مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران می‌گوید: دستیابی به تجهیزات استراتژیکی مانند موشک و پهباد در تحریم‌ها عظمت ملت ایران را ثابت کرد، به لطف خداوند این پیشرفت‌ها همچنان استمرار یافته و اشراف اطلاعاتی سپاه امنیت خوبی را در پی‌آورده است.

به گزارش مشرق، سردار رمضان‌شریف در گفتگویی به پیشرفت های نظامی و برنامه های اخیر سپاه اشاره کرده است.

 مهم ترین فعالیت‌هایی که از سوی سپاه پاسداران در نیمه دوم امسال اجرا می شود شامل چه برنامه هایی است؟

سردار شریف: معمولاً برنامه‌های حوزه دفاعی و نظامی سپاه برنامه‌های سالانه است که طبق جدولی مشخص دنبال شده و کمتر اطلاع‌رسانی می‌شوند به غیر از رزمایش‌های سپاه که اطلاع‌رسانی می‌شود. این رزمایش‌ها مناسبتی است و در هفته بسیج، هفته دفاع‌مقدس و در ایام تعطیلات نوروز و تابستان عملیات فرهنگی راهیان‌نور صورت می‌گیرد.

در حوزه دفاعی نظامی نیز رزمایش‌هایی صورت گرفته تقریبا 50 درصد در نیمه‌اول و 50 درصد در نیمه‌دوم سال است و اطلاع‌رسانی آن به سیاست‌های کلی بستگی دارد و قطعاً در نیمه‌دوم سال رزمایش‌هایی مشترک و ترکیبی از دو نیرو خواهیم داشت، زمان برگزاری آن‌ها نیز بستگی به شرایط دارد و جزئیات در زمان اجرا اطلاع‌رسانی می‌شود.

بخش دیگری از کارهای سپاه پاسداران به اقدامات غیرنظامی معطوف می‌شود و تفاوتی هم بین نیمه اول و دوم سال ندارد چراکه به لحاظ تنوع آب و هوایی و تعدد پروژه‌ها کار‌ها انجام می‌شود. در حوزه آموزش و تربیت نیروی انسانی تفاوتی محسوس در نیمه اول و دوم سال وجود ندارد مگر اینکه اتفاق خاصی در نیمه دوم سال باشد تا کارهای اقتضایی انجام گیرد.

بسترهای امنیت پایدار در شمال غرب کشور فراهم شده است

 امنیت موجود در مرزهای آذربایجان‌غربی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سردار شریف: ‌تامین امنیت در دو منطقه ‌شمال‌غرب کشور و ‌منطقه سیستان و بلوچستان به لحاظ حساسیت‌هایی که از گذشته وجود دارد، به مجموعه سپاه واگذار شده‌ است.

در شمال‌غرب کشور از ابتدای انقلاب تا بدو پیروزی مسائل ناامنی داشتیم و شهدای زیادی برای برقراری امنیت و استمرار آن تقدیم نظام شد، گروهک‌های ضد انقلاب در این منطقه افرادی تربیت می‌کردند که اهداف آن‌ها جلوگیری از ارائه خدمات نظام جمهوری اسلامی بود تا دولت نتواند خدمات زیرساختی به مردم ارائه کند چرا که این ضعف افزایش نارضایتی مردم را رقم می‌زد.

در زمان جنگ به سبب شرایط موجود بخشی از ناامنی‌ها نیز وجود داشت و یگان‌های مختلف سپاه و ارتش برای تامین امنیت تلاش می‌کردند؛ اما امروز به صراحت گفته می‌شود که از دوره قاجار به بعد اقداماتی که سپاه و مهندسی نیروی زمینی سپاه برای استحکام نوار مرزی در شمال‌غرب انجام داده، بی‌سابقه بوده است.

برخی از شهرستان‌ها مثل پیرانشهر در نوار شمال‌غرب کشور 25 تا 30 کیلومتر با نقطه صفر مرزی فاصله دارند که این فاصله جولانگاه و محل تردد قاچاقچیان و گروهک‌های ضد انقلاب تبدیل شده بود و امنیت مردم را مورد تهدید قرار داده بودند، در برخی از مقاطع نیز کشور همسایه قادر به تامین امنیت منطقه نبود بنابراین کاری که نیروی زمینی سپاه در 6 سال اخیر، توانسته با استقرار کامل در نوار مرزی به‌ویژه در جاده‌های مرزی به احداث جاده‌ها، برجک‌ها و پایگاه‌ها بپردازد تا امنیت مرزی را حاکم کند.

استقرار نیروهای سپاه روی ارتفاعات قندیل از مباحثی است که از اول انقلاب تاکنون تحقق نیافتاده بود، از سوئی این منطقه، نقطه‌ای است که همواره تروریست‌ها در آن منطقه دست به شرارت می‌زدند.

کار مهندسی بزرگی برای استحکامات آن منطقه انجام گرفت و استقرار نیروهای ورزیده که با تمام توان توانستند، امنیت را از آن‌جا پا بر جا کنند، از مهم‌ترین اقدامات سپاه ‌است، به طوری که الان پیرانشهر همانند شهرهای مرکزی کشور از امنیت کامل برخوردار بوده و این از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است. مسافران امروز می‌توانند در پیرانشهر یا مهاباد بدون کوچک‌ترین مشکلی تردد کنند؛ باید توجه داشت که این امنیت در سایه طراحی هوشمندانه و زحمات نیروهای سپاه به‌دست آمده‌است.

گروهگ‌های منافق و ضدانقلاب پایگاه‌های خود را از دست داده‌اند

این اقدامات ناشی از اشراف اطلاعاتی و تحلیل خوب سپاه از حوادث منطقه بود. در عین حال برنامه‌های طراحی شده برای استحکام مرز قبل از جریانات شروع درگیری‌ها در سوریه بود؛ می‌دانید که منطقه شمال‌غرب کشور تحت عنوان «منطقه مدیا» اعلام شده بود یعنی منطقه‌ای که صاحب ندارد بنابراین محل استقرار و رفت‌و‌آمد گروهک‌هایی شده بود که گاهی علیه ایران و گاهی علیه ترکیه اقدام می‌کردند و گاهی نیز علیه سوریه دست به عملیات می‌زدند.

سپاه با تحلیل واقع بینانه‌ای که از تحولات آینده داشت، قبل از درگیری‌های سوریه این نقطه را بست و با استقرار در نوار مرزی، شعاع قابل توجهی را حتی تا آن طرف مرز کنترل کرد به‌گونه‌ای که در جریان درگیرهای کشورهای منطقه، از امنیت برخوردار بودیم و اکنون تقریباً استقرار کاملی در مرزهای شمال غرب کشور یافته‌ایم.

از منظر سپاه بستن نوار مرزی و ایجاد امنیت، بستر اولیه‌ای برای توسعه، عمران و آبادانی است. در این منطقه سپاه در احداث جاده‌های روستایی و بین شهری، پل‌ها، سد‌ها و فعالیت‌های مهندسی پیش قدم بود و در بخش خدمات‌رسانی همچون بهداشت، درمان و بیمارستان‌های صحرایی و در توانمند‌سازی مردم در حوزه کارهای کشاورزی و فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای را شروع کرده است.

این اقدامات سبب شده که انواع هزینه‌ها کاهش یابد، همه این خدمات ناشی از نگاه حضرت آقا به مردم در مناطق مختلف کشور است. سپاه نیز به این مطالبه مقام معظم رهبری با وجود همه مشکلات توانسته جامه عمل بپوشاند و نتیجه این شده که امنیت امروز در کشور قابل مقایسه با قبل نیست.

پیشرفت های موشکی و هوا فضای سپاه متکی به تجربه دفاع مقدس است

 نظر شما در مورد پیشرفت های نظامی به ویژه دستیابی به توان بازدارندگی موشکی کشور چیست؟

سردار شریف: درباره توانمندی‌های دفاعی کشور در حوزه موشکی، پهپاد و یگان‌های شناوری در مرزهای آبی باید به تجربه‌ای که از دفاع مقدس و تهدیداتی که با آن روبه‌رو بودیم یا حتی بعد از دوران دفاع مقدس توجه داشته باشیم. نکته کلیدی این است که سپاه تجربه‌ای که از جنگ تحمیلی به‌دست آورد این بود که نباید اجازه دهیم کشور یک بار دیگر در چنین غافل‌گیری قرار گیرد بدین منظور سپاه مهمترین ماموریت خود را تقویت حوزه دفاعی کشور با بهره‌مندی از تجارب دفاع مقدس قرار داد و خوشبختانه تا کنون لحظه‌ای برای توانمندسازی کشور غفلت نکرده است.

دستاوردی که امروز در حوزه موشکی، پهپاد و شناورها در حوزه تجهیزات نظامی سپاه می‌بینیم، مربوط به مجاهدت‌ها و برنامه‌های سال‌های متمادی است که ثمره آن را امروز شاهد هستیم. همین توان موشکی سپاه با چهره برجسته شهید طهرانی‌مقدم با 25 سال تفکر و تلاش همراه است و در بقیه حوزه‌ها نیز همین‌طور است.

دشمنان به سادگی نمی‌توانند برنامه‌های نظامی ما را طراحی کنند

نکته مهم این است که امروز تقریبا به مرحله‌ای رسیدیم که دشمنان به سادگی نمی‌توانند برنامه‌های نظامی ما را طراحی کنند ما باید به نسل جوان در تبیین این دست آورد بزرگ تلاش کنیم، همه این پیشرفت‌ها در زمانی مطالعه، طراحی و تبدیل به محصول شده است که در اوج تحریم‌ها قرار داشتیم به‌ویژه در مسائل دفاعی و امنیتی.

ما در تجهیزات استراتژیکی مثل موشک و پهپاد سخت‌ترین تحریم‌ها را داشتیم ولی به سبب اراده، پشتکار، مدیریت جهادی و اعتماد به نفس نیروهایمان توانستیم به این مرحله برسیم.

بهترین هدیه سپاه به دولت‌ها امنیت پایدار در مرزهای کشور است

درس بزرگی که برای حوزه لشگری می‌توان گرفت این است که می‌شود در اوج تحریم‌ها مشکلات را حل کرد و در راستای پیشرفت گام برداشت، در حوزه دفاعی و نظامی قادر هستیم از کشور دفاع کنیم، امروز افتخار می‌کنیم که عامل اصلی این پیشرفت نیروی انسانی معتقد و با ایمان و انگیزه است که همه این‌ها در کنار هم قدرت ما را نشان می‌دهد. بهترین هدیه سپاه به دولت‌ها این است که از امنیت کشور مطمئن هستند و می‌توانند در این فضای امن به فعالیت بپردازند؛ قطعا دولت‌ها قدر آن را می‌دانند و در فضای اقتدار و پایدار به فعالیت می‌پردازند.

 سپاه برنامه‌ای با عنوان "رو‌ در‌ رو با شیطان" در رسانه ملی پخش کرد که مخاطب زیاد و بازخورد خوبی نیز در فضای رسانه‌ای داشت، فکر نمی‌کنید برای تبیین چگونگی به‌دست‌آمدن امنیت پایدار در شمال‌غرب کشور نیز به ساخت چنین برنامه‌روشن گرانه‌ای نیاز داریم؟

سردار شریف: نسل امروز ما با توجه به فاصله‌ای که از جنگ و انقلاب دارند، اطلاعات کاملی از روند طی شده ندارند، در مستند رو در رو با شیطان، وضعیت گذشته خلیج فارس و توانمندی ما به تصویر کشیده شده است.

پیشنهاد شما موضوع خوبی است که باید در ارتباط با آن کار دقیق و مستند علمی انجام شود تا روشن شود وضعیت امنیتی ما در شمال‌غرب چگونه بوده و چه مصائب و مشکلاتی را مردم در این منطقه تحمل کرده اند.

ما با اعتقاد می‌گوییم که مردم ما در شمال‌غرب کشور هیچ گونه مشکلی نداشتند، ایجاد‌کنندگان مشکل کسانی بودند که درصدد سوء‌استفاده از شرایط قومی برای رسیدن به اهداف خود بودند و با عدم اقبال مردم و قدرت نیروهای مسلح مواجه شدند.

توده مردم منطقه همواره نگاهی که به نظام و حافظان امنیت دارند، مثبت است؛ ساخت چنین برنامه‌ای می‌تواند برای مردم جذاب باشد و بخشی از جامعه را بیمه کند و از تکرار چنین سوءاستفاده‌های نیز پیشگیری کند.

نحوه ایجاد امنیت در منطقه جنوب و شمال‌غرب کشور یک نمونه بومی بوده و مختص انقلاب اسلامی است چراکه پیوسته نگاه انقلاب اسلامی به توده مردم است، این نگاه منحصر به فرد است و ما در برقراری امنیت در صدد هستیم مردم کمترین آسیب را ببینند و این یک شاخص است برای فرزندان انقلاب.

 چند وقتی است که سیاست‌های ایران در مبارزه با رژیم صهیونیستی صراحت بیشتری پیدا کرده از جمله موضوع ضرورت تسلیح کرانه باختری، با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر این موضوع‌، ارزیابی شما از آمادگی و وضعیت عمومی ساکنان کرانه باختری برای این کار چیست؟

سردار شریف: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب فراتر از جغرافیای رسمی ما است. امروز فلسطینی‌ها نگاه می‌کنند، می‌بینند تنها حامی بی‌ادعا و صادقشان از اول انقلاب تا کنون جمهوری اسلامی است.

رهبر معظم انقلاب تدابیری اتخاذ و اعلام می‌فرمایند تا مردم آن سرزمین به دنبال این رهنمود بروند، اطلاعات و شواهد نشان می‌دهد مردم کرانه باختری وقتی به جنگ 51 روزه حماس با اسرائیلی‌ها نگاه می‌کنند، می‌بینند که تنها راه کمتر تلفات‌دادن و کمتر تحمل زور‌گفتن است همان مقابله به مثل مسلحانه است تا بتواند بازدارندگی ایجاد کنند.

تفکری که در کرانه باختری وجود داشته و سبب بسیاری از بدبختی‌های جامعه فلسطینی شده همین تفکر صلح، سازش و نرمش با رژیم صهیونیستی بوده است. امروز هر شهرکی که ساخته می‌شود فضای تنفسی فلسطینی‌ها گرفته می‌شود و به محض ساختن شهرک، ساکنان آن منطقه توسط شهرک‌نشین‌های صهیونیسم مورد هدف قرار می‌گیرند.

تدبیر رهبر معظم انقلاب در راستای هم‌افزایی در حوزه مقاومت است و توان افزایی برای فلسطینی‌های علاقمند به سرزمین مادری و رهایی از ظلم و ستم را در پی دارد. صهیونیست‌ها نشان دادند که تابع هیچ نوع قانون و مقررات نیستند، آمریکایی‌ها در 10 دور مذاکرات که با هدف متوقف‌سازی شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی انجام شد، به نتیجه نرسیدند، حال بماند که صوری یا واقعی، اعلام کردند که زورشان به نتانیاهو نرسید و در واقع فرآیند مذاکرات به شکست انجامید.

مجموع این‌ها که در کنار هم گذاشته می‌شود، مشخص می‌شود فلسطینی‌ها رویکرد مقاومت و ایستادگی را انتخاب کرده‌اند و همراهان فلسطینی‌ها و توده مسلمانان و ملت ایران نیز به مردم فلسطین کمک می‌کنند؛ این واقعیت است که تا خودشان مطالبه‌ای نکنند از بیرون نمی‌شود کار خاصی انجام داد. مقاومت مردم غزه و فلسطین قابل تقدیر است و حتما راه‌هایی برای تقویت آن‌ها وجود دارد و امیدواریم این مرحله از فرمایش مقام معظم رهبری تحقق یابد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس