جشنواره ضدایرانی بیروت در حالی با اهدای جوایز به فیلم‌های ایرانی پایان یافت که سه فیلم آن متعلق به سینمای کردستان است و برخی از آنان جایزه خود را به مردم کوبانی تقدیم کردند.

گروه جنگ نرم مشرق- دهمین دوره جشنواره بین‌المللی بیروت پنجشنبه شب در سینما «ابراج» این شهر با اعطای مهمترین جوایز به فیلم‌های ایرانی با نگاه کردی پایان یافت.

بنابر این گزارش، فیلم «زمستان آخر» ساخته سالم صلواتی که به سختی زندگی مردم کردستان می‌پردازد جایزه بهترین بلند داستانی خاورمیانه و جایزه بهترین فیلم‌نامه را دریافت کرد.

در خلاصه داستان این فیلم که به نظر نشانه‌ای از جدا افتادن کردهاست، آمده است: باجی و کدخدا تنها بازمانده‌های روستایی متروک هستند که روستایشان کم‌کم در حال زیر آب رفتن است. آنها هر کدام در آن ناکجاآباد منتظر سفر کرده‌های خویش هستند، چیزی که برای دیگران قابل درک و فهم نیست تا آنکه شبی بر حسب اتفاق و جبر طبیعت، باجی و کدخدا که تنها مونس هم هستند، از هم دور شده و جدا می‌افتند. تلاش کدخدا برای بازگشت در آن شب نتیجه نداده و باجی در روستا تنها می‌ماند و ...

کارگردان این فیلم که پیش از این جوایز جشنواره فیلم بغداد، ارمنستان و اربیل کردستان را دریافت کرده پس از دریافت جایزه، جایزه خود را به مردم شهر کردنشین «کوبانی» که این روزها درگیری‌های داعش در آن متمرکز است، تقدیم کرد.

سالم صلواتی کارگردان فیلم «زمستان آخر» در کنار همایون ارشادی

 

بنابر این گزارش، سه جایزه دیگر نیز به فیلم‌های داده شد که دو مورد از آنها با نگاه کردی ساخته شده بود که یکی از آنها فیلم «آپارتمان مورچه‌ها» ساخته «توفیق امانی» بود که جایزه نقره‌ای برای «بهترین فیلم کوتاه خاورمیانه» را دریافت کرد و او نیز جایزه خود را به مردم «کوبانی» تقدیم کرد.

داستان این فیلم که به زبان کردی است روایتی از یک خانواده کرد سه نفره است که پس از جنگ در یکی از مناطق صحرایی عراق زندگی می‌کنند و اتفاقی زندگی آنها را تغییر می‌دهد؛ اتفاقی که امانی با طرح خط ساده‌ای از زندگی هرروزه این خانواده کرد زندگی را از بطن مرگ جست‌وجو می‌کند.

جایزه دوم جایزه برنزی برای «بهترین فیلم کوتاه خاورمیانه» برای فیلم «پروانه‌ها» ساخته «عدنان زندی» از حوزه هنری کردستان بود که داستان ارائه شده از آن داستان روایت سه دقیقه‌ای از زنی است که به نوزادش در خیابان شیر می‌دهد.

اما دیگر جایزه جشنواره بیروت به فیلم کوتاه «بیشتر از دو ساعت» ساخته علی اصغری رسید که عنوان جایزه طلایی برای «بهترین فیلم کوتاه خاورمیانه» را یدک می‌کشید که البته او نیز جایزه خود را به مردم و البته زنان «کوبانی» تقدیم کرد.

این فیلم کوتاه که پیش از این در جشنواره کن و جشنواره اسماعیلیه مصر و برخی جشنواره‌های اروپایی به نمایش درآمده به کارگردانی علی عسگری و به تهیه‌کنندگی ساسان سالور ساخته شده و در داستانی سیاه، در 16 دقیقه به اتفاقی که بر اثر رابطه نامشروع دختر و پسری رخداده می‌پردازد!

بنابر این گزارش اما در این دوره از جشنواره بیروت برخلاف دوره‌های قبل که یک جایزه از سوی کمیته داوران به خانواده مخملباف می‌رسید تنها جایزه‌ای با عنوان «جایزه بهترین فیلم داستانی از نگاه مردم»! به فیلم «رئیس جمهور» محسن مخملباف رسید.

اما دیگر جوایز عجیب این جشنواره که به حمایت رسانه‌های فرانسوی پشت‌گرم است اهدای جایزه به فیلم داستانی «گیرافازا» ساخته «رانی مصالحه» کارگردان فرانسوی ـ فلسطینی بود.

این فیلم داستان واقعی یک زرافه در باغ‌وحش شهر قلقیلیای فلسطین است که سر او در جریان حملات هوایی به این شهر در سال 2002 می‌شکند.

حوادث سوریه و مشکلات دختران در تونس موضوعات فیلم‌های دیگری بودند که توانستند جوایز این جشنواره را از آن خود کنند.

بنابر این گزارش، در مراسم اختتامیه این جشنواره نیز فیلم «یک مرد تحت تعقیب» ساخته «آنتون کوربین» و با بازی همایون ارشادی به نمایش درآمد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تابنده ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    اینهم از برادر لبنان
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    0 0
    سلام. ملت پیرو اسلام حق بیشترین ازادی را در ساختن فیلم بدون فرهنگ برهنگی غرب دارد. هیهات من ذلة. التماس دعا یاعلی(ع)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس