مدیرکل سابق محیط زیست استان تهران می‌گوید: برای ارزیابی سالانه آلودگی هوای تهران باید منتظر عبور از پاییز و زمستان بود، چون وارونگی‌ هوا در این فصول رخ می‌دهد و آلودگی تشدید می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، علی اشرفی‌پور مدیرکل سابق محیط زیست استان تهران، با اشاره به ناسالم بودن هوای این روزها در پایتخت گفت: ما در فصل پاییز و زمستان مخصوصا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت مانند تهران پدیده وارونگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این موضوع در وهله اول یک امر طبیعی است که اتفاق می‌افتد و داده‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که با اقدامات خوبی که طی سال‌های گذشته صورت گرفته بود به لحاظ مهمترین آلاینده‌های گازی مانند نیترات، سولفات و حتی ازن شهرهای ما مخصوصا از سال 86 به بعد شرایط مطلوبی داشته و دارند.

مدیر کل سابق محیط زیست استان تهران ادامه داد: آنچه که آسمان شهرهای پرجمعیت را به لحاظ آلایندگی بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد ذرات معلق ریز و مخصوصا ذرات زیر 2.5 میکرون است و از سال 89 به بعد دولت وقت به دلیل اهتمامی که به سلامت شهروندان داشت ذرات معلق زیر 2.5 میکرون را جزو پارامترهای اندازه‌گیری آلودگی هوای تهران و شهرها لحاظ کرد.

اشرفی‌پور ادامه داد: همچنین به دلیل اهمیت سلامت شهروندان برای دولت وقت شرایط استاندارد گاز نیترات نیز در ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست سختگیرانه‌تر شد بنابراین اینکه گفته می‌شود طی سال‌های اخیر ما روند افزایش آلودگی در کلانشهرها را داشته‌ایم آمار و مستندات ثبت شده از سوی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا این موضوع را نشان نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: از سال 86 به بعد به دلیل اقداماتی که صورت گرفته بود شاهد کاهش آلایندگی گازها بودیم به عنوان مثال علیرغم اینکه تجهیز خودروهای داخلی به قطعات کاتالیست و کنیستر جزو مصوبات قبلی بود ولی تا سال 85 شاهد این بودیم که یکی از کارخانجات تولید خودرو این موضوع را در تولیدات خود رعایت نمی‌کرد.

مدیر کل سابق محیط زیست استان تهران تصریح کرد: از سال 85 بود که سازمان حفاظت محیط زیست با گزارشی که پلیس راهور کلانشهر تهران ارائه کرد موجب اصلاح این روند در آن شرکت خودروساز شد ضمن اینکه در سال 85 تا 88 کلیه موتورسیکلت‌های دوگانه ‌سوز را سازمان حفاظت محیط زیست از رده خارج کرد و از سال 91 به استاندارد آلودگی موتورسیکلت‌های چهارگانه نیز پرداخت ضمن آنکه از سال 89 تجهیز آنلاین کنترل آلایندگی مهمترین واحدهای صنعتی استان تهران نیز صورت گرفت.

اشرفی‌پور افزود: با اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها در سطح استان تهران بر اساس پایشی که از سوی اداره کل محیط زیست استان تهران صورت گرفت به صورت میانگین طی سال‌های 91- 90 ، 21.5 درصد در سوخت مصرفی واحدهای صنعتی بزرگ صرفه‌جویی صورت گرفت و حدود 6 هزار واحد تولیدی بخش کشاورزی در سال‌های 91- 90 در سطح استان تهران که سوخت فسیلی مصرف می‌کردند مجهز به سیستم سوخت گاز شدند.

وی خاطر نشان کرد: اینکه گفته می‌شود با تولید بنزین پتروشیمی آلاینده‌های آروماتیک و هیدروکربن‌های آروماتیک افزایش پیدا کرده است و موجب افزایش آلودگی شهرها شده است کاملا ادعای بی‌موردی است.

مدیر کل سابق محیط زیست استان تهران افزود: چرا که اولا ترکیبات هیدروکربن‌های آروماتیک در بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها نیز وجود دارد و بنزین تولیدی پالایشگاه‌های ما نیز حداکثر استاندارد یورو 2 را پاس می‌کردند و میزان اکتان بنزین تولیدی پالایشگاه‌های ما نیز در رنج 80- 70 درصد بوده است.

اشرفی‌پور ادامه داد: بنزین تولیدی پتروشیمی‌های ما که یک ترکیب رفرمیک است حداکثر یک پنجم میزان بنزین مصرفی روزانه کشور بوده است ضمن اینکه تعداد دستگاه‌های سنجش هیدروکربن‌های آلی مخصوصا بنزن‌ در شهر تهران که از یک توزیع مناسبی برخوردار باشد تا بتوان اندازه‌های آن را به شهر تهران تعمیم داد هیچ وقت وجود نداشته است.

وی افزود: فقط در قالب 3-2 کار پژوهشی آن هم با دستگا‌ه‌های عموما پرتابل که معمولا از خطا برخوردارند اندازه گیری شده و نتایج این اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که میزان بنزن و کلا ترکیبات BDX عموما در فضای پمپ‌بنزین‌ها و تا شعاع 50 متر و نهایتا 70 متر آن هم در برخی  از واحدهای پمپ بنزین قابل ملاحظه بوده است و هیچ وقت عموما در هوای شهر تهران میزان این آلاینده‌ها از آن حد بحرانی که جدول استاندارد به آن اشاره دارد فراتر نبوده است.

مدیر کل سابق محیط زیست استان تهران گفت: پس صحیح نیست که علیرغم اینکه می‌دانیم داده‌هایی که بر اساس چند دستگاه پرتابل و نهایتا 2 تا 3 درصد معدود و ثابت اندازه‌گیری شده است به لحاظ آماری به کل شهر 730 کیلومتر مربعی تهران تعمیم دهیم.

اشرفی‌پور ادامه داد: درست نیست با اشاعه اینگونه اخبار هم افکار عمومی و هم خاطر مردم را نگران کنیم و عملکردهای مثبت پیشینیان را در نظر نگیریم، در سال‌های 89 و 90  اوج پدیده وارونگی هوا در تهران و کلانشهرها بود که به دلیل تداوم خشکسالی‌های مفرط و کاهش میزان بارندگی در منطقه شاهد این پدیده بودیم اما در سال زراعی 93- 92 فقط استان تهران و البرز دچار خشکسالی بودند ولی سایر مناطق کشور و حتی منطقه عراق دچار خشکسالی نبودند و همین موضوع باعث شد تا در بهار و تابستان سال 93 شاهد ورود چشمگیر ریز گردها در فضای تهران نباشیم.

وی افزود: ما در سال 89، 40 روز پیاپی در تهران پدیده وارونگی هوا و در سال 90 نیز 33 روز پدیده وارونگی هوا داشتیم که تنها عاملی که در روزهای آلایندگی شهر را رنج می‌داد عامل ذرات معلق و گرد و غبار بود.

مدیر کل سابق محیط زیست استان تهران اظهار داشت: از بابت سایر آلاینده‌ها که حدود حداقل 27 ایستگاه سنجش ثابت آلایندگی هوا داده‌ها را ثبت کردند شهر تهران عموما مشکلی نداشت و روزهایی که وارد شرایط هشدار می‌شدیم صرفا به دلیل وجود این ذرات بود.

اشرفی‌پور افزود: ما در آن شرایط سخت در کار گروه کاهش آلودگی هوای تهران اقداماتی را معروف به اقدامات 28گانه وضع کردیم که البته این اقدامات کوتاه‌مدت و مخصوص شرایط وارونگی هوا است.

وی افزود: لذا توصیه بنده این است که اقدام ملی تأمین و تولید بنزین در داخل کشور که در شرایط تحریم کشور اتفاق افتاد توسط مسئولان زیر سؤال نرود و به جای ایرادهای بی‌خاصیت و سیاسی در کنار اقدامات بلندمدتی که در برنامه تجدید نظر مدیریت آلودگی هوای تهران با 7 کلانشهر دیگر وضع کردیم به این اقدامات 28 گانه نیز توجه ویژه داشته و از آنها استفاده شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس