وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای، نتیجه بررسی وضعیت بورسیه‌های بدون آزمون را اعلام کرد.

 به گزارش مشرق، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور اطلاعیه‌ای نتیجه بررسی وضعیت بورسیه‌های بدون آزمون را به شرح زیر اعلام کرد. متن این گزارش به شرح زیر است:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری براساس وظایف قانونی و برنامه های اعلام شده در دولت تدبیر و امید در یک سال گذشته کوشیده است که در جهت صیانت از "کیفیت و اعتبار علمی دانشگاه‌ها"،"رعایت دیسیپلین علمی و قانون"و"مبارزه با فساد اداری و علمی"، گام های عملی بردارد.

بر همین اساس و بنا به گزارش ها و پیگیری های نهادهای نظارتی از جمله دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور، این وزارت، چگونگی اعطای بورسیه های تحصیلی بدون آزمون را مورد بررسی قرار داد. اکنون پس از طی مراحل مختلف بررسی پرونده ها در اداره کل بورس و اعزام دانشجویان خارج و برگزاری جلسات متعدد برای پاسخگویی به سؤالات مطرح شده از سوی اعضای محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نهایتاً تشکیل کمیته ویژه از سوی سرپرست این وزارت، گزارش نهایی موضوع و تصمیمات اخذ شده در جهت حل و فصل واقع بینانه و منصفانه مسئله را به اطلاع مردم عزیز و افراد ذی نفع می رساند. در این تصمیم به پذیرفته شدگان بدون آزمون به صورت یک کل یکپارچه نگاه نشده و سعی بر آن بوده است با تفکیک بخش های مختلف حداکثر اغماض نسبت به مجموع آنان در نظر گرفته شود.

بخش اول - دستور العمل های صادره برای پذیرش بورسیه های بدون آزمون

برای اعطای بورس و یا ادامه تحصیل چهار روش به کار گرفته شده بود: اعزام به خارج از کشور، تبدیل بورس خارج به داخل، ادامه تحصیل مربیان دانشگاه ها، ادامه تحصیل ایثارگران شاغل در وزارت و دانشگاهها.

1- اعزام به خارج از کشور

پذیرش دانشجوی بورسیه برای اعزام به خارج از کشور در دولت های نهم و دهم، برخلاف قانون اعزام دانشجو مصوب سال 1364 مجلس شورای اسلامی، از طریق آزمون سراسری انجام نگرفته و به جای آن از مسیر "فراخوان" بر اساس دستورالعمل های خاص صورت پذیرفته است. دستورالعمل سال 1385 ناظر به جذب رتبه های ممتاز دانشگاهی و برگزیدگان المپیادی بوده و به تصویب وزیر وقت می رسد؛ اما در سال های بعد با افزودن یک بند، شامل افراد "دارای خدمات و سوابق برجسته در زمینه های فرهنگی" نیز گردیده است. در این دستورالعمل ها شرایط داشتن حداقل معدل در دوره کارشناسی 14 و در دوره کارشناسی ارشد 16 در کنار شرط سنی برای متقاضیان در نظر گرفته شده بود. این تغییرات توسط "شورای مرکزی بورس" که طبق آئین نامه اجرایی قانون اعزام تنها نقش پیشنهاد دهنده ضوابط و نه تصویب آئین نامه را دارد، اعمال شده است. براساس این دستورالعمل ها شرکت کنندگان در فراخوان باید از سوی یکی از دانشگاه ها، وزارت علوم یا سایر دستگاه ها (عملاً رؤسای دانشگاه ها، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، مدیر کل بورس و اعزام و یک تشکل دانشجویی) برای ورود به چرخه بورس معرفی شوند و افراد فاقد این معرفی نامه ها حتی در صورت دارا بودن صلاحیت علمی و اخلاقی فوق العاده، از دریافت بورس محروم بوده اند. علاوه براین، در بعضی سال ها، برای پذیرش متقاضیان با معدل های کمتر، فرمول های داخلی بدون اعلام در فراخوان ها اعمال شده است.

موارد خلاف و توجیه ناپذیر در این مسیر عبارتند از:

- عدم رعایت قانون اعزام دانشجو و آئین نامه اجرایی آن

- تصویب ضوابط فراتر از اختیارات شورای مرکزی بورس

- پیش بینی معیارهای پایین علمی برای پذیرش داوطلبان (در حالی که متوسط معدل های دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرفته شدگان دکترا از طریق آزمون در سال های 1392 و 1393 به ترتیب قریب به 16 و بیش از 17 بوده است،پذیرش برخی افراد با معدل های به مراتب پایین تر و اعطای امتیاز استخدام به عنوان هیئت علمی به آنها مسلماً تأثیرات ناگواری بر آموزش عالی و جریان تولیدعلم در آینده خواهد داشت).

-عدم کنترل شرایط حداقلی (معدل و سن) تعیین شده برای تعدادی از پذیرفته شدگان

- غیر قابل توجیه بودن انجام هزینه های گزاف اعزام به خارج برای آنان

- اعزام برخی افراد برای تحصیل در رشته های غیر مورد نیاز کشور (از قبیل دادن بورسیه برای تحصیل در کشور استرالیا در رشته مطالعات اندونزی!)

2- تبدیل بورس خارج به داخل

علاوه بر منشأ صدور دستور العمل ها و نحوه تغییر "آزمون سراسری" به "فراخوان" و اعمال سلیقه ها در جریان انتخاب افراد، روند "تبدیل بورس خارج به داخل" نیز حائز اهمیت است. این برنامه ابتدائاً با توجیه جلوگیری از صرف منابع ارزی کشور در موارد خاص و پس از مدتی به عنوان یک رویه عمومی در وزارت  مورد عمل قرار گرفته است. به گونه ای که ازسال 1386 به بعد و عمدتاً در فاصله سال های 1388 تا 1392، عملاً تعداد قابل توجهی برای اعزام به خارج کشور از طریق فراخوان پذیرش شده و بلافاصله بدون هرگونه اقدامی در جهت دریافت پذیرش علمی از دانشگاه های معتبر خارجی، بورس آنها به بورس تحصیلی داخل بدون شرکت در آزمون دکتری تبدیل می شده است. به این ترتیب عده ای از متقاضیان در این مدت با معرفی به دانشگاه های داخل و با پرداخت شهریه از سوی وزارت، در دوره های دکترا مشغول به تحصیل شده اند. مصاحبه های انجام شده برای پذیرش متقاضیان، در قالب فرم هایی صورت گرفته که با نحوه توزیع امتیازات علمی و عمومی در آنها، امکان قبولی با حداقل امتیاز علمی نیز وجود داشته است و فراتر از آن، مصاحبه در مواردی توسط اشخاصی غیر متخصص در رشته داوطلب انجام گرفته است.

در این روش نیز موارد خلاف و غیر قابل قبول عبارتند از:

- نادیده گرفتن شرایط حداقلی پیش بینی شده در دستورالعمل ها شامل معدل های دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و شرط سنی در موارد متعدد

- عدم رعایت ظرفیت پذیرش توسط دانشگاه ها در موارد متعدد (ظرفیت جذب دانشگاه ها از این طریق حداکثر 15 درصد ظرفیت رسمی تعیین شده بود) و عدم کنترل آن توسط وزارت.

- عدم اخذ نظر مثبت گزینش یا هیئت جذب برای اعلام قبولی به طوری که حدود نیمی از بورسیه ها علی رغم سپری شدن بخش قابل توجهی از تحصیل شان هنوز فاقد نظر هیئت جذب هستند.

- عدم کنترل اصل مدارک تحصیلی شامل معدل مقاطع قبل و اکتفا به خود اظهاری به گونه ای که مواردی مشاهده شده است که پس از وصول گواهی فارغ التحصیلی از دانشگاه، بین معدل اظهار شده (که مبنای مصوبه شورای بورس بوده) و معدل واقعی اختلاف فاحش وجود دارد که نتیجه بررسی و تصمیم گیری در این خصوص نیز در انتهای این اطلاعیه آمده است. به عنوان مثال معدل کارشناسی 10/8 در فرم ها 14/5 اعلام شده و یا به جای 12/57 ، 14/57 ذکر شده است.

به طور کلی اشکال این روش زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم در حالی که برای هر صندلی دکترای داخل 20 نفر رقابت می کنند، عده ای خارج از مسیر آزمون و رقابت عادلانه، امکان ورود به دانشگاه های داخل را در مقطع دکتری آن هم با هزینه دولت یافته اند. ادعا در انجام صرفه جویی ارزی از طریق تبدیل بورس خارج به داخل زمانی قابل توجیه است که متقاضیان واقعاً در چارچوب بودجه مصوب برای اعزام به خارج پذیرفته شوند و سپس به جای اعزام، به دانشگاه های داخل معرفی شوند. علاوه بر آن، پذیرش دانشجو برای اعزام به خارج در رشته هایی همچون زبان و ادبیات فارسی، تاریخ انقلاب اسلامی ایران، فقه و حدیث، مدرسی انقلاب اسلامی، نهج البلاغه، معارف اسلامی و رشته های مشابه که در این سال ها صورت پذیرفته اصولاً بلا موضوع بوده و به نظر می رسد که کلاً هدف دورزدن آزمون دکتری و معرفی عده ای به دانشگاه های داخل بوده است. همچنین ترکیب گروه های تحصیلی پذیرفته شدگان که تقریباً60% آن در گروه علوم انسانی قرار دارند، نیز مغایر اهداف و نحوه اجرای قانون اعزام و آئین نامه های مصوب آن است؛ زیرا پیش از این اعزام در این گروه همیشه حداقلی بوده و ظرفیت مناسبی هم در داخل (35% دوره های دکترا) برای متقاضیان این گروه وجود داشته است. به این ترتیب روشن می شود که اصولاً در روند پذیرش این دوران قصد اعزام به خارج کمتر مطرح بوده و از ابتدا بنا بر عبور از رقابت طبیعی برای ورود به دوره دکترا بوده است.

بـایـد تـوجـه داشـت که این مسیر درانتخاب بورسیه در دوره گذشته مـورد انتقـاد و اعتراض برخی دست اندرکاران وقت نیز بوده ولی راه به جایی نبرده است. به عنوان مثال، رئیس وقت سازمان امور دانشجویان که مسئول رسمی اعطای بورس هاست در نامه شماره 215389/4 مورخ 90/10/20خطاب به وزیر وقت می نویسد:

"اخیراً از طرف کمیسیون آموزش  عالی مجلس، دیوان محاسبات و اعضای محترم شورا (شورای مرکزی بورس) بیان می شود که طبق قانون اعزام مصوب 1364 باید با آزمون، دانشجوی بورسیه به خارج اعزام شود و شیوه انتخاب بورسیه ها در حال حاضر منطبق با قانون نیست و اصطلاح بورس تبدیل به داخل حقیقتی ندارد".

و به این سبب پیشنهاد می نماید:

"اکنون که امتحان نیمه متمرکز دکتری در کشور جاری است و در متن قانون مصوب 1364 هم آمده است که با آزمون، دانشجوی بورسیه به خارج اعزام شود لذا کلیه داوطلبان بورس خارج از کشور در امتحان نیمه متمرکز دکتری شرکت کنند".

اما موضوع از طرف وزیر وقت، مورد توجه قرار نگرفته و در جلسه شورای مرکزی بورس مورخ 91/5/3 که در دفتر ایشان برگزار شده اعلام می شود: "روش پذیرش از طریق تبدیل به داخل، نه تنها تبعیض آمیز نیست بلکه عین عدالت است. افرادی که وفاداری خود را در برهـه هـای حساس و صحنه های مختلف انقلاب نشان داده اند بایستی در اولویت باشند. تفاوت بر اساس عملکرد افراد است. اگر تفاوت قائل نشویم، تبعیض و ظلم آشکار است".

مسلماً اتخاذ این نوع روش ها در قبال نیروهای اصیل انقلابی که با کیفیت بالای علمی در کشور نشان داده اند نیازی به اعمال چنین تفاوت ها و تبعیض هایی ندارند، جفا به آنان و همه استعدادهای کشور است.

متأسفانه برهم زدن فرآیندهای علمی در این نحوه انتخاب بورسیه عملا" به از میان بردن عدالت آموزشی و محروم کردن جامعه در استفاده ازاستعدادهای برتر و فراهم کردن امکان برخوردهای سلیقه ای و اعمال نظر و نفوذهای شخصی در انتخاب افراد و در نتیجه بروز فساد و رشد ویژه خواری منجر می شود.

برای مثال نتیجه این روش آن شده است که برای فرد یا افرادی خاص در مسئولیت های اداری موقعیتی را به وجود آورده است که مسئولی در وزارت علوم بتواند خارج از اختیارات مرسوم و قانونی اقدام به معرفی بیش از 750 نفر براساس روابط فردی یا سلیقه ای کند.

در جایی دیگر، برهم خوردن این فرآیندهای تجربه شده موجب شده است که مدیری از مجموعه آموزش عالی عملاً مشکلات خانوادگی خود را از طریق اعطای بورس به بدترین شیوه حل و فصل کرده و دامنه این بی نظمی اداری به بورسیه شدن چند نفر در یک خانواده تسرّی یابد.

3- ادامه تحصیل مربیان دانشگاه ها

ادامه تحصیل مربیان دانشگاه ها تا قبل از سال 1389 بر اساس آئین نامه مصوب با احراز شرایط علمی یعنی برخورداری از 60% امتیازات ارتقای اعضای هیئت علمی،داشتن وضعیت استخدامی رسمی آزمایشی یا قطعی باحداقل 3 سال سابقه کار و شرط سنی امکان پذیر بوده است. ولی دستورالعمل ادامه تحصیل مربیان دانشگاه ها در سال 89 با حذف شرایط علمی فقط داشتن شرط سنی و یک سال سابقه کار، حتی مربیان پیمانی و طرح سربازی را هم در برگرفته است. نتیجه آنکه مربی تنها با کمتر از 6 ماه حضور به صورت پیمانی در دانشگاه برای استفاده از بورس معرفی شده و ظرف چند ماه در دوره دکتری دانشگاه های بزرگ مشغول به تحصیل گردیده است. در سال های 89 تا 92 نزدیک به نیمی از مربیان معرفی شده و شاغل به تحصیل از این طریق، دارای حکم استخدام پیمانی بوده اند که عملاً صدور حکم مأموریت تحصیلی آنان طبق قانون فقط با تأئید هیئت امنای دانشگاه محل خدمت امکان پذیر است. متأسفانه این روند قانونی در اکثر موارد طی نشده است؛ لذا به دلیل فقدان تأئیدیه هیئت امنا در اشتغال به تحصیل، پرداخت شهریه و ادامه تحصیل کنونی آنها مغایرت قانونی دارد.

4- ادامه تحصیل ایثارگران دانشگاه ها و وزارت

در فاصله زمانی سال های 1389 تا 1392 دسته ای از متقاضیان بدون آزمون از میان ایثارگران با داشتن حداقل معدل 13 در دوره کارشناسی و 15 در دوره کارشناسی ارشد و شرط سنی، برای ادامه تحصیل در دوره دکتری معرفی شده اند. اصل دستورالعمل و ادامه پرداخت شهریه در وضعیت موجود مورد سؤال دیوان محاسبات کشور قرار گرفته است.

بخش دوم - ورود نهادهای نظارتی به روند انتخاب بورسیه های بدون آزمون

پیش از استقرار دولت کنونی دیوان محاسبات کشور با ورود به مسئله بورسیه های بدون آزمون به بررسی جزئیات آن در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداخته است. اولین گزارش این نهاد در تاریخ 92/9/20با اعلام بعضی اسامی روند قانونی پذیرش بورسیه ها را مورد سؤال قرار داده است. علاوه بر نهادهای نظارتی، وزارت نیز خود به حسب وظیفه از آغاز دوره جدید دولت به بررسی مسئله پرداخته است. باورود سازمان بازرسی کل کشور از اواخر سال 92 و بررسی صدها پرونده، بخشی از مسئولیت های وزارت در یک ساله گذشته مصروف پاسخگویی مکرر به استعلام ها و سؤالات و پیگیری های این دو نهاد گردیده است.در این مدت تأکید دیوان محاسبات مبنی بر غیرقانونی بودن ادامه پرداخت برای افرادی که خارج از ضـوابـط بورسیه شده اند، وزارت را ملزم به یافتن موارد مشخص و مصادیق تخلف کرد.

دیوان محاسبات طی نامه شماره 84/41200 به تاریخ 93/6/15در 15 بند با ذکر موارد قانونی، تصمیمات پیشین برای "کلیه پذیرفته شدگان" را مورد سؤال قرار داده و در نامه ای دیگر به درستی، اشتغال همزمان با تحصیل را برای بورسیه ها مغایر قانون اعلام کرده است. این نهاد در نامه دیگری ماهیت بخشنامه ادامه تحصیل ایثارگران دانشگاه ها و پرداخت هزینه بابت آن راخلاف قانون دانسته است.

بر اساس اطلاعات واصله جمع بندی های دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور در حال نهایی شدن است که می تواند مستند تصمیم گیری های بعدی در مراجع ذی صلاح قرار گیرد.

بخش سوم – سیاست ها و اقدامات وزارت

از آن جا که وزارت علوم طبق قانون و برنامه های مصوب، موظف به اعمال روش های علمی و شفاف در جهت پیشبردعدالت آموزشی، رقابت پذیر کردن ورود داوطلبان به دانشگاه در سطوح مختلف ودر نتیجه پذیرش برجسته ترین فرزندان علمی و اخلاقی کشور در مدارج مختلف علمی است؛ لذا فارغ از هر ملاحظه ای باید به بررسی مسئله پذیرفته شدگان بورسیه های بدون آزمون می پرداخت. این بررسی از همان آغاز موارد ذیل را در برمی گرفت :

الف- شرایط علمی لازم برای استفاده از بورس

ب- روند پذیرش متقاضیان بدون آزمون

ج- چگونگی تأمین قانونی هزینه های تحصیل پذیرفته شدگان

د- معیارها و رویه های انتخاب نهایی افراد برای تصدی مسئولیت خطیر عضویت در هیئت علمی دانشگاه ها .

آنچه در این بررسی ها از همان آغاز مدّ نظر وزارت بود، جلوگیری از تضییع حقوق فردی پذیرفته شدگان و تبدیل مسئله به مشکلی لاینحل در فضای اجرایی کشور بود، از این رو طی این مدت تلاش شد که موضوع و محتوای دستورالعمل ها و روش های اعطای بورس از مصادیق، یعنی افرادی که بورسیه شناخته شده اند، تفکیک شود. در این مسیر به رغم عدم رعایت مراحل قانونی در صدور بخشنامه ها ، آئین نامه ها و دستورالعمل های ذی ربط و مغایرت بسیاری از تصمیمات اجرایی با موازین قانونی که در گزارش ها و پیگیری های دیوان محاسبات کشور نیز آمده است، به دلایل مختلف اجتماعی و انسانی ، وزارت، مصوبات و دستورالمل های پیشین را، صرف نظر از اشکالات مختلف، مبنا قرار داده به بررسی پرونده کلیه بورسیه ها بر اساس این اصل که آیا شرایط و ضوابط مربوط به دستورالعمل های زمان تصمیم گیری را داشته اند یا خیر، پرداخت.

بر اساس اصل یاد شده درفوق، صرف نظر از معیارهای اعطای بورس، تنها مواردی که براساس بخشنامه های وقت فاقد شرایط احراز بودند تفکیک و متناسب با ویژگی های مختلف دسته بندی شدند. به دنبال آن، برای کمک به یافتن راه حل نهایی مسئله که هم متضمن رعایت معیارهای حداقل علمی و قانونی باشد و هم حقوق ذی نفعان را در نظر بگیرد کمیته 5 نفره ای از سوی سرپرست وزارت برای تشخیص مصادیق و تفکیک موارد فاقد شرایط مصوب در ارتباط با گروه دوم بورسیه ها تشکیل شد. این کمیته در طی 42 جلسه مستمر و فشرده، تصمیم لازم را در هر مورد اتخاذ و جمع بندی مربوطه را ارائه کردند.

اینک با تقدیر از دغدغه ها و حساسیت های دلسوزانه دانشگاهیان و اصحاب اندیشه و مطبوعات و رسانه ها و نهادهای مدنی و پیگیری نهادهای نظارتی، جمع بندی این وزارت، جهت آگاهی عموم اعلام

می شود. بدیهی است آرای مربوط به مصادیق مستقیماً به دانشگاه های محل تحصیل برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

بخش چهارم- نتایج بررسی وضعیت بورسیه های بدون آزمون

چنان که پیش از این نیز اعلام شده است، پذیرفته شدگان بدون آزمون طی سالهای 1388 تا 1392 در مجموع 3772 نفر بوده اند که به تفکیک در چهار گروه زیر قابل دسته بندی هستند:

-  پذیرفته شده ها تحت عنوان "تبدیل به داخل" 1867نفر

-   پذیرفته شده های مربیان دانشگاه ها  1011 نفر

- پذیرفته شده ها طبق بخشنامه ایثارگران وزارت و دانشگاه ها 165 نفر

- اعزام به خارج 729 نفر

تصمیمات اتخاذ شده برای هر گروه به تناسب وضعیت کنونی آنها به شرح ذیل است:

1- تبدیل به داخل:

با اعمال شرط حداقل معدل برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد (به ترتیب 14 و 16) و حداکثر شرط سنی مذکور در دستورالعمل های هر سال و با لحاظ فرمول های داخلی ارفاقی (مورد عمل در بعضی سال ها بر پایه مصوبات وقت) و نیز ارفاق 2 سال برای انجام خدمت نظام وظیفه، برای 840 تن ازاین گروه به شرح زیر تصمیم گیری شد:

1-1 تعداد 508 نفر از این گروه فاقد یک یا چند شرط از معدل کارشناسی، کارشناسی ارشد یا سن بوده اند،  لذا رأی صادره در مورد آنها: لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت است.

1-2- تعداد 36 نفر دیگر از این گروه به علت ارائه اطلاعات نادرست مؤثر در پذیرش (از قبیل اعلام معدل بیش از معدل واقعی) مشمول لغو بورس، قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت می گردند.

1-3-  500 نفر از این گروه تاکنون شاغل همراه با تحصیل شناخته شده اند که 230 نفر از آن ها مشمول یکی از بندهای ا-ا و 1-2 نیز می باشند و 270 نفر علاوه بر مشمولان بندهای 1-1 و 1-2 این مشکل را داشته اند.

رأی صادره در مورد کل این گروه  لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت می باشد.

1-4-  پرونده 26 نفر نیز به علل مختلف ازجمله عدم شروع تحصیل ،انصراف و ... مختومه گردید.

بنابراین جمعاً تعداد 840 مورد از بورس افراد این گروه لغو می شود.

تبصره: در این میان 1241 نفر نیز تاکنون نتوانسته اند اعلام نیاز از دانشگاه ها اخذ کنند که در صورت عدم توفیق تا 15 بهمن ماه 93، وضعیت ادامه تحصیل آنان تبدیل به هزینه شخصی خواهد شد. البته تعدادی از این افراد با کسانی که وضعیتشان، در بندهای 1-1 تا 4-1 بیان شد، همپوشانی دارد.

2-   مربیان دانشگاه ها:

448 تن از مربیان شاغل به تحصیل، در وضعیت استخدامی "پیمانی" هستند که بدون تصویب هیئت امنای دانشگاه ها پذیرفته شده اند، از آنجا که به لحاظ قانونی امکان استفاده از بورس بـرای ادامه تحصیل را نداشته اند، لذا اسامی این افراد به دانشگاه ها اعلام شده تا در اولین جلسه هیئت امنا برای آنان تصمیم گیری شود و سپس براساس رأی هیئت های امنای دانشگاه های مربوط اقدام خواهد شد.

3-   بخشنامه ایثارگران:

تعداد 23 نفر فاقد شرایط بخشنامه ذیربط می باشند لذا مشمول ادامه تحصیل با هزینه شخصی می شوند. مشکل قانونی برای پرداخت هزینه های تحصیلی همه آنان از سوی دیوان محاسبات کشور مطرح می باشد ولی وزارت در حال پیگیری مسئله است.

4-   اعزام به خارج:

گرچه تعدادی از بورسیه های اعزامی به خارج فاقد شرط معدل یا سن می باشند امّا با توجه به این که دوره بورس بیش از نیمی از آنها به اتمام رسیده و در مورد مابقی هم، قطع ارز و بورس ایشان می تواند تبعات اجتماعی و سیاسی نامطلوبی به دنبال داشته باشد، مصوب شد که ضمن کنترل کیفیت تحصیل و سازوکارهای قبل از اشتغال آنها در دانشگاه ها، بورس آنها ادامه یابد. بدیهی است در موارد معدودی که مشخص شود فرد بورسیه با دادن اطلاعات نادرست موجب گمراهی تصمیم گیران شده و یا مقیم یک کشور خارجی است برخورد قانونی لازم برای قطع بورس و انجام اقدامات بعدی صورت خواهد گرفت.

در پایان اعلام می دارد همان گونه که بر پایه سیاست های کلی علم و فناوری کشور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، فراهم آوردن اقتضائات و الزامات توسعه علمی و ارتقای کیفیت و تولید علم در دانشگاه ها ضروری است، این وزارت،دفاع از کیان و شأن علمی دانشگاه و دانشگاهیان در همه جا و بازگشت به قانون، کیفیت و سلامت را به طور ویژه در برنامه ریزی برای پذیرش دانشجویان در دوره دکترا و جذب هیئت علمی وظیفه خود می داند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با پرهیز از ورود به هر حاشیه ای، از همه دستگاه ها و نهادهای اجرایی، تقنینی، حقوقی و مدنی می خواهد که با توجه عملی به دانشگاه به منزله "جامعه دانش و دانشمندان" در دور کردن هرگونه فساد و بی مبالاتی از ساحت علم و آموزش عالی کشور به این دستگاه یاری رسانند.

همچنین متذکر می شود که در مورد مدیران و مسئولانی که با سوء مدیریت خویش در تنظیم و تصویب دستورالعمل های سابق الذکر و بی مبالاتی در بررسی پرونده ها موجب بروز خسارت های حیثیتی و مالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی داوطلبان استفاده از بورس تحصیلی شده اند، از طریق مراجع ذی صلاح قانونی پیگیری لازم انجام خواهد شد.

"و من الله التوفیق و علیه التکلان"
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 85
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • نیما ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    به جرم تشویش اذهان عمومی محاکمه شوند.
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    آخه بورس خارج حدود 1 میلیارد میشه ولی بورس داخل حدود 50 میلیون، اونوقت خارجیا ادامه بدن ولی داخلیا که 1/20 میشه باید با هزینه شخصی برن؟!؟ خوب 10تا از خارجیا که شرط رو نداشتن کنسل کنید که 200 تا داخلی ادامه بدن!!! این خارج پرستی منو کشته!!
  • محمد ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    روحانی مچکریم
  • علی ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    لطفا یک آدم با انصاف بیاید و قبل از سال 88 را هم بررسی کند
  • یک نفر ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    خیلی مسخره است! بورسیه خارج کشور کلی خرج رو دست ملت میزاره.حتی یک روز زودتر هم بورسیه دانشچو نالایقی که در خارج مشغول به تحصیل قطع بشه، خدمتی بزرگه به این مملکت.
  • یک کارشناس حقوق ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    اولا وزارت اطلاعات به کدام دستور در این مورد تحقیق کرده و کلا در این موضوع چه کاره است که دخالت کرده است ، ثانیا وزارت اطلاعات چطور به خودش اجازه داده که حکم هم صادر کند؛ به روشنی اونهایی که لغو بورس شدند باید بروند و به قوه قضائیه و دیوان عدالت شکایت کنند چون مرجع تصمیم گیر در لغو یک حکم دولتی وزارت اطلاعات نیست بلکه سازمان بارزسی یا دیوان عدالت است ثالثا اگر تخلفی صورت گرفته از سوی مدیرکل و کارشناس مربوطه بوده نه دانشجویانی که بورس گرفتند، بنابراین اگر واقعا جرمی افتاده اول باید مسئولین مربوطه مؤاخده بشوند در حالی که در مورد هیچ یک از مسئولین مربوطه اعلام جرم و یا حتی شکایت صورت نگرفته است رابعا دانشجویانی که طبق مصوبات رسمی ( ولو ابطال شده ) بورس گرفته اند و هیچ کوتاهی از جانب آنها صورت نگرفته نه تنها نمی توانند پول های هزینه شده را از آنها بگیرند بلکه به این دلیل که با زندگی و وقت و اعصاب آنها بازی شده است باید به آنها غرامت هم پرداخت شود خامسا از همه زیبا تر بورس های خارج از کشور است که به دلائل سیاسی اجتماعی اصلا مورد بررسی قرار نگرفته اند ، یعنی اگر کسی بورس خارج گرفته نوش جونش ولی هر کسی در دانشگاه های داخلی بورس شده باید زیر ذره بین باشد
  • بسیجی خط ولایت ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    فساد در هر صورت بد است لطفا سایت مشرق به دلیل دشمنی با این دولت الکی انگ نزند دولت یه کار درست حسابی کرده باشه همینه باید هر جا که امکانش هست با فساد برخورد بشه چه اقتصادی چه رانت بازی
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    مي گم به بورسيه هاي زمان خاتمي و هاشمي هم رسيدگي مي كنند ؟؟؟؟
  • علی رضا ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    چقدر خوب میشه اگر دولت تدبیر و امید افرادی که در دولت های آقای هاشمی رفسنجانی وآقای خاتمی با همین شرایط بورس شدن رو هم منتشر کنه و با این کار صداقتش رو در برخورد با فساد نشون بده
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    بله فساد بد است اما برای بزرگان و فرزندان آنانها بدتر!کل هزینه این دانشجویان به اندازه اون رشوه شرکت نفتی خارجی به آقازاده نیست.
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    از کی تا حالا وزارت اطلاعات هم تحقیق می کند ، هم حکم صادر می کند و هم حکم را ابلاغ می کنند و به صورت بیانیه توضیح می دهند؟ وزارت اطلاعات از نظر ساختاری هم ارز وزارت علوم است و نمی تواند تصیمیمات و احکام وزارت علوم را ملغی اعلام کند
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    چه حالی میده بورس بگیری بری عامریکای جنایتکار انقلاب اسلامی بخونی.عیول داره این شخص بخدا.هرچی گرفته نوشجونش
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    فساد بزرگی بوده مشرق که خودشو زده کوچه علی چپ غیر از اون 800 تا بقیه هم بدون آزمون بودن و غیر قانونی فقط باهاشون مماشات شده دم روحانی گرم جرات داری منتشر کن مشرق
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    چند تاشون رو من میشناسم -دکتر ص ز استاد دانشگاه تهران که برای رشته تاریخ انقلاب اسلامی بورس انگلیس شده بود -دکتر غ ظ که بدون آزمون در دوره خاتمی بورس دانشگاه تربیت مدرس شده بود -دکتر ا م که بدونه آزمون بورس انگلیس شده بود در رشته کشاورزی و ...
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    آخه اونوقت خیلی از وزرا و روسا و معاونین وزرا باید اسموشن رو عوض کنن
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    روحانی خیلی خیلی مچکریم منتظر بقیش هستیم از دولت های قبلی
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    کوچک زاده نماینده تهران یادش بخیر یکی از این موارد رو تو مجلس افشا کرد
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    لطفا اسامی منتشر شود تا ببینیم چند نفر از بین فرزندان همین مسئولین وقت هستند
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    اصن بدون کنکور بورسیه شدن خودش قانونیه؟
  • علی ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    عزیزان این همش سیاه بازیه تو همین سال 1393 تعداد کسانی که به عنوان استعداد درخشان بدون آزمون وارد مقطع دکتری در دانشگاههای دولتی شدن بیشتر از بنده خداهایی که با آزمون وارد شدن نباشه کمتر هم نیست حالا آدم از این ناراحت میشه که طرف حتی بدون داشتن یک مقاله کنفرانسی و با معدل زیر 17 به عنوان استعدا درخشان وارد مقطع دکتری شدن و این ظلم بزرگی به کسانی هست که با آزمون و به سختی پذیرفته شدن نکته دوم که دوره دکتری رو داره داغون میکنه افزایش ظرفیت 5 برابری دانشگاه آزاد در مقطع دکترا هست طوری که دانشجویان دوره دکترا دانشگاه آزاد از این روند دادن مدرک فله ای در این دانشگاه ناراحت هستن، دریابد گردانندگان دانشگاه آزاد رو........
  • ساسانی ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    بچه های خانم ف اقای م و جناب... کجا، چطوری با بورسیه کجا با نمره چند و چگونه ادامه تحصیل دادند
  • حسین ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    بابا چقدر خودتان را اذیت می کنید یکدفعه بگویید کل کارهای دولت نهم و دهم طی هشت سال گذشته غیرقانونی بوده است؟؟؟!!! اینجوری حداقل وزرا یک مقدار وقت میزارن برای کارکردن و دنبال ایرادهای دولت قبل نمی گردند
  • ناشناس ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    فقط 36 نفر و اینهمه هیاهو !
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    سادسا : شما چکاره ای برای وزارت اطلاعات حکم صادر میکنی وزارت خونه مسئول رسیدگی بوده حکم رو زوات علوم داده سابعا شما کارشناس حقوق ..... فهمیدی دولت و اینهمه وزیر نفهمیدن ؟
  • ناشناس ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    آن از قضیه بنزین تولید پتروشیمی ها و اینهم قضیه بورسیه ها که بجز تشویش اذهان عمومی چیزی نبود !
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    آقا فساد بد هست چه دولت خاتمی -هاشمی -احمدی نژاد یا هر دولت دیگه اما چیزی که هست تودولت قبل دیگه همه چی از حد خودش گذشت فساد مالی و فساد اداری و.... کسی که معدل 10 هست بورش شده اینه عدالت؟
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    عجب! بالاخره وزارت علوم از نمایندگان استیضاح کننده فرجی دانا زهر چشم گرفت!
  • احمد ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    گویا قوی قضائیه کاره نیست باید باید ضابت قضایی حکم صادر کنه نادیده گرفتن و تداخل در قوه دیگر را هم در دولت تدبیر و امید دیدیم . روحانی مچکریم حقوق دان گرامی
  • ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    بورس خارج برای زبان و ادبیات فارسی، تاریخ انقلاب اسلامی ایران، فقه و حدیث، مدرسی انقلاب اسلامی، نهج البلاغه، معارف اسلامی !!!!!!؟؟؟؟؟؟
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    آخه عزیزم مساله اینه که همون مسئولین مربوطه سابق که میگی بجای پاسخگویی خودشون الان انگار از همه طلبکارن .
  • ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    امیدوارم که این نقطه شروعی برای مبارزه با فساد اداری بدون حساسیت جناحی باشه
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    عرض درسته دلبندم
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    اگه موردی در اون دولت ها وجود داشت مطمئن باشید با اخلاقی که جناب احمدی نژاد داشت توی بوق میکردن . قطعا خبری نبوده در دولتهای قبلتر از ایشون.
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    شما همش دنبال کل کل هستید مث طرفدارهای استقلال و پرسپولیس . فعلا اینهارو که رو شده دریابید تا بقیه.
  • حامد ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    دولت راستگویان!! به بورسیه های تحصیلی دوران هاشمی و خاتمی هم با همین تعصب رسیدگی کند.
  • وحیدی ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    جناب یک کارشناس حقوق، اقلا مطلب را درست بخون،کجای این مطلب ربط به وزارت اطلاعات داشت؟؟ چرا تشویش اذهان می کنی؟؟!!وزارت علوم،دیوان محاسبات و سازمان بازرسی موضوع را بررسی کردند و هرسه صالح به رسیدگی بودند....در ضمن وزارت اطلاعات هرجا که امنیت کشور در خطر باشه ورود می کنه....دقت کن عزیز
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    بله تشویش اذهان عمومی شده مدام می گفتند بیش از 3700 نفر نتیجه این؟ البته کار بد و خلاف 1 موردش هم زیاده ولی می گویم حالا شد 36 نفر حتی اگر نتیجه 1 نفر هم میشد انقدر بی حیا هستند که فکر کنند فتح الفتوح کرده اند
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    "مچکریم" وقتی میشود که این بررسیها شامل زمان آقایان هاشمی و خاتمی بشود!! راستی خجالت نداره این بررسیها فقط مربوط به یک دوره انجام شد؟! کی میتواند بگوید در آن زمان خبری نبوده؟
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    زده وزارت علوم اطلاعات رو از کجا آوردی؟
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    بورسیه های زمان هاشمی و خاتمی یک دهم اینا هم نبودن.. بعدم چون اونا خلاف کردن دولت احمدی نژاد که کباده اخلاق رو میکشید باید خلاف میکرد؟!
  • ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    فقط به خاطر 36 نفرررر واقعا که برای وزیری که تمام هم و غمش رو گذاشته بود برای یه همچین مسئله کوچکی باید تاسف خورد
  • سیدحسین گوهریان ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    در كنارش اصلح انكه از ورود افراد تحت خانواده شهدا و و و با داشتن اولويت به مراكز علمي ممانعت و اعطاي امتياز اين نباشد علم حرف اول را بزند
  • مصطفی ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    دقت کنین یه 508 تا یه 500 تا یه 36 تا و یه 26 تا میشه 1070 نفر چرا نوشته 840 نفر جمعا ؟ و ...
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    این همه سر و صدا برای 36نفر؟
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    36یا840
  • حسن ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    چه توقعی دارید!!!!!! مگر فسادشان و فساد آقازاده هاشان اجازه رسیدگی داده اند!!! اما در هر حال اقدام خوبی است که شروع شده است!!!!! حالا باید دید که چه کسی از ادامه آن جلوگیری می کند!!!!! هر کس چلوگیری کند خدا لعنتشان کند هر کس که باشد
  • ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    کارشناس جان به نظرم تو کارشناس کامنت نویسی هستی چون این کامنتت رو تو 4 تا خبرگزاری دیگه هم دیدم راستی اگه ما تو سایت های شما کامنت بزنیم نشر می دید؟؟ و اما در مورد بیانیه اولا: این، نظر یک طرفه دولت است هنوز باید توسط مجلس تایید شود دوما: 36 نفر به دلیل اشتباه (شما بخوانید تخلف) لغو بورسیه و تحصیل شدند دستتان هم درد نکند اگر راست باشد سوما: حالا تکلیف دوستان شما چیه که به 3700 نفر اتهام وارد کردند؟؟؟ چهارم: چه ربطی به وزارت اطلاعات داره؟ تنها موضوع مرتبط با وزارت اطلاعات عدم تایید صلاحیت مدیران منصوب شده دولت شماست که در رسانه ها منتشر شده است پنجم:اگر حتی یک سر سوزن تخلف تو پرونده بچه های خارج بود مطمئن باش این دوستان آماری شما از کنارش نمی گذشتن پس نگید به خاطر مسائل اجتماعی و تبعات سیاسی! چون اصلا به قیافه شما نمی خوره که با این دو واژه سروکار داشته باشید از طرفی اگر نگران بچه های بورس خارج هستید بگید مقرری هاشون رو بریزن که تا الان 33 روز تاخیر شده بقیه اش پیشکش شما
  • ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    بنده به عنوان یک دانشجوی بورسیه خارج باید بگویم بسیار بی انصافی است اگر همه را یک گونه قضاوت کنیم. در گزارش گفته شده : " گرچه تعدادی از بورسیه های اعزامی به خارج فاقد شرط معدل یا سن می باشند .... " ای کاش می گفتند چند نفر فاقد شرط معدلند و حتما با ایشان برخورد قانونی می کردند اما طرف دیگر را هم باید گفت: بسیاری از بورسیه های خارج که من از نزدیک می شناسم رتبه اول آزمون دکتری داخل در بهترین دانشگاههای داخل هم بوده اند. بسیاری از بورسیه های خارج مقالات و کتب علمی بسیار معتبری در سوابق خود دارند. بسیاری از بورسیه های خارج المپیادی و رتبه های تک رقمی کنکور سراسری اند. بسیاری از بورسیه خارج در طول مدت تحصیل خود نیز در بین دانشجویان دکترای سایر کشورها درخشیده اند و آبروی ایران بوده و هستند. چرا باید به گونه ای تبلیغ شود که مردم فکر کنند همه بورسیه ها غیر قانونی بوده اند. چرا باید نخبگان کشور را اینگونه تحت فشار تبلیغاتی قرار داد؟ کسانی که فکر می کنند حتما آزمون کتبی برای ورود باید باشد خوب است بدانند اغلب قریب به اتفاق دانشگاههای درجه یک دنیا به جای آزمون کتبی چند ساعته و با چند سوال محدود به سوابق علمی متقاضی که بیان کننده سالها زحمت و قابلیت های فرد است توجه می کنند و آن را معیار سنجش قرار می دهند. کاش مقامات وزارت هم بگویند چند نفر معدل پایین تر از حد نصاب داشته اند و هم چند نفر معدل بالای 18 و 19 داشته اند.
  • ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    در هر برهه ایی از زمان این چنین موارد هست و بوده و خواهد بود. ولی بحث سر اینه این محمود چه کرد که اینهمه اعداد و ارقام بزرگ شده نسبت به دولت های قبل
  • ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    همه فارغ شدن رفتن پی زندگی
  • رضا ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    این یک کار تبلیغاتی است و هیچ چیزی ندارد ومتاسفانه برای منحرف کردن افکار عمومی منتشر می شود حالا بقول رهبری معظم باید دید دولت بعدی از این دولت چه چیز هایی افشا نخواهد کرد .
  • حسین فدا ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    دیوان محاسبات و بازرسی70 تا 84 کجا تشریف داشتند؟
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    اگر در مبارزه با فساد صادق هستند باید موارد مربوط به دولت اصلاحات و سازندگی رو هم بررسی کنند
  • ناشناس ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    فساد مالی یعنی کرسنت و استات اویل که رو دست نداره و در زمان خاتمی واقع شده است .
  • ناشناس ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    مطمئن باش اگر بررسی بشه مشخص میشود که بورسیه های دولت هاشمی و خاتمی خیلی بیشتر از اینها بوده است .
  • ناشناس ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    فساد بزرگ یعنی کرسنت و استات اویل و رشوه 15 میلیون دلاری عزیزم .
  • ناشناس ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    این جنجال سازی و هیاهوی کاذب در طول یکسال گذشته باعث کاهش رشد علمی کشور شد.
  • امیر ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    مطمئن باشید اگر یک مورد هم وجود داشت داستاد بگم بگم میگفت
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    جناب وحیدی ایشان در مورد وزارت اطلاعات متاسفانه کاملا درست گفتند میتوانید صحبتهای آقای اژه ای که اشاره تلویحی به نحوه عمل آنها داشته را بخوانید. طوطیوار چیزی را تکرار نکن
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    بررسی کردی فهمیدی یک دهم اینا هم نبودن؟ چرا یاد نمی گیرید ندانسته حرف نزنید؟!!!!!!
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    باید هر جا که امکانش هست با آمارهای دروغ هم برخورد بشه بیکاری، ایجاد اشتغال، خروج از رکود، تورم و ..... فهمیدی؟
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    آنوقت می دانی چه میشود؟
  • ناشناس ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    باید بررسی شود که خانم ف و پسر آقای چطور در امریکا تحصیل میکنند ؟!
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    "تو دولت قبل دیگه همه چی از حد خودش گذشت" بله لجاجت و بی حیایی افسادیون هم از حد گذشت چقدر خودشان را کشتند تا مملکت تحریم شه؟؟!! در کجای دنیا وجود چنین خائنینی تحمل می شود؟!! در کدام کشور با وجود چنین موجوداتی پیشرفت ممکن است؟ مشرق جان لطفا منصف باش و پاسخش را هم منتشر کن
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    اینهمه سروصدا برای هیچ حالا اگه خیلی ادعا دارید دولتهای قبل هم بررسی کنید این میشه کاملا برخورد سیاسی عمدی.
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    اخه بیچاره اونا که بورس دولتی نیسن. سواد نداری مجبوری کامنت بزاری؟
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    عزیزم اونا بورسیه دولت ایران نیستن. وقتی نمیدونی چی به چیه مجبوری کامنت بزاری؟
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    یکم متن رو هم بخون. حداقل تشکری هست به سایت
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    شما مسلمانی؟شیعه علی (ع) هستی؟ خلاف خلافه حالا میخواد بورسیه باشه یا فتنه گری
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    ناشناس آخری! شما دقیقا بگو چکاره هستی و کاهش رشد علمی را با چه سنجه‌ای سنجیدیده‌ای؟
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    ناشناس 10:38 کدوم جنجال سازی خلاف خلافه عزیز من چه یک نفر چه صد نفر!! باید با عواملش برخورد جدی بشه
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    نادان وزرات اطلاعات اگه ورود نکنه کدوم مرجع باید ورود کنه؟ وزرات اطلاعات حافظ منافع ملیه و به واقع کارشو درست انجام میده تو نمی خواد تصمیم بگیری کدوم دستگاه به این ماجرا ورود کنه!
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    به نام خدا خطاب به مسئولینی از وزارت علوم که به حق الناس اعتقاد داشته و حق حداقلی برای دانشجویان فلک زده قائل هستند آیا به نظر شما احکام صادره برای کسانی که از شرط معدل یا سنی تجاوز کرده اند با کسانی که به واسطه شرایط روانی، مالی و تعلیقی که خود وزارت علوم با دامن زدن به فضای بورسیه های کشور به عنوان شاغلین همزمان با تحصیل ایجاد کرده یکی است، آیا این انصاف است که این افراد همگی به یک چشم دیده شوند و حکم لغو بورس بخورند، مگر نه این است که افرادی با مسئولیت خانواده و حقوق بخور و نمیر و با مشکلات و سختی های فراوان چند ساله به اینجا رسیده اند، حال برای شرایط عدم اطمینانی که خود شما عزیزان وزارت علوم برای این افراد ایجاد کرده اید و شرایط کاملا نامتعادل را رقم زدید و رعب و وحشت از اینکه استعفاء بدهند، به بهانه دیگری شرایط تحصیل آنها را هم لغو می کنید در آنها بوجود آوردید. چگونه انتظار استفاء داشتید، قسم به خدا، چند درصد از کل بورسیه های ایران قبل از صدور حکم بورس شاغل نبوده اند، با یک بررسی اجمالی در این خصوص، به نظرم آمار بالایی تا آستانه حکم بورس شاغل بوده اند و انصافا وزارت در سالیان دور با این عزیزان ساخت و به آنها برای ارتقاء علمی کشور کمک داد، چرا فقط این بورسیه های اخیر این چند سال باید این حکم برای آنها اجرا شود، تقاص چه چیزی را دانشجویانی که زندگی خود را، آرمان خود را، اهداف خود را بر روی ادامه تحصیل قرار داده اند باید، ابتدا با بی آبرو شدن در اذهان عمومی اب بوق و کرنا و همه را با یک چوب زدن وسپس این احکام 100% سخت گیرانه وغیر منصافه باید پس بدهند. خواهش می کنم مسئولین محترم دست اندر درکار درقوه قضاییه، بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات مدنظر قراردهند.
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    امیر جون مخوای من یه موردشو بگم؟ بورسیه وزیر .... رو بررسی کن ببین از کجا اومده و چقدر قانونی بوده
  • محسن ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    سوگلی های این دولت چند تا هستند و کی دستشان رو میشود؟ به زمان حال هم حساس باشید برادر من!
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    فساد بزرگتر یعنی کرسنت رو پاره کنی و گازی که میشد بفروشی رو بسوزونی و خسارت هم بدی ترو خدا ببین
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    ؟؟؟؟
  • افشین تهران ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    خداکنه اونا امریکا رو مثل شما ننویسن عامریکا.
  • افشین تهران ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    فساد بزرگ یعنی رانت 650میلیون یورویی.کرسنت.استات ویل .علاقع بعضی از اقازاده ها به میراث فرهنگی.و................والا اینکه در تمام دولتها بوده تازگی نداره.
  • افشین تهران ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    اونا جزو استعدادهای درخشان هستند.استعداد رانتخواری کم استعدادی نیست.
  • افشین تهران ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    قتنه گری رو با بورسیه مقایسه میکنی ؟
  • افشین تهران ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    شاید پای خودشون بیاد وسط.
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    شماها خودتون رو زدین به نشنیدن مطلب واضحه قواعد این بورسیه ها همون قواعد اواخر دولت اصلاحاته اگه اینا غیر قانونی هستن اونا به طریق اولی غیر قانونی هستن دروغ میگین خودتون هم باورش میکنین؟
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 0
    فعلا که برخی ...وزرای همین دولت اسمشون تو بورسیه های دولت اصلاحاته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس