یکی از مهمترین تحولات سالهای اخیر در ارتشهای دنیا، تلاش برای خودکفایی در ساخت تجهیزات مورد نیاز است که در عرصه دریا این خودکفایی، نمود و بروز بیشتری داشته است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، عملیات های آبی – خاکی از جمله مهمترین عملیاتهای نظامی به شمار آمده و در طول نبردهای صورت گرفته در تاریخ، این گونه عملیاتها نقش مهمی را تعیین طرف پیروز جنگ داشته است. برای مثال عملیات متفقین در سال 1944 میلادی در فرانسه و پیاده شدن در خاک این کشور یکی از بزرگترین عملیاتهای آبی خاکی در تاریخ محسوب می شد که مقدمه ای برای شکست آلمان نازی و پایان جنگ دوم جهانی بود. یکی از مولفه های بسیار مهم در این گونه عملیاتها شناورهای تهاجمی آبی خاکی هستند.

این ناوها در حقیقت یک سکوی شناور با قابلیت حمل نیروهای پیاده، زره پوش، هاورکرافت ها، بالگردها و همچنین پرنده های عمود پرواز هستند و به نوعی رکن اصلی در عملیات آبی خاکی را به عهده دارند .

به غیر از کشورهای ابرقدرت که به صورت سنتی از این شناورها برای استعمار و تجاوز به ملتهای بی دفاع بهره می برند، کشورهای با توان نظامی کمتر نیز طراحی و ساخت این شناورها را در دستور کار خود قرار داده اند. در این مطلب با 5 گونه از این شناورها آشنا می شویم.

San Giorgio

شناورهای کلاس San Giorgio در تعداد 3 فروند به منظور استفاده نیروی دریایی ایتالیا توسط شرکت Fincantieri در این کشور ساخته شده است. این شناورها در نقش یک لنگرگاه متحرک آبی – خاکی برای نیروی دریایی ایتالیا عمل می کند.

شناورهای این کلاس 133 متر طول ، 20 متر عرض و 7600 تن وزن دارند. این شناورها توان حمل 6 فروند لندیگ کرافت به همراه یک قایق گشتی را دارند. در همین حال توان حمل 350 نیروی پیاده به همراه 30 کامیون میان وزن و یا 6 دستگاه زره پوش نیز برای این شناورها وجود دارد. این شناورها دارای 163 نفر خدمه نیز می باشند.

آشنایی با 5 گونه از شناورهای عملیات آبی _ خاکی+عکس

این شناورها توان حمل دو فروند بالگرد EH-101 یا سه فروند بالگرد سی کینگ و یا 5 فروند بالگرد AB-212 را دارند. این شناور از دو موتور دیزل هر کدام به قدرت 16800 اسب بخار نیرو گرفته و با سرعت 30 کیلومتر در ساعت بردی برابر با 14 هزار کیلومتر دارد. بر 3 شناور این کلاس 1 قبضه توپ 76 میلی متری به همراه دو توپ 25 میلی متری نصب شده است.

Juan Carlos I

کشتی تهاجمی آبی خاکی Juan Carlos I  توسط شرکت Navantia اسپانیا به منظور استفاده نیروی دریایی این کشور طراحی و ساخته شده است.

این شناور اسپانیایی 232 متر طول ، 32 متر عرض و 27 هزار تن وزن دارد. یکی از توانایی های بسیار شاخص این کشتی قابلیت حمل 46 دستگاه تانک به مانند لئوپارد 2 است. این ناو همچنین توان حمل 900 سرباز را نیز دارد. ودر بخش شناورهای آبی خاکی این ناو توان حمل 5 فروند لندینگ کرافت را نیز دارد.

آشنایی با 5 گونه از شناورهای عملیات آبی _ خاکی+عکس

اما این ناو همچنین توان حمل هواپیماهای عمود پرواز هاریر را نیز دارد. به طور معمول 8 فروند هواپیمای هاریر، 4 فروند بالگرد شینوک و در صورت موجود بود یک فروند پرنده V-22 نیز توان عملیات از روی این ناو را دارند.

در صورتی که به صورت خاص از این ناو برای حمل هواپیما استفاده بشود توان حمل 30 فروند هواپیما بر روی این ناو وجود دارد. در حال حاضر استرالیا نیز بر اساس طرح این ناو، در حال ساخت دو فروند شناور به نام کلاس کانبرا می باشد.

این کشتی به 4 توپ 20 میلی متر و همچنین سامانه پرتاب موشک های سطح به هوایی ESSM و یا RAM مجهز است. این شناور از دو دستگاه توربین گازی نیروی مورد نیاز خود را تامین می کند. برد این کشتی با سرعت 28 کیلومتر بر ساعت 17 هزار کیلومتر می باشد.

این کشتی به یاد پادشاه سابق اسپانیا خوان کارلوس اول نامگذاری شده است و از سپتامبر 2010 میلادی در خدمت نیروی دریایی اسپانیا می باشد.

Dokdo

کره جنوبی چندین سال است که برنامه بسیار سنگین و بلند پروازانه ای را برای داشتن یک نیروی دریایی به منظور عملیات در آبهای آزاد به اجرا درآورده است. بزرگترین بخش از این برنامه دو فروند ناو تهاجمی آبی – خاکی کلاس Dokdo است که توسط صنایع سنگین Hanjin کره جنوبی ساخته می شود.

آشنایی با 5 گونه از شناورهای عملیات آبی _ خاکی+عکس

این شناور با وزن 18800 تن در حالت بارگیری کامل بزرگترین و سنگین ترین شناور نیروی دریایی ارتش کره جنوبی به حساب می آید. طول آن  199 متر و عرض آن 31 متر است. این ناو می تواند 10 تانک، 7 زره پوش، دو لندینگ کرافت و همچنین 700 تفنگدار دریایی را با خود حمل کند.

در حال حاضر ترکیبی از بالگردهای UH-1H و UH-60 از روی این ناو عملیات می کنند اما امکان پرواز هواپیماهای عمود پرواز مثل هاریر و یا F-35B از روی این ناو نیز وجود دارد.

در بخش تسلیحاتی نیز دو سامانه دفاع نزدیک گل کیپر ساخت هلند و یک سامانه موشک سطح به هوای RIM-116 بر روی این ناو نصب شده است. این ناو از 4 موتور دیزل ترکیبی که هر کدام نیروی در حدود 10285 اسب بخار تولید می کند بهره برده و می تواند با سرعت 33 کیلومتر بر ساعت مسافتی در حدود 18500 کیلومتر را طی کند.

در حال حاضر یک فروند از این ناو ها در خدمت نیروی دریایی کره جنوبی بوده و برنامه ها برای ساخت دو فروند دیگر نیز در حال اجرا است.

Oosumi

نیروی دریایی ژاپن نیز پس از سالها ماندن در لاک دفاع به دلیل شکست در جنگ دوم جهانی و قید و بندهای سیاسی به سرعت در مسیر پیشرفت و مدرن سازی قرار گرفته است و شناورهای پیشرفته ای توسط صنایع دریایی این کشور طراحی و ساخته شده است. کشتی های کلاس Oosumi وظیفه حمل قوای زرهی و مکانیزه به منظور عملیات آبی – خاکی را بر عهده دارند. 3 فروند از این ناوها توسط 4 شرکت ژاپنی طراحی و ساخته شده است.

آشنایی با 5 گونه از شناورهای عملیات آبی _ خاکی+عکس

وزن این ناوها در حالت بارگیری کامل 14 هزار تن ، طول آنها 178 متر و عرض آنها 25.8 متر است. این شناورها توان حمل 2 فروند هاورکرافت ، 10 تانک و 330 نفر نیروی پیاده را دارند. بر روی عرشه این ناو نیز 8 بالگرد قابلیت عملیات دارند. 138 نفر نیز خدمه خود ناو هستند.

در بخش تسلیحات نیز این ناو به دو سامانه فالانکس و دو مسلسل 12.7 میلی متری مجهز است. سیستم پیشران این ناو از دو موتور دیزل هر کدام به قدرت 26 هزار اسب بخار تشکیل شده است که سرعتی در حدود 41 کیلومتر بر ساعت را برای این ناو فراهم می کند.

تایپ 071

اما آخرین شناور تهاجم آبی – خاکی در لیست ما شناورهای تایپ 071 نیروی دریایی ارتش چین هستند . نیروی دریایی این کشور در سالهای اخیر گامهای بسیار بلندی را در بحث خودکفایی و مدرن سازی برداشته و این شناورها نیز بخشی از این تلاش به حساب می آیند. طول این شناورها 210 متر ، عرض آنها 28 متر و وزن آنها 20 هزار تن است.

شناورهای تایپ 071 قادر به حمل 15 تا 20 دستگاه زره پوش ، 500 تا 800 نفر نیروی پیاده ، 4 هاورکرافت و 2 لندینگ کرافت و همچنین 4 فروند بالگرد Z-8 هستند. 1 توپ 76 میلی متری به همراه یک توپ گاتلینگ 30 میلی متری تسلیحات این شناور را تشکیل می دهند.

آشنایی با 5 گونه از شناورهای عملیات آبی _ خاکی+عکس

این ناو از 4 موتور دیزل هر کدام به قدرت 47 هزار اسب بخار نیروی گرفته و می تواند با سرعت 33 کیلومتر در ساعت مسافتی در حدود 11 هزار کیلومتر را طی کند. در حال حاضر چین 3 فروند از این ناوها در خدمت داشته و 3 فروند دیگر از این شناورها نیز در حال ساخت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    1 0
    اسپانیا واقعا کشتی های جالبی درست میکنه بقیه هم خوب هستن. حالا ما بعد از سی چهل سال دوتا جماران درست کردیم.نمیگم بده......خوبه ولی خیلی کمه.سرعت پیشرفت ژاپن رو ببینیت
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    سلام. با این روند رو به رشد صنایع دریایی کشور های دیگر که یکی از این نماها رو در این گزارش ها خواندیم.وبا روند رشد صنایع دریایی خودمان شما بگوید نقطه تلاقی سخت افزاری و... ما و انها در اینده چند سال دیگر است...به عبارتی کی عقب افتادگی ها را جبران و به نقطه برابر 100 درصد میرسیم....شما نگاه کنید تمام بنادر سنگین ساخت کشتی مثل بندر عباس و بوشهرو...عکسرا 39 سال پیش ساخته شده اند. یا موارد دیگر شما قاضی چه می شود مرسی
  • بابا ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    به یاری خدا ماهم تا چندسال اینده به همچین توانایی میرسیم.
  • ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 1
    دوره ای یونانیان و رومیان و مغول ها ، دوره ای اسپانیایی ها و پرتغالی ها و دوره ای انگلیس و فرانسه و آمریکا و روسیه برای غارت کردن منابع کشورها بشریت را به خاک و خون کشیدند ، با افول این کشورها ، کم کم کشورهایی دیگر جایگزین خواهند شد . صنایع نظامی کره و ژاپن و خصوصا چین ، آینده ای تاریک همچون گذشته رو به بشریت وعده می دهد . همچنین تاریخ نشان می دهد که سرنوشت نهایی این استعمارگران نابودی و فروپاشی است . این شناورها به درد هجوم و تصرف خاک کشوری دیگر می خورد نه برای دفاع .
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 1
    سلام. هر ناو ابی خاکی(دریایی) یک موشک عظیم اما شناور است. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)
  • ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    1 0
    الان یک عده میان در مورد ماکتهای ایران نظر میدن
  • علیا ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    دومیه عجب چیزی بود. خوان کارلوس. واقعا چیز جالبی بود. همه کاره بود. حتی باند پرواز هواپیما هم داشت و میتونه جنگنده هایی که به ول باند خیلی کم نیاز دارند رو پذیرا باشه. یه همه کاره بود که با توجه به نیاز میتونه کاربری های مختلی رو داشته باشه. واقعا کشورهایی مثل اسپانیا که داشتن یه ناو هواپیما بر تخصصی براشون هزینه بر و غیر قابل توجیح هست میتونند با داشتن چنین ناوی در اصل در مواقع لزوم ناو هواپیمابر داشته باشند.
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    1 0
    با این چسزا یک نیرو دریایی راهبردی میشیم نه با جمران و این حرفه
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    و به درد دفاع در عمق خاک دشمن
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    شما به پیشینه ی تکنولوژِی و شرایط اقتصادی این کشور ها دقت کنی متوجه میشی همین جماران خیلی ارزشمند تر از ساخته ی اونهاست. ما در 300 سال اخیر صنعت دریانوردیمون نابود شده بود. اما اسپانیا چی؟ اونها همه ی نیازهاشون رو میتونند تامین کنند بدون هیچ تحریمی و فقط موضوعی که شاید براشون دردسر ساز باشه هزینه هاست که خیلی از ما دستشون باز تره. اما ما پیشینه ی تکنولوژی نداشتیم و جن هم همون اقتصاد نابسامانمون رو نابود کرد. قدر داشته هامون رو بدونیم
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 1
    واقعا متاسفم برای کسانی که کوته فکر هستند و به مانند گزارشگران بدون دستمزد در ادامه اهداف رسانه هایی مثل بی بی سی حرکت می کنند . واقعا متاسفم برای اون جماعتی که در هر گزارش نظامی ، بی ربط و باربط ، بدون اطلاعات نظامی ، صنایع نظامی غیربومی کشور های دیگر را تعریف و تمجید می کنند و تلاش بومی و قدرتمند نظامی کشورمان را با لغاتی مثل ماکت ، تحقیر می کنند . اینو بدونید اگر واقعا نیروهای نظامی ما ضعیف بودند تا حالا آمریکا ایرانو گرفته بود ، در حالیکه آمریکا جرات حمله کوتاه هوایی به تاسیسات هسته ای ما رو هم نداره و وقتی آر کیو شو گرفتیم جرات بمباران منطقه برای نابودی رو نداشت ، در حالیکه آر کیو حاصل چند دهه تلاش آمریکایی ها و نتیجه آخرین تکنولوژی اونهاست و فقط ایران تونسته اون رو بگیره . آمریکا از ترس سر جنگی 650 کیلوگرمی موشک بالستیک نقطه زن مافوق صوت خلیج فارس ، ابر آزدر حوت با سرعت 100 متر بر ثانیه ، 4 برابر سرعترین آژدر آمریکا ، انواع قایق های تندرو و پرنده و موشک های تمام ایرانی ، شب و روز ندارد . آمریکا خوب می داند که کوچکترین حرکتی بکند تمام ناوها و پایگاه های منطقه ایش از بین می رود ، اونوقته که امثال اف 35 باند ندارند که بتونن بشینن . بمباران و درگیری هوایی بماند . انقدر بر طبل دشمن نکوبید و ساده نباشید .
  • حسین ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 2
    تا چشم یهودی ها در بیاد
  • حسین ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 2
    این ها که میفرمایید دستاوردهای ایران را مسخره میکنند ایرانی نیستند. اینها یهودی های ساکن ایران هستند. ابعاد فعالیت های ضد ایرانی این یهودی ها خیلی گسترده است و به همین مورد ختم نمی شود. در این موارد اطلاعات و تجربه های دقیق و قطعی دارم
  • مشناس ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    ناشناس 12:05 اونا ما رو تحريم کردند درست ولي ما خودمون قوانيني وضع کرده ايم که خودمان خودمان را تحريم کرده ايم نميگذاريم کسي وارد بعضي عرصه ها شود و فقط بايد در يد حکومت باشد آمريکا و اروپا با اقتصاد خصوصي صنعت مردمي رشد کرده اند و با آزادي فراگير صنعتي و اقتصادي نه مثل ما حالا هي به دنبال بهانه بگرديم که 50 ساله تحريميم که نتيجه اي حاصل مي شود ؟؟
  • ياور ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    مشرق عزيزم سلام تنها چيزي كه باعث ميشود به اين سايت بيايم و گاهي اخبار را هم بخوانم مقالات نظامي خوبتان است. مشرق جان. جديدن مقالات نظامي شما از نظر كمي كاهش يافته‌اند. اين يعني من كمتر از ديدن سايت محبوبم و نويسندگان مورد علاقه‌ام لذت ميبرم. حق يارتان
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    یه خلیج فارس با کلاهک 450 یا 650 کیلویی فک کنم کافیه باشه؟ درست میگم؟
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 1
    حسین خان یهودیهای ساکن ایران ایرانی نیستن؟!یکم ...
  • تریستان ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    1 1
    رفتی صافکاری یا نه؟ اگه نری حالت خرابتر از الانت میشه ها
  • msg13 ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    دوست عزيز شما كه اطلاعات نداري نظر نده ايران توي اين تحريم هاي شديد چه علمي و چه نرم افزاري و سخت افزاري, تونسته 2 ناوشكن بسازه حالا اسپانيا خوبه اگه چين توي همچين تحريم هايي بود قايق ماهيگيري هم نميتونست درست كنه
  • افشین تهران ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    مگه ما دنبال اشغالگری هستیم؟؟؟؟
  • افشین تهران ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 1
    اینها با ماکت ماکت کردن خودشان را تحقیر میکنند و حتی دشمنان ایران به سادگی و ابلحی این جماعت میخندند چه برسه به ایرانیهای وطن پرست.چرا که حتی غرب هم از توان نظامی ایران خبر دارد و اینها هنوز دنبال ماکت ماکت کردن و مقایسه های بی اساسی که در شبکه های منافقیکه جز تحقیر جوانان و دانشمندان این ملت ماموریتی دیگر ندارند میگردند.اما ایا توان پاسخ به این سوال که چرا امریکا و هم پیمانان غربی و منطقه ای جرات تعرض کوچک هم به ایران ندارند چیست؟را میتوانند بدهند؟؟
  • افشین تهران ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    توان نظامی دلیر مردان سپاه و ارتش و وزارت دفاع هوشمند و دانشمند پرور ایران عزیز انقدر زیاد هست که لا اقل روزی یک مطلب را برای ایندسته از خونندگان بگذارید.لطفا مثل سایتهای زنجیره ای دنبال سیاسی بازی نباشید که فکر کنم همه خسته شدن .
  • محسن ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 0
    میگم یه هویی باند عقب تایپ 071و طولانی تر کنن جی 15 بتونه پرواز کنه دیگه.جی 15 در اصل از روی همون دو تا سوخو 33 که از اوکراین خریدن کپی شده که یه جنگنده ناو نشینه با بال تاشو.سن من 11 ساله اون وقت این پیشنهاد به ذهن چینیا نرسید.اگه پای جی 31 به ناوای هواپیمابر باز بشه اون وقت میتونن روش جی 31 روش بپرونن.
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    0 0
    رفیق مهم ترین ویژگی نیروی دریایی ایران استفاده نکردن از کشتی های بزرگ دریاییه. ارتش ایران بجای اینکه یه ناو هواپیما بر بسازه که با یه موشک فوت بشه بره هوا ، ده تا شناور میسازه که سرعتشون سه برابر تندرو ترین قایق های جهانه ، این قایق ها قادر به غرق کردن هر ناوی هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس