رئیس قرارگاه عمار در مراسم شب خاطره پارسا بی‌ادعا، گفت: شهید طهرانی‌مقدم به خوبی عاشورای زنده زمان را درک کرده و از بین بردن اسرائیل پاسخ او به هل من ناصر امام زمان(عج) بود.

به‌گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مراسم شب خاطره پارسای بی‌ادعا حاج حسن طهرانی‌مقدم، جمعه شب با حضور خانواده شهید طهرانی‌مقدم، حجج اسلام شیرازی و مهدی طائب، سردار نجات معاون فرهنگی سپاه، سردار حق‌طلب،محمد اسماعیل کوثری، سید محمود رضوی، حمیدرضا مقدم‌فر، مجید قلی‌زاده و جمعی از رزمندگان و خانواده‌ شهدای هشت سال دفاع مقدس در محل حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای برنامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب در سخنانی اظهار داشت: امشب صحبت پیرامون یک شخصیت با برکت است؛ زمانی که خداوند مسیح را به حضرت مریم(س) داد، این بچه در پاسخ به مردم گفت «انا عبدالله»؛ من صاحب کتاب و نبی خدا هستم و وجود من پر برکت خواهد بود.

وی ادامه داد: پیغمبر(ص) فرمودند دانشمندان امت من از بنی اسرائیل بر‌ترند؛ مقام معظم رهبری دربارهٔ شهید طهرانی‌مقدم فرمودند او دانشمند پارساست؛ حاج حسن یک ویژگی بارز داشت و آن هم این بود که دانش او هدف‌دار بود.

طائب تصریح کرد: شهید طهرانی‌مقدم بین سه نقطه، خطّ اتصال ایجاد کرد: دانش خود، هدف دانش خود و تأثیر هدف و دانش در خود او؛ این‌‌ همان سه نقطه‌ای است که صفت عبدالله را در او ایجاد می‌کند. بندهٔ خدا برای خودش چیزی ندارد و فقط حرف خدا را می‌شنود، درک می‌کند و عمل می‌کند و حاج حسن اینگونه بود؛ او به‌دلیل همین ویژگی قدرت معرفی خود را نداشت و خودش را مگر در مواردی که ضرورت داشت، معرفی نمی‌کرد.

وی خاطر نشان کرد: خاطرم هست یک‌بار شهید طهرانی‌مقدم درباره دانش هسته‌ای با من صحبت می‌کرد و می‌گفت که یکی از رؤسای جمهور به من گفت برو و این دانش را به ایران بیاور. آیا امروز کسی ردّپای حاج حسن را در دانش هسته‌ای می‌بیند؟ در حالی که او یکی از افرادی بود که به‌طور قوی در این مورد دخالت داشت.

رئیس قرارگاه عمار در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما باید عاشورای زنده زمانمان را درک کنیم؛ یعنی باید بدانیم که در این زمان جملهٔ هل من ناصر را چه کسی به زبان می‌آورد؟ امروز هل من ناصر از بقیةالله، صاحب‌الزمان است.

وی افزود: اکنون باید بدانیم که این یاری چه چیز است؟ پاسخ این سؤال این است که تهدید برای جان امام زمان را بشناسیم و آن را برطرف کنیم؛ چراکه اولین اصل برای غیبت، ترس از کشته‌شدن ایشان بود. این‌‌ همان موضوعی است که حاج حسن طهرانی‌مقدم به خوبی آن را درک کرده بود.‌‌ همان طور که می‌بینیم روی سنگ قبرش نوشته شده «اینجا قبر کسی است که می‌خواست اسرائیل را از بین ببرد».

حجت‌الاسلام والمسلمین طائب با اشاره به یکی از سخنرانی‌های امام(ره) گفت: حضرت امام در پیامی که در آخرین نیمه شعبان زندگیشان در سال 68 بیان کردند، فرمودند: «انقلاب ما منحصر به ایران نیست؛ انقلاب ما جهانی است و مسئولان باید زمینه را آماده کنند تا پرچم عدالت‌گستر امام زمان برافراشته شود. مبادا سختی‌های اقتصادی و مشکلات شما را از این موضوع غافل نماید». این در حالی است که خود امام می‌فرمایند: «اسرائیل باید محو شود». به اعتقاد بنده قبل از اینکه خیلی‌ها متوجه این موضوع بشوند، حاج حسن این موضوع رادرک کرده بود.

وی در ادامه به ولایت‌مداری شهید طهرانی‌مقدم اشاره کرد و گفت: جهت دانش او در جهت ولایت‌مداری او بود؛ ولایت‌مداری او دو طرفه بود؛ یعنی نائب امام زمان و امام را متحد می‌دید و به طرف آن می‌رفت. اکنون می‌بینیم که فعالیت‌ها و تیمی که حاج حسن طهرانی‌مقدم ایجاد کرد، لرزه به تن اسرائیل انداخته است.

«او از موشک‌های کوتاه‌بُرد شروع و کم کم پیشرفت کرد تا زمانی که اسرائیلی‌ها می‌بینند پایگاه‌های نظامی در غزه و لبنان دارای موشک‌هایی هستند که طراحی حاج حسن است و این موشک‌ها از هر طرف آنها را مورد هدف قرار داده است؛ یعنی این شهید در هر نقطه از منطقه وسیله نابودی اسرائیل را فراهم کرد».

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: به نظر من حاج حسن به مرحله‌ای رسیده بود که می‌خواست از این هدف هم فرا‌تر برود. در روایات از امیرالمومنین آمده است که می‌فرمایند: «در آخرالزمان قومی می‌آیند که بسیار جوانند، آرزو‌هایشان سفیهانه است، قران می‌خوانند اما این قرآن از حنجره‌شان عبور نمی‌کند. این گروه از دین بیرون می‌روند‌‌ همانگونه که تیر با سرعت از کمان خارج می‌شود. اگر آن زمان را درک کردید، با آنها بجنگید و هر کس آنها را بکشد، اجرش تا روز قیامت با خداست».

طائب در پایان سخنان خود به مدیریت اسلامی شهید طهرانی‌مقدم اشاره کرد و گفت: در مدیریت اگر بخواهیم مدیریت اسلامی را به نمایش بگذاریم، بهترین نمونه روش مدیریتی شهید طهرانی‌مقدم است؛ او هر زمان که نیرو‌هایش را فرا می‌خواند، همه می‌آمدند و همین افراد هم هستند که امروز کار او را جلو می‌برند.

رئیس قرارگاه عمار در پایان بنا به درخواست سیدجواد هاشمی مجری برنامه و به روال برنامه‌های شب خاطره، جمله‌ای به یادگار بر روی تمثال شهید طهرانی‌مقدم نوشت: «برکت شهید مبارک، به زودی در شکست اسرائیل معلوم می‌شود».

در ادامه برنامه، مادر دو شهید جبهه و جنگ، شهیدان عبدالرضا و مجید لشگریان به صحبت و نقل خاطره پرداخت و گفت: شهید طهرانی‌مقدم واقعاً انسانی برجسته و دانشمندی پارسا بودند؛ من ایشان را از زمانی که با پسرم عبدالرضا دوست بود، می‌شناسم.

این مادر شهدا ادامه داد: شهید طهرانی‌مقدم علاقه زیادی به جبهه داشت اما به‌دنبال این بود که کارهای بزرگ‌تری انجام دهد و همیشه می‌گفت باید کاری کنم که اسرائیل از بین برود؛ او واقعاً بی‌ادعا بود. زمانی که عبدالرضا شهید شد بسیار به من و همسرم محبت می‌کرد و می‌گفت من به‌جای عبدالرضا این کار‌ها را انجام می‌دهم.

مادر شهیدان لشکریان اضافه کرد: خاطرم هست که پسر دومم مجید چگونه از آخرین خداحافظی او با عبدالرضا تعریف می‌کرد؛ چقدر عاشقانه همدیگر را در آغوش می‌کشیدند. انگار به هر دوشان الهام شده بود که این آخرین بار است که همدیگر را می‌بینند. یادم هست که حسن طهرانی‌مقدم بعد از شهید شدن پسرم تا سه روز از غم فراق دوست صمیمی خود، غذا نمی خورد.

این مادر شهدا ادامه داد: در آخرین روزهایی که ایشان به منزل ما آمدند، با همسرم صحبت می‌کرد و می‌گفت که همین روز‌ها شما را با خود می‌برم تا ثمرات تلاش مرا ببینی. و یک روز هم آمد و زمانی که می‌خواست از اولین موشک ساخت خود در برابر رهبررونمایی کند، همسر مرا هم برد تا شاهد فعالیت‌هایش باشد. او بدون هیچ‌گونه ادعایی، نمی‌گفت من فلان کار را می‌کنم اما همیشه می‌گفت می‌خواهم کاری کنم تا اسرائیل از بین برود.

وی ویژگی دیگر حاج حسن طهرانی‌مقدم را محبت بسیار زیادش به مادرش عنوان کرد و گفت که حاج حسن مادرش را واقعاً دوست داشت.

در ادامه برنامه، کلیپی پخش شد و روزشمار زندگی حاج حسن طهرانی‌مقدم به همراه فعالیت‌هایش به نمایش در آمد.

پس از این کلیپ، سردار حق طلب از همرزمان شهید طهرانی‌مقدم به سخنرانی پرداخت و گفت: من از این باب دعوت را قبول کردم تا به این روش دینم را به این شهید ادا کنم. در سال‌های 54 و 55 کسی فکر نمی‌کرد که در محله سرچشمه تهران و در مسجد زینب کبری(س) سرنوشت به‌گونه‌ای رقم بخورد که جوانی لاغر اندام و مؤمن که تحت‌تأثیر آیت‌الله لواسانی بود، روزی بنیانگذار یکی از مؤلفه‌های راهبردی قدرت جمهوری اسلامی شود.

وی تصریح کرد: نتیجه عملکرد حاج حسن به‌گونه‌ای بود که افتخاری برای نظام اسلامی شد و زمینه‌ای را برای مسئولان فراهم کرد که هر وقت خواستند با سینه ستبر و مقتدرانه با قدرت‌ها مذاکره کنند و به پشتوانه تلاش‌های طهرانی‌مقدم محکم و قاطع حرف‌شان را بزنند.

سردار حق‌طلب ادامه داد: خاطرم هست که حاج حسن در وضعیتی به آبادان آمد که اوضاع دشمن بسیار خوب و نیروهای داخلی بسیار مأیوس بودند؛ او در عملیات ثامن الائمه در 5 مهر 1360 آمد و به‌گونه‌ای کار کرد که توانست توپخانه سپاه را به وجود آورد.

وی در ادامه سخنان خود به ویژگی‌های این شهید اشاره کرد و گفت: من این سخنان را خطاب به جوانان می‌گویم؛ حاج حسن ویژگی‌های مثبتی داشت که بهترین تعریف از ایشان همانی است که مقام معظم رهبری داشتند. ایشان علاقه بسیاری به حاج حسن داشتند و فرمودند «او دانشمند بی‌ادعاست».

حق‌طلب با بیان اینکه دوست دارم تا دو ویژگی از این شهید را بگویم، ادامه داد: حاج حسن اراده کرد تا به هدفی برسد و با انگیزه و علاقه کار نشدنی را شدنی کرد و این‌‌ همان چیزی است که جوانان نظام جمهوری اسلامی به کمک آن باید مشکلات بزرگ را حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی دوم حاج حسن نیز این بود که او برای کار خود کادر سازی کرد. امروز اگر چه او نیست اما ‌ده‌ها تن قدرت موشکی او را پیش می‌برند و مطمئن باشید که آرزوی حاج حسن مبنی بر از بین رفتن اسرائیل در زیر پرچم ولایت به کم یاران باوفایش محقق خواهد شد.

این برنامه با سخنان کوتاه مادر شهید طهرانی‌مقدم ادامه یافت؛ او گفت: حسن بسیار صبور و با ادب بود. ما قبل از شهادتش نفهمیدیم او که بود و بعد از شهادتش تازه متوجه شدیم حسن چکار کرد و چه گوهری بود.

وی افزود: بهترین حُسن حسن فقیر نوازی او بود؛ بیش از همه چیز به نماز اول وقت اهتمام داشت و همیشه با وضو بود. در این چند سال هیچ وقت نماز جمعه‌اش ترک نشد و زیارت عاشورا خواندن را بسیار دوست می‌داشت.

در ادامه این شب خاطره، عوامل ساخت فیلم با موضوع این شهید والامقام به روی صحنه آمدند. خانم سپهری نویسنده رمان، فنائیان سرپرست نویسندگان و سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده این کار به روی صحنه آمدند.

دکتر فنائیان در سخنان خود گفت: سازمان صداوسیما تصمیم گرفته تا 10 فیلم ویژه "الف" را دربارهٔ مفاخر ایران و مفاخر علمی و مذهبی و دفاع مقدس بسازد؛ سریال‌هایی که هم تراز کارهایی نظیر مختارنامه و سریال امام علی(ع) هستند که از جملهٔ این کار‌ها زندگی شهید حاج حسن طهرانی مقدم است.

وی تصریح کرد: او موفق شد در زندگی خود با امداد‌های الهی کاری کند که امنیت کشور ما را تضمین کند. اگر امروز در بسیاری از کشورهای منطقه و بسیاری از نقاط جهان امنیت وجود دارد به واسطهٔ تلاش حاج حسن و دوستان و همکاران اوست.

فنائیان ادامه داد: به نظر من حداقل وظیفه کسانی که کار هنری انجام می‌دهند این است که زمینه امنیت فرهنگی را به دنبال امنیت سیاسی و اجتماعی که این شهید آن را ایجاد کرد فراهم کنند. حدود 2 - 3 قرنی است که حمله فرهنگی دشمن ادامه دارد و همچنان در حال گسترش است.

وی متذکر شد: باید دیواری ایجاد کنیم که در برابر این حمله مقاوم باشیم. از بهترین نمونه‌های فرهنگ توحیدی در کشور ما حاج حسن طهرانی مقدم است که مسیر زندگیش الگویی برای نسل ما و نسل‌های بعدی خواهد بود. ما همهٔ تلاشمان را می‌کنیم تا ذره‌ای از همت حاج حسن را با خود داشته باشیم تا این هدف را برآورده کنیم.

سیدمحمود رضوی نیز در سخنان خود گفت: امیدواریم بتوانیم حق مطلب را ادا کنیم. شهید طهرانی مقدم تا 2 سال پیش در میان دوستانش بوده و خیلی‌ها از ایشان چهره‌ای واضح را در ذهن دارند امیدواریم با ساخت این فیلم در ابتدا خانواده و دوستان این شهید را راضی کنیم و در ‌‌نهایت صاحب الزمان را راضی کنیم.

در انتها نیز سپهری نویسنده رمان دربارهٔ شهید طهرانی‌مقدم گفت: من از روح بزرگ این شهید کمک می‌گیرم تا بتوانم خاطرات و زندگی این شهید را در کتابی شایسته بگنجانم. دیدن خداوند در همهی کار‌ها از ویژگی هاو زیبایی‌های زندگی این شهید است.

وی ادامه داد: از ایکی از دوستان ایشان شنیدم که با صعود بر قله توچال مانند همیشه سجده شکر به جا آوردند؛ در حالی که اگر کسی بتواند چندین بار قله مرتفع‌تر دماوند را فتح کند، دیگر فتح توچال سجده شکر ندارد. این کار این شهید از وجود خدا در همهٔ لحظات زندگی او ناشی می‌شود. حس کردم حضرت حجت و استقامت بر قولی که بسته بود ویژگی است که در این کار او دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: بعضی از دوستان این شهید می‌گفتند که حسن آقا آیینه‌ای شده بود که نگاه‌کردن به ایشان سخت شده بود؛ چراکه هر کس که ایشان را با خود مقایسه می‌کرد، می‌فهمید که در حال در جا زدن و عقب رفت است. من به دوستان ایشان، خود این شهید و شهید حاج حسن شفیع‌زاده درود می‌گویم.

این شب خاطره با ذکر مصیبت آل‌الله توسط صابر خراسانی و پخش کلیپ‌هایی از شهادت و زندگی حاج حسن طهرانی‌مقدم به پایان رسید.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس