و میتواند سود قابل توجهی را برای سازندگان آن به ارمغان بیاورد وقتی کابین ساده و کاربردی را دیدم و بیشتر از 50 متر هم ارتفاع نمی گیرد یک لحظه ارزو کردم ایکاش میتوانستم با یکی از اینها پرواز داشته باشم و واقعا از پرواز در شرایط طبیعی با سرعت و ارتفاع کم در یک روز آفتابی بسیار لذت بخش خواهد بود
  • حسین ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    2 0
    مشرق کجا میفروشن من برا بچه ام یکی بخرم حیاط خونمون بزرگه باهاش بلند شه وبشینه کافیه پول این ملت رو چجوری دارن حیف میل میکنند چند سال پیش من شنیدم هواپیما ساعقه ساختن برابری میکنه با اف16 امروز می بینی 4 فروند هواپیما اف4 زمان جنگ جهانی میرن داعش رو بمباران میکنن ..........
  • بی نام ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    نکته بسیار مهمی در دریا برای بحث اختفاء و حملات ضربتی به شمار می رود چراکه در دریا به دلیل شکل کروی زمین، وسایل پرنده مثل همین قایق ها و یا موشک ها کروز با پرواز در ارتفاع پایین خود را از دید رادار مخفی کرده و زمانی که ارتفاع خود را افزایش می دهند، اقدام به شلیک می کنند که زمان واکنش برای مدافعین یا وجود نداشته و یا بسیار کم است.
  • فرشاد ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    1 0
    در عکس آخر به "پوشش موتور" توجه کردیم، کلی‌ محظوظ شدیم!!! مرسی‌ مشرق!!! اگه اشاره به "پوشش موتور" نمی‌کردی من و توجه نمیکردم، اون دنیا چه جوابی می‌دادم؟!!
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    بدنه تغییری نکرده! فقط پوشش موتور! نسل جدید!
  • حسین فدا ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    "احتمال حمل یک فروند موشک کروز کاملا ممکن می باشد." خودت میگی احتمال داره باشه احتمال هم داره نباشه اینکه نشد بررسی فنی.مشرق جان شاید و احتمال و ایکاش و بنظر میرسه و ... نشد تحلیل.
  • آیت اله مهدیان ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    امیدوارم در آیتده شاهد پیشرفت بیشتر کشورمان باشیم
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    2 2
    خیلی سبک هست و امنیت جانی برای سرنشین ندارد. امکان پرتاب موشک خاصی ندارد. برای حملات انتحاری فقط خوبه.
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    2 0
    از این وسایل بیشتر بسازید و به مراکز تفریحی ساحلی بدهید تا خلبان در اوقات بیکاری گردشگران را پرواز دهد و درامد کسب کند و به خزانه و 50 درصد به حساب وزارت دفاع بریزد تا درامد غیرنفتی ایجاد کند.
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    1 0
    عیبه که این وسایل را با این همه بزرگنمایی میسازید.
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    ناو هواپیمابر هوایی را اگر زودتر از دارپا و پنتاگون بسازید ارزشمند است.
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    2 0
    صندلی پرنده دارد یا نه؟ و فقط انتحاری هست؟
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    2 0
    خنده دار هست به خدا. جان افراد را با اینها به خطر نیاندازید. باید صندلی ایجکت شونده هم داشته باشند.
  • افشین تهران ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    0 0
    با فهم مگه قراره داعش رو با اخرین پرنده های روز دنیا بمباران کنند؟در ضمن اف4هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا که تحریم هم نیستن داره کار میکنه و مردمش مثل شما اونو با خودرو مقایسه نمیکنن!برای داعش اف 7 چین و سوخو22 هم کافیه اف 4 خیلی هم زیاده.
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    4 1
    شما که دانا هستی بفرما ما تو چه زمینه ای از امریکا جلو تریم ؟؟؟علم؟اقتصاد؟توان نظامی؟نبرد هوای؟زمینی؟پدافند؟موشک بالستیک؟بمب اتم؟تنها برتری ما تنها برتری ما تنگه هرمزه کا اونم کار خداست نه شما.ببینم شما تو محلتون زورت به یکی میرسه میگیری میزنیش؟؟؟اگه امریکا میخواست همون اوایل انقلاب یا بعد از جنگ ایران و عراق به راحتی ایرانو اشغال کنه یعنی میگی نمیتونست؟؟؟
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    1 2
    ادب برای انسان خیلی خوبه شما هم اگه جواب داری بده نه اینکه حرفی نداری شعور خودتو ببری زیر سوال حرف مفت یعنی چی؟؟؟جای تاسف داره
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    چیز خوبیه دمتون گرم بیشتر و پیشرفته تر بسازید تا چشم حسودا در بیاد
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    0 0
    نوشته PERSIA
  • مهدی قرجه داغی IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
    0 0
    واقعا عالیه امیدوارم در اینده بهترشو بسازیم
  • مهدی قرجه داغی IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
    0 0
    واقعا عالیه امیدوارم در اینده بهترشو بسازیم
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
    0 0
    واقعا عالیی هستش اگه ارتفا پروازش بیشتر بشه و یکم بزرگتر بشه می تونه مدافع قایق های تند رو در برابر بال گرد های دشمن بشه دروددددددددد بر سپاه چیریک وارتش کلاسیک
  • حسین IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    0 0
    من شنیدم اینا از دور هم کنترل می شن و از اونجایی که در نقطه کور رادار کشتی ها حرکت می کنن میشه به عنوان یه نیروی انتحاری ازشون استفاده کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس