وزیر راه و شهر سازی گفت: افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران مرهون تلاش و تعامل نیروهای مسلح با بخش غیر نظامی و دولتی است و فرآیند همکاری نیروهای مسلح با بخش خصوصی و صنعت هوانوردی منجر به ارتقا سطح امنیت هوایی و امنیت پروازها در فضای کشور عزیزمان ایران شده است.

به گزارش مشرق، افزایش راههای هوایی، کنترل آن توسط تجهیزات ناوبری هوایی و هدایت دقیق هواپیماها در فضای کشورمان از دیگر دلایل تاثیرگذار بر تمایل شرکت های هوایی برای تردد از آسمان ایران است.

از زمانی که پرواز شماره 17 هواپیمایی مالزی که از آمستردام هلند به مقصد کوالالامپور در مرز هوایی روسیه - اوکراین سرنگون شد و 295 مسافر و خدمه آن جان باختند، شرکت های هوایی اروپایی و آسیایی بسرعت برای ارتقا امنیت پروازهای خود مسیرهای جدیدی را انتخاب کردند که بیشتر آنها با توجه به نبود امنیت در آسمان عراق، عبور از فضای امن آسمان ایران را مدنظر قرار دادند.

همزمان با بروز این سانحه هوایی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ایکائو پیشنهاد داد به منظور تامین امنیت پرواز های هوایی در مسیر اروپا - آسیا و بالعکس شرکت های هوایی، از آسمان ایران تردد کنند.

به دنبال سقوط هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۷۷ مالزی در شرق روسیه با موشک در ارتفاع 10 هزار پایی در 26 تیرماه امسال، بنابه درخواست سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو)، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای پذیرش پروازهای عبوری که قصد تغییر مسیر و استفاده از فضای ایران را داشتند، اعلام کرد و متعاقب آن از اوایل مرداد ماه سال جاری شاهد افزایش بی سابقه پروازهای هوایی از آسمان ایران هستیم.

موقعیت ژئوپولتیکی ایران در منطقه ایجاب می کند با برنامه ریزی دقیق و حساب شده از فرصت پیش آمده برای شرکت های هواپیمایی غربی و آسیایی از آسمان ایران استفاده کرده و سهم درآمدهای ارزی این بخش را در بودجه بیش از پیش افزایش دهیم.

بدنبال افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشورمان، وزیر راه و شهرسازی گفت: باید از فرصت به وجود آمده به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، مهم این است که از ایران تصویری را به خطوط هواپیمایی جهان ارائه کنیم که فضای کشورمان علاوه بر امنیت از ایمنی بالا نیز برخوردار است.

عباس آخوندی یادآور شد: در حال حاضر تمایل بخش زیادی از پروازهای عبوری از کشورهای منطقه به درخواست سازمان های بین المللی حمل و نقل هوایی چون یاتا و ایکائو به سمت فضای کشورمان گرایش یافته لذا باید تلاش کنیم زمینه های حفظ سطح این پرواز ها و حتی افزایش ظرفیت ها را برای پذیرش پروازهای عبوری فراهم کنیم.

وی سپس از هماهنگی با مقامات امنیتی برای کاهش نقاط ممنوعه پروازی خبر داد و گفت: در حال هماهنگی بیشتر با مقامات امنیتی هستیم تا علاوه بر افزایش ایمنی و امنیت فضای کشور بتوانیم در جهت استفاده اقتصادی با کاهش مسیر های ممنوعه به سمت آزادسازی این فضا تا جایی که امنیت کشور اجازه می دهد، حرکت کنیم.

آخوندی معتقد است: رشد و تداوم روند پروازهای عبوری از آسمان کشور مقدمه فعال سازی ترانزیت هوایی از فضای ایران است و این موضوع می تواند مبنای درآمد بسیار قابل توجهی برای اقتصاد ملی از بستر توسعه ترانزیت از مرزهای هوایی کشور را فراهم کند.

پیشتر مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور گفت: در حال حاضر در طول شبانه روز فضای جمهوری اسلامی پذیرای بیش از 950 فروند هواپیمای خارجی است که این تعداد در طول تاریخ صنعت هوانوردی بی سابقه بوده است.

محمدعلی ایلخانی افزود: افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران مرهون تلاش و تعامل نیروهای مسلح با بخش غیر نظامی و دولتی است و فرآیند همکاری نیروهای مسلح با بخش خصوصی و صنعت هوانوردی منجر به ارتقا سطح امنیت هوایی و امنیت پروازها در فضای کشور عزیزمان ایران شده است.

به گفته این مقام مسئول، پروازهای خارجی سرویس خوب از صنعت هوانوردی کشور دریافت می کنند و با این اقدام متخصصان امنیت هوایی را در کشور کاملا احساس می کنند.

وی مهمترین اولویت کاری شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور را ارتقا ایمنی و توسعه زیرساخت های صنعت هوانوردی عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش پروازهای عبوری، با یک شرکت سازنده دستگاه های نظارتی، رادار و سوئیچینگ وارد مذاکره شدیم و موافقتنامه امضا کردیم تا در سال جاری بخشی از نیازمندی های صنعت هوانوردی را از طریق این شرکت تهیه کنیم که این اقدام ارتقا سطح ایمنی در فضای کشور را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فرودگاه های کشور نیز از رشد 15درصد صنعت هوانوردی کشور در نیمه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت: پیش بینی ما در رشد صنعت هوانوردی در نیمه اول امسال 9 درصد بود ولی عملا شش درصد از میزان پیش بینی ها بیشتر شد.

ایلخانی از افزایش 14درصدی صنعت حمل و نقل هوایی کشور در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه قبل خبر داد و اظهار داشت: رشد صنعت حمل و نقل هوایی در سال 92 به 91 حدود دو درصد منفی بود ولی از نیمه دوم 92 و نیمه اول سال 93 ، شاهد رشد مثبت در این صنعت بودیم.

وی ظرفیت فرودگاه های کشور را 80 میلیون نفر در سال عنوان کرد و گفت: پارسال 43 میلیون نفر از طریق فرودگاه های کشور جابه جا شدند که از این تعداد 9 میلیون نفر پرواز خارجی و بقیه داخلی بودند.

رفت و آمدهای هوایی بر فراز آسمان کشور بدون شک علاوه بر افزایش امنیت پایدار، درآمدهای ارزی زیادی را نصیب کشور می کند و باید با استفاده از مزیت های این فرصت گرانبها ضمن افزایش درآمدهای ارزی از این محل، برای هاب شدن جمهوری اسلامی ایران در حوزه حمل و نقل هوایی در منطقه تلاش شود.

آمارها حاکی است سال گذشته از محل عبور پروازهای هوایی برفراز آسمان کشور بیش از 120 میلیون دلار نصیب کشور شد و همزمان با افزایش روند صعودی پروازهای عبوری کارشناسان صنعت حمل ونقل هوایی پیش بینی می کنند درآمد های ارزی کشور از محل پروازهای عبوری در سال 93 به بیش از دو برابر این رقم افزایش یابد.

همزمان با افزایش پروازهای عبوری بر فراز آسمان ایران، معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه های کشور گفت: امنیت پایدار آسمان ایران در منطقه و وجود امکانات و تجهیزات مورد نیاز ناوبری هوایی از دلایل افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشور است.

ابراهیم شوشتری اعلام کرد: فعالیت 24 ساعته پرسنل متخصص در هدایت هواپیماهای عبوری و بهره مندی آنها از سیستم های ارتباطی، ناوبری و راداری پیشرفته از دیگر دلایل افزایش پروزاهای عبوری از فضای ایران است.

وی با بیان آنکه حادثه تاسف بار سقوط هواپیمای مالزیایی در اوکراین و حوادث اخیر عراق در افزایش پروازهای عبوری از فضای کشور تاثیر بسزایی داشته است، اظهار داشت: با افزایش بی سابقه پروازهای عبوری برای نخستین بار در تاریخ 20 مهرماه سال جاری تعداد هواپیماهای عبوری به یک هزار و 15 پرواز رسید و هم اکنون روزانه بیش از 950 پرواز از کشورهای اروپایی به آسیا و بالعکس با هدایت متخصصان حوزه هوانوردی از آسمان کشورمان عبور می کنند.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه های کشور بااشاره به تعداد راههای هوایی کشور، یادآور شد: با توجه به استقبال شرکت های هوایی و روند افزایش پروازها، هم اکنون راههای هوایی کشور به بیش از 96 راه رسیده است و در حال حاضر به صورت شبانه روزی با 11 کشور همسایه در حال مبادله ترافیکی در حوزه هوانوردی هستیم.

شوشتری با بیان اینکه پروازهای عبوری در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد مطلوبی برخوردار شد، خاطرنشان کرد: طی شش ماهه نخست سال جاری تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشور به ۱۰۹ هزار و ۲۰۶ پرواز رسید و این نشان دهنده استقبال شرکت های هوایی برای عبور از آسمان کشورمان است.

معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه های کشور با اشاره به آمار سال گذشته پروازهای عبوری، افزود: در شش ماهه نخست سال 92 تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران به حدود ۸۲ هزار پرواز رسید که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال جاری از رشد 32.1 درصدی برخوردار شده است.

شوشتری در پایان از آمادگی صنعت هوانوردی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش پروازهای عبوری خبر داد و گفت: با وجود نیروی انسانی متخصص در حوزه مراقبت پرواز، ارتباطات و ناوبری و نیز برنامه ریزی های انجام گرفته برای بهبود بهره گیری از تجهیزات ارتباطی، ناوبری و راداری، آمادگی داریم در صورت افزایش بیشتر پروازهای عبوری، همچنان به شرکت های هوایی سرویس های مناسب ناوبری ارایه دهیم.

سالها است با تلاش نیروهای نظامی و انتظامی ثبات و امنیت در اقصی نقاط کشور حاکم است و در منطقه ای که با حضور مستکبران و زیاده خواهان همواره شاهد درگیرهای نظامی هستیم، جمهوری اسلامی ایران به عنوان جزیره ثبات و امنیت باید از این موقعیت منطقه ای خود حداکثر استفاده را ببرد.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس