کد خبر 350998
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱

مجتمع طلای زرشوران تکاب از جمله طرح‌های مهم معدنی کشور است که از آن با عنوان "غول طلایی ایران" یاد می‌شود چون با بهره‌برداری از این طرح، طلای ایران دو برابر می‌شود و اکنون پس از 36 سال از کشف و بسته شدن قرارداد اجرایی، با تاخیر چهار ساله فاز اول آن 94 درصد پیشرفت دارد.

به گزارش مشرق، با وجودی که ایران جزو کشورهای مطرح در زمینه تولید طلا محسوب نمی‌شود و به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر، کشورمان رتبه پنجاه و چهارم تولید طلا را در جهان در اختیار دارد اما سرمایه‌گذاری در معادن طلای ایران طی چند سال گذشته همزمان با رشد قیمت جهانی طلا، روند رو به رشدی را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه در سه سال گذشته افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی باعث رونق گرفتن اکتشاف و استخراج طلا و به صرفه بودن این کار شده اما سالانه در کشور تنها 2.5 تن طلا استخراج می‌شود که با راه‌اندازی کامل کارخانه زرشوران، سه تن به تولید طلای کشور افزوده می‌شود و مجموع تولید طلای ایران در آینده به حدود شش تن خواهد رسید.

البته گرچه صنعت طلا در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد و وضعیت معادن طلای این سرزمین نیز درخور توجه است اما این صنعت قدیمی و پول‌ساز، آنچنان که باید به جایگاه اصلی خود نرسیده و سهم ایران از تولید و صادرات جهانی این محصول بسیار ناچیز و تقریبا قابل‌چشم‌پوشی است.

ایران 15 معدن طلا دارد

طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود 15 معدن طلا در ایران وجود دارد که از این تعداد 12 معدن فعال و سه معدن غیر فعال هستند. به طور کلی در حال حاضر بیش از 50 ناحیه و منطقه معدنی طلا در کشور شناسایی شده که البته از بین آن‌ها تنها حدود 10 منطقه میزان ذخایر مناسبی دارند.

در بین طرح‌های در حال اجرا از نظر توسعه، هم‌اکنون توسعه معدن زرشوران تکاب در آذربایجان غربی در اولویت قرار دارد و تاکنون بخش زیادی از طرح توسعه این معدن پیش رفته است؛ به طوری که طبق پیش‌بینی‌ها با کامل شدن طرح توسعه این معدن سالانه سه تن شمش طلا و 1.27 تن نقره از آن استخراج می‌شود.

طبق اعلام ایمیدرو فاز نخست طلای زرشوران به ظرفیت 9 تن شمش طلا و 1.27 تن نقره پس از چها سال تاخیر با مصوبه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، مشکلات مالی و مدیریتی طرح برطرف و نسبت به پرداخت صورت وضعیت‌های تأیید شده پیمانکار اقدام شده است که اولین نمونه شمش طلای ۲۴ عیار به صورت آزمایشی در ۱۳ شهریور ماه امسال تولید شد.

تولید روزانه 10 کیلوگرم طلای خالص در زرشوران

با بهره‌برداری از این معدن ماهانه سه تن طلا به تولید شمش طلای کشور اضافه خواهد شد که این میزان تولید بیانگر آن است که روزانه 10 کیلوگرم طلای خالص توسط زرشوران به تولید خواهد رسید که این کار با تکنولوژی داخلی صورت گرفته و شرکت پارس کانی مبدع این روش بوده است.

اکتشافات معدن زرشوران از سال 1367 شروع شده و ذخیره آن نیز به مرور افزایش پیدا کرده است. ذخیره اولیه این معدن، 55 تن طلای خالص بود که با اکتشافات بعدی، ذخیره قطعی کنونی به 110 تن رسید. این میزان طلای خالص نیز مساوی است با 22 میلون تن خاک معدن با میانگین عیار 5 پی پی ام که به گفته قوانلو - مجری طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه فرآوری طلای زرشوران - پیش بینی می‌شود با اکتشافات تکمیلی در محدوده 40 کیلومتر مربع منطقه زرشوران، این میزان ذخیره به بیش از 150 تن و حتی تا 200 تن طلای خالص برسد که البته با پایان یافتن اکتشافات تکمیلی، این میزان ذخیره قطعیت پیدا می کند.

وی با بیان اینکه شمشی که در این کارخانه تولید می شود در فاز اول روزانه 10 کیلوگرم است و با اضافه شدن طرح توسعه به روزی 20 کیلوگرم طلای خالص یا سه تن در سال و در فاز بعدی به سالی شش تن خواهد رسید.

اشتغال 2600 نفری در غول طلایی

به گفته قوانلو با افتتاح این کارخانه علاوه بر اشتغال مستقیم برای 176 نفر در کارخانه و 100 نفر در بخش معدن، پیش بینی می شود میزان اشتغال غیرمستقیم آن حدود 10 برابر ارقام یاد شده در مجموع حدود 2600 نفر است.

مجری طرح تجهیز معدن و احداث کارخانه فرآوری طلای زرشوران با بیان اینکه زرشوراننخستین کارخانه بزرگ مقیاس جهان با روش منحصر به فرد و کاملا بومی در تولید طلا است، اظهار کرد: فرآوری طلا در کارخانه فرآوری طلای زرشوران، با روش شیمیایی انجام خواهد شد که توسط یک شرکت ایرانی ابداع شده و به ثبت رسیده است.

به گفته وی این روش در حالی در طرح زرشوران عملیاتی شد که استفاده از روش pox در شرایط تحریم غیر ممکن بود. گذشته از این، بهره گیری از روش فرآوری ایرانی، موجب صرف جویی در هزینه و اجرای طرح با یک سوم قیمت معمول در روش مطرح دنیا شده است.

به گفته ایمیدرو برای راه‌اندازی این معدن در فاز اول حدود 834 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده که تا کنون 94.8 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

همچنین در فاز دوم هم حدود 950 میلیارد ریال سرمایه گذاری به منظور افزایش ظرفیت طلا از شش تن به 9 تن در سال انجام گرفته است که با اتمام عملیات اجرایی آن تا نیمه نخست سال 1394 ظرفیت مجتمع زرشوران در مجموع به شش تن طلا، 2.5 تن نقره و یک تن جیوه خواهد رسید.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۱
    0 0
    دلیلش اینه که طلای ایران بدون تصفیه صادر می شد تا کسی نفهمه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس