از تاریخ معاصر چقدر می‌دانید؟ تصاویر کمیاب تاریخی تا چه حد برای شما جذاب هستند؟ گاهی مشاهده تصاویر تاریخی و توضیحات آن به اندازه یک گزارش یا مقاله، مطلب در دل خود دارد. گزارش ویژه مشرق، نگاهی‌ است به تاریخ معاصر جهان از دریچه تصاویری که کمتر دیده‌ شده‌اند.

گروه گزارش ویژه مشرق - تاریخ معاصر جهان تا پایان قرن بیستم، متشکل از تحولاتی است که اثرات آن در تعاملات امروز جهان نمایان است و آنچه روابط بین‌الملل امروز را شکل داده است، اثرات و امتداد حوادث قرن‌های 19 و 20 میلادی است. در این گزارش، بریده‌های تصویری کمیاب از مقاطع مختلف در قرن 19 و 20 گردآوری شده است که هریک می‌تواند یادآور رویدادی مهم در تاریخ جهان باشد. جنگ، پیروزی و شکست، اختراع و ابتکاراتی که زندگی بشر را متحول کرد، صحنه‌های احساسی و ... در این مجموعه بریده‌های تصویری از تاریخ جهان جمع شده است. گزارش ویژه مشرق در دو قسمت و در قالبی متفاوت با گزارش‌های پیشین، مخاطبان خود را به تماشای تصاویر دیدنی تاریخی میهمان خواهد کرد که برخی از آن‌ها پیامی بیش از یک گزارش نهفته دارند...

1. یکی از اهرام ثلاثه مصر در اواخر سده 1800 میلادی که بخشی از آن تخریب شده است.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

هزاران سال از عمر اولین هرم بزرگ فراعنه که به دستور جوزر (Djoser) ، دومین پادشاه از سلسه سوم فراعنه ساخته شد، می‌گذرد. بنای این اهرام که به عنوان یکی از عظیم ترین عجایب هفت گانه جهان به شمار می آیند تا امروز نیز یکی از شاهکارهای تکنیک مهندسی، طراحی و معماری محسوب می‌شوند. اهرام از 200 سال پیش مورد کاوش‌های فراوانی قرار گرفته و در طول این سال‌ها بسیاری از گنجینه‌های آن به سرقت رفته است. در مورد ساخت بنایی چنین عظیم که 500 سال به طول انجامید، سوالات بسیاری بی‌جواب مانده است. اما آنچه از کل این سؤالات مشهود است، این که همگی در پی یافتن پاسخ این سؤال هستند که "این مصر بود که اهرام را ساخت یا اهرام مصر را؟!".

2. سی و نهمین هنگ پیاده نظام تومسک روسیه و مسلسل‌های نصب شده بر روی موتورسیکلت در جنگ جهانی اول.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

3. "دو دیون بوتون ترپاردو" ساخت 1884 فرانسه، قدیمی‌ترین اتومبیل حال حاضر جهان است. این وسیله نقلیه، اولین خودرویی بود که در مسابقات اتومبیل‌رانی استفاده شد.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

شرکت دو دیون بوتون برای اولین بار در سال 1883 توسط "مارکوئی ژول آلبر دو دیون" (Marquis Jules-Albert de Dion)، "ژرژ بوتون" (Georges Bouton) و "چارلز ترپاردو" (Charles Trépardoux)–برادر ناتنی بوتون- تاسیس شد.

4. جشن کریسمس افسران و کادر نظامی آلمان نازی به رهبری آدولف هیتلر. این تصویر کمی قبل از ضیافت شام در سال 1941 گرفته شده است.

برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

بسیاری از تیراندازان نبرد نورماندی در سازمان جوانان هیتلری (HITLER JUGEND) به بهترین نحو آموزش داده شده بودند. سازمان جوانان هیتلری از ایده‌های موثر و کارآمد آدولف هیتلر -رهبر حزب نازی- بود. در این سازمان، در سال‌های قبل از جنگ، نوجوانان و جوانان تحت آموزش‌های عقیدتی قرار می‌گرفتند. علاوه بر این، ورزیدگی جسمی و کسب مهارت‌های رزمی نیز جزء اهداف اصلی این سازمان به شمار می‌آمد. به طوری که یکی از شعارهای این سازمان این بود: «ما جسم و روح را با هم می‌سازیم». بسیاری از افسران حاضر در این تصویر، استعدادهای برخاسته از سازمان جوانان هیتلری بودند. 

5. نمای دور از کاخ کرملین مسکو در سال 1852.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

كرملين مجموعه استحكاماتی تاريخي مشرف به ميدان سرخ در شهر مسكو است. اين مجموعه شامل كاخ كرملين، كليساي جامع كرملين و و ديوارها و برج‌هايي است كه اين مجموعه را به وجود آورده است. اين مجموعه كه پيش از اين اقامتگاه خاندان سلطنتي روسيه بود، در حال حاضر مقر رسمي رئيس جمهور فدراسيون روسيه است. احداث كرملين در تاريخ 19 ژوئيه سال 1485 پايان يافت. ابتدا ديوار آجري كرملين در كنار رودخانه مسكو بنا شد، زيرا اقوام تاتار اغلب از آن سو حمله مي‎كردند. كل عمليات ساختماني احداث اين كاخ در مجموع 10 سال به طول انجاميد. كرملين جديد را بر روي كرملين قديم كه از سنگ سفيد بود، بنا كردند. هنگام احداث كرملين جديد، ديوارهاي قبلي را در حد امكان باقي گذاشتند و فقط دور آن‌ها را ديوارهاي آجري كشيده و آنها را بلندتر و ضخيم‎تر و محكم‎تر كردند. كاخ بزرگ كرملين در سال 1849 شكل كنوني خود را به دست آورد.

6. "کروپ ک 5" با کالیبر 283 میلی، سلاح بزرگ نازی‌ها در جنگ جهانی دوم. این سلاح یکی از پرکاربردترین سلاح‌های مخصوص خط آهن در آن زمان بود. طول این سلاح غول‌آسا به 5/21 متر می‌رسید.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

7. کودکان بلغاری در کنار موتور سیکلت سرباز آلمانی در سال 1941 در بلغارستان.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////
نازی‌ها در طی جنگ جهانی دوم از موتورسیکلت‌های NSU, DKW,BMW و Zundapp استفاده می‌کردند. ارتش آلمان در اواخر دهه 1930، مسابقه‌ای را برای تولید بهترین موتورسیکلت برگزار کرد. در این رقابت، Zundapp با 750 سی‌سی ظرفیت، در بخش موتورسیکلت‌های بالاتر از 500 سی‌سی اول شد. شرکت BMW نیز با تولید مدل R75 همدوش Zundapp حرکت کرد. قبل و در جریان جنگ جهانی دوم بیش از 18 هزار دستگاه موتور سیکلت Zundapp تولید شد. این موتورسیکلت تا زمان تولید موتورسیکلت جیپ تولید آمریکا، بهترین موتور سیکلت نظامی جهان بود. 

8. یک سرخپوست بومی آمریکا در حال تماشای خط سراسری راه آهن تازه تاسیس نوادا در سال 1868.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

این خط راه آهن که از سواحل اقیانوس آرام در سان فرانسیسکو تا "کانسیل بلوفس" آیووا در کرانه رودخانه میسوری امتداد داشت و اولین خط راه آهن سراسری آمریکا بود، توسط سه شرکت آمریکایی احداث گردید. شرکت "خط آهن غربی اقیانوس آرام "  وظیفه احداث خط بین آوکلند و ساکرامنتو (به مسافت 212 کیلومتر)، "شرکت خط آهن مرکزی اقیانوس آرام" وظیفه احداث خط از ساکرامنتو تا پرامونتوری در ایالت یوتا (به مسافت یکهزار و 110 کیلومتر)، و شرکت خط آهن متحد اقیانوس آرام وظیفه احداث خط از پرامونتوری تا کانسیل بلوفس در کرانه شرقی رود میسوری در نبراسکا  (به مسافت یکهزار و 746 کیلومتر) را بر عهده گرفتند. 

9. ژوزف استالین-دیکتاتور بزرگ روسیه- در سال 1911 پس از بازداشت توسط حکومت تزاری نیکلای دوم.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

در این تصویر، استالین بین 32 تا 34 سال سن دارد. این برای دومین بار بود که پس از 1908، وی توسط سازمان "اوخرانا"-سرویس اطلاعاتی و امنیتی نیکلای دوم- به جرم شرکت در فعالیت‌های انقلابی دستگیر می‌شد. او پس از دستگیری در سال 1908، به تحمل تبعید 2 ساله در روستای "سولویچگودسک" محکوم شد. البته، پس از 7 ماه با تغییر چهره خود به شکل زن، از آنجا گریخته و به سن پترزبورگ رفت. دیری نگذشت که وی در سال 1911 به اتهام فعالیت علیه نظام پادشاهی، تروریسم و سرقت دستگیر و به تحمل 5 سال تبعید در همان روستا محکوم شد. رفقای استالین تلاش کردند تا با ارسال پول وی را از تبعید نجات دهند. اما شخص حامل پول، آن را به استالین نرساند و استالین هم در سال 1937 وی را یافته و به ضرب گلوله کشت. 

10. 18 می 1940، مرد نیویورکی در حال خواندن روزنامه‌ای که تیتر صفحه اصلی آن بدین شرح است: «ارتش نازی در 75 مایلی پاریس».

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

چهاردهم ژوئن 1940 (24 خرداد 1319) واحدهای ارتش آلمان سوسیالیست وارد پاریس شدند و پس از عبور از خیابان‌های این شهر در آنجا استقرار یافتند. هیتلر، قبلا اعلام کرده بود که اگر پاریس مقاومت نکند به آن آسیب وارد نخواهد ساخت و ژنرال هرینگ فرماندار نظامی پایتخت فرانسه این قول را پذیرفته و نظامیان را از شهر بیرون برده بود و بنابراین پاریس در جنگ جهانی دوم آسیب چندانی ندید.

سه روز پس از سقوط پاریس، با اینکه "پل ریمون" نخست وزیر وقت فرانسه سازمان‌های اداری را به بوردو منتقل کرده بود، جای خود را به مارشال پتن قهرمان فرانسه در جنگ جهانی اول داد و پتن که 17 ژوئن زمام امور را به دست گرفته بود، با آلمان وارد مذاکره شد. مذاکرات 22 ژوئن خاتمه یافت و 25 ژوئن، دو دولت ترک مخاصمه را اعلام کردند. پتن که به خواست و اصرار فرانسویان در لحظات بحرانی ریاست دولت را پذیرفته بود پس از جنگ جهانی دوم به اتهام خیانت محاکمه شد. وی در جلسه دادگاه گفت که اگر با آلمان به توافق نمی‌رسید، فرانسه نابود می شد.

11. نیروهای SAS در شمال آفریقا، سال 1943.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

نیروهای (Special Air Service) که به معنی خدمات ویژه هوایی ارتش انگلیس است، یکی از زبده‌ترین یگان‌های عملیاتی دنیا محسوب شده و فقط به منظور انجام عملیات‌های بسیار خطرناک و سخت به کار گرفته می‌شوند.

دولت انگليس بنا به سياست‌هاي نوين جنگي که چرچيل بنا نهاد، به يک نيروي واکنش سريع نياز داشت تا بتواند ماموريت‌هاي محوله را در عمق خاک دشمن در سريع‌ترين زمان و با کمترين تلفات به انجام برساند.

اصول کلي حاکم بر نيروهاي ویژه هوابرد عبارتند از :

(1) تعداد اندک نيروهاي عمل‌کننده
(2) نياز اندک به امکانات پشتيباني و لجستيکي
(3) کارآزموده بودن نفرات در تمام امور نظامي
(4) قابليت نقل و انتقال آسان و بي‌صداي نفرات
(5) سرعت عمل در اجراي ماموريت محوله

در جنگ جهانی دوم، ماموريت اصلي اين نيروها نفوذ به عمق خاک دشمن، ضربه به نقاط کليدي، تصرف مناطق نفوذ ناپذير مانند قلعه‌ها، پشتيباني از نيروهاي زميني در پيشروي‌ها و تخريب خطوط راه آهن مي‌شد. پس از پايان جنگ نيز مسلم بود که بايد نوع ماموريت آنها هم تغيير مي‌کرد که اين موارد را شامل مي‌شد: رهايي گروگان، کمک به پليس ضد شورش در کنترل شورش‌هاي بسيار گسترده در هر جاي جهان، ترور نيروهاي کليدي در انقلاب‌ها، و در سطح پايين‌تر حفاظت فيزيکي از شخصیت‌ها و گاهي هم تامین امنیت مراسمات رسمي و سياسي.

دوره‌های آموزشی که این گروه می‌گذرانند شامل دوره كوه‌نوردی، جنگل‌نوردی، كویرنوردی، نقشه‌خوانی و نقشه‌كشی پیشرفته، مهارت تیراندازی، دوره تخریب، اسلحه‌شناسی در حدی كه با چشمان بسته اسلحه را باز و بست كنند، دوره‌های هوابرد، كمین و ضد كمین، اختفا و استتار فوق حرفه‌ای، غواصی، جنگ الكترونیك، جنگ متقارن و نامتقارن (پارتیزانی)، رزم در شب، نفوذ از تمامی جهات (زمین،هوا و دریا)، خنثی‌سازی مین و تله‌های انفجاری، دوره ضدشورش برای كمك به نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، ترور، آموزش هدایت تانك، قایق، هلی‌كوپتر و هواپیما، آموزش دفاع شخصی، و نبرد تن به تن.

12. آدولف هیتلر در سال 1900 در دوره مدرسه ابتدایی.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

آدولف هیتلر در  20 آوریل  1889 متولد شد. وی بعدها رهبر کاریزماتیک حزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان (حزب نازی) شد. او بین سال‌های 1933 تا 1945 صدر اعظم آلمان و از 1934 به بعد، هم‌زمان در مقام پیشوای رایش آلمان بزرگ نیز حکومت کرد.

هيتلر يكي از منفورترين چهره‌هاي تاريخ معاصر است. اين مساله البته يكي از بديهي‌ترين حرف‌هايي است كه مي‌شود زد. در اين ميان غبار رویي از چهره اين شخصيت تاريخی ـ و البته در غالب نقاط دنیا منفور ــ همواره مورد توجه تاريخ نگاران بوده است. بتازگي تحقيقات تازه درباره زندگي هيتلر نشان مي‌دهد که او براستي يك دانش آموز خوب و یک كتابخوان تمام عيار بوده است. اشتياق آدولف هيتلر، رهبر سابق آلمان به كتاب خواندن مثال زدني بوده است، چنان‌كه مي‌گويند‌ عطش وي به مطالعه به حدي بود كه طي جنگ جهاني اول ترجيح مي‌داد با چند مارك حقوق خود به عنوان يك سرباز به جاي خريد سيگار و يا پرداختن به ديگر تفريحات ، كتاب بخرد.

هیتلر، در 29 آوریل 1945 در روزهای پایانی نبرد برلین در طی جنگ جهانی دوم با «اوا براون» که برای سال‌های طولانی معشوقه او بود ازدواج کرد. در 30 آوریل یعنی یک روز پس از ازدواجش، به همراه همسرش خودکشی کرد.

13. زیر دریایی آلمانی U-118 که پس از تسلیم آلمان در جنگ جهانی اول در سواحل هاستینگز ساسک انگلیس یافت شد. این زیر دریایی بعدا جهت نابودسازی به فرانسه انتقال یافت.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

این زیردریایی آلمانی در 31 ژانویه 1939 تولید و در 1 مارس 1940 به آب انداخته شد. در جنگ جهانی دوم، ارتش آلمان به لطف وجود این اژدر آهنین غول پیکر پیروزی‌های بسیاری در جبهه‌های مختلف آبی کسب کرد. اما بعدها در چندین فقره دستخوش حملات جنگنده‌های روس شد. 

14. انگلیس 1931؛ دستگاهی که با پرداخت سکه یک پنی، سیگار می‌داد.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

15. سربازان آمریکایی پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، تابلوی موسوم به "در هنرکده" اثر "ادووآرد مانت" (Edouard Manet) را در "معدن نمک مرکر" در آلمان پیدا می‌کنند.

  برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

این اثر رنگ و روغن در سال 1897 توسط مانت به تصویر در آمد. دو نفر حاضر در این تابلو، از دوستان صمیمی وی بودند که به ازدواج یکدیگر درآمده بودند. از دیدگاه نقد نو، پز فیزیکی مرد و زن و رنگ پوشش تیره برای مرد و روشن برای زن نشان‌دهنده تضاد کامل است و به معنای فاصله در زندگی مشترک می‌باشد. 

16. قطع کردن غول پیکرترین درختان دنیا موسوم به "سرخ‌چوب" (سکویا) از تیره سرویان در منطقه کالیفرنیا.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

این درختان دارای هزاران سال عمر بودند و هیچ آزاری برای طبیعت و انسان‌ها محسوب نمی‌شدند، اما قطع آنها علیرغم تلاش سازمان‌های محیط زیست انجام گرفت.

سرخ چوب غول پيكر (Giant Sequoia) بزرگترین و کهن سال‌ترین درخت‌های جهان که تا ارتفاع 94 متر هم می‌رسند. محل رشد آنها در کوه‌های "سیرا نوادا" است و دارای پوسته‌ای ریش ریش هستند. این درختان از لحاظ رشد سریع ترین رشد را در ميان درخت‌های جهان دارند. بزرگ‌ترین آنها، "ژنرال شرمن" عظیم‌ترین موجود زنده است، يعنی 10 برابر بزرگ‌تر از يك نهنگ آبی.

17. چارلز گُودفروی (Charles Godefroy) –خلبان فوق حرفه‌ای- هواپیمای خود موسوم به "نیوپورت 11" را از زیر طاق پیروزی واقع در پاریس در سال 1919 عبور می‌دهد.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

گودفروی یکی از برجسته‌ترین خلبانان جنگ اول جهانی برای فرانسه بود. وی در سن 26 سالگی اولین تجربه جنگی با جنگنده را آزمود و علیرغم مجروح شدن در جنگ، در سال 1918 دوباره به صف ارتش پیوست.

طاق پیروزی (Arc de Triomphe) بنایی است که در میدان "شارل دوگل" و در انتهای غربی خیابان "شانز الیزه" واقع شده است. این بنا به افتخار جنگجویانی ساخته شده که در طول تاریخ و به ویژه در دوران حکومت ناپلئون جان خود را در راه فرانسه فدا کرده‌اند.

18. ساختمان شهرداری و سالن تئاتر "مجستیک" سان فرانسیسکوی آمریکا پس از زلزله مهیب 1906.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

یکصد و هشت سال پیش در بامداد روز 18 آوریل سال 1906 میلادی در ساعت 12:05 دقیقه بامداد به وقت محلی، زلزله بسیار شدیدی شهر سان فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا را لرزاند. زمین لرزه‌ای به قدرت 7.9 درجه در مقیاس ریشتر شهر سان فرانسیسکو را به لرزه درآورده و ساختمان‌های شهر فرو ریختند.

اما هنوز وقایع بدتری در انتظار این شهر بود. شکستگی در شبکه لوله‌های انتقال گاز شهری موجب یک آتش سوزی سهمگین در مرکز شهر شد و 25 هزار ساختمان در این حریق سوختند. آتش سوزی‌ها و غارت‌ها ظرف چند ساعت مرکز تجاری این شهر ثروتمند که هنگام هجوم جویندگان طلا ساخته شده بود را به ویرانه‌ای مبدل ساخت. در جریان این زلزله، بیش از 3 هزار نفر از اهالی شهر کشته و 250 هزار نفر بی‌خانمان شدند. در کل، 524 ميليون دلار خسارت مالي از آتش سوزي بزرگي به وجود آمد.

19. لندن پس از حمله جنگنده‌های آلمانی در طی جنگ جهانی دوم در سال 1940.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

با فروزان شدن شعله‏‌هاي جنگ جهاني دوم و تصرف فرانسه توسط نيروهاي آلمان نازي، هيتلر در روز 19 ژوئيه 1940میلادی طي نطقي گفت كه آلمان قصد تصرف جزيره انگليس را ندارد و دليلي براي جنگ بين دو كشور نمي‌‏بيند. هيتلر در همين نطق، چرچيل -نخست‌‏وزير انگلیس- را مورد حمله قرار داد و گفت: اصرار چرچيل به ادامه جنگ با آلمان، به نابودي انگليس منجر خواهد شد. برخلاف انتظار هيتلر، انگلیس تصميم گرفت به جنگ ادامه دهد. هيتلر نيز براي به زانو درآوردن انگلیس، فرمان اجراي طرح بمباران‏‌هاي وسيع هوايى لندن و تاسيسات صنعتي و نظامي انگليس را صادر كرد. اما اين طرح كه از پانزدهم اوت 1940م تا سپتامبر آن سال توسط بيش از 2500 هواپيماي آلمان به اجرا درآمد با وجود خسارات و تلفات سنگيني كه بر انگلیس وارد آورد با شكست آلمان مواجه شد، زيرا نيروي هوايى آلمان در جريان اين عمليات بيش از يك هزار و هفتصد هواپيماي خود را از دست داد. انگليسي‌‏ها نيز در مقابل حملات هوايي آلمان، شهرها و مراكز صنعتي آلمان را مورد حمله قرار دادند و به موجب آمارهاي خود، در جريان اين عمليات و جنگ‌‏هاي هوايي با آلمان، 915 هواپيماي خود را از دست دادند.

20. ساخت چهره 4 رییس جمهور امریکا با تراشیدن "کوه راشمور" در سالهای 1934 تا 1939.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

یادبود ملی کوه راشمور (Mount Rushmore National Memorial) یک پارک و یادبود ملی است که در نزدیکی کیستون در ایالت داکوتای جنوبی ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این مجسمه 18 متری، تصویر چهره 4 تن از مشهورترین روسای جمهور آمریکا است که عبارتند از: (از چپ به راست تصویر) جورج واشنگتن، توماس جفرسون، تئودور روزولت و آبراهام لینکلن.
 
ساخت این تندیس یادبود در سال ۱۹۲۵ میلادی روی زمین‌های سرخ‌پوستان قبیله لاکوتا آغاز شد. در واقع پس از اطمینان از تامین بودجه فدرال ساخت و ساز این بنای یادبود در سال 1927 آغاز شد و چهره‌های رئیس جمهورها بین سال‌های 1934 تا 1939 تکمیل شد.

21. قفس مخصوص نوزاد در سال 1939. این قفس برای برخورداری نوزاد از هوای تازه بیرون از خانه استفاده می‌شد.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

22. یک سرباز آمریکایی با توله کانگوروی دست پرورده خود در یکی از پایگاه‌های نیروهای متفقین در سال 1942.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

بچه کانگورو وقتی به دنیا می‏‌آید اندازه یک زنبور بزرگ است و هیچ مو یا پوستی در روی بدنش وجود ندارد. بنابراین، بچه‌‏ی کانگورو احتیاج به محلی گرم و مناسب برای نگهداری دارد.

کیسه‏‌ای که زیر شکم کانگوروی مادر است، جای مناسبی برای زندگی بچه کانگوروست .حتی بچه کانگورو در داخل کیسه هر وقت گرسنه می‏‌شود می‏‌تواند از شیر مادرش بخورد. وقتی بچه کانگورو به اندازه‏ کافی بزرگ شد و توانست جست و خیز کند بیرون می‌‏آید و مانند مادرش زندگی می‏‌كند.

23. مهندسین آلمانی در حال ازمایش جنگنده Messerschmitt BF109 E3.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

"ماسرشمیت بی ‌اف ۱۰۹" جنگنده اصلی آلمان نازی در جنگ جهانی دوم بود. این هواپیما را "ویلیام امیل ماسرشمیت" در اوائل دهه ۱۹۳۰ طرح کرد و شرکت ماسرشمیت آن را می‌ساخت. بی اف ۱۰۹، دارای مشخصه‌های جدیدی مانند بدنه تمام فلزی و اتاقک بسته و چرخ جمع‌شونده بود که آن را از جنگنده‌های قبلی متمایز می‌کرد.

24. آدولف هیتلر در حال تماشای توپ جنگی عظیم "شوئرر گوشتاف" (گوشتاف کبیر) .

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

این سلاح، بزرگترین توپ جنگی است که تاکنون در یک جنگ بکار گرفته شده است. وزن آن یکهزار و 350 تن و دارای گلوله‌های 800 میلیمتری است و قدرت پرتاب گلوله تا 47 کیلومتر را دارد. قرار بود که این هیولا در حمله به فرانسه مورد استفاده قرار گیرد اما برای آن زمان آماده نشد. از بد اقبالی روس‌ها، استفاده از اژدهای آهنین نصیب حمله به "سواستوپول" روسیه در طی عملیات "بارباروسا" شد و ویرانی‌های بسیاری را برای این کشور به جای گذاشت.

25. روز عروسی ژوزف گوبلز. هیتلر بعنوان ساقدوش در پوشش کلاه و کت بلند در پشت سر او و همسرش قدم می‌زند.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

دكتر ژوزف گوبلز وزير تبليغات دولت نازى آدولف هيتلر بود كه پس از خودكشى هیتلر - پيشواى اعظم حزب نازى-، ابتدا ترتيب مرگ هر شش فرزندش را داد و سپس خود را به كام مرگ فرستاد. گوبلز، پيش از هر چيز به واسطه بيان شورانگيز و عقايد شفاف ضديهودى‌اش شهرت دارد. او در تبليغات به اصل يا تكنيك «دروغ بزرگ» معتقد بود. براساس اين اصل، می‌بايست يك دروغ را آن قدر تكرار كرد كه به بخشى از حقيقت بدل شود.

در دسامبر سال 1931 او با بيوه‌اى به نام "ماگدا كواندت" ازدواج كرد كه از ازدواج قبلى خود صاحب پسرى به نام "هرالد" بود و بعدها تا مدارج بالاى "اس اس" (نیروی امنیتی ویژه آلمان نازی) پيشرفت كرد. درباره همسرش، ماگدا، شایعه بسيار است و بسيارى او را دلباخته "آدولف هيتلر" مى‌دانند که صحت آن بسیار مورد شک است.

26. سنگین‌ترین تانک استفاده شده در جنگ جهانی دوم مجهز به توپ 100 تا 180 میلیمتری موسوم به "تایگر 2" در بوداپست مجارستان در سال 1944. وزن این تانک 68.5 تن بود.

برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه//// 

به منظور شکست دادن هرگونه دشمن احتمالی در پیش رو، پس از اینکه در اواخر سال 1942 تولید تایگر آغازشد، طراحان آلمانی شروع به طراحی جانشین تایگر 1 کردند. این جانشین باید قدرت آتش و زرهی قوی تر از تایگر می‌داشت.

نمونه‌ای رد شده، برای حمل توپی 150 میلیمتری درنظرگرفته شد. نمونه‌ای دیگر، به دلیل اینکه مقدار زیادی مس در سیستم برقش بکار گرفته شد، رد شد. این امر نشان از مشکلات بی‌اندازه‌ای داشت که کارخانجات آلمان در مراحل انتهایی جنگ با آنها رو در رو شده بودند. به عنوان یک نمونه واضح، می‌توان به طراحی و ساخت جت جنگنده  هاینکل 162 در سال 1944  که تماما از چوب ساخته شد، اشاره کرد.

طراحی تانک جدید که "تایگر-2" یا "کینگ تایگر" نام گرفت در اواخر 1943 به اتمام رسید و در دسامبر 1943 و همراه با تایگر 1، تولید آن آغاز شد و تا آگوست 1944 خط تولید آن کاملا جایگزین تایگر 1 گردید، اما تا قبل از پایان جنگ تنها 485 عدد کینگ تایگر ساخته شد.

27. ساخت "برج ایفل" در جولای سال 1888.

برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

برج فلزی ایفل در میدان "شان دو مارس" پاریس به عنوان نمادی از کشور فرانسه در جهان شناخته شده و همه ساله بازدیدکنندگان زیادی از سراسر جهان را به سوی خود جذب می‌کند.

ساخت برج ایفل توسط "گوستاو ایفل" در سال ۱۸۸۷ آغاز و در ۳۱ مارس ۱۸۸۹ به پایان رسید. در آغاز برج ایفل برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد و دو سال و دو ماه طول کشید.

این برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته شده است و برای اتصال آن‌ها از ۲ و نیم میلیون پیچ مهره و میخ پرچ استفاده شده است. ارتفاع برج ۳۲۴ متر است که در زمان خود مرتفع‌ترین برج جهان بوده است. وزن برج ایفل بیش از ۱۰ هزار تن است که ۷ هزار و ۳۰۰ تن آن فولاد است.

 این برج هم اکنون بلندترین سازه موجود در شهر پاریس و چهارمین سازه بلند فرانسه است. گفته می‌شود در سال ۲۰۰۶ قریب ۶۷۱۹۲۰۰ نفر از این برج دیدن کردند که با توجه به اینکه از ابتدای ساخت این برج تاکنون بیش از 200 میلیون نفر از این بنا دیدن کرده‌اند،ایفل را پربازدیدترین  بنای جهان می‌دانند.

28. هنری فورد (بنیانگذار شرکت فورد موتور)، توماس ادیسون (مخترع بزرگ)، وارن جی. هاردینگ (بیست و نهمین رئيس جمهور ایالات متحده آمریکا) و هاروی ساموئل فایرستون (بنیانگذار شرکت تایر و لاستیک فایرستون).

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

29. دستگاه رمزنگار آلمانی موسوم به انیگما T9.

برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

انیگما نام دسته‌ای از ماشین‌های الکترومکانیکی مبتنی بر روتور است که برای رمزنگاری و رمزگشایی پیام‌های محرمانه بکار می‌رفته. ماشین انیگما در سال‌های ۱۹۲۰ میلادی به عنوان یک محصول تجاری عرضه شد. ارتش آلمان نازی مدل خاصی از این ماشین به نام انیگمای ورماخت را تولید نمود و به منظور رمزنگاری و رمزگشایی پیام‌های نظامی در طول جنگ جهانی دوم بکار برد. متفقین با بکارگیری اطلاعات بدست آمدن از جاسوسان، بررسی تجهیزات به غنیمت گرفته شده و تلاش دانشمندان و ریاضی‌دانان، از جمله آلن تورینگ، موفق به گشودن رمز پیام‌های ارتش آلمان شدند و تاثیر مهمی در شکست آلمان گذاشتند.

 انیگما مشهورترین ماشین رمزنگاری تاریخ است که کشف رمزهای آن توسط متفقین در طول جنگ جهانی دوم، تاثیر زیادی در تغییر سرنوشت جنگ داشت. با این وجود، بسیاری از رمزهای انیگما نیز هرگز شکسته نشده است.

30. تابلوی "مونا لیزا" یا "لبخند ژوکوند" اثر "لئوناردو داوینچی" پس از جنگ جهانی دوم در سال 1945 به خانه خود در موزه لوور فرانسه بازگردانده می‌شود.

برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

"مونالیزا" که به "لبخند ژوکوند" نیز شهرت دارد، نام یکی از معروف‌ترین تابلوهای نقاشی لئوناردو داوینچی هنرمند مشهور ایتالیایی است که با رنگ روغن بر روی صفحه چوب سپیدار نقاشی شده ‌است. لئوناردو داوینچی نقاشی مونالیزا را در 1503 یا 1504 در فلورانس آغاز کرد و در سال 1519 در فرانسه آن را به پایان رساند.

گفته می‌شود این تصویر، خود لئوناردو در قالب یک زن است. شاید هم همسر کسی است که این عکس را سفارش داده. زمینه داخل عکس چیست؟ چرا لبخند می‌زند؟ اصلا لبخند می‌زند؟

چیز‌های رازآلودی درباره این تصویر وجود دارد. این لبخند رازآلود این زن رنسانسی است كه به گونه‌های مختلف مورد تاویل قرار گرفته است. اینکه چطور لبخند او می‌تواند هم جذاب و فریبنده باشد، هم سرد و کناره‌گیر. و اینکه تصویر چطور و چرا با این تکنیک نقاشی شده است. متدی که لئوناردو در این تصویر به کار گرفته در فرهنگ ایتالیایی سفوماتو و در فرهنگ انگلیسی blurring و در فرهنگ فارسی "محوکاری" نام دارد که در آن نقاش لبه‌های تصویر را محو رسم می‌کند (این تکنیک در آن زمان بسیار جدید و نادر بوده است). اخیرا دانشمندان با استفاده از اشعه ایکس به این کشف رسیده‌اند که داوینچی برای خلق این جلوه بصری حدود 40 لایه بسیار نازک رنگی روی نقاشی‌اش بکار برده و برای این کار از انگشت دستش استفاده کرده است.

 داوینچی با استفاده از این لایه‌های نازک از رنگدانه‌های هم‌خانواده از نوعی سایه دور دهان مونالیزا استفاده کرده که موجب شده لبخندش چندان واضح نباشد و اگر مستقیم به چهره‌اش نگاه کنی این لبخند محو می‌شود.این کارها، موجب می‌شود بیننده درگیر تصویر شود و با قوه تخیل خودش آن را در ذهن خود ادامه دهد. 

31. شلوار تکه پاره شده آدولف هیتلر پس از ترور نافرجام وی در منطقه آشیانه گرگ در راستنبورگ واقع در پروشای شرقی، سال 1944.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

"آشیانه گرگ" (Wolfsschanze) مقر نظامی آدولف هیتلر در جبهه شرقی جنگ جهانی دوم بود. این مجتمع که یکی از مقرهای متعدد وی بود، در مناطق متعددی در اروپای اشغالی واقع شده بود. ساخت آن در آغاز "عملیات بارباروسا" شروع شد.

32. گردباد عظیم یکم سپتامبر سال 1952 که موجب آسیب‌دیدگی بمب‌افکن‌های B-36 در ایستگاه "کارزوِل ای اف بی" آمریکا شده است.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

دوشنبه ساعت 6:42 عصر مورخ یکم سپتامبر 1952 بود که ناگهان گردبادی عظیم، بمب‌افکن‌های غول پیکر آمریکایی را همچون پر کاه تکان داد. در این روز، دو سوم بمب‌افکن‌ها دچار خرابی و صدمه شدند. 

33. سربازان آمریکایی در حال سوار شدن بر بالگردهای "هیویی" (Huey) در طی جنگ ویتنام در سال 1966 در منطقه شمال شرقی سایگون ویتنام.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

"یواچ-۱ ایروکوای" بالگردی است که توسط یک موتور توربو شفت قدرت می‌گیرد و دارای دو پروانه‌ است که یکی در چرخانه اصلی و دیگری در دم آن قرار دارد. این بالگرد در سال ۱۹۵۲ توسط شرکت "بل هلیکاپتر" و برای مواجه نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا با نیازهای پزشکی این بالگرد طراحی شده‌ است و نخستین پرواز خود را در 20 اکتبر 1956 انجام داده‌ است. در مارس 1960 ، برای تولید یواچ-1 سفارشاتی به عمل آمد و یواچ-1 در آن زمان نخستین بالگرد قدرت گیرنده توربینی بود که به نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا وارد می‌شد و بیش از 16000 فروند برای سراسر جهان تولید شد. نخستین عملیات جنگی این بالگرد در دوره جنگ ویتنام انجام شد.

نام نخستین این بالگرد اچ یو-1 بود که در سال‌های جنگ ویتنام (از روی تلفظ HU) به آن «هیویی» می‌گفتند. در سپتامبر 1962 نام این بالگرد به یواچ-1 تغییر یافت اما هنوز هم نام مشهور خود یعنی هیویی را از دست نداده‌است. تقریباً 7000 فروند یواچ-1 در جنگ ویتنام حضور داشته‌اند.

34. یک سرباز آمریکایی در حال تعویض تابلوی "خیابان آدولف هیتلر" با تابلوی جدید "بلوار روزولت" در فتح برلین در سال 1945.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

یکی از اهداف متفقین، نازی‌زدایی بود تا بدینوسیله جامعه، فرهنگ، مطبوعات، اقتصاد، سیستم قضایی و سیاست آلمان و اتریش از هرگونه آثار حکومت رایش سوم پاک شود. این روند، با برکناری افراد درگیر از موقعیت‌های پرنفوذ و انحلال و تضعیف سازمان‌های وابسته به آن صورت گرفت. برنامه نازی زدایی، پس از پایان جنگ جهانی دوم شروع شد و با "معاهده پوتسدام" به اوج رسید.

35. پوستر تبلیغاتی مرسدس بنز دو لاستیکی.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

در این پوستر به رضایت "کالین باند" قهرمان استرالیایی رالی از این خودرو دو لاستیکی اشاره شده است.

36. آرشدوک فرانتس فردیناند (Archduke Franz Ferdinand) –ولیعهد اتریش- و همسرش در روز ترورشان در سارایوو بوسنی هرزگوین. ترور او و همسرش موجب آغاز جنگ جهانی اول شد.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

در 28 ژوئن 1914، ولیعهد اتریش و همسرش توسط "گاوریلو پرینسیپ" (Gavrilo Princip) ترور شدند. امپراتوری اتریش – مجارستان با مقصر دانستن صربستان به این کشور اعلام جنگ نمود.

آرشیدوک فرانتس فردیناند، وارث تاج و تخت امپراطوری اتریش - مجارستان که برای اولین بار با همسرش سوفی از بوسنی و هرزگوین دیدار می کرد، مورد سوء قصد قرار گرفت. بوسنی و هرزگوین از سال 1878 میلادی توسط امپراطوری اتریش - مجارستان اشغال شده بود. فرانتس فردیناند و سوفی در بوسنی بودند تا در مراسم مانور ارتش امپراطوری در حومه شهر سارایوو شرکت کنند.

گاوریلو پرینسیپ که به بیست سال زندان محکوم شده بود پس از سپری کردن شش سال زندان بدلیل بیماری دیابت و سل در زندان جان سپرد. وی قبل از مرگش در پاسخ به این سئوال که آیا اگر می‌دانست ترور ولیعهد اتریش توسط وی منجر به چنین جنگی خواهد شد باز هم ولیعهد اتریش را ترور می کرد پاسخ داد که اگر این حقیقت را می‌دانست، هرگز ماشه آن هفت تیر را نمی فشرد.

37.‌ جیمز زوئرگ (James Zwerg) –فعال حقوق مدنی و مدافع حقوق سیاهان آمریکایی- پس از کتک خوردن از جمعیت سفیدپوستان نژاد پرست آلاباما در سال 1961. او دو ساعت تحت درمان بود و پس از آن هیچ سفیدپوستی برای عیادت او نیامد.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

جنبش حقوق مدنی آمریکا (1942-1968) به رنج عمومی سیاهان در ایالت‌های جنوبی آمریکا پایان داد و خط بطلانی بر تبعیض نژادی قانونی در این کشور کشید. استراتژی جامع جنبش حقوق مدنی اقامه دعوای حقوقی، استفاده از رسانه‌های جمعی، تحریم، تظاهرات، تحصن و سایر روش‌های مقاومت مدنی بود. این فعالیت‌ها با هدف جلب حمایت عمومی علیه تبعیض نژادی نهادینه شده در آمریکا و تضمین دوام اصلاحات در قوانین ایالات متحده دنبال شد.

38. ساخت شهر برازیلیا در سال 1960. این شهر بعدها تبدیل به پایتخت برزیل گردید.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

ساخت این شهر به این علت بود که می‌خواستند محل پایتخت برزیل که پیش از آن شهر ریو دوژانیرو بود را تغییر داده و بیشتر به مرکز و غرب کشور بیاورند تا به دیگر ناحیه‌ها نزدیک‌تر باشد. برای این تغییر پایتخت، نیروی کاری عظیمی از سراسر کشور به‌کار گرفته ‌شد. طرح و نقشه این شهر بشکل یک هواپیما است.

برزیل از جمله کشورهایی است که با ساختن شهری جدید، پایتخت خود را تغییر داده است.

39. ساخت پل منهتن نیویورک در سال 1908.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

این پل معلق که از ایست ریور در شهر نیویورک می‌گذرد و منهتن جنوبی را به بروکلین متصل می‌کند، در ۳۱ دسامبر ۱۹۰۹ جهت تردد توسط "لئون مویسیف" طراحی شده ‌است. مویسیف، بعدها پل "تاکوما نرو" را طراحی کرد که در سال ۱۹۴۰ فروریخت. مجموع طول این پل ۲۰۸۹ متر، عرض آن ۳۷ متر و ارتفاع برج‌ها در آن ۱۰۲ متر می‌باشد. ساخت این پل در ۱۹۰۱ آغاز و در ۱۹۱۲ پایان یافت.

40. ساخت دیوار برلین در سال 1961 و تخریب آن در سال 1989.

برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه//// 

دیوار برلین که احداث آن نشانه آغاز و فرو ریختن آن نشانه پایان جنگ سرد و رویارویی ابرقدرت‌هاست، برای مدت 28 سال در وسط شهر برلین برپا بود و این شهر را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرد.

سال 1945 بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم، متفقین شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و شوروی که در این جنگ به پیروزی رسیده بودند، کشور آلمان را به چهار بخش که هر کدام تحت کنترل یکی از آنها بود تقسیم کردند. سه بخش تحت کنترل آمریکا، انگلیس و فرانسه بعداً یکی شدند و جمهوری فدرال آلمان که به عنوان آلمان غربی معروف بود را تشکیل دادند.

در بخش تحت کنترل شوروی در 7 اکتبر 1949 یک دولت کمونیستی تشکیل شد که به جمهوری دموکراتیک آلمان یا آلمان شرقی معروف شد. با حاکم شدن مناسبات کمونیستی در آلمان شرقی شرایط اقتصادی و سیاسی آن به وخامت گرایید و نارضایتی گسترده مردم را در پی داشت.

در پی این تحولات، نیکیتا خروشچف، نخست وزیر وقت شوروی، به منظور جلوگیری از سیل مهاجران آلمان شرقی به آلمان غربی دستور ساخت دیوار برلین را صادر کرد. دولت آلمان شرقی تحت رهبری «اریش هونیکر» در 13 اوت 1961 ساخت دیوار برلین را به عنوان «دیوار حافظ ضد فاشیست» آغاز کرد.

هجوم گسترده ساکنان آلمان شرقی به آلمان غربی، استعفای اریش هونیکر و تظاهرات گسترده روزهای دوشنبه مردم آلمان شرقی و حذف محدودیت مسافرت شهروندان آلمان شرقی توسط دولت جدید آن کشور در نهایت باعث شد تا در روز 9 نوامبر 1989 دیوار برلین خراب شود و تنها قطعات کوچکی از این نشانه جنگ سرد بین شرق و غرب به عنوان یادگار تاریخ باقی بماند.

41. ساخت مجسمه آزادی در سال 1884. مجسمه آزادی، در سال ۱۸۸۶ تکمیل گردیده و توسط فرانسوی‌ها به آمریکا هدیه داده شد.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

این مجسمه در جزیره‌ای به نام "آزادی" در آمریکا نصب شد و نماد خوش آمدگویی به افرادی که از طریق دریا وارد این کشور می‌شوند، می‌باشد. این مجسمه نماد دوستی بین آمریکا و فرانسه می‌باشد و بدنه روی آن از مس پوشیده شده است.

طرح مجسمه را "فردریک بارتولدی" مجسمه‌ساز فرانسوی، و سازه درونی آن را "الکساندر ایفل"، مهندس فرانسوی برج ایفل، طراحی کرده‌اند. "اوژن ویوله لودوک" نوع مسی را که برای پوشش مجسمه بکار رفته انتخاب کرده است.

مجسمه به شکل شخصیت زنی است ایستاده در حال گام برداشتن، که دور سرش را هفت اشعه نورانی فراگرفته است. او با دست چپ خود یک لوح سنگی را نگه داشته و با دست راست خود مشعلی فروزان را بالای سر خود نگه داشته است. روی لوح سنگی با شماره‌های رومی نوشته شده JULY IV MDCCLXXVI که نشانگر 4 جولای 1776 (میلادی) و تاریخ استقلال آمریکا است.

42. الویس پریسلی (Elvis Presley) در زمان خدمت سربازی در ارتش آمریکا.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

الویس پریسلی –یکی از بزرگترین موزیسین‌های قرن بیستم- در سال 1935 در توپلو (میسی‌سیپی) به دنیا آمد. او اولین اثر کلاسیک خود را در تابستان ۱۹۵۵ ارائه داد.

ﻣﻠﺤﻖ ﺷﺪن اﻟﻮﯾﺲ ﺑﻪ ارﺗﺶ در ﺳﺎل‌های اول ﻛﺎر هنری ﺑﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﺳﻜﻮی ﭘﺮﺗﺎپ ﺳﺮﯾﻊ او ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﭘﻠﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﻮد. ازدواج او ﺣﺎﺻل همین دوران ﺑﻮد، چرا که ﺑﺎ ﭘﺪر همسر آﯾﻨﺪه‌اش در همین دوران همﺧﺪﻣﺘﯽ ﺑﻮده. دوران ﺧﺪﻣﺖ او 2 ﺳﺎل از ﻣﺎرس 1958 ﺗﺎ ﻣﺎرس 1960 ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان راﻧﻨﺪه ﺟﯿﭗ و ﻛﺎﻣﯿﻮن ﺧﺪﻣﺖ ﻧﻤﻮد.

او در اثر چاقی مفرط و استفاده از داروهای پارانوئید در عین جوانی مرد. در سال 1977 در سن 42 سالگی، جسدش در حمام عمارت باشکوه ممفیس (گریسلند) یافت شد. مرگ وی اندوه بسیاری در بین طرفدارانش در سراسر جهان بوجود آورد. 

43. 18 آوریل 1955، روز مرگ "آلبرت انیشتین"، دفتر او در موسسه مطالعات پیشرفته در پرینستون آمریکا.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

آلبرت انیشتین، بزرگترین فیزیکدان قرن بیستم و خالق نظریه نسبیت و کاشف اتم است. او، در چهاردهم مارس 1879 در شهر "اولم" که شهر متوسطی از ناحیه ورتمبرگ آلمان بود متولد شد.

بعد از مرگ انیشتین در 1955 مغز او توسط "توماس تولتز هاروی" برای تحقیقات برداشته شد. اما این کار بصورت غیرقانونی انجام شد. بعدها، پسر انیشتین به او اجازه تحقیقات در مورد هوش فوق‌العاده پدرش را داد.

هاروی تکه‌هایی از مغز انیشتین را برای دانشمندان مختلف در سراسر جهان فرستاد. از این مطالعات دریافت شد که مغز انیشتین در مقایسه با میانگین متوسط انسانها، مقدار بسیار زیادی "سلول‌های گلیال" که مسئول ساخت اطلاعات هستند داشته است. همچنین مغز وی مقدار کمی چین خوردگی حقیقی موسوم به "شیار سیلویوس" داشته، که این مسئله امکان ارتباط آسان‌تر سلول‌های عصبی را با یکدیگر فراهم می‌سازد. مغز این نابغه قرن بیستم، دارای تراکم و چگالی زیاد و همینطور قطعه آهیانه پایینی دارای توانایی همکاری بیشتر با بخش تجزیه و تحلیل ریاضیات بوده است.

44. "الیزابت لیلو گلودن" (Elisabeth "Lilo” Gloeden) در دادگاه نازی‌ها در سال 1944 به اتهام پناه دادن یک جاسوس که قصد ترور هیتلر را داشت.

برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه//// 

سر گلودن به همراه مادر و همسرش در زندان "پلوتزنسی" بوسیله تبر زده شد. سرنوشت آنها بلافاصله در جراید وقت چاپ شد تا عبرتی باشد برای همگان.

45. سال 1945، حمل بمب اتمی فتمن (مرد چاق) پس از تکمیل آن در جزیره تینیان آمریکا و قبل از پرتاب آن به ناگازاکی ژاپن.

برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه//// 

این بمب یک بمب 4.5 تنی در بردارنده حدود 10 کیلو گرم پلوتونیوم-239 بود که بمب اتمی از نوع شکافت محسوب می‌شود. در 9 آگوست 1945، آمریكا این بمب را برای پایان دادن به جنگ جهانی روی مردم ناكازاكی فرو ریخت. قدرت انفجار این بمب با  12 تا 22 كیلوتن، 10 برابر "پسر کوچک" -که بر سر مردم هیروشیما فرو ریخت- است. بمب فتمن جان حدودا 80 هزار نفر را گرفت.

استفاده از بمب هسته‎‏ای در ژاپن که به انهدام کامل دو شهر پرجمعیت ژاپن و کشتار فجیع صدها هزار نفر انجامید، بزرگ‏ترین فاجعه بشری در طول جنگ جهانی دوم به شمار می‎‏آید که پس از گذشت ده‏‎ها سال هنوز مورد بحث مطبوعات و محافل سیاسی جهان است. 

46. "ژنرال داگلاس مک آرتور" (Douglas MacArthur) -فرمانده نیروی هوایی آمریکا و مامور اداره ژاپن در زمان اشغال توسط آمریکایی‌ها در بعد از جنگ جهانی دوم- در حال امضاء تسلیم‌نامه ژاپن در سال 1945 در میسوری.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

مک آرتور صاحب این فرضیه نظامی مهم است: "آمریكا نباید در درگیری های نظامی در آسیا، از نیروی زمینی خود استفاده كند زیرا كه پیروزی نخواهد داشت برای این كه كشورهای آسیایی نیروی انسانی فراوان دارند، از تلفات سنگین نمی‌هراسند، ارتش‌هایشان بر پایه نظام وظیفه اجباری استوار است و سرباز وظیفه نگرانی زن و فرزند و قسط خانه و خودرو ندارد، دستمزد دریافت نمی‌کند و چون بسیار جوان است و «زندگی و امید» در جلو او قرار دارد جز به وطن و آینده آن اندیشه ندارد و لذا جانانه، با تمامی وجود و تا آخرین قطره خون می‌جنگد. در كشورهای فاقد قانون نظام وظیفه اجباری ـ ازجمله آمریکا و انگلستان، افراد که به خاطر داشتن کار و درآمد به استخدام ارتش درمی‌آیند پس از اطلاع از تلفات جنگ، داوطلب استخدام در ارتش نمی‌شوند و كشور دچار كمبود «نفرات» می‌شود و در این شرایط مجبور است از خارجیان و سالخوردگان (نظامیان سابق ـ ذخیره) استفاده كند كه اطمینان بخش نیستند. ما باید در آسیا تنها به حملات هوایی و دریایی (از راه دور) دست بزنیم و یا اینکه دیپلماسی دسته بندی و «چوب و هویج» (تواما نرم و سخت) و بازی هایی از این دست در پیش گیریم." جنگ ویتنام و درگیری های عراق و افغانستان، درستی فرضیه مك آرتور را ثابت كرده است. مك آرتور بود كه برای ژاپن قانون اساسی نوشت و از دهه 1940 اجرا می شود. 

47. "فردیناند پورشه" (Ferdinand Porsche) در حال نشان دادن ماکت "فولکس واگن" مدل بیتل (Volkswagen Beetle) به آدولف هیتلر، سال 1935).

برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه//// 

پورشه، مهندس و مبتکر آلمانی سازنده خودروی پورشه است. وی در 3 سپتامبر 1875 در روستای "مفرزدرف" در جمهوری چک در خانواده‌ای آلمانی زبان چشم به جهان گشود. فرزندان وی، راه پدر را تا به امروز در تولید خودروی پورشه ادامه داده‌اند. خودروی پورشه، یکی از پرفروشترین و محبوبترین اتومبیل‌های حال حاضر جهان است.

48. "فرانتس کروکنبرگ" (Franz Kruckenberg) –مهندس صنعت هوایی آلمان نازی- در سال 1929 از ترن فوق پیشرفته خود موسوم به "شاینن زپلین" پرده برداری می‌کند.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

این ترن، دارای قدرت 600 اسب بخار بود و از موتور هوایی BMW V12 بهره می‌برد. سرعت این ترن در آن به 230 کیلومتر در ساعت می‌رسید که تا آن زمان سابقه نداشت. این وسیله نقلیه ریلی، یکی از شاهکارهای مهندسین دوران آلمان نازی بود.

49.‌ بالا بردن پرچم آلمان نازی در پی سانحه "هیندنبرگ" در واشنگتن دی سی در سال 1937.

برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////  

واقعه آتش‌سوزی کشتی هوایی "ال‌ زد 129 هیندنبورگ" (LZ 129 Hindenburg) در نیوجرسی در تاریخ 6 می 1937 اتفاق افتاد و در طی آن 97 نفر از سرنشینان کشتی هوایی و ۳۵ نفر از عابران به علت سقوط کشتی آتش گرفتند. این واقعه باعث شد تا استفاده از کشتی هوایی منسوخ شود. آمریکا هیچگاه فکر نمی‌کرد این پرچمی که بالا می‌برد، روزگاری به پرچم نفرت و وحشت آن تبدیل شود.

50. کارخانه پپسی در بالتیمور در سال 1956.

برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

پپسی‌کولا نام شرکتی آمریکایی است که در سال 1898 توسط داروساز جوانی به نام "کیلب برادهم" (Caleb Bradham) اهل "نیوبرن" ایالت کارولینای شمالی در کشور آمریکا بنیانگذاری شد. این شرکت، در زمینه تولید انواع نوشیدنی‌های غیر الکلی فعالیت داشت که پپسی معروف‌ترین آن‌هاست. شرکت پپسی، در سال 1965 با شرکت "فریتو‌لی" ادغام شد و شرکت "پپسی‌کو" بوجود آمد.

51. عبور دادن اسیران آلمانی از یکی از مسیرهای منتهی به روسیه در سال 1944 و تمسخر آنها از سوی یک زن روس.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

قریب به 3 میلیون اسیر جنگی آلمانی توسط اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ جهانی دوم به اسارت در آمدند، بیشتر آنها در طول پیشروی های ارتش سرخ در سال آخر جنگ بوده. اسیران جنگی به عنوان نیروی کار اجباری در اقتصاد زمان جنگ شوروی و بازسازی پس از جنگ به کار گرفته شدند. در سال 1950 تقریبا همه‌شان آزاد شده بودند. در سال 1956 آخرین اسیر جنگی زنده مانده از اتحاد جماهیر شوروی به خانه بازگشت. بر اساس اسناد شوروی ، 381,067 اسیر جنگی ورماخت آلمان (356,700 ملیت آلمانی و 24,367 نفر از دیگر ملیت‌ها) در اردوگاه‌های NKVD (نام سابق کا.گ.ب) شوروی جان باختند. آلمانی‌ها، آمار واقعی جان باختگان اسرای جنگی آلمانی در اتحاد شوروی را حدود یک میلیون نفر تخمین می‌زنند. آنها معتقدند که در میان افرادی که گزارش شده که گم شده‌اند، کسانی بوده‌اند که در زندان‌های جنگی شوروی مرده‌اند.

52. ملخ‌های عظیم الجثه کشتی تایتانیک

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

تایتانیک بزرگ ترین کشتی بخار مسافربری جهان همراه با 2  کشتی دیگر به نام‌های المپیک و بریتانیک توسط کارخانه کشتی‌سازی هارلند و ولف در ایرلند ساخته شد.

آنچه که نام تایتانیک را برای همیشه در خاطره‌ها ثبت کرد، برخورد آن با یک توده یخ شناور و غرق شدن در آب بود که موجب مرگ 1522 نفر شد. این اولین فاجعه دریایی در زمان صلح در تاریخ بود. برای ساخت تایتانیک از پیشرفته‌ترین تکنولوژی موجود در همان زمان استفاده شده بود. هیچ کس فکر نمی‌کرد روزی تایتانیک با این همه تجهیزات و خدمه فوق العاده ماهر و باتجربه در آب غرق شود.

طرح اولیه کشتی توسط لرد پیر رئیس کارخانه داده شد و پس از بررسی توسط مدیران کارخانه مورد تأیید واقع شد. سرانجام در 31 مارس سال 1909 میلادی ساخت تایتانیک آغاز شد و تکمیل آن 2 سال به طول انجامید.

یکصد و دو سال پیش، در شامگاه 14 آوریل 1912 کشتی «آر‌ام اس تایتانیک» 2 ساعت و 40 دقیقه پس از برخورد با یک کوه یخ در اقیانوس اطلس به زیر آب رفت و از میان 2227 سرنشین آن تنها 705 تن زنده ماندند.

53. ساخت پل "گلدن گیت"(دروازه طلایی) در سال 1937 میلادی.

برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه//// 

این پل در دهانه خلیج سانفرانسیسکو قرار دارد . گلدن گیت، سانفرانسیسکو را از بخش شمالی‌ به مارین کاونتی متصل می‌کند. گلدن گیت در فاصله بین سال‌های 1937 تا 1964 با طول 2737 متر طولانی‌ترین پل معلق دنیا به حساب می‌آمد.

پل گلدن گیت که با هزینه 35 میلیون دلار ظرف مدت 4 سال در سانفرانسیسکو ساخته شد، شمال این شهر را به جنوب آن متصل می‌کند. این پل در 28 می سال 1937 ساعت 12 بعدازظهر به روی وسایل نقلیه باز شد. این پل متحرک 4200 فوت طول دارد و سال‌هاست که مستحکم پابرجا مانده است. ارتفاع این پل از سطح آب 220 فوت و وزن آن 887000 تن است. دو برجی که در طول این پل ساخته شده‌اند 746 فوت ارتفاع دارند.

در سال 1997، بیش از 41 میلیون وسیله نقلیه از روی این پل عبور کردند. 30 نفر در هنگام ساخت این پل از روی آن سقوط کردند و به دلیل وزش بادهای شدید، کارگران در هنگام ساخت آن با مشکلات بسیاری مواجه شدند. ساکنین شهر سانفرانسیسکو این پل را نماد شهر خود به حساب می‌آورند.

54. عکس یادگاری سربازان آلمانی با اسیر فرانسوی، فرانسه سال 1940.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

چهاردهم ژوئن 1940 (24 خرداد 1319) واحدهاي ارتش آلمان ناسيونال ‌سوسياليست وارد پاريس شدند و پس از عبور از خيابان‌هاي اين شهر در آنجا استقرار يافتند. هيتلر قبلاً اعلام کرده بود که اگر پاريس مقاومت نکند به آن آسيب وارد نخواهد ساخت و "ژنرال هرينگ" فرماندار نظامي پايتخت فرانسه اين قول را پذيرفته و نظاميان را از شهر بيرون برده بود و بنابراين پاريس در جنگ جهاني دوم آسيب چندان نديد.

55. ژنرال "جرج ارمسترانگ کاستر" (George Armstrong Custer) به همراه چند تن از افرادش در زمان جنگ داخلی آمریکا.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

جنگ داخلی آمریکا در سالهای 1861 تا 1865 بین ایالت‌های شمالی به رهبری "آبراهام لینکلن" از حزب جمهوری‌خواه و یازده ایالت جنوبی تحت فرمانروایی رئیس‌جمهور "جفرسون دیویس" در ایالات متحده آمریکا رخ داد.

"جرج آرمسترانگ کاستر" (George Armstrong Custer) متولد 1839 میلادی یکی از افسران ارتش ایالات متحده آمریکا در سال‌های 1861 تا 1876 میلادی بود. به جرج در سال ۱۸۷۵ مأموریت داده شد تا سرخ‌پوستان را سرکوب کند. او نیز در حمله‌ای به قبیله "شایان" 50 زن و کودک را کشت که به همین علت به قاتل سرخ‌پوستان شهرت یافت. نهایتا، او در كنار رودخانه "ليتل بيگ هورن" در ايالت مونتانا در شمال غرب آمريكا در كمينگاهي كه "گاو نر نشسته" - رئيس قبايل سيو - براي او تدارك ديده بود، افتاد. کاستر و افرادش علي رغم داشتن سلاح‌هاي مدرن آن روزگار و توپخانه، از سرخپوستان سيو به سختي شكست خوردند و همه آنها بدون استثنا كشته شدند. تنها موجود زنده باقی مانده يك اسب بود كه تا پايان عمرش در سال 1891 ميلادي از خدمت در سواره نظام معاف شده و مورد مراقبت قرار گرفت.

56. سربازان آلمانی در سال 1943 در زمان فراغت و استراحت در حال بازی با یک بچه گربه.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

بازی کردن با یک حیوان شکل عاطفی دارد اما لزوما به معنای وجود روح انسانی در فرد نیست. در طی جنگ جهانی دوم، هر سرباز آلمانی که از تعمیل اوامر قساوت بار سرپیچی می‌کرد، اعدام می‌شد. امروز، سربازان اردوی فدرال رسماً حق دارند که از همه آن اوامری سرپیچی کنند که «کرامت انسانی را پایمال می کند و یا منطبق با مقاصد وظیفه‌یی‌شان نیست». در قانون‌نامه سربازان امروز آلمانی آمده است: «از امری که به ارتکاب یک جرم منجر گردد، نباید اطاعت شود».

57."مانفرد فون ریشتهوفن" (Manfred von Richthofen) در حال بازی با سگ‌اش.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

ریشتهوفن مشهور به "بارون سرخ" در 2 می 1892 متولد شد و 21 آوریل 1918 در طی جنگ جهانی اول درگذشت. او، بهترین خلبان تکخال اهل آلمان در جنگ جهانی اول بود. خلبانان در جنگ جهانی اول مانند شوالیه‌های اسب سوار قرون وسطی با یکدیگر به جنگ تن به تن می‌پرداختند. در نتیجه، جنگ هوایی چهره تازه‌ای به اسطوره‌های نظامی افزود: «تکخال پرواز». از آنجا که خلبانان هواپیماهای خود را نامگذاری و علامت خودشان را روی آن طراحی می‌کردند، حالت جنگاوران خاص را پیدا می کردند که هیچ شباهتی به میلیون‌ها سربازی نداشت که در گمنامی در گل و لای سنگرها کز می کردند. تکخال‌ها در سرنگون کردن هر چه بیشتر هواپیماهای دشمن با هم رقابت می‌کردند و شاهکارهایشان توجه غیرنظامیان را به خود معطوف می‌کرد.

58. میهمانی چای "جان اف کندی" (John F. Kennedy) و دخترش کارولین.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

جان فیتز جرالد کندی سی و پنجمین رییس جمهور آمریکا بود که در تاریخ 22 نوامبر 1963 ترور شد. گزارش ویژه مشرق از  ترور وی را می‌توانید در اینجا بخوانید. 

59. "مارتین لوترکینگ" (Martin Luther King, Jr). لحظاتی پیش از ورود به زندان به اتهام برگزاری تظاهرات بدون مجوز در برینگهام، 12 آوریل 1963.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

مارتین لوتر کینگ، رهبر مذهبی و فعال حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکایی و برنده جایزه صلح نوبل سال 1964 بود که در 4 آوریل 1968، در حالی که در بالکن اتاقش در هتلی در ممفیس تنسی ایستاده و خود را برای رهبری یک تظاهرات در حمایت از کارگران جمع‌آوری زباله آماده می‌کرد، ترور شد.

60. خوشحالی سربازان روس و عکس یادگاری با کره زمین مخصوص هیتلر، برلین آلمان 1945.

 برش‌هایی از تاریخ معاصر: فصل اول///جهت ملاحظه////

با نزدیک شدن نیروهای شوروی به پناهگاه فرماندهی آدولف هیتلر در مرکز برلین در 30 آوریل 1945، او دست به خودکشی زد. در 2 می 1945، برلین به نیروهای شوروی تسلیم شد. نیروهای مسلح آلمان در 7 می 1945 در غرب و در 9 می در شرق، بدون هیچ قید و شرطی تسلیم شدند و روز 8 ماه می 1945، روز پیروزی در اروپا (V-E Day) اعلام شد؛ روزی که فاتحان برلین خود را ناجی اروپا خواندند اما تصویر زیبایی که از این فاتحان ترسیم می‌شود، چندان هم واقعی نیست و در پس این زیبایی، زشتی‌هایی هولناک مخفی شده است که مهمترین آن شامل تجاوز به زنان آلمانی می‌باشد. در این رابطه آنقدر عکس و گزارش مستند وجود دارد که جای شک و شبهه‌ای باقی نماند.


منابع و مآخذ:

The Encyclopedia of the Third Reich by Christian Zentner, Friedemann Bedürftig (1991)

http://rarehistoricalphotos.com/joseph-stalin-mugshot-held-okhrana-tsarist-secret-police-1911

http://iliketowastemytime.com/tags/rare-historical-photos

http://www.yjc.ir/fa/news/4006161

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080529172254AARrz9d

http://allthatyouwant.mihanblog.com/extrapage/309

http://shegefti.blogfa.com/post/24

http://www1.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100841191844

http://rasekhoon.net/article/show/130960

http://www.imencms.com/calender/3863/%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%D9%8A%D9%85%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D8%B2%D9%8A-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%B1%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%DA%AF.aspx

http://www.shiachildren.com/information/animal/kangaroo.php

http://fararu.com/fa/news/184979

http://www.military.ir/forums/topic/22338

http://www.tabnak.ir/fa/news/115707

http://www.seemorgh.com/culture/2083/16907.html

http://www.cowtown.net/proweb/tornado/tornado.htm

http://www.iranbalkan.net/print-16532.html

http://nonviolent-conflict.org/index.php/movements-and-campaigns/nonviolent-conflict-summaries/2785

http://tareen.blogsky.com/1388/07/11/post-1011

http://www.rahafun.com/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D9%85%D8%AC%D8%B3%D9%85%D9%87-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7.html

http://biografiaka.akairan.com/biography/actor1/27835.html

http://biografiaka.akairan.com/biography/daneshmandan1/201292504428.html

http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.php?page=%D8%A2%D9%84%D8%A8%D8%B1%D8%AA+%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B4%D8%AA%DB%8C%D9%86&SSOReturnPage=Check&Rand=0

http://www.executedtoday.com/2007/11/30/1944-lilo-gloeden-erich-gloeden-and-elisabeth-kuznitzky

http://pmicompanies.mihanblog.com/post/2

http://www.centralclubs.com/topic-t88480.html

http://pishva.hamiblog.ir/post150.php

http://daneshha.akairan.com/maghalat-persia/etlatoomoomi/26161.html

http://www.rozanehonline.com/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D9%8A/%D8%B9%DA%A9%D8%B3%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%BE%D9%84-%DA%AF%D9%84%D8%AF%D9%86-%DA%AF%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-1937.html

http://www.imna.ir/vanbruuzirhb.pu.html

http://rooshool.blogfa.com/post-1683.aspx
newcoy.persianblog.ir

http://www.mwfpress.com/vglh.qnqt23nkwuzdt22fy..html


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • احسان ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    خیلی زیبا بود مخصوصا عکس هایی که با تکنیک رنگی شده بودند کاش از این روش برای نمونه های ایرانی هم استفاده می شد
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    بسیار عالی بود ممنون
  • نیما ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    مشرق زحمت کشیدی؛ اما من فقط عکس ها رو تماشاکردم!
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    +
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    محشر بود!
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    فوق العاده بود...
  • رضا ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    فوق العاده بود و جذاب
  • ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    عالییییییی
  • محمد ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    خیلی جالب بود.یادمون افتادبااین همه ظلم وستم که بعضیامیکنن آخرش بایدهمه چیزوبذارن وبرن وتبدیل میشن به خاطره ودرس عبرت.کاش یکم درش میگرفتیم
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    عکس 16 واقعا درد آور هست.
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    عکسها فوق العاده بود
  • سعید ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    از پرداختن سایت شما به مسائل تاریخی و عمیق بسیار تشکر میکنم.
  • سعید ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 4
    یکی از بهترین عکس های دنیا مربوط به لحظه ی ورود امام خمینی (ره) به فرودگاه مهرآباد است. لحظه ی ورودی مردی که انقلاب تحت رهبری وی پایه های نظم استکباری دنیا را به لرزه درآورد و در آینده فرو خواهدش ریخت. ان شاء الله...
  • دانشجو ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    و تمام دنیا پیشرفت کردن بجز ایران. البته ایران در ادعا کردن اول هستش
  • kia ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    عکس ها فوق العاده بود.....فوق العاده ممنون از مشرق
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    زنده باد هیتلر و آلمان نازی
  • kia ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    عکس ها فوق العاده بود.....فوق العاده ممنون از مشرق
  • محمد ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    اگه عکس قطع کردن یه درخت دردآوره اونوقت عکس بمب اتم وتوپ هایی که باش هزاران آدم کشته شدن چیه ؟
  • رهگذر ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    با اینکه متن بسیار طولانی بود ولی جذابیت آن به حدی بود که تا آخر آن را خواندم. متشکرم. فقط یک نکته و آن هم اینکه مورد شماره 38 یا همان بحث تبعیض نژادی، ادعا شده که مشکل حل شده در صورتی که می‌دانیم این درست نیست و قضایای اعتراض فرگوسن نشان دهنده تداوم تبعیض نژادی در آمریکاست. البته اکثزیت مردم با فطرتشان از این مسأله متنفرند ولی کاری از دستشان بر نمی‌آید و این ناراحت کننده است.
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    از آزمایش فیلادلفیا(1943) ، ناپدید شدن هواپیماهای جنگنده امریکا(1945) و ... تصویری نبود. مگه اونها جزء تاریخ معاصر نیستند؟
  • حمید ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    هیچ چیز مثل تاریخ آموزنده نیست امیدوارم این روال ادامه پیدا کند.
  • مجید ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    خیلی فوق العاده بود، دیشب میخواستم بخوابم، اما این مطلب نذاشت، همشو تا آخر خوندم. دمتون گرم
  • علی ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    مطالب و عکس های فوق العاده ای بود،مشرق دستت درد نکنه و خدا قوت.
  • مرتضیsk ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    به شخصه خیلی لذت بردم ، با تشکر
  • امیر ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    این زیردریایی آلمانی در 31 ژانویه 1939 تولید و در 1 مارس 1940 به آب انداخته شد. 73سال پیش زیردریایی ساختن که ما امروزه از ساختش عاجزیم
  • زعیم ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    مشرق جان خیلی عالی بود ولی تا جایی که من اطلاع دارم تاریخ معاصر نباید از 100 سال تجاوز کنه. اکثرن هم مربوط به جنگ جهتنی بود. جنگ 8 ساله خود ما هم لبریز از این اتفاقاته ............................................
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    مثل همیشه بیست
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    فرق است بین نشان دادن آلت قتاله و صحنه قتل!
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 0
    علتش وجود دانشجوهای بیگانه پرست و خود کم پنداری مثل شما است/
  • مرتضی ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
    0 0
    می‌شه گفت شاهکاری از مشرق !
  • شهرزاد ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    سلام خدا قوت عالی بود
  • مهدی ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    0 0
    متشکرم از مطالب آموزنده و تاریخی موجود در سایت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس