رسانه‎های آمریکایی از پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره و شکست "باراک اوباما" خبر می دهند.

عصر بی‌قانونی اوباما به پایان رسید/سنا چگونه در اختیار فیل‎ها قرار گرفت؟
به گزارش مشرق، شش ایالت‌ کارولینای شمالی، آرکانزاس، کلرادو، جورجیا، آیووا و کانزاس شاهد نزدیک‌ترین رقابت در انتخابات سنا بوده‌اند.

حزب جمهوری‌خواه آمریکا در نهایت موفق شد تا بعد از کسب 6 کرسی لازم، در انتخابات میاندوره‌ای کنترل سنا را از دست دموکرات‌ها بیرون بیاورند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد که خارج شدن سنا از کنترل دموکرات‌ها قدرت جمهوری‌خواهان را در دو سال پایانی ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» افزایش می‌دهد.

جمهوری‌خواهان بعد از آن توانستند کنترل سنا را به دست گیرند که کرسی‌های ایالات «آرکانزاس»، «مونتانا»، «داکوتای جنوبی»، «ویرجینیای غربی» و «کارولینای شمالی» را تصاحب کردند.

هم‌اکنون «میچ مک کونل» که تاکنون رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان سنا بوده است، از این پس رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان سنا خواهد بود.

شبکه بی بی سی گزارش کرد که جمهوری‌خواهان با کسب 52 کرسی سنا اکنون موفق شده‌اند اکثریت سنا را به دست گیرند. این پیروزی با اعلام نتایج در کارولینای شمالی به دست آمد و در آنجا «تام تیلیس» موفق شد رقیب دموکرات خود را شکست دهد.

با این اوصاف، نتایج انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا برای کسب پست فرمانداری‌ها در بیش از 30 ایالت کشور همگی به نفع جمهوری‌خواهان است.

نتایج حاکی از آن است که در مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوری‌خواهان تاکنون 226 کرسی و دموکرات‌ها 139 کرسی در مجلس سنا جمهوری‌خواهان 52 کرسی و دموکرات‌ها 45 کرسی را به دست آورده‌اند.


رسانه های آمریکایی اعلام کردند: جمهوریخواهان با اکثریت آرا در انتخابات میان دوره ای کنگره بر دموکرات‌ها غلبه پیدا کردند و پیروز این انتخابات شدند.

بر اساس اعلام رسانه‌های آمریکایی از این پس اکثریت کنگره و سنای آمریکا در اختیار جمهوریخواهان قرار خواهد داشت.

برخی نظرسنجی‎ها قبل از انتخابات، از شکست دموکرات‌ها خبر می داد.

رسانه های آمریکایی پیش از این اعلام کرده بودند که پیروزی جمهوریخواهان در این انتخابات باعث تغییر سیاست های واشنگتن در مذاکرات هسته ای با ایران خواهد شد.

«تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس که یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا است، بعد از پیروزی حزبش در انتخابات میاندوره‌ای و تصاحب کنترل سنا، گفت که «عصر بی‌قانونی اوباما به پایان رسید».

دو سال بحرانی در انتظار اوباما/ سنا چگونه در اختیار فیل‎ها قرار گرفت 

سایت مخصوص اعلام نتایج لحظه به لحظه انتخابات میان دوره ای آمریکا حکایت از آن دارد که دموکرات ها در خوشبیانه ترین حالت ممکن 45 کرسی سنا را در اختیار می گیرند.

بر اساس نتایج اعلام شده در ایالت آیوا، خانم "جونی ارنست" از حزب جمهوریخواه کرسی سنا را تصاحب کرده است. در کارولینای شمالی نیز "تام تیلیس" از حزب جمهوریخواه بار دیگر به سنا راه یافت. در نیومکزیکو "تام آدال" از حزب دموکرات مجددا به سنا راه یافته است. در ایالت مین نیز "سوزن کالینز" از حزب جمهوریخواه به سنا راه یافت.

با توجه به آنکه از اول ژانویه سنای جدید کار خود را آغاز می کند و جمهوریخواهان در آن اکثریت را بدست دارند، به احتمال زیاد سناتور "میچ مک کونل" به عنوان رئیس جدید اکثریت ها در سنا انتخاب می شود.

بر همین اساس دو کرسی نیز در اختیار سناتورهای مستقل قرار می گیرد و 52 کرسی باقی مانده نیز در اختیار جمهوریخواهان قرار می گرد. هر چند پیش از برگزاری انتخابات روز گذشته با توجه به ایالت هایی که قرار بود دموکرات ها و جمهوریخواهان به رقابت بپردازند پیروزی "فیل ها"مسجل بود، اما با این وجود در اختیار گرفتن اکثریت کرسی های سنا می تواند مشکلات "باراک ابواما" رئیس جمهور امریکا، در دو سال باقی مانده تا پایان دوره ریاست جمهوری را پیچده تر کند.

سناتور میچ مک کونل

سناتور مک کونل

انتخابات سنا به سه دوره قابل تقسیم است که هر شش سال یکبار تکرار می شود. در ادبیات سیاسی آمریکا به هر یک از این دوره ها کلاس سنا (Senate Class) می گویند که در انتخابات روز گذشته، کرسی های کلاس ۲ سنا مورد رای گیری قرار می گیرند. از جمله ویژگی های کلاس ۲ سنا وزن پایین جمعیتی رای دهندگان و موقعیت برتر نامزدهای جمهوریخواه است. با نگاهی به ۳۳ ایالتی که در آنها انتخابات یکی از کرسی های سنا مورد رای گیری قرار گرفت، می توان به راحتی متوجه شد که تقریبا از ایالت های پرجمعیت در این دوره خبری نیست و در مجموع وزن جمعیتی نسبت به دو کلاس ۱ و ۳ سنا، بسیار پایین تر است.

اعضای سنا که مجلس بالادستی در کنگره محسوب می شود به مدت شش سال انتخاب می شوند، اما برای اینکه در هر دوره شش ساله، تمامی اعضا به یکباره تغییر نکنند، طبق قانون اساسی در اولین دوره شکل گیری سنا (۱۷۸۹) قرار شد هر دو سال، یک سوم کرسی های سنا در رای گیری شرکت داده شوند تا از تغییرات ناگهانی ناشی از دگرگونی جو عمومی و سرایت آن به عالی ترین مرجع قانونگذاری جلوگیری شود.

سنای جمهوریخواه و طرح های نیمه تمام اوباما

انتخابات روز گذشته در حالی برگزار شد که سرنوشت بسیاری از بحث ها به نتایج آن گره خورده است. برای نمونه لایحه مهاجرت که اولویت نخست دولت دوم اوباما به حساب می آید همچنان در گرو تصمیم اعضای خانه نمایندگان است. به عقیده کارشناسان اگر در دوره بعد از انتخابات تا شروع کنگره ۱۱۴ ام، یعنی از نوامبر تا اوایل ژانویه ۲۰۱۵ معروف به دوره اردک لنگ (Lame-duck session) توافق جامعی درباره مهاجرت صورت نگیرد، بعید است تا سال ۲۰۱۷ اتفاق مورد نظر دولت اوباما از سوی کنگره جدید در حمایت از این لایحه رخ دهد. همچنین مسائل خط لوله نفتی کی استون، لایحه جدید برای مقابله با خشونت های مسلحانه و محدودیت حمل سلاح، بودجه و مالیات، و غیره منتظر کنگره جدید خواهند بود.

در میان انبوه موارد داخلی اما یک موضوع خارجی وجود دارد که به دلیل اهمیت آن وارد بحث های مربوط به انتخابات میان دورهای شده است. این موضوع مهم موضوع مذاکرات هسته ای با ایران و مهلت تعیین شده تا تاریخ ۲۴ نوامبر برای رسیدن به توافق جامع هسته ای است.

انتخابات آمریکا

از آنجا که سنا به عنوان مجلس بالا دستی فعلا در اختیار دموکرات هاست و سناتورهای دموکرات کم و بیش از نظرات اوباما پیروی می کنند، کاخ سفید درصدد است تا پیش از به سر آمدن مهلت تعیین شده و همچنین تا زمانی که ترکیب سنا همین ترکیب فعلی است توافق هسته ای با ایران را به سرانجا برساند.

بدترین نتیجه از سال 1958

اما باراک اوباما که از کاخ سفید به طور لحظه به لحظه از نتایج انتخابات میان دوره ای آمریکا و شکست دموکرات ها در ایالت های مختلف قرار می گرفت پس از قطعی شدن حضور اکثریت جمهوریخواهان در سنا گفت: این بدترین نقشه انتخاباتی (درصد پیروزی جمهوریخواهان به دموکرات ها در ایالت های مختلف) از سال 1958 میلادی تا کنون است.

در انتخابت میان دوره ای سال 1958 که "دوایت آیزنهاور" رئیس جمهور آمریکا بود اکثریت سنا در اختیار حزب مخالف رئیس جمهوری یعنی دموکرات ها قرار گرفته بود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    فقط این وسط ایران به مشکل میخوره شک نکنید اعمال تحریم های بیشتر و اوباما هر کاری بخواهد بکند برای دوستی با ایران جلویش بزرگترین سنگ ایجاد خواهد شد خوشحال نباشید اینها فقط به دنبال اعمال تحریم های بیشتر و انزوای بیشتر ایران هستند
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    تا وقت بود سریع باید تو همون مرحله کار باید توافق میشد اما حالا معلوم نیست چی پیش میاد.
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    بدبخت شدیم.ازاین گاوچرون های جمهوری خواه حالم بهم میخوره
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    حالا چیکار کنیم؟ ناراحت باشیم یا خوشحال؟
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    پول عرب ها بر لبخند ظریف پیروز شده، ما که از اول هم میدونستیم خبری نیست، اونایی باید شوکه بشن که همیشه با یه پفک دلشون خوشه و ... وقتی طرف نمیخواد بیدار شه چه بگی چه نگی همینه که هست، تابعد
  • حسن ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    این یکی از شگرد های آمریکایی هاست!! به ایران می گویند که به هر قیمتی هست توافق کنید!!! و الا اوضاع بدتر می شود!!! زمان کارتر و ریگان را فراموش نکرده ایم. آن موقع هم همین را می گفتند!!! در حالیکه در پش پرده دو جناح برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی ایران کاملاً هماهنگ هستند!! خواهیم دید!!! بلند گوهای داخلی آمریکا چه غوغایی به پا خواهند کرد!! تا وقت هست .....
  • حسن ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    مگر برای ما فرق هم می کند!!!!
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    خوب زمان ریگان اوضاع بدتر شد دیگه؟ غیر از اینه؟
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    همشون سر و ته یه کرباسن این از اون برتر اون از این بدتر
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    اوباما فقط یک بازیگر است،واسه همین مجبوبیتش داره کم کم زیر 30 میرسه یعنی سقوط دموکراتها
  • ناشناس ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    یعنی طبق نظر شما عرب ها آنقدر زرنگ هستند که آمریکا را با پول خریده اند و سیاست خارجی آمریکا توسط اعراب تعیین می شود؟شما واقعارکورد بیسوادی را شکستید
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    همانطور که رهبری فرمودند نباید خوشبین بود...
  • ناشناس ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    چرا اصلاح طلب ها دلواپس شدند؟
  • جعفر قاسمی بوسجین ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    اتفاقا" بهتر شد چراکه سیاست انان عریان تر می شود تا برای به خوای زدگان داخلی دقیقا" حجت تمام شود که انان دلالان اسلحه و جنگ هستند یک زمانی با لبخند و یک زمانی با خشونت بلاخره باید موضع ما در رابطه با امریکا به وحدت نظر برسد که شیطان شیطان است به دنبال منافع و روش خود و برای ملل دیگر ارزشی قائل نیست
  • حسن ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    0 0
    زمان ریگان بدتر شد؟ کارتر به طبس حمله نکرد؟ مگر زمان کارتر برای ایران خوبی داشت که بدتر شد؟
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    حناي امريكاييها ديگر رنگي ندارد ، رئيس جمهور احمق امريكا پيش خود چه تصّور كرده است، او به رهبر انقلاب ما نامه مي نويسد يكي به ايشان بگويد احمق تو در حدي نيستي كه مكاتبه با رهبر ما كني دست پليد شما در دنيا باز شده است ملتهاي زيادي جنايات شما را ديده اند خوي وحشي گري تان به عالم ثابت شده است آنوقت نامه مي نويسي ؟ مردك مزحك دغل . امروزجمهوري اسلامي ايران بر فراز قله ي علم وپيشرفت و فناوري است . قدرت ايران روز به روز افزايش داشته ودارد توان رزمي ونظامي ايران به مراتب با دوران محمد رضا پهلوي شاه مخلوع وجهنمي ايران فرق داشته ودارد هر كس به اين كشور چشم طمعي داشته باشد چنان مشت خواهد خورد كه صداي آن را برزخيان ودوزخيان عالم ديگر بشنوند 0

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس