کد خبر 347734
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳

یکی از مشکلاتی که همه‌ساله و همزمان با بازگشایی مدارس در پایتخت و سایر کلانشهرها گریبان‌گیر شهروندان می‌شود، معضل همیشگی ترافیک است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، بنا بر اظهارات مدیران شهری، روزهای آغازین مدارس حجم ترافیک تا30درصد افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود شروع فصل پاییز با کلافگی و سردرگمی در خیابان‌ها همراه باشد اما به راستی برای معضلی که براساس تجربه سال‌های گذشته به سادگی قابل پیش‌بینی است نمی‌توان از پیش برنامه‌ریزی و آن را مدیریت کرد؟

این پرسشی است که نگاه شهروندان را به سمت دولت می‌چرخاند و همگی منتظرند شیوه و تاکتیک دولت در مدیریت ترافیک را نظاره‌گر باشند چراکه براساس نظر کارشناسان هر چقدر هم که امکانات فنی در کلانشهرها مهیا باشد، بدون همیاری و همکاری دولت برنامه‌ها دست‌وپا شکسته و ناقص اجرا خواهد شد.

ترافیک مطالبات از دولت

در آستانه بازگشایی مدارس و با این پرسش که مهم‌ترین انتظار شما از دولت برای رفع مشکل ترافیک و کاهش دغدغه‌های ویژه بازگشایی مدارس چیست به سراغ چند تن از دانشجویان، دانش‌آموزان و والدین آنها رفتیم تا از خواسته‌ها و مطالبات این روزهای آنها مطلع شویم.

مژده مفیدی از دانش‌آموزان پایتخت در پاسخ به این پرسش می‌گوید: من به دلیل معلولیت جسمی که دارم قادر به تحصیل در همه مدارس نیستم و باید به مدرسه ویژه‌ای مراجعه کنم اما همین موضوع باعث افزایش دردسرهای من شده است.

به گفته این دانش‌آموز، رفت و آمد به مدرسه مهم‌ترین مشکل دانش‌آموزان معلول است که باید بیشتر مورد توجه دولت، بویژه آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی قرار گیرد چراکه هم تعداد مراکز آموزشی در نظر گرفته شده برای این دانش‌آموزان محدود است و هم اینکه معلولان باید از گوشه و کنار شهر خود را به همین مراکز اندک برسانند.

اولویت، حمل و نقل عمومی است

 اما با واکاوی نقش دولت در بهبود وضعیت ترافیک چند نکته ساده اما کلیدی به چشم می‌آید که توجه و اهتمام به هر یک از آنها می‌تواند بار ترافیک این روزهای کلانشهر‌ها بویژه پایتخت را سبک‌تر کند. یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که دولت می‌تواند با اجرای آن وضعیت حمل و نقل را سامان بخشد، توجه به کمیت وسایل حمل و نقل عمومی و اجرای تعهداتی است که قانونگذار در این زمینه بر عهده‌اش گذاشته است.

این موضوع چنان با اهمیت است که در مدیریت شهری به عنوان یک قانون و تکلیف برای دولت در نظر گرفته شده است، به این معنی که اگر دولت نخواهد نقش خود را در تامین و توسعه وسایل حمل‌ونقل عمومی ایفا کند سایر فعالیت‌های صورت گرفته در این زمینه تحت تاثیر قرار گرفته و بی‌اثر خواهد شد.

این درحالی است که امید افشاری کارمند که دارای 2 فرزند محصل است در آستانه بازگشایی مدارس یادآور می‌شود: مهم‌ترین دغدغه و نگرانی والدین همزمان با بازگشایی مدارس چگونگی رفت‌وآمد دانش‌آموزان به مدرسه است چرا که در این ایام ترافیک بسیار سنگین است و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هم به مراتب دشوار‌تر از روزهای عادی است. به گفته افشاری، اگر ظرفیت

حمل و نقل عمومی افزایش یابد و کمبود مترو و وعده‌های داده شده درباره نوسازی این ناوگان و جایگزینی تاکسی‌های فرسوده عملی شود شاید خانواده‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین سرویس مدارس نباشند.

نبود نظارت بر نرخ سرویس مدارس

وی با گلایه از نبود نظارت بر نرخ سرویس مدارس، اظهار داشت: در حال حاضر نظارت چندانی بر نرخ سرویس‌ها انجام نمی‌شود و بیشتر رانندگان سرویس به صورت توافقی کرایه سالانه خود را از والدین دریافت می‌کنند.

افشاری می‌افزاید: من امسال فرزندم را در یک مدرسه دولتی ثبت‌نام کردم اما به بهانه‌های گوناگون تا به امروز نزدیک به نیم میلیون هزینه کرده‌ام، علاوه بر این نرخ سرویس مدرسه فرزندم در حدود 5/1 میلیون تومان می‌شود.

به گفته افشاری در کنار این موضوع باید امنیت سرویس‌های مدارس را هم لحاظ کرد، چرا که در سال‌های گذشته شاهد اتفاقات و حوادث ناگواری برای برخی سرویس‌های مدارس به دلیل رعایت نشدن قوانین بودیم. سال گذشته چند حادثه برای سرویس مدارس اتفاق افتاد و این موضوع نگرانی والدین را بیشتر کرده است، امیدواریم امسال نظارت بر ایمنی سرویس مدارس هم بیشتر شود.

مدیریت یکپارچه، شاه‌کلید حل مشکلات شهری

موضوع دیگری که تصمیم‌گیری درباره آن به دست دولت است و می‌تواند تکیه‌گاهی برای کاهش بار ترافیک و سر و سامان دادن مشکلات شهری باشد، اجرای مدیریت یکپارچه شهری است.

در حال حاضر در کلانشهرها و بویژه تهران نبود مدیریت یکپارچه شهری باعث تعلل در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای قوانین شده است چرا که درباره معضلاتی مانند آلودگی هوا یا ترافیک، بسیاری از دستگاه‌ها دخیل هستند و در این زمینه مسؤولیت دارند اما نبود مدیریت واحد باعث شده است تا رویه واحدی در عملکرد آنها مشاهده نشود و هر یک راه خود را بروند، این درست همان نکته‌ای است که دولت باید تعیین‌تکلیف کند و با درایت خود مسؤولیت مشکلاتی مانند ترافیک و آلودگی هوا را بر دوش مدیری واحد بگذارد تا هم آن مدیر واحد خود را در برابر افکارعمومی پاسخگو بداند و هم اینکه در زمان بروز مشکل همه دستگاه‌ها تابع آن مدیر باشند.

مجید سوریان، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مهم‌ترین انتظار خود از دولت را توجه بیشتر به مقوله مدیریت یکپارچه شهری و اهتمام برای انجام آن می‌دادند می‌گوید: بسیاری از مشکلات شهری ما مانند ترافیک آغاز ماه مهر به نبود مدیریت واحد برای این موضوع مربوط است، اگر شهر به دست مدیریتی واحد سپرده شود تصمیم‌گیری برای آن راحت‌تر خواهد شد.به باور این دانشجو، نبود مدیریت یکپارچه شهری باعث سردرگمی بیشتر در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود.

دولت الکترونیکم آرزوست

اما حسن تاج‌الدینی یکی دیگر از دانشجویانی است که به گفت‌وگو نشست. وی مهم‌ترین عامل برای کاهش ترافیک را انجام کامل خدمات به صورت الکترونیکی عنوان می‌کند. به گفته تاج‌الدینی، هم‌اینک اجرای ناقص طرح دولت الکترونیک باعث شده است میزان سفرهای درون شهری بالا رود.

وی در این باره یادآور می‌شود: در برخی از موارد و درباره تعدادی از ادارات این طرح اجرا شده است اما کافی نیست و حتی در مواردی همین اندک ادارات هم در برخی از مراحل ارائه الکترونیکی خدمات خواستار حضور فیزیکی فرد می‌شوند و بر این اساس این میزان از خدمات الکترونیک را هم نباید موثر در کاهش ترافیک دانست.

ترافیک، معضلی فرابخشی

بر این اساس از دیگر برنامه‌هایی که دولت می‌تواند با اجرای کامل آن ساز ناکوک ترافیک را تا حدی تنظیم کند اجرای کامل دولت الکترونیک و انجام خدمات به صورت الکترونیکی است. در آسیب‌شناسی معضل ترافیک که منشأ خیلی از مشکلات امروز شهرها محسوب می‌شود به مواردی برمی‌خوریم که نشان می‌دهد ریشه حل ترافیک به حوزه‌های فرابخشی شهرداری و شهروندی می‌رسد، اگر این روزها در کلانشهرهای ایران، شهروندان زمان زیادی را صرف فعالیت‌های تکراری و غیرمفید مانند پیمودن مسافت‌های طولانی برای خرید کالا و دریافت خدمات، معطل شدن در صف بانک‌ها و بروکراسی‌های پیچیده اداری می‌کنند به این دلیل است که خدمات الکترونیکی دولت به خوبی عملیاتی نشده است.

ناهماهنگی آموزش و پرورش با شهرداری

جالب اینجاست ارائه کارت تخفیف مترو و اتوبوس مدتی است که از سوی شهرداری برای رفت و آمد آسان دانش‌آموزان و دانشجویان مطرح شده است.

این موضوعی است که افسانه زند، دانشجوی رشته مدیریت مطرح می‌کند می‌افزاید: تاکنون چندبار خبر تخفیف دانشجویی برای استفاده از مترو را از رسانه‌ها شنیده‌ام اما هنگامی که برای برخورداری از این تسهیلات به مترو مراجعه کردم چنین مطرح کردند که این کار نیازمند ارسال لیست دانشجویان و هماهنگی با وزارت علوم است که تاکنون این همکاری انجام نشده است.

وی اظهار داشت: اگر این هماهنگی بین شهرداری و وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش انجام گیرد و تخفیفی برای دانش‌آموزان و دانشجویان عملی شود باری از دوش خانواده‌ها کاسته می‌شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس