گروه جنگ نرم مشرق - اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن بطور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد. واضح اینکه، رصد خط رسانه‌ای خارج از کشور و خنثی کردن و پدآفند رسانه‌ای به جریان‌سازی‌های احتمالی بر روی موضوعات خاص، از جمله ضرورت‌ها در فضای رسانه‌ای کشور است؛ گرچه مروری بر این اخبار برای عموم مخاطبان نیز خالی از لطف و فایده نیست.

بدین منظور، گروه جنگ نرم مشرق، ازین پس دو نوبت در هر هفته، بسته‌های خبری «اخبار ایران در رسانه‌های جهان» را به مخاطبان محترم و کارشناسان ارائه خواهد کرد و پذیرای نظرات و پیشنهادات خواهد بود. بدیهی است طرح مطالب و انعکاس اخبار از این رسانه‌ها به معنای تأیید آن‌ها نیست.

**(بدلیل تقارن با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، این بسته خبری اسثنائا با تأخیر تهیه و منتشر شده است)

- با نزدیک شدن به زمان مذاکرات ایران و شش کشور که هفته آینده در مسقط برگزار می‌شود، بیشتر توجه رسانه‌های غربی - مستقیم با غیرمستقیم - بر این گفتگوها بوده است. هرچند، حقوق بشر، زندانیان سیاسی و دخالت در امور داخلی نیز همانند گذشته به قوت خود پای ثابت اخبار و تحلیل‌های رسانه‌های -عمدتا- غربی است.



ویژه‌نامه یکشنبه‌های واشنگتن پست The Washington Post Sunday

- واشنگتن پست در ویژه‌نامه یکشنبه‌های خود با مرور یک دهه فراز و نشیب در پرونده هسته‌ای، به مذاکرات پیش‌روی ایران و 1+5 پرداخته و می‌نویسد: «با نزدیک شدن به ضرب‌العجل 24 نوامبر برای توافق جامع ایران و قدرت‌های جهانی، هر دو طرف مذاکرات با گزینه‌های خطیری مواجه هستند. اما اگر یک دهه تلاش و بازرسی برای رسیدن به توافقی کنترل تسلیحات [هسته‌ای] با شکست روبرو شود چه خواهد شد؟ گرچه طبق شواهد، به نظر نمی‌رسد طرف غربی پیش‌بینی لازم را کرده باشد، اما در ایران نیز بازیگران اصلی در این پرونده خود را برای "زندگی پس از شکست دیپلماتیک در مذاکرات" آماده می‌کنند.»

این مقاله که به قلم یکی از اعضای ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نوشته شده است، هم‌صدا با مقامات آمریکایی که با فرار به جلو ایران را مسؤول شکست احتمالی مذاکرات خوانده‌اند، در ادامه آورده است:
«واضح است که سیاست [آیت‌الله] خامنه‌ای و تندروها در ایران، انتخاب انرژی هسته‌ای به جای شکوفایی اقتصادی است - تصمیمی که برای این کشور فاجعه به بار خواهد آورد-. روحانی شاید بتواند برای مدتی این جریان را تعدیل کرده و به تأخیر بیاندازد، اما با از بین رفتن فرصت دیپلماسی، به نظر می‌رسد ایران چارچوب خطرناکی را زیر پا بگذارد.»

به نظر می‌رسد با پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای و همچنین با توجه به تأکیدات مکرر مقامات آمریکایی بر لزوم توافق، طرف غربی - آمریکا - بیش از گذشته نیازمند نهایی شدن توافق جامع است و نگرانی - از عدم توافق - و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر زیاده‌خواهی آمریکا در مذاکرات، در تحلیل‌های رسانه‌های این کشور نیز بوضوح مشاهده می‌شود.




گلوبال تایمز Global Times

- روزنامه گلوبال تایمز چین تحلیل خود از مذاکرات آتی را به لزوم توافق ایران و آمریکا اختصاص داده و نوشته است: «ایران و شش کشور در حالی تلاش می‌کنند پیش از 24 نوامبر به توافق برسند که ظرفیت غنی‌سازی یکی از مهمترین اختلافات است. ایران امیدوار است 10هزار سانتریفیوژ خود را فعال نگه‌دارد اما آمریکا طبق گزارش‌ها بر 4هزار ماشین سانتریفیوژ تأکید دارد.»

این روزنامه چینی در ادامه سه سناریوی احتمالی در مذاکرات را محتمل شمرده است: « سناریوی اول شکست یا توقف مذاکرات است. این سناریو چندان مورد علاقه واشنگتن و باراک اوباما که زمان و انرژی زیادی را صرف تلاش‌های دیپلماتیک کرده‌اند نیست. اوباما در یک سال گذشته فراز و نشیب‌های فراوانی در مواجهه با اسرائیل و لابی آن در کنگره داشته است. توافق هسته‌ای با ایران پس از 10 سال و آب شدن یخ تنش‌های ایران و آمریکا می‌تواند مهمترین دستاورد دیپلماتیک اوباما در دوره ریاست جمهوری‌اش باشد. در صورت شکست مذاکرات، تندروها دست برتر در کنگره را خواهند داشت تا تحریم‌های جدیدی بر ضد صادرات نفت ایران وضع کنند. اوباما همچنین در خاورمیانه با چالش عراق و سوریه روبرو است و اصلا تمایل ندارد جبهه جدیدی در مقابل خود و در تقابل با ایران بگشاید که حتی ممکن است به درگیری نظامی نیز منجر شود. اما استراتژی "نرمش قهرمانانه" رهبر ایران در مذاکره مستقیم با آمریکا هم چند دستاورد برای این کشور داشته است؛ اول کاهش تحریم‌ها و همچنین اینکه ایران با وجود حفظ بخش عمده‌ای از برنامه هسته‌ایش دیگر منزوی نیست.»

«دیگر سناریوی محتمل، دستیابی به توافق پیش از پایان موعد مقرر است که ایده‌آل خواهد بود. به گفته ظریف، همه طرف‌های مذاکره از جمله ایران بر این باور هستند که نیازی به تمدید مذاکرات نیست و برخی از مقامات آمریکا نیز تأکید کرده‌اند توافق نهایی در ماه نوامبر خواهد بود. در این شرایط، آمریکا از یکسو باید کنگره را متقاعد کند که توافق با ایران به معنای اجازه دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای نیست و در طرف مقابل نیز تندروها در ایران هم باید مطمئن شوند که این توافق به قیمت از دست دادن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای نخواهد بود. اما در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان در میان‌دوره‌ای، مذاکرات دشوارتر خواهد شد.»

«سومین سناریو تمدید توافق موقت سال گذشته با الحاق یک سند دیگر است. برنامه اقدام مشترک ژنو برای هیچ‌کس ایده‌آل نبود اما هیچ‌یک از طرفین نیز نمی‌خواهند به عقب بازگردند. ایران و آمریکا هردو به این توافق نیاز دارند. آمریکا و ایران بر سر مواردی همچون راکتور آب سنگین اراک و بازرسی‌های بیشتر آژانس به توافق رسیده‌اند اما اگر رسیدن به توافق نهایی برای دو طرف ممکن نباشد، شایدیک توافق مقطعی به عنوان جایگزین توافق نهایی انتخاب کنند تا مذاکرات نیز ادامه پیدا کند.»

- واشنگتن تایمز هم در مقاله‌ای، 1+5 را از توافقی که این روزنامه آن را "توافق بد" می‌داند، برحذر داشته است.



واشنگتن تایمز  The Washington Times 

- روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به مقاله چند روز قبل نشریه اکونومیست انگلیس با عنوان "انقلاب [اسلامی] به پایان رسیده است" نوشته است: «نسل جدید ایران که همگی پس از انقلاب 1979 آیت‌الله خمینی به دنیا آمده‌اند دیگر مذهبی نیستند، به مسجد نمی‌روند و بیشتر به اینترنت، تکنولوژی و مادیات اهمیت می‌دهند تا اسلام. اما به گفته جک استراو، وزیر خارجه اسبق انگلیس، "تهران امروز بیشتر مانند مادرید و آتن به نظر می‌رسد تا بمبئی و قاهره" (احتمالا به روند رو به رشد جمعیت مسلمان در پایتخت‌های اروپایی اشاره دارد).»

واشنگتن تایمز در ادامه به انتخاب حسن روحانی اشاره می‌کند و می‌نویسد:
«رئیس‌ جمهور جدید ایران "چهره اعتدال" در ایران امروز است. گذشته از اعدام بیش از 900 نفر از زمان روی کار آمدن روحانی، او توانسته است به کشورهای همسایه ایران نزدیک شود؛ به مهره‌های ایران در عراق و سوریه کمک می‌کند، از تأمین موشک‌های حماس برای حمله به اسرائیل اطمینان پیدا می‌کند و بر روابط نزدیک دو جانبه با عمر البشیر رئیس جمهور سودان که به دلیل نسل‌کشی تحت تعقیب بین‌المللی است تأکید می‌کند.»

این روزنامه آمریکایی گریزی به توافق هسته‌ای احتمالی به ایران می‌زند و با لحنی کنایه‌آمیز، نتیجه مذاکرات را دست‌یابی ایران به تکنولوژی ساخت سلاح هسته‌ای خوانده است: «ایران سال‌هاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در پاسخ به ابهامات فعالیت‌های گذشته این کشور دست به سر می‌کنند. حالا ایران متعهد شده است که با حسن نیت همکاری کند و بسیار متمدنانه است که کشورهای جهان نیز گذشته را فراموش کنند که ایران چگونه سال‌ها مخفیانه تأسیسات ساخت سلاح هسته‌ای را برپا کرده است، در زیر زمین پنهان کرده، مانع دسترسی و بازرسی‌های آژانس می‌شود و قطعات و چاشنی‌های انفجاری مربوط به سلاح‌ هسته‌ای را تست می‌کند. سریع‌تر با ایران به توافق برسید تا این کشور هم به نصب تأسیسات نوین و پیشرفته‌تر خود و سانتریفیوژهای نسل جدید برسد و راکتور اراک را راه‌اندازی کند.»

واشنگتن تایمز در پایان دست به دامان کنگره آمریکا شده است که اکنون جمهوری‌خواهان دستور کار آن را تعیین می‌کند و از کنگره خواسته تا مانع این "توافق بد" و هر توافق دیگری که باراک اوباما و وزارت خارجه‌ جان کری پیشنهاد می‌دهد، شود. فشار جمهوری‌خواهان بر اوباما همزمان با برتری این حزب در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، باراک اوباما را بیش از گذشته به این دستاورد دیپلماتیک نیازمند کرده است که انتظار می‌رود در روزهای آینده چالش میان دموکرات‌های دولت و جمهوری‌خواهان کنگره ابعاد تازه‌ای پیدا کند تا بهترین فرصت برای تیم‌ مذاکره‌کننده ایرانی طی یکسال گذشته برای تثبیت دست برتر خود در مذاکرات فراهم شود.

- خبر پیشنهاد انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه در مذاکرات اخیر و احتمال پذیرفته شدن آن از سوی ایران هم در رسانه‌های غربی به چشم می‌خورد.

روزنامه "دی" The Day

- روزنامه انگلیسی "دی" از طرح انتقال ذخیره اورانیوم غنی شده ایران به روسیه و موافقت ایران با این طرح خبر داد و نوشت: « به گفته دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات هسته‌ای، ایران موافقت اولیه خود با انتقال ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه را در صورت دستیابی به توافق نهایی اعلام کرده است.»

این روزنامه انگلیسی جزئیات این طرح را اینگونه تشریح کرده است: «براساس این پیشنهاد، روسیه اورانیوم غنی‌شده ایران را به میله سوخت مورد نیاز تنها راکتور تجاری ایران [نیروگاه بوشهر] تبدیل خواهد کرد. زمانیکه اورانیوم غنی‌شده به میله‌های سوختی تبدیل شد، استفاده از آن برای ساخت سلاح هسته‌ای بسیار دشوار خواهد شد و این اقدام می‌تواند بسیاری از نگرانی‌های غرب درباره ذخیره اورانیوم ایران را رفع کند؛ در عین حال این توافق تمام راه‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را نمی‌بندد. وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا هم در سخنرانی اخیر خود به توافقاتی اشاره کرد که در ابتدا غیرقابل دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید، اما از اشاره به جزئیات آن و نقش روسیه خودداری کرد و تنها به گفتن این جمله بسنده کرد که "مذاکرات همانند قارچ، بهترین نتیجه را در تاریکی می‌دهد".»

خبرسازی درباره طرح انتقال مواد غنی‌شده به خارج از ایران در حالی طی روزهای گذشته مطرح شده است که این مسأله از جمله خطوط قرمز ایران در مذاکرات بوده است.

- خبر انتقال مواد غنی‌شده ایران به روسیه را رسانه‌های اسرائیلی از جمله روزنامه جروزالم پست نیز انعکاس دادند.


جروزالم پست Jerusalem Post

- روزنامه صهیونیستی جروزالم پست هم خبر انتقال ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه را منتشر کرده و نوشته است: «به گفته مقامات آمریکایی، ایران تمایل دارد ذخیره اورانیوم خود را برای تبدیل به میله‌های سوختی مورد نیاز برای نیروگاه بوشهر به روسیه منتقل کند. به گزارش رسانه‌ها به نقل دیپلمات‌های غربی، موافقت ایران با این طرح پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات برای توافق نهایی ایجاد کرده است.»

- اما یک روزنامه چینی به این خبرسازی‌ها واکنش نشان داده و از قول مقامات کشورمان آن را "شایعه" می‌خواند.


چاینا دیلی China Daily

- روزنامه "چاینا دیلی" چین درباره اخبار رسانه‌های غربی و موافقت ایران با پیشنهاد انتقال اورانیوم غنی‌شده به روسیه می‌نویسد:
« مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش رسانه‌ها در مورد موافقت ایران با طرح انتقال اورانیوم غنی‌شده به روسیه در قالب توافق نهایی را تکذیب کرده و آن را شایعه خواند. به گفته وی، هیچ‌یک از خبرسازی‌ها و شایعاتی که از سوی رسانه‌های غربی و با اهداف سیاسی منتشر می‌شود مورد تأیید نیست.»

- یک روزنامه چینی دیگر، مشاجره اخیر میان آمریکا و اسرائیل را از منظر تأثیر آن بر مذاکرات پیش‌رو بررسی کرده و نوشته است "اکنون زمان نزاع آمریکا و اسرائیل نیست".


چاینا پست The China Post

- روزنامه چینی "چاینا پست" درباره اختلافات اخیر میان آمریکا و اسرائیل که در آن یک نشریه آمریکایی از قول مقامات این کشور نتانیاهو را بزدل خوانده بود و جان کری را مجبور به عذرخواهی کرد، نوشته است: «بر هیچکس پوشیده نیست که اوباما و نتانیاهو چندان علاقه‌ای به یکدیگر ندارند. اما این مسأله نباید سبب توهین آنها یا مشاورانشان به یکدیگر شود. واقعیت این است که این دو کشور متحد یکدیگر هستند و منافع حیاتی در منطقه دارند و بیش از گذشته نیازمند هم هستند. مذاکرات شش کشور با ایران 9 نوامبر آغاز می‌شود، اسرائیل در اتاق مذاکرات حضور ندارد اما انتظار می‌رود که در مورد قابل قبول بودن هر توافقی اظهارنظر کند.»

چاینا پست با اشاره به اینکه اکنون زمان مناسبی برای نزاع میان آمریکا و اسرائیل نیست، به صراحت از حملات سایبری و خرابکاری آمریکا برای توقف برنامه هسته‌ای ایران گفته و می‌نویسد: «با نزدیک شدن به پایان مهلت مذاکرات، ضروری است آمریکا و اسرائیل که در میان کشورهای مذاکره‌کننده بیشترین منافع را در برنامه هسته‌ای ایران داشته و آن را تهدیدی برای خود می‌دانند، از اقدامات و الفاظی که اتحاد آن‌ها را کم رنگ می‌کند پرهیز کنند. این منصفانه نیست که اوباما را به نرمش یا سهل‌گیری در برابر ایران متهم کنیم. آمریکا مجموعه‌ای از اقدامات - حمله‌ سایبری، خرابکاری و تحریم‌های اقتصادی - را برای توقف ایران بکار بسته است و اوباما بارها گفته است که یک "ایران هسته‌ای" غیرقابل‌ قبول خواهد بود.»

- یک روزنامه عمانی هم پیشاپیش به استقبال مذاکره‌کنندگان ایران و شش کشور که قرار است در مسقط پای میز مذاکره بنشینند، رفته است.


تایمز عمان Times of Oman

- روزنامه "تایمز عمان" بیانیه وزارت خارجه  این کشور را منتشر کرده است که در آن از مذاکرات آتی در مسقط استقبال کرده است: «وزیر امور خارجه عمان اعلام کرده است که پادشاهی عمان از میزبانی مذاکرات آتی میان جان کری، ظریف و اشتون در مسقط استقبال می‌کند و امیدوار است این جلسه گامی در پایان بخشیدن به مسأله هسته‌ای ایران باشد، تا منطقه و جهان از بحران و تنش به دور باشد.»

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «علی‌اکبر ولایتی مشاور ارشد رهبر ایران از نقش عمان در حل و فصل مسائل مهم منطقه و جهان قدردانی کرده است.»

عمان سال‌هاست که نقش میانجی میان ایران و آمریکا را ایفا می‌کند و پیش از این نیز مذاکراتی میان نمایندگانی از ایران و آمریکا در این کشور انجام شده است.

- یک روزنامه اماراتی در آستانه مذاکرات، اتهام آمانو مبنی بر عدم پاسخگویی به سوالات آژانس انرژی اتمی به ایران را منعکس کرده است.

گالف نیوز Gulf News

- روزنامه گالف نیوز دبی با تکرار ادعای مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: «در حالی که مذاکره‌کنندگان آمریکایی از ظهور نشانه‌‌های پیشرفت در مذاکرات و در طرف ایرانی برای توافق نهایی خبر می‌دهند، یوکیو آمانو مدیر کل آژانس گفته است که ایران پاسخگویی به سؤالات آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش را که احتمال وجود ابعاد نظامی در آن می‌رود، متوقف کرده است. به گفته آمانو، علیرغم تأکید رئیس جمهور روحانی بر "اراده ایران بر شفاف‌سازی ابهامات" موجود در اسناد و سوابق رایانه‌ای که نشان دهنده بکارگیری فناوری‌های دوگانه است، اما این همکاری تا کنون محقق نشده است.»

انتشار گزارش‌های دوپهلوی آژانس به ویژه در آستانه مذاکرات هسته‌ای در ادوار گذشته نیز در دستور کار این نهاد بین‌المللی بوده و کارکرد سیاسی برای تاثیرگذاری بر فضای مذاکرات همواره بر محتوای فنی این گزارش‌ها غلبه داشته است.

- کاهش قیمت نفت و تأثیر آن بر اقتصاد و بودجه کشور هم از جشم رسانه‌های منطقه دور نمانده است.


گالف نیوز Gulf News

- گالف نیوز امارات کاهش قیمت جهانی نفت به زیر 100 دلار و مشکلات احتمالی آن برای اقتصاد و بودجه ایران را بررسی کرده است: « به گفته کارشناسان، کاهش قیمت جهانی نفت ایران را با مشکل کسری بودجه روبه رو خواهد کرد. قیمت نفت برنت، که معیاری برای تعیین قیمت نفت است، به دلیل استحصال شن‌های نفتی آمریکا و کمبود تقاضا در بازار، از ماه ژوئن، که به اوج قیمت یعنی حدود هر بشکه 115 دلار رسیده بود، بیش از 20 درصد کاهش یافت. روز گذشته قیمت برنت از بشکه ای 86 دلار نیز پایین تر آمد. تحریم‌های بین‌المللی ناشی از برنامه هسته‌ای ایران بر بخش انرژی این کشور تأثیر عمیقی گذاشته است. تحریم‌ها منجر به لغو یا تأخیر در تعدادی از پروژه‌های اصلی و در نهایت کاهش ظرفیت تولید نفت این کشور شده است. اکنون دولت ایران مجبور است برای جبران کسری بودجه خود، از اعتبارات عمرانی‌اش برای بودجه عمومی هزینه‌ کند که در شرایط تحریم، گزینه مطلوب و دلخواه ایران نیست.»

تکیه بر درآمدهای نفتی و بویژه معیار قرار دادن نفت 100 دلاری از جمله انتقادات اقتصاددانان داخلی بر بودجه سال جاری کشور بود که اکنون با کاهش قیمت نفت، دولت را با کسری بودجه مواجه خواهد کرد. گرچه، صندوق ذخیره ارزی و توسعه ملی در مواقع اضطراری و برای گذار از شرایط بحرانی، به کمک اقتصاد دولت‌ها آمده است.

- مراسم 13 آبان در تهران و در برابر لانه جاسوسی سابق آمریکا هم از چشم رسانه‌های منطقه دور نمانده است.



عرب تایمز The Arab Times


ایشین ایج The Asian Age


کویت تایمز The Kuwait Times

- گسترش توریسم در ایران هم سوژه یک روزنامه کویتی است که یک صفحه کامل را به آن اختصاص داده است.


کویت تایمز The Kuwait Times

- کویت تایمز با پرداختن به صنعت گردشگری در کشور و افزایش ورود گردشگران، یک صفحه کامل را به جاذبه ها و موانع توریسم در ایران اختصاص داده است: «یکی از گردشگران لهستانی که به تازگی به ایران آمده است می گوید پیش از سفر به ایران تصویر تاریکی از این کشور ترسیم شده است اما اکنون که به ایران و شیراز برای بازدید از تخت جمشید آمده است متوجه شده است که ایران دو رو دارد؛ یک روی آن را رسانه ها به دنیا نشان میدهند اما واقعیت این است که در ایران همه به شما کمک میکنند، به شما لبخند میزنند و این عالی است. اما افزایش ورود توریست به ایران بیشتر ریشه سیاسی داشته و پس از انتخاب حسن روحانی و تصمیم او به تعامل و مذاکره با آمریکا درباره برنامه هسته ایش محقق شده است.» 
به نوشته این روزنامه کویتی، در پایان گزارش خود با اشاره به قوانین پوشش اسلامی در ایران، به پیشنهاد نمایندگان مجلس به ارائه دستورالعمل های رفتاری و پوششی به گردشگران خارجی اشاره کرده است و سپس آن را به حادثه اسیدپاشی در اصفهان نیز مرتبط کرده و مدعی شده است که افراد مورد حمله بدلیل رعایت نکردن حجاب مورد نظر حکومت ایران قربانی اسیدپاشی شده اند. اما در نهایت این روزنامه به نقل یک گردشگر آلمانی به نام توماس که به ایران سفر کرده است مینویسد "برای کسانی که به ایران سفر میکنند، استقبال گرم مردم بر نگرانی های امنیتی یا هتلهای با استانداردهای بالا غلبه دارد و این کشور شاید از برخی کشورهای اروپایی هم امن تر باشد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • نصیر ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    یعنی چی تدارک ایران برای زندگی پس از شکست مذاکرات!؟ اصلا برنامه نظام چیه؟؟ چرا مثل چین یا روسیه یا حتی خود امریکا و تمام قدرت های هسته ای یه تصمیم سرنوشت ساز نمی گیریم؟ ما هیچ راهی نداریم یا ساخت بمب اتمی و به چالش کشیدن واقعی تحریم ها که با هدف رها کردن برنامه هسته ای بود و ترس از تجهیز ایران به بمب اتمی یا کنار امدن با اسراییل و غرب....راه سومی نیست ما با دادن زمان برای ادامه تحریم ها برای سالهای طولانی عملا به آنها گزینه بهتری یعنی نارضاتی مردمی و شورش های مدنی و تغییر رژیم فرآهم می کنیم این چه کاریه!!!؟ مردم 8 ساله تحریم ها رو تحمل کردن توی این انتخابات عملا گفتن برنامه و پلان می خوان اگر ما فقط بیست بمب اتمی بسازیم غربی ها عملا بین دو گزینه یکی رو باید انتخاب کنن یا جنگ جهانی اتمی که نابودی همه هست یا کنار آمدن با ایران مثل کنار آمدن با چین و هند و..بعد از تست بمب اتمی ما فقط کافیه بمب بسازیم همزمان هم به غرب پالس بدیم که تشکیل دو کشور رو قبول داریم!.....کار تمامه.. باور کنید غربی ها از چیزی که نشون میدن در عمل ترسو تر هستن روسیه بخشی از اوکراین رو به خاکش اضافه کرد نه بانک مرکزی روسیه رو تحریم کردن نه ناتو و امریکا به جنگ پوتین امد..اونها علیه کشورهای غیر هسته ای که بمب ندارن شیر هستن
  • مازندرانی ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    در صورت تشدید تحریمها ایران تبدیل به مصر و سوریه میشه وضعیت مردم وخیم تر از اونی هست که فکر کنید
  • سید ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    جناب مازندرانی حکایت شما حکایت کاراکتر معروف در گالیور است که همیشه مایوس و نگران بود و مرتبا می گفت من می دونستم.جناب مازندرانی در فرهنگ شیعه همه نوع سختی وجود دارد و وظیفه ما مقاومت است.
  • ناشناس ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    تنها راه برون رفت از تحریمها و مشکلات اقتصادی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی میباشد والسلام .
  • مازندرانی ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    ناشناس اقتصاد مقاومتی اگر درست اجرا بشه 20 سال طول میکشه نتیجه بده با این مدیریتی که رفقای شما دارن بالای یه قرن
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    بمب بسازیم؟؟؟
  • سروش ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    نه اخوي برا تحول كشاورزي سه سال برنامه لازمه كشاورزي راه بيفته هزار تا صنعت ديگه هم راه ميفته چه كنيم كه بعضيا آبو ميبرن رفسنجان پسته بكارن و ...
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    لطفا نظرات رو بدون سانسور منتشر کنید!...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس