آیت‌الله ‌العظمی شبیری زنجانی نسبت به ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری هشدار دادند و گفتند: افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد. از آن‌جا که جامعه نمی‌تواند نسبت به همه عزاداری‌های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی می‌آورد.

ویزه نامه حسینیه مشرق - همین چند روز پیش بود که حسن رحیم پور نکاتی را از باب ناصح مشفق با برخی متدینین در خصوص شیوه عزاداری ها مطرح کرد و ما را از افتادن به ورطه افراط انذار کرده بود. در همین راستا نظر حضرت آیت الله شبیری زنجانی و ایت الله مکارم شیرازی در خصوص برخی مسایل که اتفاقا استاد رحیم پور نیز درباره آنها سخن گفته بود در ادامه آمده است.

آیت‌الله ‌العظمی شبیری زنجانی: افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد

آیت‌الله ‌العظمی شبیری زنجانی نسبت به ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری هشدار دادند و گفتند: افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد. از آن‌جا که جامعه نمی‌تواند نسبت به همه عزاداری‌های پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی می‌آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، این مرجع عالی‌قدر عصر روز چهارشنبه (21/12/92) در جمع تعدادی از روحانیون و طلبه‌های حوزه علمیه قم که در دفتر ایشان حضور داشتند، ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری را زمینه‌ساز روی‌گردانی جامعه از عزای اهل‌بیت(علیهم‌السلام) دانستند و گفتند: همین‌طور پشت سر هم دهه درست‌کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری‌ها را به وجود می‌آورد. افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد.

هشدار نسبت به برپایی دهه‌های پیاپی عزاداری از سوی برخی منبری‌ها و مداحان

ایشان با ابراز نگرانی از این‌که عده‌ای امروزه با افراط در عزاداری‌ها، زمینه هتک حرمت را فراهم می‌کنند فرمودند: این افراد در این زمینه مسئولند. آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بودن است موظف به چنین کارهایی است؟!

این فقیه وارسته با تاکید بر این‌که موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می‌دهد و مسأله‌ای شرعی نیست، خاطرنشان کردند: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری‌ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل‌بیت(علیهم‌السلام) خلاف شرع است، اما این‌که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند.

ایشان افزودند: عقیده ما درباره این‌که آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می‌شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می‌کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود.

امروزه برخی از منبری‌ها و بعضی از مداح‌های بی‌تقوا حرف‌های بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می‌کنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به این‌که هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آن‌قدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح  کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟

http://zanjani.net/index.aspx?pid=99&articleid=54228
*
آیت‌الله ‌العظمی مکارم شیرازی: برگزاری مراسم ایام محسنیه سابقه‌ای در میان شیعه نداشته و بهتر است چنین برنامه‌های جدیدی برگزار نشود

در بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله ‌العظمی مکارم شیرازی از این مرجع عالی‌قدر سوالی در مورد برگزاری مراسم ایام محسنیه شده است و ایشان در پاسخ، افراد را از برگزاری چنین مراسمی پرهیز دادند.

هشدار نسبت به برپایی دهه‌های پیاپی عزاداری از سوی برخی منبری‌ها و مداحان

نظر حضرت‌عالی در مورد برگزاری مراسم ایام محسنیه چیست؟

توسل به ذیل عنایت معصومین(علیهم‌السلام) و فرزندان آن‌ها کار بسیار خوبی است ولی بهتر این است که برنامه‌های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 3
    خدا روشکر بالاخره صحبت درستي شنيديم
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    1 0
    برخی مناسبتها ملی است و کسی نباید دخالت کندیکی از آنها عزاداری مردم برای اهل بیت است.
  • جامعه شناس ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    1 0
    مدعیان دموکراسی این طور جاها لائیک میشوند و میگوییند یک نهاد نظارتی باید تمایلات مذهبی مردم را کنترل کند. اصلاح طلبان عزیز مگر مدعی نیستید اکثریت همیشه درستتر میگویند پس به رای اکثریت احترام بگذارید و با مردم مومن ایران همراه شود و اگرنه دیکتاتور هستید
  • احمد ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    1 0
    خودت فهمیدی چی گفتی؟ به کی گفتی؟ خخخخخخ
  • شهرستانی ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    1 1
    عزاداری برای اهل بیت حدو مرز دارد نه اینکه هر کس دلش خواست دهه ای به اسم اهل بیت درست کند و مردم ایران را در طول سال عزادار نشان بدهند . بابا به خدا دین و مذهب شادی هم داره . در ضمن این هرکسی نیست که فتوا صادر میکنه بلکه مرجع تقلیده و حکمش برای مسلمین و مقلدین نافذ و لازم الاجراست
  • ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 1
    آره ولی نوشداروست
  • حاج سالار ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    خداوند حفظ کنه رهبر عزیز و بصیرمون رو این حرف ها رو حضرت آقا در سال 1370 زده بودند. ایشون فرموده بودند : «مسأله‌ی دیگر، مسأله‌ی روضه‌هاست. روضه‌خوانی و سینه‌زنی باید باشد؛ اما نه در هر عزایی. این را بدانید که روضه خواندن و گریه کردن - آن سنت سنیه - مربوط به همه‌ی ائمه نیست؛ متعلق به بعضی از ائمه است. حالا یک وقت در جمع و مجلسی کسی روضه‌یی میخواند، عده‌یی دلشان نرم میشود و گریه میکنند؛ این عیبی ندارد. اصلاً عزاداری کردن یک حرف است، روضه‌خوانی و سینه‌زنی راه انداختن یک حرف دیگر است. روضه‌خوانی و سینه‌زنی راه انداختن، مخصوص امام حسین است؛ حداکثر مربوط به بعضی از ائمه است؛ آن هم نه به این وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بخصوص، در شب و روز بیست‌ویکم ماه رمضان، سینه‌زنی و عزاداری و برپایی جلسات خوب است؛ ولی مثلاً در مورد حضرت موسیبن جعفر (علیه‌السّلام) - با این‌که وفات آن بزرگوار از وفاتهای دارای روضه‌خوانی است - من لزومی نمیبینم که سینه‌زنی بشود؛ یا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) مناسبتی ندارد که ما بیاییم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی کنیم؛ بهتر این است که در آن موارد، شرح مصایبشان گفته بشود. شرح مصایب، گریه‌آور است.» اینم لینکش : http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2603
  • سیدهادی ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 1
    شیعیان تا ظهور ارباب بیابان گرد و غریبشان و به تاسی از حضرت حجت بن الحسن(عج) که صبح و شب عزادار اجداد شهیدشان هستند همیشه عزادار هستند...
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    1 1
    آخه ناشناس بی سواد یکبار دیگر متن را بخوان و ببین چه اشخاصی اظهارنظرکرده اند؟
  • ندا ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    واقعا... بالاخره یک روحانی از بین دریای روحانی تو این مملکت پیدا شد که یک حرف حساب بزنه و اجاق مداحان تاجر رو کور کنه مرحبا ... توی یک سال 50 روز ماه محرم و چند روز شهادت پشت سرهم که نزدیک دوماه از سال هست بخدا واسه این ملت کافیه ... دیگه دهه های فاطمیه و غیره رو صرفا برای بازارگرمی بعضی تجار اجازه ظهور ندن .. اسلام که به عزاداری نیست بخدا این کشور خیلی بزرگه ... گناه داره این ملت که صرفا به خاطر یک اقلیت همه رو آزار میدید
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    1 0
    خوب راست میگه دیگه اکثر مردم موافق مراسم مذهبی هستند و به اهل بیت علاقه دارند اما شما اصلاحاتی ها با نظر مردم مخالفت میکنید
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    2 0
    گریه کردن مشکلی نداره ولی اینکه هر روووووز مراسم و بلندگو باشه نه
  • سیدمهدی ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    2 0
    حضرت علی می فرماید ندیدم نادان را مگر در دو حالت یا افراط یا تفریط توی قرآن هم واژه دنیا و آخرت دقیقا به نسبت مساوی تکرار شده این یعنی هم دنیا و هم آخرت توامان با هم باید دیده شود شما صبح تا شب هی مراسم پشت مراسم بگیر که چی ؟ خوب عزیز من خود حضرت رسول می فرماید هرکس به من فرارسیدن پایان صفر را مژده دهد من بهشت را به او بشارت می دهم یعنی پایان صفر پایان غم و ماتم آل الله است اسلام با خنده و شادی در چهارچوب های ارزش های الهی و انسانی همیشه موافق و مشوق بوده ما در کنار گریه بر مصائب باید تفکر عمیق رو هم از اولیا الله بگیریم شما حتما با گریه نبایستی فکر کنی که چه اشکال دارد در خصوص فلسفه قیام سالار شهیدان جلسات پرسش و پاسخ در سطح طبقات گوناگون جامعه برگزار کنیم چه اشکال دارد فرهنگ عاشورا را مرکز اقدامات فرهنگی و دینی کنیم ؟ حتما باید مگر با گریه بر حسین این کار صورت گرفته شود ؟ منابر و جلسات روضه خوب هست ولی به اندازه ای که اهل بیت بدان اهتمام داشتند بیشتر فرهنگ حسینی و تفکر حسین را داخل مردم بیاوریم گریه بر حسین خوب است ولی تفکر در حسین و اهداف حسین اولی تر
  • محسن ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    اصلاحاتیا آدم ک نیستن از هوا اومدن
  • میثم ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    سلام بیابان گرد؟ نعوذ بالله برادر! حرف دهنت رو بفهم! مطمئنا این حرف رو از روی جهالَت زدی، که اگر مطمئن بودم غیر از اینه حتما با لحنی هم وزن لحن خودت بهت یچیزی میگفتم!
  • ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    خیلی سالاری حاج سالار وقتی راه رو غلط رفتیم می افتیم به این ورطه که سال به سال موسیقی جدید به سینه زنی های چند ساعته مون بدیم و .... . این تازه برای خودی های غافله. شیعه های انگلیسی که جای خود دارند.
  • سید ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    بنا به فرمایش امام خمینی (ره) ما هر چه داریم از برکت همین عاشورا و تاسوعاست . پس دشمنان ما به عظمت این ایام پی برده اند و زیرکانه سعی در کم رنگ کردن دهه محرم دارند و با بزرگ کردن ایام مشابه در طول سال سعی در کمرنگ کردن دهه محرم دارند که مرجعیت آگاه پی به این دسیسه برده و سعی در آگاه نمودن ملت نموده اند .
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 1
    دکتر! اولا ملی نه، بلکه مذهبی و اعتقادی. ثانیا مباحث اعتقادی حتما باید تحت نظارت علمای دین باشه. والا خیلی راحت به انحراف کشیده میشه.
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    خدا اگه گمراهی هدایتت کنه. اگه مغرضی لعنت. چرا از امام زمان تصویر یه عرب بادیه نشین ارایه می دی؟ انصافا فلسفه وجود امام رو میدونی یا فقط دنبال سینه زنی بصورت دوبس دوبسی؟ شما مردم رو از امام دور نکن، تأسی پیشکش. نشاط از نتایج ایمانه و هر قدر ایمان ها بالاتر میره نشاط هم بیشتر میشه. بر مقتل سید بن طاووس رو بخون ببین راجع به حضرت در ساعات آخر چه نقلی آورده. عزاداری دو هدف دارد: 1- ایجاد مودت 2- ایجاد معرفت این دو هم جز با اطاعت به ثمر نمی رسند. حالا شما برو بشکه بشکه گریه کن و هر روز عزاداری کن. اگه می خوای تأسی کنی، یه کار رو زمین مونده رو تو نظام اسلامی بدون انتظار از حکومت و با هزینه شخصی بردار. اونوقت ببین چی گیرت میاد.
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 1
    خداهدايتت كنه
  • حجت ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    می خواستم به سیدهادی خان بگم ارباب ما بیابان گرد نیست. ارباب ما درست است که دیده بصیرت برای دیدن او نداریم اما هرجا نور قرآن، ذکر و محفل اهل بیت و مسجد و منبر باشد حضور دارد. ارباب ما در مسجدالحرام، مکه مکرمه و مسجد جمکران حضور دارد. جای او بیابان نیست. هر جا دلی نورآنی باشد ارباب ما حضور دارد.
  • ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    برخی از مدعیان از حب اهل بیت و قلب پاک ایرانیان سوء استفاده می کنند، و می خواهند روش زندپی تک بعدی رو تحمیل بکنند، برخی از مردم هم چون قضیه به اهل بیت ارتباط داره خوب قبول می کنند، اما باید عاقلانه رفتار کرد و به حرف رهبر و آیات عظام گوش کرد. این یه نوع افراط و تفریط به حساب میاد که به نفع شیعه و مسلمانی نیست. عزاداری جای خودش رو داره، مسائل دیگری هم هست که انسان باید به اونا توجه کنه. پس نه بعد فردی مسئله و نه بعد اجتماعی آن این نوع افراط رو می پذیره متشکرم
  • ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    اگر گوش به حرف رهبر بودن حال و روزمون بهتر از اینا بود حاج سالار
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 1
    عزادارند مولایمان نه اینکه صبح و شب مراسم عزاداری برپا می کنند. نشنیدی که شادی مومن در چهره اش و اندوهش در قلبش است . عزاداری امام حسین علیه السلام جزو شعائر است ولی کل سال را به دهه تقسیم کردن جزو مشاغل
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 1
    برا تجارته فقط تاسف بعد میگن جوونا دین ندارن
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    0 0
    مشرق الکی میگی ؟ جرات داری حرف آیت الله وحید رو هم بذاری ؟ پس سکوت کن !
  • علی ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    1 0
    کاشکی اینقدر صدا و سیما هتک حرمت نمیکرد
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    1 0
    دنبال بهانه نباش! منظور به هیچ عنوان ایام فاطمیه نیست و مهم "حفظ حرمت این ایام" است البته نه لزوما به عزاداری چرا که این ایام بهترین فرصت برای روشنگری در مورد ولایت در اسلام است
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    اين مطلبي كه از مقام معظم رهبري نقل كرده ايد در توصيه به دست اندر كاران صدا و سيما هست و نميشه از اين حرف به طور مطلق استفاده كرد و قمستي از اين حرف ها را مختص كار صدا و سيما بيان كرده اند.
  • عزادار محسنیه ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    پیامبر "صلی الله علیه و آله" کجا گفتند؟؟ سندش را بدهید لطفا..
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    1 1
    اگر راست می گویید به جای این بیایید یک روز پیرو عملی آن حضرت باشید. یک عمر پیشکش.
  • ناشناس11 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    1 0
    مطلب بسیار درست و مهمی است که بزرگان و علما اشاره فرمودند. البته در زمینه عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام سالهاست ک افراط تفریط میشود و متاسفانه تاکنون اقدام شایسته ای صورت نگرفته.بیشتر مراسمهایی که برگزار می شوند صرفا حول مرثیه و مدیحه خوانی است و کمتر به معارف دین و سیره اهل بیت(ع) پرداخته می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس