کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام امروز و فردا با حضور علمایی از ۸۰ کشور جهان در قم در حال برگزاری است.

به گزارش مشرق، امروز جهان بشریت و به خصوص دنیای اسلام با پدیده شومی به نام تکفیری‌ها مواجه است که تفکر و اقدامات جنایتکارانه این گروه‌ها اعتقادات و باورهای مسلمین را هدف گرفته است.

یکی از دردناک‌ترین مسائلی که جهان اسلام با آن رو به رو است، فتنه تکفیر است که این غده بدخیم که به تصویر منفی از اسلام دامن می‌زند، جنایات بسیاری را در کشورهایی همانند سوریه، عراق، پاکستان مرتکب شده که برخی از این جنایات در تاریخ بشریت بی‌سابقه و یا کم سابقه بوده است.

کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام نیز با درایت آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی و جمعی از علما و فضلای حوزه‌های علمیه به منظور مقابله با فتنه تکفیر در جهان اسلام، دعوت به صلح و دوستی و برادری و تعامل میان مذاهب بر اساس حکمت، موعظه و جدال احسن، تلاش برای هوشیارکردن مسلمانان نسبت به ماهیت زشت و کریه جریان‌های تکفیری، ایجاد صف واحد و گسترش زمینه‌های همگرایی مسلمانان برای مقابله با تکفیر، تلاش برای شناساندن توطئه‌ها و نیرنگ‌های جهان غرب در سایه حمایت از جریان‌های تکفیری از سال گذشته طرح ریزی شده است.

در این کنگره که با حضور علمای جهان اسلام اعم از شیعه و سنی برگزار می‌شود، برآورد خطرات و آسیب‌های این جریان‌های تکفیری تبیین و راه‌های برون رفت از این چالش که مخاطرات آن روز به روز در حال گسترش است مورد بررسی قرار می گیرد.

آیت الله مکارم: داعش نه «دولت» است و نه «اسلامی»/ آیت الله جنتی: با کار فرهنگی با تکفیری‌ها مقابله شود/ ابراهیم جعفری:داعش به نام اسلام آمد تا جوامع مسلمانان را از هم بپاشد/اسامی شخصیت‌های کنگره

برای دیدن گزارش تصویری اینجا کلیک کنید

آیت الله العظمی جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید که سالیان دراز در مسیر مبارزه علمی با افکار انحرافی و متحجرانه دینی؛ عمر خود را سپری کرده است هدایت علمی این کنگره بزرگ را بر عهده دارد.

راهکارهای علمی کنگره شامل مواردی از جمله، تببین پیشینه، کارنامه و عملکرد سیاه جریان‌های تکفیری در جهان اسلام، نقد و بررسی انحرافات اعتقادی جریان‌های تکفیری، نقد و بررسی شبهاتی که توسط این جریان‌ها بر بال امواج رسانه‌ها و فضای سایبری جهان اسلام را تهدید می‌کند، نقد و بررسی پیامدهای سیاسی‌ـ اجتماعی جریان‌های تکفیری و هم گرایی آن‌ها با دشمنان قسم خورده اسلام و همچنین بررسی راه‌های برون رفت از فتنه تکفیر و ترسیم جامعۀ ایده آل است.

جهان اسلام امروز از فتنه تکفیری‌ها رنج می‌برد

دبیر کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه جهان اسلام امروز از فتنه تکفیری‌ها رنج می‌برد، اظهار داشت: در سال‌ها و قرون گذشته موضوع تکفیری‌ها به این اندازه گسترده نبود که امروز شاهد سربریدن و نبش قبر کردن، ویران ساختن اماکن مذهبی و اقدامات تروریستی هستیم.

حجت الاسلام سیدمهدی علیزاده موسوی بیان داشت: اقدامات جنایتکارانه تکفیری‌ها، یادآور قرون وسطای غرب است که متاسفانه موجب ایجاد مشکلات حاد و اساسی برای دنیای اسلام شده است.

وی با اشاره به چرایی و چگونگی تکفیر در جهان اسلام بیان داشت: از عوامل ایجاد جریان‌های تکفیری می‌توان به عوامل خارجی اشاره کرد که دشمنان اسلام و استعمارگران در این مسیر دست به توطئه می‌زنند.

مدیر پژوهشکده حج و زیارت، ادامه داد: بحث فرقه سازی از مهم‌ترین استراتژی‌ها و سیاست‌های استعمارنو است و وقتی فرقه سازی رشد می‌کند در واقع مباحث تکفیر را هم در خود جای می‌دهد.

وی متولی جریان وهابیت را انگلیس برشمرد و افزود: وهابیت با حمایت انگلیس رشد و بعد آمریکا از آن حمایت کرد و امروز نیز شاهد حمایت‌های بی‌دریغ غربی‌ها از این جریان  هستیم.

دشمنان تلاش می‌کنند جهان اسلام را از درون تهی کنند

وی اضافه کرد: فرقه وهابیت از قرن دوازده تا کنون ۴۰۰ هزار کشته از مسلمین گرفته است و هدف امروز استعمارگران، ایجاد تفرقه در دنیای اسلام است و تلاش می‌کنند جهان اسلام از درون تهی شود و امروز هم شاهدیم که جریانات تکفیری مولد جهان غرب هستند.

کار‌شناس ارشد اندیشه سیاسی جهان اسلام، در ادامه با اشاره به عوامل درونی ایجاد جریانات تکفیری در دنیای اسلام ابراز داشت: تعصبات و اهانت‌های مذاهب اسلامی در ایجاد جریانات تکفیری بی‌تاثیر نیست که در این میان شاهد توهین جریانات افراطی شیعی و همچنین جریانات افراطی اهل سنت نسبت به مقدسات یکدیگر هستیم که این موارد به نوعی در ایجاد و رشد جریانات تکفیری موثر بوده است.

وی با بیان اینکه جریان تکفیر را باید در دو حوزه داخلی جهان اسلام و حوزه فرا دینی جهان بشریت پیگیری کرد افزود: در حوزه داخلی چند خطر اساسی جهان اسلام را تهدید می‌کند که نخست این است که موجب فرقه گرایی می‌شود و اثر آن افزایش دشمنی در بین مسلیمن خواهد شد.

آیت الله مکارم: داعش نه «دولت» است و نه «اسلامی»/ آیت الله جنتی: با کار فرهنگی با تکفیری‌ها مقابله شود/ ابراهیم جعفری:داعش به نام اسلام آمد تا جوامع مسلمانان را از هم بپاشد/اسامی شخصیت‌های کنگره

برای دیدن گزارش تصویری اینجا کلیک کنید

جریانات تکفیری تمدن اسلامی را از بین می‌برد

دبیر کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام افزود: از طرفی مشکل دیگری که جریان‌های تکفیری ایجاد می‌کنند، موجب از بین بردن تمدن اسلامی می‌شوند به گونه‌ای که با ادامه چنین روند به زودی شاهد خواهیم بود که چیزی از آثار اسلامی در کشورهای اسلامی باقی نمی‌ماند.

سید مهدی علیزاده موسوی

وی با بیان اینکه مشکل دیگری که جریان‌های تکفیری و افزایش فرقه گرایی در دنیای اسلام ایجاد می‌کند؛ در خطر افتادن جان و مال مسلمین است افزود: در سال‌های اخیر شاهدیم که حدود صد و بیست هزار نفر در سوریه کشته شدند که در این بین ۱۲هزار نفر فقط کودک هستند.

جریانات تکفیری اباحی‌گری و سطحی‌نگری در جامعه اسلامی را گسترش می‌دهند

مدیر پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه یکی دیگر از خطرات جریانات تکفیری گسترش نوعی اباحی‌گری و سطحی‌نگری در جامعه اسلامی است افزود: گه‌گاهی فتاوایی از این‌ها صادر می‌شود که واقعاً فتاوای سخیفی است به عنوان نمونه بحث جهاد نکاح یکی از مباحثی است که واقعا برای جهان اسلام بسیار زشت است؛ یا فتاوایی مانند اینکه گل بردن برای مریض حرام است، آب یخ خوردن حرام است، زمین گرد نیست و این فتاوا همه‌اش در بستر این فضای تکفیری شکل می‌گیرد و جایگاه اندیشه اسلامی را در جهان اسلام تخریب می‌کند.

حجت الاسلام علیزاده موسوی، با اشاره به خطرات جریان‌های تکفیری در جهان بشریت عنوان کرد: اقدامات این جریانات افراطی به اسلام هراسی و اسلام ستیزی دامن می‌زند.

جریان‌های تکفیری به شدت به اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی دامن می‌زنند

وی افزود: جهان غرب بدنبال آن است که اسلام را دینی خشن و خشونت طلب نشان دهد که برای اثبات گفته‌های خود نیز اقدامات تکفیری‌ها را علم می‌کند و اینگونه عنوان می‌کند که مسلمانان یکدیگر را به گونه‌ای فجیع می‌کشند و سر همدیگر را از بدن جدا می‌کنند و جریان‌های تکفیری به شدت به اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی دامن می‌زنند.

دبیر کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام بیان داشت: وجود جریانات تکفیری در اسلام مانع گسترش افکار و اندیشه‌های اسلامی به دنیا می‌شود و وقتی که چهره زشتی از اسلام به مردم جهان نشان داده شود؛ مسلمین نیز برای ارائه باور‌ها و آزمان‌های به حق خود آنگونه که باید و شاید به میدان نمی‌آیند.

وی عنوان کرد: در سال ۲۰۱۳، حدود ۹ هزار نفر در عراق و در کشور سوریه قریب به ۱۲۰ هزار نفر تا کنون کشته شدند و در کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان هر روز شاهد این هستیم که مسلمین از بین می‌روند. به همین دلیل به منظور مقابله با گسترش تکفیر در دنیای اسلام، کنگره‌ای را تحت عنوان کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام توسط آیت الله العظمی مکارم شیرازی و آیت الله العظمی سبحانی و جمعی از علما و اندیشمندان حوزه‌های علمیه پایه‌ریزی شده که پیش نشست‌های آن در کشورهای مختلف برگزار و این کنگره روزهای دوم و سوم آذر ماه در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.

کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام آغاز شد

کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام با حضور اندیشمندان و علمای جهان اسلام در قم آغاز شد. این کنگره صبح یکشنبه با حضور علمایی از ۸۳ کشور جهان در موسسه امام کاظم(ع) آغاز شد و مراجع و مفتیان کشور‌های مختلف اعم از شیعه، اهل سنت و سایر فرقه‌ها با هدف مقابله با تکفیر در این همایش شرکت دارند.

آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی که ریاست این کنگره را بر عهده دارد به عنوان نخستین سخنران به ارائه گزارشی از روند برگزاری کنگره و دیدگاه‌های خود می‌پردازد.

این مرجع تقلید تاکید کرد که مقالات كنگره جهانی جریان‌های تكفیری و افراطی از دیدگاه اسلام در ۱۷ كتاب و چهار بخش به چاپ رسیده است.

دبیری علمی این کنگره را آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی برعهده دارد.

به گفته حجت‌الاسلام علیزاده موسوی رئیس ستاد اجرایی این کنگره، در روز اول این كنگره شخصیت‌های برجسته دینی سخنرانی می کنند و در روز دوم ۶۰ مقاله تخصصی در كمیسیون‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مقابله با فتنۀ تکفیر در جهان اسلام؛ دعوت به صلح و دوستی و برادری و تعامل میان مذاهب بر اساس حکمت، موعظه و جدال احسن؛ تلاش برای هوشیارکردن مسلمانان نسبت به ماهیت زشت و کریه جریان های تکفیری؛ ایجاد صف واحد و گسترش زمینه های هم گرایی مسلمانان برای مقابله با تکفیر و تلاش برای شناساندن توطئه‌ها و نیرنگ های جهان غرب در سایه حمایت از جریان‌های تکفیری از اهداف برگزاری این کنگره است.

کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام طی روزهای دوم و سوم آذرماه در موسسه امام کاظم(ع) شهر قم برگزار می‌شود.

حضور مراجع تقلید و علمای شاخص در کنگره جهانی جریان‌های تکفیری

 آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و محمود هاشمی شاهرودی در این کنگره که دقایقی پیش آغاز شده حضور دارند.

همچنین حضرات آیات ابراهیم امینی، محمدعلی تسخیری، اعرافی، حسینی بوشهری، جنتی دبیر شورای نگهبان، احمد بهشتی، ری شهری، علوی بروجردی و محسن اراکی در این کنگره شرکت دارند.

حجج اسلام سعیدی تولیت آستانه کریمه اهل بیت(ع)، محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، جمشیدی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و قاضی عسگر نیز در این کنگره شرکت کردند.

ابراهیم جعفری از عراق و مولوی عبدالحمید و مولوی عبدالرحمان سربازی از دیگر مهمانان این کنگره جهانی هستند.

سخنرانی دبیر اجرایی در افتتاحیه

پس از چهارده ماه تلاش مداوم علمی، اجرایی و پژوهشی، "کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام" ساعت 9:15 امروز یکشنبه دوم آذر 1393 در قم افتتاح شد.

پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم و سخنان «دکتر تبرائیان»، دبیر اجرایی کنگره گزارشی از اهداف و مقدمات ةآن ارائه کرد.

«حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیزاده موسوی» با اشاره به جنایاتی که تکفیریون در گوشه و کنار جهان اسلام ایجاد کرده اند گفت: در گوشه و کنار زخم عمیق تکفیر را در مناطق مختلف مشاهده می کنیم.

وی فکر تشکیل این کنگره از آن آیت الله العظمی مکارم شیرازی دانست.

سخنرانی دبیر اجرایی در مراسم افتتاحیه

حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی، صبح یکشنبه در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام که در سالن همایش بین المللی پیامبر اعظم(ص) قم و با حضور علمای جهان اسلام برگزار شد، در سخنانی با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای برگزاری این کنگره اظهار داشت: اگر نگاهی به جهان امروز اسلام بیفکنیم زخم عمیق تکفیر را در مناطق مختلف دنیای اسلام و کشورهای اسلامی می‌بینیم و امروز مسلمانان با فتنه‌ای داخلی؛ به نام تکفیر رو به رو هستند.

وی ابراز داشت: روزی نیست که در صدا وسیما خبر کشته شدن مسلمین و تخریب آثار اسلامی و اماکن مذهبی توسط گروه‌های تکفیری پخش نشود.

آیت الله مکارم: داعش نه «دولت» است و نه «اسلامی»/ آیت الله جنتی: با کار فرهنگی با تکفیری‌ها مقابله شود/ ابراهیم جعفری:داعش به نام اسلام آمد تا جوامع مسلمانان را از هم بپاشد/اسامی شخصیت‌های کنگره

حجت الاسلام علیزاده موسوی، با بیان اینکه در سال ۲۰۱۳ و قبل از ورود داعش؛ در عراق شاهد کشته شدن ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از مردم بی‌گناه این کشور بوده‌ایم افزود: ریشه‌های این اندیشه و اعمال تکفیری‌ها؛ اعتقادی است و آنها برائتی انحرافی از آموزه‌های دینی ایجاد کرده‌اند که به همین دلیل مراجع شیعه، اندیشمندان و علمای حوزه‌های علمیه، تصمیم به برگزاری چنین کنگره‌ای گرفتند.

وی بیان داشت: از دو سال قبل آیت الله العظمی مکارم شیرازی به این نتیجه رسیدند که علما باید در محفلی، علیه تکفیریان اجتماعی داشته باشند و مخالفت خود را با اقدامات این گروه‌های تروریستی اعلام کنند.

دبیر کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام گفت: به دلیل اینکه محتوای این کنگره و اجلاس علمی بود، اولین گام‌ها در عرصه علمی می‌بایست برداشته می‌شد که در این راستا دبیرخانه علمی کنگره به دبیری آیت الله العظمی سبحانی دایر شد.

حجت الاسلام علیزاده موسوی، با اشاره به استقبال خوب دانشمندان و علما در ارائه فراخوان به این کنگره گفت: ۷۱۶ مقاله به دبیرخانه علمی کنگره ارسال شد که از این تعداد ۹۶ مقاله خارج از کشور و ۵۰ مقاله نیز داخل کشور و از اهل سنت بوده است.

وی افزود: این مقالات رسیده در ۸ جلد به زبان‌های عربی و فارسی مننتشر شد و همچنین در نرم افزاری گردآوری و در اختیار عموم قرار گرفته است.

دبیر کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار داشت: در یک تحقیق صورت گرفته بیانات کلیه علمای اسلام، از قرون اول تا کنون در خصوص حرمت تکفیر و محترم بودن خون و مال مسلمین جمع آوری و در کتابی منتشر شد.

وی بیان داشت: از زمانی که تصمیم برای برگزاری این کنگره گرفته شد بیش از دو هزار نفر از علمای جهان اسلام که دارای ویژگی‌هایی از جمله؛ مخالفت با جریانات تکفیری داشته و روحیه تقریبی در آن‌ها وجود داشت و راه کارهایی برای برون رفت از چالش تکفیری‌ها داشتند شناسایی شدند.

حضور ۳۱۵ تن از علمای اسلام درنگره جهانی جریان‌های افراطی

وی ابراز داشت: از این تعداد، ۴۲۰ تن از علما ی جهان اسلام اعم از شیعه و سنی انتخاب شدند که امورز شاهد حضور ۳۱۵ نفر از علمای جهان اسلام در این کنگره عظیم هستیم.

حجت الاسلام علیزاده موسوی، با بیان اینکه برای آمادگی کنگره اصلی، سه پیش نشست در نظر گرفته شده بودافزود: اولین نشست در کشور سوریه برگزار شد که بیش از ۱۲۰ تن از عملای اسلام در این نشست حضور داشتند که به اتفاق نسبت به تکفیر و از بین بردن آثار اسلامی توسط گروه‌های تکفیری اعلام برائت و بیزاری کردند.

وی ادامه داد: پیش نشست دیگری در پاکستان برگزار شد که در این کشور از سال ۲۰۰۶ تا کنون، ۶ هزار نفر توسط گروه‌های تکفیری و تروریستی از بین رفته‌اند که این نشست در اسلام آباد با حضور احزاب مختلف این کشور و علمای اسلام برگزار شد و نظرات و راه کارهای ارائه شد.

دبیر کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اضافه کرد: سومین پیش نشست کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام نیز در کشور عراق با حضور علمای اهل سنت و شیعه برگزار شد.

حجت الاسلام علیزاده موسوی، با اشاره به عناوین علمی این کنگره ابراز داشت: تبار‌شناسی جریان‌های تکفیری، ریشه یابی افکار تکفیری، جریان‌های تکفیری و پیامدهای سیاسی آن و بررسی راهکارهای جهان اسلام برای برون رفت از بحران تکفیر چهار محور علمی این کنگره بوده است.

{$sepehr_album_20031}

آیت الله مکارم در مراسم افتتاحیه: جوانان فریب خورده را از تکفیری‌ها جدا کنیم / داعش نه «دولت» است و نه «اسلامی»

آیت الله مکارم شیرازی در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام گفتند: به همه شما عزیزان خیر مقدم می‌گویم و از حضورتان در این کنگره تشکر می‌کنم. در این شرایط باید انگیزه‌های این گروه منحرف را بررسی کنیم و اندیشه‌های آنان را بشناسیم و ریشه‌های آنان را بخشکانیم. 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به جنایاتی که تکفیریون در گوشه و کنار جهان اسلام ایجاد کرده اند گفت: تا کی باید بنشینیم و این جنایات را تماشا کنیم؟

ایشان افزودند امروز در اینجا جمع شده ایم تا درباره یکی از مهمترین مشکلات جهان اسلام مشورت و رایزنی کنیم و راه حلی برای این مشکل بزرگ و اعمال شوم تکفیری‌ها بیابیم.

آیت الله مکارم: داعش نه «دولت» است و نه «اسلامی»/ آیت الله جنتی: با کار فرهنگی با تکفیری‌ها مقابله شود/ ابراهیم جعفری:داعش به نام اسلام آمد تا جوامع مسلمانان را از هم بپاشد/اسامی شخصیت‌های کنگره

برای دیدن گزارش تصویری اینجا کلیک کنید

مرجع تقلید شعیان گفتند: اسلام دین محبت و رافت حتی نسبت به غیرمسلمانان است. ما باید به دنیا اثبات کنیم که روش آنها از اسلام بیگانه است. و جوانانی که جذب آنها شده اند را از آنها جدا کنیم. مبارزه نظامی با این گروه لازم است اما کافی نیست. باید ریشه های آنها بوسیله علمای اسلام خشکیده شود. 

آیت الله مکارم شیرازی سپس سخنان خود را به زبان عربی ایراد نمودند که ترجمه آن به شرح زیر است:

سه هدف مهم داریم:

هدف اول اینکه به دنیا اعلام کنیم به اجماع علمای اسلام، جنایات تکفیری ها ربطی به اسلام ندارد. اسلام دین محبت و رحمت و همزیستی به همه مذاهب است.

هدف دوم اینکه جوانانی که به گروههای تکفیری ملحق شده‌اند را از آتش جهنم نجات دهیم. زیرا خداوند فرموده هرکس مومنی را عمدا بکشد تا ابد در جهنم خواهد بود.

هدف سوم اینکه مشاوره کنیم برای دست یافتن به راه حلی که مسلمانان بتوانند از این وضعیت خارج شوند.

ما سه خط قرمز داریم: اولا: دوری از مسائل سیاسی مختلف و مسائل افراطی دینی. ثانیا غدم طرح هیچ مساله اختلافی مذهبی، حتی یک کلمه. بلکه باید دستان خود در دست یکدیگر بگذاریم.

ثالثاً: احترام به همه مذاهب اسلامی.

آیت الله مکارم شیرازی سپس به خطرات جریانهای تکفیری اشاره کرده و گفتند: متاسفانه جنایات تکفیریون به دشمنان اسلام بهانه ای داده است که اسلام را دین خشونت جلوه دهند.

ایشان استفاده گروه داعش از نام جلی «دولت اسلامی عراق و شام» هم اشاره کردند و فرمودند: داعش نه «دولت» است و نه «اسلامی» اما دشمنان اسلام این نام را دائما تکرار می کنند تا اسلام را بد جلوه دهند.

اما اکنون با فراموش شدن این دستورات قرآنی، جنایات زیادی صورت می‌گیرد که چهره اسلام را سیاه جلوه می‌دهد.

ما باید ریشه‌ها و منابع اصلی این انحرافات را بشناسیم. بسیاری از پیروان سلفیت خشونت را محکوم کرده‌اند و حتی مفتی اعظم عربستان سعودی دو فتوا صادر کرد. در فتوای اول می‌گوید اندیشه‌های افراطی و تروریستی که به فساد در زمین می‌پردازد ربطی به اسلام ندارد و تصریح کرده است که از اهل جهنم هستند.

در فتوای دوم با شدت بسیار اعمال تروریستی که در روز عاشورا احساء صورت گرفت را محکوم کرد و خواستار قصاص برای مرتکبان آن شد. این دو فتوا قابل تقدیر است.

برپایی نمایشگاه عکس در حاشیه کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری/ دیدگاههای مراجع تقلید

بیش از ۵۰ قطعه عکس با موضوع اهانت به ادیان و پیامبران الهی، قتل و وحشت و کشتار مسلمانان، کشتار زنان و کودکان، اسلام داعشی و آمریکایی و اسرائیلی، فروش انسان و برده‌داری، تخریب طبیعت و سرچشمه آب و... در حاشیه کنگره جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام به نمایش در آمده است.

همچنین دیدگاه‌ها و نظرات مراجع تقلید همچون مقام معظم رهبری، علی سیستانی، ناصر مکارم شیرازی، محمد فاضل لنکرانی، حسین نوری همدانی، وحید خراسانی، جعفر سبحانی، محمدسعید حکیم، هاشمی شاهرودی، بشیر نجفی، جوادی آملی، موسوی اردبیلی، حسین مظاهری و... در مورد جهان اسلام و طرد جریان‌های افراطی و تکفیری به نمایش در آمده است.

کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام به ریاست آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و دبیری علمی آیت‌الله العظمی سبحانی در روزهای دوم و سوم آذرماه در موسسه امام کاظم(ع) شهر قم برگزار می‌شود.

 آیت الله جنتی: با کار فرهنگی با تکفیری‌ها مقابله شود

آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان در "کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام" که امروز در قم برگزار شد گفت: مساله صددرصد سیاسی است و به اسم است که ضربه به مسلمین می زنند. علمای مسیحیت و یهود باید به این برنامه‌ها بیایند چراکه اینها به کسی رحم نمی‌کنند. ناموس مردم را هتک می‌کنند بر هیچ چیز ارزشی قائل نیستند.

وی گفت: این اسلامی که در جمهوری اسلام پاگرفت و سی و پنج سال است که با قدرت درحال صادر کردن اسلام است. بیداری اسلامی در همه جا درحال شکل گیری است. سیاسیون و استکبار جهانی احساس خطر کرده اند که هستی آنان توسط بیداری اسلامی درحال خطر است.

آیت الله مکارم: داعش نه «دولت» است و نه «اسلامی»/ آیت الله جنتی: با کار فرهنگی با تکفیری‌ها مقابله شود/ ابراهیم جعفری:داعش به نام اسلام آمد تا جوامع مسلمانان را از هم بپاشد/اسامی شخصیت‌های کنگره

برای دیدن گزارش تصویری اینجا کلیک کنید

آیت الله جنتی تاکید کرد: آنان تلاش می‌کنند برای اینکه بیداری اسلامی نتیجه خود را ندهد و کشورهایی که در معرض بیداری اسلامی هستند از اسلام گریزان شوند. برهمه مسلمین است که در مقابل تکفیری‌ها و تروریست‌ها تا می توانند مقاومت کنند و کار فرهنگی کنند.

دبیر شورای نگهبان افزود: جوانان کشورهای اسلامی را فریب داده اند و خیال می کنند که برای رضای خدا کار می کنند حرکت خود را حرکت جهادی می دانند و می‌جنگند تا کشته شوند و خود را شهید می‌دانند. اینها می خواهند جان خود را بدهند.

امام جمعه موقت تهران خطاب به شرکت کنندگان در این کنگره گفت: ما باید هم کار فرهنگی کنیم و هم فعالیت های عملی. تنها با منطق و دلیل نمی شود کار کرد. سران آنها با دلیل و منطق کار نمی کنند. اینها حرف سرشان نمی‌شود و حاضر نمی‌شوند در کنگره‌ای با علمای اسلام مناظره کنند.

مجددا تشکر می‌کنم از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و از شرکت‌کنندگان قدردانی می‌کنم و امیدوارم که پیام این کنگره را به گوش جهانیان برسانید.

کنگره جهانی جریان‌های افراطی آغاز شد/آیت الله مکارم شیرازی:داعش نه «دولت» است و نه «اسلامی»/ آیت الله جنتی: با کار فرهنگی با تکفیری‌ها مقابله شود«ابراهیم جعفری»: داعش به نام اسلام آمد تا جوامع مسلمانان را از هم بپاشد 

عناصر داعش تحت عنوان اسلام به هرجنایتی دست زدند باید بدانیم که علمای بزرگوار و خدایی ما باید همه جهانیان را مورد خطاب قرار دهند و اسلام واقعی را معرفی کنند.

امروز در استان‌های عراق جنایت هایی مرتکب شدند در استانهای سنی نشین بود آنها هم تنفر داعش و اکثریت کسانی که توسط داعش کشته شوند پیرو مذاهب سنی بودند در سال دوهزارو چهار گفتیم تروریست نه دین می شناسد نه مذهب.
داعش به نام اسلام آمد تا جوامع مسلمانان را از هم بپاشد . ما باید بدانیم که تروریسم هیچ جایی ندارد و عکس العمل باید واکنش منطقی باشد. چرا آنها به داد فلسطینی ها نمی رسند امروز مسلمانها در همه جا مورد تهدید هستند از طرف داعش. عراق جایی است که داعشی‌ها در آنجا هستند و بدانید که دوستان عراقی شما در برابر داعش به سختی استادگی می‌کنند و بدانید که سربازی که با داعش مقابله می‌کند ارزشمندترین فرد است.
بعضی حرکت‌ها تلاش می‌کرد که نگذارد با داعش مقابله کند اما اکنون سرباز و ارتش به این نتیجه رسیده اند که باید با داعش مقابله کرد.
ما به سران کشورها گفتیم که بدانید فرزندان شما تحت لوای داعش مقابله می‌کنند با دیگران . همه فرزندان در دنیا فرزندان ما هستند و ما نباید اجازه دهیم از آنها سواستفاده شویم.
تشکر می‌کنم از عزیزانی که این اجلاس را برگزار کردند و فرمایشات آیت‌الله مکارم شیرازی را مورد اجر قرار می‌دهیم و امیدواریم مطالب ایشان راهگشای اهداف ما باشد و ما بتوانیم به اهداف خود دست یابیم.

اسامی شخصیت‌های خارجی و داخلی کنگره جهانی جریان‌های افراطی در قم

در همایش کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام شخصیت‌های خارجی همچون محمدصادق محمد یوسف مفتی اعظم ازبکستان، آیت‌الله حجت عضو شورای علمای شیعه افغانستان، شیخ عبدالرزاق قسوم رئیس جمعیت علمای مسلمین الجزایر، عارف‌الدین احمد عضو مجلس ملی و رئیس مجلس العلما اندونزی، عبدالقادر گیسینگ رئیس دانشگاه اسلامی مولاویس اندونزی، عباس دیپالما مسئول موسسه اسلامی امام مهدی(عج) از ایتالیا، الله شکور پاشازاده مفتی اعظم آذربایجان و فیصل مرهل مسئول مرکز الغدیر شهر توکمان آرژانتین حضور دارند.

همچنین عیسی گونش مسئول موسسه اسلامی ندای اهل بیت از آلمان، عبدالعلیم موسی امام جماعت واشنگتن از آمریکا، جعفر العلوی رهبر جنبش عمل اسلامی در بحرین، شیخ محمد المغربی امام جمعه از کشور برزیل، عبدالحی بکالی دبیر کل حزب اسلامی بلژیک، دکتر‌ای کی بدرالدجی وکیل دادگاه عالی بنگلادش، مدحث چلیچ رئیس دراویش بوسنی، علامه راجه ناصر عباس جعفری جعفری دبیر کل مجلس وحدت پاکستان، محی الدین کبیری رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، شیخ یاصالح رئیس ائمه جماعات غیر دولتی تانزانیا، محمد تاساپورت استاد دانشگاه پراتوم تانی از تایلند از دیگر علمای مذاهب مختلف اسلامی هستند که در این کنگره حضور دارند.

علمای دیگری همچون حسن بیدمز معاون حزب سعادت ترکیه، حسن کارالوت رئیس علمای جعفری ترکیه، شیخ عبدالقادر قا‌ها استاد دانشگاه و از علمای برجسته اهل سنت تونس، شهادب الدین کریم اف مفتی اهل سنت روسیه، دکتر تومیتا و دکتر شیمامت از کشور ژاپن، احمد لبی از کشور سریلانکا، حاج هاشم علی السراج از رهبران طریقت صوفیه سودان، عبدالقادر شیخ محمد سخنگوی اهل سنه و الجماعه سومالی، محمد یوسف اسپاهیج مفتی اعظم صربستان، فواد المقدادی مشاور رئیس جمهور عراق، سید صالح حیدری، رئیس وقف شیعی عراق، شیخ محی الدین بهائالدین عضو لجنه فتوای علمای کردستان و مرشد طریقت نقشبندی در این کنگره شرکت کردند.

از بین علمای داخلی نیز آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و محمود هاشمی شاهرودی در این کنگره حضور دارند.

همچنین حضرات آیات محمد یزدی، ابراهیم امینی، محمدعلی تسخیری، اعرافی، حسینی بوشهری، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، احمد بهشتی، حسن ممدوحی، ری شهری، علوی بروجردی و محسن اراکی در این کنگره شرکت دارند.

حجج اسلام سعیدی تولیت آستانه کریمه اهل بیت(ع)، محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، جمشیدی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و قاضی عسگر نیز در این کنگره شرکت کردند.

مولوی عبدالحمید و مولوی عبدالرحمان سربازی از دیگر مهمانان داخلی این کنگره جهانی هستند.

آیت الله مکارم: داعش نه «دولت» است و نه «اسلامی»/ آیت الله جنتی: با کار فرهنگی با تکفیری‌ها مقابله شود/ ابراهیم جعفری:داعش به نام اسلام آمد تا جوامع مسلمانان را از هم بپاشد/اسامی شخصیت‌های کنگرهامام جمعه اهل سنت چابهار: پدیده تکفیر ثمره تلخ نفی تقلید است

مولانا عبدالرحمن ملازئی در "کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام" که در قم برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

وی سخنان خود را با آیه‌ای از قرآن کریم آغاز کرد که بخش‌های مهم این اظهارات به شرح زیر است:

از ابتدای برنامه تا الان استفاده بردیم از فرمایشات سخنرانان ارزنده‌ای که پشت تریبون این کنگره سخن گفتند.

پدیده شومی که امروز مایه دردسر جهان انسانیت و بشریت قرار گرفته باید به علل و انگیزه هایش پرداخت. در همین نشست که بنده از سخنان بزرگوران استفاده کردم چند نکته بنظرم رسید که بیان می‌کنم.

پدیده تکفیر ثمره تلخ نفی تقلید است پس احیای تفکر اهمیت تقلید شخصی یا فردی از مجتهد یا مرجع تقلید واجد شرایط می تواند با یک حرکت تدریجی کند ولی ارزنده و مناسب ریشه های این تکفر افراطی و غیرشرعی و انسانی را بخشکاند.

تکفیر ثمره تلخ حب ریاست و حب و شهوت ثروت است که در افکار این انسان این تفکر پوچ را ایجاد می کند. فعالیت امریکا و انگلیس که با روشهای متعدد مبانی هدف مسلمین را از بین بردند و برای تکه تکه کردن امت از پای ننشستند.

عدم توجه خیلی از مدعیان اسلام یا متداعیان به اسلام به اهداف مقابله و مبارزه و همچنین تحریف معانی جهاد و ستیز با کفار و مشرکین یکی از عوامل است . درحالی که ما به حرمت محرم که در آخرین روزهایش قرارداریم با درسی که از حضرت امام حسین(ع) گرفتیم که ایشان نشان داد که تیغ بهر عزت دین است و بس / مقصد او حفظ آیین است و بس.

در دین اسلام همچنین تفکری وجود ندارد. دین اسلام دین رافت است و نبی اسلام نبی رحمت نبی وحدت است .

فتوا دادن تکفیر یا فتوای تکفیری اهلی دارد کسی باید فتوا بدهد که سالها در مکتب فتوا نزد اساتید ماهر زانوی تلمذ زده و از آنها یاد گرفته و سالها کار کرده و مقام مرجعیت را حفظ کرده است.

فتوا کار کسی است که مفتی و مرجع و مجتهد باشد. هرکسی حق ندارد فتوا صادر کند. اهل سنت افراطی‌ها و حرکات آنان را حرام می‌داند و ناجایز است.

ما در مسائل سیاسی روز و زمان رهبر بزرگ و عظیم الشانی داریم و تابع تفکرات ایشان هستیم.

آیت الله مکارم: داعش نه «دولت» است و نه «اسلامی»/ آیت الله جنتی: با کار فرهنگی با تکفیری‌ها مقابله شود/ ابراهیم جعفری:داعش به نام اسلام آمد تا جوامع مسلمانان را از هم بپاشد/اسامی شخصیت‌های کنگرهنماینده ویژه دبیرکل حزب‌الله: تکفیری‌ها درحال تشدید اختلافات شیعه و سنی هستند

علامه سید ابراهیم امین‌السید رئیس شورای سیاسی و نماینده ویژه دبیر کل حزب الله لبنان  در "کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام" که در قم برگزار شد به سخنرانی پرداخت.

سخنان ابراهیم امین در این کنگره به شرح زیر است:

ابتدا خدا را شاکرم که به من توفیق حضور در این اجلاس را داد و تشکر می‌کنم از شما  و آیت‌الله مکارم شیرازی و سبحانی به خاطر این ابتکار و برگزاری اجلاس.

این اجلاس بیانگر رسالتی است که اسلام بر دوش مسلمانان قرار داده و دفاع از اسلام. این اجلاس در زمانی برگزار می‌شود برای مقابله با پدیده تکفیر و تندروی هاست.

می‌خواهم بصورت خلاصه خطرهای این جریان را برایتان بگویم.

داعشی‌ها تلاش کردند اسلام را بدبین کنند. در زمان معاصر ما بدانیم که آنها تلاش‌هایی که می‌کنند برای این است که اسلام واقعی را بپوشانند و نقش تاریخی اسلام بار دیگر احیا شود.

ما باید بدانیم مجریان های تکفیری تلاش می‌کنند مشترکات مسلمانان را از بین ببرند و وجوه مشترک را کمرنگ کنند و اختلافات شیعه و سنی را روز به روز شدید کنند تا توجیه کنند کشتاری که در صحنه های مختلف مرتکب می‌کنند آنها مخالفان خود را از بین می‌برند.

در حالی که ما باید بدانیم این اجلاس از این جهت اهمیت دارد که می خواهد ماهیت اصیل آن گروههای تکفیری را افشا کند و حرکتی که توسط پیامبر هدایت شده بیان کند.

امت اسلام دارای اهداف باارزشی است که آنها می خواهند وحدت و قدرتی که مسلمانان دارند ضعیف کنند. آنها می خواهند با همیاری دشمنان اسلام خط بطلانی بر حرکت های واقعی مسلمانان بکشند که این یک خطر بزرگ برای جهان اسلام است .

تکفیری‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، فلسطین و مقاومت اسلامی لبنان توطئه می‌کنند آنها درحال اشاعه تروریست بین‌المللی هستند آنها تلاش می‌کنند کشورهای اسلامی و عربی را در برابر خود قرار دهند.

مقابله با این جریانات باید با یک تکفیر اساسی و اندیشه اسلامی باشد. آنها می‌خواهند همه مسلمانان دنیا را هدف قرار دهند. همه علما، مراجع، اندیشمندان و مراکز اسلامی وظیفه روشنگری دارند.

ما حمایت می کنیم از فرمایشات آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین استقبال می‌کنیم از برگزاری چنین اجلاسی در نقاط دیگر جهان.

ما بر وحدت بخشی گروههای اسلامی. امیدواریم از طریق اجلاس یک پیام وحدت بخش روشنی را و تاکید می‌کنیم که نوامیس و مقدسات اسلام و مسلمانان بایستی باطل و حرام اعلام شود باید در برابر آنها ایستاد.

آیت الله مکارم: داعش نه «دولت» است و نه «اسلامی»/ آیت الله جنتی: با کار فرهنگی با تکفیری‌ها مقابله شود/ ابراهیم جعفری:داعش به نام اسلام آمد تا جوامع مسلمانان را از هم بپاشد/اسامی شخصیت‌های کنگرهامام جمعه نیویورک: تکفیری‌ها با مستضعفان مقابله می‌کنند

امام جمعه نیویورک با بیان اینکه بین کسی که تکفیر می‌کند و ظلم می‌کند تفاوت وجود دارد، اظهار داشت: تکفیری‌ها با مستضعفان مقابله می‌کنند.

محمد العاصی نیز در این همایش با تشریح مسئله کفر در آیات قرآن کریم اظهار کرد: تکفیری‌ها تحت پوشش مسئله کفر چه کارهایی که نمی‌کنند.

وی گفت: در قرآن کریم آمده که برخی‌ها نسبت به پیامبرانشان کفر ورزیدند و می‌خواستند ملت خود را به ورطه هلاکت برسانند. تکفیری‌ها با مستضعفان مقابله می‌کنند. خداوند در همین جا می‌فرماید ما کسانی هستیم که این گروه‌ها و افراد را هلاک خواهیم کرد.

امام جمعه نیویورک با بیان اینکه بین کسی که تکفیر می‌کند و ظلم می‌کند تفاوت وجود دارد اظهار کرد: اگر فکری که تکفیری‌ها دارند را در نظر بگیریم می‌فهمیم که آنها می‌خواهند واقعیت جامعه ما را تکفیر کنند و بپوشانند و خداوند می‌فرماید ما برای کسانی که ستم می‌ کنند آتش فراهم کردیم.

العاصی تاکید کرد: تکفیر مرحله ستمکاری تکفیری‌هاست چون حرکت عملی برای ظلمشان انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه تکفیر مترادف کفر است اظهار کرد: دو آیه در قرآن کریم است که می فرماید بگو خداوند کسی است که برای خودش فرزندی اختیار نکرده و شریکی در ملک و حکمرانی ندارد.

امام جمعه نیویورک تاکید کرد: امیدوارم به متن مسائلی که تکفیری‌ها به آن اشاره دارند توجه بیشتری شود تا مقابله جدی با گروه شود.

آیت الله مکارم: داعش نه «دولت» است و نه «اسلامی»/ آیت الله جنتی: با کار فرهنگی با تکفیری‌ها مقابله شود/ ابراهیم جعفری:داعش به نام اسلام آمد تا جوامع مسلمانان را از هم بپاشد/اسامی شخصیت‌های کنگره

برای دیدن گزارش تصویری اینجا کلیک کنید

رئیس دفتر حزب‌الله لبنان:حمایت کشورهای استعماری عامل اصلی گسترش فعالیت‌های تروریستی است

شیخ ابراهیم امین ظهر یکشنبه در کنگره جریان‌های تکفیری و افراطی که در موسسه امام کاظم(ع) در حال برگزاری است با تقدیر از برگزارکنندگان این کنگره اظهار کرد: برگزاری این کنگره و مواضع مراجع و علمای شیعه در مقابله با اندیشه و فکر تکفیر در جهان اسلام بسیار ارزشمند است.

وی در عین حال حمایت کشورهای استعماری را عامل گسترش فعالیت‌های تروریستی گروه‌های تکفیری و افراطی در جهان اسلام ذکر کرد.

رئیس دفتر حزب‌الله لبنان با بیان اینکه هدف داعش و اندیشه تکفیر مقابله با گسترش روزافزون اسلام در جهان است تاکید کرد: تکفیری‌ها و افراطی‌ها در صدد هستند مشترکات بین مذاهب اسلامی را کمرنگ کنند و بین مسلمانان جهان اختلاف بیندازند و آنها را تضعیف کنند.

آیت الله مکارم: داعش نه «دولت» است و نه «اسلامی»/ آیت الله جنتی: با کار فرهنگی با تکفیری‌ها مقابله شود/ ابراهیم جعفری:داعش به نام اسلام آمد تا جوامع مسلمانان را از هم بپاشد/اسامی شخصیت‌های کنگره

برای دیدن گزارش تصویری اینجا کلیک کنید

به اعتقاد شیخ امین، تکفیری‌ها با اتهام لائیک بودن و کفر، اقدام به عملیات تروریستی و انفجاری می‌کنند.

وی افشای جنایت‌های تکفیری را مهم‌ترین وظیفه کنگره جریان‌های تکفیری و افراطی ذکر کرد و افزود: امروز امت اسلامی نیازمند وحدت و اتحاد است.

رئیس دفتر حزب‌الله لبنان تصریح کرد: تکفیری‌ها به دنبال از بین بردن وحدت بین مسلمانان هستند و می‌خواهند با همکاری دشمنان اسلام خطر بزرگی بر سر راه مسلمانان ایجاد کنند.

آیت الله مکارم: داعش نه «دولت» است و نه «اسلامی»/ آیت الله جنتی: با کار فرهنگی با تکفیری‌ها مقابله شود/ ابراهیم جعفری:داعش به نام اسلام آمد تا جوامع مسلمانان را از هم بپاشد/اسامی شخصیت‌های کنگرهتاج‌الدین هلالی عالم برجسته مصری:تکفیر یک طرح آمریکایی برای نابودی امت اسلامی است/ تقدیر از مراجع شیعه

شیخ تاج‌الدین الهلالی پیش از ظهر یکشنبه در کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی که در موسسه امام کاظم(ع) در حال برگزاری است از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به دلیل ابتکار عمل وی در برگزاری کنگره جریان‌های تکفیری تقدیر کرد و گفت: گروه‌های افراطی و تکفیری به بهانه جنگ مذهبی و با پرچم لا اله الا الله حرمت‌ها را زیر پا گذاشته و به قتل و کشتار مردان و زنان مسلمان می‌پردازند.

وی تصریح کرد: این گروه، شعار زیبای الله اکبر را که نمادی از عبادت و آداب مسلمانی در نماز و حج است به یک شعار برای قتل بیگناهان تبدیل کرده‌اند و بدون تردید در ورای این حرکت خبیثانه و تبلیغاتی، دست‌های آمریکایی و استعماری حضور دارد.

به اعتقاد مفتی کل سابق استرالیا، پدیده تکفیر بلای جان امت اسلامی شده و این جماعت، تمامی حدود و مرزهای انسانیت را زیرپا گذاشته است.

الهلالی تصریح کرد: تکفیری‌ها و افراطی‌ها روی بسیاری از جنایتکاران تاریخ را سفید کرده‌اند. آنها به زنان و کودکان رحم نمی‌کنند و حرمت الهی را هتک می‌کنند و یک روش شوم را در پیش گرفته‌اند که نتیجه‌اش بدنامی و مشوه‌کردن وجهه اسلام است.

این عالم مصری بر لزوم ایستادگی قاطعانه علمای جهان اسلام در برابر تکفیری‌ها تاکید کرد و گفت: تکفیر یک طرح آمریکایی برای نابودی امت اسلامی است. آنها با همین حربه، ویرانی سوریه و لبنان و سایر مناطق اسلامی را دنبال می‌کنند.

وی برگزاری کنگره جریان‌های تکفیری و افراطی را یک حرکت شایسته در سطح امت اسلامی دانست و از مراجع شیعه و حوزه علمیه قم برای برگزاری این کنگره قدردانی کرد.

آیت الله مکارم: داعش نه «دولت» است و نه «اسلامی»/ آیت الله جنتی: با کار فرهنگی با تکفیری‌ها مقابله شود/ ابراهیم جعفری:داعش به نام اسلام آمد تا جوامع مسلمانان را از هم بپاشد/اسامی شخصیت‌های کنگره

برای دیدن گزارش تصویری اینجا کلیک کنید

حضور ۱۸ شبکه خارجی و ۵۵۰ نفر از اصحاب رسانه در کنگره جریان‌های تکفیری

نگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام که از صبح یکشنبه با حضور ۳۱۵ تن از علمای جهان اسلام و همچنین شخصیت های سیاسی و مذهبی خارج و داخل ازکشور در سالن همایش های بین المللی رسول اعظم (ص) مرکز علمی امام موسی کاظم (ع) در قم  کار خود را آغاز کرد با استقبال رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت.

این کنگره که بزرگترین اجتماع علمای اسلام در زمینه اعلام برائت از اقدامات تکفیری ها به شمار می رود توجهات رسانه های داخلی و شبکه های تلویزیونی خارجی را به خود معطوف کرده است.

هم اکنون علاوه بر شبکه های داخلی جمهوری اسلامی ایران،  ۱۸ شبکه تلویزیونی خارج کشور نیز  با اعزام خبرنگاران خود مبادرت به تهیه گزارش از این نشست بین المللی کرده اند.

تعداد ۵۵۰ نفر از خبرنگاران و اصحاب رسانه و مطبوعات داخلی و خارجی نیز این کنگره عظیم را پوشش خبری می دهند.

شبکه‌های خبری و تلویزیونی حاضر در این کنگره شامل شبکه‌های العهد، الاخباریه سوریه، آسیا، الفرات، النعیم، النجاه، ولایت، النصر، القدس، العالم، الکوثر، هلال ترکیه، ۱۴ ترکیه، الکوت، فلسطین الیوم، المنار، البلادی و سحر می‌باشند که با تهیه و ارسال گزارشات خبری خود جهان اسلام را  در جریان برگزای این کنگره قرار می‌دهند.


آیت‌الله‌ جوادی آملی:برای کسب علم به قم و ایران مهاجرت کنید

آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم در سخنانی با اشاره به برگزاری کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار داشت: به برکت امام و خون‌های پاک شهدا و حمایت مراجع و رهبری، بزرگترین همایش در حوزه علمیه در حال برگزاری است و شما عزیزان باید کمر همت ببندید و گفتگو بگیرید و مصاحبه کنید تا مهمانان با دست پر از این کشور برگردند.

وی بیان داشت: این افراد از ۸۳ کشور آمده‌اند که آوردن آنان از این تعداد کشور کار آسانی نبوده است؛ همه مراجع و مسئولان و حوزه و دانشگاه تلاش کردند تا اینها بیایند و شما باید حرف‌های عمیق توحیدی را که دارید منتقل کنید؛ اگر حضور در جلسه لازم بود شرکت ‌کنيد.

استاد برجسته حوزه با اشاره به اقتدار حوزه‌های علمیه، بیان داشت: اگر دير بجنبيم نظير آنچه که در جريان وهابيت در حرمين و تخریب قبور ائمه (ع) پيدا شد، پيدا مي‌شود.

وی عنوان کرد: قبلاً يک وقتي مي‌گفتند «اطلبوا العلم ولو بالسين» اما الآن شرق و غرب مي‌گويد ، برای کسب علم به قم و ایران مهاجرت کنید، الان بيش از هفتاد مليت آمدند در قم دارند درس مي‌خوانند، طلبه مي‌شوند و صداي امام و انقلاب و معارف اهل بيت(ع) به دیگر نقاط دنیا می رسانند.

آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: الآن فرصت مناسبي است که شما اين بزرگواري را بکنيد بگذاريد اينها با دست پر برگردند، آنها (مهمانان همایش) را رها نکنید و شبهات را پاسخ دهید زیرا قرآن و روایات ما را رها نکرده‌اند و به اندازه کافی برای آنان پاسخ داریم.


عصر امروز برگزار می شود؛کمسیون های کنگره جریان های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای جهان اسلام

این کمسیون ها از ساعت 15:30 دقیقه امروز دوم آذر ماه در مدرسه امام موسی کاظم(ع) برگزار خواهد شد.

بنابر این گزارش کمسیون تبار شناسی با سخنرانی مولوی مطهری از خواف و شیخ کمالی از خراسان شمالی برگزار می شود.
کمسیون دوم با عنوان سیاسی بوده که ماموستا راستی از کردستان و شیخ خطیبی از قشم در آن سخنرانی خواهند کرد.در کمسیون سوم که با عنوان ریشه یابی برگزار خواهد شد شیخ محمدی از هرمزگان و شیخ جمالی از بوشهری و همچنین مولوی دامنی از بلوچستان و ماموستا محمودی از کردستان حضور خواهند داشت.
برون رفت عنوان کمسیون چهارمی است که ماموستا خاتمی از کردستان و مولوی ساداتی از بلوچستان در آن حضور خواهند داشت.

عالم بنگلادشی:تندروی و تکفیر با اسلام بیگانه است

مولانا صلاح الدین عالم کشور بنگلادش عصر امروز در کمیسیون کنگره برون رفت که در سالن اصلی مدرسه عالی امام کاظم (ع) برگزار شد با اشاره به اینکه دین مبین اسلام با تندروی، ترور و تکفیر بیگانه است اظهار کرد: ما در پرتو این شریعت باید در مسیر سلامت دنیا و آخرت گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام پیام دین را با عمل صحیح خود ما به آموخت یادآور شد: با حرکت در مسیر شریعت می‌توانیم به سعادت دنیا و آخرت دست یابیم.

این عالم بنگلادشی با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام هرگونه ستمگری، تکفیر و زیان رسانی را حرام اعلام کرده‌اند تصریح کرد: اسلام پیروان خود را از هرگونه تندروی باز می‌دارد و تاکید دارد که مسلمانان با رافت مسائل را پیگیری کنند.

اسلام‌شناس ژاپنی:باید فطرت تکفیری‌ها را بیدار کرد

کنجی تومیتا بعدازظهر یکشنبه در کمیسیون ریشه‌یابی افکار تکفیری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام از گروه‌های افراطی به عنوان جریان‌های فاجعه‌آمیز یاد کرد و افزود: اگر درباره جنایات تکفیری‌ها در رسانه‌های ژاپن اطلاع رسانی می‌شد مردم ژاپن هرگز درباره فعالیت این گروه تروریستی ساکت نمی‌ماندند.

وی به نقش امام خمینی(ره) در ترویج اسلام واقعی اشاره و تاکید کرد: امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی را بنا نهادند. ایشان دنبال ساختن جامعه‌ای بودند که افکار انقلاب اسلامی را اجرا کنند.

به گفته این اسلام شناس ژاپنی، پیام انقلاب صدای بیداری اسلام، کمک به مستضعفان جهان و از بین بردن ظلم است.

تومیتا اظهار کرد: گروه‌های افراطی و تکفیری در عربستان علیه شیعه‌ها فعالیت می‌کنند اما اینها در درون خودشان تردیدی نسبت به آموختن اندیشه شیعی ندارند چون نمی‌توانند به راحتی انکار کنند که بیداری اسلامی یک حرکت تدریجی در مقابل لیبرالیسم جهانی است.

وی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی را الهام بخش احیای فطرت بشری دانست و تأکید کرد: برای شیعه و مردم بزرگ ایران که آزمایش سنگینی را پشت سر گذاشته‌اند این مسئله بسیار بااهمیت است.

این پژوهشگر ژاپنی با بیان اینکه خشونت داعش و تکفیری‌ها فطرت بشری جهانیان را آزرده است، اظهار کرد: کاری که داعش انجام داد عاطفه بشریت را مخدوش کرد، پس باید فطرت تکفیری‌ها را بیدار کنیم تا دست از جنایت بردارند.

بومجاهد: نباید به تکفیری‌ها اجازه دهیم بین مسلمانان ناامیدی ایجاد کنند

یکی از پژوهشگران فلسطینی گفت: ما نباید به تکفیری‌ها اجازه بدهیم که در امت ما یاس و ناامیدی ایجاد کنند.

ابومجاهد بعدازظهر یکشنبه در کمیسیون ریشه‌یابی افکار تکفیری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام اظهار کرد: ما به عنوان مسلمانان باید در دین خودمان میانه‌رو باشیم و نباید همدیگر را تکفیر و حذف کنیم.

وی ادامه داد: ما از سرزمین فلسطین به اینجا آمده‌ایم که بگوییم باید رویارویی واقعی با دشمن اشغالگر داشته باشیم که کشور ما را اشغال می‌کند.

وی با بیان اینکه دشمن درجه اول ما آمریکا و اسرائیل است، گفت: ما جوانان فلسطینی قبول نمی‌کنیم که آتشی برای توطئه‌های دشمنان باشیم.

این پژوهشگر فلسطینی تاکید کرد: ما نباید به تکفیری‌ها اجازه بدهیم که در امت ما یاس و ناامیدی ایجاد کنند.

به گفته ابومجاهد، سازمان‌های جاسوسی که نقش اساسی در قربانی کردن جوانان ما در افکار تکفیری دارند باعث شدند این درگیری‌ها میان خودمان به وقوع بپیوندند.

وی با بیان اینکه ما در فلسطین به میانه روی در دین تاکید داریم و از اولویت ما این است که علیه تکفیری‌ها بجنگیم، تصریح کرد: ما هیچ رابطه‌ای با تکفیری‌ها نداریم و هر کدام از ما تکلیف داریم که با پدیده تکفیری‌ها بجنگیم و مقابله کنیم.

شیخ اسامه السید: علمای جهان اسلام باید خطر افکار تکفیری را به مردم گوشزد کنند

یکی از علمای لبنان تاکید کرد که علمای جهان اسلام باید روی منبرها، خطر افکار تکفیری را برای مردم گوشزد کنند.

شیخ اسامه السید بعدازظهر یکشنبه در کمیسیون ریشه‌یابی افکار تکفیری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام از گروه‌های افراطی اظهار کرد: موضوع ایجاد راه حل و درمان پدیده تکفیری پیشنهاد خوبی است و باید درصدد درمان این پدیده باشیم.

وی با بیان اینکه افکار تکفیری از زمان خوارج منتشر شده تصریح کرد: یکی از اشخاصی که تفکر خوارج داشته در کتابی، ابن ملجم قاتل علی ابن ابیطالب را مدح می‌کند که این شخص با این ضربتی که به امام علی وارد کرد قرب الهی را می‌خواست. این فکر، فکر تکفیری است که پشتوانه و بستر دارد.

شیخ اسامه السید تکفیر را از مسائل خطرناک توصیف کرد و گفت: باید وهابی‌ها و تکفیری‌ها را به اسامی آنها بشناسیم.

این پژوهشگر دینی بر لزوم انجام کارهای فرهنگی در راستای شناخت ریشه‌های تکفیر تاکید کرد و افزود: علمای ما باید روی منبرها خطر افکار تکفیری را برای مردم گوشزد کنند.

وی تاکید کرد: در مقطعی، بسیاری از علمای اسلام - مثلا ۳۰ سال پیش- به مسئله وهابی‌ها اشاره نمی‌کردند و می‌گفتند این اختلافات در چارچوب مسائل شیعه و سنی است و سکوت کردند، ولی امروز با پدیده شوم تکفیری مواجه هستیم.

شیخ اسامه السید به گسترده بودن جنایات داعش در برخی کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: داعش تنها با احساسات مردم بازی نمی‌کند، بلکه استخوان‌ها را خرد می‌کند.

وی با بیان اینکه کلمه کفر بیش از ۵۰۰ بار در قرآن آمده، صریح کرد: در برابر علمای اسلام ثابت می‌کنم که باید دستمان را روی زخم بگذاریم و علل پدیده را بررسی کنیم.

هاشم علی السراج از علمای سودان: اهل بیت اساس دین هستند

یکی از علمای سودان، اهل بیت(ع) را اساس دین دانست و گفت: اگر نتوانیم پیام‌های علمی درست درباره اهل بیت(ع) ارائه دهیم کاری نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، هاشم علی السراج بعدازظهر یکشنبه در کمیسیون ریشه‌یابی افکار تکفیری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام از گروه‌های افراطی اظهار کرد: مخاطب ما در کنگره جریان‌های تکفیری و افراطی، وجدان‌ها و ضمیر بیدار جوانان است.

وی با بیان اینکه در سودان از سوی تکفیری‌ها در معرض سوء قصد قرار گرفته، تصریح کرد: ما اینجا نیامدیم که همدیگر را متهم کنیم بلکه‌ می‌خواهیم از این کنفرانس پیام مثبتی به دست بیاوریم و پیامی به جوانان داشته باشیم.

علی السید تاکید کرد: ما می‌خواهیم به جوانان بگوئیم که اسلام دین صلح و امنیت و رحمت است.

وی با تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم، گفت: این عبارت در شخصیت اهل بیت(ع) متبلور می‌شود. اهل بیت(ع) اساس دین هستند و اگر ما نتوانیم پیام‌های علمی درست و صحیحی درباره اهل بیت(ع) ارائه دهیم در واقع کاری نکردیم.

به گفته این عالم سودانی، معانی بسیار ظریفی در قرآن وجود دارد که به اهل بیت(ع) اشاره دارد و این واژه‌ها و معانی باید ترویج شود تا جوانان از آنها مطلع شوند.

وی با ذکر نمونه‌هایی از این مسئله اظهار کرد: اسم فاطمه نشات گرفته از این است که خداوند با محبت فاطمه مسلمانان را از آتش جهنم نجات خواهد داد.

این عالم سودانی در پایان از برگزارکنندگان کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای جهان اسلام قدردانی کرد.

کی از علمای لبنان: خشکاندن ریشه‌های تکفیری‌ها نیازمند راه‌حل‌های درست است

یکی از علمای لبنان خواستار بررسی دقیق دلایل پیدایش پدیده تکفیر شد و گفت: باید برای خشکاندن ریشه‌های تکفیر، راه حل درست ارائه دهیم.

حجت‌الاسلام سید سلیمان موسوی بعدازظهر یکشنبه در کمیسیون ریشه‌یابی افکار تکفیری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام اظهار کرد: باید برای ریشه‌کن کردن تکفیری‌ها، راه‌حل بدهیم نه اینکه مسائل تاریخی را مطرح کنیم.

وی اضافه کرد: باید ریشه‌های تکفیری و افراطی گری را بررسی کنیم تا بتوانیم بگوئیم این کنگره موثر واقع شد.

این عالم لبنانی ریشه‌های پیدایش فکر تکفیری را مهم‌تر از ریشه‌های تکفیر دانست و اظهار کرد: همه ما می‌دانیم ریشه‌های فکر تکفیری کجاست اما باید بدانیم چه عللی باعث شد این فکر تکفیری رواج پیدا کرد.

حجت‌الاسلام موسوی تصریح کرد: باید بدانیم چه چیزی باعث شده جوانان ما به سمت تکفیر روی آوردند.

وی با اشاره به عقیده ابوحنیفه در خصوص کافر ندانستن پیروان مذاهب اسلامی تاکید کرد: مهم این است که بدانیم چرا این گروه‌های تکفیری توانستند افکار و جوانان را به خود جذب کنند.


یکی از علمای بحرین: افراط‌گرایی خدمت به اسرائیل است

نایب رئیس دبیرکل نهضت عمل اسلامی بحرین معتقد است که تکفیرکردن و افراط‌گرایی نوعی خدمت به اسرائیل است.

به گزارش خبرنگار مهر، شیخ عبدالله صالح بعدازظهر یکشنبه در کمیسیون ریشه‌یابی افکار تکفیری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام اظهار کرد: کنگره جهانی جریان‌های تکفیری نقطه آغاز خوبی برای مقابله با تکفیری‌ها خواهد بود و ما از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و آیت‌الله العظمی سبحانی و سایر برگزارکنندگان این کنگره تقدیر می‌کنیم.

وی با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید و روایاتی از پیامبر اسلام گفت: دین اسلام دین رافت و رحمت و ارزش‌های اخلاقی است.

این عالم بحرینی در مورد پیدایش گروه‌های تکفیری اظهار کرد: خوارج اولین کسانی بودند که فکر تکفیری را رواج دادند، چون آنها ظاهر دین را فهمیدند و این بسیار با حقیقت دین فاصله داشت.

نایب رئیس دبیرکل نهضت عمل اسلامی بحرین، تکفیری‌ها را ابزار حکومت‌های ظالم دانست که به منظور اعمال سلطه بر مسلمانان در روزگار ما فعالیت می‌کنند.

این عالم بحرینی تصریح کرد: حکومت‌های ظالمانه سعی می‌کردند با زور سرنیزه از مردم بیعت بگیرند و همه اینها به اسم و تحت لوای دین انجام می‌شد.

شیخ صالح با بیان اینکه افکار تکفیری‌ها را افراد کم سن و سال هم قبول نمی‌کنند چه برسد به علمای دین، اظهار کرد: فتواهای زیادی توسط رهبران تکفیری‌ها در مورد کشتار مسلمانان صادر شده ولی باید بدانیم چه کسی از این افکار حمایت می‌کند.

وی هدف اول تکفیری‌ها را جداکردن مسلمانان از دین آنها دانست و گفت: آنها می‌خواهند جهان اسلام را در درگیری‌ها سرگرم کنند و تاسیس رژیم صهیونیستی در قلب جهان اسلام مزید بر علت شده و همه مسائلی که در جهان اسلام صورت می‌گیرد خدمتی به رژیم صهیونیستی است.

این عالم بحرینی با اشاره به حضور گروه‌های تکفیری در کشورهای مختلف اسلامی گفت: آنهایی از گروه‌های تکفیری‌ حمایت می‌کنند که از آنها استفاده و بهره‌برداری می‌کنند.

به اعتقاد نایب رئیس دبیرکل نهضت عمل اسلامی بحرین، گروه‌های تکفیری را صهیونیست‌ها و غربی‌ها به وجود آوردند تا بتوانند بین مسلمانان اختلاف افکنی کنند.

مولانا صلاح الدین: کسانی که روزی زمین فساد می‌کنند عذاب الهی در انتظار آنها است

یکی از علمای کشور بنگلادش گفت: کسانی که عهد خداوند را زیر پا می‌گذارند و در زمین فساد می‌کنند مورد لعن و غذاب الهی هستند و عاقبت بسیار بدی در انتظار آنها خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، پرفسور مولانا صلاح الدین در کمیسیون بررسی راهکارهای جهان اسلام برای برون رفت از بحران تکفیر در سخنانی اظهار داشت: خداوند دین اسلام را برای سعادت دنیا و آخرت بشر آورده، که اگر مسلمین نسبت به آموزه‌های دین اسلام اهتمام داشته باشند، می‌توانند زندگی خوبی در این دنیا داشته باشند.

این عالم کشور بنگلادش بیان داشت: خداوند پیامبری را برای ما فرستاده است که سرور پیامبران دیگر است و سیره پیامبر اکرم (ص) که همراه با محبت و مهربانی بوده و امروز باید بیش از هر زمان دیگری به آن اقتدا و توجه کنیم.

وی عنوان کرد: ما پیامبری داریم که هرگونه اهانت به دیگران، تکفیر و ترور را حرام می‌دانست تا مسلمین در جامعه در سلامت و امنیت کامل بتوانند زندگی خود را ادامه دهند و به سعادت الهی نزدیک شوند.

وی تاکید کرد: پیامبر اکرم (ص) صلح را نه تنها برای مسلمین بلکه برای همه مردم می‌خواسته است و در واقع برای همه عالم رحمت بوده است.

مولانا صلاح الدین، با بیان اینکه در قرآن به صراحت تکفیر و ترور افراد منع شده است، افزود: قرآن می‌فرماید هر کسی فردی را به عمد بکشد گویی تمام مردم دنیا را کشته و هر کسی یک نفر را نجات دهد گویی همه را نجات داده است.

این عالم مذهبی بنگلادشی گفت: کسانی که عهد خداوند را زیر پا می‌گذارند و در زمین فساد می‌کنند مورد لعن و غذاب الهی هستند و عاقبت بسیار بدی در انتظار آن‌ها خواهد بود.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمودند که مسلمین از ظلم بپرهیزند به کشتن مومن در صحنه نبرد نیز راضی نبودند.

این عالم کشور بنگلادش افزود: مسلمین باید تعالیم دین مبین اسلام را در زندگی خود پیاده کنند و از هرگونه تکفیر دیگر مسلمانان و ادیان دیگر بپرهیزند و در راستای گسترش دین خدا از هیچ اقدامی فروگذار نکنیم.

احمد شاه احمد زی: نتیجه اقدام تکفیری‌ها اسلام هراسی است

یکی از عالمان مذهبی کشور افغانستان گفت: یکی از نتایج اقدامات تکفیری ها اسلام هراسی است که باید تلاش کرد تا جلوی این کار گرفته شود و این در حالی است که دین اسلام دین رحمت و مودت است.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد شاه احمد زی عصر یکشنبه در کمیسیون بررسی راهکارهای جهان اسلام برای برون رفت از بحران تکفیر در سخنانی اظهار داشت: کسانی که می‌خواهند در مسیر تبلیغ و گسترش اسلام گام بردارند باید دارای صعه صدر باشند و ما نباید افراط و تفریط را در دین راه دهیم.

این عالم مذهبی کشور افغانستان عنوان کرد: امروز عده‌ای از افراد گمراه، به نام دین اسلام دست به اقداماتی می‌زنند که موجب گریزان شدن سایر ادیان از دین اسلام می‌شوند.

وی عنوان کرد: امروز جوامع بشری به خصوص جوامع غربی به دین اسلام بیش از هر زمان دیگر گرایش نشان می‌دهند، اما گروه‌های تکفیری و تروریستی با اقدامات و جنایات خود چهره‌ای زشت از اسلام را به نمایش می‌گذارند.

احمد شاه احمد زی گفت: یکی از نتایج اقدامات تکفیری‌ها، اسلام هراسی است که باید تلاش کرد تا جلوی این کار گرفته شود و این در حالی است که دین اسلام دین رحمت و مودت است.

وی بیان کرد: گروه‌های تروریستی و تکفیری می‌خواهند دین مردم را از آنان بگیرند که مسلمین باید در این زمینه هوشیار باشند.

این عالم مذهبی کشور افغانستان تصریح کرد: امت اسلامی باید وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کند و این وحدت است که می‌تواند سدی در برابر توطئه‌های دشمنان اسلام باشد.

احمد شاه احمد زی افزود: مسلمین باید در راستای گسترش اسلام تلاش کنند و در برابر اقدامات عده‌ای گمراه و جاهل که با کارهای خود چهره بدی از اسلام را به نمایش می‌گذارند بایستند.

وحدت مسلمین راه برون رفت از چالش تکفیری‌هاست

یکی از علمای کشور آذربایجان، وحدت و یکپارچگی را یکی از راه‌های برون رفت از چالش تکفیری‌ها دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، شاهین حسنلی شامگاه یکشنبه در کمیسیون بررسی راهکارهای جهان اسلام برای برون رفت از بحران تکفیر در سخنانی اظهار داشت: مسلمین باید اخلاق را در زندگی خود بیش از هر چیز دیگر مورد توجه قرار دهند و رعایت اخلاق در راستای عمل به دستورات الهی و به منظور جذب افراد دیگر به دین اسلام بسیار موثر است.

وی افزود: نباید در بین مسلمین نگاه‌های تند فقهی موجب ایجاد تفرقه و جدایی شود و دین باید از منظر اخلاق، محبت و مودت در بین مسلمین حاکم باشد.

این عالم آذربایجانی با بیان اینکه دین تنها در محدوده مسائل فقهی خلاصه نمی‌شود، افزود: کسانی که به دین خداوند از منظر اخلاق و محبت می‌بینند هیچ‌گاه در بین آن‌ها تکفیر وجود ندارد.

وی تأکید کرد: مسلمین باید نقش وحدت را در راستای خنثی کردن برنامه‌های دشمنان که برای تقویت گروه‌های تکفیری دست به هر اقدامی می‌زنند مورد توجه قرار دهند و وحدت و یکپارچگی در واقع یکی از راه‌های برون رفت از چالش تکفیری‌ها است.

شاهین حسنلی با بیان اینکه تکفیرگرایی در هیچ یکی از مذاهب اسلامی وجود ندارد افزود: برخی از دولت‌ها می‌خواهند تکفیر را به یکی از فرق نسبت دهند و از این طریق در بین شیعه و سنی تفرقه بیندازند.

وی با تاکید بر اینکه شیعه و سنی باید با هم متحد شوند و در برابر تکفیری‌ها بایستند، افزود: هر یکی از علمای اسلامی باید در کشورهای خود مراسم‌های مشترکی اجرا کنند تا جوانان با روحیه وحدت آفرینی و تقریب تربیت شوند.

این عالم کشور آذربایجان تصریح کرد: در برابر اندیشه تکفیری می‌بایست به صورت برنامه ریزی شده کار کرد و مسلمین باید خطرات تکفیری‌ها را برای اسلام و مسلمین متوجه باشند.

وی ادامه داد: اگر عالمان اسلامی ماهیت حقیقی دین را به مردم بشناسانند، جنبه اخلاقی رشد خواهد کرد که در این زمینه پیامبر اکرم (ص) برای همگان الگو و اسوه است.

شاهین حسنلی عنوان کرد: رفتار پیامبر (ص) در برابر دشمنانش الگو است و حضرت در برابر کسانی که او را اذیت و آزار می‌کردند برایشان دعا می‌کرد و هیچ‌گاه دست به اقدامات خشونت آمیز نمی‌زد.

وی بیان داشت: نگاه عرفانی در دین جزو لاینفک از اسلام است و هر جایی که عشق و محبت خواهی وجود داشت آن جامعه با آرامش در کنار هم زندگی خواهند کرد.

این عالم کشور آذربایجان تصریح کرد: تکفیری‌ها مذهبی ندارند و هیچ یکی از مذاهب پنج گانه اسلام اقدامات تکفیری‌ها را نمی‌پذیرد و از این رو مسلمین باید به صورت علمی وارد میدان شوند تا بتوانند ریشه‌های این گروه را بخشکانند.

تقدیر آیت الله مکارم از علمای جهان اسلام

یکی از مراجع تقلید شیعیان جهان، ضمن تقدیر از علمایی که در کنگره جهانی جریان‌های تکفیری حضور یافتند بر ادامه تلاش‌ها تا ریشه کن شدن موضوع تکفیر تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، شامگاه یکشنبه در دیدار جمعی از علمای اهل سنت حاضر در کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار داشت: باید از همه علمایی که از کشورهای مختلف در این کنگره حضور یافتند تشکر کرد.

وی عنوان داشت: همه علما و با تابعیت‌های مختلف که در این کنگره شرکت کردند در خصوص موضوع مبارزه با افکار انحرافی و تکفیری اجماع داشتند و در این زمینه همه وحدت نظر داشتند.

استاد برجسته حوزه ابراز داشت: دیدگاه‌های علمای جهان اسلام در خصوص جریان‌های افراطی و تکفیری به هم نزدیک بود و همگان بر اهمیت وحدت و یکپارچی در بین امت اسلام تأکید داشتند.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: این کنگره تنها به همین دو روز ختم نمی‌شود و امیدواریم که این تلاش‌ها تا ریشه کن شدن جریان‌های تکفیری و افراطی ادامه یابد.

در ابتدای این دیدار نیز تعدادی از علمای اهل سنت در سخنان کوتاهی از ابتکار آیت الله مکارم شیرازی در برگزاری این کنگره عظیم قدردانی کردند و حفظ وحدت و یکپارچگی در بین امت اسلامی را یکی از اصلی ترین راه‌های برون رفت از چالش تکفیری‌ها و جریان‌های افراطی دانستند.

عبدالصمد ساداتی: تکفیری‌ها بویی از اسلام نبردند

عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت ایران گفت: امروز می‌بینیم که گروه‌های تکفیری به نام اسلام اقدامات تروریستی انجام می‌دهند که اعمال آنها به نام اسلام در جهان تبلیغ می‌شود در صورتی که آنها بویی از اسلام نبرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالصمد ساداتی شامگاه یکشنبه در کمیسیون بررسی راهکارهای جهان اسلام برای برون رفت از بحران تکفیر در سخنانی اظهار داشت: امروز یکی از راه‌های برون رفت از چالش جریان‌های افراطی و تکفیری در دنیای اسلام؛ تمسک به قرآن کریم و سنت است.

وی بیان داشت: امروز متأسفانه گروه‌هایی در دنیای اسلام ظهور و بروز پیدا کردند که به نام اسلام اقداماتی انجام می‌دهند که نه مورد تأیید اهل سنت است و نه شیعیان آن را تایید می‌کنند.

عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت ایران عنوان کرد: علمای اسلام باید در تراز و سطوح عالی با هم گفتگو کنند و راه کارهایی برای برون رفت از مشکل تکفیری‌ها بیندیشند و آن را عملی کنند.

وی ادامه داد: کشورهای استکباری نمی‌توانند برای حل مشکلی همانند مشکل گروه‌های تکفیری کاری انجام دهند بلکه آن‌ها تنها به دنبال ایجاد و گسترش تفرقه در بین امت اسلامی هستند و آنان سابقه خوبی در تاریخ در این زمینه ندارند و همواره در راستای افراط گرایی در کشورهای اسلامی تلاش کرده‌اند.

عبدالصمد ساداتی با بیان اینکه امروز در بین جوامع اسلامی مشکلات متعددی وجود دارد، افزود: با بررسی در نصوص اسلامی می‌بینیم که تکفیر یکی از بزرگ‌ترین گناهان شمرده شده و افرادی که به جان و مال مسلمین تعرض می‌کنند عذاب الهی و جهنم در انتظار آنها خواهد بود.

وی عنوان کرد: فتوا را باید از سوی مرجع دینی قبول کرد و هر کسی نمی‌تواند خود را در جایگاه فتوا دادن بنشاند و جوانان باید بدانند فتاوایی که افراد غیر صلاح می‌دهند درست و قابل استناد نیست.

عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت ایران بیان داشت: امروز می‌بینیم که گروه‌های تکفیری به نام اسلام اقدامات تروریستی انجام می‌دهند که اعمال آن‌ها به نام اسلام در جهان تبلیغ می‌شود در صورتی که آن‌ها بویی از اسلام نبرده‌اند.

وی اضافه کرد: کشتار‌ها و خونریزی‌ها در کشورهای اسلامی بسیار فراوان شده است و در این بین انسان‌های بسیار از بین رفته‌اند و نباید فراموش کرد که این جنایات از توطئه‌های دشمنان است.

عبدالصمد ساداتی عنوان کرد: دشمن می‌خواهد در بین مسلمین تفرقه و جدایی باشد و با این تفرقه‌ها به اهداف شوم خود دست یابد اما زمان آن رسیده که علمای اسلام در اقدامی جدی راه کارهای مقابله با تکفیر را بشناسند و برای برون رفت از آن تلاش کنند.

عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت ایران بیان داشت: یکی از وظایف علما نصیحت کردن حاکمان است و در این راستا عالمان دینی باید ضمن تذکر در خصوص اشتباهات حاکمان با روشنگری برای عموم مسلمین گسترش خطر گروه‌های تکفیری را جلوگیری کنند.

آیت‌الله طبسی: علمای درباری مسلمانان را بیچاره کردند

استاد درس خارج حوزه گفت: برخی علمای درباری با صدور فتواهای مختلف، مسلمانان را بیچاره کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله نجم الدین طبسی شامگاه یکشنبه در کمیسیون ریشه‌یابی افکار تکفیری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام، با طرح این سئوال که چرا جهان اسلام به وضع کنونی دچار شده است، اظهار کرد: نباید نقش واعظان سلاطین را در تقویت پدیده تکفیری فراموش کنیم.

وی تصریح کرد: علمای درباری و مزدوران سلاطین فتواهای زیادی برای مباح کردن خون مسلمانان دادند و این افراد با صدور فتواهایی مانند جهاد نکاح، مسلمانان را بیچاره کردند.

به گفته این استاد درس خارج حوزه، علمای درباری زیادی هستند که با فتواهای خودشان چهره اسلام را مخدوش کردند.

آیت‌الله طبسی همچنین نقش حاکمان و کسانی که دنبال پست و مقام هستند را در گسترش پدیده تکفیر موثر دانست و تاکید کرد: این حکام هر چه که از سوی استعمارگران و سلطه گران به آنها دیکته می‌شود را می‌پذیرند.

وی خطاب به علما و محققان گفت: آگاه سازی بسیار مهم است و باید مردم را روشنگری کنیم. تا کی باید ساکت بنشینیم و مردم را آگاه نکنیم؟ به ناموس مردم تجاوز می‌شود ولی عده‌ای سکوت کرده‌اند.

وی ادامه داد: حضرت علی علیه السلام موضع بسیار مهمی را در قبال یک زن یهود که مورد سرقت قرار گرفته بود اتخاذ کرد. آن حضرت از این مسئله بسیار ناراحت شد و سه نفر از اصحاب خود را برای بررسی این موضوع فرستاد. این مسئله نشان دهنده موضع اسلام است، در حالی که امروز ده‌ها بلکه هزاران زن مسلمان توسط گروه‌های تکفیری کشته می‌شوند. چرا علمای اسلام سکوت کردند؟

آیت الله طبسی با بیان اینکه نقاط اشتراکی که بین علمای اسلام وجود دارد بسیار بیشتر از نقاط اختلافی است، تاکید کرد: باید مسلمانان را از این نقاط اشتراک آگاه کنیم.

استاد درس خارج حوزه تصریح کرد: باید مسئله انتقام‌گیری را از بین خودمان کنار بگذاریم و با هم متحد شویم.

وی از آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی که با برگزاری این کنگره، علمای جهان اسلام را دور هم جمع کرد قدردانی کرد.

لطیف موسی از تونس: جهان اسلام از فتنه تکفیری‌ها رنج می‌برد

یکی از علمای تونس تکفیری‌ها را بزرگ‌ترین مشکل جهان اسلام دانست و گفت: جهان اسلام از فتنه تکفیری‌ها رنج می‌برد.

به گزارش خبرنگار مهر، شیخ لطیف موسی شامگاه یکشنبه در کمیسیون ریشه‌یابی افکار تکفیری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام، به اظهارات برخی علمای اهل سنت در مورد فتنه بودن تکفیری‌ها اشاره کرد و افزود: امروز از این فتنه بزرگ در جهان اسلام رنج می‌بریم از این رو امت اسلامی اعم از شیعه و سنی، عرب و عجم و فارس و ترک باید برای ریشه‌کن کردن این پدیده اهتمام جدی داشته باشند.

وی تاکید کرد: تکفیری‌ها زنان و مردان و کودکان را قتل عام می‌کنند ولی ما فقط نظاره گر هستیم، در صورتی که باید اقدامات عملی انجام دهیم.

این عالم تونسی از رهبران دینی و حوزه علمیه قم به دلیل برگزاری این کنگره تقدیر کرد.

حجت‌الاسلام سید محمد یزدانی یکی از پژوهشگران حوزه علمیه قم نیز در این کمیسیون اظهار کرد: تکفیر اهل قبله جایز نیست و حرام است و هیچ کسی حق ندارد مسلمانان را تکفیر کند.

به گفته این پژوهشگر دینی، وهابی‌ها همه مردم روی زمین چه مسلمان و چه غیرمسلمانان را کافر می‌دانند.

وی حرکت تکفیر از دیدگاه اهل سنت را مورد توجه قرار داد و گفت: طبق این روایت نباید هیچ مسلمانی را تکفیر کنیم.

حجت‌الاسلام یزدانی گفت: طبق گفته‌های اهل سنت، تکفیر تمام مردم روی زمین بدون هیچ سندی از خصلت‌های عبدالوهاب بوده است.

مولوی عبدالحمید: برون رفت از چالش تکفیر برای امت اسلام بسیار مهم است

قم - خبرگزاری مهر: امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان گفت: امروز برون رفت از چالش تکفیر برای امت اسلام بسیار مهم است که در صورت شناسایی درست این چالش می‌توان موفقیت‌هایی را تصور کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مولوی عبدالحمید شامگاه یکشنبه در کمیسیون بررسی راهکارهای جهان اسلام برای برون رفت از بحران تکفیر در سخنانی اظهار داشت: یکی از مهمترین کمیسیون‌های کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری‌ها از نگاه علمای اسلام؛ همین کمیسیون بررسی راهکارهای جهان اسلام برای برون رفت از بحران تکفیر است.

وی عنوان کرد: این کمیسیون از آن جهت با اهمیت و مهم است که اگر ریشه یابی دقیق و درستی از چالش تکفیری‌ها و جریان‌های افراطی داشته باشیم می‌توان قدم خوبی در راستای رفع این معضل بزرگ جهان اسلام برداشت.

امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان بیان داشت: امیدواریم کمیسیون بررسی راهکارهای جهان اسلام برای برون رفت از بحران تکفیر بتواند نتایج مطلوبی داشته باشد و نتایج آن در بیانیه پایانی گنجانده شود.

مولوی عبدالحمید تأکید کرد: امروز برون رفت از چالش تکفیر برای امت اسلام بسیار مهم است که در صورت شناسایی درست این چالش می‌توان موفقیت‌هایی را تصور کرد.

شیخ عبدالمجید عمار: وحدت اسلامی لازمه مقابله با جریان‌های تکفیری است

یکی از علمای لبنانی وحدت و اتحاد اسلامی را لازمه مقابله با جریان‌های تکفیری و افراطی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، شیخ عبدالمجید عمار شامگاه یکشنبه در کمیسیون ریشه‌یابی افکار تکفیری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام، با تشریح ریشه‌های فکر تکفیری اظهار کرد: خوارج اولین کسانی بودند که در زمان تحکیم، این آتش را برافروختند و به اختلافات دامن زدند.

وی گفت: در آن زمان دالان‌هایی وجود داشت که خلافت را غصب کردند، به همین دلیل حکام می‌خواستند به  حکومت‌های خودشان مشروعیت بخشند، مسلمانان را به اختلاف افکنی مشغول کردند و طوری القا می‌کردند که حکومت خودشان مشروعیت دارد.

شیخ عمار تاکید کرد: سیاست‌های حکومت‌هایی که بعد از دوران خلافت ایجاد شده بسیار ظالمانه بود و هر گونه تلاش‌هایی برای تقریب بین مذاهب و توده‌های اسلامی با مخالفت و موانع آنها مواجه می‌شد. این حکام سعی می‌کردند خودشان را به عنوان حاکمان شرعی و قانونی بین مردم جا بزنند.

این عالم لبنانی با بیان اینکه امروز باید با پدیده تکفیری به منظور حفظ جایگاه واقعی مسلمانان مقابله کرد، گفت: لازمه مقابله با جریان‌های تکفیری، وحدت اسلامی است.

وی تاکید کرد: گروه‌های تکفیری و افراطی سعی می‌کنند مناطق نفوذ برای خودشان ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: برخی‌ها بستر ایجاد و گسترش تکفیری‌ها را مهیا کردند و ما در تونس، الجزایر و سوریه شاهد تاخت و تاز این گروه‌های تکفیری هستیم.

این عالم لبنانی با طرح این سئوال که آیا ما باید فقط به شعاردادن علیه تکفیری‌ها اکتفا کنیم؟ تصریح کرد: صرف شعاردادن علیه تکفیری‌ها کافی نیست.

شیخ عمار تصریح کرد: ما از طریق این کنفرانس اعلام می‌کنیم که نباید فقط به شعاردادن اکتفا کنیم بلکه باید اقدامات عملی برای مبارزه با تکفیری‌ها انجام دهیم.

عبدالقادر قاها: کشورهای اسلامی مثل ایران اقدامات وحدت‌گرانه داشته باشند

استاد دانشگاه الزیتون و یکی از علمای تونس تاکید کرد که اگر کشورهای اسلامی مثل جمهوری اسلامی ایران اقدامات وحدت گرایانه داشته باشند بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شیخ عبدالقادر قاها شامگاه یکشنبه در کمیسیون ریشه‌یابی افکار تکفیری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام، اظهار کرد: پیامبر بعد از فتح مکه، غنایم جنگی را بین افرادی که تازه وارد اسلام شدند تقسیم می‌کرد تا آنها را به سمت اسلام جذب کنند. یکی از اصحاب پیامبر گفت که چرا غنایم را با عدالت توزیع نمی‌کند. پیامبر فرمود اگر من عدالت را رعایت نکنم پس چه کسی باید این کار را بکند. یکی از حاضران گفته بود که اگر پیامبر اسلام اجازه بدهند گردن این صحابه را قطع می‌کند.

وی ادامه داد: پیامبر اجازه کشتن این صحابه را ندادند و فرمودند که از نوه‌های این شخص، افرادی ظاهر خواهند شد که مسلمانان را تکفیر خواهند کرد و اینها افرادی هستند که نماز می‌خوانند و روزه می‌گیرند ولی نماز و روزه آنها به درد نمی‌خورد.

این عالم تونسی با تطبیق پیش بینی رسول خدا با شرایط امروز جهان اسلام اظهار کرد: ریشه‌های خوارج کم کم رشد پیدا کرد. اینها در جریان امام حسین(ع) نقش داشتند و ایشان را با اندکی از یارانش شهید کردند.

به اعتقاد این استاد دانشگاه الزیتون، شهادت امام حسین(ع) یک پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران و همه امت اسلام بود.

شیخ عبدالقادر قاها با بیان اینکه تکفیری‌ها مردم ساده لوح را فریب می‌دهند تصریح کرد: یک استاد فرانسوی در علوم شرق شناسی در این زمینه می‌گوید که ژن‌های انسان به نوه‌ها و نبیره‌ها منتقل می‌شوند بنابراین اگر این مسئله را مورد مطالعه قرار دهیم می‌بینیم که تکفیری‌هایی که الان ظاهر شدند همان نواده‌ها و پسماندهای خوارج هستند.

وی تاکید کرد: غرب به نحو احسن از گروه‌های تروریستی و تکفیری سوء استفاده می‌کند و برخی از حکام کشورهای اسلامی از این گروه‌ها برای تقویت حکومت‌های خود و ضعیف کردن سایر حکومت‌ها بهره‌ می‌برند.

این عالم تونسی افزود: اگر کشورهای اسلامی مثل جمهوری اسلامی ایران کار کنند و درهای خود را بر روی همه کشورها باز کنند و اقدامات وحدت گرایانه مثل ایران داشته باشند بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

وی تاکید کرد: هیچ اختلافی نباید بین شیعه و سنی وجود داشته باشد به طوری که جوانان شیعه و سنی با هم ازدواج کنند.

وی با بیان اینکه اهل بیت را دوست دارد تصریح کرد: ما باید میان همه مذاهب اسلامی وحدت ایجاد کنیم، از این طریق پیروزی نصیب ما خواهد شد و امت اسلامی به اهدافش خواهد رسید.

این عالم اهل سنت در پایان برای فرج امام زمان دعا کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    برای چی اینکارها رو میکنند. چی شده میگه. تفکیری ها انسان نیستند و به حرفتان گوش نمیدهند
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    من موافق برگزاری این اجلاس هستم اما زمان برگزرای آن تحت الشعاع توافق هسته رفت و ....حیف شد
  • سعید ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    یه جست و جویی به نام تکفیری بکن تا بفهمی آدم هستن یا نه
  • اميدوار ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    برگزاري اين همايش ها براي نشان دادن چهره واقعي تكفيري ها كه توسط استكبار جهاني آمريكا،‌انگليس و اسرائيل حمايت مي شوند بسيار خوب و بجا مي باشد اما بهتر است اين همايش ها با محوريت علماء اهل تسنن آنهم در كشور هايي نظير پاكستان،‌افغانستان، هند، عراق، لبنان و... برگزار گردد تا بازتاب رسانه اي و... بيشتري داشته باشد چرا كه اكتريت مذاهب اهل تسنن با اينگونه افراطي گري و نشان دادن چهره اسلام بعنوان يك دين خشن مخالف هستند چرا كه ما مسلمانان معتقديم پيامبر اسلام رحمه اللعالمين مي باشد و او آنقدر بزرگوار بود كه در زمان ورود به مكه مكرمه دشمن ترين فرد ضد اسلام و همسرش كه در واقع قاتل اصلي عموي بزرگوارش بود مورد بخشش و امان قرار داد. آيا ديني كه چنين پيامبر با گذشتي دارد مي ايد به اين راحتي دست به خشونت و كشتار مخلوقات خالق بزند؟
  • محمد ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    تنها راه نجات ....................اللهم عجل لویلیک الفرج
  • علی رضا ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    خیلی خوب شد که این همایش در قم برگزار میشه! باید علمای جهان اسلام از نزدیک و به دور از فضای سیاسی و در مرکز علمی و دینی در این مباحث ورود کنند.
  • علی ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    تا حقانیت علی ابن ابیطالب شناخته نشود ، تکفیر وجود دارد . کسی که سر برید و ناظر بریدن سر بود ، کسی که بدون محاکمه آدم کشت و ناظر بود و دلش نشکست و کسانی که پشتیبانی کردنند و پشتیبانی می کنند باید مجازات شونند کارفرهنگی برای جلوگیری از پیوستن به سپاه شیطان خوبست و لاغیر
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    چه ربطی دارد؟ یعنی دست روی دست بگذاریم بابا یک ذره کار کنید ببیند ائمه چی از ما می خواستند
  • ali ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    این کنگره میتواند بسیار موثر باشد.
  • جواد ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
    0 0
    پیوندبازماندگان مارقین قاسطین ناکثین غده بدی به نام داعش ساخته که خود حاصل زخمی ناسور ومسری از صهیونیسم می باشد بسیار امید وارکننده خواهد بود چون زمینه ساز ظهور هست این کنگره . قطعا"وتفسیر سخنان امام ره و عمق نگرش ایشان نسبت به مسائل جهان واینده نگری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس