سلاح‌های نصب‌شده بر روی این سامانه‌ها کاملاً کنترل‌شده بوده و از حرکت‌های اضافه و تکان‌های معمول جلوگیری می‌شود؛ در نتیجه این امر و در کنار سامانه‌های اپتیکی، دقت این سلاح‌ها بسیار افزایش یافته و به‌راحتی می‌توان به برد نهایی این سلاح‌ها دست يافت.

گروه دفاع و امنیت مشرق - درگیری با دشمن به وسیله سلاح های پیاده نظام و در عین حال در میدان دید و تیر دشمن نبودن، تا سالها قبل یک تصویر رویایی به حساب می آمد اما به مدد تکنولوژی روز، اکنون این امکان فراهم شده است و سامانه های موسوم به "Weapon Remote Station" یا "جایگاه کنترل از راه دور سلاح" به کمک ارتش های مختلف جهان آمده و این سامانه ها که قابلیت نصب انواع سلاح روی خود را دارند، با کنترل از فاصله دور اهداف را شناسایی و نابود می کنند.

جمهوری اسلامی ایران نیز طی سالهای اخیر به جمع دارندگان این سامانه تسلیحاتی پیوسته است اما اینکه این سامانه چه مزیتهایی را برای نیروهای مسلح ایران به همراه دارد موضوعی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

تاسیسات دفاعی ثابت مثل برجکهای دیده بانی، سلاح های سنگین نصب شده بر روی خودروهای زرهی و تانکها و همچنین خودروهای و شناورهای بدون سرنشین، مکان هایی به حساب می آیند که می توان در آنها از سامانه های کنترل از راه دور سلاح استفاده کرد. به زبان ساده یک "جایگاه کنترل سلاح از راه دور" شامل یک پایه ثابت شده به همراه سامانه های اپتیکی است و سلاح مورد نظر بر روی آن نصب شده و از راه دور کنترل می شود.

برای بهتر متوجه شدن اهمیت این سامانه به این توضیحات توجه کنید. معمولا در زمانی که نیروی متخاصمی قصد حمله به یک موضع را داشته باشد، از بین بردن سلاح های سنگین مثل تیربارها از اولویتها خواهد بود. تجربه سالهای اخیر در مرزهای جنوب شرقی و غرب کشور در درگیری با اشرار و نیروهای تروریستی بخش دیگری است که لزوم استفاده از این گونه سامانه را پیش از پیش مهم می کند.

سربازان ایرانی بدون دیده شدند دشمن را نابود می کنند+عکس
کاربر سلاح درون نفربر آمریکایی Stryker
 
این سناریو را تصور کنید. در جریان یک شب طوفانی در پاسگاهی مرزی، اشرار قصد حمله به این منطقه مهم را دارند. تصور کنیم که در پاسگاه مزبور چند سرباز در حال نگهبانی هستند. مسلما در هنگام شب و در موقع طوفان، دید این افراد شدیدا محدود خواهد شد و در عین حال شرایط سخت محیطی نیز بر کیفیت و سطح هوشیاری فرد مورد نظر اثر گذار است.

در بحث جنگهای شهری و نفوذ به درون نقاط در اشغال دشمن نیز این سامانه ها می توانند کمک بزرگی برای نیروهای خودی باشند. وقتی یک ستون از نیروهای خودی در حال پیشروی در یک محیط بسته شهری یا جاده های کوهستانی باشند قاعدتا خودروهای فرماندهی و یا تیربارچی های روی زره پوش ها اهداف اولیه برای تیم های ضد زره و تک تیراندازهای دشمن به حساب می آیند.

حال در هر کدام از سناریوهای مورد تصور کنید که از سامانه های کنترل از راه دور استفاده شود.

در یک پاسگاه مرزی در نقاط مختلف سامانه های کنترل از راه دور نصب شده و همگی توسط یک کاربر که در فاصله ای بسیار دورتر در درون یک سنگر امن و راحت نشسته است کنترل می شود. سامانه های دیده بانی اپتیکی و حرارتی در روز و شب و یا هر شرایط جوی از فاصله چندین کیلومتری هر گونه تحرک را رصد کرده و در صورت تشخیص اقدام خصمانه از طرف آن افراد به راحتی از یک یا چند زاویه می توان اجرای آتش دقیق و سنگینی را بر روی هدف داشت.

در حقیقت کاربر این سامانه ها کاری شبیه به یک بازی رایانه ای را انجام داده و به سرعت می تواند با حجم گسترده ای از تهدیدات گوناگون درگیر شود.

در بحث کاروان های متحرک نظامی نیز همین بحث وجود دارد. انواع خودروهای نظامی سبک و سنگین از زره پوش الی تانکهای سنگین می توانند به این سامانه مجهز شده و به جستجوی فضای مقابل بپردازند . به محض رویت هر گونه تهدید، سلاح مورد نظر که از درون یکی از همین خودروها کنترل شده به سمت تهدید مورد نظر چرخش کرده و اجرای آتش می کند.

در هر کدام از سناریوهای مطرح شده و به فرض هدف قرار گرفتن سامانه مورد نظر کاربر انسانی خودی در سلامت کامل بوده و عملیات را با سایر سامانه های مورد نظر ادامه خواهد داد.

نکته مهم دیگر در مورد این سامانه ها این است که سلاح های نصب شده بر روی این سامانه ها کاملا کنترل شده بوده و از هرگونه حرکت اضافه و تکان های معمول جلوگیری می شود. در نتیجه این امر و درکنار سامانه های اپتیکی دقت این سلاح ها بسیار افزایش یافته و به راحتی می توان به برد نهایی این سلاح ها دست پیدا کرد.

امروزه در دنیا کشورهای پیشرفته در امور نظامی مثل آمریکا، انگلستان، چین، ترکیه، استرالیا، آفریقای جنوبی، آلمان، بلژیک و سوئد مدل های مختلفی از این سامانه را طراحی کرده و ساخته اند. در دو جنگ اخیر در عراق و افغانستان نیروهای اشغالگر، تاکید خاصی بر استفاده از این سامانه ها داشتند و اکثر زره پوش نیروهای فرامنطقه ای در این دو کشور به این گونه سامانه ها مجهز شده است.

برای نمونه می توان به سیستم CROWS ساخت ایالات متحده اشاره کرد که امروزه بر روی بسیاری از زره پوشهای آمریکایی از هامر تا تانک آبرامز نصب شده است. بر روی این سامانه تیربارهای 7.62 میلی متری، تیربار کالیبر 50 و نارنجک انداز 40 میلی متری نیز قابل نصب است.

سربازان ایرانی بدون دیده شدند دشمن را نابود می کنند+عکس
سامانه CROWS بر روی زره‌پوش‌های RG-33 در عراق

سامانه Protector نیز از دیگر نمونه های موفق در این زمینه است که به صورت مشترک بین نروژ و فرانسه ساخت شده است و می تواند انواع مختلفی از تیربازها، نارجک اندازها و حتی موشک ضد زره جاولین را نیز حمل و پرتاب کند. این سامانه نیز به صورت گسترده به کشورهایی مثل پرتغال، آمریکا، سوئد، هلند، جمهوری چک، نروژ و کرواسی نیز صادر شده است.

سربازان ایرانی بدون دیده شدند دشمن را نابود می کنند+عکس
سامانه Protector بر روی زره‌پوش stryker


سامانه‌های کنترل از راه دور در ایران

در ایران نیز دو حداقل دو سامانه شناخته شده در این کلاس رسما رونمایی شده است. یکی سامانه "دیده بانی برد بلند هوشمند مسلح" ساخت شرکت صاایران و دیگری سامانه حامی 12 است که توسط متخصصان دفاعی کشور طراحی و ساخته شده است.

سامانه ساخت شرکت صاایران در روز قابلیت بزرگنمایی تا 110 بار را داشته و می تواند اهداف را در شب و روز شناسایی کرده و برای دیده بانی در شب نیز به دوربین های حرارتی مجهز شده است. این سامانه قابلیت پایدارسازی تصویر و از بین بردن لرزش ها را نیز دارد.

برای نمونه عدد بزرگ نمایی در روز برای سیستم اپتیک سامانه Protector 30 می باشد. این سامانه از دو گونه مسلح و دیده بانی غیر مسلح تشکیل شده است که می توانند به صورت مشترک با هم کار کنند. نکته جالب در مورد این سامانه این است که می تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت سامانه های الکترونیکی خود را از طریق باتری های خورشیدی فراهم کند.

چنین قابلیت هایی با توجه به وضعیت جغرافیایی و شرایط مناطق مورد احتیاج مانند جنوب شرق کشورمان، می تواند موجب ارتقاء بسیار زیاد و قابل توجه توان رزمی و مراقبتی نیروهای مرزبانی کشورمان شود.

{$sepehr_album_19156}


سامانه بعدی "حامی 12 " نام دارد که برد کشف هدف آن با استفاده از سامانه های لیزری بین 5 تا 10 کیلومتر می باشد. این سامانه قابلیت چرخش 360 درجه در سمت و زاویه چرخش بین منفی ده تا مثبت چهل و پنج درجه در برد را دارد. اخیرا در نمایشگاه مربوط به تجهیزات نیروی زمینی سپاه پاسداران این سامانه مشاهده شده است.

سربازان ایرانی بدون دیده شدند دشمن را نابود می کنند+عکس
سامانه حامی 12

مشخص است که هر دو سامانه فوق به صورت ماژول طراحی شده و می توانند به انواع سلاح ها مثل تیربارها و یا نارنجک اندازها در کالیبرهای مختلف با توجه ماموریت مورد نظر مسلح شوند. تجهیز یگان های نظامی و انتظامی کشور به این دو سامانه می تواند نقش بسیار مهمی هم در افزایش توان رزمی ، افزایش امنیت مرزها و همچنین کاهش تلفات در صورت بروز درگیری با نیروهای متخاصم را داشته باشد.

البته باید توجه داشت که تجهیز مرزها به چنین سامانه هایی علاوه بر هزینه قابل توجه، نیاز به تست ها و آزمایشات مخلتفی دارد و نباید انتظار داشت در مدت زمان کوتاهی تمامی نقاط مورد نیاز، به چنین سامانه هایی مجهز شوند و از سوی دیگر، هنوز هم نیروی انسانی کارآمد و استفاده از پتانسیل های بومی برای تامین امنیت مرزهای کشورمان، حرف اول را خواهد زد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 91
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    این سلاحاتون نمی خوابند
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    1 0
    خدا قوت.
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    چه لوله ای داره
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    کاملا مشخصه!
  • عباس م 61 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 3
    من من منکر تلاش متخصصان داخلی نیستم اما اصلا تجهیزات نظامی ساخت داخل ظاهر زیبایی ندارند و مثلا نمونه فعلی را با امریکایی مقایسه کنید.
  • محسن ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    3 0
    مگه میخوای با تجهیزات نظامی بری عروسی که ظاهر زیبا ندارند.
  • مانی ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    1 0
    ظاهر مهم نیست مهم کاراییه که انشا الله داره.
  • رضا ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    3 0
    ظاهر زیبا چه کاربردی تو سلاح داره ؟؟ سلاح میخواد بکشه و نابود کنه !!!! یعنی سلاح زشت بلد نیست نابود کنه ؟؟؟ واقعا با کیا شدیم 75 میلیون .....
  • شناس ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    1 0
    ظاهر مهم نیست کارایی رو بچسب اخوی.
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    1 0
    ظاهر زیبا؟؟؟؟ مگه عروسک باربیه؟؟تفنگه ها!!
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    امریکا به دلیل
  • ناصر ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    دکترها ....منظورش ابهت بود نه زیبایی که البته من هم باهاش موافقم
  • محمد22 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    به نظر من اين يك شروع خوبه كه دير نشونش دادن احتمالا خيلي وقته دارن روش كار مي كنن ولي اگه اين سلاح ها توي ميدان نبرد بخصوص جنگ هاي شهري سوار خودرو هاي كنترل از راه دور سبك و مناسب باشه و حتي اگه اين سامانه ها كوچيكتر هم بشن و به جاي پوشش چند كيلومتر چند صد متر رو پوشش بدن و يك نارنجك انداز خودكار جديد هم تنگش ببندن ديگه تمومه كدوم گروه چريكي مي تونه جلوشون مقاومت كنه؟ تصور كنيد يك تيربار گرينف با دقت هدف گيري يك تفنگ تك تير انداز و يك نارنجك انداز خودكار سوار يك ماشين كنترل از راه دور كوچك و محافظت شده بيوفتن به جان داعش تازه ميشه چند تا راكت كوچيك هم روش سوار كرد ديگه پدر جد داعش هم خواب درگيري با اين غول بچه ها رو نمي بينه اين غول بچه ها ميتوننن همون كاري رو بكنن كه تانك هاي تي هفتاد دو سوريه دارن انجام مي دن و يكي يكي با موشك هاي تاو و كورنت و آرپي جي هاي داعشي ها لت و پار مي شن ولي اگه به جاي يك تانك 50 تا خودروي كنترل از راه دور توي درگيري وارد بشن به چند تا كوشك تاو نياز دارن كه جلوشون در بيان؟ با تعداد بيشتر با احتمال اصابت كمتر و هزينه كمتر كار بيشتري مي تونن انجام بدن دوره مخفي شدن پشت زره تانك ها گذشته بايد با خودكار كردن سلاح ها و افزايش تعداد و كاهش حجم ميزان تلفات هزينه ها رو كاهش داد حتما مي گين اين فيلم جنگي زياد ديده و يا بازي جنگي زياد انجام داده ولي اين چيزي نيست كه خيلي غير ممكن باشه فقط مشكل حفظ ارتباط مطرحه و عدم تداخل ارتباط و نحوه و ميزان ارتباط با كنترل كننده انساني كه قابل حل شدنه
  • رحمن ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    واقعا من از این مقاله سر در نیاوردم هم هست و هم نیست یعنی چی حرف اول را بومیان منطقه می زنند چه ربطی به این سامانه دارد اینها با هم می توانند موازی تبادل اطلاعات کنند وریشه این مقاله خیلی سست بنظرم آمد بهر حال وقت سرخاراندن نیست فتنه ها توطیه ها پشت سر هم دارد وارد کشور می شود و شما هنوز با خود کلنجار می روید این سامانه و سامانه های مشابه برای مرزبانی و نیروهای رزمآور حیاتی است .در جنگ ایران و عراق تلفات جانی در عملیاتها خیلی بالا بود و همان طریقه جنگیدن الآن دیگر امکان پذیر نیست و باید اتوماسیون تجهیزات و ادوات جنگی را در اولویت اول قرار داد امید به اینکه سرباز بدون پشتیبانی بیاید و جان خود را بهدر بدهد نه صحیح است ونه دیگر امکان پذیر. بیدار بشوید هر چه زودتر بودجه کافی برای این نوع پروژه ها در نظر بگیریدو در این راه تلاش کنید
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    1 0
    چن نوع سلاح باشه بهتره مثلا برای ماشین از راکت rpg-7 استفاده کنن بهتره جلوی ورود اشرار با ماشین رو میگیره
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    مومنان هرگز در اره حق تنبلی نمی کنند...
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    با نگاهی به سلاح های کمری ساخت داخل کارایشونم دیدیم
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    اتفاقا خیلی هم قشنگ هستن مثلا تو اون نمونه ی protector امریکایی رو نگاه کن شبیه این ادم جزامی هاست که پر صورتش جوش زده......
  • علی ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    من اول فکرکردم پایه صندلی دندون پزشکی روبا مانیتورقدیمیاوتفنگ ساچمه ای وسیم رابط تلفیق کردن !!! ولی باشه همین قدرم واسه ماخوبه . دستشون درد نکنه .
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    2 0
    بايد هزينه کنيم مگه چقدر هزينه ميخواهد بهتر از بي آبرويي و کشتن جوان اين مرز بوم است اغلب اشرار به پاسگاه هاي مرزي تک ميزنند مثل آب خوردن با اين تکنولوژي ها دخلشان آمده است
  • محمدرضا ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    سربازای ما همون کلاشو دارن و بس یه جلیقه زده گلوله هم ندارن. این تجهیزات 50سال دیگه عملیاتی نمیشه الکی دل خوش نکنین
  • حسین ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    اتفاقا ظاهر خیلی مهمه . ظاهر سلاح باعث میشه تا اون سلاح مخوف و وحشت آور جلوه کنه. مثلا موشکها و هواپیماها و تانکهای غربی را نگاه کنید . حتی رنگی که به اونا زده میشه هم مهمه. سلاح ها باید از لحاظ ظاهری هم خودشونو مقتدر جلوه بدن...
  • فراهانی ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    طوری نوشتی کلاش انگار بقیه سرابازهای دنیا بمب اتمی به کمرشون بستن و توپ هویتزر زیر بغلشونه!! همه جای دنیا با کالیبر 7/62 میجنگند . جلیقه هم یکبار تنت کنی میفهمی که مردن بهتر از تحمل وزنشه
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    ولی بنطرم اگه تک تیرانداز دشمن دوربینشو بزنه کارش تمومه
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    تا 100 سال دیگه هم شما همین کلاش رو بیشتر دست ماموران نمی بینید و باید کشته بدیم
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    اِه ه ه...مگه خاله بازیه! اسلحه باید کارایی داشته باشه کی با شکل و قیافه کار داره!؟!
  • سیستانی ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    احسنت!برای شروع عالی است.این سلاح قابلیت تشخیص دوست ودشمن راهم داراست؟
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    اهل کدوم کشور هستی که میگی سلاح هاتون!!!!!!!!!!!!
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    عباس خیلی ظاهر بینی هااااااااااااااااااااااا
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    امر دیگه ای نداری پروفسور
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    1 0
    حالا هی بگید امریکا بده . چند سال اومد در کنار مرزهای ایران این همه از سلاح ها و تجهیزاتش کپی برداری کردید و رتبه ایران را در تولید سلاح های نوین به گروه ده کشور دنیا رساندید
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    striker درست است. تکنولوژی خوب است اما سواد بهتر است
  • حاجوی ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    "وأعدوا لهم ما استطعتم من قوة ومن رباط الخيل ترهبون به عدو الله وعدوكم ... انشالله هر چه بیشتر این آیه شریفه در سپاه ایران زمین تحقق یابد
  • amir ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    الان ترکیه رو با امریکا و روسیه وچین جمع بستی به عنوان بیشرفته ترین صنایع نظامی جهان!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    فکر کنم از اون طرفدارای کوروش کبیر هخایی باشه فقط که به ایرانی بودنش افتخار میکنه ولی سر بزنگاه که کشورش تو خطر میافته گم وگور میشه
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    ای برادر سیرت زیبا بیار
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    نچ ............. حال نکردم ........... جنگ فقط تن به تن
  • ایدین ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    ماکته
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    درسته ولی مهم اینه که کی اول اون یکیو میبینه؟! دوربین 110x و دید در شب صا ایران یا تک تیر انداز دشمن؟ تک تیر انداز کار سختی داره. تازه اگه زد هم فدای یه تار موی سربازامون. بهتره از اینه که سربازمون شهید بشه.
  • هادی ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    سلام مطمئن باشید حیاتی ترین نیاز کشوره عملیاتی کردن این تجهیزات.این تجهیزات در استراتژیک ترین نقاط نصب شن ،چه می شه.هم دیده بان ان هم تیرانداز و ... .از زیر سنگ هم شده باید بهترینشون رو تهیه کرد و نصب کردن.امنیت رو به شدت ارتقا می ده.
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    حامی 12 خوشگله و به نظر خوب میاد فقط خدا کنه ازش حمایت بشه در ضمن دولت و سپاه و ارتش باید مقدمات ورود بخض خصوصی به همچین سلاحههای رو زیر نظر خودش بازکنه تا این پروژه ها با هزینه کمتری ساخته بشه و دوما به دلیل کمبود بودجه بایگانی نشه
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    راست می گه این کاربر شما اهل چه کشوری هستی؟
  • yaser ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    فراهانی مطمئنی مردن بهتر از تحمل 5 کیلو وزنه؟
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    این تازه جز خوش قیافه هاست برید هلیکوپتر های ساخت داخل رو ببینید یا همین ناوها که ساختن انگار با پیت حلبی ساختن حداقل یه صافکار ماشین داشته باشین قبل رنگ کردن یه دستی به سروروش بکشه
  • مجید از ارومیه ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    ای کاش امنیت داخل رو هم همانند این نوع سلاحها تامین کنند که اراذلی فکر آشوب به سرش نزنه هر چند انصافا اراذل کم شده. تو رو خدا به اینجور پروژه ها اهمیت بدین کشور ما از چند جناح بد فشاری انداختنش.مسائل داخل کشور اعم از : رسیدگی به مسائل اراذل و اوباش ، بهبود اقتصاد کشور ، مذاکرات هسته ای ، جمع آوری بحران از عراق و سوریه و تلاش برای عدم سقوط عین العرب بدست داعش ملعون فشارهایی هستن که الان کشور ما باید اینها رو مدیریت بکنه فقط و فقط بواسطه ی این نوع سلاحها و بسیجیان بی ترمز امکان پذیره. تا ابد نوکرتم سید علی ، ممنونتم که نعمت امنیت رو به کشور ما هدیه کردی.
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    انتظار زیادی ازت نیست، هر کس اندازه وسع خودش میفهمه
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    خیلی عالیه ، خدا قوت ، اما خودتون هم می گید که مرز طولانیه و استقرار و تست این سامانه ها طول می کشه و پر هزینه است ، به غیر این سامانه ها ، کلا مسدود سازی مرز حالا حالاها طول می کشد . در شرایط فعلی 2 کار اساسی می شود که حرامیان بفهمند یک من ماست چه قدر کره می دهد . الف - نیروهای رزمی اطلاعاتی قدرتمند و مایه غرور کشورمان وارد خاک پاکستان شوند و نفرات اول تروریست ها را برای محاکمه داخل کشور بیاورند یا همانجا انتقام خون بهترین جوانان مملکت را بگیرند . ب - در ضمن کار جهادی برای بنادر چابهار و خط آهن چابهار زاهدان و دادن تشویق به چینی ها برای خروج از بندر گوادر پاکستان ، به پاکستان التیماتوم داده شود که یا مرزهایت را کنترل کن یا تجارت از طریق مرز ایران را از دست خواهی داد ، با توجه به اینکه افغانستان و هند هم مرزهای خود را با پاکستان محدود کرده اند این اقدام احتمالا روی رفتار پاکستان تاثیر خواهد گذاشت . ورود 2 جرثقیل بزرگ از بندر امام و بندر عباس به چابهار طی روزهای گذشته ، نشانگر هوشیاری مسئولان است .
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    نیروهای iویژه هم ظاهر زیبائی ندارن
  • مهدی ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    برادر عزیز نیروی های ویژه ایران پیشرفته ترین تجهیزات جهان رو در اختیار دارن که خیلی هاش رونمایی نشده در ضمن پیشرفته ترین جلیقه ضد گلوله جهان رو ایران ساخته که نوهد و صابرین هم تحویل گرفتن عکسش تن نیروی نوهد هست و تفنگ هم جدید ترین مدل ام 16 و سلاح های دیگه ساخته شده و به بعضی یگانهای ویژه با توجه به نوع ماموریت تحویل داده شده ولی رسانه ای نمیشه در مورد سربازان عادی هم پروژه بسیار خوبی به نام سرباز ولایت هست که قراره تمام سربازان به پیشرفته ترین تجهیزات مجهز بشن و از سال دیگه عملیاتی میشه واقعیت این هست که ما قبلا زیاد توجهی به نیروی زمینی نداشتیم چون ماهیت تهدیدات متفاوت بود اما توی این 3 الی 4 سال اخیر به خاطر گروهها ی تروریستی خیلی به نیروهای پیاده داره توجه میشه و تجهیزات بسیاری براشون ساخته شده برای مثال در سیزدهمین نمایشگاه تجهیزات پلیسی ایپاس بعضی از این تجهیزات به نمایش در امد که در بعضی یگانها هم اکنون عملیاتی شده بنابر این بی اطلاع نباشد مجهز کردن کل یگانها زمان میبره اسلحه های متعددی ساخته شده که از جمله ام 16 دو مدل که یک مدل جدید ترینش هست و اسلحه پیشرفته فاتح و سیاوش 5 و خیبر جدید که در همان نمایشگاه هم بود و فرمانده نوهد هم گفت که بهشون تحویل شده بنابر این به ظاهر نیروهای ویژه نگاه نکنید لباس های وقت عملیاتشون خیلی فرق میکنه مثلا فکر میکردی نوپو با اون همه تجهیزات باشه به طوری که حتی از روبات پرنده مجهز به تیربار استفاده کنه بنابر این واقع بین باش به زودی همه سربازان ایرانی به پیشرفته ترین سلاحها و تجهیزات مجهز میشن...
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    اهل همین کشوره بنده جدا اما شما تمامیت خواهها کاری کردین فکر کنه کشور فقط مال شماست.
  • مهدی ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    سلاح هوشمند صاعقه قراره روی ماشین نصب بشه..
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    یه وطن فروش خائن هست یا یم اجنبی که تو ایران هست و چشم دیدن پیشرفت ما رو نداره
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    با دوربين حرارتي تم تير انداز ها رو شناسايي ميکنند قرارم نيست اين ابزار ها در ديد باشن
  • ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    با سلام به نظر بنده نيروهاي مرزباني ما علاوه بر تجهيزات مدرن احتياج به آموزشهاي تخصصي هم نياز دارند در ضمن در اكثر نقاط دنيا مرزبانها از سگهاي نگهبان تربيت شده نيز استفاده ميكنندمثلا ًدر كشور خودمون نيروي هوايي ارتش در يگان هاي حفاظت فيزيكي از سگهاي نگهبان استفاده ميكنند سگها علاوه بر حس بويايي و شنوايي قوي داراي حس ششم نيز هستند كه كمك بسيار زيادي به نگهبانان ميكنند و ضريب غافلگيري نگهبانان را بسيار كم ميكنند اميدوارم كه در مرزباني هم از سگهاي نگهبان استفاده بشه
  • شایان ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    بابا دست مریضا.دمتون گرم بخدا
  • ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    دکتر فراهانی!!! داره راست میگه تجهیزات انفرادی سرباز ما برای زودتر شهید شدن خوبه نه بهتر جنگیدن خدارو شکر همه ما خدمت رفتیم می دونیم چه خبره
  • سارا ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    هر قدر هم هزینه داشته باشه, بیشتر از خون جوونامون که نیست, باید هر چه سریعتر به مرحله بهره برداری برسونن و فعلاً توی مرزهای شرقی مون ازش استفاده کنن که بد نامردایی داره
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    الکی میگه
  • حجت ملکی ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    با یک بمب مغناطیسی تمام این سلاح ها از کار میوفتند منظورم فقط ایران نیست آمریکاهم به این شکله باید همراه با این سلاح های از راه دور همان سرباز ها رو هم داشته باشیم که در صورتی که از بمب مغناطیسی استفاده شد از سرباز ها استفاده کنیم.
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    خیلی وقته این چیزا ساخته شده اما ما فقط اونارو سالی یکبار تو نمایشگاها میبینیم.
  • افشین تهران ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    دستگاه اپراتور داره خودش تصمیم به شلیک نمیگیره.
  • یه ایرانی ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    0 0
    فراهانی جان برو ببین سربازای امریکای اسرائل سربازای ناتو از چه امکاناتی استفاده میکنن درسته همه چیز امکانات نیست ولی خیلی مهه.من نمیگم این چیزای که ما درست میکنیم خوب نیست خرایه.....ولی تا وقتی که عملیاتی نشن(مثل تانک ذولفقار) به صورت انبوه توی مرزها وزره پوشها.......استفاده نشن نقاط ضعف و قدرتشون مشخص نشه به درد لای جرز هم نمیخوره
  • قریشی ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    حوصله نداشتم بخونم، توی دو خط بگو ببینم چی میگی؟!
  • ناشناس ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    سلام.راستی از جنگنده قاهر 313 چه خبر ؟ مگه 2 سال پیش رو نمائی نشد؟ پس چرا هیچ خبری از این جنگنده نسل 5 نیست؟
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    گلابی میومدی نمایشگاه ایپاس واقعی شو از نزدیک میدیدی
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    واقعا اگه کسی می دونه جوابی بده آیا ما قاهر را ساختیم یا ماکتی بیشتر نبوده؟
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    خب افشین جان اگه اینطوره یه نخ میبستند رو ماشه و قایم میشدن
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    وقتی استفاده نمیشه واقعی هم که باشه حکم همون ماکتو داره
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    اولا اینارو برای گروهای تروریستی ساختند نه آمریکا. ثانیا بمب مغناطیسی حداکثر شعاع اثرش چند کیلومتر بیشتر نیست و ثالثا برای آن هم پدافند غیر عاملی وجود دارد که اگه تو اینترنت تحقیق کنی متوجه میشی.
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    نه ماکت بود و نه نسخه پروتوتایپ. یه چیزی مابین این دو (میکاپ).
  • ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    نترس. میدونی فرق قیمت اینا با بمب معناطیسی چقده؟ اگه ما هزار تا مسلسل بذاریم هیچ دیوونه ای نمیاد برای هر کدوم یه مغناطیس خرج کنه. ضمنا اون بمب خوشکله که شما یه چیزی ازش شنیدی، یکی باید بندازش، اگه رسید به آسمون میهنمون، حرف شما درست!
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    عجله کار شیطان است. خصوصا در کار نظامی.
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    امیدوارم فقط برای نمایشگاه و رونمایی و اخبار نباشد. مرزبانهامون هم برسه به دستشون. امیدوارم دشمنان این مرز و بوم، قبل مردنشون یهو آتیش شلیک این مسلسل رو ببینند.
  • سجاد ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    فیلم هندی زبون اصلی زیاد می بینی ، نه!!!!!
  • احمد ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    0 0
    بعد 8 سال جنگ نفهمیدید پیشرفته ترین سلاح ایمانه?
  • محمد22 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    قاهر تلاش براي ساخت بدنه يك جنگنده بوده كه موفقيت آميز هم بوده ولي اين كه اين بدنه با چه سيستم هايي مجهز ميشه و اينكه آيا ادامه همون صاعقه است يا امكانات جديد تري روش نصب ميشه هنوز نشون داده نشده فقط اينو بدونين كه طراحي رادار گريز يك جنگنده يك كار خيلي پيشرفته و در انحصار آمريكا و چند كشور ديگه است فقط ورود ايران به اين عرصه خودش يك كار بزرگه شما پشتوانه مالي رو ببينين و بعد در مورد زمان نتيجه گيري از اين پروژه صحبت كنين
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    این یک سلاح است. نه سرباز. سرباز کلمه ی ارزشمندی است.
  • حقیقت ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    ناشناس18:18تو یک ترقه بندازند زیر پات خودتو خیس میکنی .ما شیرمردایی مثل فهمیده ها داشتیم .که ایران رو تاابد سر بلند کرد
  • حسین ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    از سلمان خان و امیتاپاچان یادی نکردی هااااا
  • ایرانی ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    ایرانی از پیشرفت ایران به هر نوع اعم از صنعتی علمی نظامی ورزشی و... باید خوشحال بشود
  • افشین تهران ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    اگه بتونن این سامانه رو به یک سلاح 14یا 20ویا 23میلیمتری مجهز کنن و در دوطرف اون از دو موشک اپتیکی برای منهدم کردن خودرو استفاده کنن و برد رادارش رو هم بالا ببرن انوقت میشه در برجکهای نگهبانی که البته مقاوم هم باشن در مرزها استفاده کرد .و نوع کوچکترش هم برای نصب روی زره پوش و خودروهایی مثل تندر با اتاق زرهی استفاده کرد تا تیرانداز پشت اون در مقابل هدفگیری تک تیر اندازها قرار نگیره.در هر صورت مشکل اساسی رادار و قسمت انتقال اطلاعات و تصویرش هست که شکر خدا حل شده و امیدواریم که با ارتقا اون هرروز به امنیت مرزبانان و نیروهای نظامی ما اضافه بشه .باید جوری عمل کرد که تروریستهای وحشی جرات نزدیک شدن به مرزها رو نداشته باشن چه برسه به حمله به پاسگاهها.
  • علی ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    شما حرف اول رو آخر زدین ... تا سرباز مفت با حقوق روزی 2000 تومن الا ماشالله در اختیار نیروهای مسلح هست .. چه نیازی به سرمایه گذاری و تجهیزات محور شدن!!! کاری که پول نفت با برنامه ریزان اقتصادی کشور ما کرد .. سرباز مفت و مجانی با نیرو های مسلح ..
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    فکر کنم کمی نمک فلفل هم اضافه بشه خوبه نه !!!
  • رضا ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    عزیزای دل برادر مهم کاراییشه اون چیزی که امریکا ساخته از یه جا شروع کرده مطمئن باش ايني که میبینی نبوده بعدا شکلش شده این با حرف اون دوستمونم که گفت سرباز مفت کار راه اندازه دقیقا موافقم تا موقعی که تراز مالی دولت به این شکله نباید انتظار هزینه هنگفت تو بخش نظامی رو داشت یا حق
  • ذاکر ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    سلام.سلاح خوبیه ،برای شروع بد نیست ،اگه به همین بسنده نکنند بهتر هم میشه.
  • علی ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    با این همه تجهیزات باید سرباز بدبخت بره نگهبانی بده روزی 2000تومن
  • فردوس ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    من کلیه نظر ها رو خوندم در کل ما ایرانی هستیم و با دشمنامانمان در همه جا برخورد خصمانه داریم امام خمینی رحمتاالله بما لقب بسیج بی ترمز داده هرچند سلاح را خداوند در قران گفته جمع کنید که امید خدا داریم وکل ضد اسلام هارو نابودممیکنیم وخودمان مثل بمب اتم هستیم زنده باد سید علی خامنه ای جانمان فدایش باد
  • ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    هر کی باما در افتاد ور افتاد بابا پی چی میگردین اینا مهم نیست من خودم از جون میگذرم کسی بخواد ب کشورم جسارت کنه با ی ایران کسی برای ایران نمی تون ماست بخور هر گفته جنگ جنگ کرد بهش بگید هیچ کشوری نمی برای ایران شاخ بشه برید ب همه گردن کلفت های آمریکا بگید از مادر زاده نشده بخاد شا خ شونه بکشه
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    عاشق کشورم هستم بادسته خالیم میجنگم همین وبس
  • ایمان رییسی ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    باسلام بنده سال88 چنین طر حی رو به 02تهران ارایه دادم ولی متاسفانه پیگیرنبودن ولی الان پیگیرساخت این چنین دستگاهی هستم البته دستگاه من باشما تفاوتهایی داره تک تیراندازه،تیربارداره،بمب افکن داره،دنبال ساخت وسیله ای هستم که هواپیماهای رادارگریز رو شناسایی ونابود کنه البته قبل از رسیدن به خط مرزی برقش هم به چند روش تولید میشه
  • لاتنم IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    جلو طالب که نمیذارید احیانا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس