شصت و ششمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت عصر امروز سه‌شنبه ۱۵ مهر ماه در حالی افتتاح شد که بیش از ۱۰۰ کشور جهان در آن شرکت داشته و ۹۳۰۰ خبرنگار به پوشش برنامه‌های آن می‌پردازند.

 نمایشگاه فرانکفورت از گیت بازرسی سالن ناشران رژیم صهیونیستی تا سایه بحران‌های اقتصادی بر سر نمایشگاهبه گزارش مشرق،‌ آلمان چهارمین تولید کننده کتاب در دنیاست و همه ساله بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان را در 5 روز برگزار می‌کند. شصت و ششمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت نیز عصر امروز با حضور ناشرانی از 100 کشور جهان و نویسندگان برتر جهان افتتاح شد‌، در این دوره 9300 خبرنگار از 71 کشور جهان فعالیت‌های این نمایشگاه را پوشش می‌دهند.

ایران در کنار اندونزی‌، مالزی و تایلند

ایران نیز برای چندمین سال متوالی در این دوره نمایشگاه حضور دارد،‌ حضور ایران در این نمایشگاه در دو غرفه 200 متری و 40 متری به نمایش گذاشته می‌‌شود،‌ غرفه 200 متری که غرفه اصلی ایران است،‌ با نام «کتاب‌هایی از ایران» در سال 0 ـ 5 قرار دارد،‌ ایران در کنار کشورهای آسیایی جنوب شرقی هم‌چون مالزی،‌ اندونزی و تایلند قرار گرفته است. در این میان به دلیل اینکه اندونزی میهمان ویژه سال آینده نمایشگاه کتاب فرانکفورت خواهد بود،‌ محل قرار گیری غرفه ایران از اهمیت به سزایی برخوردار است و حجم بازدیدها از آن به تبع بازدید از غرفه اندونزی بالا خواهد رفت.
نمایشگاه فرانکفورت از گیت بازرسی سالن ناشران رژیم صهیونیستی تا سایه بحران‌های اقتصادی بر سر نمایشگاه
 ارمنستان،‌ جمهوری چک،‌ گرجستان و ... نیز از دیگر کشورهای حاضر در این سالن هستند. هم‌چنین در طبقه دوم سالن 5 که به 1 ـ 5 شهرت دارد،‌ کشورهای یونان،‌ ترکیه،‌ ایتالیا‌ قرار دارند،‌ ترکیه مهمترین کشور اسلامی حاضر در نمایشگاه در کنار ایران است.

سالن 6،‌ سالن متعلق به آژانس‌های ادبی است‌، در مجموع بیش از 600 آژانس ادبی در این سالن مستقر هستند،‌ از ایران نیز 3 آژانس ادبی در نمایشگاه کتاب حضور دارند،‌ البته حضور آژانس‌های ادبی ایران به شکل مستقل نیست،‌ بلکه در غرفه بزرگسال و کودک و نوجوان ایران حضور دارند.

سالن 1 ـ 6 ادامه سالن کشورهاست. در سالن 4 نیز که عمده ناشران آلمانی حضور دارند، ناشرانی که به آثار هنری می‌پردازند،‌ ناشران دیجیتال و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی کتاب و کتابخانه‌ها حضور خواهند داشت‌. از ایران موسسه خانه کتاب در این سالن حضور دارد.
نمایشگاه فرانکفورت از گیت بازرسی سالن ناشران رژیم صهیونیستی تا سایه بحران‌های اقتصادی بر سر نمایشگاه
 سالن 3 سالن متعلق به ناشران کودک و نوجوان و کتاب‌های آشپزی است‌، در این سالن غرفه کودک و نوجوان ایران،‌ نشر شباویز،‌ کانون پرورش فکری کودک و نوجوان حضور دارند.

گیت بازرسی در ابتدای ورودی سالن ناشران آمریکایی و رژیم صیهونیستی

سالن 8 هم یکی از سالن‌های نمایشگاه کتاب فرانکفورت است. ناشران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس،‌ استرالیا‌، کانادا،‌ نیوزلند و رژیم صیهونیستی در این سالن حضور دارند‌. برخلاف بقیه سالن‌های نمایشگاه در ابتدای ورودی این سالن گیت بازرسی وجود دارد و مراجعه‌کنندگان قبل از ورود بازرسی می‌شوند‌. علت این بازرسی به طور دقیق مشخص نیست. اما برخی بر این نکته تأکید دارند که عمده دلیل ایجاد این گیت‌های بازرسی وجود ناشرانی وابسته به رژیم صیهونیستی است. ناشرانی که از مواجهه با اعتراضات مردمی به جنایات و قتل‌عام‌های مردم فلسطین و لبنان توسط ایادی این رژیم هراس دارند.این بازرسی برای بازدیدکنندگان یک نمایشگاه کتاب همچنان عجیب و سیاسی به نظر می‌رسد. بخش قابل توجهی نسبت به این اقدام معترضند. بخش دیگری آن را مضحک می‌دانند. بخشی ناشی از ترس و نشانگر تنهایی صهیونیست‌ها می‌دانند. به هرحال واکنش‌ها متفاوت است.

مسئولان برگزار کننده نمایشگاه کتاب فرانکفورت هر ساله با انجام نظرسنجی نسبت به ارتقا فعالیت‌ها در دوره بعد اقدام می‌کنند. این نظرسنجی از 3 گروه مخاطبان انجام می‌شود،‌ گروه غرفه‌داران،‌ گروه بازدیدکنندگان‌، گروه بازدیدکنندگان تجاری‌. مطابق با این نظرسنجی هر ساله تغییرات قابل توجهی در بخش‌های مختلف نمایشگاه ایجاد می‌شود،‌ از جمله تغییراتی که قرار است در سال 2015 ایجاد شود‌، چینش سالن‌هاست،. البته طی دو سال گذشته قرار بوده چینش سالن‌ها تغییر کند که بحران‌های اقتصادی‌ موجب شده است تا این اتفاق با تأخیر مواجه شود. بحران‌های اقتصادی تأثیرات دیگری نیز بر نمایشگاه کتاب فرانکفورت گذاشته است،‌ که از آن جمله می‌توان به کاهش حجم قابل توجه کاتالوگ نمایشگاه که به صورت کاغذی منتشر می‌شود، اشاره کرد.

چینش فعلی سالن‌های نمایشگاه کتاب فرانکفورت به گونه‌ای است که اگر قرار باشد مخاطبان از سالن‌های 2 و 3 به سمت سالن 8 حرکت کنند،‌ حداقل باید 20 دقیقه پیاده‌روی داشته باشند. ناشران انگلیسی حاضر در سالن 8 همواره نسبت به این موضوع انتقاد داشته و درخواست می‌کردند به سالن‌های دیگر نزدیک‌تر باشند‌. بنابراین مسئولان ملاک چینش سالن‌ها را دقیقه قرار داده‌اند، به این معنا که هر فرد برای حرکت از هر سالن نمایشگاه به سالن‌های دیگر نیازمند 5 دقیقه پیاده‌روی باشد. بر این اساس قرار است، سالن 8 در سال آینده جایگزین سالن 6 شود و در مقابل آژانس‌های ادبی که تاکنون در سالن 6 استقرار داشته‌اند، به سالن 8 منتقل شوند.

ناشران کشورهای اسلامی نیز جز ترکیه،‌ عربستان،‌ لبنان و ایران به صورت پراکنده در میان کشورها و در سالن‌ها مستقر هستند. البته در این میان عربستان عمدتا به توزیع قرآن اقدام می‌کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس