شرکت های مشهور جنگ افزارسازی از جمله لاکهید مارتین - پیمان کار فعلی ساخت دو جنگنده فعلی نسل پنجم آمریکا یعنی F-22 رپتور و F-35 - در زمره اهداف اصلی هکرهای چینی بوده اند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، عبارت "اژدها بیدار شده است" مدتهاست که درباره کشور چین در حوزه مختلف اقتصادی، صنعتی و البته نظامی به گوش می رسد. در حدود دو دهه اخیر ارتش جمهوری خلق چین به شکلی چشمگیر پا در راه ترقی گذاشته و در حوزه کمی و کیفی در حال پیشرفت است.

زمانی، تنها حجم بالای نیروهای زمینی بعلاوه تعدادی بمب اتمی را می شد به عنوان تنها تهدید نظامی از جانب چین به شمار آورد ولی امروز در بعد کیفی نیز سلاح های چینی هر روز بهتر از روز قبل عرضه شده و این کشور به سرعت در حال کم کردن فاصله خود با رقبای تراز اول جهانی خصوصا آمریکا است.

یکی از دلایلی که کارشناسان به عنوان توجیحی برای پیشرفت سریع چین معرفی می کنند، مسئله پیشرفت اقتصادی این کشور در کنار  سرمایه گذار سنگین چینی ها در بخش های گوناگون از جمله صنایع نظامی است اما این تمام داستان پیشرفت چین نیست.

یکی از دلایل دیگر پیشرفت سریع چین در حوزه نظامی را باید در بحث سرقت و جاسوسی موفق فناوری های نظامی از طریق هکرهای اینترنتی دانست. چین در سالهای اخیر هزینه های بسیار زیادی را به بخش جنگ های سایبری خود اختصاص داده است و واحد 61398 ارتش چین از جمله یگان های شناخته شده در امر جنگهای سایبری و عملیات هک اطلاعات به شمار می رود.

سرقت اطلاعات سامانه گنبد آهنین ساخت رژیم صهیونیستی نیز اخیرا به این یگان نسبت داده شده است.

جهنم بیزانس کابوس اطلاعاتی چینی ها برای صنایع نظامی آمریکا+عکس
ساختمان یگان 61398 ارتش چین در شانگهای

گزارش های درز کرده از سایت افشاگر ویکی لیکس نشان می دهد که در چند سال اخیر و خصوصا از سال 2006 و 2007 میلادی به این سو، دولت آمریکا برنامه ای با عنوان "Byzantine Hades" یا "جهنم بیزانس" را برای مقابله با حملات سایبری از سمت چین آغاز کرده است. واژه Hades در اساطیر یونانی نام خدای جهان مردگان و دنیای زیر زمین بوده و در اعتقاد مسیحی نیز به معنای جهنم و دوزخ می باشد.

ارگان های دولتی آمریکا و شرکت های مشهور جنگ افزارسازی از جمله لاکهید مارتین - پیمان کار فعلی ساخت دو جنگنده فعلی نسل پنجم آمریکا یعنی F-22 رپتور و F-35 - در زمره اهداف اصلی این هکرهای چینی بودند.

جهنم بیزانس کابوس اطلاعاتی چینی ها برای صنایع نظامی آمریکا+عکس
جنگنده چینی J-20

جهنم بیزانس کابوس اطلاعاتی چینی ها برای صنایع نظامی آمریکا+عکس
جنگنده آمریکایی اف 35

با رونمایی از دو جنگنده چینی J-20 و J-31 در سالهای 2011 و 2012 میلادی، بسیاری از کارشناسان دفاعی متوجه شدند که در حقیقت چینی ها چه چیزهایی را آمریکا - حداقل در بخش هوانوردی نظامی - سرقت کردند. شباهتهای آشکار این دو هواپیما به دو جنگنده آمریکایی نشان دهنده این نکته است که هکرهای چینی، حداقل در بخش طراحی به اسنادی دست پیدا کرده و به کمک آنها توانسته اند طراحان چینی را در طراحی و ساخت این جنگنده ها یاری کنند.

جهنم بیزانس کابوس اطلاعاتی چینی ها برای صنایع نظامی آمریکا+عکس
جنگنده J-31

جهنم بیزانس کابوس اطلاعاتی چینی ها برای صنایع نظامی آمریکا+عکس
جنگنده F-22

در ابتدا برخی از کارشناسان مردد بودند که آیا هکرهای چینی تنها به اطلاعاتی در مورد طراحی بدنه جنگنده های آمریکایی دست پیدا کردند و یا اینکه نفوذ آنها عمیق تر از این ارزیابی ها بوده است. در ماه مارس سال جاری میلادی سومین نمونه از جنگنده چینی J-20 اولین پرواز خود را انجام داده و تصاویر بدست آمده نکات جدیدی را برای متخصصان آشکار کرد.

طراحی کاملا جدید آسمانه جنگنده، تغییر در ورودی هوا و همچنین نصب یک سامانه هدفگیری الکترواپتیکال در زیر دماغه هواپیما مشابه با سامانه EOTS هواپیمای اف 35 و همچنین استفاده از رنگی شبیه به جنگنده های پنهان کار آمریکایی که احتمالا مواد جاذب امواج رادار باشد، نشان از تغییرات گسترده در طراحی این هواپیمای چینی می دهد.

جهنم بیزانس کابوس اطلاعاتی چینی ها برای صنایع نظامی آمریکا+عکس
تغییرات صورت گرفته در مدل جدید J-20

پایگاه اطلاع رسانی "Washington Free Beacon " اخیرا در گزارشی به ابعادی از حمله سایبری چین به آمریکا پرداخته و در آن به نظرات برخی از کارشناسان اشاره شده است. برای نمونه هیئت علوم دفاعی وزارت دفاع آمریکا در اوایل سال جاری میلادی در گزارشی با اشاره به جنگنده چینی اعتراف کرده است که اطلاعات لازم برای ساخت این جنگنده از طریق حملات سایبری چین و به دست آوردن اطلاعات جنگنده اف 35 بدست آمده است.

این هیئت در ادامه گزارش خود پرده از حقایق دیگری نیز برداشته و اعلام کرده است که اطلاعات مربوط به سامانه دفاع موشکی تاد و همچنین نسل جدید موشکهای پاتریوت نیز توسط هکرهای چینی به سرقت رفته است.

شخصی به نام Du Wenlong از مقامات علمی صنایع نظامی چین در فوریه سال جاری میلادی در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی چین اعلام کرده است که تغییرات انجام شده در مورد جنگنده J-20 ، سطح مقطع راداری این جنگنده را کاهش داده و در عین حال چین به موفقیتهای بزرگی در بخش موتور این جنگنده نیز دست پیدا کرده است.

کارشناسان و علاقمندان به صنعت هوانوردی نظامی اطلاع دارند که چین در سالهای اخیر از مشکل در بخش ساخت پیشرانه مطمئن برای جنگنده های خود رنج می برده است اما به نظر می رسد که این بار نیز با کمک هکرهای خود این کشور موفق شده است اطلاعات لازم در بخش موتور را نیز به دست بیاورد.

اما صحبتهای ریچارد فیشر از متخصصان سلاح های چینی در مرکز مطالعاتی IASC نیز صحبتهای جالبی در مورد عملیات هکرهای چینی و تاثیرات آن بر چین و ایالات متحده دارد.

وی می گوید: "دستیابی چینی ها به اطلاعات مربوط به حسگرهای جنگنده اف 35 ، خصوصا سامانه EOTS باعث می شود که ایالات متحده مجبور شود قبل از ورود به خدمت این جنگنده سیستم های مورد نظر را دوباره طراحی کند. پیش از این اف 35 در بحث مانورپذیری تحت انتقاد شدید قرار گرفته بود اما شرکت لاکهید و طرفداران این جنگنده آمریکایی اعلام کردند که اف 35 با استفاده از این حسگرهای پیشرفته توان بسیار بالایی در رصد تهدیدات و واکنش به موقع داشته و بحث مانورپذیری پایین در این جنگنده مشکل خاصی به وجود نخواهد آورد. حال با دستیابی چین به این فناوری ها مسلما آنها کار بر روی راه های اخلال در این سامانه ها را آغاز کرده و در عین حال با استفاده از این سیستم ها بر روی جنگنده های خود توان بالایی در درگیری با اهداف هوایی و سطحی پیدا خواهند کرد. "

جهنم بیزانس کابوس اطلاعاتی چینی ها برای صنایع نظامی آمریکا+عکس
سامانه EOTS جنگنده F-35

بحث جالب دیگری که در صورت حقیقت به نوعی پایان بر جنگنده اف 35 به عنوان برگ برنده آمریکا در نبردهای آینده دارد مسائلی است که در تاریخ 20 ژانویه سال جاری میلادی توسط روزنامه چینی "Global Times" وابسته به حزب حاکم این کشور منتشر شده است.

این روزنامه اعلام کرده است که چین تکنولوژی های کلیدی مربوط به هواپیمای اف 35 در بخش های موتور، سامانه هدایت الکترواپتیکال و همچنین رادار این جنگنده را به دست آورده و در هواپیمای جدید جنگنده خود از آنها استفاده کرده است. این روزنامه رسما به سرقت اطلاعات جنگنده آمریکایی اشاره نکرده است اما اعلام کرده است که چین به این فناوری ها دست پیدا کرده است که البته با انتشار تصاویر سومین نمونه از J-20 احتمال صحت داشتن این ادعا بسیار قوت گرفته است.

اگرچه به علت عمق نفود موفق چینی ها در دستیابی به اسناد نظامی، دولت آمریکا اطلاعات زیادی را در مورد عمق این نفوذ هکرها به زیرساختهای این کشور و همچنین شرکتهای خصوصی در آمریکا منتشر نکرده است اما تصاویری که هر از چند گاه از سلاح های جدید چینی در فضای مجازی منتشر می شود نشان می دهد که یگان های هکر چینی شدیدا در بحث کسب اطلاعات فنی فعال بوده و از این طریق توانسته اند کمک شایانی را به چین برای کم کردن فاصله خود با آمریکا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • حسین ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    جنگنده‌های استیلت مجموعه‌ای از هایتک و پیچیده‌ترین صنایع روز هستند حتی رقبای آمریکایی‌ و روسی و چینی هم از تمام جزئیات و به قول معروف پرفورمنس جنگنده‌های هم اطلاعی ندارند و تا در جنگ واقعی‌ و مقابل هم تست نشن به هیچ وجه نمی‌شه با قطعیت گفت کدام برتر هستند. اون افرادی که میگن جنگنده‌های آمریکا بهتر از روس‌ها و یا جت‌های روسی بهتر از آمریکایی‌ هستند نظرشون کارشناسی نیست چون حتی روس‌ها و آمریکایی‌‌ها اطلاع کامل از جنگنده‌های استراتژیک هم دیگه اطلاعات کامل ندارند و جنگنده‌های استراتژیک جنگنده‌هایی‌ هستند که که به منظور برتری هوایی‌ نسبت به رقیب ساخته میشن نه به منظور صادرات و ارائه به بازار و دیگر کشورها.
  • ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    این روشی است که ما باید در راهبرد نظامی و امنیتی خود داشته باشیم چراکه ما چه از بعد اقتصادی و نظامی شکننده تر هستیم تا چین قدرتمند بنابراین تمرکز و تقویت در مسیر مشابه دارای اهمیت فوق العاده ای می باشد. تشکر از گزارش.
  • مجید ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    جنس آمریکایی حرف اول میزنه
  • ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    2 0
    خدایا نگاه کن که برای ضایع کردن دشمنمون، مشرق سنگ کمونیست ها رو به سینه می زنه...
  • حسن ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 1
    به امید روزی که ما هم بسازیم. اون روز نخواهد رسید مگر با مدیریت جهادی.
  • صادق ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 1
    قدرت نظامی امریکا مثل قدرت سیاسی و اقتصادیش با شیب بسیار تند در حال وفوله.
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    چرا جک میگید ؟ کابوس کجا بود ؟ آمریکا قدرت اول نیروی هوایی دنیا بوده و هست بیش از ده ساله که جنگنده F22 عملیاتی کرده. جنگ ایران و عراق و جنگ 6 روزه اعراب و اسراییل مثالهای خوبی از برتری هوایی آمریکا در برابر قدرتهای شرقی است. این هواپیمای چینی در بهترین حالت یک جنس بنجله و فقط برای اهداف رسانه ای بزرگنمایی میشه.
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 3
    جنگنده هاشون مثل اسباب بازیهای چینی فقط ظاهر داره ولی جنسش آشغاله . شک نکنید
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخ
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    داداش اینکه جینه اعتباری بهش نیست وسط راه بر میگرده خود چینیها رو بمبارون میکنه
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    2 0
    شما چرا خوشحال اید اگر ما می ربودیم یا می رسیدیم جای خوشحالی داشت نه آن ها .این ها-روسها و چینی ها دوستان راهبردی ما نیستند تاریخ جنگ تحمیلی را فراموش نکنید که نکردیم که روس ها دشمن ما و اصلی ترین تامین کننده تسلیحات نظامی بعثی ها بودند و پرونده اتمی و رای مثبت این ها به تحریم های ناجوانمردانه و حیوانی شورای به اصطلاح امنیت. پس خواهش می کنیم هوشیار باشیم و تلاش کنیم خودمان به چیزی برسیم آن وقت می توانیم خوشحالی کنیم و پز دهیم خوشحالی برای پیشرفت چینی ها و روسها نفرت انگیز است و و با پوزش ساده لوحانه.
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    الکی میگه بخوابونم دهنش
  • قلی ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    باز مثل همیشه مشرق برای چین غش کرد. یک روز برا چین یک روز برا روسیه نمیدونم این دو کشور کمونیست چه باجی به مشرق دادن که اینقدر سنگ اونارو به سینه میزنه بخدا بخدا بخدا آمریکا از این دو کشور بهتره
  • محمد ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    واقعا که شما جنگنده کپی شده چینی رو با اف 22 مقایسه میکنید درسته چین در زمینه هوایی پیشرفت داشته اما هنوز 50 سال از امریکا عقب تره
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    توجیه درسته مشرق جان دلبندم نه توجیح
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    اون وقت چرا تو ایران واحد اطلاعاتی برای استفاده ( دزدی) تکنولوژی دیگر کشور ها وجود نداره
  • مبین ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    چرا ما چنین کاری انجام نمیدیم؟!!!! به نظر میرسه تو این شرایط تحریم بهترین کار برای پیشرفت در صنایع نظامی و غیر نظامی همین هک کردن اطلاعات کشورهای پیشرفته بخصوص آمریکاست ، باید نیرو و بودجه بیشتری در حوزه سایبری صرف کنیم . قابل توجه مسئولین !!!!
  • داریوش ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    چون صحبتم انتقادی است برای حفظ آزادی بیان از مشرق تقاضا دارم نظرم را نشان دهد. از بینندگان سایت هم می خواهم که نظر مرا بخوانند. واقعا جای تعجب دارد که بدون ریشه یابی موارد نظامی در دیگر کشورها فقط بخاطر یک مواجهه ی ظاهری با آمریکا از دستاورد کشوری تعریف شود. هواپیماهای سری J-10 الی 20 کشور چین، همان سری هواپیماهای کفیر از دور خارج شده رژیم صهیونیستی (باصطلاح اسرائیل که دشمن شماره یک ماست) هستند که امتیاز آن را کشور چین خریداری کرد. سپس توسط کارشناسان روسی این هواپیماها با اعمال تغییراتی تا حدودی ارتقاء یافتند و روسیه همواره سطحی متوسط از جنگ راداری و الکترونیکی را در این هواپیماها قرار می دهد تا این جنگنده ها نسبت به جنگنده های خودش و حتی اروپایی (مانند رافائل، تورنادو، یورو فایتر تایفون و ...) پایین تر باشد. هرچند که شاید نام قطعات و ظاهر هواپیما را با آن تطبیق بدهند ولی در واقع از نظر سطح تکنولوژیک با یک سوپر جنگنده وحشتانکی مانند اف-35 که بزرگترین پروژه تاریخی ساخت ادوات نظامی جهان بشمار می رود بی نهایت فاصله دارد و غیرقابل قیاس است. برای مثال ضمن احترام به هوش و ذکاوت نبوغ آمیز خلبانان ایرانی، عملکرد هواپیماهایی اف-14 ایران (ساخت آمریکا که در دوره خودش معادل اف-22 امروزی بود) را در جنگ با عراق دیدید که چگونه بدون هیچ تلفاتی یکی پس از دیگری هواپیماهای قدرتمند روسی و فرانسوی (نه چینی!!!!) توسط این هواپیما سرنگون گردیدد. در حالیکه در محافل سیاسی شوروی و فرانسه مدعی بودند که این هواپیماها از اف-14 هم بهتر هستند. این هواپیما دستاوردی متوسط و همراه با کمک بوده است و این نوع مصاحبه ها و اخبار پراکنی های چین هم بیشتر جنبه سیاسی همراه با حفظ وجهه بین المللی دارد. با تشکر از دوستان مشرقی از جنبه خبری این مقاله
  • ايرج ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    از قاهر چه خبر؟؟؟؟
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    آقا اشتباه نكنيد اينها همه كپي شده از قاهر ماست، آدرس اشتباهي دادند اين چيني هاي دزد والا كاملا مشخصه كه از قاهر 313 كپي كردند نامردا.
  • محمد ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    البته اف14 چندان هم بی تلفات نبود!!
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    خیلی خوب بود.
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    همه پرنده های ایرانی در دستور ساخت لنگ موتور جت ایرانی هستند. تا خبری از موتور نشه خبری هم از هواپیماهای جدید ایرانی نمی شنوید.
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    دزدیدن نقشه که سهله ما خود اف ۱۴ رو هم داریم و هنوز نتونستیم کپی کنیم.
  • علیا ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    این شمایی که سرت رو کردی زیر برف و فکر میکنی همه چیز در آمریکا خلاصه میشه. اگه مشرق چنین مقاله هایی منتشر میکنه منظورش این نیست که چینی ها خوبند و آمریکایی ها بد. بلکه منظورش اینه که اگر به خود باوری برسیم (که در مسائل نظامی رسیدیم) میتونیم مثل چینی ها پله های ترقی رو چند تا یکی طی کنیم و روزی برسه که از نظر تکنولوژی بتونیم با روسیه و آمریکا رقابت کنیم. شما باید چشمت رو باز کنی و بهتر ببینی
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    حالا اگر میگفتی F22 یه چیزی F35 یک پروژه شکست خورده است که الکی پول حرومش کردن و هر روز توی ازمایشات یه جاش میلنگه...
  • علیا ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    انوقت منظورت از اسباب بازی چینی چیه؟ منظورت محصولات اپل هست که در چین تولید و در آمریکا مونتاژ میشه؟ یا منظورت برندهای معتبر پوشاک هست که کارخانه هاشون تماما در چین هست؟
  • علیا ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    محمد جان. اف 14 های ما بدون پشتیبانی تلفات دادند. در ضمن تلفات اف14 های ما نسبت به برتری هاشون بسیار ناچیز بده. که این یه امر عادی هست. مثلا ما توی جنگ تحمیلی دیدیم که یک اف5 تونست با توپ خودش اگه اشتباه نکنم یک سوپر اتاندارد رو منهدم کنه. یا توی یه جای دیگه یک هلیکوپتر ایرانی تونسته یک جنگنده رو منهدم کنه. این ها عموما اتفاق هستند و جزو معادلات نظامی به حساب نمیاد.
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    شیطان بزرگ هیچ وقت حرف اول را نمی زد بلکه همیشه از مومنان مشت مرگ بر امریکا را می خورد! ما عاشورائی هستیم نه سلطان حسینی!
  • امیرووو ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    این ایالات متحره با مسولای احمق ش بهتره بجای گیر دادن به ایران بابت استفاده صلح آمیز که نهایتش بشه دارو و برق هسته ای بره ساختار های امنیتی ش رو بهتر کنه تا اینطوری نخواد میلیارد دلاری ضرر بده تا چین بدزده ازش. توی جمجمه اینا مغزی هم پیدا می شه؟
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    اقای ناشناس حالا خلط مبحث نکن اینکه مشت میزنیم یا نمیزنیم دلیل نمیشه کالای امریکایی با کیفیت نباشه تمام دنیا اینو میدونن باید ما هم کالای با کیفیت درست کنیم تا مشت واقعی زده باشیم با کامنت مشت زنی هیچ کمکی به کشور نمیکنی داداش برو خودت رو به علم روز مجهز کن تا شعارت هم مایه ابروریزی اسلام و کشور نباشه
  • علی ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    با این حال هنوز هم F22 حرف اولو میزنه به نظر من
  • حمید ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    چجوریه که در چین فاصله بین بازطراحی و ساخت اینقدر کوتاهه؟
  • علی حیدر ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 1
    به همان میزان پیشرفت صنایع نظامی،نوع جنگیدن هم پیچیده شده است!داستان داعش والقاعده راببینید!کدامیک ازجنگنده های برترامریکاتوانست انهارانابودکند؟!هزاران بمب اتمی وسلاحهای مخوف امریکاورژیم جعلی درجنگ غزه هیچ تغییری دراراده یک ملت بوجودنیاورد!راه جنگیدن ازلابلای اهن قراضه های پیشرفته بخوبی پیدامیشوداگرخداخواهد!!!!
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    مثل بقیه صنایعشون از کیفیت می زنن.
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    یاد ماکت قاهر افتادم..
  • کوروش بزرگ ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    مشرق اگرمنطقی هستی نظرقبلیمومنتشرکن
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    امروزه با پیشرفت سریع رادارها توی انواع فرکانسها دیگه این هواپیماهایی که شما فرمودید کاملا پنهانکار نیستند و میشه اونها رو رصد کرد و هدف قرار داد...ساخت هر کدام از این هواپیماها چندین میلیون دلار هزینه داره در حالیکه با توسعه سامانه های دفاع موشکی و راداری و همچنین جنگ الکترونیک با هزینه ای خیلی کمتر میشه با این هواپیماها مقابله کرد
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    اصولا" چینیش به درد نمی خور بی خودی بزرگش نکن حالا امریکا جای خود داره
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    فکر میکنم چون صنایع نظامی خصوصی نیست.
  • داریوش ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    مشرق لطفا این نظرم را بگذار تا حرفم تکمیل شود. وقتی دیدم اینهمه نظر گذاشته شده دوباره با خواندن آنها دیدم جای جواب داره. بی تلفاتی اف-14 منظور حداقل تلفات که طبق آمار کمتر از اف-18 های طوفان صحرای در سال 1991 بود. اف-22 بهترین هواپیمای دنیاست درسته ولی پروژه هواپیمای اف-35 در راس امور تحقیقات ایرفورس آمریکاست. اول در مورد ساخت هواپیما در چین: ایران قبل از انقلاب قراردادی را بست که قرار بود ساخت 200 فروند اف-16 را در ایران (هسا) بعهده بگیره و بعد آن را در ناوگان نیروی هوایی خود قرار بده که با انقلاب این قرارداد منتفی شد. اینجا منظور این نیست ایران توان ساخت اف-16 را داشته، بلکه منظور آنست که امتیاز مونتاژ و میزان محدودی ساخت قطعات را به ما دادن که وقتی این تحریم بوجود آمد کاملا بساط آن جمع شد (پروژه اف-2 ژاپن از همین اف-16 است). چین هم به همین صورت است که این جنگنده تحت امتیاز روسیه ساخته شده و اگر روسیه نباشد چین قادر به ساخت این هواپیما نیست مگر اینکه بسراغ فرانسه، انگلیس یا آمریکا بره. مسئله پول نیست!!!!چین تکنولوژی ساخت هواپیمارا ندارد!!!! واین تکنولوژی وارداتیست... دوم در مورد "قاهر" هم بگویم کشور ما سخت درصدد تامین قطعات هواپیماهای اصلی خود ماننداف-4 و اف-5 و بخصوص اف-14است (که قطعات بسیار پیچیده ای هستند) و در این راه با سختیهای زیادی مواجه شده که انشالله مرتفع شود چه برسه به ساخت یک هواپیما که زیر ساختهای عظیمی را باید برای آن ایجاد کرد. قاهر فقط یک ماکت است. مسئله اینجاست که ما هم تکنولوژی ساخت هواپیما را نداریم مگر اینکه آن را وارد کنیم. حتی اینقدر طرح این قاهر را مبتدیانه ماکت کردن، که روی زمین هم چیزی از آیرودینامیک پروازی در آن نمی بینیم (اندکی مطالعه کنید متوجه میشوید).
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    اونهايي كه ميگن فلان هواپيما برتره يا فلان كشور بهترينها رو ميسازه يكسر به تاريخ جنگ ويتنام بزنن و ببينند كه ميگهاي 21 به درد نخور چه تلفاتي از فانتومهاي آمريكائي گرفتند و در جنگ يوگوسلاوي تلفات هواپيماهاي غربي را مشاهده كنند هر جنگي شرايط خودش رو داره مثلا ً در جنگ ايران و عراق سه دفعه نيروي هوايي عراق بازسازي شد اما تلفات ايران هم قابل توجه بود ما نزديك به بيست فروند اف 14 خودمون رو از دست داديم و دريك روز در نبرد با ميراژها دو فروند اف چهارده و دو فروند فانتوم از دست داديم در عوض ماهم ضربات سختي رو به عراق وارد كرديم هر جنگ هوايي شرايط و خصوصيات خودش رو داره
  • ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    ما که اینهمه مشت زنیم چرا تو رشته بوکس تو دنیا هیچی نشدیم؟!
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    اینهایی که شمامیگین در چین تولید میشه ایا یک هزارمش طراحی چینه؟
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    چرا پرایدو کپی کردیم.
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    شما یه گریبکس خودرو رو تولید کن تا برسه به اف 22.
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    دانشمند نیازی به جنگ واقعی نیست فاصله تکنولوژی و تولید علم آمریکا با بقیه دنیا کاملا مشخصا.
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    از خروس پلاستیکی خودمون چه خبر؟ ها!!!
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    مهندس ساختن از روی نقشه آسونتر از مهندسی معکوس .
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    نه جانم شاه سلطان حسینی هستید که فکر میکنید عاشورایی هستید
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    شیبش تند نیست ولی در حال افوله
  • ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    علیا خودت هم میدونی تموم این موارد تحت لیسانسه و فقط چین پول کارگریش رو میگیره، درسته در دراز مدت به ساخت هم میرسه ولی خیلی دراز مدت!!! کارگر کارخونه با مهندسش یکیه؟ اصل کار مال کدومه؟
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    داعش و القاعده جنگ چریکی میکنن که در مقیاس بزرگ کاربرد نداره
  • علیا ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    با قسمتی از حرفهات موافقم. امادرباره ی توانایی ایران در ساخت جنگنده. به نظرم درست نیست بگیم ایران توانایی و تکنولوژی ساخت یک جنگنده حتی در حد اف18 رو داره. اما به مقدار زیادی از تکنولوژی مورد نیاز دست پیدا کرده. چون روش درستی رو برای رسیدن به این تکنولوژی ها انتخاب کرد. به این شکل که ابتدا تلاش کرد نیازهای جنگنده های موجود از جمله اف4 و اف5 رو خودش تا حدودی تولید کنه. از قطعات کوچکتر شروع کرد تا به قطعات حساس تر رسید. از طرفی هم پروژه های صاعقه و آذرخش یه جورایی کپی از اف5 بود که اولین تجربه در ساخت جنگنده سبک به حساب میاد. در همین زمان تلاش کرد قطعات ورد نیاز اف14 ها رو تولید کنه و تامکتهای زمین گیر رو سرپا کنه. و در وهله ی بعد دست به ارتقای این رهگیرهای بی نظیر (البته بی نظیر تا یک دهه قبل) زد. تجربه ی طراحی آذرخش و صاعقه و تجربه ی اورهال اف14 و حتی ارتقای اف14 باعث شد که خیلی از تکنولوژیهای ساخت جنگنده هرچند تکنولوژی های مربوط به چند دهه ی قبل رو بدست بیاریم. تا اینجای کار ما از خیلی از کشورهای تولید کننده مثل آمریکا روسیه چین و اروپاییها عقب هستیم. اما از مونتاژ کارهایی مثل ترکیه و هند جلوتریم و شاید در حد کره جنوبی باشیم. پس به نظر من قاهر تنها یک ماکت نیست. در بدبینانه ترین شرایط میتونیم قاهر رو یک اثبات گر تکنولوژی برای خودمون در نظر بگیریم و نه یک ماکت.
  • علیا ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    البته راموش کردم این رو اضافه کنم. در مورد اینکه گفتی اف35 در راس امور تحقیقات ایرفورس آمریکاست. دلیل این امر اینه که کنگره ی آمریکا به دلیل تکنولوژی های به کار رفته در اف22 فروش این رهگیر رو به هر کشوری ممنوع کرده. و آمریکا برای به دست آوردن بازار صادرات روی اف35 سرمایه گذاری و تبلیغات میکنه. دقیقا اتفاق مشابه این امر درباره ی اف14 و اف16 افتاد. اف14 به جز ایران انهم به دلیل اینکه سرمایه گذار اصلی این پروژه بود روخته شد و حتی انگلیس و اسرائیل هم نتونستند خریداری کنند. اما بعد از مدتی برای بازار صادرات اف16 معرفی شد. لازم به ذکره که تصور نکنید اف14 هواپیمای 4 دهه قبل بوده پس قدیمی هست. تا سال 2008 جنگنده و رهگیر اصلی نیروی دریایی آمریکا بوده و به ظاهر با اف18 به خاطر مسائل مالی و هزینه ها جایگزین شد اما من شخصا فکر میکنم با اف22 جایگزین شده چون تا زمانی که اف22 به ارتش آمریکا تحویل نشده بود اف14 در حال خدمت نگه داشته شد و عملا قویترین رهگیر و جنگنده ی آمریکایی قبل از اف22 همون اف14 بوده
  • 313 ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    1 0
    راستى از قاهر جه خبر البته ماكت !؟؟
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    دزدی یا ترقی جناب علیا باید جیب دشمن زد ولی این اسمش ترقی نیست
  • مهدی ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    من کارشناس نیستم؛ اما چینی ها گوشی های تقلبی iphone و Samsung رو تولید میکنن، دقیقا مشابه گوشی اصل؛ ولی کارایی این گوشی ها 10% گوشی اصلی هم نیست. درسته که گوشی های اصلی هم توی چین تولید میشه ولی هنوزم یکسری تکنولوژی های خاص هنوزم باید از خارج و به صورت آماده بیاد تا اون گوشی، گوشی بشه. به نظر من این هواپیما ها هم همون تکنولوژی روس ها هست با ظاهری کپی شده از هواپیما های آمریکایی، وگرنه چطور ممکنه کشوری که یکسری صنایع حساس و Hightech رو نداره همچین چیزی بسازه؟!!
  • کاپیتان ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    مگه نمیبینی اسمش رو گذاشتن "مشرق" دلباخته ی شرق شده! بابا بلوک شرق 30 سال پیش مرد فاتحه اشم خوندن چرا لجبازی میکنی؟ بدبخت ترین مردم جهان چینی هستند و شما دارید اونا رو الگو میکنید؟
  • کاپیتان ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    50 سال؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شاید بتونم قبول کنم فرانسه 50 سال عقب تر باشه چین که برو بالای 150 سال
  • افشین تهران ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    مشرق تا از چین و روسیه یه خبری رو میزاره میگن غش کرده انور!!!برای طایفه باسواد شناسنامه دار مشرق فقط از امریکا و انگلیس بگو نه کس دیگه ای.اصلا خبرهای دیگران رو چاپ نکن فقط کدخدا.
  • محمد22 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    خبر خير! سلامتي !!! شما چه خبر ؟شما خوبي بچه ها خوبن ؟ اف 35 خوبه ؟ x47 B چطور اون كوچول موچول خوبه؟ شهاب 3 سلام رسوند! دلشم براتون تنگ شده!
  • محمد22 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    پول طرف داره از پارو بالا مي ره توسعه نظامي رو هم توي اولويت گذاشته كسي هم جرات نداره خلاف مصالح كشور نفس بكشه خوب معلومه يه صب تا غروب يه جنگنده رو از صفر تا صد مي سازن
  • محمد22 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    قطعا ايران توانايي علمي ساخت يك جنگنده پيشرفته رو نداشته ولي با طراحي بدنه اف 5 و تغيير اسم شون به صاعقه نشون داد كه وارد مسئله ساخت جنگنده شده حالا شايد كامل نباشه قطعا طراحي بدنه رادار گريز قاهر نتيجه تحقيق روي بدنه آر كيو 170 بود به نظر من قاهر همون صاعقه است با بدنه ي جديد تر مسئولين خودشون گفتن دست يابي به آركيو 170 دانش ما رو 30 سال جلو برد خوب، اين جلو رفتن اولين جايي كه خودش رو نشون مي ده طراحي متفاوت بدنه است كه قاهر يك كار عملي پيشتاز بوده و انتظار هم نميره به اين زودي ها ما فاصله علمي و عملي و تجهيزاتي مون رو با كشور ها پيشرفته كم كنيم همين كه توي اين عرصه دست و پا بسته نيستيم و صاعقه داره پرواز مي كنه يعني خبر هاي خوشي خواهد رسيد تازه قرار نيست همه تهديدات از طرف اف22 باشه همين الآن ميگ هاي قديمي سوريه داره با داعش مي جنگه ازكجا معلوم ما با اين تهديدات مواجه نشيم بايد براي اون شرايط هم چاره داشته باشيم سوخو 25 ها هم براي اين شرايط بهترين هستن
  • علیا ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    چرا نیاز نیست؟ مثلا همین امروز خبر رسید که ژاپن با اون همه تکنولوژی برای الین بار تونسته یک جت مساربری تولید کنه. یک جت نه چندان بزرگ. شاید در حد ایران 140 چون تاحالا توی ساخت کامل بدنه مشکل داشته. این نشون میده که فناوریها در مسائل مختلف متفاوته. اگر شما توی یه مسئله سطح فناوری پایینی داری قرار نیست توی تمام موارد اینگونه باشه.
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    فعلاهم حریف جنگ چریکی نیستند!این یعنی جنگنده هاکشک!!!!!!
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    در راستای گفته های محمد22. البته پول آمریکا هم داره از پارو بالا میره. اما آمریکا خودش رو درگیر جنگ های پر هزینه کرده. کاری که چین ازش احتناب میکنه. مثلا تایوان رو تهدید میکنه اما نمیجنگه. در صورتی که ار آمریکا جای چین بود حتما با تایوان وارد جنگ میشد. این استراتژِی چین باعث میشه بر خلاف آمریکا که هزینه ی لجستیک فقط یک ناو هواپیما برش در سال بیشتر از بودجه نظامی یک سال ایران هست دریر هزینه های اضافی نشه.
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    محمد جان اولا صاعقه فق طراحی بدنه اف5 نیست. یک هواپیما بر اساس طراحی اف5 هست با 15 درصد ابعاد بزرگتر. مثل پروژه های تحقیقاتی آمریکا که مثلا پروژه ایکس 35 که اولین پروازش رو در سال 2000 انجام داد شده بستری برای ساخت اف35 که در سال 2015 به شکل عملیاتی تحویل داده میشه. در اینجا هم از ا5 به عنوان بستر تحقیقاتی برای توسعه و طراحی صاعقه استفاده شده. پس صرفا یک کپی برداری و تغییر نام نیست. تفاوت های بدنه ی آر کیو 170 با قاهر انقدر زیاده که عملا نمیشه این دو رو به هم مربوط دونست. البته میشه از تجربیات آر کیو 170 برای نتیجه ی بهتر گرفتن در قاهر استفاده کرد اما نه در طراحی بدنه. در مواردی مثل رادار ها و حسگر ها و دستگاه های ارتباطی یا در مواردی مثل جنس بدنه که در رادارگریزها از مواد جاذب استفاده میشه. اما بدنه ی آر کیو برای سرعت های پایین و ارتفاع بالا بدون دم عمودی و بدون مانور طراحی شده و قاهر برای سرعت هایی بالاتر در ارتفاع پست با دم افقی و مانورهای مشکل طراحی شده.
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    تاریخ مصرف امریکا سرموده چین تا 2016 قدرت اول اقتصادی دنیا میشه بعدش هم قدرت نظامی دنیا سوال اصلی اینجاست که با ورود چین و هند ایران چه خواهد شد؟؟
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    0 0
    مهندس پروانه رو که برکنار شد!!
  • بیژن ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    آقا حسین نظرات شما کاملاً واقع بینانه است و استفاده کردیم
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    اون روز با مدیریت جهادی هم نخواهد آمد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس