رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه اگر مذاکرات به نتیجه نرسد پای آمریکایی‌ها نوشته می‌شود، گفت: موضوع هسته‌ای سال‌هاست به وفاق ملی تبدیل شده و مردمی که سال‌ها سختی‌ها را تحمل کرده‌اند به ما می‌گویند کوتاه نیایید.

فردو باید سر جای خودش باشد/ تحریم‌ها یک باره برداشته شود/ مذاکرات به نتیجه نرسد، پای آمریکایی‌ها نوشته می‌شود
به گزارش مشرق، علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یکشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، درباره انتخاب عمان برای این دور از مذاکرات گفت: معمولاً کشوری به عنوان محل مذاکرات انتخاب می‌شود که کشورها درخصوص آن حساسیت نداشته باشند.

وی افزود: عمانی‌ها هم با توجه به روابط ویژه‌ای که با طرفین دارند همواره سعی کرده‌اند به گونه‌ای در جهت نزدیک شدن دیدگاه‌های دو طرف نقش آفرینی کنند؛ از این رو گمان می‌کنم علت انتخاب این محل که مسبوق به سابقه هم هست همین موضوع باشد.

بروجردی با اشاره به تربیت نیروی متخصص در صنعت هسته‌ای گفت: ما گام‌های اساسی را از سال‌های گذشته برداشته‌ایم و از نظر نیروی انسانی متناسب برخورداریم.

وی افزود: شهادت برخی از متخصصان هسته‌ای ما موجب شد تا بسیاری به سمت پر کردن جای دانشمندان شهید بروند و مکر دشمن موجب شد تا غنای ما در دانش هسته‌ای بیشتر شود.

بروجردی در ادامه گفت: آمریکا و هم پیمانانش همواره به دنبال انحصارگرایی در دانش هسته‌ای بودند، این در حالی است که ما در درازمدت به سمت کاهش مصرف سوخت فسیلی می‌رویم و بهترین جایگزین آن هم همین سوخت هسته‌ای است، بنابراین موضوع هسته‌ای از جهت اقتصادی اهمیت پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: رآکتور تحقیقاتی تهران که تولید آن برای مراکز درمانی استفاده می‌شود بسیار مهم است چرا که با رو به اتمام رفتن سوخت آن، برای تحویل سوخت جدید بازی درآوردند و ما ناگزیر شدیم تا سوخت 20 درصدی را خودمان تولید کنیم.

بروجردی اضافه کرد: این موضوع از این جهت اهمیت دارد که وقتی دولت بر مبنای مصوبه مجلس به سمت تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای رفت، در صورتی که نتوانیم سوخت آن را تولید کنیم برای ما شرط خواهد گذاشت که این امر در مقابل اصل استقلال ماست از این رو باید توانمندی تولید سوخت را داشته باشیم تا نیازمند دیگران نشویم.

وی گفت: خواست ما با اصول آژانس و ان پی تی مغایرتی ندارد و ما مصر هستیم که حقوقمان حفظ شود.

بروجردی سفر صالحی به روسیه را با توجه به تجربه کار با روس‌ها ذکر کرد و گفت: این تجربه موجب شد تا با جدیدت بیشتری مذاکره برای ساخت نیروگاه‌های بیشتر صورت بگیرد از این جهت فکر می‌کنم یکی از محورهای سفر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، همین موضوع باشد.

وی تصریح کرد: مصوبه تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای باید توسط دولت عملی شود و این فرصتی است که کشورهای غربی از دست می‌‌دهند و ضرر می‌کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به بیانیه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: خطوط قرمز را ترسیم کردیم و حتماً مصر هستیم که همه دستاوردهای هسته‌ای محفوظ بماند.

وی افزود:‌ این که در مقطعی آمریکایی‌ها می‌گفتند آب سنگین اراک به آب سبک تبدیل شود که نه ما و نه دولت قبول داشتیم و آنها هم قانع شدند که داشته باشیم، فردو هم از نظر پدافند غیر عامل مصون از تعرض دشمن است از این رو حذف فردو کاملاً غیرمنطقی است و باید سرجای خود باشد.

بروجردی تصریح کرد: میزان غنی‌سازی طبق نیاز تعریف می‌شود، از این جهت که نیروگاه‌هایی که توسط کشورهای دیگر ساخته می‌شود یا خودمان می‌سازیم، باید بتوانیم بخشی از سوخت آنها را در داخل تولید کنیم.

وی افزود: تحریم‌هایی که توسط آمریکا، اروپا و شورای امنیت وضع شده، حتماً باید برداشته شود، آمریکایی‌ها می‌گویند به تدریج ولی اگر ما قرار باشد به تعهدات خود عمل کنیم، آنها هم باید به یکباره بردارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد پای آمریکایی‌ها نوشته خواهد شد، چون آنها زیاده‌خواهی می‌کنند، ما هم دلیلی ندارد که اگر به فرض توافقی انجام نشد، به غنی‌سازی 20 درصد خود برای رآکتور تهران ادامه ندهیم.

وی افزود: تعهداتی که در آن خود را محدود کرده‌ایم به شرط رفع تحریم‌هاست و گرنه استمرار وضعیت کنونی دلیلی ندارد.

بروجردی در ادامه گفت: موضوع هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست که به وفاق ملی تبدیل شده و مردم به ما می‌گویند که کوتاه نیایید چرا که آنها در این موضوع شهید دادند و سرمایه‌گذاری کردند.

وی تصریح کرد: در تحمل سختی‌ها بیشترین فشار به مردم وارد شده است.

بروجردی مهمتر از همه چیز در مذاکرات هسته‌‌ای را تدابیر رهبری و حمایت‌های جدی ایشان از مذاکره کنندگان دانست و گفت: این حمایت خود پشتوانه بسیار خوبی برای کسانی است که در خط مقدم تلاش می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس