کد خبر 361981
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴

بسته توافقنامه امضاء شده بین ایران و روسیه شامل ساخت و تجهیز دو راکتور جدید نیروگاه بوشهر، امکان گسترش آن تا 4 عدد، ساخت 4 راکتور هسته‌ای جدید در سایر نقاط ایران و تامین سوخت مورد نیاز آنها توسط روسیه است.

به گزارش مشرق، ایران و روسیه روز سه‌شنبه در مسکو بسته توافقنامه‌ای در خصوص ساخت 8 راکتور هسته‌ای جدید در ایران امضاء کردند.

خبرنگار خبرگزاری «ایتارتاس» که در زمان امضای این اسناد حضور داشت، گزارش داد: در واقع قرارداد مربوط به تجهیز فاز دوم نیروگاه اتمی «بوشهر»، ساخت دو راکتوری جدید این نیروگاه با امکان گسترش آن تا 4 عدد را در نظر گرفته است. علاوه بر این بر اساس توافقات صورت گرفته، طرفین قصد دارند 4 راکتور هسته‌ای دیگر در سایر مناطق ایران بسازند که محل آن هنوز مشخص نشده است. سوخت هسته‌ای مورد استفاده در نیروگاه اتمی بوشهر در طول چرخه طول عمر خویش در 8 راکتور هسته‌ای جدید ایران، توسط روسیه تولید و آماده خواهد شد.

بر اساس توافقنامه‌ای که روز سه شنبه بین شرکت «راس اتم» روسیه و سازمان انرژی اتمی ایران امضاء شد، سوخت هسته‌ای مصرف شده در ایران برای بازفرآوری و ذخیره سازی به روسیه باز گردانده خواهد شد. ضمن اینکه طرفین همچنین توافق کردند تا در آینده به صرفه اقتصادی بودن و امکان ساخت راکتورهای جدید هسته‌ای دیگری در ایران را نیز مورد بررسی قرار دهند.

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص توافقات صورت گرفته با روسیه به خبرنگار این خبرگزاری گفت: «امضای این قرارداد نقطه عطفی در روابط روسیه و ایران است. روسیه زمانی که درتکمیل ساخت نیروگاه اتمی بوشهر به ایران کمک کرد، در واقع به جمهوری اسلامی کمک کرده تا به عرصه فناوری هسته‌ای راه یابد».

این مقام بلندپایه با اشاره به اینکه توافقنامه امضاء شده از لحاظ سیاسی هم دارای ارزش بسیار زیادی است، تاکید کرد، ایران و روسیه در بسیاری از مسائل در یک جهت گیری حرکت می‌کنند، همکاری‌های راهبردی روسیه و ایران بسیار اهمیت دارند و اسناد امضاء شده امکان جدیدی را برای توسعه روابط تجاری-بازرگانی بین دو کشور گشوده است.

«سرگئی کیسلیاک» رویس شرکت «راس اتم» روسیه هم یادآور شد که روسیه و ایران دارای تجربه بسیار خوبی در زمینه همکاری‌ها در عرصه اتمی هستند. به گفته وی، طرف روسی علاقه‌مند است که این همکاری‌ها با جمهوری اسلامی گسترش پیدا کند و طرح ساخت و تجهیز 8 راکتور هسته‌ای در ایران، در واقع برنامه بزرگی برای توسعه این همکاری بشمار می‌رود.

این مقام روس در مورد مشارکت کشورش در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر پیش از این گفت: «چنین کاری را تاکنون هیچکس در جهان انجام نداده است. ما نیروگاه اتمی نیمه تمامی که کار ساختش را آلمان‌ها شروع کرده بودند، برعهده گرفتیم، هیچ کس جز متخصصان روسی در جهان توانایی انجام چنین کار دشواری را ندارد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    وای باز نیروگاه بازی !!شروع شد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس