به گزارش مشرق، بسته خبری اتفاقات مهم در سوریه و عراق به شرح زیر است:

«جهاد نکاح» عامل اصلی پیوستن دختران اروپایی به گروه‌های تروریستی در سوریه

عامل اصلی پیوست دختران و مردان به داعش/البغدادی در موصل جولان می دهد/پشت پرده عضویت زنان در داعش
ازدواج با تروریست‌ها یا «جهاد نکاح» مسئله‌ای است که سبب شده است شمار زیادی از زنان و دختران به سوریه سفر کنند. در واقع علمای تکفیری وهابی- در جهت آتش‌افروزی میان مسلمانان و دامن زدن به تفرقه و جنگ شیعه و سنی و اعلام جهاد علیه مقاومت در راستای نقشه‌های شوم دشمنان امت اسلامی گام برمی‌دارند. در همین راستا بارها با صدور فتواهایی عجیب از دختران و زنان خواسته شده است تا برای «جهاد نکاح» یعنی تن فروشی به جنگجویان مسلح سفر کنند. بر اساس این فتوا حتی زنان شوهردار هم جایز هستند که برای «جهاد نکاح» به سوریه بروند، یکی از همین شیوخ «محمد العریفی» نام دارد.(جزئیات بیشتر).

روزنامه «گاردین» با انتشار گزارش و بررسی عوامل گرایش دختران اروپایی به گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه، ازدواج با تروریست‌ها یا جهاد نکاح را مهمترین عامل سفر آنها دانست و نوشت: شماری  از دختران اروپایی که بیش از چهارده یا پانزده سال از عمرشان نمی‌گذرد، برای ازدواج با [تروریست‌های موسوم به] جهادگر عازم سوریه می‌شوند.

به گزارش این روزنامه، برخی از این دختران همچنین علاقه‌مندند که سلاح به دست گیرند و در جنگ مشارکت داشته باشند.

گاردین با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی مهمترین عامل اعزام دختران به سوریه است، فرانسه را کشوری دانست که بیشترین سهم را در اعزام دختر به سوریه دارد.

داعش 9 روستا را در شرق بعقوبه عراق غرق کرد/داعش از رویارویی می هراسد

به گزارش پایگاه السومریه عدی الخدران فرماندار منطقه الخالص در دیالی گفت: تروریست های وابسته به گروهک داعش به شکل عامدانه 9 روستا را در منطقه شروین در هشت کیلومتری شرق ناحیه المنصوریه در چهل کیلومتری شرق بعقوبه غرق کردند.

وی افزود: تروریست ها اقدام به تخریب جدولها و آبراهها با هدف حرکت آب به سوی منازل و اراضی و بوستانهای کشاورزی برای ممانعت از پیشروی نیروهای امنیتی و مردمی و عشایری برای پاکسازی منطقه از لوث داعش شدند.

الخدران تاکید کرد: نیروهای امنیتی گامهای فوری برای پایان دادن به این وضع برداشتند و کانالهایی برای هدایت آب برای کاستن از خسارات و فراهم آوردن زمینه پیشروی نیروهای امنیتی برای پاکسازی باقی مناطق به عمل آوردند.

وی بیان کرد: اقدام داعش در استفاده از آب برای غرق روستاها نشانه ورشکستگی داعش و نگرانی و ترس از رویارویی با نیروهای امنیتی، مردمی و عشایری است.

یک منبع امنیتی در دیالی از هلاکت ابن طویله از سرکرده های داعش در شرق بعقوبه خبر داد.

البغدادی در موصل جولان می دهد/خبری از جنگنده های ائتلاف نیست

عامل اصلی پیوست دختران و مردان به داعش/البغدادی در موصل جولان می دهد/پشت پرده عضویت زنان در داعشپایگاه المسله می نویسد: زهیر الاعرجی نماینده سابق استان نینوا در پارلمان عراق گفت: ما اطلاعات دقیقی در اختیار داریم که نشان می دهد ابوبکرالبغدادی سرکرده داعش چند روز قبل وارد موصل شده و این پس از حملات هوایی به الرقه سوریه بوده است.

وی افزود: سرکرده داعش در خیاباهای موصل در قالب کاروانی متشکل از صد خودرو حرکت می کند و تعدادی از تروریستهای داعش که تابعیت های عربی و خارجی دارند از وی محافظت می کنند. موصل در حال حاضر شاهد پرسه زدن سرکرده های داعش با خودروهای جدید است.

الاعرجی تاکید کرد: تروریستهای داعش بدون ترس از هدف قرار گرفتن در شهر موصل پرسه می زنند. طی روزهای گذشته خودروهایی حامل سرکرده های داعش از منطقه البعاج در نزدیکی مرز سوریه وارد موصل شده اند. این خودروها را اعراب و خارجی هایی که عراقی نیستند هدایت می کنند و سیاهرنگ هستند.

وی بیان کرد: شهر موصل در حال حاضر شاهد تحرکات تروریستهای وابسته به داعش با سلاحهای سنگین است که در نزدیکی کاروان ابوبکر البغدادی و دیگر سرکرده ها حضور دارند. داعش تروریستهای خود را از مراکز دولتی تخلیه کرده و به مناطق مسکونی برده است.

الاعرجی تاکید کرد: سرکرده های داعش با حضور البغدادی نشستی در سردابی در نزدیکی منطقه الحدباء داشته است و این ساختمان در هنگام برگزاری جلسه شاهد تدابیر امنیتی ویژه ای از سوی داعشی ها بوده است و پس از پایان نشست خودروهایی شرکت کنندگان را به موصل برده است.

وی می افزاید: سئوال بزرگ این است که چرا کاروان سرکرده های داعش از سوی نیروی هوایی عراق یا ائتلاف بین المللی هدف قرار نمی گیرد؟ خواسته های زیادی از سوی نیروهای امنیتی و نظامی ساکن استان نینوا برای بازگشت به سر کارهای خود وجود دارد تا این استان را پاکسازی کنند.

داعش برادرزاده صدام را به خارج عراق فراری داد

رادیو صدای روسیه گزارش داد که "عمر سبعاوی" برادرزاده صدام اخیرا از طریق سوریه به همراه 10 تن دیگر عراق را ترک کرد که این اقدام پس از اعلام نتایج ابهامات کشتار اردوگاه اسپایکر صورت گرفت که در جریان آن 1700 تن کشته شدند و 10 هزار تن دیگر مفقودالاثر شدند.

قتیبه الموسوی فعال برجسته در مساله اسپایکر به نقل از منابع تاکید کرد که عمر سبعاوی در عملیات اعدام 1700 دانش‌آموز نظامی در نیروی هوایی عراق نظارت داشت.

الموسوی خاطرنشان کرد که سبعاوی از طریق سوریه و سپس ترکیه به یکی از کشورهای عربی فراری داده شده است و در آن کشور بیشتر سرکرده‌های حزب بعث از جمله برادر سبعاوی حضور دارند.

گروه تروریستی داعش با یک فایل ویدیویی از جنایت اسپایکر پرده برداشت که این کشتار به "جنایت عصر" لقب گرفته است که در جریان آن 1700 دانشجو و نظامی اعدام شدند که بیشترشان از مذهب تشیع بودند.

خانواد‌ه‌های این افراد نیز تا به امروز خواهان تحویل گرفتن جسد فرزندانشان و افراد مفقو‌دالاثر شده هستند.

طرف‌های ذی‌ربط عراقی نیز قرار است پرونده کشتار اسپایکر را به هیات تحقیقات سازمان ملل تحویل دهند تا جنایت علیه بشریت داعش در حق عراقی‌ها فاش شود.

عمر سبعاوی فرماندهی عملیات نظامی داعش را به ویژه در استان صلاح‌الدین در شمال عراق برعهده داشته است و وی میان العوجه زادگاه صدام و تکریت که جنایت اسپایکر در آن رخ داد، آمد و شد می‌کرده است.

پشت پرده عضویت زنان در داعش

 "کاترین راسل" سفیر صلح و مسؤول امور زنان وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که داعش ۱۵۰۰ تا ۴ هزار نفر از زنان اقلیتهای دینی در عراق را ربوده است؛ در این بین شماری از زنان نیز به عضویت این گروه تروریستی در آمده‌اند.

تعداد زنان اروپایی و برخی کشورهای عربی عضو گروه تروریستی داعش در حال افزایش است. براساس گزارشی که خبرگزاری فرانس پرس به نقل از دولت فرانسه منتشر کرده است، حدود ۶۳ زن به گروه های تروریستی در عراق و سوریه پیوسته اند. این گزارش حاکی است که این زنان به خواست خود به تروریستها ملحق شده‌اند. "سمیره" و "سابینا" دو دختر ۱۵ و ۱۶ ساله بوسنیایی که در اتریش زندگی می‌کردند، وین را برای پیوستن به گروه های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره ترک کردند.
البته این دو دختر نوجوان، تنها کسانی نبودند که اروپا را برای عضویت در گروه های تروریستی ترک کردند؛ و موارد دیگری در این زمینه وجود دارد؛ مانند "سعاد مراح" همسر محمد مراح فرانسوی که در سال ۲۰۱۲ چند عملیات تروریستی را در فرانسه انجام داد، به سوریه رفت تا در آنجا به همسر و فرزندانش ملحق شود.

"جراردین کاسوت" پژوهشگر و دانشجوی دکترای دانشگاه فرایبورگ در این رابطه می گوید: افزایش حضور زنان در کنار گروه های تروریستی موجب شد که گردانهایی برای زنان در داعش تشکیل شود. در همین راستا برای نخستین بار گردانهای "الخنساء" و "ام ریان" در شهر رقه سوریه، و پایگاه اصلی داعش به وجود آمدند. این گروهکها از زنانی ۱۸ تا ۲۵ ساله تشکیل شده است. گزارشها حاکی است که گردانهای الخنساء با تشکیل نیروهای گشت در خیابانهای رقه، به بازرسی زنان می پردازند.

تامین هزینه داعش با فروش آثار باستانی

شبکه اسکای نیوز نوشت: "فیلیپ لالیو"، سفیر فرانسه در یونسکو اعلام کرد: آثار باستانی عراق به شدت در معرض خطر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ و میراث باستانی افزود: درست در همان وقتی که داعش بدترین جنایات را علیه بشریت انجام می‌دهد ما می‌توانیم جنایاتی را که علیه آثار باستانی صورت می‌گیرد، محکوم کنیم.

گروه تروریستی داعش علاوه بر کلیساها تعدادی از اماکن تاریخی متعلق به میراث مسیحی، یهودی و یا اسلامی را در عراق وسوریه نابود کردند.

داعشی‌ها تعدادی از مجسمه‌های تاریخی در موصل و قصرهای متعلق به قوم آشور را نیز ویران کردند.

قیس حسین رشید، مریر موزه بغداد اعلام کرد: مافیاهای بین‌المللی در منطقه وجود دارند که تمام آثار باستانی را هدف خود قرار داده و به داعش این امکان را می‌دهند تا این آثار را به فروش برساند. داعش با کمک کشورهای منطقه و هم جوار این آثار را به کشورهای اروپایی و آسیا می‌فروشد و با پولی که از آن عایدش می‌شود برای اجرای اقدامات تروریستی خود استفادهمی‌کند.

مدیر موزه بغداد اعلام کرد: این آثار باستانی ارزش زیادی دارند تا جایی که نمی‌توان برای آنان مبلغی تعیین کرد و بعضی از آنان متعلق به حدود دو هزار سال پیش است و ارزش بسیار زیادی دارد که در واقع بازار واقعی برای آنان نیست.

از سوی دیگر مدیرکل یونسکو تمام کشورهای عضو یونسکو و موزه‌های بزرگ جهان را در جریان این اتفاق قرار داد.

وی اظهار کرد: یونسکو از شورای امنیت خواسته تا به منظور جلوگیری از تجارت و فروش آثار باستانی عراق و سوریه و مبارزه با قاچاق آن که امری غیرقانونی است هرچه سریع‌تر قطعنامه‌ای را صادر کند.

 فقر و بیکاری عامل اصلی گرایش جوانان تاجیک به صفوف داعش

طی یک سال اخیر نه‌تنها رسانه‌ها و کارشناسان بلکه برخی از مقامات سیاسی و امنیتی روسیه و آسیای مرکزی نیز به‌‌ شرکت اتباع خود در عملیات‌های تروریستی علیه دولت سوریه اذعان کرده‌اند.

منابع امنیتی با صدها نفر دانستن تعداد تروریست‌های متعلق به‌ کشورهای شوروی سابق، از آن اظهار نگرانی می‌کنند که در صورت حل بحران سوریه بیشتر آن‌ها به‌کشورهایشان باز خواهند گشت و تجربه اندوخته خود تحت مدیریت سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی و عربی را به‌کار خواهند گرفت.

اکنون شرکت جوانان تاجیک به قدری افزایش یافته است که «امام علی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان در مورد حوادث اخیر ابراز نگرانی کرد.

در این زمینه خبرگزاری آزادگان به علل این حوادث پرداخته و مصاحبه‌ای با چند تن از کارشناسان تاجیک صورت داده است.

«پرویز ملاجان‌اف»، تحلیلگر مسائل سیاسی، یکی از دلایل عمده شرکت جوانان در جنگ سوریه را علت مالی می‌داند.

وی گفت: یکی از دلایل اصلی فقر مردم تاجیک است که با گرفتن مبلغی در این جنگ‌ها شرکت می‌کنند، علاوه بر این تعدادی از جوانان به علت نداشتن اطلاعات دقیق از اسلام تحت تاثیر تبلیغات تکفیری‌ها قرار گرفته و در این جنگها شرکت می‌کنند.

«باباجان اکرام»، کار‌شناس مسائل سیاست منطقه‌ای نیز از دلایل اصلی شرکت جوانان در جنگ سوریه را بیکاری و فقر مردم می‌داند،

به عقیده این کارشناس، از موارد دیگر، تبلیغات سازمان‌های افراطی است که وجود آنها به مرور برای آینده کشور نیز خطرناک می‌باشد، زیرا جوانان پس از بازگشت از سوریه دارای تجربه جنگی هستند و هر لحظه امکان جنگ داخلی در کشور وجود دارد.

«عثمان صالح»، سخنگوی حزب خلق دموکرات تاجیکستان در این باره می‌گوید: شبکه‌های پنهانی در روسیه، ترکیه، تاجیکستان و عموماً منطقه وجود دارند که برای جذب جوانان فعالیت می‌کنند. این شبکه‌ها با نزدیک شدن به افراد بی‌سواد و یا کم سواد با پرداخت مبلغ قابل توجهی، آنها را به جنگ در سوریه تشویق می‌کنند، از این قبیل افراد در  در بازداشتگاه‌های تاجیکستان وجود دارند.

بر اساس آخرین اخبار دفتر ریاست جمهوری تاجیکستان، تاکنون تعداد 200 تا 500 نفر از تاجیکستان در این جنگ سوریه شرکت داشته‌ که 30 نفر از این افراد کشته شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس