ویلیام کیج با بازی تام کروز نقش اول لبه فردا، در نقش ابرقهرمانی که نمی‌میرد، با قدرت تسلط بر زمان، زمین و انسان‌ها را نجات می‌دهد: سه عنصری که برای مخاطب شیعه بسیار آشناست.

گروه جنگ نرم مشرق- «لبه فردا Edge of Tomorrow» بر اساس یک انیمه ژاپنی به قلم هیروشیسا کورازاکا به نام «تنها چیزی که نیازداری کشتن است» ساخته شده است. داستان فیلم درباره گروهی از موجودات بیگانه می‌باشد که قصد انهدام زمین را دارند و حال گروهی نظامی تحت عنوان «نیروی دفاع متحد» وظیفه مقابله با این موجودات عجیب و غریب را دارند تا سیاره زمین را از شر آنها خلاص نمایند.
 

ویلیام کیج (تام کروز) سخنگوی تحلیل‌گر ارتش امریکا است که او نیز مانند همه انسانهای سیاره زمین درگیر مسائل مربوط به این جنگ عظیم می‌باشد. اما ژنرال بریگام (برندن گلیسون) او را مجبور می‌کند که به نیروهای مقاومت بپیوندد؛ در صورتی که کیج ابداً یک سرباز آموزش دیده نیست و حتی توان استفاده مناسب از سلاحی که در اختیارش قرار می‌دهند را هم ندارد. با این‌حال وی به همراه گروهی دیگر به میدان جنگ اعزام می‌شوند و در این محل به سرعت توسط مهاجمین قلع و قمع می‌شوند! اما زمانی که کیج در این جنگ کشته می‌شود، بلافاصله در مقر UDF از خواب بر می‌خیزد و به نوعی هربار که او خود را به صحنه جنگ می‌رساند و کشته می‌شود، در همان محل از خواب بر می‌خیزد. این ویژگی کمک می‌کند تا کیج بتواند استراتژی‌های جنگی بهتری را در مقابله با رفتار مهاجمین به کار گیرد و از عهده نابودی آنان برآید. اما مشکل اینجاست که کیج ابدا یک سرباز ورزیده نیست و نمی‌تواند یک قهرمان باشد. با اینحال زمانی که او با یک سرباز آموزش دیده و حرفه‌ای به نام ریتا (اِمیلی بلانت) آشنا می‌شود، در کنار او آموزش‌های نظامی لازم را می‌بیند و در نهایت موفق می‌شود تا دشمن را نابود کند.[1]

وقتی تام کروز پیشوای زمان شد و نور امید را خاموش کرد + فيلم و تصاوير // در حال ویرایش

در فیلم لبه فردا، دشمن فضایی زمین، نوعی هوش برتر است که با سربازان خود یک ارتباط عصبی برقرار کرده و آنان را مانند اعضای بدنش کنترل می‌کند. ویلیام کیج هم به دلیل کشتن اتفاقی یکی از گره‌های اصلی این سلسله عصبی در اولین روز مبارزه‌اش به نوعی وارد سیستم عصبی این دشمن فرازمینی شده و این قدرت را یافته است تا هر بار که در جنگ کشته می‌شود دوباره به صبح همان روز و لحظه بیدار شدن از خوابش برگردد. این وضعیت سفر در زمان و خبر از آینده، این امکان را به ویلیام می‌دهد تا هر بار که به مبارزه برمی‌گردد، اقدامات بعدی سربازان دشمن و لحظات کشته شدن افراد را شناسایی کرده و در نهایت به مغز اصلی دشمن که در عمق موزه لوور پاریس مخفی شده است برسد و آن را نابود کند.

وقتی تام کروز پیشوای زمان شد و نور امید را خاموش کرد + فيلم و تصاوير // در حال ویرایش

«در زمان» یا «برزمان»؟

در دنیا هیچ انسانی وجود ندارد که بتواند آینده با ریز جزئیاتش ببیند و آن را آنقدر خوب حفظ باشد که بتواند آینده و حوادث آن را مدیریت کند. زیرا در زندگی خاکی زمین، تمامی انسان‌ها خودشان گرفتار در زمان بوده و به همین رو نمی‌توانند آن را تحت سیطره خود بگیرند. زمان از جمله مخلوقاتی است که خداوند آن را به شکلی انحصاری در اختیار خود گرفته است.

گذر از زمان، دیدن و هدایت آن، کاری مانند تبدیل در عناصر خلقت و به نوعی معجزه و خرق عادت است. خرق عادت در این کره خاکی هم منحصر در دست کسی است که اذن آن را از سوی خداوند متعال داشته باشد که طبق اعتقاد شیعه، این اذن از رسول اکرم (ص) به ائمه هدی (ع) یک به یک منتقل شده و اکنون در دست مبارک امام زمان (عج) می‌باشد. امام زمان (عج) که شیعه او را «متصل بین الارض و سما» می‌داند، مانند انسان عادی، گرفتار «در زمان» نیست بلکه مسلط بر آن و «بر زمان» است. منظور از نگارنده از برزمان بودن امام زمان آن است که ایشان اشراف به وقایع هستی آن هم به صورت جز به جز دارند؛ ایشان نه تنها اطلاع کامل و وافی از گذشته و آینده دارند بلکه توان ایجاد تغییر در حوادث آینده را نیز دارند چرا که زمان را از بالا نگاه می‌کنند (فارغ از اینکه اینکار را می‌کنند یا به دلایلی دست به این کار نمی‌زنند)؛ نه مانند انسان عادی که خود در زیر سیطره زمان گرفتار است.

در فیلم لبه فردا، ویلیام کیج با بازی تام کروز، به شکلی اتفاقی دارای قوهای میشود که میتواند آینده را با جزئیاتش ببیند و در آن دخل و تصرف کند که همین امر، این مسئله را قابل انطباق با مسئله «برزمان» بودن می‌کند؛ یعنی داگ لیمان کارگردان فیلم لبه فردا، به صورتی این قصه را پرورده است تا به مرور قدرت کنترل زمان در دست ویلیام قرار بگیرد و در نهایت او را از حالت یک سرباز ضعیف و بی‌عرضه به رهبری برای یک جنگ عظیم تبدیل کند.

نجات زمین کار کیست؟

یکی دیگر از خصوصیاتی که ویلیام کیج در فیلم لبه فردا کسب می‌کند این است که وی بعد از اینکه از قدرت مافوق بشری خود آگاه شد تصمیم می‌گیرد تا از آن برای نجات زمین از شر نیروهای بیگانه استفاده کند. درست هنگامی که وی این تصمیم را در حضور ریتا و دوست دانشمندش می‌گیرد، لبه فردا به یک فیلم بلاک‌باستری و قهرمانانه تبدیل می‌شود.

وقتی تام کروز پیشوای زمان شد و نور امید را خاموش کرد + فيلم و تصاوير // در حال ویرایش

در اینجا ویلیام کیج بی‌دست و پا و کم اطلاع از شرایط رزم، ناگهان مسیری را شروع می‌کند تا در آن با استفاده از قدرت عجیب خود، پیشوای زمان شده و در نقش منجی‌ای ظاهر شود که می‌تواند زمین و انسان‌ها را از شر جنگ و خون‌ریزی نجات دهد. اوج روایت فیلم در جایی است که ویلیام کیجی که بارها و بارها یک روز خاص را با تمام اتفاقاتش از سر گذرانده و به اطلاعات خصوصی هم‌رزمانش دست پیدا کرده، موفق می‌شود تا هم‌رزمانش را با استفاده از قدرت تسلط بر زمان برای پیروی از خویش مجاب کند.

در سینمای هالیوود از این دست بلاک‌باسترهای منجی کم نیست؛ منجی‌هایی چون سوپرمن، بت‌من، مرد عنکبوتی، 4 شگفت‌انگیز، کاپیتان آمریکا و ... . اما تا کنون دیده نشده بود که در داستان‌سرایی‌های هالیوودی، تنها یک نفر با استفاده از تسلط بر زمان یک نیروی بیگانه را شکست دهد و زمین را نجات دهد و از این رو قصه‌ای ناب و تازه دارد؛ البته فقط برای مخاطب مبهوت و تبلیغ‌زده غربی.

الگویی برای نابودی الگو

ویلیام کیج، در نقش ابرقهرمانی که (1) نمی‌میرد و هربار عمری تازه می‌یابد، (2) با قدرت تسلط بر زمان، (3) زمین و انسان‌ها را نجات می‌دهد. در تفکر شیعی، این سه عنصر تنها در یک نفر جمع شده است و آن هم وجود مبارک امام زمان (عج) است که ان‌شاالله انقلاب جهانی خود را به زودی آغاز خواهد کرد.

از سوی دیگر اما هالیوود این بار برای قهرمان‌پروری خود سراغ سوژه‌ای رفته است که نیاز اساسی انسان وحشت‌زده عصر حاضر است. نیاز به امید برای آمدن کسی؛ کسی که با توانایی‌های خود انسان‌ها را مجاب به پیروی از خود می‌کند. هالیوود این بار هم به مخاطبان خود آدرس غلط می‌دهد و حضور و زنده بودن چنین شخصی در کره خاکی را مانند روایت ظهور ویلیام کیج در فیلم لبه فردا به عمق افسانه‌ها و قصه‌ها پرتاب می‌کند تا همان یک‌ذره نور امید مخاطب از همه‌جا بی‌خبر خود را در مورد اینکه شاید روزی کسی بیاید و از رنج‌ها و الم‌ها نجاتش دهد خاموش کند.


وحید درمنکی فراهانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۳
    0 0
    چه عجب يه تحليل درست از اين فيلم ديدم
  • وحید ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    فیلم جالبیه.پیشنهاد میکنم حتما ببینید. امتیاز 8.1 گرفته.
  • احمد ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    فکر کنم اسم مانگاش این بود تنها به کشتن نیاز داری
  • مسلمان ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    1 0
    بدبخت نویسنده ما فقط این فیلم رو به عنوان سرگرمی شاید نگاه کنیم تویی که تویی هزار توی تناقصت دست و پنجه نرم میکنی وسرگشته و حیرانی
  • قاسم ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    قهرمان های فیلم های غربی یکسری خصوصیت دارن که اگه به صورت کامل ظاهری به این خصوصیات نگاه بشه شاید بشه اون خصوصیات رو با بعضی چیزها قیاس کرد. مثل طوطی کچل که به مشتری کچل گفت تو هم روغن ریختی ..... این مقاله در مجموع خیلی ضعیف بود.
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 1
    هالیوود خیلی روی شیعه ظهور و اخرالزمان فوکوس کرده
  • ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    1 0
    چرا ... رو ربط ميديد به شقيقه؟
  • هابیل ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 1
    تنها چیزی که از فیلم نمیشه برداشت کرد همین غصه هاییه که شما سرهم کردی ! به نظرم به خود تهیه کننده هم اینارو بکی خندش میگیره
  • ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    بی سواد بر اساس مانگاست نه انیمه. انیمه ای ازش نساختن. فقط بلدی شر و ور بنویسی. اگه خوشت نمیاد نگاه نکن خوب .
  • محمد ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    حالم از تخیل و دروغپردازی آمریکایی به هم می خوره.
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    یه چیزی توی دنیا هست به نام علم کی گفته مردم علم رو پیدا نخواهند کرد که در زمان سفر کنند اتفاقا روایتی داریم (شیعه) که میگند اگه در روز قیامت انسان ها بدنشون از خاک نبود ادعای خدایی می کردند، یعنی تا این حد تا روز قیامت پیشرفت علمی دارند امام زمان هم مانند دیگر امامان و پیامبران ولی تمامی انسان ها هستند و از علم دوران خودشون خیلی جلوتر هستند و درست نیست که دین رو محدود کنیم که نه سفر در زمان مال انسان ها نیست بعد که به نوعی انجام شد بگیم از خودم در آورده بودم
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    1 0
    اصلا معلوم هست چی داری میگی؟
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    جمع کنید بابا.. اونا با تکنولوژی و علم دارن پیشرفت میکنن و خدا هم کمکشون میکنه شما اینجا توی توهم دست و پا میزنید
  • محمد ک ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    شما هنوز به جنگ نرم اعتقاد نداری؟!!! هنوز نمیدونی که صهیونیزم بیشتر از ما به این اعتقاد داره که توسط شیعیان نابود خواهد شد و اگر به این اعتقاد نداری پس میدونی که شیطان هر روز به شیوه های جدیدتر سعی در منحرف کردن انسان ها و همسو کردن مردم با خودشه؟ وقتی شیطان و شیطان صفتان تأثیر این نوع جنگ رو بر مردم میبینند پس مسلم هست که سرمایه گذاری هم خواهند کرد.
  • داریوش ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    هالیوود مدتهاست که داره روی آخرالزمان و گزاره های مهدوی کار میکنه ولی حیف و صد حیف که خیلی ها از جمله فیلمسازان ما چشمشون رو روی این حقیقت بستن حتی خیلی از مردم عادی هم در خوابن خواب بودن این عده از کامنتهایی که پای این مطلب گذاشتن کاملا مشخصه
  • یاور3 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    بدبخت تو که فیلم ها را فقط میشینی برای صحنه های مبتذلش نگاه می کنی. انقدر ترسویی که خودتو مسلمان معرفی می کنی، بدبخت لیبرال!
  • یاور3 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    نه، تو ربط داری به ...
  • یاور3 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    انقدر جنگ نرم دشمن خزنده عمل کرده که یک سری بدبخت خودباخته نظیر تو فکر می کنن نویسنده بهشون میگه نباید فیلم نگاه کنن. نه بدبخت، داره میگه چشمتو باز کن. منم از بازی تام کروز خوشم میاد. دشمن باید از شخصیت های معروف و جذاب استفاده کنه تا افکار امثال من و تو رو دستش بگیره. بفهم
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    هابیل جان بیشتر شبیه قابیل هستی برو یه خورده یهودشناسی بخون نویسنده واقعا خوب نوشته
  • محمدی ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    فعلا که هموطنهای ما انگار که به بعضیهاشون فحش ... دادی همچین مقابل نظر نویسنده گارد گرفتن که انگار به مقدساتشون توهین شده
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    آقای باسواد این مقاله نبود مقاله تعریف داره. اتفاقا مشرق دقیقا روی لایه های زیرین این فیلم حرف زده نه خصوصیات ظاهری.
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    این که یه نفر توی پیدا کردن حق و باطل سرگردان باشه خیلی شرف داره به اینکه یکسره و مطمئن بشینه سراغ فیلمهای هالیوودی و به عنوان سرگرمی در دروغپردازیهایشون غرق باشه.
  • hdvhk ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    اونم به خاطر اينه كه خود مشرق تحليل نكرده . واسه مووي مگه
  • سجاد ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    در فيلم نكته هاي ديگري هم بود مثل آنكه موجود فضايي اصلي در يك حفره پر از آب شبيه چاه پنهان شده بود ( اشاره به چاه جمكران كه مردم نامه در آن مي ريزند ) و همچنين بارها در فيلم گفته مي شود كه فرانسه را از دست داده ايم ( اشاره دارد به افزايش مسلمانان در فرانسه ) همچنين انتخاب موزه لور خود جلب توجه است
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    یاور ای خل ببو تو توهم توطئه داری
  • محمود ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    در قرآن ما واژه نداریم به نام زمان اینجا ما اول باید تکلیف با ترمولوژی کلمه زمان روشن کنیم چیزی که در قرآن در راستا کلمه زمان هست عصر هست که کاملا تفکر برتر از زمان و متفاوت هست متاسفانه نویسندگان خبری ما اصلا بنیادی کار نمیکنن باید تک کلمات که استفاده میکنید ریشه شناسی و فسلفه وجودی شون تحقیق کرد
  • محمد ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    1 1
    =))))))))) گزاره های مهدوی =))))))) خب احمق جان اونا اصلا به تو و اعتقادات ابلهانی چون تو اهمیت نمیدن؛ مگه در حد دیدن داعش تو اخبار...این عقده‌ی شما برای "مهم بودن در سطح جهان" باعث شده این توهمات بهتون دست بده.
  • محمد ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    البته که تا وقتی مغزهای دچار جمودی چون شما هستن که با تخیل مشکل دارن، میزان پیشرفت ما با آمریکا قابل مقایسه نخواهد بود.
  • محمد ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    لابد عزیزان متوهم میگن اون مانگا هم با الگو برداری از اعتقادات شیعیان کشیده شده=))))))) واقعا راست گفته اون بزرگوار که حماقت بشری ته نداره:))
  • محمد ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    لابد این حرف شما درست است
  • محمد ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    آفرین
  • محمد ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    درود بر مشرق و مشرقی ها و لعنت بر جیره خوارهای شیطان بزرگ و وطن فروشهایی که هدفی جز مخالفت با دین و انقلاب ندارند
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    حیف اسم محمد که گذاشتن روی تو
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    بله دیگه کار خبری-تحلیلی تعطیل تا اطلاع ثانوی وقتی هم که دوباره همراه با ترمینولوژی و فلسفه شروع کردن اینقدر سنگین حرف میزنن که مخاطب عام هر چی از دهنش درمیاد میگه احسنت بر این همه تفکرات حسن عباسی گونه
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    هر فیلمی یه پیامی داره
  • رها ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    شما تفاوت تخیل و علم رو متوجهی؟
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    آقا سجاد ، جدا تحلیل های شما بسیار عمیق و عالمانه است! چیزی راجع به بند کفش ژنرال نمیتونی بگی؟
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    من خودم به جنگ نرم اعتقاد دارم، این این مقاله فقط نویز بود، چیزی تو مایه های عقاید فون دان نیکن!
  • ابوالحسن ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    0 0
    اگه فیلم man of steel رو ببینید چی می گید. قشنگ در مورد امام زمانه. اما تا حالا ندیدم کسی راجبش صحبت کنه. اون خیلی واضحه.
  • عطا خان بداقا ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    منم مسلمانم
  • عطا خان بداقا ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    تو چیکار کردی؟برامون بگو
  • ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    غم این خفته چند خواب در چشم ترم میشکند ما تو توهم میمونیم تا شاید امثال تو یه کم سعی کنن تعقل کنن اگه عقلی وجود داشته باشه که ازش استفاده کنی
  • محمود ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    منظور من بد بود نقد نبود انتفاقا کاملا صحیح متن اگر خودتون شاگرد دکتر پس باید بیشتر اختیاط کنید رو این کلمات
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    غصه؟؟؟؟؟ قصه!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس