رئیس قطب ارولوژی ایران گفت: وازکتومی و توبکتومی از نظر پزشکی نقص عضو محسوب می‌شود و همه فتاوای مراجع تقلید هم علیه آن است لذا مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت باید پاسخگو باشند.

گروه اجتماعی مشرق- ناصر سیم‌فروش در همایش چشم‌انداز جمعیتی ایران که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد با بیان این‌که روحانیت، نخبگان،‌ مسئولان وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی در مقابل موضوع وجود وازکتومی و توبکتومی در کشور مسئولند و باید در آخرت پاسخگو باشند، اظهار داشت:‌ امروز در کشور، مجلس شورای اسلامی داریم اما متأسفانه قانونی تصویب شده است که مخالف شرع مقدس اسلام است و هنوز هم نمایندگان مجلس روی این موضوع پافشاری می‌کنند.

سیم فروش

وی با بیان این‌که در حال حاضر تمام فتاوای مراجع تقلید علیه بستن لوله زنان و مردان است تصریح کرد: مسئولان کشور، مسئولان جمهوری اسلامی ایران هستند و نباید قانونی مخالف شرع اسلام تصویب کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که وازکتومی قطعاً نقص عضو است و انجام آن از نظر پزشکی کار خطایی است، ادامه داد:‌ باید جلوی ادامه این کار گرفته شود مگر با تشخصی پزشکی قانونی؛ این کار عوارض جسمی، روحی و روانی زیادی دارد.

سیم‌فروش با بیان این‌که کار بستن لوله 5 دقیقه می‌شود اما برگشت آن بسیار سنگین است، یادآور شد: افرادی که همسر خود را از دست داده‌اند و می‌خواهند که در ازدواج بعدی خود فرزندی داشته باشند به ما مراجعه می‌کنند و درخواست این کار را می‌دهند اما باید گفت که برگشت آن بسیار سخت است.

رئیس قطب ارولوژی ایران با بیان این‌که جمعیت ایران، جمعیتی باهوش، با استعداد و الگویی برای دنیاست گفت: بستن لوله چه در زنان و چه در مردان یک نقص عضو است که یا برگشت‌پذیر نیست یا بسیار پرهزینه است؛ این کار یک خطای پزشکی است و فقط باید با اجازه پزشکی قانونی این اتفاق صورت گیرد.


 ۱۴ میلیون نفر در کشور در سن ازدواج هستند

کارشناس مسائل اجتماعی گفت‌: در حال حاضر ۱۴ میلیون نفر در کشور در سن ازدواجند که اگر زمینه ازدواج آن‌ها مهیا شود طی ۸ سال آینده ۱۰ میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود.


حجةالاسلام محسن عباسی ولدی نیز در این همایش با بیان این‌که نگاه یک بعدی به جمعیت در بین افرادی که دغدغه‌های افزایش جمعیت در آنها وجود دارد، اظهار داشت: اگر به مدت زمان محدودی که در اختیارمان است که اعلام شده اوج نشاط باروری ما 25 سال است دقت کنیم به این نتیجه می‌رسیم که باید تمام ظرفیت موجود استفاده کنیم. لذا معتقدم صرف دعوت به فرزندآوری و توجه به کسانی که الآن زمینه باروری دارند، کافی نیست.

وی با بیان این‌که از ظرفیت‌های ویژه‌ای که مورد غفلت قرار گرفته جوانان مجرد هستند سن ازدواج در جامعه فاجعه است به طوری که متوسط سن ازدواج پسران در کشور در سال 92، 27.8 و متوسط سن دختران 23.1 است. که این سن در تهران برای پسرها 29 سال و برای دختران 25 سال است و این به معنای به سوی تک فرزندی رفتن است.

عباسی ولدی تصریح کرد: نکته دوم رشد آمار ازدواج است که در سال 90، 2.1 درصد کاهش ازدواج داشتیم که این عدد در سال 91 به 5.1 و در سال 92 به 6.7 رسید. این در حالی است که 5 میلیون 670 هزار خانم در سن متعارف ازدواج هستند که هنوز ازدوج نکردند و 5 میلیون 570 هزار پسر در سن ازدواجند که هنوز یک بار هم ازدواج نکردند و این به معنای 48 درصد دختران کشور و 46 درصد پسران کشور است.

وی خاطرنشان کرد: 980 هزار خانم از سن متعارف ازدواج رد شده‌اند که هنوز ازدواج نکرده‌اند و 320 هزار پسر نیز از این سن گذشته‌اند که جمعاً یک میلیون و 240 هزار نفر می‌شود که با توجه به جمعیت 78 میلیونی کشور از هر 6.2 نفر یک نفر مجرد داریم.

عباسی ولدی با بیان این‌که حدود 14 میلیون نفر در سن ازدواج وجود دارند که اگر زمینه ازدواج آن‌ها فراهم شود و نرخ باروری ثابت بماند، می‌تواند 10 میلیون نفر به جمعیت ما اضافه کنند، خاطرنشان کرد: این‌جا اشتباهی رخ داده است که در سیاست‌های 14 گانه جلوی آن گرفته شده است. لذا نخستین نکته رهبر معظم انقلاب سیاست‌های ابلاغی جمعیت بعد از تأکید به افزایش جمعیت، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و فرزندآوری است.

این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر با معضل بالا رفتن سن ازدواج مواجهیم که متأسفانه مواردی چون ازدواج سیاه را در تهران و برخی کلان‌شهرها مشاهده می‌کنیم که اگر جلوی آن گرفته نشود، فراگیر خواهد شد.

وی یادآور شد: متأسفانه نگاه ما به ازدواج نگاه معیوب است لذا این‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند مگر جوان 17 ساله و 18 ساله نیاز به اطفاع غریزه جنسی ندارد بسیار پراهمیت است چرا که متوسط بلوغ جنسی در دختران کشور 10 سال و در پسران کشور 12 سال است و در جامعه‌ای که پسران آن در 27 سالگی و دختران آن در 25 سالگی ازدواج می‌کنند معنای آن این است که 15 سال یک پسر یا دختر در این جامعه با غریزه جنسی دست و پنجه نرم می‌کند؛ خوب معلوم می‌شود چه بلایی سر ازدواج می‌آید.

عباسی ولدی گفت: درخواست می‌کنم از مسئولان کشور که این پتانسیل در حال هدر رفتن را در نظر بگیرند و بحران سالمندی را به تأخیر بیندازند.


 سزارین‌ها از عوامل افزایش دیابت ایرانیان

دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، سزارین‌ها از عوامل افزایش دیابت ایرانیان عنوان کرد و گفت: با همین روند جمعیتی پیش رویم جمعیت ایران وقتی به ۱۰۱ میلیون نفر رسید رشد آن صفر و منفی می‌شود.

محمدزاده

خلیل علی‌محمدزاده نیز در نخستین هم اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران اظهار داشت: در سال 68 میانگین تعداد فرزندان هر خانواده 6.4 فرزند بود ولی در حال حاضر به حداکثر 1.8 کاهش یافته است و این در حالی است که این روند کاهش جمعیت ایران در دنیا بی‌سابقه بود و کاری را که کشورهای دیگر در 50 یا 100 سال برای کاهش جمعیت انجام می‌دادند ما در یک مدت کوتاه انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه براساس آمارها ایران در سال 2090 میانگین سن مردمانش به 89 سال می‌رسد در حالی که امروز امید به زندگی در کشور 73 برای زنان و 71.5 برای مردان است، عنوان کرد: حال از ما سوال می‌پرسند که چرا با این آمارها نگران سالمندی کشور هستید، در حالی که باید عنوان کنیم که افراد بالای 65 سال در کشور ما بازنشسته می‌شوند و دیگر نمی‌توانند کار کنند. از آن طرف نیز پنجره جمعیتی ایران در سال 1425 بسته می‌شود و اگر ما با همین روند پیش رویم جمعیت ایران وقتی به 101 میلیون نفر برسد رشد آن صفر و منفی می‌شود.

علی‌محمدزاده ادامه داد: 56 درصد زایمان‌ها سزارین است در حالی که سزارین بار بیماریها را افزایش می‌دهد. منابع سلامت را هدر می‌دهد و حتی شیوع دیابت را افزایش می‌دهد. از آن طرف نیز اختلالات اوتیسم را بیشتر می‌کند که بیماری اوتیسم نیز با تک فرزندی ارتباط مستمری دارد.

دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی تصریح کرد: در کشور فرانسه تا سال 1999 وازکتومی ممنوع بود و در حال حاضر نیز با یک شرایط ویژه این کار انجام می‌شود به طوری که افرادی داوطلب وازکتومی را به بانک سلولی راهنمایی می‌کنند و پس از مراحل مختلف و مشاوره‌های متعدد این کار برای آنان انجام می‌شود. در حالی که در کشور ما در طول 25 سال گذشته براساس آمارهای بیمارستانهای دولتی سالی 30 هزار وازکتومی و 109 هزار توبوکتومی صورت پذیرفت که این آمار از بین جمعیت 3.5 میلیونی زنان کشور بود و این در حالی است که آمارهای بخش‌های خصوصی حکایت دیگری دارند .

وی به رتبه فرزندآوری زنان ایرانی اشاره کرد و افزود: رتبه فرزند‌آوری مادران ایرانی در جهان در سال 2014 در بین 209 کشور 146 بوده است و این در حالی است که ابرشتات پژوهشگر آمریکایی موسسه انترپرایز عنوان می‌کند طی 30 سال اخیر نرخ باروری کل در جهان 33 درصد، در جهان اسلام 41 درصد و در ایران 300 درصد کاهش یافته است.



اکثر شهرها و روستاهای کشور به باروری پایین‌تر از حد جانشینی رسیده‌اند

مسئول کمیته پایش سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اکثر نقاط شهری و روستایی ایران به باروری پایین‌تر از حد جانشینی رسیده اند. اما عده‌ای در داخل همگام با بعضی از نهادهای بین‌المللی هستند تا ثابت کنند ما مشکل حاد جمعیتی از جمله سالخوردگی نداریم.
محمدجواد محمودی در نخستین هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران با موضوع بررسی درجه اعتبار پیش‌بینی‌های جمعیتی بخش جمعیت دپارتمان اقتصاد و امور اجتماعی سازمان ملل در سالهای 2010 و 2012 اظهار داشت: با توجه به اینکه نرخ باروری کل در سال 90 ملاک عمل پیش‌بینی‌های جمعیتی مجامع داخلی و بین‌المللی است برآورد صحیح این نرخ در سال پایه، کمک شایانی به مطالعات آینده‌پژوهشی در زمینه جمعیتی خواهد کرد.

وی افزود: نرخ باروری کل در سال 90 برمبنای داده‌های سرشماری آن سال توسط مرکز آمار ایران به روش غیرمستقیم 1.75 فرزند به ازای هر زن و به روش مستقیم 1.5 فرزند به ازای هر زن اعلام شده است.

محمودی ادامه داد: همچنین عرفانی صاحب‌نظر جمعیتی و دانشیار جمعیت‌شناسی دانشگاه نیپسینگ کانادا نرخ باروری را 1.6 فرزند به ازای هر زن و مؤسسه مطالعات جمعیت کشور این نرخ را 1.7 فرزند به ازای هر زن و سازمان ثبت احوال کشور بر اساس داده‌های پایگاه اطلاعات جمعیتی 1.74 فرزند به ازای هر زن اعلام کرده‌اند. بنابراین پذیرفتن نرخ باروری 1.7 فرزند به ازای هر زن برای سال پایه معقول به نظر می‌رسد.

مسئول کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در پیش‌بینی‌های جمعیتی هر چه فرض‌های آنها یا مؤلفه‌های به کار گرفته شده از واقعیت جامعه‌ای فاصله بگیرد صحت و معنی‌داری پیش‌بینی‌ها کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: در پیش‌بینی‌های جمعیتی نرخ باروری جمعیت پایه و امید به زندگی به عنوان داده‌های اولیه مورد نیاز است سپس برمبنای تحولات گذشته باروری بسته به صعودی یا نزولی بودن یا به عبارتی دیگر شیب آن فرضیات مختلفی را برای پیش‌بینی جمعیت در آینده بکار می‌گیریم.

محمودی افزود: بدیهی است هر چه این داده‌ها دقیق‌تر باشد نتایج به دست آمده قابل اعتمادتر خواهد بود. در سالهای اخیر آنچه که محل مناقشه جدی بوده است البته به دلیل نبود یک دستگاه متولی و رصدکننده تحولات جمعیتی محاسبه نرخ باروری کل بوده است تفاوت جزئی در حد یک دهم در محاسبه این نرخ در پیش‌بینی جمعیت در بلندمدت به شدت معنی‌دار خواهد بود.

مسئول کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای تعیین شیب روند باروری در آینده برمبنای روند کاهشی گذشته می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که با وجود شیب تند کاهش باروری در دهه‌های گذشته این موضوع با شیب ملایمی همراه بوده است. مطالعات انجام شده که نتایج آنها در کتابهای انتقال باروری در ایران، پویایی جمعیت در کشورهای اسلامی و نتایج طرح تحولات باروری در ایران در 4 دهه اخیر انتشارات سال 92 مرکز آمار ایران نیز مؤید این نتیجه‌گیری است.

وی ادامه داد: کتاب انتقال باروری در ایران نتیجه یک دهه همکاری تحقیقاتی نویسندگان این کتاب است که از داده‌های معتبر برای توزیع شدیدترین کاهش نرخ باروری ثبت شده تا به حال استفاده شده است.

مسئول کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع اصلی کتاب انتقال باروری در ایران این است که تا سال 2030 نسبت به سال 2010 جمعیت مسلمانان حدود 600 میلیون نفر افزایش می‌یابد و از یک میلیارد و 600 میلیون فعلی به 2 میلیارد و 200 میلیون نفر خواهد رسید در حالی که جمعیت کشورهای اتحادیه اروپا تقریباً در همان 400 میلیون نفر ثابت خواهد ماند.

وی افزود: زیبا ستار در مقاله خود که به «پیش‌بینی جمعیت آینده پاکستان، 2010-2030؛ نیمه پر یا نیمه خالی لیوان» می‌پردازد با توجه به رشد بالای جمعیت پاکستان به توصیه درباره افزایش سطح اشتغال زنان می‌پردازد.

همچنین نیکولاس ابرشتات محقق انستیتواینترپرایز آمریکا در مقاله‌ای با نام کاهش باروری در جهان اسلام می‌گوید که کاهش نرخ باروری در ایران طی 30 سال گذشته حیرت‌انگیز و معادل 70 درصد بوده است این میزان یکی از سریع‌ترین و چشمگیرترین آمارهای کاهش باروری در تاریخ بشر بوده است.

محمودی گفت: به 10 دلیل شهرنشینی، رسیدن تعداد فرزندان دلخواه خانواده‌ها به حدود 2 فرزند به عنوان یکی از دلایل اصلی کاهش باروری، افزایش سن ازدواج، تنظیم خانواده، افزایش سطح تحصیلات به خصوص برای دختران، برابری جنسیتی، ارتقای جایگاه زنان، وجود تفاوت بین سطح باروری شهر و روستا و ... نرخ باروری زیر سطح جانشینی برای دهه آینده یا بعد از آن باقی خواهد ماند و به احتمال قوی ایران در دهه آینده در زمره کشورهای با باروری خیلی پایین در خواهد آمد.

مسئول کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برای معرفی کتاب پویایی جمعیت در کشورهای اسلامی در فضای مجازی، شخصیت‌های برجسته‌ای در مورد آن اظهارنظر کرده‌اند نمونه‌ای جالب از این اظهارنظرها مربوط به کرفت از مسئولان وزارت امور خارجه آلمان است.

وی می‌گوید که بهار عربی (بیداری اسلامی) یک دلیل اساسی دارد آن هم رشد جمعیت در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا.

وی ادامه داد: در کتاب تحولات باروری در ایران در 4 دهه اخیر می‌توان تحولات باروری در ایران را طی سالهای اخیر به طور اختصار چنین ترسیم نمود که سطح باروری در ایران روند کاهشی ولی آرام داشته است.

وی گفت: اکثر شهرستان‌ها و نقاط شهری و روستایی ایران به باروری پایین‌تر از حد جانشینی دست یافته‌اند، الگوی سنی باروری در سالهای اخیر از الگوی زودرس فرزندآوری به سمت الگوی دیررس فرزندآوری در حال تغییر بوده است و هر چند سطح باروری در کشور به حداقل محتمل نزدیک شده است ولی تداوم کاهش آرام باروری در سالهای آینده دور از انتظار نخواهد بود.

مسئول کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: تجدیدنظر سازمان ملل در پیش‌بینی‌های جمعیتی سال 2012 برمبنای آمار خلاف واقعیت و تحلیل جهت‌دار برخی افراد موجب شده است که در افق دور سناریوی رشد متوسط سازمان ملل جمعیت کشور ایران را بیشتر از جمعیت کنونی نشان دهد.

وی گفت:‌ برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی سازمان ملل و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه متخصصان افقی را به من نشان دادند که جمعیت ایران از رقم فعلی کمتر و خیلی پیرتر خواهد بود آنها می‌خواهند این را تداعی کنند که ایران از لحاظ جمعیتی در آینده با مشکل کاهش جمعیت مواجه نخواهد شد در حالی که اگر نرخ باروری به روش غیرمستقیم 1.75 فرزند به ازای هر زن در نظر گرفته شود یا نرخ باروری به روش مستقیم که 1.5 فرزند به ازای هر زن است مبنای محاسبات سازمان ملل قرار می‌گرفت جمعیت کشور مطابق محاسبات قبلی سازمان ملل هم در سناریو حد پایین و هم در سناریو حد متوسط در افق نه چندان دور از جمعیت فعلی کشور کمتر می‌شد.

نتیجه اینکه عده‌ای در داخل همگام با بعضی از نهادهای بین‌المللی هستند تا ثابت کنند ما مشکل حاد جمعیتی از جمله مشکل سالخوردگی نداریم.

وی ادامه داد: تا قبل از اینکه سازمان ملل در پیش‌بینی خود تجدیدنظر کند آنها اعتقاد داشتند نباید از داده‌های سازمان ملل با این قاطعیت استفاده شود جای تأسف است که برخی افراد که ادعای کارشناسی جمعیت دارند از اطلاعات سازمان ملل با این قاطعیت استفاده می‌کنند و اظهار می‌داشتند که پیش‌بینی‌های بلندمدت اعتبار ندارد اما حال که داده‌های سازمان ملل مطابق گزارش نادرست و هدف‌دار آنها تصحیح شده است نه تنها استفاده از داده‌های سازمان ملل برای خود و همکارانشان مجاز است بلکه برمبنای آن برای تغییر دستگاه محاسباتی مسئولان و دستگاه‌های مرتبط گزارش‌های تحلیلی نیز ارسال می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مطالب مطرح شده می‌توان گفت روش‌های پیش‌بینی جمعیت در سازمان ملل از مبانی محکم و استواری برخوردار است اما به دلیل آمارهای ارائه شده به آن مرجع از طریق مجاری غیررسمی در سال 2011 برخلاف آمارهای رسمی و کارشناسی شده در کشور، نسخه تجدیدنظر شده پیش‌بینی‌های جمعیتی سازمان ملل در سال 2012 نمی‌تواند ملاک عمل برنامه‌ریزان و مسئولان قرار گیرد.


افزایش جمعیت منافاتی با رشد و توسعه اقتصادی ندارد/پیری جمعیت جامعه را تهدید می‌کند

یک کارشناس امور زنان و خانواده با بیان اینکه سرمایه اصلی هر جامعه برای پیشرفت همه جانبه جمعیت یک کشور است، گفت: افزایش جمعیت منافاتی با رشد و توسعه اقتصادی ندارد و جمعیت در کنار رشد اقتصاد دو رکن پیشرفت یک کشور است.

منیره نوبخت گفت: بحث افزایش جمعیت یک بحث کاملا روشن است و سرمایه یک جامعه جمعیت آن کشور است، اگر عده‌ای در این زمینه انتقادی دارند مشخص است که بحث‌ها کاملا غیر کارشناسی و غیر دقیق است.

وی ادامه داد: سرمایه اصلی هر جامعه برای پیشرفت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جمعیت یک کشور است اگر جمعیت مناسب در کشوری وجود نداشته باشد مشخص است که آن کشور دچار یک نقص اساسی و جدی است.

رئیس سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: در مورد افزایش جمعیت باید دو اقدام اساسی صورت گیرد اول در مورد بحثی است که سالیان طولانی با عنوان تنظیم خانواده و کنترل جمعیت  مطرح شده بود، باید ریشه و منابع، اهداف و رویکردهای این طرح کاملا برای مردم توضیح داده شود که این طرح چه اهدافی را دنبال می‌کرده است.

نوبخت اظهار داشت: بسیاری از افرادی که به نوعی انتقادهایی در مورد افزایش جمعیت مطرح می‌کنند اطلاعات بسیار ناقصی از بحث و اقدام جهانی کنترل جمعیت دارند و کاملا باید این موضوع شکافته شود چرا که برخی از مخالفت‌ها ناظر بر اطلاعات ناقصی است که افراد از این موضوع دارند.

وی افزود: گروه دیگری از منتقدان افزایش جمعیت افرادی هستند که نگاهشان کاملا اقتصادی است و معتقد هستند که اگر در کشور جمعیت افزایش پیدا کند و هم‌پای آن رشد اقتصادی وجود نداشته باشد دچار آسیب‌های جدی می‌شویم و به همین دلیل است که در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری در تبیین سیاست‌های کلی نظام دو موضوع اقتصاد و افزایش جمعیت را در کنار هم مطرح فرمودند.

نوبخت تصریح کرد: در سال‌های اخیر تمام موضوعاتی را که به عنوان سیاست‌های کلان راهبردی و به عنوان شعار سال مقام معظم رهبری مطرح فرمودند ناظر به رشد و توسعه اقتصادی است و ایشان نیز این دو موضوع را بسیار دقیق هم پای هم مطرح فرمودند.

وی افزود: حتی در تعیین شعارهای سال عواملی را مطرح می‌کنند که تحقق هر کدام از آنها می‌تواند عاملی برای رشد اقتصادی کشور باشد اگر ما شاهد افزایش جمعیت باشیم بدون اینکه توسعه اقتصادی را مسئولان در نظر بگیرند حتما آن جامعه دچار مشکلات می‌شود.

این کارشناس امور زنان افزود: برای ما خوشبختانه سیاست‌ها بسیار خوب و به صورت دقیق تعریف شده است به گونه‌ای که هم موضوع رشد اقتصادی به شدت مورد نظر است و باید از سوی مسئولان با جدیت پیگیری شود و افزایش جمعیت نیز هم پای آن مطرح شده است.

وی اظهار داشت: افرادیکه افزایش جمعیت را به هر نحوی می‌خواهند زیر سؤال ببرند به دلیل اطلاعات ناقص و یا رویکردهای خاص آنها است اما  با توجه به خطرات کاهش و پیری جمعیت هم دولت و هم مردم باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند و اقدامات لازم را انجام دهند.


 طرح جمعیت و تعالی خانواده ۷ ماه است در مجلس خاک می‌خورد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: طرح جمعیت و تعالی خانواده ۷ ماه است در مجلس خاک می‌خورد و کار جدی روی آن نشده است.

دکتر مرضیه جوادی در نخستین همایش ملی چشم‌اندازهای جمعیتی ایران با بیان این‌که طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده پیشنهاد و در دوم اردیبهشت امسال تقدیم هیئت رئیسه برای ارائه در صحن شد، تصریح کرد: متاسفانه این طرح تاکنون که در انتهای آبان هستیم هنوز وارد صحن نشده است.

وی اضافه کرد: این طرح 54 ماده دارد که در بخش‌هایی از آن سبک زندگی سالم آمده است و جالب است که در برنامه یونیسف منظور از سبک زندگی سالم انجام ندادن رفتار پرخطر جنسی است؛ این عنوان باید اصلاح شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: یک طرح دو فوریتی اعضای کمیسیون فرهنگی آماده کرد که به دلیل داشتن بار مالی مجلس نمی‌تواند آن را در صحن ارائه کنند که به نظر می‌رسد که مسیر مجمع را در پیش می‌گیرند اما برای اینکه پیشگیری از کاهش نرخ باروری را داشته باشیم و مباحثی چون توبکتومی و وازکتومی را جلوگیری کنیم طرح افزایش نرخ باروری را به صحن فرستادند.

وی افزود: این طرح در کمیسیون فرهنگی کلید خورد اما متاسفانه به کمیسیون بهداشت ارجاع شد. یادمان باشد که رهبر معظم انقلاب گفتند که گناه مسئولان باید جبران شود و باید تنظیم خانواده را برداریم و بقیه امور را مدیریت کنیم اما متاسفانه قانون تنظیم خانواده هنوز پابرجاست و ردیف بودجه آن هم وجود دارد و هزینه می‌شود.

جوادی خاطرنشان کرد: این طرح دو بار به واسطه کمیسیون بهداشت به شورای نگهبان رفت و عودت داده شد و شورای نگهبان 3 ایراد به آن گرفت. ماده 4 این طرح ناظر به این است که وزارت بهداشت مدیریت برنامه سلامت مادران و فرزند‌آوری را در راستای سیاست‌های بند 4 ابلاغی رهبر معظم انقلاب استمرار دهد که سوال اینجاست چرا بند یک در اینجا مدنظر قرار نگرفت که افزایش نرخ باروری را مطرح می‌کند و ماده 4 که تحکیم بنیان خانواده است و ربطی به وزارت بهداشت ندارد را عنوان می‌کند.


 دستکاری در آمار جمعیت کشور/ متأسفانه در کشور دیدگاه‌های افراطی در خصوص جمعیت وجود دارد


رئیس مرکز پژوهش علوم انسانی و اسلامی صدرا گفت: برخی از افراد در آمار جمعیت کشور دستکاری کردند بنابراین نیازمند چندین مرکز رصد امینِ در اختیار کشور هستیم.

رضا غلامی

حجةالاسلام رضا غلامی در برنامه‌های نخستین هم اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران با بیان این‌که وظیفه ماست که روشنگری در خصوص جمعیت صورت گیرد چرا که حق مردم است واقعیت را بدانند، اظهار داشت: نباید این کار صورت گیرد و بگوییم چه میزان فرزندآوری صورت گیرد و یا تشویق به تک فرزندی داشته باشیم. در واقع باید راهکارها روشن شود و جمعیت منطقی برای کشور در نظر بگیریم و افراط و تفریط در این زمینه انجام نشود.

وی با بیان این‌که باید بحث‌های آزاد و بدون تحجر و افراط و بدون محکوم کردن یکدیگر ادامه یابد، اظهار داشت: باید جلسات اغنایی در خصوص جمعیت افزایش یابد چرا که برخی افراد قصد دارند تنها صدای آن‌ها در جمعیت به گوش همه برسد. در حقیقت باید صدای دیگران نیز در این زمینه به گوش رسد و مردم حق دارند چه اتفاقی افتاده است.

رئیس مرکز پژوهش علوم انسانی و اسلامی صدرا با تأکید بر این‌که توقع نداریم کار یک پزشک را روحانی انجام دهد و یا برعکس، عنوان کرد: موضوع جمعیت موضوع بسیار مهمی است که باید به صورت معقول مد نظر قرار گیرد.

محمود توسلی عضو هیئت علمی و اقتصاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با بیان این‌که تغییر نگرش‌ها و سلایق بر افزایش باروری تأثیرگذار است، گفت: لزوم تبادل دانش در حوزه‌های مختلف مبتنی بر نگرش میان رشته‌ای، برای تحلیل تبیین موضوعات مربوطه را باید مورد تأیید قرار دهیم.

وی بیان کرد: بر اساس تحقیقات اخیر نهادگرایانه جدید، رابطه درهم تنیده وجود دارد و فرهنگ دین و سنت و ارزش تأثیر غیرقابل انکاری در پدیده انسانی گذاشته است.

توسلی افزود: از فواید میان رشته‌ای آن است که به جای تمرکز بر قواعد و توصیه‌های سیاستی که از یک پارادایم خاص حاصل می‌شود می‌توان به بررسی مبانی فلسفی و خود پارادایم‌ها پرداخت و با تعمل جدید به درک بهتری از مسائل رسید.

وی افزود: درباره سیاست‌های جمعیتی این مسئله باید مدنظر قرار گیرد تا نیازمند مجموعه‌ای از سیاست‌ها در بخش‌های مختلف جامعه هستیم.

توسلی با بیان این‌که فرآیند تغییر ذهن وباور مردم در جهت استراتژیک کشور باید تغییر یابد و نظرات و ایده‌ها در حوزه های مختلف به اشتراک گذاشته شود، اظهار داشت: متأسفانه در کشورما دیدگاه‌های افراطی وجود دارد که ریشه آن در تک بعدی نگری است.

وی با بیان این‌که مباحث در حوزه اقتصاد و پدیده انسانی تمام میان رشته ای است، افزود: اقتصاد دانان رشته‌های میان رشته‌ای را مطرح می کنند بنابراین این موضوع بسیار مهم است.



 شبکه ۳۰۰ هزار نفری در کشور به شدت با افزایش جمعیت ایران مقابله می‌کند

معاون بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء گفت: جریانی که توانست کنترل جمعیت را در کشور صورت دهد شبکه ۳۰۰ هزار نفری دارد که به شدت درگیر موضوع کنترل جمعیت است و درآمد بالایی هم دارد، لذا این شبکه به شدت مقابل افزایش جمعیت قرار دارد.

حجت الاسلام جواد محرابی

حجةالاسلام محرابی نیز در این همایش اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در زمینه افزایش جمعیت موضوع گره‌گشایی ذهنی به ویژه برای نخبگان را مطرح کرده‌اند که این موضوع بسیار اهمیت دارد و اگر این اتفاق صورت گیرد مردم رهرو نخبگان در این حوزه می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این زمینه شعار «ایران، جوان بمان» را مطرح کردیم، تصریح کرد: جریانی که توانست کنترل جمعیت را در کشور صورت دهد شبکه 300 هزار نفری دارد که به شدت درگیر موضوع کنترل جمعیت است و درآمد بالایی هم دارد، لذا این شبکه به شدت مقابل افزایش جمعیت قرار دارد.

محرابی با بیان اینکه ستادهای مردمی با همین شعار را در این زمینه راه انداختیم، یادآور شد: طرح و برنامه‌هایی آماده شده است که در تمام استانهای کشور برنامه‌هایی در جهت افزایش جمعیت صورت بگیرد. به عنوان مثال در حوزه آموزش 1200 کارگاه آموزشی در سراسر کشور برگزار کردیم.

معاون بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء با بیان اینکه جشنواره ایران جوان بمان را در دستور کار قرار دادیم تا در این زمینه الگونمایی صورت بگیرد، عنوان کرد: کار فرهنگی در حوزه جمعیت 15 سال زمان می‌برد.

وی با بیان اینکه تولیدات محصولات فرهنگی از جمله کلیپ و انیمیشن شروع شده است، بیان کرد: در این زمینه پیری جمعیت و مبارزه با تک فرزندی را در گام اول قرار دادیم همچنین در حوزه فضای مجازی جریان مقابل بسیار کار کرده است لذا در این زمینه به عنوان اولین کار سایت ویژه‌ای را آماده کردیم تا تمام نیازهای مادران در زمان قبل و بعد از باروری را پوشش دهیم. همچنین نمونه موبایلی آن هم آماده شده است که در صورت بالا آمدن سایت آن هم اجرا می‌شود.

محرابی با بیان اینکه تقویم ویژه باروری به سبک زندگی، زایمان و تغذیه را مشخص می‌کند، نیز در دستور کار است، گفت: باید تیم ویژه‌ای برای تغذیه مادران باردار فعال شود.

معاون بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء گفت: همچنین، 500 هیئت مذهبی را آموزش داده‌ایم و 7500 هیئت مذهبی را محصولات دادیم در عین حال چند مستند خوب ساخته‌ایم و اگر کسی طرح قوی داشته باشد حاضریم حمایت کنیم. متاسفانه جامعه‌ای از پزشکان هنوز با موضوع افزایش جمعیت کنار نیامدند که در این زمینه کانون‌های مهر مادری را راه‌اندازی کردیم.


پیرشدن جمعیت کشور یک چالش ملی و امنیتی است/ مشکل امروز باروری مسئله جامعه نخبگان است

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ظرفیت افزایش جمعیت در کشور وجود دارد، گفت: کشور چین بیش از یک میلیارد جمعیت دارد و جمعیتش ۱۸ برابر کشور ماست که از نظر اقلیم به ما شبیه است؛ لذا این ظرفیت برای ایران وجود دارد.

محمد خوش‌چهره در نخستین هم اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران با اشاره به این‌که بحث جمعیت بحث استراتژیک است و تنها مربوط به یک بخش نیست، اظهار داشت: ملاحظات بخشی در تصمیمات استراتژیک جایی نداشته و یک اشتباه محسوب می‌شود چرا که موضوع جمعیت کاملاً پایه‌ای برای برنامه‌ریزی‌هاست.

مناظره رزاقی و خوش چهره در تسنیم

وی با اشاره به این‌که موضوع جمعیت و جهت‌گیری در سیاست‌های کلان و کلی بسیار مهم است، گفت: باید بپذیریم که موضوع جمعیت در چالش ملی نقش دارد بنابراین در این راستا باید دغدغه‌های منطقه‌ای دیده شود.

خوش‌چهره با تأکید بر این‌که پیرشدن جمعیت یک چالش ملی و امنیتی است، افزود: 398 نفر از ثروتمندان آمریکا نیمی از ثروت این کشور در اختیارشان است بنابراین موضوع جمعیت در اقتصاد نیز مهم است؛ برای بحث جمعیت در جهان فراملی تصمیم گرفته می‌شود. جمعیت پدیده‌ای استراتژیک است و به عنوان چالش ملی برای کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: هنوز ظرفیت افزایش جمعیت در کشور وجود دارد، کشور چین بیش از یک میلیارد جمعیت دارد و جمعیتش 18 برابر کشور ماست که از نظر اقلیم به ما شبیه است. بنابراین ما اگر بخواهیم کشور چین را به عنوان مثال مدنظر قرار دهیم ظرفیت افزایش جمعیت داریم.

خوش‌چهره با بیان این‌که اگر جمعیت تربیت شود، شاهد اقتصاد و رفاه بسیاری خواهیم بود و اگر این اتفاق رخ ندهد چالش پیش روی ما پیش خواهد آمد، افزود: باید روی برنامه‌ریزی جمعیت مولد داشته باشیم اقدامات مناسب صورت گیرد به طور مثال داشتن یک فرزند ناصالح یکی هم زیاد است ولی اگر صالح باشد خواهان تعداد زیادی از آن‌ها هستیم بنابراین باید الزامات جمعیت را به سمت جمعیت پیش ببریم.

همچنین در ادامه معصومه آباد عضو شورای شهر تهران با اشاره به این‌که باید در محافلی که مربوط به جمعیت است بحث‌های اغنایی صورت گیرد، افزود: مشکل امروز جمعیت و باروری مسئله جامعه نخبگان است نه مردم.

وی ادامه داد: در شورای شهر وقتی مسئله جمعیت مطرح شد، این طرح جامع را به عنوان مدیریت جمعیت مطرح کردند که 27 نفر مخالف بودند چرا که موضوع جمعیت پذیری مطرح شد و گفتند که هنوز مشکل حاشیه‌نشین‌ها ومهاجران حل نشده که به دنبال افزایش جمعیت برویم که همین‌جا باید بگویم مسئله مهاجرت ممکن است مسئله نخست شهر تهران باشد ولی محدودیت‌های جمعیت را باید تعریف کنیم چرا که در محافل چنین چیزی مشخص نشده است.

عضو شورای شهر تهران گفت: برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها از جمله شهرداری مطرح می‌کنند که هزینه‌های برنامه‌های تشویقی برای فرزندآوری بسیار است و این امر هزینه‌بردار بوده که باید بگویم حمایت از برنامه جمعیت هزینه‌بردار است که هر سازمان باید هزینه خود را متحمل شود.

آباد افزود: کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برنامه‌هایی از زمان باروری تا 18 سالگی فرزندان در نظر می‌گیرند که ما در این زمینه برنامه نداریم و نمی‌دانیم که چگونه می‌خواهیم هزینه صرف آن کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شورای شهر و مجلس شورای شهر نقطه نظرات خود را در این راستا مطرح کند که اگر مطرح کند مردم نیز در این زمینه لبیک خواهند گفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    1 0
    پول و خرج زندگی و کار و دانشگاه از شما بچه از ما !
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    1 0
    اگر قند را در آب غسل دهید اجنبی بودنش حل می شود
  • بی طرف هستم ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    باید به مردم اطلاع رسانی شود خیلی ها خیلی از مسائل را نمیدانند و فقط موضوع مخارج را در نظر میگیرند در حالی که غالبا پولدارها مخالف فرزند داشتن هستند تا بی پولها
  • سوسان ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    بیشترین تحدید از طرف خود نظامه جونهارو بی پول کردند یادمه پدرم و پدر بزرگم یک عکس دارند که تیپ زدند و تا بناگوش میخندند ولی من به عکسام نگاه کردم یک عکس شادندارم
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 1
    قدیمها در شهرها هم کمتر خانواده ای را می دیدیم که کم جمعیت باشد چون همه بالای پنج فرزند داشتند زندگی خوب پیش می رفت. مسافرت و تفریح سر جایش بود. نمی دانم چرا الآن حتی نمی توان یک فرزند را تامین کرد!
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    اونها به خیلی چیزایی که تو الان بهشون به صورت رویا نگاه می کنی حتی فکر نمی کردند تو اونقدری به این چیزا کر کردی که همش توی حسرتی بارو کن وقتی فکرتو اسیر چیزی نکنی از همه چیز راحت می شی خود به خود همیشه خندان
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 1
    اونا باور داشتند که روزی دست خداست ایمان داشتند الان می ترسن روزی نرسه ابه حرف خدا هم شک دارن این نامردیه
  • حسین ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 1
    بابا اگه فقط به این بیاندیشیم که خدای متعال به هیچ کس تضمین نداده یه‌دونه فرزندش رو حفظ کنه مثلاً خدای نکرده در یک حادثه و... از دنیا بره، این پدر و مادر چه ضربه سنگین روحی را باید متحمل شوند!!! ولی اگر چند فرزند داشته باشند وجود آن فرزندان انسان را دلگرم می‌کنه و داغ فرزند از دست رفته را کمی برای انسان قابل تحمل می‌کنه!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    1 0
    کدام کشور همه افراد دانشگاه می روند که ایران از آنها عقب مانده؟؟!!
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 1
    بهتری روش پرداخت یارانه فقط به خانواده های دارای فرزند و به صورت تصاعدی است. دقیقا مانند کشورهایی که با رشد منفی جمعیت مواجه اند.
  • منم بی طرف هستم ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    منم بی طرف هستم پولدارها مخالف فرزند داشتن هستن یک طرف ما که هنوز به خاطر بی پولی نتونستیم ازدواج کنیم چه برسه بهفرفرزند! هرجا میری میگن خونه داری!؟ عمو کارگاه اموزشی واس خانواده ها بذارین بفهمن چطوری باید توقع داشته باشن و از طرف دیگه بیکاری و بیپولی... خودمونو مسخره کردیم با این چیزا
  • امین ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    2 0
    من که عین انگل چسبیدم به اموال بابام چطور میخوام خرج یکی دیگرو بدم . اگر من دختری داشتم و یک جوان با شرایط الان خودم برای خواستگاری میامد من با لگد پرتش میکردم بیرون .................. حالم از خودم بهم میخوره
  • مصطفی ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    2 0
    روزی دست خداست اما عقل هم تو کلته ، چشمات هم که کور نیست می بینی وضعیتو ؟!! الان بچه بسازیم حله ؟ وظیفمون رو در قبال نظام انجام دادیم ؟
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    0 0
    رو منم حساب کنید
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    1 0
    اینکه بر میگرده به حلال شدن قند موقعی حرامش کردند.بزن تو چای غسلش بدی حلال میشه
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    1 0
    تهدید یا تحدید یا ته دیگ
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    1 0
    آخه پوشاک نبود با یه پارچه کار راه میافتاد
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    2 0
    منظورت اینه به عنوان زاپاس چندتا بچه داشته باشیم تا بتونیم ضربه روحی و تحمل کنیم؟
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    2 0
    گل گفتی فکر میکنند همه مثل خودشون و نزدیکانشون ماهانه حداقل 20 میلیون تومان درامد دارن که نشستن میگن بچه بسازین
  • ناشناس ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    بنظر من اگر دولت نگران بچه اوری است اولا سعی کند کار ایجاد کند که خود بخود بیشتر مسایل حل می شود ضمنا مانند کشورهای اروپایی مخارج فرزند را تا 18 سالگی تامین کند مالیات ارزش افزوده را از اروپا یاد گرفتیم اینکارها را هم یاد بگیریم مدرسه رایگان و کمک هزینه مانند پول شیر و پوشک .....دکتر و دارو حداقل برای دو فرزند دولت باید کمک کند بجای خرج در کشورهای دیگر به مردم ایران برسید.
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 3
    ماهانه ۲۰ میلیون درآمد میخوای تا بچه دار شی؟ میخوای جای پوشک بهشون حریر طلادوز ببندی مگه در ضمن شما اگه بچه دار نشی فردا که پیر شدی نیروی کار کافی توی جامعه برای سیر کردن تو وجود نداره
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    اگر مغز تو را در آب قرار دهیم زودتر از قند آب می شود
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    پدر و پدربزرگت چه جوری زندگی میکردن؟ همیشه تو حسرت بودن و فکر میکردن اگه ماشین مدل بالا نداشته باشن باید بمیرن؟
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    برای اینکه فرض میکنید باید همه امکانات جهان را برای یک فرزند فراهم کنید و متاسفانه نتیجه این نگاه به فرزندان تربیت نسل ناتوان و بی اراده و بدون خلاقیتی است که امروز کم کم در حال وارد شدن به عرصه های اجتماعی است
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    2 0
    مترو داره میترکه...تو خیابون جای پارک نیست...نفستون از جای گرم بلند میشه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس