بانک مرکزی که در روزهای اخیر تحت فشار انتقادات نسبت به اظهارات رئیس‌جمهور درباره تحقق رشد مثبت 2/5 درصدی در فصل بهار امسال و خروج اقتصاد کشور از رکود قرار گرفته بود، در گزارشی پا را از آمارهای آقای روحانی فراتر برده و از رشد 4/6 درصدی اقتصاد کشور خبر داد.

گروه اقتصادی مشرق -محمدباقر نوبخت درباره اعلام آمار بانک مرکزی مبنی بر رشد اقتصادی4/6 درصدی بهار گفت: عددی که در سه ماه اول سال جاری محاسبه شده حاکی از رشد تولید ناخالص داخلی خوب کشور است که با توجه به محاسبات بانک مرکزی، مرکز آمار و برخی موسسات پژوهشی با افتخار باید عرض کنم که همه محاسبات حاکی از رشد مثبت اقتصادی در سه ماه سال جاری است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره عدم تناسب وضعیت اشتغال با رشد اقتصادی اظهار کرد: برای محاسبه رشد اقتصادی عوامل مختلفی از جمله منابع مالی،‌انسانی و طبیعی در نظر گرفته می‌شود، بنابراین این که سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند و رشد اقتصادی مثبت شود به این معنا نیست که به همان اندازه نیز رشد اشتغال یا مولفه نیروی انسانی را داشته ایم.

اما این نظر سخنگوی دولت بر خلاف نظر همکاران اقتصادی وی در دولت است، چرا که برخی از همکاران وی بر این عقیده اند که هر یک درصد رشد اقتصادی می‌تواند حدود 150هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کند.


چرا بیکاری با رشد 4/6 درصدی افزایش یافت؟

به گزارش مشرق، آمار اعلامی بانک مرکزی درباره نرخ رشد اقتصادی کشور از آن جهت مایه تعجب شد که نرخ رشد 2/5 درصدی مورد استناد روحانی که توسط مشاور اقتصادی‌اش مسعود نیلی تهیه شده، نیز مورد پذیرش کارشناسان و اقتصاددانان مستقل قرار نگرفته است.

با این حال، بانک مرکزی که پیش‌بینی می‌کرده آمارش مورد انتقاد و خدشه قرار گیرد، در کنار گزارش آماری رشد اقتصادی فصل بهار امسال، نکاتی را نیز در جهت رفع شائبه‌های احتمالی بیان کرده است.

اما برای بررسی صحت آمار بانک مرکزی درباره رشد 4/6 درصدی اقتصاد کشور می‌توان به وضعیت جاری بازارهای کشور و همینطور سایر شاخص‌های اقتصادی نگاه کرد. طبیعی است اگر واقعا اقتصاد کشور در فصل بهار امسال 4/6 درصد رشد کرده بود، بایستی شاهد بازگشت رونق به بازارهای کشور و رفع کسادی می‌بودیم؛ اما چنین پدیده‌ای رخ نداده است. بنابراین طبیعی است که مردم و کارشناسان با دیده تردید به آمارهای بانک مرکزی بنگرند.

با این حال، یکی از  راه‌ها برای صحیح‌تر بودن آمار بانک مرکزی، مقایسه رشد اقتصادی اعلام‌شده با وضعیت بیکاری است. انتظار طبیعی این است که با رونق اقتصادی و رشد اقتصادی نسبتا بالای4/6 درصدی، هم‌زمان شاهد افزایش اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری باشیم؛ ولی آمار نرخ بیکاری در فصل بهار امسال، افزایش یافته است.

اتفاقا مسئولان ارشد دولت یازدهم نیز بارها بر ضرورت مراجعه به رابطه معکوس میان رشد مثبت اقتصادی و نرخ بیکاری برای راستی‌آزمایی آمارهای مربوط به یکی از این دو شاخص تاکید کرده‌اند.

مثلا آقای علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حدود یک ماه پیش در این باره گفت: «برای سال 1400 نیاز به ایجاد هفت میلیون شغل در کشور داریم و تحق این امر نیز به رشد اقتصادی نیاز دارد. هر یک درصد رشد اقتصادی می‌تواند حدود 150هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کند.»

عدم تطابق رشد 4/6 درصدی با وضعیت بیکاری

البته این فقط وزیر کار دولت یازدهم نیست که چنین دیدگاهی دارد، بلکه اکثر اقتصاددانان اصلاح‌طلب و مدیران دولت یازدهم، در سال‌های اخیر بارها به رابطه معکوس میان رشد مثبت اقتصادی و نرخ بیکاری تصریح کرده‌اند.

این اصل اقتصادی خصوصا پس از آن مورد تاکید آنها قرار گرفت که دولت احمدی‌نژاد در ابتدای سال‌ 1390 وعده اشتغالزایی  2/5 میلیونی را داد و در انتهای همان سال هم مدعی شد که نزدیک به 2 میلیون شغل ایجاد کرده است.

آن زمان، اقتصاددانانی که هم‌اینک در دولت آقای روحانی پست و منصب گرفته‌اند، برای رد آمار دولت اعلام کردند که هر 100 هزار شغل حداقل یک درصد رشد اقتصادی می‌خواهد؛ بنابراین ایجاد 2 میلیون شغل در یک سال باید با رشد اقتصادی 10 تا 20 درصدی همراه باشد و از آنجا که رشد اقتصادی سال 1390 بسیار کمتر از این رقم است، پس آمار اشتغالزایی، نادرست و کاذب است.

از این دست اقتصاددانان می‌توان به حسن طایی اشاره کرد که هم‌اینک اتفاقا معاون وزیر کار دولت یازدهم شده است و در مصاحبه‌های اخیرش نیز اظهارات گذشته‌اش را تایید کرده است.

حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه دولت یازدهم نیز چنین عقیده‌ای دارد.

عبده تبریزی معتقد است طبق محاسبات کلی اقتصادی، باید به نسبت هر یک درصد رشد صد هزار فرصت شغلی ایجاد شود.
این درحالی است که رشد اقتصادی ما در طول سال گذشته منفی بوده و البته کشور نتوانسته در سال های قبل از آن از درآمدهای بالای نفتی برای اشتغالزایی استفاده کند.

البته این فقط اقتصاددانان اصلاح‌طلب نبودند که این فرمول اقتصادی را بیان می‌کردند، بلکه محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات نیز به این موضوع اشاره کرده است.

در هر صورت برخلاف گزارش بانک مرکزی از رشد 4/6 درصدی اقتصاد کشور که بایستی متناسب با آن چند صد هزار شغل ایجاد می‌شد و نرخ بیکاری به طور قابل توجهی کاهش می‌یافت، مراجعه به اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد در فصل بهار امسال، نرخ بیکاری نه تنها کم نشده بلکه افزایش هم یافته است.

عدم تطابق رشد 4/6 درصدی با وضعیت بیکاری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عباس ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    1 0
    آره بابا!‏ يكيش خود من؛ همين امسال بخاطر ركود؛ ببخشيد!‏ بخاطر رشد اقتصادی؛ كارم رو از دست دادم و فعلا خونه نشين هستم
  • حمید ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    همه ی مردم اثرات این رشد رو حس کردن مخصوصا بخش خصوصی و صنعت خودرو.واقعا رشد دو برابری تولید خودرو رو ندیدید؟ یا بهبود وضعیت اشتغال در این صنعت؟ ای مشتی از خروار است.خوشحالم بالاخره امید به اقتصاد ایران برگشت
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    به من رای بدید توی صد روز معیشت مردم رو درست می کنم، اشتغال مخصوصا اشتغال تحصیل کرده ها را درست می کنم. همه چیز را درست می کنم. بی سوادها!!!
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    بابا اينها از اين شوخي ها زياد با مردم مي كنند. نمي دونم شايد مردمو ......
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    ادم به خاطر بی عرضه بودنش بیکار میمونه!! امارم فقط احمدی نژاد.. اماراش رو فضاییها براش از مریخ میاوردن
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    در عمل کار برآید به سخن دانی نیست.
  • علی ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    وقتی در اقتصاد ظرفیت خالی داریم، خوب رشد اقتصادی با بهبود بکارگیری نیروی انسانی فعلی هم میتونه حاصل بشه. مشکل شما چیه؟
  • علی ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    وقتی در اقتصاد ظرفیت خالی داریم، خوب رشد اقتصادی با بهبود بکارگیری نیروی انسانی فعلی هم میتونه حاصل بشه. مشکل شما چیه؟
  • ایرانی ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    علی جان این دوستان دارند حرص می خورند اگر ‌وضع فعلی کاهش تورم و رشد اقتصادی ادامه پیدا کند هم در انتخابات مجلس و هم ریاست جمهوری اینده شکست می خورند
  • مغرب ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    مشرق جان مگه تو مملکت بیکار هم داریم محمود جونتون تو یک سال سه میلیون شغل ایجاد کرد. حالا تا ده سال دیگه کو بیکار.
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    صد رحمت به احمدی نژاد، همه چی روز به روز داره گرونتر میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس