کد خبر 351193
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸

بی شک یکی از این روزها با هدف خالی شدن از خود و تمنیاتِ پوچ دنیوی، همین روز عرفه است؛ روزی برای جدال با بُت یزیدی درون و زمانی برای رنگ و بوی مکتب حسینی گرفتن.

به گزارش مشرق، از مناجات و نسیم رمضان دور شدم... لازمم بود نسیمی ز هوای عرفه؛ بعد از پایان ماه مبارک رمضان ، روزها و هفته ها می گذرد تا روزی را پیدا کنی که در آن طور دیگری می شود با خدای مهربان و بخشنده به سخن نشست و به راستی اشک چه نعمت زیبایی است وقتی دل می شکند و فاصله ات با حضرت معبود، به کمترین حد خود می رسد.

بی شک یکی از این روزها با هدف خالی شدن از خود و تمنیاتِ پوچ دنیوی، همین روز عرفه است؛ روزی برای جدال با بُت یزیدی درون و زمانی برای رنگ و بوی مکتب حسینی گرفتن.

در آستانه عصر زیبای خیس شدن در باران معرفت حسینی و جلوه یافتن به برکت عرفه عشق حضرت حق، گفتگویی داشته ایم با تنی چند از اساتید و فضلای حوزه تا بیش از پیش با قدر و منزلت این روز و به خصوص دعای عرفانی آن آشناتر شویم؛

جلوه گاه قیام حسینی در عرفه عشق

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان با اشاره به این که بالاترین مضامین عرفانی در دعای عرفه سیدالشهدا(ع) وجود دارد، ابراز داشت: از آن جا که این دعای نورانی، منسوب به وجود مقدس امام حسین (ع) است و ایشان به جهت شهادت مظلومانه اش در کربلا، جایگاه بی بدیلی در قلوب عاشقان و شیعیان دارد، انسان وقتی دعای عرفه را می خواند، جلوه قیام سیدالشهدا(ع) در تصور و نگاهش متجلی می گردد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه همچنین افزود: با توجه به این که دعای عرفه در روز عرفه و در صحرای عرفات از سوی حاجیان بیت الله الحرام خوانده می شود، حضور ما در مراسم های این روز خود نشانه وحدت و همدلی قلوب مسلمین و شیعیان است که باید همین جو و فضای ایده آل را حفظ و تقویت کرد.

حضور زیبای نسل جوان در یک مراسم باشکوه

وی با اشاره به حضور بسیار گسترده مردم به خصوص نسل جوان در مراسم باشکوه دعای عرفه در جای جای ایران اسلامی و دیگر نقاط شیعه نشین دنیا گفت: جوان هایی در مراسم دعای عرفه شرکت می کنند که شاید چندان قیافه حزب اللهی و مذهبی هم نداشته باشند اما همین مساله حاکی از سوز دل و اشتیاق آنها برای راز و نیاز با معبود است و مراسم دعای عرفه بهترین موسم و مکان برای این مهم می باشد.

این درگه ما درگه نومیدی نیست!

حجت الاسلام و المسلمین آذربایجانی، رییس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه قم نیز با تاکید بر این که همه مردم از فرصت کم نظیر دعای عرفه برای تقویت ارتباط معنوی خود با پروردگار، نهایت استفاده را ببرند، بیان داشت: در نگاه دین و شریعت مقدس اسلام،‌دعا یک ابزار ایمانی است که مداوم به انسان متذکر می شود که تو در این دنیا تنها هستی و هر گاه دچار یأس و ناامیدی و نگرانی و خستگی و پوچی شدی، بدان که خالق بی همتا و کریمی وجود دارد که هیچ گاه بندگان و آفرینندگانش را از خود نمی راند؛ بلکه همیشه آن ها را به سوی خود دعوت می کند.

یار و غمخوار همیشگی و بی منت ما

وی همچنین با بیان این که دعا و مناجات و راز و نیاز با خدا، درمان کننده بسیاری از مشکلات روحی و روانی و نیز مادی انسان است، تصریح کرد: دعا و ارتباط با خدا به انسان این نکته کلیدی را یادآور می شود که بدان در سختی ها و گرفتاری ها تنها نیستی و یک قدرت تمام ناشدنی در کنار اوست که همیشه و در همه جا  یاریگر و حامی او خواهد بود، البته به شرطی که آدمی هم به سوی خدا توجه کرده و از او مدد و یاری بطلبد.

راه حل تنهایی و غربت انسان امروزی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که بشر امروز ، بیش از قرون و اعصار گذشته دچار فردیت و تنهایی شده است، گفت: حقیقتی که وجود دارد این است که در روزگار کنونی حس غربت و تنهایی انسان بیشتر از قبل او را درگیر خود کرده و به همین دلیل حس می کند که کسی را ندارد که با او انس بگیرد و رفاقتی عمیق داشته باشد.

برقراری رابطه با خدا؛‌راه حل افسردگی بشری

وی همچنین یکی از کارکرهای دعا و ارتباط با خدا به ویژه در ایامی چون عرفه را در مساله پیشگیری از افسردگی و اضطراب برشمرد و افزود: در زمانه فعلی که بسیاری از انسان ها دچار افسردگی های گوناگون شده اند و روز به روز هم بر دامنه و گستره این معضل افزوده می شود،‌ راه مقابله با آن ، توجه به دعا و معنویت است و این که بکوشیم هر چه بیشتر رابطه خود را با خدا نزدیک تر و قوی تر کنیم.

بیشترین بهره را از دعای عرفه ببریم

حجت الاسلام و المسلمین همتیان ، معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم نیز خواستار بهره گیری حداکثری از فرصت عظیم دعای عرفه در راستای توبه و بازگشت به سوی خدای متعال شد و گفت: بنابر آنچه ما از آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) می فهمیم، یکی از مهم ترین نشانه‌هاى رحمت و لطف وسيع الهى، نعمت توبه و پذيرش توبه از سوى خداوند رحمان و رحیم است.

وی یادآور شد: در برخی روایات، از توبه به منزله بيرون آوردن لباس چركين از بدن و پوشيدن لباس پاك و تميز یاد شده و لذا توبه همچون شستشوى بدن آلوده و عطر زدن است؛ واقعاً چه کسی است که دوست نداشته باشد لباس چرکین را در تن درآورده و لباس تمیز و مطهر را بپوشد.

از یاد هم غافل نشویم

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به بیانی از پیامبر (ص) مبنی بر این که هيچ موجودى در پيشگاه خدا، محبوب‌تر از مرد يا زن توبه كننده نيست، اظهار داشت: در دعای زیبای عرفه، یادمان باشد ضمن استغفار از گناهان  خویشتن، به یاد یکدیگر بوده و برای همه مسلمین و شیعیان دعا کنیم.

کلامی اُمیدبخش از رسول مهربانی

حجت الاسلام حسینی، از فضلای حوزه علمیه قم نیز به فرمایشی از رسول مکرم اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: حضرت در کلامی نورانی و بسیار امید بخش می فرمایند:«خداوند در هيچ روزي به اندازه روز عرفه، بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمي‌کند» ایشان در جای دیگر می فرمایند: «در ميان گناهان، گناهاني است که جز در عرفات بخشيده نمي‌شود».

وی افزود: به اعتقاد بنده بعد از شب های قدر، روز عرفه، بهترین زمان برای آشتی با خدایی است که بیش از هر کس دیگری مهربان است نسبت به ما ، هر چند که گاهی ما با گناهان خود، دست به نافرمانی او می زنیم.

آرزویی زیبا در غروب غمگین عرفه!

این محقق و پژوهشگر حوزوی در خاتمه بیان داشت: در بخشی از دعای عرفه می خوانیم؛« خدایا! غروب این روز را با غروب گناهانمان یکی گردان»؛ امید آن که همه ما بتوانیم به حق سید الشهدا(ع) و سفیر مظلومش حضرت مسلم بن عقیل(ع) در غروب عرفه، سبکبار از گناهان ، زندگی و حیات معنوی دیگری پیدا کنیم.

منبع: حوزه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس