"مهری کریمی" دختر "رجب کریمی" با اشاره به ماجرای آزادی فرزند یکی از دیپلمات‌های سابق ایران پس از نامه‌نگاری با وزیر خارجه می‌گوید: اگر با همین نامه نوشتن درست می‌شود، من حاضرم هزار نامه به آقای ظریف بنویسم.

گروه بین‌الملل مشرق- چند سالی است که مسئله برخورد غیرقانونی و دور از شأن پلیس و مقامات ترکمنستان با اتباع ایرانی باعث شده است تا شاهد دستگیری و زندانی شدن تعداد زیادی از هم وطنانمان در این کشور باشیم. علاوه بر شرایط بد زندانیان، عدم همکاری مسؤولان وزارت خارجه با خانواده های این زندانیان و عدم سرکشی به وضعیت زندانیان نیز زندگی این خانواده ها را دشوارتر می کند. زندانیانی که تا کنون به دلیل شرایط بد زندان ها در ترکمنستان دچار بیماری های سخت شده و حتی تعدادی از آن ها فوت کرده اند.

مصاحبه پیش رو، گلایه دختر یکی از اتباع ایرانی است. "رجب کریمی" پنج سال است به بهانه همراه داشتن 100 گرم مواد مخدر در زندانی در ترکنستان به سر می برد. پس از دستگیری وی، از او آزمایش اعتیاد گرفته شده است و نتیجه آزمایش عدم اعتیاد کریمی به هر گونه مواد مخدر را نشان می دهد. از طرف دیگر، 100 گرم مواد مخدر به خصوص با توجه به ریسک بالای حمل مواد مخدر در ترکمنستان به علت قوانین سختگیرانه این کشور در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، نمی تواند محموله ای برای قاچاق تلقی شود. اگرچه شواهد قوی تری دال بر صحنه سازی در این ماجرا وجود دارد، اما کریمی پنج سال از عمر خود را در زندان گذرانده است و بار زندگی خانواده وی اکنون بر دوش دختر جوان او قرار گرفته است.

ای کاش حالا که مؤسسه و یا مجموعه ای برای رسیدگی به زندگی خانواده زندانیان ایرانی خارج از کشور وجود ندارد، مسؤولان وزارت خارجه اگر دلجویی و رسیدگی به زندگی این خانواده ها نمی کنند، دست‌کم نمک هم به زخم آن ها نمی زدند. دختر آقای کریمی می گوید: نه تنها کسی به ما کمکی نکرده، بلکه در مراجعات  ما را "قاچاقچی" خطاب می کنند.

"مهری کریمی" در خصوص وضعیت پدر و خانواده اش با 
خبرنگار بین‌الملل مشرق گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با خانم کریمی را می‌خوانیم.

کارمند سفارت به ما می‌گفت
"رجب کریمی" راننده ترانزیت ایرانی که در ترکمنستان زندانی است

ابتدا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید کدام عضو از خانواده‌تان برای چه مدتی و به چه علتی در زندان ترکمنستان است؟

مهری کریمی هستم. پدرم حدود پنج سال است که در زندان "بایرام علی" شهر "ماری" ترکمنستان زندانی است. خردادماه سال 89 دستگیرش کردند. بار خود را که در افغانستان خالی کرد، در مسیر بازگشت به ایران مجبور به عبور از مرز ترکمنستان بود. روی مرز بین افغانستان و ترکمنستان، گمرکی به نام "امام نظر" وجود دارد. در آن سفر یکی از دوستان پدرم نیز با ایشان هم سرویس بودند. حین انجام امورات گمرکی که ماشین پارک بود، مأموران پدرم را صدا می‌زنند که بیا جلوی ماشینت.

یک منبع آب مصرفی برای شستشوی دست و صورت روی ماشین های سنگین تعبیه‌شده است، آن‌را همان‌جا با اره قطع و جدا می‌کنند. این مطالب را دوست پدرم که آن‌جا بود، تعریف می‌کرد. فقط همان قسمت را بازرسی کردند و با جاهای دیگر کاری نداشتند. یعنی مستقیماً وقتی ماشین متوقف شد، به سراغ منبع آب رفتند. در این منبع، یک پلاستیک مواد مخدر به وزن 100 گرم که خیس هم شده بود، پیدا کردند.

مأموران آن‌را به پدرم نشان می‌دهند و می‌پرسند که این چیست. پدر من نیز از همه‌جا بی‌خبر، اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. هرچه اصرار می‌کند به خرج مأموران نمی‌رود، چراکه برنامه خود مأموران بوده است. آن‌جا پدرم را گرفتند و بردند بازداشت کردند و خودرو را هم مصادره کردند. تا سه ماه از پدرمان خبر نداشتیم. تا این‌که دوست پدرم آمد و به ما گفت. بعد، هرچه از سفارت درباره وضعیت پدرم پیگیری می‌کردیم، آن‌ها می‌گفتند که نمی‌دانیم و خبر نداریم. ما هم می‌پرسیدیم مگر می‌شود که به شما اطلاع نداده باشند!؟ به ما جوابی ندادند. تا این‌که یک روز مادر و خواهرم به آن‌جا رفته و با التماس و گریه و زاری جواب گرفتند. نماینده وزارت خارجه شمال شرق در مشهد به سفارت عشق‌آباد زنگ زد و پیگیری کارها را انجام داد. از آن‌ها فقط چند سؤال پرسید: آیا شما می‌دانید آقای "رجب کریمی" کجاست و آن‌ها نیز تأیید کرده و نام زندان را گفتند.

ما می‌دانستیم در کدام گمرک این اتفاق برای پدرمان افتاده است، چون‌که دوست پدرم به ما گفته بود. دو، سه روز تعطیلی 14 و 15 خرداد بود. یعنی بعد از سه روز که به دفتر وزارت خارجه مراجعه کردیم و نتیجه نگرفتیم، حول‌وحوش یک هفته بعد از پیگیری‌ها و مراجعه‌ها، به جواب رسیدیم. البته بعد از این‌که خواهرم به آن‌ها گفت که اگر کار ما را انجام ندهید، به پلیس 110 زنگ می‌زنیم. مادرم وقتی هفته پیش به دفتر وزارت خارجه رفت، دید یک پدری آن‌جا هست که می‌گوید پسرم را دو ماه است در مرز "چارجو" گرفته‌اند و هیچ خبری از او ندارم و این‌ها هم خبری از او به ما نمی‌دهند.

بسیاری هستند که می‌گویند هر کسی که کار خلاف انجام می‌دهد، مخصوصاً در حوزه مواد مخدر، بعد از دستگیری اظهار بی‌اطلاعی و بی‌گناهی می‌کند. از کجا می‌توان تشخیص داد که پدر شما قاچاقچی نبوده است؟

ببینید اگر پدر من این کاره بود، قطعاً به این مسؤولان محترم هم ثابت شده چون خودشان در حرف‌هایشان گفتند که پدر من بی‌گناه است ولی پدر من و یک‌سری افراد مثل ایشان، آن‌جا اصلاً ویزا ندارند. حالا من بقیه را نمی‌گویم. پدر خودم را کامل در جریان هستم که می‌گویم. اگر پدر من کارش این بود، یعنی مثلاً تصمیم به قاچاق داشت، 100 گرم مواد که ارزش قاچاق ندارد. آن هم در سن 50 سالگی و بعد از 30 سال کار کردن و رانندگی در جاده‌های ایران و حول‌وحوش 10 سال بعد از این‌که مدارک خارج از کشورش را گرفته بود، آن هم با فروش خانه و هزار نوع قرض. پدرم با همه این‌ها توانسته بود یک خودرو بخرد که تازه آخرین قسط‌ هایش را داشت پرداخت می‌کرد.

ممکن است بگویند: 100 گرم مواد ارزش قاچاق نداشته، ولی شاید مصرف می‌کرده است. بالأخره این خودش جرم محسوب می‌شود.

اولاً این‌که تمام رانندگان از قانون ترکمنستان خبر دارند، یعنی پدر من مثلاً سرما خورده بود، به مادرم می‌گفت که من حتی جرأت ندارم یک قرص بخورم، ببرمش آن‌جا مرا دستگیر می‌کنند. حتی اگر هم راننده‌ای برای مصرف خودش احتیاج داشته باشد، هیچ‌وقت این کار را نمی‌کند.  دوم این‌که پدر من همان‌جا که بازداشت‌شده است و از او آزمایش مواد مخدر به عمل آمده، طبق مدارکی که موجود است (چون وکیل بین‌المللی گرفته بودیم)، جواب آزمایش اعتیاد، منفی بوده است.

طی این پنج سال چه پیگیری‌هایی کرده‌اید؟

در همان ابتدا که این اتفاق افتاد، مانند همه کسانی که با این وضعیت مواجه می‌شوند، شوکه شدیم و حاضر بودیم همه زندگی‌مان را بدهیم تا پدرمان آزاد شود. در‌حالی‌که اصلاً نمی‌دانستیم این یک دسیسه است، بنابراین هر کاری که در جهت آزادی پدرمان می‌خواستیم بکنیم به در بسته می‌خورد. ما با خانواده‌ای که قبلاً این اتفاق برای‌شان افتاده بود، صحبت کردیم. آن‌ها به ما گفتند که کاری نکنید، پول خرج نکنید، فایده ندارد ولی باز هم ما همان‌جا وکیل بین‌المللی گرفتیم. ایشان با نماینده ترکمستان قرارداد بسته بود که در دادگاه حاضر شود و دفاع خود را انجام دهد. البته آن‌جا اجازه ورود نداده بودند. این از وکیل!

خود پدر من اعتراف کرده بود که یک افغانی از او گازوئیل خواسته، اما پدرم سوخت کافی نداشته، آن افغانی هم گفته: "خیلی خب، من هم یک کاری می‌کنم که پشیمان بشوی." در اعتراف‌نامه نوشته است که این افغانی مواد را انداخته و سریع به گمرک خبر داده بود. آن افغانی الآن در زندان است و اعتراف کرده که من این بلا را بر سر آقای کریمی و آقای محمدی آوردم. این موضوع را رانندگانی تعریف می‌کنند که همیشه آن‌جا رفت و آمد می‌کنند و پیگیر کارهای ما هستند. این رانندگان یک‌بار هم گفتند ما همگی حاضریم به نفع آقای کریمی شهادت دهیم.

وزارت خارجه چه کارهایی کرده است؟ آیا تماسی با شما گرفته‌اند؟ به وضعیت شما سرکشی می‌کنند؟ در جریان اقدامات‌شان هستید؟

اولاً این‌که وزارت خارجه هیچ‌وقت، هیچ تماسی با ما نگرفته است و همیشه هم هر اطلاعی گرفتیم با پیگیری‌های خودمان بوده است. ازآن‌جاکه در مشهد ساکن هستیم به نمایندگی شمال شرق وزارت خارجه مراجعه می‌کنیم. هفته‌ای یا دو هفته‌ای یک‌بار پیگیر کارهای‌مان هستیم. از بس رفته‌ایم، همه، ما را آن‌جا می‌شناسند. اطلاعاتی که به ما می‌دهند قطعاً عین واقعیت نیست. به‌هرحال سیاست خاص خودشان را دارند اما هیچ‌وقت نشده که زنگ بزنند و بگویند نگران نباشید، غصه نخورید ما داریم فلان کار را می‌کنیم یا این‌که قرار است این کار بشود یا ان‌شاء‌الله آزاد می‌شوند.

حتی آن اوایل، خیلی برخوردشان بد بود. یک بنده خدایی بود طوری رفتار بد داشت که خانواده محمدی که ساکن تهران هستند و یک سال قبل از پدر من این اتفاق برای‌شان افتاد، با 200 گرم مواد برایش پاپوش درست کرده بودند، همیشه از رفتار ایشان گلایه داشتند. خیلی بد جواب می‌داد. اصلاً ما را "قاچاقچی" صدا می‌کرد! شما فکرش را بکنید! تو مگر برایت اثبات شده که این‌ها قاچاقچی هستند؟ می‌گفت جرم کرده‌اند، حق‌شان است آن‌جا باشند. یعنی ما نمی‌دانستیم درد این را تحمل کنیم یا دوری و دستگیری پدر بی‌گناهم را که پس از او زندگی ما به سختی می‌گذرد. خداراشکر او را عوض کردند.

دفتر سفارت ایران در "عشق‌آباد" هم که دیگر همه ماشاءالله... آقای قشقاوی (معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه) هم اخیراً از آن‌ها تعریف کرده‌ است. ما که زنگ می‌زنیم، هیچ‌کدام‌شان نیستند. یا مرخصی رفته‌اند، یا نماز هستند یا استراحت می‌کنند یا تعطیلات سفارت است. آن وقت من نمی دانم که آقای قشقاوی چه طور، سفیر ما در ترکمنستان را بهترین سفیر ایران در دنیا می دانند. اگر این گونه است که خدا به داد بقیه سفارت های ما برسد.

هیچ‌وقت جوابگو نیستند و بد جواب می‌دهند طوری‌که انگار تبعه ترکمنستان هستند. انگارنه‌انگار که ایرانی هستند. مادرم که دو سال پیش برای ملاقات رفته بود آن‌جا، باز هم بد جواب داده بودند. خبر داریم که وضع زندان‌های آن‌جا اصلاً خوب نیست، چه از نظر بهداشت و چه از نظر مواد غذایی. هر از گاهی خودمان برای پدرم غذا می‌فرستیم. اکثر اوقات دوستان پدرم زحمت تحویل دادن این غذاها را می‌کشیدند، یا به پست آن‌جا تحویل می‌دادند تا به‌دست پدرم برسد. سالی یک یا دو بار سفارت به این زندانیان سر می‌زند، البته این نیست که به آن‌ها ذخیره بهداشتی یا غذا بدهند. فقط می‌روند و با آن‌ها چند تا عکس می‌اندازند.

در سرکشی پارسال گفته بودند که اگر از این به بعد خانواده‌هایتان بخواهند برای شما مواد غذایی چیزی بفرستند، مستقیم به دفتر سفارت بدهند تا ما برای‌شان بفرستیم. ما هم مواد غذایی را به وسیله دوست پدرم به دفتر سفارت رساندیم. تا یک ماه که پیگیری می‌کردیم می‌گفتند مسؤولش آقای فلانی است، الآن نیست. تا این‌که آخرش گفتند خانم این وظیفه ما نیست. چون پدر شما در "ماری" است و ما در عشق‌آباد هستیم، این کار برای ما هزینه‌بر است. ما گفتیم شما خودتان این‌طور گفته بودید، الآن این مواد غذایی خراب شده‌اند، پدر ما الآن یک ماه است منتظر است، اگر پول می‌خواستید می‌گفتید، همان اول با راننده‌های دیگر بفرستیم. این هم از همکاری سفارت ایران.

یعنی برای کمکی که وزارت خارجه می‌خواست انجام دهد هزینه‌اش را می‌خواست دریافت کند؟ درست است؟

بله، به خاطر همین هزینه، آن‌ها را برایش نفرستادند.

الآن وضعیت خانواده شما به چه شکل است؟ چه‌طور از پدرتان خبر می‌گیرید؟ این‌که بخواهید تماس بگیرید یا به ملاقات بروید به چه صورت است؟

ما سه خواهر هستیم. خواهر بزرگ‌مان ازدواج کرده و بچه دارد. من و خواهر کوچک‌ترم به همراه مادرم با هم زندگی می‌کنیم. خدا را شکر، دست خدا در این چند سال در زندگی ما بوده و کمک‌مان کرده است و محتاج کسی نشدیم، ولی نان‌آور خانه، الآن من هستم. 28 سالم است و روزی که این اتفاق افتاد دانشجوی سال آخر بودم. مجبور شدم هم درس بخوانم و هم کار کنم. بابت این، گله‌ای ندارم چون خود خدا کمک می‌کرد، اما به هر حال خیلی به خانواده ما سخت می‌گذرد. حالا می‌گوییم پدرمان آن‌جا تنها افتاده و او را حمایت نمی‌کنند، ما که این‌جا هستیم... البته هیچ توقعی هم از آن‌ها نداریم.

به ما خبر رسیده است که یک آقایی به نام "حسین‌پور" چهار سال آن‌جا بود و بیماری معده داشت که الآن فوت کرده است. ظاهراً این‌قدر حالش بد شده که از زندان عشق‌آباد به "بایرام علی" انتقالش داده‌اند. یک ماه در بیمارستان بوده، ولی نهایتاً فوت می‌کند.

این قطعاً اگر در ایران بود، به خاطر یک مشکل معده نمی‌مرد. حتماً با دارو یا امکانات دیگر رفع می‌شد. حالا حالاها عمرش به دنیا بود تا سایه‌اش بر سر خانم و دو فرزندش باشد. همسرش به ما زنگ زده بود و زار زار گریه می‌کرد، می‌گفت: "من چهار سال انتظار شوهرم را کشیدم، یک سال و خرده‌ای است که درخواست ملاقات داده‌ام، با درخواست ملاقات موافقت نشده، الآن جنازه شوهرم را به من تحویل می‌دهند." همه خانواده ما هم تحت تأثیر قرار گرفت و ترسیدیم خدای نکرده این اتفاق برای ما هم بیفتد.

آقای قشقاوی اخیراً مصاحبه ای کرده است که اگر من ایشان را می دیدم، به ایشان می‌گفتم: دست‌تان درد نکند بابت تلاش‌هایی که کرده‌اید. البته می‌دانیم که در هر فرصتی با مسؤولان ترکمنستان صحبت می‌کنند. می‌دانیم که پیگیر کار هستند، ولی ترکمنستان هم هدفی از گرفتن ایرانیان بی‌گناه دارد. مادر من که دیروز از دفتر وزارت خارجه برگشته بود، می‌گفت از اول امسال تا الآن 100 نفر را گرفته‌اند. قطعاً یک هدفی پشت این کار است. همه رانندگانی که به آن‌جا می‌روند قانون ترکمنستان را می‌دانند، ولی باز هم گرفتار می‌شوند. قطعاً پاپوش است.

آخر مگر چه خواسته‌ای مهم‌تر از جان و شرف ایرانی است؟ همان سال اول دستگیری پدرم گفتند که موافقتنامه تبادل زندانی‌ها بین ایران و ترکمنستان را پیگیری کرده‌ایم و از طرف خود امضا کرده و برای آن‌ها فرستاده‌ایم تا امضا شود. حالا پنج سال از آن ماجرا می‌گذرد، چرا امضا نشده است؟ آیا باید تمام این زندانی‌ها بمیرند و اجسادشان به ایران تحویل شود؟ نمی‌خواهند کاری بکنند؟

شنیدم یکی از تبعه‌های کانادایی به هر دلیلی در ایران زندانی می‌شود و بعد از مدتی فوت کرده است، یک نفر فقط. به خاطر این اتفاق، کانادا سفارتش را در ایران تعطیل می‌کند و متعاقباً سفارت ایران در کانادا را نیز تعطیل می‌کند و خیلی تحریم وضع کرده است. فقط به خاطر یک نفر! آیا 300 نفر ارزش این نوع کارها را ندارد؟

آقای قشقاوی، البته در صحبت‌هایشان اعلام کرده بودند که یک‌سری از زندانیان بی‌گناه هستند، اما سخنگوی وزارت خارجه خیلی صریح می‌گویند که این‌ها جرم انجام داده‌اند و باید مجازات شوند. من می‌توانم با مدارکی که موجود است بی‌گناهی پدرم را اثبات کنم، ولی آیا شما می‌توانید جرم آن‌ها را اثبات کنید؟ جواب این همه اشک و آه و سختی را که به این خانواده‌ها وارد شده، می‌توانید بدهید؟ این‌قدر بی‌تفاوتید به سرگذشت هم‌وطن‌های خودتان؟!

من خودم دائم از طریق اینترنت و اخبار، پیگیر هستم. پارسال خبر زندانی‌شدن پسر یکی از دیپلمات‌های ایراین در اینترنت منتشر شد به همراه عکس و جزئیات کامل. بسیار جالب است که سخنگوی وزارت خارجه و هم‌چنین سفیر ایران در عشق‌آباد آمدند و این را تکذیب کردند. تا این‌که در شهریور ماه، نامه این دیپلمات یعنی آقای عسکریان به آقای ظریف در اینترنت منتشر شد. خیلی صریح و تهدیدآمیز، البته کلی بود و شامل همه زندانیان می‌شد. دقیقاً یک ماه بعد پسرش آزاد شد. اگر با همین نامه نوشتن درست می‌شود، من حاضرم هزار نامه به آقای ظریف بنویسم. اگر رشوه و پول است، ما هم حاضریم بدهیم. به هر دلیلی که آزاد شد، ما هم حاضریم همان کار را بکنیم تا پدرمان سر زندگی‌مان باشد و این مشکلات و مصیبت‌ها پایان بیابد.

از این سه نفری که اخیراً در ترکمنستان آزاد شدند، یکی از آن‌ها به نام آقای "بهرامی" در همان زندان پدر من بوده است. ما با خانواده‌اش در ارتباط نبودیم، اما شماره تلفن وکیلش را داشتیم. مادرم با وکیل صحبت کرد و از اوضاع زندان‌های آن‌جا پرسید. وکیل گفت که به شما خبر می‌دهم. خبر که نداد هیچ، تلفنش را هم خاموش کرد. نمی‌دانم جریان چه بوده است؟ آیا تهدید شده‌اند که با خانواده‌های دیگر زندانیان در ارتباط نباشند؟


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    بلاخره داشته یا نه؟؟ اینجا اگر میداشت حکمش چی بود؟ چرا به دولت تهمت میزنید؟ میدونید اکثر این زندانیان مال زمان دولت احمدی نژاد هستند پس چرا به بقیه تهمت میزنید!!؟
  • پسر ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    عجب!!!!!!!!!!!!!! مسئولان چرا از اتباع ایرانی حمایت نمیکنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    تو ایران اگه کسی با این مقدار مواد دستگیر بشه حکمش چیه؟
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    هر کس از راه میرسه میخواد به دولتمردان توهین بکنه. خب خواهر من پدرت مواد داشته اگر ایران هم بود زندانش میکردن
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    100 گرم مواد مخدر....
  • اميد ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    لطفا توضيح دهيد اين افرادي كه در تركمنستان زنداني شده اند در زمان كدام دولت بوده است؟
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    چه ربطی به احمدی نژاد داره مرد حسابی .
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 1
    ببخشید هموطن من امروز یک سیب برداشتم بخورم کال بود! سوالی از خدمت شما داشتم: آیا این سیب کال تقصیر احمدی نژاده یا در کل توطئه است؟ :)))
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    خیلی خوبه که تو تهمت نمیزنی آفرین
  • ناشناس ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    از درد سخن گفتن وازدرد شنیدن بامردم بی درد ندانی که چه دردی است اللهم فک کل اسیر امین
  • علیرضا اهواز ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    بابا بس کنید خجالت بکشید دیگه ! تا یه چی میشه احمدی نژاد احمدی نژاد ، حال مردمو بهم زدن دیگه شماها هم غوز بالا غوزید هی تکرار میکنید اراجیفو
  • ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    این دولت و آن دولت ندارد بالاخره باید دولت به کارش رسیدگی کند
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    میگن مصرف مواد واقعا در بین بعضی رانندگان کامیونهای سنگین وجود داره! حالا طرف داشته یا تهمت زدن؟!؟؟
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    خيلي بي شعور هستي كه همه مسايل رو سياسي ميكيني . اين زنداني هاي چه ربطي به احمدي نژاد داره تازه احمدي نژاد به وزير خارجه دستور صريح داده بود موضوع رو پيگيري كنه
  • ستایش ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    مهری جان خواهر عزیزم سلام امیدوارم به حق اینروزهای عزیز پدرت آزاد بشه و به آغوش گرم خانواده برگرده
  • علیرضا ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    واقعا جای تاسفه ازبی احترامی هایی که به ایرانیان دربرخی ازکشورهای دیگر میشه وبیشتر باید متاسف بود ازبی خیالی برخی ازمسوولین واقعا اگه یکی از خانواده های مسوولین دانه درشت براش این اتفاق بیفته باز مسولین میگن نمیشه .... وای از بی ........بعضی ها
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    به این بهانه گیر دادید به دولت؟؟ ای افراطیهای عقده ای سانسورچی!!
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام.من دانشجوی خارج کشور بودم و می دیدم که بعضی ایرانیها چه کثافتکاریها انجام میدن.هر کار با اینها بکنن حقشونه و کم هم هست.چرا کسی به امثال ما که دنبال خلاف نبودیم کاری نداشت؟
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    عقدهاي تويي كه تو اين ماه عزيز به سفارش امامت حداقل عمل كن كه اگر دين نداري لااقل ازاده باش
  • skandary ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    بنده در گذشته هم در این مورد نظر داده ام عجالتا حل مشکل بعهده وزارت خارجه است وزیر محترم باید اندکی به خود زحمت بدهد وکمی از سفرهای اروپایی خود بکاهد وبا تشکیل کمسیون مشترک همراه با نماینده قوه قضا ودعوت از مقامات مربوطه ترکمنستانی یک برنامه کلی برای بررسی وضع زندانیان ایرانی در ترکمنستان بریزند ووضع آنها وزندانهایی که ایرانیها در آنجا زندانی هستند و.. را روشن نمایند .آمار دقیق زندانیان را بدست آورند ووضعیت هر زندانی روشن شود. وبه اطلاع خانواده اش برسد. ومسئولیت اصلی بر عهده سفیر کشورمان در آنجا است که ظاهرا سر گرم ارتباطات شخصی وموقعیت آینده خود است.وقتی وضع هر زندانی کاملا روشن باشد دیگر جای اعتراض باقی نمی ماند.ووظیفه ارگان پیگیری کننده هم روشن است.مشکل بین دستگاه قضایی ایران وترکمنستان باید توسط مسئولین سطح بالای دوکشور پیگیری وحل شود.
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    کلاسفارتهای ایران کاری برای ایرانیان نمی کنند.
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    کشور با کشور فرق داره جیگر.منم خارج بودم کسی هم با هام کاری نداشت ولی این تازه به دوران رسیده ها فرق دارند
  • ناشناس ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    حالا چرا وزارت خارجه پیگیر حقوق ایرانیان دربند خارج از کشور نیست و در مورد آنها احساس مسئولیت نمیکنه !
  • ناشناس ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    چه فرقی میکنه این دولت یا آن دولت وظیفه دارند که از حقوق اتباع خود در خارج از کشور دفاع نمایند.
  • ناشناس ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    خیلی از زندانیان در ترکمنستان و ارمنستان فقط به جرم همراه داشتن قرص خواب آور و شربت کدیین دار گرفتار شده اند.
  • ناشناس ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    امیدواریم هموطنان عزیز حتی المقدور از سفر به کشورهای ترکمنستان و ارمنستان و آذربایجان خودداری نمایند چرا که امکان گرفتار شدن به بهانه قرص آرام بخش و کدیین و غیره هم وجود دارد.
  • ناشناس ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    در سال 92 یکی از دوستان ما را در مرز ارمنستان فقط به دلیل همراه داشتن چند تا قرص آرام بخش گرفته بودند و میگفتن 3 سال زندانی داره که به علت غیبت پلیس با دریافت 200 دلار رشوه آزادش کردند.
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    قوانین اونجا رو بدونید تا گرفتار نشید همه جا مثل ایران نیست مواد مخدر مثل نقل نبات باشه به قرص کدئین هم گیر میدن
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    دولت احمدی نژآد ول یاون دوره اصلا اسمشون هم نیاوردن و حرفی ازشون نبود
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    توی هند ایرانی ها رو دیگه قبول ندارن بخاطر همین کارا تو مالزی هم همینطور
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    بگو وزیر از کارهای مهم مملکتی کم بکنه بیوقته دنبال ازادی یک قاچاقچی
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    عزیزان این موضوع را سیاسی نکنید، لااقل راهکاری بدهید که شدنی باشد. اولا" موضوع اتهام یک بحث حقوقی است و بایستی وکیلی در این مورد برسی کند و بر فرض نبود موارد کافی راهکار بدهد. ثانیا" معاونت امور بین الملل قوه قضائیه هم میتواند واسط پیگیری کار ایشان با وزارت خارجه باشد. ثالثا" اعاده حق در ایران هم در مراجع قانونی و قضایی زمانبر است و با نامه حل نمیشود. چرا مقصر این مسئله را دولتمردان قبلی و فعلی میدانید و احساسی برخورد میکنید؟ انشاالله اسباب رهایی همه اسیران و بیگناهان فراهم شود.
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    عزیزان این موضوع را سیاسی نکنید، لااقل راهکاری بدهید که شدنی باشد. اولا" موضوع اتهام یک بحث حقوقی است و بایستی وکیلی در این مورد برسی کند و بر فرض نبود موارد کافی راهکار بدهد. ثانیا" معاونت امور بین الملل قوه قضائیه هم میتواند واسط پیگیری کار ایشان با وزارت خارجه باشد. ثالثا" اعاده حق در ایران هم در مراجع قانونی و قضایی زمانبر است و با نامه حل نمیشود. چرا مقصر این مسئله را دولتمردان قبلی و فعلی میدانید و احساسی برخورد میکنید؟ انشاالله اسباب رهایی همه اسیران و بیگناهان فراهم شود.
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    حرف آقای اسکندری کاملا درسته حتما و فورا باید یک تیم حقوقی متخصص و آشنا به قوانین و مقررات هردوکشور همه پرونده های زندانیان ایرانی را دقیق و کامل بررسی کنن تا اولا مجرمین و قاچاقچیان واقعی را از تعدادی بی گناه که احتمالا بدلایل واهی و شایدهم بدبیاری گرفتار شده اند جدا کنند ثانیا بعد ازینکه تکلیف همگی معلوم شد در مورد بی گناهان و کسانی که جرمشان خیلی مهم و جدی نبوده مساعدت ها و حمایت های لازم را انجام بدن بالاخره مسئولین وزارت خارجه باید سریعا به اینهمه ناله و فریاد این خانواده ها پاسخ عملی بده و کارو شروع کنه تا اینهمه حرف و حدیث ها و اعتراض ها خاتمه پیده کنه
  • delgooyeh.ir ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    خیلی خوشحالم که بالاخره یکی پیدا شد جدای از بحث های مزخرف سیاسی این صفحه و تهمت های بی دلیل ... مستقیما با فرد مورد نظر ابراز همدردی کردید ... حرفتون زیبا و پسندیده بود ... یا علی مدد
  • سید حسین ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    خیلی نامردی که اینجوری مینویسی بخدا انسانیتم خوب چیزیه
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    شما که ازاده هستی و عقده ای نیستی برای ما کافیه ناشناس9:11 دوستان دیگه هم کم تر اهانت کنن
  • مهدی ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    من از وضعیت سفارتخانه های ایران خیلی ناراحتم
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    ناشناس ١٣:٣٠ پس كي آخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اينا تا كي ميخوان تو اين خواب زمستانيشوووووون بخوابن و بيخياليييييييييييييييييييي طي كنن؟؟؟؟؟؟ بابا اينا جونشون در خطرههههههههههه اونجااااااااا
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    ناشناس 12 طرف ثابت کرده که قاچاقچی نیس اصللابروبگو یه ادم بافهم وشعوربرات این مطلب رو مفهومی بخونه
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    تمام این ایرانی ها در مالزی عربستان افغانستان هند و..رو گردن بزنید
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    این اقای احمدی نژاد کی می خواد دست از سر این مردم برداره. همین دیروز باز نون را گرون کرد. خخخخخخخخخخ
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    دولتمردان ببخشند... تو رو به خدا شما ناراحت نشو... خوب آقایون ادعاشونه که بهترین تعامل ها رو می خوان با دنیا داشته باشن اونوفت بیخ گوششون رو نمی تونن کاری کنن...
  • skandary ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    اونهایی که رفتند ترکمنستان و گیر افتادند هم مثل شما عجولانه فکر کردند .شما کاش همه مطلب می خواندی. کی گفت آزادی ؟گفتیم روشن شدن وضعیت.مگر قاچاقچی را نباید دستگیر کرد ومطابق قانون با اور برخورد کرد.؟ آیا بایدبدون محاکمه زندان کرد ویا اعدام کرد ویا خانواده اش از او بی خبر باشند.؟ما می گوییم جزای کارشان ببینند اما پرونده علنی وروشن وبا حضور وکیل ونماینده کشورمان در ترکمنستان..وجناب سفیر آمار وشرایط زندان تمام زندانی های ما در اون جا را داشته باشد.
  • رضایی ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام من در ترکمنستان بودم وکار کردم مامورین ترکمنستان براحتی و بخاطر پول واخاذی برای مسافرین ایرانی پاپوش درست می کنند از دولت ایران تقاضا میشود ایرانی ها را در خارج بیشتر حمایت کنند
  • آقا مهدي ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    واقعا اينهايي كه دارن توهين و تهمت مي زنن آدمهاي بي دردي هستن و هيچوقت نمي تونن درد ديگران رو احساس و درك كنن..و مطمئنا چون دنيا و چرخ روزگار هميشه در حال چرخشه واسه خودشون هم به وجود مي ياد و اونوقته كه حالشون ديدنيه ... انشالله كه آزاد بشه ...
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    ممنونم ار همدردی تون آقا مهدی من هم خدایی دارم...
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    رواني! قرصهاتو خوردي؟؟؟؟ برا اينكه خنك شي ميتوني از يك قالب يخ استفاده كني
  • سید ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    ببینید ما چقدر بدبختیم که دولت هایی که تا دیروز توسری خور روسیه بودن حالا ادم شدن و به ایرانی جماعت ظلم میکنن .دولتمردان لطف کنن به این خانواده ها کمک کنن
  • افشین تهران ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    پس اگه اینجوری هست که باید این دولت به احمدی نژاد بگه وزیر تعیین کنه نه خودش!چه ربطی داره الان نباید به کار این بنده خداها رسیدگی کرد؟؟
  • افشین تهران ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    بما چه ربطی داره که داشته یا نداشته مگه ما کی هستیم که بخواهیم قضاوت کنیم مهم اینه که این هموطن ما اگه اونجا زندانی هست باید بر اساس حقوق بشر با اون رفتار بشه .مگه این حقوق بشر فقط برای زندانهای ماهست و برای بقیه نباید باشه؟؟
  • افشین تهران ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    تازه یارانه اش را هم خوردند یه اب هم روش.
  • navaz ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    به امید خدا درست میشه .حتما با مقامات تماس بگیرید کمک میکنند .به هر صورت به حرف یک خانواده باید گوش کنند.
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    ب تو چي ميرسه؟؟؟؟؟؟؟؟خدا شر همه تون رو از اين مملكت خلاص كنه
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    5 سال قبل شما مشرقی ها کجا بودید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا الان مصاحبه گرفتید؟؟؟؟ بقران محمد قسم این کارها زشت است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اگر واقعا قصد کمک به اون بنده خدا را داشتید از طریق سفارت یا وزارتخانه انجام می دادید نه اینکه به دولت بتازید . چه دولت احمدی و چه دولت روحانی.
  • گیلانی ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    منفی ها جوابته که گرفتی فاشیست عوام فریب
  • حسین ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    خدا گرگ بیابان رو هم گرفتار نکنه چه رسد به یک انسانی با داشتن زن وبچه اونهم در غربت من که قبول نمی کنم این راننده قاچاقچی باشه با این مقدار مواد ذهن اکثر کاربران که من خوندم بیشتر نظر به معتاد این شخصه خوب یه معتاد مجرم نیست بیمار باید درمان بشه حالا اگه تبعه کشور اروپای میبود چه قشقلی به پا میکردن به علت سخت بودن رفت امد به نظر من هر حکمی که کشور ارمنستان داد دوران محکومیت در ایران اجرا بشه ...
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    من در یکی از شهرهای مرزی ترکمنستان زندگی میکنم.خیلی از دوستام و فامیلام یا راننده هستن یا تریلی دارن میدن به راننده،بدون استثنا همشون گلایه دارن از مامورای اونجا،میگن دنبال راهی هستن که رشوه بگیرن،اذیت میکنن.خیلی از ماهیگیرای طرف ما هم الان اونجا زندانین.تکلیفشون مشخص نیست خونوادهاشونم خبر درستی ازشون ندارن
  • اکبری ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    همه بدانید آن کسانی که در اینجا نظری می دهند یا شکم سیرند یا درد کشیده .ان کسانی که نظر منفی می دهند افرادی هستند که منافعشان در خطر می افتد و دوست ندارند این مسایل عنوان شود .مطمنا کسانی هستند که اینجا افشاگری شده.وگرنه در ضعف دولت قبلی و فعلی در پیگیری این بی گناهان شکی نیست .ربطی به دولت قبلی و فعلی ندارد.این واقعیت است اگر برای یکی از نزدیکان خودشان چنین ظلمی می شد باید آن موقع از انها سوال کرد نه الان که از روی شکم سیری حرف می زنند. بیایید همه همت کنیم به این افراد کمک روحی و... کنبم این حداقل کار مسلمانی مان است. خواهرم خانم کریمی .خدا با شما است.صبور باشید و فقط امید به خدا داشته باشید.
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    0 0
    باسلام توکلتون به خدای بالای سر باشه انشاا تمام میشه همه سختیاتون و حضور پدر عزیزتون رو در کنارتون خواهید دید رضا هستم بیرجند پسر عموم اونجا یه وکیل میشناسه اگه خواستید باهاش تماس بگیرید 093650955..
  • بهار ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
    0 0
    لطفا به پرونده زندانیهای ایرانی که درترکمنستان اسیر هستندوبیشترشون بی گناهندرسیدگی کنید،یا تبادل زندانی انجام بدین.باتشکر فراوان
  • زهرا ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    باعرض سلام وخسته نباشید،برادرمن پنج ماه پیش ،باراسپندازافغانستان به سمت ایران میاوردکه در ورودی کشور ترکمنستان با گزارشی که ازقبل داده شده بوده ،دستگیرمیشه،واز داخل بارپلمپ شده ،نزدیک یازده کیلو موادمخدر درمیارند،وبه بیست وسه سال حبس محکوم می کنند،اون تازه داماد ه واصلا ازباری که پلمپ شده بوده خبرنداشته وبی گناه توی کشورغریب زندانی شده،شماروبه خدا ،به ایرانیان زندانی شده درترکمنستان رسیدگی کنید وازحقشون دفاع کنید،خیلیهارو براشون پاپوش درست می کنندتاحق حساب ازشون بگیرند،آخه باری که پلمپ شده ،چه ربطی به راننده بدبخت داره،شماروبه خدا به دادبرادرم وامثال اون برسید.خواهش میکنم،یک گزارش دراین مورد تهیه کنید.باتشکرفراوان.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس